Uitgave: Vereniging voor Vreemdelingenverkeer Bad Callantsoog, Jewelweg 8 - Tel. 02248-1541 Red.: Mevr. C. H. KLOOSTERBOER-ISAKSSON, Prévinaireweg 4A - Tel. 02248-1323 Druk: PLUKKER, SCHAGEN Telefoon 02240-13034 Door je tranen heen Dagelijks worden we via de dagbladen, de radio en de televisie geconfronteerd met de ellende in de wereld. We horen over hongersnood en aard bevingen, auto-, bus-, trein- en vliegtuigrampen, ontvoeringen en oorlogsdreigingen en de contro verse tussen oost en west. Door de bevolking in de z.g. westerse landen wordt veel gedaan om de noden in de ontwikke lingslanden te verzachten. Er zijn organisaties als Unicef en Forster Parents. Kinderen uit de meest arme landen worden geadopteerd. Het Rode Kruis stelt jaarlijks geld en goederen beschikbaar om de ergste nood te lenigen. Het zijn alle goed bedoelde acties, die onze bewondering hebben. Behalve bovengenoemde hulpverleningen wordt er in ons land en in de ons omringende landen een stroming waargenomen die zich bezighoudt met de vredesbeweging. De diverse groeperingen hebben allen hun beweegredenen. Zij willen, evenals anderen, die zich niet bij de verschillende groepen aansluiten, vrede en geen oorlog. Het is alleen jammer, dat sommigen zover gaan, dat eerder van een fanatieke als van een vredelieven de houding gesproken kan worden. Soms lijkt het wel dat juist datgene, wat op democratische wijze verkregen is, door bepaalde acties tegenge werkt wordt. Gelukkig leven wij in een land waar de regering op democratische wijze gekozen wordt. Waar een zeer kundige koningin, vroeger koningin Ju- liana, thans koningin Beatrix aan het hoofd staat. Laten we ons daarmee gelukkig prijzen. Ook door de kerkelijke groeperingen loopt de ro de draad van de vrede. Er heerst zowel onder ka tholieken als onder protestanten een grote ver deeldheid ten aanzien van de vrede en de geloofs waarden. Men vraagt zich af, hoe willen de ker ken de vrede verkondigen als zij onder hun gelo vigen tweedracht zaaien, omdat men niet begrijpt waarom de ene geestelijke het preekgestoelte be treedt met een „ban de bom"-button en de ander een kruis draagt. Wij hebben niets tegen vredesakties, maar waaruit komt die aktiviteit voort? Is het niet juist de onvrede die ons bezighoudt? De meeste men sen zeggen de vrede te willen, maar in feite willen ze slechts hun gelijk. Dat noemen ze dan recht, vrede, enz. De mensen praten voortdurend over vrede, maar ieder wil vrede op zijn manier en dat is steeds een andere vrede, waardoor juist strijd ontstaat. Fa milieveten tussen ouders en kinderen, broers en zusters ontstaan, onder medemensen en relaties wordt ruzie gemaakt om futiliteiten. De echte vrede echter komt alleen uit de rust in het hart. Dat is de vrede die niet afhankelijk is van rang of stand, het is de ziele adel, die slechts weinigen gegeven is. Deze vrede kan alleen ver kregen worden door het geloof in God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, door het geloof in Allah, Boeda of door meditatie. Er zijn mensen die lichamelijk en geestelijk veel problemen te verwerken hebben. Denk maar eens aan ouders, waarvan een kind aan de drugs verslaafd is. Het onvoorstelbare verdriet dat zij met zich meedragen, kunnen we slechts bevroe den. In boekjes als „de moeder van David S", „het verrotte leven van Floortje Bloem" of „Christina F" kan men zich op de hoogte stellen van alle ellende die de ouders, maar ook de ver slaafden zelf doormaken. Denk aan al die mensen, die in het afgelopen jaar een van hun familieleden verloren, hun partner, vader, moeder, kind, broer of zuster. Denk aan alle problemen, die de werkloosheid met zich meebrengt. Denk aan de pijn en het verdriet van ongeneeslijke zieken. Er zijn veel methoden denkbaar om in dit ver driet troost te bieden. In diverse boeken lezen we dat de kracht van het positief denken veel ellende kan verhelpen. Maar wie gaat een boek lezen als hij of zij denkt, dat geluk van voorheen komt nooit, nooit meer terug. Alleen zij die zich open stellen voor de moeilijkheden van anderen, voe len de eigen zorgen misschien iets verminderen. En dan wordt het Kerstmis en we zingen „Vrede op aarde, in mensen een welbehagen". Kerstmis is nog één van de weinige christelijke feestdagen die gevierd worden door een bezoek aan de Volkskerstzang, Kerstnachtdienst of een kerkbezoek op le Kerstdag. Er wordt gezongen Gezegende Kerstdagen. Gelukkig is het land, dat God de Heer beschermt, als daar met moord en brand de vijand rondom zwermt en dat men meent hij zal 't schier overwinnen al, dat dan, dat dan, dat dan hij zelf komt tot den vat. (uit Valerius 1626) van „Ere zij God", „Stille Nacht" het is alles goed georganiseerd. Vergeten zijn de rampen, de noden der volkeren, vergeten het leed en de pijn van de medemens. Het is kerstfeest voor ieder een, behalve ja behalve voor die met een on metelijk verdriet in hun hart de kerstdagen door brengen. Maar ook voor hen, de eenzamen, de verstotenen wordt het Kerstmis, als zij de helpen de hand aanvaarden die anderen uit het diepst van hun hart in vrede geven. Laat het met Kerstmis zo zijn dat de wensen, ge zegende kerstdagen, veel heil en zegen, geen holle frasen zijn, maar laat de ware betekenis van die wens tot uitdrukking gebracht worden, nl. een zegen voor anderen te zijn. Voor allen, die we op onze weg naar de vrede tegenkomen, voor allen die wij met Kerstmis en daarna een welkom toe roepen, een welkom met open deur en open hart. Welkom krijgt dan een diepere betekenis, men hoort er ook bij, er ontstaat een vriendschaps band en dat geeft al troost voor eenzamen. Als wij het over welkom hebben, dan denken we ook aan de vele vakantiegangers die wij welkom heten, maar wat doen we als alles is volgeboekt, als er geen bed meer vrij is? Een cynicus merkt dan op, welkom dat ben je alleen als er plaats over is. Dat gold ook voor Jozef en Maria. Voor hen was er ook geen plaats in Bethlehem. Alle bedden wa ren bezet. Toen werden zij ondergebracht in een stal, waar Jezus in de kribbe geboren werd. Na de uitputting van de reis, na alle doorgestane pijn, kwam de blijdschap over de geboorte van het Kind. Maria lag in het stro, gelukkig met haar zoon en Jozef bracht de ezel in een hoek van de stal. Toen, midden in de nacht straalde het licht in de duisternis en de engelen zongen „Ere zij God, Vrede op aarde, in mensen een welbeha gen". De herders, die op het land bij ht\n vee waren, hoorden de zang en kwamen naar de stal. Zij knielden voor Moeder Maria en het Kindeke. De herders raakten vervuld van het grote gebeuren, zij ontvingen de vrede in hun hart. Het waren slechts eenvoudige jongens, die voor het Kindeke knielden, maar zij geloofden dat dit kind een Ko ning was, omdat de engelen zongen. Ieder jaar opnieuw vieren we de geboorte van het Goddelijk Kind. Ieder jaar opnieuw zijn er een voudige mensen, maar ook „Wijzen uit het Oosten" die het licht zien schijnen. Wij bidden U toe dat U in de komende kerstda gen en ver daarna de vrede van Christus Geboor te mag ontvangen. De vrede met uw droevige omstandigheden, vre de te midden van verdriet en pijn, vrede in onder linge relaties, zodat U door uw tranen heen het Licht weer ziet schijnen. Wij bidden U toe, U op uw hoge post en U in uw kleine kamer in eenzaamheid dat U met en voor elkander in vrede en liefde moge leven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Badbode voor Callantsoog | 1983 | | pagina 1