Uitgave: Vereniging voor Vreemdelingenverkeer Bad Callantsoog,
Jewelweg 8 - Postbus 10 - 1759 ZG Callantsoog - Tel. 02248-1541
Red.: Mevr. C. H. KLOOSTERBOER-ISAKSSON, Prévinaireweg 29 - Tel. 02248-1323
Druk: PLUKKER, SCHAGEN Telefoon 02240-13034
Mensen van goede wil
te stellen het gaat immers om miljoenen mensen,
die nog moeten leven met de vrijheid om te gaan,
die zich bewust moeten worden welke mogelijk
heden het leven hen en hun medemens nog kan
bieden. Geef ze de ruimte om over bepaalde za
ken anders, verschillend, te mogen denken, juist
in deze dagen van het Licht, in de hoop op een
vreedzame toekomst.
Bepaalde Christelijke groeperingen in de samen
leving beschouwen de gebeurtenissen van de
laatste maanden als het einde der tijd, andere ge
lovigen menen dat het duizendjarig vrederijk aan
breekt. In de Talmud, de Koran en de Bijbel
wordt over een grote verandering geschreven.
Astrologen spreken van de overgang van het Pis-
cestijdperk naar het Aquariustijdperk, d.w.z. dat
een langdurige periode van grote rampen, oorlo
gen, verdriet en smart plaats maakt voor een pe
riode van vrede, vreugde, geestelijke verruiming
en internationale verbroedering.
In Amerika komen steeds meer stromingen, die
waarde hechten aan het positief denken, berus
tend op Bijbelteksten. Deze mensen zeggen dat
zelfs een geloof zo klein als een mosterdzaadje de
problemen zal oplossen. Er wordt zelfs beweerd
dat iemand zo'n zaadje nodig had om zijn geloof
in praktijk te brengen. Hij verpakte dat zaadje in
een plastic bolletje. Iedere keer als er iets mis
ging, pakte hij het bolletje en stelde dat door het
geloof alles weer goed zou komen, zoals anderen
de gebedsmolen, de rozenkrans of het kruis han
teren. Zo eenvoudig is het echter niet, nu niet en
vroeger ook niet. Het is absoluut niet zo, dat din
gen die onmogelijk zijn, door het geloof in God,
een Hogere Macht, weer in orde komen, of door
het lezen in een der Heilige Boeken opgelost wor
den.
Ieder mens heeft behoefte aan warmte, liefde
vooral in de dagen rond Kerstmis. Het persoonlij
ke verdriet, de ziekte, de lege plaats, het ouder
worden, het alleen zijn, de zorg om kinderen
drukken een stempel op het feest van het Licht.
Zij, die zich openstellen voor de moeilijkheden
van anderen, voelen het eigen verdriet misschien
iets verminderen en kunnen dan met Kerstmis
zingen: "Vrede op aarde, in mensen een welbeha
gen".
Kerstmis is één van de weinige christelijke feesten
dat nog gevierd wordt. Een bezoek aan een
Volkskerstzang, Nachtmis of een kerkbezoek op
eerste kerstdag behoren tot de feestelijke gebeur
tenissen. Er wordt gezongen van "Eer zij God",
"Stille Nacht" het is alles eenzaamhorigheid.
Voor enkele uren worden de noden van de volke
ren, het leed en de pijn van de medemens verge
ten. Het is immers Kerstmis voor iedereen, behal
ve.... voor allen die geen dak boven het hoofd
hebben, de eenzamen, de verstotenen.
Laat met Kerstmis de wensen, gezegende kerstda
gen, veel heil en zegen, geen holle frasen zijn,
maar laat de ware betekenis van die wensen tot
uitdrukking komen door de helpende hand te bie
den ook aan hen die moeten leven met de vrijheid
om te gaan. Laat het in vrede en vrijheid leven
ook zijn voor allen die men op zijn weg tegen
komt, een welkom met open deur, maar ook met
open hart, in geloof, hoop en liefde.
Welkom krijgt dan een diepere betekenis, een
ruimte, hoe verschillend men van opvatting moge
zijn.
Als men de geschiedenis geloven mag, dan heerste
ook aan het begin van onze jaartelling een chaoti
sche toestand onder de volkeren.
Het Joodse volk moest de overheersing van Kei
zer Augustus dulden. Velen werden van huis en
haard verdreven. Ook Jozef en Maria ondervon
den dat, toen zij uit hun woonplaats moesten ver
trekken naar Betlehem.
Jozef, de man van Maria, was een afstammeling
van Koning David. Velen eeuwen eerder was
reeds door de profeet Jesaja voorspeld: "Er zal
een groot licht verschijnen, een Kind zal geboren
worden van het geslacht Davids in de stad van
David". Maria was zwanger en de reis naar Betle
hem was moeilijk. Van heinde en verre waren
mensen naar Betlehem gekomen. De stad, de ho
tels, de huizen hadden geen kamers meer vrij. In
een stal konden ze onderdak vinden. Daar werd
hun eerste kind geboren, Jezus genaamd.
Na de uitputtende reis, na alle doorgestane pijn,
kwam de blijdschap over de geboorte van hun
Kind. In die stal, smerig en koud, met slechts wa
ter en stro, werd het plotseling heel licht en er
werd gezongen: "Eer zij God, vrede op aarde".
Het waren de Engelen Gods, die de geboorte
luister bijzetten. Herders, die de stal goed ken
den, hadden ook het licht gezien en van de enge
len vernamen zij het grote nieuws van de geboorte
van een Goddelijk Kind. Het waren slechts een
voudige jongens, maar zij geloofden wat hen ver
teld werd.
Ieder jaar vieren de Christenen de geboorte van
het Kindeke Jezus. Ieder jaar opnieuw zijn cr
mensen die net als de herders het geloof in dit
Kind kunnen overdragen op anderen.
Niemand zal kunnen ontkennen dat we in een
zeer turbulente tijd leven. Het afgelopen jaar
werden we geconfronteerd met overstromingen,
stormvloeden, aardbevingen, vliegtuigrampen,
binnenlandse ongeregeldheden in meerdere lan
den, het vluchtelingen-probleem, opnieuw hon
gersnood in Noord-Afrika. Een litanie van ellen
de. Voeg daarbij het milieuprobleem, de crimina
liteit, de zwervende daklozen, de alcohol-, drugs-
en gokverslaving, de aidsgevallen, dan vraagt
men zich af of er nog iets goeds is. Of er nog
hoop is, dat er een einde komt aan alle ellende,
of er nog enige reden is om Kerstmis te vieren.
Wie zo'n vijfentwintig jaar geleden de brochure
"En Rosa stond niet op" las, de reden van Mar
tin Luther King "I had a dream" hoorde, haalde
de schouders op. In Amerika viel er tussen blan
ken en negers niets te regelen. Nu in 1989 is er wel
een kleurling gouverneur geworden en een burge
meester. In Zuid-Afrika is de apartheid een groot
probleem. Maar toch, de opvolger van Botha
heeft onlangs de stranden voor een gezamenlijk
bezoek van blanken en zwarten vrijgegeven.
En wat te denken, om dichter bij huis te blijven,
over de ontwikkelingen in Oost-Europa, de Unie
van Socialistische Sovjet Republieken? Na een
aarzelend begin tussen de grootmachten U.S.A.
en de U.S.S.R vond in het begin van december
een gesprek plaats tussen de heren Bush en Gor-
batsjov. Dat was niet het enige. De Balten willen
een meer partijenstelsel. De Polen kregen, na ja
renlange acties van Walesa en zijn politieke vrien
den, de vrijheid. Hongarije en Tsjechoslowakije
hebben sinds kort vrij grensverkeer, de "Muur"
in Berlijn is afgebroken.
In de weken na de vrije doortocht van Oost naar
West keken de inwoners van de D.D.R. hun ogen
uit naar de voor hen vele exclusieve artikelen.
Toch kan men zich niet onttrekken aan de ge
dachte "Was nun kleiner Mann". De Westerse
volken, Hollanders niet uitgezonderd, bemoeien
zich nu al met de status van Oost-Duitsland. Het
is vreemd dat totaal niet om hun mening ge
vraagd wordt. Niemand denkt er aan dat na de
roes van de vrijheid misschien een periode van
"lm Westen nichts Neues" voor de bevolking
van de D.D.R. zou kunnen komen. Men wil zich
maar al te graag met andermans zaken bemoeien.
De omwenteling die zich mondiaal schijnt te ont
wikkelen stelt ons West-Europeanen voor vraag
tekens, hoeveel te meer zullen Oost-Europeanen,
nu de vrijheid lokt, zich verwonderen.
Maar geef ze dan de tijd om orde op eigen zaken
Moge wijsheid, geloof, hoop en liefde tijdens de
kerstdagen en er na u een steun zijn om de vrede
te vinden en moge dit leiden tot een betere wereld
voor alle mensen "van goede wil".
Gezegende Kerstdagen,
GEEN PLAATS
O, kindje klein, o, kindje teer,
Je daalde uit de hemel neer
om hier te brengen troost en licht,
maar alle deuren bleven dicht.
O, kindje klein, o, kindje teer,
voor jou was nergens 'n plaatsje meer:
geen huis, geen herberg, niemendal,
wat overbleef was slechts een stal.
O, kindje klein, o, kindje teer,
al ben je ook onze Lieve Heer,
het is vandaag nog net als toen,
we hebben niets met jou van doen.
O, kindje klein, o, kindje teer,
Vergeef ons onze zonden, Heer!
Vervul ons met Uw liefde-geest,
dan wordt het straks eerst waarlijk Feest.
Uit dichterlijke overpeinzingen
van een dorpsdominee.