j&k. ilj fcs E3 18 CALLANTSOOG jpfjj gS Pi§ S vrijdag 18 december 1970 Pi <2 ip irn Mt &H Jersf- Red Mevr. C. H. KLOOSTERBOER - ISAKSSON. Zeeweg 12 - Tel. 0 2248 323 Uitgave: Vereniging voor Vreemdelingenverkeer - CALLANTSOOG. Verhuur en Abonnementen: VVV-kantoor - Telefoon 0 2248-338 DrukFa. K. VAN LOENEN 6 Zn. - Schagerbrug - Tel. 02247-272 Droom en werkelijkheid De laatste maanden van het jaar zijn bij uitstek geschikt om droom en werkelijk heid door een te weven. Het droomleven begint al in november. In vele delen van ons land en ook in Duitsland wordt op 11 november het feest van Sint Martinus ge vierd. Onder het zingen van liederen, zoals „Hier woont een rijk man, die veel geven kan," worden kinderen beladen rfiet goede gaven. De historische gegevens over Sint Mar tinus zijn grotendeels onbekend. Weinig kinderen weten dat Sintemaarten, de hei lige Martinus van Tours, in het begin der 4e eeuw leefde- Als jongen van 15 jaar nam hij dienst bij de ruiterij in Gallië, de jonge soldaat moet bij de stadspoort van Amiëns zijn krijgsmantel gedeeld hebben met een arme bedelaar. Na een droom liet Marti nus zich dopen en trok zich terug in een klooster. Omstreeks 370 werd hij bisschop van Tours. Omstreeks de Middeleeuwen was deze plaats een der voornaamste be devaartplaatsen. Later gingen kinderen vergezeld met lampions zingend door de straten. In enkele streken in Duitsland wordt de heilige Martinus nog steeds binnen gehaald als bisschop, die zijn mantel met de bede laar deelt. Na Sint Maarten komt de Goed Heiligman. Over Sint Nicolaas valt weinig met zeker heid te zeggen. Er zijn veel legenden in omloop, die eerst na 1100 in onze streken bekend werden. Evenals de heilige Marti nus leefde Nicolaas, bisschop van Myra in de 4e eeuw. Aanvankelijk werd hij al leen in het Oosten vereerd. In later jaren werd „Sinterklaas" de populaire kinder vriend, die wij nog steeds kennen. Hij komt per schip uit een ver land, strooit sui kergoed en deelt geschenken uit. Al heel j£^ zingen de kinderen: „Sinter klaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje en ..wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe". Er blijkt echter geen enkel pro bleem te zijn- Via het „O, kom er eens kij ken" zijn de stoute kinderen vergeten, want: „Maar ik vrees niet dat wij klagen, vader en moeder zijn zo goed, waren we ook niet alle dagen, vele waren we toch zoet". Onze droom gaat van de Goed Heiligman naar de Kerstman. We hebben vele vond sten om het leven aangenaam te maken. De Kerstman, waarschijnlijk een sprook jesfiguur, geeft ook met gulle hand. We leven de laatste maanden van het jaar uitsluitend om wat te ontvangen en om wat te vieren. Zo wordt Kerstmis het hoogte punt van alle festiviteiten. Twee Kerstda gen met boom, sterren, verlichting en een uitgesproken goed verzorgd Kerstmaal. ele van kribbe, 'ot hei- ind wor- Van de Kerstgebruiken zijn Christelijke oorsprong, zoals het Kindje wiegen, de Kerstzi dense herkomst moeten o.a. ge: den het vuurwerk, Kerstblok schijnlijk ook de Kerstboom, terwijl in vroeger eeuwen voor het gehele volk drie Kerst Missen opgedragen werden, n.1. de Nachtmis, de dageraadsmis en dagmis. Waar het eigenlijke Kerstgebeuren om gaat, wordt in de wereld van droom en werkelijkheid vergeten. De stal, waar in een kribbe, het Kind ge boren werd, dat voor bestemd was de dra ger van het Licht te worden: de Mensen zoon- De waarheid, de werkelijkheid zijn moeilijk te begrijpen. Slechts <?e moedigen durven die werkelijke waarheid onder ogen zien. In het voorjaar hebben wij dat kun nen meemaken, tijdens het ontroerende bezoek van president Heinemann aan de „Schouwburg", het joodse monument in Amsterdam. Rabbijn Soetedorp schrijft hierover o.a. in Avenue vanjuni j.1.: „Zo stond ik op die mooie en gure maandagmorgen in de Schouwburg voor de zuil sameu met de President van de Duitse Bondsrepubliek. Iets bond ons samen. Een integer man, na vele jaren geroepen de hoogste vertegen woordiger van zijn volk te^ziin die hier de nagedachtenis van het ouMs^olk kwam eren". Dat is werkelijkheid, dat is geen droom, dat is ware verbroedering". Wat heeft dit met Kerstmis te maken? Niets, als men in de droomwereld leeft: „van ik vrees niet dat wij klagen", alles als men terugkeert tot het Licht. Van de mensen kan men niet verwachten dat zij allen geloven in het Kindeke Jezus, wel kunnen alle mensen het goedewat in feite Sint Martinus, Sint Nicolaas en mis schien de Kerstman naar vore/Arengen in het Licht van Kerstmis zien. Het Licht van Kerstmis wordt zo gaarne vergeten- Hoe vieren we in onze tijd het bijbelse gebeuren van de Kerstnacht? Er zijn' nog een groep Christenen, die er een traditioneel feest van maken, maar de schare andersdenkenden zien Kerstmis alleen nog in het raam van „kerstdiners". Ook bij vele Christelijke groeperingen is er een vervlakking te bemerken, men weet steeds minder raad met de verhalen uit de evangeliën, waarin de geboorte van Jezus wordt geschilderd. De diepe verborgen be tekenis van het oude kerstevangelie gaat ons in grote lijnen voorbij. Maar in ons hart willen we wel gaarne terug naar onze kinderwereld. In feite leeft er in ons, mensen van deze tijd een diep verborgen verlangen naar het Kind, naar het Licht van het Christuskind, waar heen bijna tweeduizend jaren geleden de vrome herders gingen, terwijl zij hun kud den verlieten. Om dat Licht in al zijn waar heid en werkelijkheid te ondergaan moeten we eerbied krijgen voor het Goddelijke, dat zich in ieder mensen wezen wil openbaren. In dat opzicht kunnen we de droom en de werkelijkheid met elkander vermengen, in dat Licht van Kerstmis kunnen we de toch van Rabijn Soetendorp bezien, naast de president van de Duitse Bondsrepubliek- Redders ter zee en aan de wal. Toevallig maakten we enige weken gele den op een zoveel meterband via de radio de redding mee van de Rigel, een schip van Cyprische herkomst. Het was angstaanjagend in de meest let terlijke zin van het woord. De smeekbeden van de kapitein „Please, please, help, help". De mannen van Scheveningen Radio, die op alle mogelijke manieren probeerden te helpen, de helikopters die geen enkel kontakt kregen met het schip, de redding boot, die vanuit den Helder uitvoer en zelf bijna verongelukte, de wanhopige pogingen om het schip te lokaliseren, de herhaalde oproepen om nadere plaatsbepaling en daartussen door steeds maar de radelozen aan boord, die please, please, help, help, riepen. Het was afschuwelijk. Als ,men een dergelijke reddingspoging via de radio meemaakt, dan realiseert men zich pas welk een moed er voor nodig is om dag en nacht klaar te staan om schip breukelingen behouden aan wal te brengen. De mannen van de Koninklijke Noord en Zuid Hollandse Redding Maatschappij va ren uit bij de zwaarste stormen om hun broeders in nood (de zeevarenden) te red den. De K.N.Z.H.R.M. is een vereniging die al leen jrecht van bestaan heeft door giften en légaten en gesteund wordt door jaarlijk se contributies van redders aan de wal. De maatschappij geeft jaarlijks aan onder houd, lonen en giften aan bejaarde redders f 750.000,— uit. Behalve de giften en contributies worden in verschillende plaatsen reddingsboot- jes geplaatst, zoals in hotels en bedrijven, op schepen enz. waar „stille" gevers kun nen bijdragen in het onderhoud van red dingboten en vletten- In het a.s. zomerseizoen zal door de maat schappij in de periode van 1 juli tot 14 au gustus een filmvoorstelling in Callantsoog gegeven worden over het reddingswezen. Op dit moment kunnen alle lezers van de Badbode in binnen- en buitenland iets voor de maatschappij doen, n.1. zich mel den als redder aan de wal. De minimale bijdrage is f 4,00 per jaar. Als alle families (enige duizenden) die de Kerstbadbode ontvangen spontaan f 4,00 gireren op post giro 26363, dan wordt de K.N.Z.H.R.M. enorm geholpen. Dank u voor deze Kerst- gave-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Badbode voor Callantsoog | 1970 | | pagina 1