CALLANTSOOG Onze haardos Lampionoptochten Het grote strandfeest Onnadenkendheid Administratie: R. KOELEMEIJ, Dorpsplein 34, Tel. 02248—245 Druk: Fa. K. VAN LOENEN Zn. Schagerbrug Telefoon 02247—272 De dames van tegenwoordig, kunnen een- speciale kapper niet missen. Hoe zou ?t anders met haar „permanent waves" er gaan uitzien De mannen laat ons nu eens een man nendeugd mogen verkondigen laten zich veel minder gelegen liggen aan hun uiterlijkTwee eeuwen geleden was dat anders. Toen liepen de heren in keurige fleurige gewaden uitgedost, met plooien, kanten en kragen en hun zeer edelacht bare schedels formeerden de „barbiers" oftewel „haarsnijders" fabelachtige kunst werken. Enige jaren geleden vermaakte „Maarten" in zeker dames-tijdschrift, zijn lezeressen met de destijdse buitensporige ij delheid der mannen. Hy schreef Goed-hollands gezegd, het liep op de duur de spuigaten uit. De oud-vaderlandse dege lijkheid, de roem der Nederlandse natie, dreigde onder te gaan in wolken parfum en poeder. En de lange, krullende lokken, die somwijlen tot over de schouders golf den, riepen een dusdanige reactie op, dat er een dominee was, die op een zondag morgen de kansel beklom, om, gewapend met gloeiende verontwaardiging, bruisen de welsprekendheid en pakkende bijbel citaten, tegen deze ergernis te fulmineren. Wanneer dat precies gebeurde, vertelt de overgeleverde tekst van dit sermoen ons niet. Zelfs de gemeente, waarin deze „pre- dicatie van 't lang-hayr" werd gehouden, is niet meer bekend. Men fluistert, dat het- Dordrecht was. Maar hoe het ook zit, onze goede dominee preekte. En als tekst had hij gekozen I Corinth, XIvs. 14„Of en leert u ook de nature zelve niet, dat zo een man lang hair draagt, het hem een oneere is „De natuur leert dat een man niet moet lang hair dragen en zig den vrouwen ge- lyk maken", hield de predikant zijn ge meente al dadelijk voor. „Binnen Corinthen waren enige dwazen, gelyk bij ons nu vele zijn, die door een malle drift deze ord're die God ini de nature gesteld heeft, veranderen en omkeerden, en die leeringe hooft moet dekken, ende daarom 't hair niet. „De apostel heeft tevoren aangewezen de heerlijkheid ende agtbaarheid des mans boven de vrouwe, ende geleert dat de vrouw haar hooft moet dekken, ende daarom 't hair niet afscheeren ;dat daar tegen de man zijn hooft moet ontblooten en daarom zijn haren korten". En nu komt het. Want de predikant gaat zich afvragen, wat het haar, waarop zelfs de mannen van zijn tijd zo trots waren, nu wel eigenlijk is. ,,'tls 'n uitwerpsel", verkondigde de goede man, een uitwerpsel van het hooft, voort komende uit de dikke aartachtige wasem, welke in de nauwe zweetgaten van 't hooft verstijvende, ende t'elkens van diergelyke opwellende dampen voortgedreven zijnde een lange taje materie voortbrengt, die men hair noemtEn om zijn verhan deling volkomen te maken, beroept hij zich op de geleerde artsen van zijn tijd en vertelt, dat het overschot van ons voedsel het zaad vormt en de natuurlijke warmte .,als de moeder is" van het haar. „Daarvan komt", expliceert hij verder, ,„dat zwakke, ongezonde lieden, in welke deze warmte verflauwt, óf kaal óf grijs worden". Zo gaat de dominee door, tot stichting (ende vermaeck van zijn kudde. „Lieve christenen", besluit hij eindelijk, „laat u dog aan die ydelheid zoo veel nietj gelegen zym, laat het hair uwe oogen zoo niet verblijden Tegenwoordig komt die ij delheid vain vele mannen merkwaardiger wijze jonge mannenopnieuw naar buiten in het aankweken van baarden en snorren in aller lei modellenvan filmster-knevelstreepjes tot vervaarlijke snorrebaarden en kin- plus wangbouw gewassen, die doen denken aan de woeste dragonderbaarden en de „es ist erreich'-snorren van vroeger. Men vraagt zich af Wat willen zij er mede verbergen Ook Hoe zouden zij 's nachts handelen, de baard boven de dekens of er onder U weet toch, dat vele heren, in de vorige eeuw, in hun bed met zorgvuldig verbonden hoofd lagen, om des kappers kunstgewrocht niet te bederven. Die baardknapen moeten in elk geval maar niet naar 't onrustige Oosten op reis gaan. Zij zouden gevaar lopen om gearresteerd te worden op beschuldiging van „de baard van de Profeet" gestolen te hebben. Nu, een en ander is maar een grapje. Ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd Ieder verlustige zich in zijn baard naar zijn genoegen Preken, ook hiertegen, is „ondemokratisch" en dwaas. „Jedem Tierchen sein Plai- sierchen"Er is, na zó vele eeuwen ge preek, nog niet al te veel in ,de mensen ver anderd. Wel, Keep preachingKeep swiling En wees gelukkig met uw luxe begroeiing. L.D.T.P. Nog deze maand kunt u van de gelegenheid gebruik maken om het „Zwanenwater'' te be zichtigen, daarna wordt het weer gesloten. Toegangskaarten verkrijgbaar bij de jachtopz. J. van Honschooten, Zuidschinkeldijk 1, alhier. Dagelijks geopend van 8.30—17.30 uur. Augustus is de maand voor de lampion optochten. Op vrijdag 10 augustus te Callantsoog, dinsdag 14 augustus te Groote Keeten en vrijdag 24 augustus nogmaals te Callantsoog. Nadere bijzonderheden worden bekend gemaakt op de bekende plaatsen. Dit feest zal worden gehouden op zondag 12 augustus a.s. Het betreft het maken van zandfiguren. Laat de jeugd er zich in, de komende week op voorbereiden, om alvast te trainen in het maken van zandfiguren. Het komt er deze keer op aan,' om de mooiste figuren te maken. Zoals reeds in ons vorig nummer was aangekondigd, komen van elke groep enkele prijswinnaars naar voren. Dus niet meer zoals vorige jaren, dat een ieder reeds bij voorbaat was verzekerd een prijsje te bemachtigen. Voor nadere bizonderheden verwijzen wij naar de publicaties, die komende week zullen worden bekend gemaakt in het kastje bij de secretaris aan huis, dorpsplein 34 en bjj diverse winkels. Onder bovenstaand kopje ontvingen wij van één onzer gasten het volgende berichtje. Vanmorgen bij een wandeling van Callants oog naar Sint Maartenszee, troffen wij tientallen stuk gegooide flessen op het strand aan. Zouden de jongens, die dit deden (ik| kan niet aannemen dat volwassenen zó on verantwoordelijk zouden handelen) eens willen bedenken, dat na de volgende vloed al die gemene scherven onder een dun laagje zand liggen en dat menigeen zijn vakantie bedorven zag, omdat hij zó een diepe wond aan zijn blote voet opliep. o—o—o—o Wij kunnen aan het bovenstaande slechts de hoop toevoegen, dat zij die dit lezen en zich schuldig hebben gemaakt aan boven omschreven feit, beseffen wat dit voor narigheid kan meebrengen. Schrijver spreekt over onnadenkendheid, laten wij aannemen dat dit zo is. Doet men zoiets, wetende de gevolgen hiervan, dan is de mentaliteit van dergelijke lieden ver te zoeken. (red.) ZONNEBAD 'k Lig aan het strand, In 't warme zand. Denk aan geen dag van morgen. Bij 't zon gestreel, Het golf-gespeel Voel ik mij vrij van zorgen. Een winde-zucht Voert vaag gerucht Van stemmen naar mij over 't beroert de zee De vloed deint mee Vol gouden licht-getover. En 'k word zo loom, Als in een droom. Hoor ik de branding zingen. Slaap neemt mij mee Van strand en zee Naar land van zegeningen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Badbode voor Callantsoog | 1956 | | pagina 1