CONTACT MET DE EGMONDEN
Renault
John Zagwijn
Taxi tel. 1900
26 AUGUSTUS 1970 NUMMER 948
Uitgave Drukkerij Belleman
Egmonderstraatweg 5
Telefoon (02206) 1201
Burg. Eymaplein 2a
Egmond aan Zee
Telefoon (02206) 1789
Advertentietarief15 ct. per mm.
Bij contract belangrijke reductie.
Giro 368954
ERE-PENNING VAN DE
GEMEENTE VOOR
WETHOUDER KLAASEN EN
MEVROUW KEMPS
Tijdens de raadsvergadering van
gisteravond werd afscheid genomen
van wethouder H. Klaasen, mevrouw
N. II. Kemps-Sipkens en de heer C.
Visser. Wethouder Klaasen kon we
gens huiselijke omstandigheden niet
in de vergadering aanwezig zijn.
De voorzitter, burgemeester Bak
ker sprak de scheldende raadsleden
toe. Hij prees hen voor het werk, dat
zij in het belang van de gemeenschap
hadden gedaan. Mevrouw Kemps
heeft twaalf jaar deel uitgemaakt van
de raad en het was mede om deze
speciale verdienste, dat zij de legpen
ning van de gemeente Egmond aan
Zee kreeg aangeboden.
Dezelfde plechtigheid heeft zich later
herhaald ten huize van de heer Klaa
sen, waarheen burgemeester Bakker
en wethouder P. L. Zwart zich hadden
begeven. De heer Klaasen had zijn
afscheidsrede op papier gezet, die ge
durende de raadsvergadering door de
voor2üttter werd voorgelezen.
Hierin vroeg de scheidende wethouder
begrip voor zijn afwezigheid, terwijl
hij zich dit afscheid heel anders had
voorgesteld, hierbij zijn zegswijze aan
halend het leven is geen rekensomme
tje, want het komt meestal anders
uit. Hij stelde er prijs op, de sociale
werkzaamheden van zijn vrouw, van
wie hij in zijn werk steeds veel steun
onldervond, voorop te stellen. Twintig
jaar geleden,toen zij naar hier kwa
men, hadden zij tegen elkaar gezegd:
"Eenmaal in Egmond gaan we het
wat rustiger doen". Maar het tegen
deel is waar geworden. De heer Klaa
sen werd voorzitter van de woning
bouwvereniging gedurende 7 jaar,
werd raadslid en was dit 12 jaar,
waarvan 71/2 jaar wethouder. Was
voorzitter en lid van allerlei commis
sies en hij voelde zich er wel bij.
Zijn vrouw was actief voor het Kon.
Wilhelmdnafonds, de Rheumabestrij-
ding, Kinderbescherming en SaJkor.
Hij heeft Steeds zijn best willen doen
om in samenwerking met de burge
meester, de voormalige wethouder S.
Zwart en zijn opvolger P. L. Zwart,
Egmond aan Zee zo mooi en leefbaar
mogelijk te maken. Op de voorgrond
stond: Hoe komen de mensen met een
smalle beurs aan een goede woning?
Hij is zich er van bewust het niet
naar ieders tevredenheid te hebben
gedaan maar weet, dat hij altijd ge
tracht heeft zijn werk zo eerlijk en
objectief mogelijk te doen.
Tenslotte dankte hij de raad voor de
medewerking, ook al was men het
niet altijd met elkaar eens, de per
soonlijke verhoudingen waren voor
treffelijk. Hij bracht dank aan het
ambtenarencorps, dat zich kenmerkt
door bekwaamheid en werkdrift, dank
aan de voorzitter voor zijn adviezen
en leiding en dank aan de burgerij,
voor het geschonken vertrouwen. Hij
wenste de nieuwe raad veel inzicht
en besluitvaardigheid, die mag leiden
tot een nog beter leefbaar Egmond
aan Zee.
25 JAAR JACHTOPZIENER
Dinsdag 1 september is het 25 jaar
geleden, dat de heer Joh. Ooms te
EgmondBinnen tot jachtopziener werd
aangesteld in de duinen van het Pro
vinciaal Waterleidingbedrijf van Nrd.-
Hollland. Zijn eigenlijke diensttijd bij
het PWN is reeds langer, daar hij
voor die tijd in de duinen en op de
kwekerij werkzaam was. Zijn werk
werd gedurende de oorlogsjaren tijde
lijk onderbroken, toen hij onderdook,
daar hij niet in Duitsland te werk
gesteld wenste te worden. Hier, in de
kop van Noord-Holland moest hij
meer dan eens nog verder onderdui
ken, om aan razzia's te ontkomen. Een
korenveld was dan uitstekend geschikt
waarin alleen de dochter van een boer
hem kon vinden. Tegen haar ontdek
king had de heer Ooms geen enkel
bezwaar, integendeel, haar speurzin
stond hem bijzonder aan en hij nam
haar mee naar Egmond's dreven
voor altijd.
De heer Ooms kent de duinen van
het kleinste dalletje tot de hoogste
top. Hij kent vele Egmonders, want
vanouds zit het stropen en jutten hen
in het bloed, dus kwam hij ze wel
eens tegen
Zijn speciale taak in de duinen is
het bestand van de konijnen, dat hij
"zo kort mogelijk moet houden". Eni
ge maanden geleden raakte de heer
Ooms bij een verkeersongeluk betrok
ken, waarvan hij momenteel nog her-
stéllende is. In Egmond-Binnen ken
nen velen hem en het zal hem op dins
dag 1 september dan ook niet aan
belangstelling ontbreken.
De Raiffeisenbank
is goed
voor uw geld...
VERGADERINGEN
TE EGMOND AAN DE HOEF
A.s. donderdag vergadering voor de
koorleden en belangstellenden van de
ritmische mis in de zijzaal van de hr.
Verdegaal.
Vrijdagavond vergadering voor alle
leden van "Relax" in de kelder. Pas
foto's meebrengen, de pasjes liggen
gereed.
UNICEF
KINDERFONDS VAN DE
VERENIGDE NATIES
Wie in de Egmonden wil mij helpen
UNICEF-wenskaarten te verkopen.
Geen huis aan huis, maar gewoon als
adresverkoop. Inlichtingen: P. Ver
schuur, Meeuwenlaan 19, Egmond a.
Zee. Telefoon 1678.
VEEL BELANGSTELLING
VOOR A.H.-HARMONIE
Zaterdagavond trad te Egmond a.
Zee de harmonie van Albert Heijn
op. Aan de Boulevard, vanwaar het
corps vertrok, Stond het zwart van
de mensen. Langs de gehele route,
die vanaf Troelstra-oord via de Bou
levard naar de Voorstraat ging, was
eveneens veel belangstelling. Het eind
punt was de tuin van de Pr. Hendrik-
stichltling, alwaar een concert werd ge
geven.
Velen waren naar hier gekomen, om
het te beluisteren. De bewoners van
de Prins Hendrikstichting genoten ook
volop van dit optreden. Het corps, dat
uit 60 leden bestaat, werd gesplitst in
twee delen, zodat de drumband apart
optrad van het harmoniegedeelte in
afwisselende volgorde. Tot slot werd
het corps weer aaneen gevoegd, waar
na het geheel zijn machtig volume
deed horen.
Na afloop werden de leden door het
VVV-beStuur in de zaal van de Pr.
Hendrikstichting ontvangen, alwaar ze
een consumptie kregen aangeboden.
Namens de VVV sprak de heer C.
Mooij van de evenementen-commissie
hen toe, terwijl hij zijn dankbaarheid
uitsprak aan de leden en aan de di
rectie van de Prins Hendrikstichting
voor de ontvangst ter plaatse.
ser, hadden de situatie vast in han
den. Zij weten door de regelmatig
plaats vindende oefeningen, hoe sterk
de elementeii kunnen zijn en wat de
boot kan h^ ;n.
DE "UBBO"
KAN ZEER VEEL HEBBEN.
Gedurende het seizoen was er elke
week een avond, waarop men zich
meer op de hoogte kon stellen van
het wel en wee van een reddingssta
tion en van het voortbestaan van de
KNZHRM. Een deel van de beman
ning was daartoe aanwezig in de
loods, waarin de reddingsboot staat.
Verschillende gasten hebben van deze
gelegenheid gebruik gemaakt en de
boot van nabij kunnen bezichtigen. De
bemanningsleden gaven antwoord op
alle vragen. De constructie van de
booit is zeer doordacht. De kiel be
staat uit een grote zware balk, die
onder het gehele schip doorloopt. Ln
een uitholling draait de schroef. Het
gewicht van deze balk, enige duizen
den kilo's, geeft de boot een zeer vaste
ligging. In de dubbele wanden is een
sohuimmateriaal aangebracht, dat het
drijfvermogen sterk vergroot. Over
komend water verdwijnt onmiddellijk
weer door gaten in de zijkanten, waar
door geen water naar binnen kan ko
men. Een zeer sterke dieselmotor
geeft de boot de nodige snelheid.
Door de ingebouwde veiligheid kan
men met deze boot zeer veel presen
teren, maar de deskundigheid van de
bemanning is bepalend voor het vei
lig varen en weer binnenkomen van
schip en bemanning met eventuele
drenkelingen. Vooral bij zwaar weer
is het binnenkomen de gevaarlijkste
onderneming. De zware rollers van
de branding, die bij de nadering van
het strand achter het schip oplopen,
gooien het achterschip omhoog.
Hierdoor wordt de snelheid zeer groot
en het gevaar van kapseizen is niet
denkbeeldig. Het is nu noodzakelijk,
dat van "volle kracht vooruit" ineens
omgeschakeld wordt naar "volle
kracht achteruit", waardoor de boot
zich als het ware in de achterop rol
lende golf trekt. Deze snelle omscha
keling van volle kracht vooruit naar
volle kracht achteruit is zonder een
enkel technisch bezwaar mogelijk.
GARAGE
Pr. Hendrikstraat 8-10
Egmond a. Zee, tel. 1900
Wanneer de boot door deze manouvre
als het ware boven het achterop rol
lende "stuk waJter" is komen te lig
gen, wordt weer volle kracht vooruit
gegeven, een moment slaat de schroef
in een "gat", waaruit het water is
weggekoükt, maar dit moment wordt
25 JAAR
BIJ DE RIJKSPOLITIE
Op de boot in de loods de schipper
Hendrik van Pel en Albert Stam, lid
van de bemanning.
De aktiviteiten van de KNZHRM
zijn het meest bekend in de kustplaat
sen, terwijl die bekendheid zich in
veel gevallen dan nog beperkt tot die
0 istplaajtsen, die toevallig ook red-
-wmgsstation zijn. De inwoners van
Bergen aan Zee bijvoorbeeld zullen
wel eens iets gehoord hebben van het
bestaan van die organisatie, maar zij
kunnen niet zo met het wel en wee
daarvan op de hoogte zijn als die van
Egmond aan Zee, alwaar van tijd tot
tijd de reddingsboot door de straten
wordt gesleept, om vanaf Egmonds
kust gelanceerd te worden.
Vroeger stond er een span van zes of
acht paarden voor, want om een zwa
re reddingsboot over het strand naar
zee te brengen, waren wel enkele
paardekrachten nodig. En dan wilde
het soms nog wel eens niet lukken.
Uit de overlevering is het verhaal
nog levendig, dat de dorpspastoor eens
naar het gezwoeg van de mannen en
de paarden op het strand stond te
kijken. Hét wilde niet lukken. Toen
verzocht men de pastoor, of hg niet
wilde vertrekken, want zo ging het
niét. Met een vraagteken op het ge
zicht verwijderde hij zich, maar toch
niet zover, dat hij niet meer zou kun
nen waarnemen, wat er verder zou
gaan gebeuren. Zo kon hij op enige
afstand horen en zien, hoe het span
nu wél door het mulle zand voort
ging, maar begeleid door een aantal
krachttermen, die aan duidelijkheid
niéts te wensen overliet. De ruige en
voor niets terugdeinzende bemanning
van het vroegere reddingsstation was
voor "de duivel niet bang" en zijn
hulp werd dan ook met gloedvolle uit
drukkingen ingeroepen, terwijl aan het
adres van de heerser over zeeën en
winden minder vleiende volzinnen wer
den gericht. Maar voor een pastoor
moet je uitkijken
Het vervoer van de reddingsboot
is moderner geworden. Een zeer ster
ke trekker heeft er geen enkele moeite
mee om de boot over het strand naar
zee te brengen en de machine zorgt
er ook nog voor, dat de boot in het
water wordt gelanceerd, alwaar hij
direct al de nodige snelheid krijgt,
om door de branding te komen. Er is
in principe niets veranderd, het gaat
nog steeds om het redden van drenke
lingen, maar de middelen zijn veel
béter geworden. De zee is door de
eeuwen heen met al zijn gevaren de
zelfde gebleven. Het is een grote
vriend van de mens maar tegelijker
tijd zijn grote vijand. De gevaren wa
ren er vroeger en ze zijn er ook nu
nog, misschien neemt de hoeveelheid
ongevallen langs de kusten iets af on
der invloed van de steeds moderner
bouw van de zeeschepen, maar onver
wacht kunnen de elementen toeslaan
en voor die momenten is het nodig,
dat er langs de kust snelle en zee
waardige boten zgn gestationeerd met
De heer P.C. Nannes, postcomman-
dant van de rijkspolitie in de gemeen
te Egmond-Binnen viert op dinsdag
1 september zijn 25-jarig ambtsjubi
leum. Sinds vorig jaar woont hij aan
de Egmonderstraatweg te Egmond a.
d. Hoef in de daarstaande ambtswo
ning, terwijl hij voor die tijd was ge
stationeerd te Egmond-Binnen, alwaar
hg 12 jaar aan de Krgt woonde.
Zijn eerste standplaats was Limmen,
alwaar hg met zgn gezin in tgd van
9 jaar drie keer verhuisde. Voor zijn
overplaatsing naar Egmond-Binnen in
1957 heeft hij nog enkele jaren door
gebracht in Grootebroek. Het telkens
weer verhuizen heeft iets met het
politieberoep te maken, dit heeft het
gezin Nannes wel degelijk ondervon
den. Mevrouw Nannes hoopt, dat het
nu de laatste keer is geweest, het
is overal wennen en dat begint voor
Egmond aan de Hoef nu juist een
beetje te komen.
De jubilaris is politieman in hart en
nieren. In zgn beroep kan hij zgn
liefhebberij ook Uitleven, want voor de
uitoefening van zijn werk beschikt hg
over een zware motor, die nooit iets
mankeert, omdat "sleutelen" hem bij
zonder ligt. De motor is dan ook om
door een ringetje te halen. De voor
loper van deze zag er bij het inruilen
bijna nog nieuwer uit dan toen hij
hem kreeg. Achter zijn huis staat een
volière, waarin vele kleurrijke vogels
het hoogste lied zingen. Het zware
motorgeluid van de 600 cc is hen
vertrouwd, ze kijken er niet eens meer
van op. De tuin van de heer Nannes
verraadt iets van de afkomst van de
jubilaris, hij komt uit een tuinders
gezin, waarvan de 7 jongens niet al
len hun brood in de tuinderij konden
verdienen. Hij zocht het dus in een
geheel andere richting. Op dinsdag
1 september herdenkt hg deze beslis
sende stap. Wg stellen ons voor, dat
vele collega's en anderen hem deze
dag even de hand komen drukken,
want iedereen, die dat wil, is wel
kom.
DE KNZHRM VROEG DIT SEIZOEN
VEEL AANDACHT
Het is een hele mond vol, de naam
waaronder de reddingsacties langs de
kusten van Nederland worden samen
gevat: Koninklijke Noord- en Zuidhol-
landse Reddings Maatschappij, kort
weg KNZHRM, een aantal letters,
waarvan er nog wel eens een wordt
vergeten, maar waar je achter komt,
wanneer je weet, hoe de volledige
naam luidt.
Zo lang ais de naam is, zo kort
pleegt de bemanning van een red
dingsboot zich meestal uit te druk
ken. Meestal zijn het mensen van wei
nig woorden en van hun hand zal men
dan ook zelden een boek aantreffen,
behalve dan van Klaas Toxopeus,
maar dat boek had ook niet die om
vang gehad, als hij daarbij niet ge
assisteerd zou zijn door een schrijver,
zonder daarmee te kort te doen aan
de kwaliteiten van deze mensenred
der.
een vaardige bemanning, om in tgd
van nood zeer snel hulp te kunnen
bieden.
OEFENING BIJ
WINDKRACHT ZES k ZEVEN.
In het kader van de oefeningen en
demonstraties werd de motorstrand-
reddingsboot van het station Egmond
aan Zee vorige week gelanceerd. Het
was een zeer woelige zee. Hoog wer
den de golven opgezweept en niemand
waagde zich in zee. Voor de reddings
boot was het uitstekend weer. De boot
sneed met grote snelheid door de
branding en kwam daarachter in een
zwaar golvende en deinende zee, waar
van het water dreigend donker was.
Vanaf de Boulevard sloegen duizenden
mensen de verrichtingen gade, Telkens
kwam de boot hoog op de golven weer
in zicht om daarna voor enige tijd
geheel te verdwijnen achter een grote
watermassa. Menig toeschouwer hui
verde bij het zien van dit schouwspel,
maar de mannen in de boot onder
commando van schipper Hendrik Vis-
opgevangen door de snelheid van de
golf, waarop de "Ubbo" nu ligt en
in een prachtige stabiele ligging glijdt
de boot mee naar de kust, alsof het
een rustig zeetje is, waarin hij zich
bevindt. De vaardigheid van schipper
en motordrgver is bepalend voor het
rurstg neervlijen van de boot op het
zand, waarop hij tenslotte stil komt te
liggen.
Wanneer de reddingsboot onverhoopt
toch mocht omslaan, dan kunnen de
bemanningsleden zich nog vastpakken
aan een aantal handvaten, die onder
het schip zijn aangebracht. Alleen dit
kan niet geoefend worden, het is in
dat geval een uiterste redmiddel.
Verantwoordelijk voor een goede
gang van zaken op de boot is de
schipper, de heer Hendrik Visser.
Met zijn bemanningsleden wordt een
hecht team gevormd, want een goede
harmonie is zondermeer noodzakelijk
om de verschillende acties tot een
goed einde te brengen. Met veel ent
housiasme hebben zij tijdens de ver
schillende avonden in de loods uitleg
gegeven aan de gasten, die daarvoor
belangstelling hadden, terwgl zij daar
bij bescheiden wezen op de aanwezig
heid van het kleine busje, waarin een
gift gedaan kon worden, omdat het
reddingswerk langs de kust in stand
wordt gehouden uit vrijwillige bijdra
gen. Vorige week bracht de beman
ning nog een gezellig uurtje door in
"De Klok", waar een aantal oudred
ders uit Den Helder het anker hadden
uitgegooid, om "iets" te nuttigen. Bij
dat "iets" kregen zij een zoute haring
aangeboden, namens het reddings
station Egmond aan Zee. De geste
werd bijzonder op prijs gesteld.