GEMEENTELIJKE i INFORMATIE
Gemeente Eg mond-Binnen
Gemeente Egmond aan Zee
DE ALGEMENE BIJSTANDSWET
De moeite waard om even door te lezen
"CONTACT MET DE EGMONDEN"
23 JUNI 1976 NUMMER 1251
Er is ten opzichte van vroeger veel veranderd en dat geldt wel heel
bijzonder voor het gebied van de sociale wetgeving. Was het toen
zo, dat men "de hand moest ophouden", wanneer men door welke
oorzaken dan ook in een moeilijke financiële situatie was geraakt,
nu is het bij de wet geregeld, dat iedereen over een bepaald
bedrag moet kunnen beschikken om in de normale en noodzakelijke
kosten van het levensonderhoud te voorzien. Een van die wetten
heet de "Algemene Bijstandswet". Het ligt voor de hand, dat de wet
een aantal normen hanteert, die de uitkering van bijstand recht
vaardigen.
Wanneer heeft men
recht op bijstand
De wet gaat er van uit, dat ieder
een op z'n minst moet kunnen be
schikken over een bedrag, dat gelijk
staat aan het minimumloon voor
werknemers met aftrek van alle kos
ten, die in normale omstandigheden
op een loon wordt ingehouden. De
uitkomst daarvan is de basis voor
het vaststellen van de uitkerings
normen. Een echtpaar dat op bij
stand is aangewezen, beschikt dus
over hetzelfde inkomen als een echt
paar met een inkomen, gelijk aan
het wettelijk minimum loon.
De bedragen voor gezinnen waar
van een der ouders ontbreekt (zgn.
onvolledige gezinnen) en voor alleen
staanden, zijn weer afgeleid voor
het voor echtparen vastgestelde be
drag. Doordat de bijstandsuitkering
gelijk staat aan het wettelijk mini
mum nettoloon, lijkt het bedrag la
ger, maar een werknemer ontvangt
ook het schone loon terwijl in de
praktijk dikwijls gesproken wordt
over het brutoloon. Gaat het loon
van de werknemer omhoog, dan
stijgt ook de bijstandsuitkering.
Het gezin is een eenheid. Dat houdt
in, dat aan ouders met of zonder
minderjarige kinderen of aan een
man of vrouw met minderjarige
kinderen een gezinsbijstand wordt
verleend. Meerderjarige kinderen,
die bij hun ouders inwonen, hebben
zelf recht op bijstand, evenals min
derjarige werkloze kinderen van 16
jaar en ouder (bijv. schoolverlaters).
Berekening van de
uitkering
In de meeste gevallen is de bij
standsuitkering de optelsom van
a. een basisbedrag;
b. de huur en
c. de ziekenfondspremie.
In mei of juni wordt ook een va
kantie-uitkering verstrekt. Voor
aankopen zoals kleding, meubelen of
een kachel e.d. ontvangt men in het
algemeen geen extra bijstand. Daar
voor dient men te reserveren uit het
bijstandsinkomen. Onder de grotere
uitgaven, die voor eigen rekening
komen, vallen ook verhuiskosten, die
immers meestal zijn te voorzien, zo
dat men daar rekening mee kan
houden.
Bij het vaststellen van de bij
standsuitkering worden ook bezit
tingen in aanmerking genomen, zo
als geld, effekten, onroerend goed
e.d. Een bepaald bedrag daarvan
blijft echter vrij, terwijl de hoogte
van dat bedrag regelmatig wordt
aangepast aan de prijsontwikkeling.
Per 1 januari 1976 is dat 11.000,
voor gezinnen; 5500,voor alleen
staanden; 6600,voor bejaarde
echtparen in bejaardentehuizen en
3600,voor bejaarde alleenstaan
den in bejaardentehuizen.
Bovendien wordt vrijgelaten: De
rente van de vrijgelaten bedragen,
geld dat bestemd is voor opleiding
of bedrijf, liefdadige giften aan per
sonen of instellingen, behalve als
het om aanzienlijke bedragen gaat.
Basisbedragen
per maand
voor gezinnen
echtpaar zonder kinderen 894,40
echpaar met 1 kind 911,40
echtpaar met 2 kinderen 919,50
echtpaar m. 3 of 4 kinderen 927,50
echtpaar met 5 of meer kinderen
928,50
Is het gezin onvolledig, dan wor
den bovenstaande bedragen vermin-,
derd met 102,50. De bedragen wor
den verhoogd met een bedrag aan
woonkosten. Het gemeentebestuur
legt meestal de voorwaarde op om
huursubsidie aan te vragen. Deze
huursubsidie wordt volledig in min
dering gebracht op de uitkering. Er
wordt uitgegaan van "kale" huur.
Hieronder wordt verstaan het be
drag van de huur, verminderd met
eventuele huur van stoffering en
meubilair, gas licht en waiter. Is
bij de huur verwarming inbegrepen
dan wordt 480,per jaar afge
trokken.
De basisbedragen worden ook nog
verhoogd met de premie voor vrij
willige ziekenfondsverzekering of
bejaarden verzekering. De aanvullen
de premie wordt niet vergoed. Wan
neer geen wettelik kinderbijslag
wordt ontvangen ^frdt een gelijk
bedrag als vergoeding daarvoor ver
strekt.
Basisbedrag per maand voor al
leenstaanden die n^| zelfstandig wo
nen 717,50. Basis^ .rag per maand
voor alleenstaanden die wél zelf
standig wonen 586,90. Deze bedra
gen kunnen worden verhoogd met
de premie voor vrijwillige of een
bejaarden verzekering bij een zieken
fonds. De bijstand aan alleenstaan
den die zelfstandig wonen, ontvangen
een vergoeding voor woonkosten.
Thuis-inwonende kinderen.
Basisbedrag per maand voor een 16-
jarige werkloze 157,90. Basisbe
drag per maand voor een 17-jarige
werkloze 256,30. Basisbedrag per
maand voor 18 tot 21-jarige werk
lozen of invaliden 384,40.
Bewoners van
bejaardentehuizen
en inrichtingen
Basisbedrag: de kosten van ver
zorging of verpleging.
De premie voor een bejaarden ver
zekering of vrijwillige verzekering
wordt eveneens vergoed. De aanvul
lende premie wordt niet vergoed.
Aan een alleenstaande wordt een
persoonlijke toelage (het zgn. zak
geld) verstrekt van 177,50 p. mnd.
Voor 'n echtpaar bedr. dit 305,50.
Heeft men als inkomsten naast de
AOW nog een pensioen, dan mag
men daarvan als echtpaar 37,en
als alleenstaande 18,50 behouden.
De vakantie-uitkering is gelijk aan
de vakantie-uitkering van de AOW.
Algemene
bepalingen
Van het geld dat men verdient
met een bijbaan, wordt een derde
niet als inkomsten geteld. Is het ge
zin onvolledig - geen vader of moe
der - dan wordt de eerste 24,25
van de verdiensten per week niet
afgetrokken.
De helft van wat kostgangers be
talen, wordt gezien als verdiensten.
Die verdiensten worden per kost
ganger gesteld op 197,50 p. maand.
Evenals bij andere bijverdiensten
wordt een derde deel, dus minimaal
65,80 per maand, niet afgetrokken.
Zijn er 4 of meer kostgangers, dan
wordt dat beschouwd ais een pen-
sionbedrijf en worden die inkomsten
volledig afgetrokken.
Maximaal mag er van alle bij
verdiensten niet meer worden be
houden dan:
263,per maand voor het onvol
ledige gezin, 158,— per maand
voor een gezin met of zonder kin
deren, 110,50 per maand voor een
alleenstaande, 59,per maand
voor een thuiswonende. Alle andere
inkomsten worden geheel van de
uitkering afgetrokken.
Van kinderen die een inkomen
hebben, kan een redelijk kostgeld
worden verwacht. Dat is gesteld op
tenminste 41,50 per maand voor
meerderjarige en 27,50 per maand
voor minderjarige kinderen.
De kosten van telefoonabonnement
en gesprekken komen voor eigen
rekening. Kosten van dieet moet
men zelf betalen. Voor medisch
{noodzakelijke kostbare diëten kan
extra bijstand worden verleend.
Aan de bijstand kunnen voorwaar
den worden verbonden, zoals het
aanvaarden van werk, terwijl ook
als voorwaarde wordt gesteld, dat
de uitkering gebruikt wordt, waar
voor hij is bedoeld. Als men deze
voorwaarden niet nakomt, kan dat
vermindering of zelfs stopzetting
van de uitkering tot gevolg hebben.
Gewoonlijk wordt geen bijstand ge
geven om schulden af te lossen.
Doorgaans zal dan verwezen wor
den naar een kredietverlenende in
stantie, bijv. de Kredietbank, Doe
lenstraat 40 te Alkmaar.
Hoe vraagt men
bijstand aan
Een bijstandsaanvraag moet sA Lf-
telijk bij de gemeente worden mge-
diend. Men moet duidelijk omschrij
ven waar het om gaat en een korte
opsomming geven van de beweeg
redenen en omstandigheden. Het ge
meentebestuur stelt een onderzoek
in naar de juistheid van de^ r-
strekte gegevens en naar de nood
zaak van de aanvraag. Uiteraard
wordt nagegaan hoe groot het ge
zinsinkomen en het vermogen is.
Binnen een maand na ontvangst
van de aanvraag wordt een beslis
sing genomen en aan de aanvrager
schriftelijk medegeeld. Wijkt deze
beslissing af van war gevraagd is,
dan worden de redenen hiervan op
gegeven.
Is verzoeker het met de genomen
beslissing niet eens, dan kan hij bin
nen een maand een bezwaarschrift
indienen bij Burgemeester en Wet
houders. Men kan volstaan met een
eenvoudig briefje als maar medege
deeld wordt waar men het niet mee
eens is.
Is men het ook met de beslissing
op het bezwaarschrift niet eens, dan
kan men.in beroep gaan bij Gedepu
teerde Staten (G.S.) van de provin
cie, Dreef 3 te Haarlem. Tegen de
uitspraak van G.S. kan men binnen
een maand in beroep gaan bij de
Kroon. De daarvoor aan de Koning
in, Paleis Soestdijk, te richten brief
kan van eenvoudige aard zijn.
De bijstand kan
teruggevorderd
worden
De gemeente kan de gegeven bij
stand soms terugvorderen bijv.:
van Uzelf: als U, Uw vrouw of
een minderjarig kind verpleegd
wordt op kosten van de bijstand
maar U zelf die kosten helemaal
of voor een gedeelte kunt beta
len;
als U bijstand hebt gekregen in
afwachting van een uitkering van
sociale verzekering, pensioen
fonds of iets dergelijks;
van een ander: als die tegenover
U onderhoudsplicht heeft;
als die van U een schenking heeft
gekregen tenzij U op het moment
van schenking nog niet kon voor
zien dat U een beroep zou moe
ten doen op de bijstand;
uit Uw eventuele nalatenschap.
Tot slot
Het is een heel verhaal en het ligt
voor de hand, dat er ondanks de
poging een helder beeld van de
mogelijkheden te scheppen, toch nog
punten zijn, waarover u nader in
gelicht wilt worden. Dat kan, want
de vakmensen op het gemeentehuis
zijn er voor, om u wegwijs te maken
in een ogenschijnlijk doolhof van
wetten en verordeningen.
TUINBEPLANTINGEN
Zonder ook maar enigermate afbreuk te willen doen aan uw deskundig
heid bjj het aanleggen en onderhoud van uw tuin, willen wjj u toch graag
op een belangrijk facet bij het aanleggen van uw tuin wijzen.
Een heester of boom, pas geplant, neemt weinig ruimte in. Na een paar
jaar zal deze heester of boom echter goed uit de kluiten gewassen zijn.
Denk hierbij bij het opzetten van een plantschema. Zet heesters en bomen
tenminste 1 meter van de grensscheiding van uw erf, ook aan de straatzijde.
U voorkomt daarmede, dat u over enkele jaren uw zorgzaam gekweekte
plantsoen een overlast wordt voor uw buren of de gemèenschap, waardoor
maatregelen getroffen moeten worden, die de ontwikkeling vain uw trotse
bezit niet ten goede komen.
Beplantingen van tuinen mogen niet over het voetpad groeien, er kan dan
opdracht tot snoeien en zelfs rooien gegeven worden. Bewoont u een hoek
woning, dan mag de tuinbeplanting niet het uitzicht voor het verkeer weg
nemen. Hebt u eenmaal geplant, dan dient u er ook rekening mede te hou
den, dat het niet is toegestaan een goede boom te rooien zonder vergunning
van Burgemeester en Wethouders.
BOUWVERGUNNINGEN
De toenemende gecompliceerdheid
van onze samenleving maakt het
noodzakelijk dat de overheid - en
dus de gemeenschap - orde op die
zaken stelt, waarbij het individu de
belangen van zyn medeburgers kan
gaan schaden.
Eén van die terreinen, waarbij
derden schade kan worden toege
bracht is het bouwen en met name
het verbouwen van woningen, het
maken van kippenhokken en ber
gingen, het aanbrengen van erfaf-
scheidingen, e.d. in tuin en op erven.
Alles wat met "bouwen" te maken
heeft is geregeld in de bouwveror
dening en is aan een bouwvergun
ning of een toestemming onderwor
pen.
Zeer iin het kort en globaal ge
steld, dient voor elk bouwsel en voor
elke verbouwing, buiten en in de
woning, een bouwvergunning te
worden aangevraagd bij Burgemees
ter en Wethouders.
Het aanvragen van een bouwver
gunning is ook noodzakelijk als u,
als een doe-het-zêlf-aktiviteit de
werkzaamheden zelf verricht. Mis
schien is in dit geval een bouwver
gunning meer dan anders noodza
kelijk omdat dikwijls met meer goe
de wil dan deskundigheid wordt ge
handeld; die mooie zelfgemaakte
open keuken kan rampzalige gevol
gen hebben voor de soliditeit van de
woning en zelfs de naastgelegen
woning.
Het aanvragen van een bouwver
gunning dient te geschieden op een
vastgesteld formulier, verkrijgbaar
op het gemeentehuis. Daar wordt
u ook elke gewenste informatie ver
strekt.
De opdrachtgever is, ook in het
geval dat u het werk door derden
laat verrichten, steeds de verant
woordelijke persoon. Wordt er ge
bouwd of verbouwd zonder vergun
ningen, dan kan last tot slopen ge
geven worden van hetgeen zonder
vergunning is gebouwd of verbouwd
en het terugbrengen in de oorspron
kelijke toestand, waarin het ge
bouwde verkeerde. Dit kan bijzon
der hoge kosten met zich brengen.
Wilt u bouwen of verbouwen - en
onder verbouwen valt elke in- of
uitwendige verbouwing van de wo
ning of op het erf staande gebouwen
of bouwsels - of dit nu betreft een
pergola, een carport, of een èrfaf-
scheiding, informeert u zich tevoren
bij het Bureau Bouw- en Woning
toezicht. Hier kan men u inlichingen
verstrekken omtrent de mogelijkhe
den van het bestemmingsplan en de
wettelijk voorgeschreven formalitei
ten. Dit kan u vrij aanzienlijke ont-
werpkosten besparen.
INLEVERING VAN VUURWAPENS EN
MUNITIE
Iedereen die zonder vergunning in het bezit is van vuurwapens of munitie
kan deze in de periode van zondag 20 juni t/m zaterdag 3 juli 1976 bij de
politie inleveren. Tegen degenen, die vrijwillig van deze mogelijkheid gebruik
maken, wordt ten aanzien van het illegale vuurwapenbezit geen strafvervol
ging ingesteld. Voor de inlevering kan men terecht bij elk bureau van rijks-
of gemeentepolitie. Er vindt geen registratie op naam plaats. Alleen wie daar
om vraagt, krijgt een ontvangstbewijs op naam, dat tevens een omschrijving
van het ingeleverde en een verklaring van afstand bevat. Voor ingeleverde
vuurwapens en munitie wordt geen vergoeding gegeven.
SUBSIDIEREGELING BRANDVEILIGHEIDS
VOORZIENINGEN LOGIESBEDRIJVEN '75
In de in februari van het jaar 1975
uitgebrachte werkgelegenheidsnota
is aangekondigd, dat een bedrag van
80 miljoen is uitgetrokken ter sti
mulering van de werkgelegenheid in
het midden- en kleinbedrijf. Een ge
deelte hiervan is gereserveerd voor
een tegemoetkoming in de kosten
van het brandveiliger maken van
voor 1 januari 1975 gevestigde hotels,
motels en pensions e.d.
De hiervoor vastgestelde subsidie
regeling is van toepassing op het
voor gasten bestemde logiesgedeelte
met de vluchtwegen van logiesbe-
drijven waaraan door de gemeente
lijke overheden eisen worden gesteld
met betrekking tot het aanbrengen
van brandveiligheidsvoorzieningen.
Aangezien met deze regeling te
vens wordt beoogd een stimulans te
geven aain de werkgelegenheid in
de bouwnijverheidssector, blijft de
verlening van subsidie beperkt tot
een bijdrage in de kosten veroor
zaakt door die werkzaamheden die
normaliter door deze sector worden
uitgevoerd.
Aangezien de eisen die aan de lo-
giesbedrijven worden gesteld zijn
gebaseerd op de desbetreffende ge
meentelijke verordeningen, worden,
in het kader van de uitvoering van
de ontworpen steunmaatregel, mede
de gemeentelijke belangen gediend.
Derhalve hebben de gemeentebestu
ren van Egmond aan Zee en -Binnen
gemeend, medewerking te moeten
verlenen aan deze subsidieregeling.
Déze medseweridinig bestaat uiit het
verstrekken en weder in ontvangst
nemen van aanvraagformulieren.
Daarna wordt het aanvraagformu
lier ter verdere behandeling gezon
den aan de Rijksconsulent voor
Handel, Ambacht en Diensten in
deze provincie, die beoordeelt of het
bedrijf en de aanvraag aan de ge
stelde normen voldoen en of de om
schreven werkzaamheden subsidia
bel zijn.
Voor de beoordeling van de be
grote bouwkosten en de omschreven
werkzaamheden alsmede controle bij
de uitvoering daarvan zullen de Dis
trictsbureaus voor Aanvullende Ci
vieltechnische Werken van het Mi
nisterie van Sociale Zaken mede
werking verlenen. Deze dienst geeft
ook de definitieve beslissing dat met
de werkzaamheden mag worden
aangevangen.
Nadere inlichtingen over deze sub
sidieregeling kunnen worden inge
wonnen bü Gemeentewerken afd.
Bouw - en Woningtoezicht tussen
9.00 en 12.00 uur.