RIJKSWEG AMSTERDAM-UTRECHT
WORDT HEDEN GEOPEND
American
Verbetering levert 3.5 millioen per jaar op
Fraaie zege van Smyslov in de
zevende partij
Militairen betere ploeg dan het
Noordhollands elftal
Plannen dateren al van voor de torlog
Aangelegd in kanaal van
6 tot 8 meter diep
Werk aan de winkel
voor de ANWB
Sublieme behandeling van
het eindspel
Jftemiwrust.
Domingo sterk all-round
biljarter
DE DAVISCUP-PLOEG
TEGEN BRAZILIË
Grote belangstelling voor
Mille Miglia
liüf
LICHTWEDSTRIJD IN ZAANDAM
Bordeaux-Nice word!
overgespeeld
Het Rotterdams elftal
Verrassing in de
Engelse league
Nieuwe midvoor
DONDERDAG 1 APRIL 1954
(Van onze speciale verslaggever
OVER HET KANAAL, dat enkele jaren geleden een aantal verblufte
buitenlandse technici tot vervoersweg diende, zullen van Donderdag
1 April af in lange rij de personen- en de vrachtauto's snellen. Drie
duizend personenauto's en ongeveer 1400 vrachtwagens per dag en
bovendien een 100 bussen en 1200 wielrijders! De grote verkeersweg
van Amsterdam naar Utrecht is gereed gekomen. Dit nieuwste snufje
van technisch vernuft, dat zelfs in het buitenland een meer dan gewone
belangstelling heeft getrokken, wordt vandaag door de minister van
Waterstaat officieel geopend. Deze nieuwe weg, die een aanzienlijke
verbetering betekent in het verkeer van het Zuiden des lands naar Am
sterdam en een belangrijke aanwinst voor het uitgebreide Nederlandse
wegennet, is er geen ogenblik te vroeg. Er is jaren lang op gewacht. Er
is ook jaren lang aan gewerkt, want zo ergens, dan waren tussen Am
sterdam en Utrecht en vooral in de veenstreken
hoofdstad grote moeilijkheden te overwinnen.
ten zuiden van de
QM een stevige ondergrond te krij
gen moest eerst een lunet een
kanaal in gewoon Nederlands ge
graven worden met de bodem op 6 a
8 meter onder N.A.P. Dit kanaal, dat
eens een aantal buitenlandse deskun
digen als vaarweg heeft gediend, is
vervolgens met zand gevuld tot lVa
meter boven het maaiveld.
Het benodigde zand kreeg men uit
het Noordzeekanaal, uit de Vinke-
veense plassen en van enkele andere
plaatsen. Voor de aanvoer van dit
zand heeft men zelfs een apart kanaal
tje met sluis en al moeten graven....
De aanleg van Rijksweg no. 2 is in
derdaad een technisch object van de
hoogste orde geweest. De buitenlandse
belangstelling was volkomen begrij
pelijk en verdiend.
Reeds in 1936 verklaarde de toenma
lige minister van Waterstaat jhr ir O.
C. A. van Lidth de Jeude, dat de aan
leg van de Rijksweg Amsterdam-Ut
recht voorrang di„ende te hebben bo
ven de aanleg van de weg Amsterdam-
Rotterdam. Hij verwachtte toen, dat
men er in vier of vijf jaar mee gereed
kon zijn. In 1938 bracht de regering
voor het eerst een half millioen op de
begroting voor grondaankoop en de
uitvoering van enkele kleine werken.
Op 29 Augustus 1939 volgde de aan
besteding van de aanleg van de aar
den baan met bijkomende werken van
het weggedeelte in de gemeenten Ab
coude en Baambrugge, ongeveer 4,5
km. In April 1945 hadden nog enkele
£)E OPENING van de nieuwe
Rijksweg no. 2 van Amster
dam naar Utrecht brengt voor
de A.N.W.B. veel werk mee,
waaraan men niet zo onmiddellijk
denkt.
Het wegwijzersysteem van de
A.N.W.B. moest zeer ingrijpende
veranderingen ondergaan. Wel
iswaar was de „bewegwijzering"
reeds bij de openstelling van de
verschillende gedeelten van de
weg aan de gewijzigde omstan
digheden aangepast, doch juist
het laatste gedeelte maakte het
noodzakelijk de wegwijzers voor
het verkeer door Amsterdam-
Zuid geheel te herzien, terwijl
een geheel nieuwe bewegwijze
ring op het laatste gedeelte van
de weg zelf moest worden aan
gebracht.
Voor het verkeer uit Arnhem
moest een gewijzigd wegwijzer
systeem bij De Klomp en langs het
verdere gedeelte van de auto
snelweg naar Utrecht geprojec
teerd worden, terwijl op 55 an
dere wegwijzers de afstanden
moesten ivorden veranderd.
De A.N.W.B. heeft de gehele
bewegwijzering langs de nieuwe
Rijksweg Utrecht—Amsterdam in
reflecterend materiaal uitge
voerd, zodat het verkeer zich ook
bij duisternis zonder moeite kan
oriënteren.
In Amsterdam zelf heeft de
Bond 21 nieuwe wegwijzers,
richtings- en roor-richtingsborden
geplaatst. 7 wegwijzers werden
veranderd en op ruim 20 wegwij
zers werden de afstanden gewij
zigd.
De wegenwacht zal op de ge
hele Rijksweg ook in avond
uren en in (7c vroege ochtend-
uren intens;eoafrouilleren.
De enige overweg in de nieuwe
Rijksweg is door de Nederlandse
Spoorwegen voorzien van auto
matisch bediende overwegbomen
met wisselende rode lichten. Te
vens zijn aan heide ziiden van de
overweg waarschuwingsliehten
aangebracht, alsmede op 240
meter voor de overweg gele vóor-
waarsrhvv-;v- Prhfen
Op de plaats, waar de nieuwe
Rijksweg no. 2 van Amsterdam
naar Utrecht is aangelegd, moest
over een grote lengte de slappe
veengrond tot een diepte van 6 a
8 meter beneden N.A.P. worden
weggegraven. Daardoor ontstond....
een kanaal. Dit kanaal is daarna
geheel met zand gevuld en pas toen
had men eens ondergrond, die ste
vig genoeg was om het betonnen
wegdek aan te brengen, waarover
nu het zware vrachtautoverkeer
en het snelverkeer daveren. Op
onze foto het kanaal, dat. er in geen
enkel opzicht op duidt, dat hier
eens een van Europa's modernste
en vernuftigste snelwegen zal lig
gen.
Behalve de enorme verkorting tus
sen de directe verbinding Amster
dam en Utrecht, waartegenover de
oude weg met vele bochten, dorps
kommen en andere verkeersobsta
kels een lange, brede, ongehinderde
verkeersbaan staat, zal ook voor
verschillende andere verbindingen
deze weg van groot belang zijn.
Onze kaart geeft een indruk van
de voornaamste hoofdverbindingen
die op deze weg aansluiten.
aanbestedingen plaats, doch het uit
breken van de oorlog verhinderde de
uitvoering van het grote werk.
Pas in 1947 hervatte men de arbeid
aan Rijksweg no. 2, maar doordat aan
vankelijk de nodige fondsen ontbra
ken,begon men in een kalm tempo.
De bedoeling was voorlopig één rij
baan aan te leggen.
Met het oog op de werkverruiming
besloot men echter in 1950, ook de
tweede rijbaan aan te leggen. En in
plaats van kruisingen a niveau kwa
men er verscheidene viaducten.
Waar zich eens het kanaal uitstrekte, loopt nu de prachtige nieuwe Rijks
weg. De motorbootjes zijn verdwenenin de plaats daarvan kijkt het
typisch Nederlandse molentje neer op snelle auto's
"pHANS is het laatste ontbrekende
wegvak Ouderkerk-Amsterdam met
de aansluitende nieuwe brug over de
Amstel tegenover de Rijnstraat gereed
gekomen. De lengte van de nieuwe
weg is 33.865 km, dat is van Amster
dam tot het verkeersplein Oudenrijn
bij Utrecht 81/* km korter dan de oude
weg. Op zich zelf is het al belangrijk,
dat Amsterdam en Utrecht voor het
snelverkeer dichter bij elkaar ge
bracht zijn. Maar wat eveneens van
grote betekenis is, is dat de veel te
smalle oude weg door negen bebouwde
kommen van dorpen voerde. Vooral
Abcoude was berucht.
Ach ja, die oude weg! Op een aantal
plaatsen loopt hij dicht langs de zich
door het landschap kronkelende Vecht
met zijn fraaie buitenplaatsen van
vroegere, rijke, Amsterdamse koop
lieden aan zijn oever. Een mooie weg
en een romantische weg zelfs, voeren
de o.a. langs het imposante kasteqj,
Nijenrode, maar een weg, die in geen
enkel opzicht het moderne snelver
keer aan kan. Een wfeg met 126 boch
ten, waarbij zeer scherpe, met 75
driesprongen, 27 kruisingen, 4 beweeg
bare bruggen, inhaalverboden over
een totale lengte van 2,5 km en met 52
bushalten
De nieuwe weg is geen overbodige
weelde. Hij heeft in totaal 35 millioen
gulden gekost. Maar hij is het waard,
zo zouden we willen zeggen. Al was
het alleen maar om de besparingen,
die hij brengt.
Vergelijkende proeveno.a. met
vrachtauto's en personenauto's op
de oude weg en op een nieuwe weg
overeenkomende met de Rijksweg
no. 2, hebben uitgewezendat de
dagelijkse tijdsbesparing een bedrag
oplevert van f 3500De ver-
bruiksbesparing kan geschat wor
den op f 7.000per dag. De tijds
besparing is 40 pct.9 de benzinebe
sparing 20 pet. Voor de gehele ge
meenschap mag gerekend worden
op een jaarlijkse bezuiniging van
31/2 millioen gulden, zodat de kos
ten in 10 jaar goedgemaakt zouden
zijn.
In sterke mate zal ook de ver
keersveiligheid verhoogd worden.
Dat is maar goed ook, want op de
oude weg gebeurden jaarlijks 150
a 200 ongelukken. Sinds 1933 is
daardoor van 1 a 1V* millioen gul
den schade geleden
Vandaag wordt dus de nieuwe weg
opengesteld. Daardoor wordt niet a1-
leen het snelverkeer van het Zuiden
naar Amsterdam, maar ook dat, ko
mende van Nijmegen en Arnhem en
uit Duitsland een uiterst moderne ver
binding rijker.
Het verkeer uit het Zuiden des lands
behoeft niet langer meer het drukke
centrum van Utrecht te passeren. Het
verkeer uit de richting Arnhem zal de
route via Amersfoort en de gevaarlij
ke weg door het Gooi met zijn vele
bebouwde kommen, zijn spoorweg
overgangen en gevaarlijke kruispunten
kunnen vermijden. Het kan nu de
snellere en veiliger route Veenendaal-
Utrecht nemen om vervolgens via de
nieuwe Rijksweg Amsterdam te berei
ken, hetgeen een aanzienlijke tijdsbe
sparing geeft.
Slechts op één plaats wordt Rijksweg
no. 2 gekruist door een spoorlijn, het
onbelangrijke lijntje AalsmeerNieu-
wersluis, waarover per dag slechts en
kele treinen passeren en dat wellicht
de langste tijd heeft dienst gedaan.
(Advertentie, Ing. Med.)
(Van een speciale verslaggever)
SLECHTS tien zetten liad Smyslov nodig om de na veertig zetten af
gebroken zevende partij in zijn voordeel te beslissen. Hij boekte hier
mee zijn eerste overwinning zodat Botwinnik thans nog twee punten
voorsprong heeft (4'/»2'A). De uitdager heeft het eindspel voortref
felijk behandeld. Hij bewees inderdaad dat zijn loper sterker was dan
het paard van de wereldkampioen, die uit zijn stelling ditmaal niet de
nodige defensieve kracht kon puren.
T)E ZEVENDE partij, welke was on
derbroken in de volgende stelling:
wit (Smvslov) Kf3, Td3. Lf6, pion
nen a3, "g3, h4; zwart (Botwinnik):
Kc5, Ta8, Pe6, pionnen a5, b4, f5 had
het volgende slot:
41. h4h5 De verwachte zet
41Ta8a7. Het eveneens ver
wachte antwoord, daar het de enige
manier is Om voorlopig de opmars van
de h-pion te stuiten. 42. Td3e3
Ook deze zet ligt voor de hand, omdat
de zwarte koning wordt teruggedron
gen ter bescherming van het paard,
Immers dit paard kan niet weg, daar
anders de wtte koning binnendringt. 42.
Kc5d6 Hier komt 42
Kd5 niet in aanmerking wegens 43.
Te5t 43 Lf6—e5t! Een belang
rijk schaakje. omdat de koning niet
goed naar de zevende rij kan gaan, im
mers op 46Ke7 zou volgen 48.
h6, Kf8 49. Lg7t! Pg7: 50. h7 en wint
of 49Kf7 50. Te6:! enz. 43.
Kd6d5. 44. Le5 'o2 Met
de dreiging 45. Te5f en winst van de
f-pion. 44Kd5d6. 45. Te3—
d3t Thans zou op 43. Te5, ba3:
volgen. 45Kd6c5. 46. Td3d2
Met fijne manoeuvres heeft wit
elke mogelijke tegendreiging van zwart
in de kiem gesmoord. 46Ta7—
h7. 47. Td2—h2 Kc5—d6. 48. a3—a4
Legt de zwarte pionnen vast op
de kleur van de witte loper. 48
Kd6—e7. 49. g3—g4 Nu kan wit
zonder bezwaar deze nieuwe dekking
aan pion h5 geven, waarmede Th2 te
vens weer vrijheid van beweging
krijgt. 49f5f4. Hier brengt
fg4:t evenmin redding aangezien daar
na het binnendringen van de witte
koning niet kan worden verhinderd.
50. Th2d2 Zwart geeft het op,
want tegen 51. Td5 heeft hij geen pa
rade meer.
Zwaarmoedige gedachten tobberijen
en angstgevoel -vorder» verdreven door
MIJNHARDT'S Z ENU WTABLETTEN
Versterken het zelfvertrouwen en
stemmen U "6e ^oed' »r rustiQ.
(Advertentie, Ing. Med.)
Bij de voortzetting van het tornooi
om het Europese vijfkamp heeft de
Spanjaard Joaquin Domingo zijn partij
libre tegen de Belg Vingerhoedt ge
wonnen in twee beurten.
Na een poedel maakte hij de
partij ineens uit met een serie van 500.
Vingerhoedt bleef op 3 caramboles
staan. Hiermee heeft Domingo de Eu
ropese titel op zijn naam gebracht. 1.
Domingo (Spanje) 38 matchpunten uit
26 partijen; 2. Vingerhoedt (België) 33
(26); 3. Vervest (België) 31 (26); 4.
Galmiche (België) 31 (30); 5. Lutgehet-
mann (Did.) 27 (26); 6. Ferraz (Port.)
17 (26); 7. Orti. Velez (Spanje) 12 (26).
Het bestuur van de Braziliaanse ten-
nisbond heeft de KNLTB doen weten,
dat het de uitnodiging, om met de Bra
ziliaanse Daviscupploeg op Vrijdag 23,
Zaterdag 24 en Zondag 25 April op de
Mets-banen te Scheveningen een oefen
wedstrijd tegen het Nederlandse Da-
viscupteam te spelen, heeft aangeno
men. Uit welke spelers de Braziliaanse
ploeg zal bestaan is nog niet bekend.
Alhoewel de inschrijving pas op 10
April sluit staat nu reeds vast dat het
aantal deelnemers aan de 1000 mijlen
van Brescia (de Mille Miglia) dat van
vorige jaren ver zal overtreffen. Tot
nu toe zijn ongeveer 600 wagens inge
schreven, waarvan alleen al 200 Fiat's
1100. Ook het buitenland zal dit jaar
sterker dan vroeger vertegenwoordigd
zijn. De wedstrijd wordt 1 en 2 Mei a.s.
gehouden.
Vraag Uw winkelier naar het
nieuwe succes van Niemeijer:
échte Amerikaanse sigaretten-tabak,
en proef zelf hoe bijzonder zacht
en geurig zo'n eigengemaakte
Amerikaanse sigaret is.
N I E M E IJ E R'S TABAK
Let op het moderne, brede pakjs,
handig om uit te rollen.
Rol de sigaretten niet te v;
dan geniet U het meest en
U maakt minstens 45 heerlijks
sigaretten uit zo'n royaal pakje
American Star a 85 cent
TABAK OP Z'N BES Tl
(Advertentie, Ing. Med.)
Jj[ET WAS EEN PRIMA PLOEG die de Ned. militairen vertegenwoordigde. Et
zat flink vaart in hun spel en zij bleken het in alle onderdelen te beheersen.
Zelfs het schieten, wat bij ons voetbal toch dikwijls beneden de maat blijft. Dt
Noord-Hollanders konden er, voor de rust althans, niet veel tegenover stellen en
de 41 voorsprong van de Nederlanders mag een zeker niet overdreven rust
stand worden genoemd.
Het begon al na drie minuten, toen
linksbuiten Schouten van Excelsior,
die Rijnvis verving, fraai de Noord-
landse verdediging passeerde en in
schoot (10). Bijna ontstond meteen
weer een doelpunt,, want via de han
den van doelman Lingbeek stuitte de
bal tegen de lat en sprong weer het
veld in. De Noordhollanders verplaat
sten het spel, kregen enige kansen,
doch verder dan een hoekschop kwam
men niet. Toen 13 min. waren ver
streken loste midvoor v. d. Wel een
schot en 't was 20. In de volgende
minuut, na een hoekschop op het mi
litaire doel, had linkshalf Ten Braak
van HRC succes met een hard schot en
werd de stand 21. Dat inspireerde
Noord-Holland tot betere dingen. Groot
van Zaandijk zette eens goed door, ter
wijl even later een kogel van Stelling
(W.-Frisia) door de mil. rechtsback uit
het doel werd gekopt. Twee hoek
schoppen op het militaire doel bleven
zonder resultaat. Van der Wel raakte
eens in een heftig duel met keeper
Lingbeek, wat de laatste won en spil
Kroon van Volendam deed de rest.
Hoe de Noordhollandse verdediging,
met Lingbeek aan het hoofd, ook werk.
te, men kon de mil. aanval niet aan en
vooral Kabel (ZFC) had z'n mannetjes
gevonden. Van der Linden van DOS
en v. d. Kuil van VSV gleden dikwijls
langs de ZFC-er. Toen 35 minuten
voorbij waren, benutte midvoor v. d.
Wel een vrije schop (3—1) en 2 min.
later maakte dezelfde (een zoon van
de oud-ZFC-er Arie v. d. Wel) er 41
van. De Jager. Cornelissen en Stelling
kregen elk nog een kansje, maar 4—1
was de ruststand.
Na de rust Noord-Holland beter
In de tweede helft gaf het Noordhol
lands elftal beter partij. Fleur (KFC)
schoot eens in, terwijl een drietal
Noordhollanders op een voorzet wacht
te, terwijl kort daarna het mil. doel
tweemaal op wonderlijke wijze aan een
doorboring ontkwam. Toch zou dit ge
beuren, Kabel (die beter was dan in
de eerste helft) plaatste 20 minuten
na de rust de bal voor het doel, waar
Groot (Zaandijk) de krns benutte (4
2). Het spel der militairen was zeer
snel, maar hun aanvallen waren in de
De commissie voor de Franse Beker
heeft bepaald dat de wedstrijd van de
kwartfinales tussen Bordeaux en Ni
ce, welke Zondag in het stadion van
Colombes onbeslist (1—1) is geëin
digd na een serie tragi-komische inci
denten (Bordeaux) liep het veld af uit
protest tegen een beslissing van de
scheidsrechter doch keerde een kwar
tier later terug waarna de wedstrijd
werd voortgezet), vandaag in het
Pare des Princes zal worden overge
speeld. De „schandalen van Colom
bes", zoals sommige Franse bladen ze
noemen, zijn hiermee evenwel niet
uit de wereld, ongetwijfeld zullen de
besturen van de Franse Voetbalbond
en van de belangengroep van erkende
clubs er zich nog mee bezig houden,
Het Rotterdams elftal, dat op Zater
dag 3 April te Antwerpen tegen Ant
werpen zal spelen, is als volgt samen
gesteld: Dufournier (Sparta); Kerkum
(Feyenoord) en Osterholt (Hermes
DVS); Steenbergen (Feyenoord), Ever-
se (Xerxes), Van Dorr (Excelsior); Ko-
nemann (SVV), Benningshof (Sparta',
Van der Tuyn (Hermes DVS), Van
Pelt (SVV) en C. Rijshouwer (Xerxes).
tweede helft minder talrijk en ook niet
zo gevaarlijk. Het Noordhollandse elf
tal domineerde nu nogal eens en de
kleine Smit (ZFC) deed daaraan heel
wat, evenals linkshalf Ten Braak. Toch
duurde het tot 8 min. voor h,et einde
voor de achterstand wederom ver
kleind werd. Stelling maakte er met
een goed schot 43- van. Er werd de
laatste minuten fel gestreden voor de
gelijkmaker, doch noch De Jager (H
RC), noch de KFC-er Fleur wist de
kansen te benutten. Met een 43 z
voor het kranige militaire elftal kwam
het einde van deze interessante partij.
In het militaire doel ontbrak v. d.
Eurgt, die werd vervangen door Kuis.
terman van Int Nos en de linksbuiten
zoals we hiervoor vermeldden. Het
Noordh. elftal verscheen precies zoali
was gepubliceerd.
In de le divisie van de Engelse
league heeft Sunderland voor een
grote verrassing gezorgd door de
lijstaanvoerder en bekerfinalist West
Bromwich Albion met 21 te over
winnen- Ook Preston North End, dat
zich Zaterdag voor de beker-eind
strijd plaatste, kreeg een nederlaag te
slikken. Blackpool wees Preston met
42 terug.
De uitslagen waren:
le divisie: Aston VillaSheffield
Wednesday 21Blackpool—Preston
North End 42; SunderlandWest
Bromwich Albion 21.
Rinus Michels, de nieuwe mid
voor in het Nederlands elftal
dat Zondag in Antiverpen tegel
België zal uitkomen.