Van Est onttroonde Voorting Tulpen Rallye-leiding loste puzzl op Faanhof lonkte tevergeefs naar Oranje trui Slachtoffers van een late sneeuwstorm Een dag na de capitulatie reeds een illegaal blad Massale eindsprint in vijfde etappe Slechts vier renners uit de strijd De vijfde etappe Schaakkampioenschap De 19e partij na 40 zetten afgebroken Lagerhuis verwierp een H-bom-voorstel Nóg onrust in Atjeh.... Koninginnedag in Genève De stand in de tien groepen Portoricaanse nationalist in VS veroordeeld Ondergrondse pers tijdens oorlogsdagen Moedige vaderlanders hadden hoge opvatting van hun taak Elizabeth stelde een Nijldam in werking Een stuwmeer zo groot als Schotland VRIJDAG 30 APRIL 1954 (Van een speciale verslaggever) NEGENENDERTIG renners stormden gistermiddag op de finish te Tilburg, eindpunt van de vierde etappe van de Ronde van Neder land, af. Sterke Wim van Est had zich enkele honderden meters voor de eindstreep los gemaakt en met vele lengten ging hij, voor de tweede maal in successie, zegevierend over de eindstreep. Zijn minuut bonifi catie was voldoende om Gerrit Voorting, die evenals alle andere azen in de grote groep zat, de leiderstrui te ontnemen, daar Voorting zelfs niet in aanmerking voor de tweede plaats en voor een halve minuut extra winst, kwam. Die tweede plaats was voor de jonge professional Koch, met Muller, Schulte, Preiskeit en Voorting op zijn hielen. Het heeft er overigens geruime tijd naar uitgezien dat Faanhof, Preiskeit en Van Elderen op de ereplaatsen beslag zouden leggen. Honderd kilometer na de start waren zij uit het peloton weggevlucht. Preiskeit zag men pas na 130 km terug omdat de Duitser een lekke band kreeg, Van Elderen viel tien kilometer voor de finish in het jagende peloton terug en Faanhof capituleerde zes km voor het einde. J^ET VEEL moeite varen Faanhof, Preiskeit en Van Elderen uit het peloton weg gekomen. De lange eento nige weg door de Peel was nu niet di rect de meest geschikte plaats geweest om een ontvluchtingspoging te wagen. Het drietal beet moedig door, maar na 110 km bedroeg de voorsprong nog nauwelijks een minuut. Vooral door het uitstekende rijden van Preiskeit en Henk Faanhof werd die voorsprong toch langzamerhand groter en bedroeg na 125 km zelfs minuut. De oranje trui, toen nog om de lendenen van Ger rit Voorting, kwam in gevaar en er werd een jacht ingezet. Faanhof im mers stond in het algemeen klasse ment maar 4 minuten en 5 seconden achter op Voorting en zou dus met de minuut bonificatie voor de eerste plaats eventueel Voorting in het alge meen klassement passeren. Intussen was Jan Plantaz met Eindhoven in zicht uit de groep weggelopen en ook hij had al anderhalve minuut geno men. In Eindhoven waren duizenden uit gelopen om de renners te begroeten. En dat werd extra uitbundig gedaan, toen men merkte, dat twee stadgeno ten, Van Ellderen en Plantaz, voor sprong op het peloton hadden. Bij het verlaten van de Lichtstad kreeg Preis keit een lekke band en hij had zoveel tijd nodig om een andere band om te leggen, dat hij in het grote peloton werd opgenomen. Faanhof stond nu voor de moeilijke taak om met Van Elderen aan wie hij weinig steun had, verder te gaan. Telkens als Van Elde ren de kop nam, zakte het tempo da nig en in Steensel, na 145 kilometer, was de voorsprong geslonken tot 2% minuut. Planta- die geen kans had ge zien zich bij de kop te voegen, was in tussen terug gevallen. In Vessem in de Kempen lagen Faanhof en Van Elde ren nog maar ruim 2 minuten voor en toen ging het snel met hen bergaf waarts. In Diessen, na 175 kilometer, zag het peloton de koplopers in de rug. Van Elderen, die de pedalen haast niet meer rond kon krijgen, staakte de on gelijke strijd en liet zich afzakken. Wel streed Faanhof in zijn eentje nog door, maar even voorbij Hilverenbeek werd ook hij ingelopen. Direct na de start hadden Gelissen en Piet Haan voor wat vuurwerk ge zorgd. Gelissen viel spoedig terug en voor Haan zag het er donker uit, tot dat Wout Wagtmans hen hulp kwam verlenen. Met zijn tweeën liepen zij snel uit en na ongeveer 45 km lag het peloton bijna drie minuten ten achter. Gerrit Schulte organiseerde een tegen aanval, kreeg al h .1 spoedig steun van.... Wim van Est, Gerrit Voorting, Cor Bakker, de Duitser Miiller en Pay- mans. Tegen dit gewel^ was het twee tal stoutmoedigen niet opgewassen. Hun voorsprong slonk snel en na onge veer 55 km draaiden zij weer rustig in het peloton mee. Opvallend is het gering aantal uit vallers tot nu toe. Er zijn na 4 dagen van de 56 gestalte renners noc 52 in de strijd, want in de vierde etappe staakte Marcel Mendricks, de glorieuse winnaar -n ParijsBrussel, die tot nu toe in de Ronde va Nederland niet veel had laten zien, de strijd en kwam de Duitser Siefert in Eindhoven zo on gelukkig ten val, dat hij met een her senschudding in een ziekenhuis moest worden opgenomen. Er zijn in deze rit nog enkele valpartijen geweest, waar bij o.m. Paymans, Gijbeis, Heinz Miil ler, Franz Reitz en Jos Gielen betrok ken zijn geweest, gelukkig echter zon der ernstige gevolgen. De uitslag van de 4e etappe van Heerlen naar Tilburg over 190 kilome ter, luidt: 1. Wim van Est (Ned. c) 4.57.21 met bonificatie 4.56.21, 2. Koch (Ned. b) 4.57.21 met bonificatie 4.56.51, 3. Müller (Dlnd.) 4.57.21, 4. Schulte (Ned. e), 5. Preiskeit (Dlnd.), 6. Ger rit Voorting (Ned. d), 7. Stevens (Ned. b), 8. Gelissen (Ned. b), 9. Sorgeloos (Belg.), 10. Plantaz (Ned. a), 11. Wille- kes (Ned. e), 12. Gielen (Belg.), 13. Pascal (Belg.), 14. Haan (Ned. d), 15. Gelhausen (Lux.), 16. Lagrouw (Ned. e), 17. Donker (Ned. e), 18. Van Roon (Ned. d), 19. Schwarzenberg (Dlnd), 20. Faanhof (Ned. c), 21. exaequo allen in 4.57.21: Dekkers (Ned. a), Van Osta (Ned. a), Fooy (Ned. a), Wagtmans S°£tapp9 30April TUburg-Etitn 75km TILBURG i tmr r ktKut HKSltAiJ Pt099tn'tijdrit\m+*« y HENDRIK IOO VPELTI5-4325 I (Ned. 'D, Lambrichs (Ned. b), Pay- mans Ned. b), Brinkman (Ned. b), Janssen (Ned. c), Nico van Est (Ned. c), Guns (Ned. c), Van Oers (Ned. c), Maenen (Ned. c), Van As (Ned. d), Bakker Ned. d), Van Breenen (Ned. e), Borgmans (Belg.), Plas (Belg.), Kirchen (Lux.), chmit (Lux.. Algemeen klassement: 1. Wim van Est (Ned. c) 21.00.18, 2. Gerrit Voor ting (Ned. d) 21.00.56, 3. Schulte (Ned. a) 21.01.26, 4. Wagtmans (Ned. b) 21.02.32, 5. Gielen (Belg.) 21.04.24, 6. Borgmans (Belg.) 21.05.01, 7. Bakker (Ned. d) 21.05.59, 8. Faanhof (Ned. c) 21.06.01, 9. Nico van Est (Ned. c)z.t., 10. Lambrichs (Ned. b) z.t., 11. Haan (Ned. d) 21.07.23, 12. Sorgeloos (Belg.) 21.08.36, 13. Stevens (Ned. b) 21.08.38, 14. Plas (Belg.) 21.10.15, 15. Van Bree nen (Ned. e) z.t., 16. Miiller (Dlnd.) 21.10.44, 17. Maenen (Ned. c) z.t., 18. Janssen (Ned. c) z.t., 19. Van Oers (Ned. c) 21.12.08, 20. Paymans (Ned. b) 21.16.0. Ploegenklassement: 1. Nederland c 63.12.20, 2. Nederland d 63.14.18, 3. Ne derland b 63.16.41, 4. België 63.18.01, 5. Duitsland 63.50.31, 6. Nederland e 63.58.42, 7. Nederland a 63.59.11, 11. Luxemb- j 64.12.23. De 19e partij va» de tweekamp om het wereldkampioenschap schaken tus sen Botwinnik en Smyslov, waarin Smyslov met wit speelde, werd na 40 zetten afgebroken. Het Britse Lagerhuis heeft gisteren met 219 tegen 63 stemmen een voor stel verworpen van een socialist vol gens hetwelk Engeland de waterstof bom niet zal vervaardigen zonder eerst de goedkeuring van het parle ment te hebben verkregen. Van rege ringszijde werd verklaard, dat men met een dergelijk besluit ten voor dele van een eventuele vijand zou werken. Bevan, de leider van de lin kervleugel van Labour bleek wel voor het voorstel te zijn. Het station Keude Kreueng Pandjeu in Noord-Atjeh is door opstandelin gen in brand gestoken. De 40 opstande lingen, die de brand stichtten, staken vervolgens nog een woonhuis in brand. Hierna gingen zij op de vlucht voor de politie. Bij een vuurgevecht in Kota Blang (Noord-Atjeh) werden drie op standelingen door treinbewakers ge dood, aldus een communiqué van het leger. Dit communiqué meldt voorts, dat drie inwoners van een plaatsje in Noord-Atjeh door benden werden ge dood. Vijf inwoners werden ontvoerd. Ruim 2000 Britse militairen hebben gis teren. gesteund door politie, bij een razzia in de industriewijken van Nairobi, de hoofdstad van Kenya, ongeveer duizend Kikoejoe-, Emboe- en Meroestamleden aangehouden In Heilbron zijn de stoffelijke overschotten van de onlangs tij' dens een sneeuwstorm in het Oostenrijkse gebergte omgeko men Duitse schoolkinderen naar het station gebracht om per trein naar de stad hunner inwoning te worden vervoerd. (Foto boven). De foto hiernaast werd van het groepje slachtoffers met hun on derwijzeres gemaakt door de eveneens omgekomen Dister Steek. Zijn boxcamera werd later door eetyreddingsploeg gevonden. Het zich er in bevindende filmp je werd ontwikkeld met als resultaat o.a. deze foto. Koninginnedag zal in Genève worden gevierd met een receptie ten huize van de Nederlandse consul, gevolgd door een gezamenlijke maaltijd van de Ne derlandse club. AUSTRALISCHE DIPLOMATEN UIT MOSKOU VERTROKKEN Gisteravond is de staf van de Au stralische ambassade in de Sovjet-Unie uit Moskou vertrokken. De reis naar Helsinki werd per trein gemaakt. Aan vankelijk was het nog even de vraag of de treinkaartjes gereed zouden ko men, doch in de namiddag belde „In- toerist", het Sovjetrussische reisbureau, op, dat alles in orde was. DE WEDSTRIJDLEIDING van de Tulpen Rallye heeft de puzzles, waarvoor zij zich gisteren gesteld zag, opgelost. Zij, die niet aan de klassementsproeven hebben deelgenomen, hebben zich niet aan het reglement gehouden en moeten als uitgevallen worden beschouwd. Hun winstseconden worden aan de overige deelnemers toegewezen. Voorts blijken de leiders in het klassement Stasse en Gendebien de controle in Chambery op tijd te hebben bereikt. Werd gisteren ook in een gedeelte van onze oplage gemeld, dat de Belgen een seconde voor sprong hadden op de equipe van Engel, na het binnenkomen van de controlelijsten is gebleken, dat de voorsprong inderdaad vijf seconden bedraagt. Vandaag zal op het circuit van Zandvoort worden beslist wie de Tulpen Rallye wint en hoe de eind-klassering in de tien groepen zal zijn. De dertigjarige Portoricaanse natio nalist José Rivera Colon, woonachtig te New York, die terecht heeft 'e- staan omdat hij de binnenlandse vei ligheidsdienst der Ver Staten twaalf Maart jl. telefonisch had medegedeeld voornemens te zijn president Eisen hower te vermoorden, is Woensdag tot drie jaar gevangenisstraf veroor deeld wegens het „in woorden naar het leven staan van het staatshoofd der Verenigde Staten" Colon is indertijd, terwijl hij nog aan het telefoneren was, gearresteerd DE NOORSE SPI ^T T ~*AAK Russische autoriteiten hebben de Noorse regering doen weten, dat de attaché voor Culturele ZaKen te Oslo, Mesjevitinov. die zich op net ogenblik te Moskou bevindt, niet naar Oslo zal terugkeren De diplomaat betrokken bij een in Februari van dit jaar in Oslo ontdekte spionnagezaak. j-|ET voorlopige algemene klassement tot vandaag luidt: 1. Pierre StasseOlivier. Gendebien (Belg.). Alfa Romeo, 572 winstsecon- (Belg.), Alfa Romeo, 573 winstsecon den; 2. W Engel—J. Ambrecht (Duitsl.) Porsche, 567 winstsec.; 3. J. P. Board man— J. A. Duckworth—N. J. W. With worth (Gr. Br.), Jaguar, 528 winstsec. 4. G. Menz—E. Brand (Duitsl.), DKW 520 vin-tsec.; 5. J. W. E. Banks-rM. Porter (Gr.Br.), Alvis, 499 winstsec 6. J. Martens—B. H. Eerligh (Neder land), Fiat tv, 468 winstsec., beste Ne derlander; 7. Rud. Rottbol Orumir J Voigt Nielsen (Denem.), Fiat tv, 430 winstsec.; 8. E. J. Hadden—C. H. Vivian (Gr.Br.), Jaguar, 427 winstsec.; 9. Ranch P. Delbarre (Frankr.), Salmson, 38^ winstsec.; 10. Zeiler—Willberger (Duits land), Ferrari, 383 winstsec.; 11. Sheila van Dam—mevr A. Hal—mevr. F. C lar- ke (Gr.Br.), Sunbeam Talbot, 372 w.- sec., beste dames equipe; 12. Ringgen- bergilaeder, (Zwitserl.), Porsche, 368 winstsec. De stand in de verschillende groepen is als volgt: (De gespatieerde namen geven de rijders aan, die vandaag op het circuit van Zandvoort rijden) Serie sportwagens, boven 200 t/m 350 cc: 1. H a d d o n—Vivian (GB) Ja guar 0 strafpunten en 427 winstpunten 2. Rauch—D e 1 b a r r e (F) Salmson 0 en 387; 3. Grounds -mrs Grounds (GB) Jaguar 0 en 193; 4. Hengst- Gravin Wolff-Metternich (NÏ.) Austin Heyley 0 en 119; 5. Blanchard Gas ton Louis (F) Salmson 19 en 285; 6. S p i 1 i o t a k i s—Mme Spiliotakis (Zw.) Jaguar 24 en 320; 7. C o u 1 i- beufMme Coulibeuf (F) Salmson 66 en 0; 8. BlockleyKat (GB) Aus tin Healy 152 en 0. Serie sportwagens t/m 2000 cc: 1. Z e 11 e r—Willberger (D) Ferrari 0 en 383; 2. Grant (GB) Triumph 0 en 292; 3. WallrathL o d e w ij k s (NI) Lancia 0 en 124; 4. v. d. Me uien van Loosbroek (NI) Triumph 0 en 0 5. O'Hara MooreGott (GB) Fra- zer Nash 1 en 386; 6. MurraySkar- ring (GB) Frazer Nash 2 en 294; 7. C o o p e rBarker (GB) Triumph 13 en 104; 8. ScottWright (GB) Triumph 17 en 216. Grand tourisme t/m 1600 cc: 1. W. Enge 1Ambrecht (D) Porsche 0 en 572; 2. Ringgenber g—Maeder (Zw.) Porsche 0 en 368; 3. Gerlach —De Vries (NI) Porsche 1 en 233; 4. Sjunesson— Dr Theden (Z) Por sche 1 en 208; 5. A n d e r s e n—Ras mussen (Dk) Porsche 4 en 179; 6. A1- den kamp—Van Ulzen (NI) Porsche 4 en 66; 7. Engel—S c h a f f n e r (Zwit serl.) Porsche 4 en 0; 8. VidalPe ter Prien (D) Porsche 5 en 41; 9. V e r- bustelDubois (B Simca 5 en 0; 10 M e u r—Ml de Vriese (F) Porsche 36 en 84. Speciale serie toerwagens t/m 1300 cc: 1 GatsonidesSt John Fos ter (NI) New Anglia 2 en 337; 2. Dee -Jhr Teding v. Berkhout (NI) Peugeot 2 en 69; 3. D ij k s t r a—Dijk stra (NI) Fiat 3 en 348; 4. Reynes- Santacreu (F.) Peugeot 3 en 317; 5. v. d. W a n s e m-Flieringa (NI.) Austin 4 en 285; 6. v. d. Aa—K a 1 k m a n (NI) Simca 4 en 166; 7. Dassen Hertzdahl (NI.) Volkswagen 8 en 160; 8 G o r r i s—Molenkamp (NI.) Fiat. 13 en 66. Normale serie toerwagens boven 2600 cc: 1. Boardman Duckworth— Withworth (GB) Jaguar 0 en 528; 2. Banks—Porter (GB) Alvis 0 en 499; 3. C o e n e n—Butter (NI.) Ford 0 en 262; 4. BiesheuvelPole (ACC) Idema (NI) Chevrolet 0 en 107; 5. Kui pers—Meloen (NI) Ford 0 en 77; 6. ArndtDe Rooy (NI) Humber 3 en 0; 7. De GrootGroene veld (NI) Chevrolet 7 en 548. Lord Carne- g i eCroft—PearsonField (GB) Ja guar 22 en 253 Normale serie toerwagens boven 2000 t.m. 2600 cc: 1. Phillips—S c o 11 (GB) Zephyr 0 en 3992. Miss S. van D a m m mrs A. Hall en mrs F. Clarke (GB) Sun- bean Talbot 0 en 372; 3. Jetten-v. Noord- wijk-v.d.Vlies (NI.) Vauxhall 0 en 110; 4. E11 io tWright (GB) Sunbeam Tal bot 0 en 625. S c h i e c kv. d. Bergh (NI) Opel Kap. 0 en 42; 6. Orr —Lewis (GB) Sunb. Talbot 0 en 0; Kemsley Fotheringham Par ker (GB) Zephyr 0 en 0RiskCoul- t o n—Harvey (GB) Zephyr 0 en 0. Normale serie toerwagens boven 1600 t/m 2000 cc: 1. StasseGendebien (België) Alfa Romeo 0 en 573; 2. M e i e r—Wagner (D) BMW 0 en 301; 3. LierLesritzPon eet (Zwitserl.) Lancia 0 en 2374. K r a u sBehrin- ger (D) BMW 0 en 223; 5. L o o f Wencher (D) BMW 0 en 70; 6. De VriesMoorman (NI) Alfa Romeo 1 en 29; 7. H e i d e nd a h 1Zwart (NI) Alfa Romeo 2 en 3548. Hamel Sollart (NI) Fregate 3 en 0. Normale serie toerwagens boven 1300 t/m 1600 cc: 1. ReeceReece (GB) Consul 0 en 298; 2. Fleetwood Read (GB) Consul 0 en 68; 3. Wil lingScheffer (NI) Jowett Jav. 1 en 477; 4. Van Z ij 11 jrBiesterveld jr (NI) Opel Rekord 1 en 254; 5. Leer damZwolle (NI) Borgard 2 en 84; 6 B r o e d e 1 e t—Koiff (NI) Fiat 3 en 0; 6. v. d. KloosterSteynen (NI.) Opel Rekord 3 en 0. Normale serie toerwagens boven 1000 t/m 1300 cc: 1. MartensEerligh (ND Fiat T.V. O en 468; 2. R o 11 b o - 1 o r u m—Voigt-Nielsen (Dk) Fiat T.V. 0 en 430; 3. SpringerRegius (D) Taunus 0 en 165; 4. S c h e u b e—Gier ke (D) Taunus 0 en 110; 5. Avers- f 1 d—Van Kuyk—Stathakis (NI) Fiat T.V. 0 en 696. S 1 e g h— Martin (GB) Anglia 0 en 60; 7. Riedt O s t e r- mann (D) Taunus 0 en 0; 7. Freiherr v. PachelbelMuffy (D) Volkswagen 0 en 0; 9. v. d. V o s s e n—Hartog (NI) Peugeot 1 en 09 Wittkampf— Struyck (NI) 1 en 0. Normale serie toerwagens t/m 1000 cc: 1. MenzBrand (D) DKW 0 en 520; 2. Langestraat—M. v Hoevelaken (NI) Dyna Panhard 0 en 357; 3 SchleuterSchelhaas (D) DKW 0 en 286; 4. HarlaarPijper (NI) Dyna Panhard 0 en 94; 5. Mrs G. M o 1 a n- d er—Mrs H. Lundberg (N.) DKW 0 en 73; 6. S i e p eSeegers (NI) DKW 0 en 35; 7. Witteveenv. R ij n—Van Bommel (NI) DKW 5 en 0; 8. Beuk Bakkum Baars (NI) DKW 6 en 26; 9. Kouwenberg—v. Luyk (NI) DK W 9 en 110. Aan de vooravond van de negende herdenking der bevrijding is als zesde uitgave in de serie monografieën van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie verschenen: „De ondergrondse Pers 19401945". In dit ruim 40 pagina's tellende geillustreerde boek, samengesteld door mej. L. S. Winkel, wordt in de inleiding de totstandkoming en de werkwijze van de illegale pers behandeld. Het grootste deel van de uitgave omvat een beknopte geschiedenis van de bijna 1200 bladen waarvan het bestaan aan het instituut bekend is geworden. De historie van de voornaamste illegale organen is uitvoeriger beschreven. Het boek is een tegenhanger van „Het woord als wapen-keur uit de Neder landse ondergronde pers 19401945", een in 1952 in de serie bronnen publicaties verschenen boek van bet Rijksinstituut. „De Nederlandse illegale pers is een deel geweest van het Europees verzet en heeft daarin dat menen wij wel te mogen poneren quantitatief en qualitatief een uitstekend figuur geslagen, quantitatief door bet aantal bladen, qualitatief door de betrouwbaarheid bij de weergave van het oorlogs nieuws en door het principieel, fier-strijdbaar karakter van zo menige redactionele beschouwing. In bepaalde delen van het land heb ben oorlogshandelingen het behoud van ondergrondse lectuur bemoeilijkt of on mogelijk gemaakt. Duizenden personen hebben door het geven van informaties bijgedragen aan het tot stand ko «m van de uitgave. „De enige uitzondering op zoveel bereidwilligheid werd ge vormd door het bestuur van de Com munistische Partij Nederland dat, niet voor het eerst, aan ons instituut alle medewerking weigerde, als gevolg waarvan het historische beeld dat wij van De Waarheid hadden willen schet sen. meer lacunes vertoont dan nodig was", zo deelt het directorium in zijn voorwoord mede. De dag na de capitulatie verscheen het eerste illegale blad. Het was een met de hand geschreven stuk, opge steld door Bernardus IJzerdraat, die kort voor de Meidagen uit Dinxperlo naar het Westen was verhuisd en die, toen de Duitse inval kwam, als gobe lin-restaurateur in het Frans Hals museum te Haarlem werkzaam was. Toen zeer velen op 14 Mei 1940 dach ten. dat ,,nu alles voorbij" was begreep hij dat het pas begon. Gedreven door de behoefte, zijn landgenoten de ogen te openen vcor de gevaren die hen be dreigden, greep hij de pen en schreef op 15 Mei 1940 bericht no. 1 van een actie waarvoor hij de trotse historische naam uitkoos; De Geuzenactie. Uit deze actie groeide de Geuzen-organisatie die zich het plegen van sabotagedaden ten doel stelde. In November van het eer ste oorlogsjaar werd de Geuzengroep opgerold en op 13 Maart 1941 werden vijftien Geuzen, onder wie IJzerdraat.. door de Duitsers gefusilleerd. Verder wordt uitvoerig aandacht ge schonken aan de papiervoorziening, de vervaardiging, de verspreiding en sa menwerking der bladen. Telkens moest de organisatie worden gewijzigd en de tactiek worden veranderd als de be- zetter een bres in de gelederen had ge slagen. Naarmate de Duitsers, die wel degelijk beseften welk een gevaarlijk wapen de illegale pers vormde, feller werden, des te vindingrijker werden de ondergedokenen. Van allen, die bij de illegale pers be trokken waren liepen de zetters en drukkers het grootste risico. Zij waren de kwetstbaarste punten in de organi satie daar hun drukkerijen en machines niet mobiel waren. Koningin Elizabeth van Engeland heeft gisteren te Djindja in Oostelijk Oeganda de „Owen Falls Dam" in de Nijl, bij het Victoriameer, in werking gesteld. De 820 meter lange dam zal electriciteit verschaffen voor de groei ende industriële ontwikkeling van Oe ganda en tezelfder tijd het waterver loop in de Nijl, mede ten behoeve van Egypte en Soedan, regelen. Het Victoriameer wordt door de dam in een reusachtig reservoir voor water herschapen, dat een oppervlakte heeft zo groot als Schotland. Door dit reser voir zal men zowel Egypte als Soedan kunnen behoeden voor droogte. De bouw van de dam, die in 1949 begon, heeft 220 millioen gulden gekost. Bijna vijftig jaar geleden (in 1906) schreef de toenmalige journalist Win ston Churchill na een bezoek aan dit gebied: „Het moet gemakkelijk zijn om de Nijl zijr. lange reis te laten beginnen met het aandrijven van een turbine. „Djindja is voorbestemd een zeer be langrijke plaats in de economie van Centraal-Afrika te worden." Koningin Elizabeth verklaarde bij de opening in het bijzonder verheugd te zijn over de aanwezigheid van autori teiten uit Egypte. Soedan en andere bij het project betrokken landen. „Laat ons niet vergeten", zo zei zij. „dat econo mische ontwikkf ling en het bouwen van industrieën geen doelen in zich zelf zijn. Hun doel is het verhogen van de levensstandaard der bevolking."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 11