De Notre Dame E;onrdT™ in de Franse kathedralen B-TVT 1=1-1 EEN LEVEN VOL MUZIEK Eens stond de machtige kerk te koop! Ook Spierpijn Janine Dacosta: Haar spel is fijn als kantwerk Ter overdenking In de gevangenis HET KLANKBORD VAN Centrum van geestelijk en wereldlijk leven EEN RIJKE HISTORIE Y •=n rheumatlsche pijnen wrijft U weg met (Advertentie, Ing. Med.) onherstelbaar vernield. De gouden lamp in de vorm van een schip, die voor de kapel van de H. Maagd brand de, was gestolen. Zij was een geschenk geweest van de burgerij in 1605 en in de plaats gekomen van de jaarlijkse of ferande van een kaars, die zo lang moest zijn als de omtrek van de stad Parijs. De snelle uitbreiding van de stad bracht tenslotte de voorgeschreven lengte van de kaars in het geding en men veranderde haar in een zware massief gouden lamp. En het heilig asylrecht voor de veroordeelde, die vóór zijn executie een schuilplaats in de Notre Dame wist te vinden en daarna niet meer gegrepen kon worden "ing te loor. Maar de Notre Dame leeft voort, zij het in een nieuw licht. Nog in 1871 hebben de Federalen ge probeerd de kathedraal in brand te steken. Het is niet gelukt en de we reld mag zich gelukkig achten met het behoud van een monument, dat als een bolwerk van Franse cultuur heeft gestaan en nog staat temidden van alle wereldse woelingen aan zijn voeten. ■pOEN honderd jaar geleden baron Haussmann, op order van Napoleon III, grote schoonmaak in Parijs hield, kwam ook het lie de la Cité aan de beurt. De grote gebouwen, de Notre Dame in de eerste plaats, werden ont manteld. In latere tijden was er van het oude parvis niet veel meer over, De huizen stonden tegen de kathedraal aangedrukt. Alle krotten en sloppen, met elkaar een poel van ellende, ziek te en misdaad, werden opgeruimd en afgebroken en het machtige gebouw kwam geheel vrij te staan in zijn door de eeuwen aangevreten en geschonden schoonheid. Het hart van Parijs ligt nu open en bloot te kijk voor de hele wereld. Het draagt naast de recht spraak in het Palais de Justice de zorg voor de algemene veiligheid in de Pre fecture de Police; en naast de zieken zorg in het Hotel Dieu, de zielszorg in de Notre Dame. Oude gebruiken weten zich gewoon lijk onverstoorbaar te handhaven. Men moet ze alleen weten te herkennen. Nog altijd is er de fleurige bloemen markt, die Zondags tot vogeltjesmarkt wordt en zelfs de oude Mysteriespelen worden er nog opgevoerd, in een nieu we aankleding, des zomers op een par vis volgepropt met Amerikaanse toe risten en met als achtergrond de ka thedraal, die onbarmhartig beschenen door het felle floodlight, haar beide torens als afwerende armen ten hemel strekt, in protest tegen de genadeloze naaktheid waarin ze te kijk wordt ge zet. En dan was er die eerste mijlpaal, die in 1768 door het Kapittel van de Notre Dame op het parvis geplaatst werd en die toen reeds als uitgangspunt werd genomen voor alle weg-afstanden naar de Franse provincie en naar de hoofd steden in Europese landen. Nu ligt er midden op het schone, stille parvis een bronzen ster. Daarin staat het wapen van Parijs dat schip het stönd er in. Want de voetstap pen. die er altijd weer onwetend en argeloos overheen slippen, hebben het uitgewist en het brons is glad en glim mend als een spiegel. De vier wind streken zijn er op aangegeven en nog altijd vormt deze bronzen ster het be gin- en het eindpunt van de kilometer telling voor alle wegen, die van en naar het hart van Parijs voeren. Q, NIERSTRASZ yZER EN TWINTIG jaar geleden had er ten huize van de familie i Dacosta in de Franse 'i stad Bordeaux een merk- i waardig vooral plaats, j J VS;®1 Het gebeurde tijdens de jtfiFuNf pianoles van de oudste dochter Marguerite. De leraar gaf zijn pupil e plichtsgetrouw een mu- f ziekdictée op: hij noem- sttt de de noten en Margue- rite moest ze op hetkla- :L- vier aanwijzen. Het ging niet zo vlot deze keer, j maar de les zou toch zonder schokkende ge- t beurtenissen tot een 1 aHHHn 9 goed einde zijn gebracht, j ware het niet dat het Hap4 ,j# drie-jarige zusje van j «*"9 Marguerite, die aandach- tig had staan kijken en Zy luisteren, ineens par- j man tig naar voren stapte en heel wijsneu- T zerig de toetsen, die de 5 jaar oudere Margue- rite niet zo gauw kon ?§fli? vinden, aansloeg. Marguerite keek ver- ■HHHr' f baasd; de leraar nog HB*' verbaasder. Hij nam de sjjzË jf- penter op zijn schoot en jé" noemde nieuwe noten. ,<y Zonder aarzelen gleed jjf w J jf J het kleine wijsvingertje HS£JS* j I over het glanzende ivoor WujÈKÊjjSF jff f tot aan de juiste toetsen. Maar daar bleef het niet bij. Met een twinkelend stemmetje begon het kleine meisje een speelliedje te zingen en het eigenwijze vingertje zorgde voor een foutloze begeleiding. „Janine", riep Margurite: Jij speelt!" JANINE DACOSTA is nu 27 jaar en -1 één van, Frankrijks meest belovende jonge pianisten. Haar studie, die eigen lijk al op haar derde jaar begon, was zwaar maar verliep voorspoedig. Op haar vijfde jaar reeds kreeg zij les van Joseph Thibaud, de broer van de be roemde Jacques en zij gaf, toen zij elf jaar was, haar eerste concert in Bor deaux als soliste in Mendelssohn's pianoconcert. In Parijs, waar zij het conservato rium bezocht, was zij één van de leer lingen van Marguerite Long, de grote paedagoge die zo menig talent tot volle ontplooiing heeft gebracht. Toen Janine haar studies bijna had voltooid, brak de oorlog uit en van optreden naar buiten kon niets komen. Maar wellicht hebben deze vijf jaren haar de bezinning op de innerlijke waarden van het kunstwerk gebracht, na de technische perfectie die zij door harde studie reeds had bereikt. Van waar anders haar overrompelende suc cessen die zij van meet af aan be haalde, toen zij in 1945 in haar eigen land begon te concerteren? Maar nog duurde het ruim twee jaar vóór Janice voor 't eerst buiten haar va derland speelde en het was in Januari '948 toen zij, samen met het Orchestre '•i Conservatoire de Paris het eerst in "derland optrad, waarbij zij in over weldigend succes het publiek zó stor menderhand veroverde, dat zij onmid dellijk door alle grote orkesten van ons land voor de komende seizoenen werd geëngageerd. „De piano is nu eenmaal mijn lust en mijn leven" vertelde ons de kleine charmante Frangaise, toen wij een uur tje rustig met haar zaten te praten. „Ik zou haar voor niets willen ruilen. En ook voor niemand", voegde zij er veel betekenend lachend aan toe. Nee, Janine is niet getrouwd, noch verloofd. „Als ik maar spelen kan", zei ze, „dan leef ik. Zo gauw als ik het podium betreed, vergeet ik alles om me heen. Dan is er alleen nog maar de vleugel. Ik weet niet of er veel men sen in de zaal zitten of weinig. Dat kan mij op dat moment dan ook helemaal niet schelen. Pas later, tijdens het con cert, dan voel je dat geheimzinnige iets dat tussen jezelf en het publiek groeit. Misschien is het het bewustzijn van samen op te gaan en gezamenlijk deel te hebben aan de schoonheid. Ik weet niet wat het is, ik weet alleen dat ik me dan volmaakt gelukkig voel." Janine is romantisch, daar is geen twijfel aan. Zij leest graag, maar wat leest zij bij voorkeur? „Lezen? Oh lala, gedichten uit de Renaissance. Frangois Villon bijvoorbeeld. Kent u zijn „Bal lade van de Gehangenen"? Vindt u die zelfspot, maar vooral ook die ootmoed daarin niet subliem? Of Ronsard; je moet ze eigenlijk in het oud-Frans le zen om er volop van te genieten. Of Molière's toneelstukken, zoals „Le Mé- dicin malgré lui". Ik ben nu begonnen een bibliotheek van uitsluitend mooie boeken aan te leggen. Ik bedoel boeken die er ook van buiten mooi uitzien; die lezen veel prettiger, vind ik". J?EN TIJD geleden las ik een artikel over het gevangeniswezen in Italië. De schrijfster herinnerde eraan, hoe slecht Italië de eeuwen door in dit opzicht bekend ^tond. De gevangenen zaten vroeger opgesloten in vochtige kelders, geklonken in ketenen en ten prooi aan gruwelijke eenzaamheid. Vooral de invloed van Lombroso heeft hierin veel veranderd. Het is merk waardig, schreef dit artikel, dat de gevangenissen aldaar nu een toonbeeld van opvoedkundige leiding zijn ge worden. Zij, die een lichte straf onder gaan, komen bijeen in werkplaatsen en leren een ambacht. En 's Zondags houdt de directeur en lezing voor al de gevangenen. En nu is het mooie in die samenkomst, dat de directeur daar in optreedt als een vriend. Zijn manier van spreken is onderhoudend en in nemend, zijn voordracht is leerzaam, maar het belangrijkste, wat ik las, is iets, dat de schrijfster slechts in het voorbijgaan noemde: wanneer de di recteur zijn toespraak begint, zegt hij tot al die mensen, die daar toch zit ten als uitgestotenen uit de maat schappij „Kinderen". Is dit ook niet zo in ons godsdien stig leven? Wij zitten, zolang wij het ware Christendom niet hebben leren kennen, als slaven in de boeien en als gevangenen in ketenen. Het ware Christendom is de vrijheid, is het kindschap van God, is het verkeer in liefde met de Vader, ook al is de we reld, waarin wij leven, een gevangenis. Enfin, dit weten wij wel. Hiervan ge tuigen de bijbelschrijvers, hiervan ver halen de gelovigen aller eeuwen en hiervan zingen onze liederen. Het Christendom is dan ook verlossings godsdienst. Het ware Christendom is de godsdienst van de vrijheid, en de ware levenssfeer van het Christendom is de levenssfeer van de vrijheid. In de lijdenstijd, zoals wij deze nu weer beleven, komt dit sterk naar voren. Temidden van al wat Jezus in zijn dagen van veroordeling en kruisi ging doormaakt, staat Hij als de ko ninklijke Christus, in volledige vrij heid, voor Zijn rechters, en spreekt Hij met opgeheven hoofd over het werk Gods, dat in Hem aan de wereld volbracht wordt. In de kruisigings- verhalen is de gebondene de vrije, en de vrijen zijn de gebondenen. En al wie in de Gekruisigde gelooft, voelt de lasten van het leven van zich af vallen, en er zijn er nu weer duizen den, millioenen over de wereld, die het elkander toezingen: Als gij nergens hulp kunt vinden Als u enge banden binden Maakt des Heren kruis u vrij. Het ware Christendom maakt de mens dan ook dankbaar en blij. En bezitten wij dit nu, dit ware Christendom? Die gevangenen in Italië moeten naar de godsdienstoefening, en als zij er eenmaal zitten, is het hun een verademing, zo vriendelijk te worden aangesproken, maar wij moeten niet, en daarom zijn er, die wegblijven. Zij hebben zo geen ban den, zij zitten niet in de gevangenis, zij hebben een vrij leven, en dus heb ben zij ook geen behoefte om te or den vertroost. Zo gaat het met velen, die de een vóór, de ander na, verdwenen zijn. In sommige gemeenten en dat geldt voor binnen- en buitenland worden de lege stoelen hoe langer hoe talrij ker en de bezette zeer schaars in aantal. Want de omstandigheden, waar in de mensen verkeren, zijn aan trekkelijk. En toch, laat U waarschu wen Het leven is niet zo mooi, als het lijkt. Het heeft zijn vreugde zeer zeker, maar daarvoor moeten wij le ren danken, God leren dankenanders dreigt die vreugde ongebreideld te worden, en ondiep, en dan geeft die vreugde ook geen kracht om in minder goede dagen het leed, dat komt, te dragen. Waar geen geestelijk leven meer is, daar wordt de vreugde zinloos, aan stellerig en hol. Zonder godsdienst begint het leven zijn diepere glans te missendan wordt het een gezellig heid zonder meer en heeft de zelf zucht een grote kans, om goede ban den uiteen te trekken en de liefde te doen verkoelen. De vreugde verkwijnt dan en de gezelligheid veranderd in eenzaamheid. Moeilijke tijden komen er voor ieder mens, en het vrije leven is diijkwijs niet zo vrij, als het lijkt, Bepaalde omstandigheden, die men niet kan veranderen, zijn als banuen. drie drukken gaan, wensen, die vuld blijven, evenzeer; de mogelijk heden, om vrij te kunnen leven, wor den geringer in aantal, bezwaren in zake gezondheid of inzake de werkkring of inzake het familie leven maken het leven tot een beklemming; en zo is iemand, voordat hij het weet, toegevoegd aan vele an deren, die in de gevangenis van het aardse bestaan zitten. En nu treffen wij onder deze men sen twee soorten aan: opstandigen en gelovigen. De opstandigen zijn uit het lood geslagenhet leven is toch al zo zwaar, maar zij hebben geen houvast en zij lijden nog des te meer, omdat hun lijden zinloos is en hun bestaan een raadsel en hun toekomst zonder vriendschap. Ach, denk ik dan dikwijls: „U wilt van de godsdienst niet weten en van de kerk nog minder, maar wat zou het een verzachting voor U zijn, als gij achter de geboeide Christus aan naar boven keek, naar de Vader in .*e hemelen, die Vader, die ook ons aan spreekt, als wij maar goed luisteren, met de woorden: „Mijn kinderen". H. J. K. Janine speelt graag in ons land. Zij vindt dat Nederlanders, wanneer je ze eenmaal hebt ontmoet, je altijd bij een hernieuwde kennismaking als oude vrienden tegemoet treden. „Maar ik moet hier wel altijd op mijn lijn passen. Je eet hier zo lekker" Maar niet alleen cullinair heeft zij een fijne smaak. geen Frangaise zijn, wanneer het met haar kleding niet evenzo was. s Avonds draagt ze graag lichte kleuren, maar voor mid dagconcerten heeft ze een zwart toilet van Christian Dior. „Eenvoudig maar fijn, daar houd ik van". Schijnbaar eenvoudig en moeiteloos, maar fijn als kantwerk zo is ook haar spel. Duizenden zullen het ervaren tij dens haar concertbezoek dat zij ook dit seizoen weer aan ons land brengt. ZATERDAG 27 MAART 1954 Een fraaie opname van de torextrS van de Notre Dame LA CITÉ beter: het lie de la Cité ligt als een groot schip midden in de Seine, die het eiland aan alle kanten om spoelt. Het schip stond in het gildewapen van de Parijse kooplieden, die tevens schip pers waren, al in de vroegste tijden. Nautae Parisiaci noemden de Romeinen lien. En het is dit drijvende schip, dat nu het stadswapen van Parijs uitbeeldt. Op het lie de la Cité staat de kathedraal Notre Dame de Paris vierkant en machtig, een der juwelen ui: de gordel van kathedralen, die zich slingert door het Franse land van Rouaan naar Straatsburg. De bouw werd in 1168 begonnen en nam bijna twee honderd jaren in beslag. Vóór de kathedraal lag een open ruimte, een klein, „le parvis", dat het centrum was van het volksleven, en vóór het koor van de kathedraal klaar was het werd in 1190 gewijd speelde ook het kerkelijk leven zich buiten af op dat parvis. Paus Alexander III was met een grote stoet van geestelijken en veldheren in pracht en praal naar Parijs gekomen om de eerste steen van Notre Dame te leggen en van dat ogenblik af stond het bouwwerk in de algemene belangstelling, en alle belangrijke gebeurtenissen vonden er liefst zo dicht mogelijk bij plaats. Het par vis stond vol met winkeltjes en kramen, kermis werd er gehouden en regelmatig markt, voor uien en bloemen <-ii klein huis- vee en op de laatste dag van de vasten was er de pittoreske ham-markt. Op het parvis defileerden de processies en bij grote ram pen, brand, overstroming of pest, werden de reliquieën van de heilige Geneviève, de schutspatrones van Parijs, er aan het volk getoond en rondgedragen. De bisschopszetel stond er per manent en als het nodig was ook het schavot, dat op zijn tijd weer plaats maakte voor de Mysteriespelen. Hoog boven de lie de la Cité ver heft zich de prachtige Notre Dame, die hier omsluierd wordt door een lichte nevel. EA' nu is het merkwaardige, dat, toen in de eerste helft van de 14e eeuw de kathedraal gereed kwam, niet alleen het kerkelijke leven, maar ook het ivereldlijke, dat zich in grote evenementen op het parvis had afgespeeld, zich naar binnen verplaatste. Niet natuurlijk een markt en een executie, maar wel vierde Philips de Schone zijn over winning op de Vlamingen, door met een luisterrijk gevolg in schitte rend praal en pracht uitgedost, allen te paard,, de kathedraal binnen te rijden om op het altaar zijn harnas aan Maria te gaan wijden. Een paar jaar later zagen de Prijzenaars een minder feestelijke optocht katliedraalwaarts trekken, toen de zo machtige en dappere graaf van Toulouse, Raymond Vil, als boeteling, op blote voeten en slechts in een hemd gekleed, zijn ketterse gevoelens moest komen afzweren. was van plan de kathedraal dan af te breken! Gelukkig heeft er één forma liteit ontbroken om tot een officiële koopacte te kunnen komen. Toen werd Notre Dame een opslag plaats van levensmiddelen en dranken. 15000 vaten wijn werden er ondergc- IN de loop der eeuwen vonden in de Notre Dame 67 concilies plaats, waar bij op dat van het jaar 1370 negen en vijftig tempelieren tot de brandstapel werden veroordeeld. Ze waren op het parvis opgericht. Ze hebben dagen achtereen gebrand en joegen met hun pestilente rook de dichtbehuisde bevol king uit hun woningen. Kort daarna werd in de Notre Dame de ex-commu- nicatie uitgesproken over koning Phi lippe I, toen deze vorst zijn echtgenote Berta, een dochter van onze Hollandse graaf Floris I verstoten had en naar haar vader had teruggezonden, om de vrouw te kunnen huwen van een van zijn leenheren, die hij eerst had ge schaakt. Toen de Engelsen Frankrijk bezet hielden tijdens de 100-jarige oorlog tus sen die twee landen, werd in 1427 de kind-koning Henry VI van Engeland, zes jaar oud, in de Notre Dame tot ko ning van Frankrijk gekroond. Dat is de enige „konings-kroning" geweest, die in de Notre Dame ooit plaats vond. De Franse koningen werden in Rheims gekroond. De tweede kroning die er plaats had, was die van Napoleon tot Keizer der Fransen. Dat is ook de tweede en laat ste maal geweest, dat een Paus zich zou verplaatsen om naar de Notre Dame van Parijs te komen. Op het plechtige ogenblik nam Napoleon de Paus de kroon uit handen, en kroonde er eerst zichzelf mee en toen Josephi ne Vijf en twintig jaar na de verbran ding van Jeanne d'Arc in Rouaan werd, op verzoek van haar familie, haar pro ces herzien. Dat geschiedde in de ka thedraal. Haar moeder, Isabeau Romée, begeleid door een van haar zoons, werd met 20 getuigen a décharge, daartoe tijdens dat proces vernoord, dat tot volledige rehabilitatie van Jeanne leid de. DAARNA staat de kathedraal lange tijd in het middelpunt van "militaire feiten en herdenkingen. Tijdens de Ligue, het verbond van katholieke ede len tegen .koning Henri III en het Cal vinisme gericht, werd de kerk gebruikt om er soldalen en paarden te huisves ten. Zijn opvolger, de zo populaire ko ning Henri IV. die Parijs wel een mis waard vond, („Paris vaut bien une messe!") en daarom weer katholiek werd, tenminste deed alsof, droeg er na z.jn verovering van de stad een grote en plechtige dankmis op. Weer later, liet Louis XIV alle vaandels, die zijn legers op de vijand veroverden, in het middenschip ophangen en hij cre- eelde tevens voor de maarschalk van Luxemburg het nieuwe ambt van: „grand-tapissier de Notre Dame". Dit is ook de tijd van de beroemde preken van Bossuet, die hij er letterlijk de kerk in-donderde. Eindeloos zijn de wapenfeiten, de vorstelijke bezoeken, de prinselijke hu welijken, de doopplecht'gheden, die aanleiding werden tot een plechtig Te Deum. Koningin Chris'ina van Zweden bezoekt de kathedraal. Het huwelijk van de Dauphin met Maria Stuart wordt er ingezegend. De Koning van Rome is er gedoopt. Het wordt ge woonte de Franse kon ngen, vóór zij in St Denis worden bijgezet, eerst in j ae Notre Dame op te baren. Alle bis schoppen van Parijs vinden er hun laatste rustplaats. Zo gaat het verder met wereldlijke en kerkelijke feesten, herdenkingen en plechtigheden. Dan brengt de Revolu tie een omwenteling; in de jaren 1792 en 1793 werd er veel aan kunstwerken en beelden vernield. Onbeschrijfelijke tonelen hebben zich afgespeeld toen „la culuture de Ia raison" hoogtij vier de met het anti-clericalisme. Daarna wordt de kerk te koop gezet, „a vcn- dre!" Men beweert dat Saint Simon, aan de hand van een grote partij as signaten, zich als koper aanbood. Hij De bronzen ster midden op het parvis. bracht. Eerst het Concordaat, door Na poleon met de Paus gesloten, herstelde ook de kathedraal in haar oude staat. En 9 November 1801 wordt ter ere daarvan een plechtig Te Deum gezon gen. yEEL van het oude was echter ver loren gegaan. De bronzen klokken waren versmolten. De 28 koningen van Juda, aangezien voor Franse vorsten. 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 5