GEMEENTELIJKE i INFORMATIE Gemeente Eg mond-Binnen Gemeente Egmond aan Zee DE ALGEMENE BIJSTANDSWET De moeite waard om even door te lezen "CONTACT MET DE EGMONDEN" 23 JUNI 1976 NUMMER 1251 Er is ten opzichte van vroeger veel veranderd en dat geldt wel heel bijzonder voor het gebied van de sociale wetgeving. Was het toen zo, dat men "de hand moest ophouden", wanneer men door welke oorzaken dan ook in een moeilijke financiële situatie was geraakt, nu is het bij de wet geregeld, dat iedereen over een bepaald bedrag moet kunnen beschikken om in de normale en noodzakelijke kosten van het levensonderhoud te voorzien. Een van die wetten heet de "Algemene Bijstandswet". Het ligt voor de hand, dat de wet een aantal normen hanteert, die de uitkering van bijstand recht vaardigen. Wanneer heeft men recht op bijstand De wet gaat er van uit, dat ieder een op z'n minst moet kunnen be schikken over een bedrag, dat gelijk staat aan het minimumloon voor werknemers met aftrek van alle kos ten, die in normale omstandigheden op een loon wordt ingehouden. De uitkomst daarvan is de basis voor het vaststellen van de uitkerings normen. Een echtpaar dat op bij stand is aangewezen, beschikt dus over hetzelfde inkomen als een echt paar met een inkomen, gelijk aan het wettelijk minimum loon. De bedragen voor gezinnen waar van een der ouders ontbreekt (zgn. onvolledige gezinnen) en voor alleen staanden, zijn weer afgeleid voor het voor echtparen vastgestelde be drag. Doordat de bijstandsuitkering gelijk staat aan het wettelijk mini mum nettoloon, lijkt het bedrag la ger, maar een werknemer ontvangt ook het schone loon terwijl in de praktijk dikwijls gesproken wordt over het brutoloon. Gaat het loon van de werknemer omhoog, dan stijgt ook de bijstandsuitkering. Het gezin is een eenheid. Dat houdt in, dat aan ouders met of zonder minderjarige kinderen of aan een man of vrouw met minderjarige kinderen een gezinsbijstand wordt verleend. Meerderjarige kinderen, die bij hun ouders inwonen, hebben zelf recht op bijstand, evenals min derjarige werkloze kinderen van 16 jaar en ouder (bijv. schoolverlaters). Berekening van de uitkering In de meeste gevallen is de bij standsuitkering de optelsom van a. een basisbedrag; b. de huur en c. de ziekenfondspremie. In mei of juni wordt ook een va kantie-uitkering verstrekt. Voor aankopen zoals kleding, meubelen of een kachel e.d. ontvangt men in het algemeen geen extra bijstand. Daar voor dient men te reserveren uit het bijstandsinkomen. Onder de grotere uitgaven, die voor eigen rekening komen, vallen ook verhuiskosten, die immers meestal zijn te voorzien, zo dat men daar rekening mee kan houden. Bij het vaststellen van de bij standsuitkering worden ook bezit tingen in aanmerking genomen, zo als geld, effekten, onroerend goed e.d. Een bepaald bedrag daarvan blijft echter vrij, terwijl de hoogte van dat bedrag regelmatig wordt aangepast aan de prijsontwikkeling. Per 1 januari 1976 is dat 11.000, voor gezinnen; 5500,voor alleen staanden; 6600,voor bejaarde echtparen in bejaardentehuizen en 3600,voor bejaarde alleenstaan den in bejaardentehuizen. Bovendien wordt vrijgelaten: De rente van de vrijgelaten bedragen, geld dat bestemd is voor opleiding of bedrijf, liefdadige giften aan per sonen of instellingen, behalve als het om aanzienlijke bedragen gaat. Basisbedragen per maand voor gezinnen echtpaar zonder kinderen 894,40 echpaar met 1 kind 911,40 echtpaar met 2 kinderen 919,50 echtpaar m. 3 of 4 kinderen 927,50 echtpaar met 5 of meer kinderen 928,50 Is het gezin onvolledig, dan wor den bovenstaande bedragen vermin-, derd met 102,50. De bedragen wor den verhoogd met een bedrag aan woonkosten. Het gemeentebestuur legt meestal de voorwaarde op om huursubsidie aan te vragen. Deze huursubsidie wordt volledig in min dering gebracht op de uitkering. Er wordt uitgegaan van "kale" huur. Hieronder wordt verstaan het be drag van de huur, verminderd met eventuele huur van stoffering en meubilair, gas licht en waiter. Is bij de huur verwarming inbegrepen dan wordt 480,per jaar afge trokken. De basisbedragen worden ook nog verhoogd met de premie voor vrij willige ziekenfondsverzekering of bejaarden verzekering. De aanvullen de premie wordt niet vergoed. Wan neer geen wettelik kinderbijslag wordt ontvangen ^frdt een gelijk bedrag als vergoeding daarvoor ver strekt. Basisbedrag per maand voor al leenstaanden die n^| zelfstandig wo nen 717,50. Basis^ .rag per maand voor alleenstaanden die wél zelf standig wonen 586,90. Deze bedra gen kunnen worden verhoogd met de premie voor vrijwillige of een bejaarden verzekering bij een zieken fonds. De bijstand aan alleenstaan den die zelfstandig wonen, ontvangen een vergoeding voor woonkosten. Thuis-inwonende kinderen. Basisbedrag per maand voor een 16- jarige werkloze 157,90. Basisbe drag per maand voor een 17-jarige werkloze 256,30. Basisbedrag per maand voor 18 tot 21-jarige werk lozen of invaliden 384,40. Bewoners van bejaardentehuizen en inrichtingen Basisbedrag: de kosten van ver zorging of verpleging. De premie voor een bejaarden ver zekering of vrijwillige verzekering wordt eveneens vergoed. De aanvul lende premie wordt niet vergoed. Aan een alleenstaande wordt een persoonlijke toelage (het zgn. zak geld) verstrekt van 177,50 p. mnd. Voor 'n echtpaar bedr. dit 305,50. Heeft men als inkomsten naast de AOW nog een pensioen, dan mag men daarvan als echtpaar 37,en als alleenstaande 18,50 behouden. De vakantie-uitkering is gelijk aan de vakantie-uitkering van de AOW. Algemene bepalingen Van het geld dat men verdient met een bijbaan, wordt een derde niet als inkomsten geteld. Is het ge zin onvolledig - geen vader of moe der - dan wordt de eerste 24,25 van de verdiensten per week niet afgetrokken. De helft van wat kostgangers be talen, wordt gezien als verdiensten. Die verdiensten worden per kost ganger gesteld op 197,50 p. maand. Evenals bij andere bijverdiensten wordt een derde deel, dus minimaal 65,80 per maand, niet afgetrokken. Zijn er 4 of meer kostgangers, dan wordt dat beschouwd ais een pen- sionbedrijf en worden die inkomsten volledig afgetrokken. Maximaal mag er van alle bij verdiensten niet meer worden be houden dan: 263,per maand voor het onvol ledige gezin, 158,— per maand voor een gezin met of zonder kin deren, 110,50 per maand voor een alleenstaande, 59,per maand voor een thuiswonende. Alle andere inkomsten worden geheel van de uitkering afgetrokken. Van kinderen die een inkomen hebben, kan een redelijk kostgeld worden verwacht. Dat is gesteld op tenminste 41,50 per maand voor meerderjarige en 27,50 per maand voor minderjarige kinderen. De kosten van telefoonabonnement en gesprekken komen voor eigen rekening. Kosten van dieet moet men zelf betalen. Voor medisch {noodzakelijke kostbare diëten kan extra bijstand worden verleend. Aan de bijstand kunnen voorwaar den worden verbonden, zoals het aanvaarden van werk, terwijl ook als voorwaarde wordt gesteld, dat de uitkering gebruikt wordt, waar voor hij is bedoeld. Als men deze voorwaarden niet nakomt, kan dat vermindering of zelfs stopzetting van de uitkering tot gevolg hebben. Gewoonlijk wordt geen bijstand ge geven om schulden af te lossen. Doorgaans zal dan verwezen wor den naar een kredietverlenende in stantie, bijv. de Kredietbank, Doe lenstraat 40 te Alkmaar. Hoe vraagt men bijstand aan Een bijstandsaanvraag moet sA Lf- telijk bij de gemeente worden mge- diend. Men moet duidelijk omschrij ven waar het om gaat en een korte opsomming geven van de beweeg redenen en omstandigheden. Het ge meentebestuur stelt een onderzoek in naar de juistheid van de^ r- strekte gegevens en naar de nood zaak van de aanvraag. Uiteraard wordt nagegaan hoe groot het ge zinsinkomen en het vermogen is. Binnen een maand na ontvangst van de aanvraag wordt een beslis sing genomen en aan de aanvrager schriftelijk medegeeld. Wijkt deze beslissing af van war gevraagd is, dan worden de redenen hiervan op gegeven. Is verzoeker het met de genomen beslissing niet eens, dan kan hij bin nen een maand een bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wet houders. Men kan volstaan met een eenvoudig briefje als maar medege deeld wordt waar men het niet mee eens is. Is men het ook met de beslissing op het bezwaarschrift niet eens, dan kan men.in beroep gaan bij Gedepu teerde Staten (G.S.) van de provin cie, Dreef 3 te Haarlem. Tegen de uitspraak van G.S. kan men binnen een maand in beroep gaan bij de Kroon. De daarvoor aan de Koning in, Paleis Soestdijk, te richten brief kan van eenvoudige aard zijn. De bijstand kan teruggevorderd worden De gemeente kan de gegeven bij stand soms terugvorderen bijv.: van Uzelf: als U, Uw vrouw of een minderjarig kind verpleegd wordt op kosten van de bijstand maar U zelf die kosten helemaal of voor een gedeelte kunt beta len; als U bijstand hebt gekregen in afwachting van een uitkering van sociale verzekering, pensioen fonds of iets dergelijks; van een ander: als die tegenover U onderhoudsplicht heeft; als die van U een schenking heeft gekregen tenzij U op het moment van schenking nog niet kon voor zien dat U een beroep zou moe ten doen op de bijstand; uit Uw eventuele nalatenschap. Tot slot Het is een heel verhaal en het ligt voor de hand, dat er ondanks de poging een helder beeld van de mogelijkheden te scheppen, toch nog punten zijn, waarover u nader in gelicht wilt worden. Dat kan, want de vakmensen op het gemeentehuis zijn er voor, om u wegwijs te maken in een ogenschijnlijk doolhof van wetten en verordeningen. TUINBEPLANTINGEN Zonder ook maar enigermate afbreuk te willen doen aan uw deskundig heid bjj het aanleggen en onderhoud van uw tuin, willen wjj u toch graag op een belangrijk facet bij het aanleggen van uw tuin wijzen. Een heester of boom, pas geplant, neemt weinig ruimte in. Na een paar jaar zal deze heester of boom echter goed uit de kluiten gewassen zijn. Denk hierbij bij het opzetten van een plantschema. Zet heesters en bomen tenminste 1 meter van de grensscheiding van uw erf, ook aan de straatzijde. U voorkomt daarmede, dat u over enkele jaren uw zorgzaam gekweekte plantsoen een overlast wordt voor uw buren of de gemèenschap, waardoor maatregelen getroffen moeten worden, die de ontwikkeling vain uw trotse bezit niet ten goede komen. Beplantingen van tuinen mogen niet over het voetpad groeien, er kan dan opdracht tot snoeien en zelfs rooien gegeven worden. Bewoont u een hoek woning, dan mag de tuinbeplanting niet het uitzicht voor het verkeer weg nemen. Hebt u eenmaal geplant, dan dient u er ook rekening mede te hou den, dat het niet is toegestaan een goede boom te rooien zonder vergunning van Burgemeester en Wethouders. BOUWVERGUNNINGEN De toenemende gecompliceerdheid van onze samenleving maakt het noodzakelijk dat de overheid - en dus de gemeenschap - orde op die zaken stelt, waarbij het individu de belangen van zyn medeburgers kan gaan schaden. Eén van die terreinen, waarbij derden schade kan worden toege bracht is het bouwen en met name het verbouwen van woningen, het maken van kippenhokken en ber gingen, het aanbrengen van erfaf- scheidingen, e.d. in tuin en op erven. Alles wat met "bouwen" te maken heeft is geregeld in de bouwveror dening en is aan een bouwvergun ning of een toestemming onderwor pen. Zeer iin het kort en globaal ge steld, dient voor elk bouwsel en voor elke verbouwing, buiten en in de woning, een bouwvergunning te worden aangevraagd bij Burgemees ter en Wethouders. Het aanvragen van een bouwver gunning is ook noodzakelijk als u, als een doe-het-zêlf-aktiviteit de werkzaamheden zelf verricht. Mis schien is in dit geval een bouwver gunning meer dan anders noodza kelijk omdat dikwijls met meer goe de wil dan deskundigheid wordt ge handeld; die mooie zelfgemaakte open keuken kan rampzalige gevol gen hebben voor de soliditeit van de woning en zelfs de naastgelegen woning. Het aanvragen van een bouwver gunning dient te geschieden op een vastgesteld formulier, verkrijgbaar op het gemeentehuis. Daar wordt u ook elke gewenste informatie ver strekt. De opdrachtgever is, ook in het geval dat u het werk door derden laat verrichten, steeds de verant woordelijke persoon. Wordt er ge bouwd of verbouwd zonder vergun ningen, dan kan last tot slopen ge geven worden van hetgeen zonder vergunning is gebouwd of verbouwd en het terugbrengen in de oorspron kelijke toestand, waarin het ge bouwde verkeerde. Dit kan bijzon der hoge kosten met zich brengen. Wilt u bouwen of verbouwen - en onder verbouwen valt elke in- of uitwendige verbouwing van de wo ning of op het erf staande gebouwen of bouwsels - of dit nu betreft een pergola, een carport, of een èrfaf- scheiding, informeert u zich tevoren bij het Bureau Bouw- en Woning toezicht. Hier kan men u inlichingen verstrekken omtrent de mogelijkhe den van het bestemmingsplan en de wettelijk voorgeschreven formalitei ten. Dit kan u vrij aanzienlijke ont- werpkosten besparen. INLEVERING VAN VUURWAPENS EN MUNITIE Iedereen die zonder vergunning in het bezit is van vuurwapens of munitie kan deze in de periode van zondag 20 juni t/m zaterdag 3 juli 1976 bij de politie inleveren. Tegen degenen, die vrijwillig van deze mogelijkheid gebruik maken, wordt ten aanzien van het illegale vuurwapenbezit geen strafvervol ging ingesteld. Voor de inlevering kan men terecht bij elk bureau van rijks- of gemeentepolitie. Er vindt geen registratie op naam plaats. Alleen wie daar om vraagt, krijgt een ontvangstbewijs op naam, dat tevens een omschrijving van het ingeleverde en een verklaring van afstand bevat. Voor ingeleverde vuurwapens en munitie wordt geen vergoeding gegeven. SUBSIDIEREGELING BRANDVEILIGHEIDS VOORZIENINGEN LOGIESBEDRIJVEN '75 In de in februari van het jaar 1975 uitgebrachte werkgelegenheidsnota is aangekondigd, dat een bedrag van 80 miljoen is uitgetrokken ter sti mulering van de werkgelegenheid in het midden- en kleinbedrijf. Een ge deelte hiervan is gereserveerd voor een tegemoetkoming in de kosten van het brandveiliger maken van voor 1 januari 1975 gevestigde hotels, motels en pensions e.d. De hiervoor vastgestelde subsidie regeling is van toepassing op het voor gasten bestemde logiesgedeelte met de vluchtwegen van logiesbe- drijven waaraan door de gemeente lijke overheden eisen worden gesteld met betrekking tot het aanbrengen van brandveiligheidsvoorzieningen. Aangezien met deze regeling te vens wordt beoogd een stimulans te geven aain de werkgelegenheid in de bouwnijverheidssector, blijft de verlening van subsidie beperkt tot een bijdrage in de kosten veroor zaakt door die werkzaamheden die normaliter door deze sector worden uitgevoerd. Aangezien de eisen die aan de lo- giesbedrijven worden gesteld zijn gebaseerd op de desbetreffende ge meentelijke verordeningen, worden, in het kader van de uitvoering van de ontworpen steunmaatregel, mede de gemeentelijke belangen gediend. Derhalve hebben de gemeentebestu ren van Egmond aan Zee en -Binnen gemeend, medewerking te moeten verlenen aan deze subsidieregeling. Déze medseweridinig bestaat uiit het verstrekken en weder in ontvangst nemen van aanvraagformulieren. Daarna wordt het aanvraagformu lier ter verdere behandeling gezon den aan de Rijksconsulent voor Handel, Ambacht en Diensten in deze provincie, die beoordeelt of het bedrijf en de aanvraag aan de ge stelde normen voldoen en of de om schreven werkzaamheden subsidia bel zijn. Voor de beoordeling van de be grote bouwkosten en de omschreven werkzaamheden alsmede controle bij de uitvoering daarvan zullen de Dis trictsbureaus voor Aanvullende Ci vieltechnische Werken van het Mi nisterie van Sociale Zaken mede werking verlenen. Deze dienst geeft ook de definitieve beslissing dat met de werkzaamheden mag worden aangevangen. Nadere inlichtingen over deze sub sidieregeling kunnen worden inge wonnen bü Gemeentewerken afd. Bouw - en Woningtoezicht tussen 9.00 en 12.00 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Contact met de Egmonden | 1976 | | pagina 10