CALLANTSOOG Zaterdag 9 juli 1960 no. 5 Redactie-. Mevr. C. H. KLOOSTERBOER -ISAKSSON, Zeeweg 12 - Tel, 02248-323 Administratie R. KOELEMEIJ - Dorpsplein 34 - Callantsoog - Tel. 02248-338 Druk: Fa. K. VAN LOENEN Zn. - Schagerbrug - Tel. 02247-272 Waarom zijn de zeeën zo diep. We kunnen ons afvragen, waardoor het komt dat ons hart steeds uit gaat naar de zee. Waarom jong en oud, arm en rijk, landman en stedeling ieder jaar naar zee komen. Zij, die wonen in streken en ge westen hier ver van daan en zij, die de kuststreken bevolken, worden telkenmale op nieuw aangetrokken tot de zee. 'n Ieder, die naar de zee komt, wordt ge grepen door het boeiende spel van de golven, die groots en indrukwekkend komen aan rollen. De blik reikt tot de verre horizon, zonder belemmerd te worden. De zee zelf biedt telkens iets nieuws, iets geheel anders, een kleurenspel van watertinten en wolken. We vragen ons af, of het de werking van eb en vloed, de krachtige golfslag en de schuimende branding zijn, die ons boeien. Als wij dagelijks de gedragingen der zee gadeslaan, zal het ongetwijfeld duidelijk wor den dat alles tesamen slechts een dergelijk effect op ons kan uitoefenen. Of zouden het alleen de diepten der zeeën zijn, die wij vermoeden bij de verre horizon, die zich oplost in het oneindige? Ik zou wel eens willen weten, Waarom zijn de zeeën zo diep Misschien om het geluk van de vissen, Die 't water niet kunnen missen. Of ter meerdere glorie van God, Die de wereld schiep, Daarom zijn de zeeën zo diep. 6e klassers. Van de meisjes van de 6e klas gaan naar de Nijver heidsschool te Schagen: Nettie Baken Marjo Kossen Truus Becker Martina Kuiper Dickie Eradus Carla Tunnessen Van de jongens gaan naar de Lagere Techn. School te Schagen: Kees Marees. Den HelderTheo Bijpost. U.L.O, te SchagenDick van Scheyen. R H.B.S. te Schagen: Kees Baken Piet Schermerhorn Kees Kennema Dick de Wilde Mededeling. De termijn om Uw artikeltje over Callantsoog in de winter in te zenden sluit op 15 juli (zie foto Badbode 3). Door de vele berichten konden verschillende artikelen deze keer NIET worden geplaatst, andere moesten bekort worden. De Redactie. De droomreis naar Callantsoog. Die ochtend waren we in 't holst van de nacht opgestaan. We zouden naar Callants oog. Om 7 uur stond de gehele familie be pakt en bezakt, klaar om te vertrekken, gelijk de familie Lampe, die een dagje uit gaat. Nu wilde het toeval dat de zon ver stek liet gaan. Maar we hadden de reis Callantsoog in ons hoofd en dat zou ge beuren ook. Eén van ons herinnerde zich dat er in Callantsoog, behalve het strand leven, ook nog veel meer te doen was. En hoe het nu kwam, weten we niet, maar op een gegeven ogenblik bemerkten wij dat ook. We stonden voor één van de mooiste bouw werken, die wij, stadsmensen, ooit gezien hadden. Een gebouw, U kunt het geloven of niet, dat alle moderne comfort in zich verborg, daarnaast echter een schat van historische wetenswaardigheden inhield, dat we er stil van werden. Omdat wij van na ture nogal nieuwsgierig zijn, bedachten we ons geen sekonde om navraag te doen naar zoiets unieks. Men vertelde ons alleen maar dat de buitenkant van het gebouw slechts een nietig deeltje was van het geheel. Men raadde ons aan zelf te gaan oordelen. Nu, dat was werkelijk tegen geen dovemans oren gezegd. We stapten door een meters dikke poort en kwamen bij de hoofdingang. Een reusachtig Romaans gewelf werd dui delijk zichtbaar. En wie trad ons met groot gevolg tegemoet? Graaf Floris in hoogst eigen persoon. Geheel gekleed in de cos- tuums van de 13e eeuw maakte deze vorst met zijn gevolg een bizarre indruk op ons. Maar dit was echt nog maar een klein on derdeel van al het wonderbaarlijke, dat wij beleefden. Leest U verder. We werden als oude vrienden ingehaald met een luister, die onze stoutste verwachtingen overtrof. Voor ieder van ons stond er een edelknaap ge reed. In de zaal gekomen werden wij direct getroffen door de gaafheid van alle 13e eeuwse voorwerpen. Naast bruingrijze kan nen stonden de pronkstukken uit die tijd, de bekertjes, 8 cm. hoog, en dan niet te vergeten, de driebeen. Deze pot was, in- plaats van toegerust te zijn met een oor, nog voorzien van een flinke steel. Een madonna met kind, ondanks de eenvoud groots en suggestief werkend met de zeker heid dat iedere penseelstreek van de kunste naar effect zou hebben. Een kandelaar, niet hoger dan 34 cm., vermoedelijk afkomstig uit Florence en vooral de kruisbeelden niet te vergeten. Een processiekruis bijvoorbeeld was uitgevoerd in brons met emaille. Een zilver-bronzen vijzel, de voorloper van de tegenwoordige koperen, uitgevoerd met prach tig reliefwerk, waarin de geleerden uit die tijd een grote rol speelden. De meubelen strak van lijn. Een ander vertrek bracht ons in de tijd van de Gothiek. Zetel of „sittekist" nodigde ons ter ruste en ter overpeinzing. Een dressoor viel direkt op door de fijnere vormen, mooi ere bewerking, doch nog steeds strak van lijn. De houten beelden, de z.g. heilige beelden waren op tal van plaatsen zodanig opgesteld dat zij als 't ware de eenheid en de ver scheidenheid accentueerden. We moesten echter verder. We kwamen door de rijk gemeubileerde vertrekken van de Gouden eeuw. Alles van zwaar massief eiken hout, weelderig behangen met de mooiste tapijten. Ook het aardewerk kwam hier tot zijn recht. Hadden we in de eerste vertrekken niets dan ruw-stenen kannen en bekers gezien, hier ontdekten we zo waar het mooie witte Delfts naast prachtige tinnen kannen, borden en schalen. Ook aan de verlichting was veel meer werk besteed. Kandelaars en luchters hier en daar opgesteld gaven de bezoekers een indruk van het gezellige familieleven uit de tijd van onze voorvaderen. De overige vertrekken waren zo mogelijk nog belang wekkender. Alle pracht en praal uit de glo rietijd van ons verleden werd hierin naar voren gebracht. En dan plotseling de over gang naar het moderne. De televisie-stoel, de diabolo-koffiepot, maar ook het strakke van lijn van de meubelen en gebruiksvoor werpen, deden bij ons de vraag rijzen of wij, moderne stadsmensen met de vele tech nische snufjes om ons leven te veraangena men, wat interieur betreft, weer terug willen naar de oertijd. Wanneer 11 met ons deze wandeling door de vertrekken zou maken, zou U even ver baasd zijn als wij. Want, geachte lezer, Callantsoog heeft geen gebouwen, daterend uit de 13e eeuw. Wel was er reeds in 920 sprake van ons dorp, n.1. in de kronieken van de abdij in Eg mond, maar de zee heeft veel genomen en van de oude luister niets over gelaten. De diverse overstromingen hebben het hunne er toe bijgedragen dat van het oude dorp, dat op een eiland ge legen was, niets meer over is. Of toch nog wel iets. Enkele oude brokstukken steen, na jaren aangespoeld op de stranden. Helaas een oude traditie kon niet voor ons nage slacht bewaard blijven. We kunnen U slechts enkele voorwerpen tonen van het einde der 18e eeuw, 19e eeuw en begin 20e eeuw. Maar mogelijk hebt U, geachte lezer, nog iets in Uw rommelkast, waar U te midden van Uw moderne inte rieur geen raad mee weet? De stichting museum Oud Callinghe heeft reeds de toe zegging een gedeelte van de brandweer garage als tijdelijke expositieruimte te mogen gebruiken. Wanneer onze plannen verwezen lijkt worden, zal veel van hetgeen vroeger weggedaan werd, thans voor ons nageslacht behouden kunnen blijven. acid niet ()ij de strekdammen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Badbode voor Callantsoog | 1960 | | pagina 1