voor CALLANTSOOG. 't QaMcmtlcuj^ u-cuv iv-eJteeA. Zaterdag 22 Juli 1950, No. 7. £ie uitgav-e Piee^t p£aat± ondel audpicien deA V. U.U. GatCcuitd&aq.. Het bezit van een zomerwoning of bungalow te CALLANTSOOG Bouwt daarom te CALLANTSOOG DORPSNIEUWS REDACTIE B. OUWERLING. Abonnement fl 1,— per seizoen bij vooruitbetaling, franco per post. Druk t Fa. K. VAN LOENEN Zn. IV. In de vorige Badbode werd een korte schets gegeven van een stranding en de gevaren, daaraan verbonden. Vele strandingen hebben zich in vroegere jaren op de Nederlandse kust voorgedaan. Een korte opsomming ervan, welke te Callantsoog plaats hadden, zal U ervan overtuigen, wat aan de kust bij stormweer soms gebeurt. In 1880 strandde er de ..Hospardar", waarvan 30 mensen gered werden. In 1882 de ..StrathmoreNiet minder dan 32 schipbreukelingen werden toen van een wisse dood gered. Deze stranding is voor Callantsoog een droeve bladzijde in het reddingswezen. Op de terug- tocht van het schip naar het strand, sloeg de reddingsboot om, waardoor geredden en roeiers in de branding terecht kwamen. IJlings toegeschoten hulp met een aan- wezige Viet werd terstond naar de plaats van de ramp geroeid, wist men bijna alien te redden. 4 roeiers uit Callantsoog, 2 uit Petten en 3 schipbreukelingen vonden helaas een zeemansgraf. Die 4 roeiers waren P. de Haan,- D. de Leeuw, M. Blom en K. Hoornsman. Vele oud Callantsogers zullen zich de namen dier mannen herinneren. Geen wonder, dat diepe rouw in 't dorp toen heerste. In 1887 werden van de „Sophie" 8 en in 1891 van de Express" 5 zeelieden afgehaald. In 1890 strandde het Engelse schip de „Loch Modart". Dit schip is met man en muis vergaan, waarbij 32 personen het leven lieten. Wegens de grote afstand van't strand en het noodweer was redding totaal onmo- gelijk. Nog vindt gij op't kerkhof een steen, vermeldende de|laatstejrustplaats van enkelen dier slachtoffers. Van de ..Louis Marie" werden in 1896 tien personen gered en van de ..Oldenburg" in 1900 acht- Een grotere redding greep plaats in 1903 van de ..Constanza", n.l. 19 zeelieden. In 1896 strandde ook nog de „Li Bertus" een Duits schip bemand met 10 koppen 2 ervan hebben zwemmende de kust kunnen bereiken, waar zij liefderijk werden opgenomen8 vonden helaas de dood in de golven. Ook die zijn op het kerkhof ter aarde besteld. Dit schip had een lading ..duigen" aan boord. Het schip sloeg uit elkaar en duizenden duigen kwamen op het strand aangespoeld. Door de strand- vonderij werden ze geborgen en naderhand verkocht. Het terrein van het dorp tussen de twee rijen huizen lag er toen vol mee, netjes opgestapeld in hopen van duizend stuks. Zelden hebben de kinderen een mooier speelplaats gevonden dan toen. Dit schip kreeg van de dorpsbewoners de naam van „Het duigenschip". Deze duigen waren bijzonder geschikt om er hekken, kippen- hokken. ja zelfs boeten van te maken. Daar- voor waren er heel wat nodig. Of die alien gekocht zijn, weet ik niet. Ik denk, dat er wel eens een paar van 't strand zijn mee- genomen Ook van andere schepen kwam dikwijls een deel der lading aangespoeld, zoals balen katoen, hout, vaten teer enz. Die strandingen gaven de bewoners van het dorp wel eens een aardig voordeeltje, want velen vonden daarmee werk. Hulde aan de N. en Z.H.R. Maatschappij, die langs de gehele kust haar posten heeft met het modernste materiaal, om bij even- BETEKENT de zekerheid van een jaarlijkse vacantie in een rustige familiebadplaats Inlichtingen ten raadhuize (Tel. K 2248-212) tuele strandingen, rampen te voorkomen. Wist gij, dat deze Maatschappij is aange- wezen op liefdadige giften. De beloningen der moedige mannen, die zulk zwaar, op- offereno werk verrichten, kan dan ook niet groot zijn. Op hun oude dag ontvangen zij, als een klein pensioentje, een vergoeding van fl 60,— 's jaars. Toen schrijver dezes eens een gesprek voerde met een oud lid van de bemanning van de Reddingsboot en zei..Wanneer de Staat zich met het reddingswezen bemoeide, zou dat voor U op Uw oude dag financieel beter zijn". Zijn antwoord luidde ..Mogelijk wel, maar ons werk moet ..liefdewerk" zijn en geen betaalde betrekking. Dan zou het mooie ervan te niet gaan." En ik besefte, dat hij volkomen juist was. Oefening met de Reddingboot. Dit stond aangegeven op de agenda der V.V.V. voor Zondagmorgen 9 uur. Daar we dit nog nooit gezien hadden, reden we naar Callantsoog, om hier getuige van te zijn. Toen we er om 9 uur aankwamen, wees niets er op, dat er oefening zou zijn, doch dit veranderde snel. Zo tegen half 10 was het een drukte van belang bij de strandtrap. Daar kwam de reddingboot, waarin tien- tallen kinderen zaten, aangereden. Vlug werd de boot afgeladen en door middel van een kabel. bevestigd aan een anker, met de dieselmotor, van de firma Daalder in zee getrokken. Mij bekroop de lust om eens een tochtje mede te maken en wendde ik mij tot de oud-schipper Opa Mooij, met de' vraag of dit mogelijk was. Hiertegen was geen be- zwaar en onmiddellijk werd schipper De Haan in de arm genomen om deze te ver- tellen, dat ik graag meeging. Toen eenmaal de boot in het water lag, kwam een der roeiers mij van het strand halen en werd ik in de boot gedragen. Nu klonk het commando van vertrek en tien sterke roeiers trokken de boot in snelle vaart door de golven. Op mijn vraag waar ik moest gaan zitten, werd mij de punt der boot aangewezen. Door de kenners van het vak, op de wal en misschien ook wel in de boot werd al innerlijk genoten. Nu rookte hij nog lekker zijn pijpje, doch dit zou zo lang niet meer duren. Hierin heb ik ze dan toch wel teleur- gesteld, want ik voelde, evenals de schipper steeds behoefte, af en toe een verse pijp te stoppen. (De schipper draaide zijn strootje).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Badbode voor Callantsoog | 1950 | | pagina 1