GEMEENTELIJKE INFORMATIE Gemeente Egmond-Binnen Egmond aan de Hoef bijna helemaal omgespit Hulp aan vluchtelingen Gebaande wegen BRANDWEER Alarmnummer 2240 Tekenwedstrijd: het groene dorp waarin wij willen wonen Kollekte? Let op uw centen RAADSVERGADERING Uw rijbewijs verloopt Samenstelling gemeentebestuur "CONTACT MET DE EGMONDEN" 2 27 OKTOBER 1976 NUMMER 1269 Het klinkt wel wat overdreven, zoals het hierboven staat, maar niemand zal kunnen ontkennen, dat er de laatste tijd zeer veel werkzaamheden in de sfeer van de openbare voorzieningen plaats vinden, o.a. uitbreiding en verbetering van de riolering en verbetering van het wegenplan. Het geld daarvoor is mede beschikbaar gekomen, om de werkgelegenheid te stimuleren. Daardoor konden plannen, die reeds veel eerder waren gemaakt en in de ijskast voorlopig werden goed gehouden, ineens tot uitvoering worden gebracht. Toen die kans zich een maal voordeed, heeft men bij de afdeling gemeentewerken wel even het voor hoofd gefronst, want enige lijnen op papier zetten en de mogelijkheden door nemen achter de tekentafel zijn geheel andere zaken dan de uitvoering in de praktijk. Het was zaak, de werkzaamheden met zo weinig mogelijk storingen te laten verlopen terwijl plaatselijke aktiviteiten en het verkeer zoveel mogelijk door moesten gaan. Nadat die maatregelen waren uitgekiend, werden ze tijdig via dit blad bekendgemaakt, zodat men op de hoogte was van de op handen zijnde overlast. BELANGRIJKE VERBETERING VAN RIOLERING Tot voor kort waren grote delen van Egmond aan de Hoef van riolering ver stoken. Men had voor zichzelf allerlei voorzieningen getroffen, die varieerden van 'n min of meer deugdelijke sceptic- tank via de stapelput tot aan lozing zondermeer in een slootje. In dat laatste geval is er sprake van lozing op opper vlakte-water en dat is helemaal uit den boze. Inmiddels heeft men kunnen zien, dat er een hoofdriool is aangelegd, maar daarop zijn nog niet alle huizen aange sloten. Dit moet binnenkort wel gebeu ren, ingevolge de voorschriften van het Hoogheemraadschap Uitwaterende Slui zen, welke instantie lozing op opper vlaktewater niet meer toestaat. Voor sommigen mag dit wat probl^|en met- zich meebrengen, omdat zij o\^^en be hoorlijke afwatering beschikken. Er staat echter tegenover, dat een goed rioleringstelsel voor de gehele ge meenschap van onschatbare waarde is. Het gedeelte Herenweg vanaf het raad huis tot aan de Tiggellaan isi^njd van riolering verstoken geweesr^^Iieraan wordt nu een eind gemaakt. Voorlopig gaat het buizennet niet verder, maar men heeft net nog kunnen bereiken, dat het karmelklooster aangesloten kan worden, terwijl verder reeds putten en doorsteken zijn of worden aangelegd, o.a. bij de kampeerterreinen, om aan sluiting in de toekomst mogelijk te ma ken. Het Rode Kruis, afdeling de Egmonden, zal op vrijdag, 29 oktober a.s., des avonds tussen 7-9 uur zowel in Egmond- Binnen, Egmond aan den Hoef als in Egmond aan Zee een huis- aan-huis kollekte houden ten bate van de Vluchtelingen. Deze kollekte wordt bij een ieder van harte aanbevolen. Het lijkt gemakkelijk, om in een bestaand wegennet enige verbeteringen aan te brengen, maar de praktijk is minder eenvoudig. Hierbij heeft men te maken met een bestaande toestand en dat houdt in, dat er gewerkt moet worden met de mogelijkheden en dikwijls ook onmogelijkheden, die zich op allerlei punten voordoen. De breedte van een weg kan men niet zondermeer wijzigen, bestaan de muurtjes en andere afrasteringen zijn niet zomaar te verplaatsen, terwijl hoogteverschillen moeilijkheden op kunnen leveren bij overvloedige regenval. Het was daarom noodzakelijk, zoveel mogelijk de bestaande situaties in de ver nieuwing te betrekken, zonder dat men zich al te drastisch in zijn domein be dreigd zou voelen. Men zou eens een kijkje moeten gaan nemen op de afdeling gemeentewerken in het gemeentehuis, om een indruk te krijgen van de omvangrijke werkzaam heden en de talloze berekeningen die daar gemaakt moeten worden, voordat de uitvoering met zo weinig mogelijk problemen kan verlopen en het eindre sultaat aan de gestelde verwachtingen beantwoordt. VEEL KLINKERS VERWERKT Er was aanvankelijk enige kritiek te beluisteren over de verwerking van oude klinkers in de trottoirs. Dit is ech ter om verschillende redenen gedaan. In alle plaatsen treffen we trottoirs aan, zeer netjes, dat wel, maar in veel ge vallen statisch. Men zou ook daar gaar ne willen beschikken over vriendelijker materialen, die de leefbaarheid van een omgeving bevorderen, die sfeer schep pen. Maar zo gauw men het daarin wil zoeken, schieten de financiën tekort. In onze gemeente deed zich de situ atie voor, dat er veel oude klinkertjes vrij kwamen, waar - zo kunnen we rus tig stellen - om gevochten wordt. En aangezien de financiën ondanks de be schikbaar gestelde middelen toch be perkt zijn, moesten we roeien met de riemen die we hadden. En zo werd veel oud materiaal verwerkt op die plaatsen, die de sfeer van het dorp mede bepalen. Er werd van de nood een deugd ge maakt. Tegelijk konden vrijkomende tegels elders ingelegd worden, waar zij beter dienst konden doen. Ook werden de trottoirs verhoogd, wat de veiligheid van de wandelaars ten goede komt, bo vendien staat het beter. Er komen ook trottoirs langs de oostkant van de He renweg tot aan de Tiggellaan. Het fiets pad wordt daardoor iets smaller. Op het gedeelte Herenweg vanaf het raadhuis tot de Nieuwe Egmonder- straatweg is door middel van anders gekleurde stenen duidelijker aangege ven, waar de wielrijder en de automo bilist moet rijden. Ook hiermee wordt de veiligheid gediend. Een dezer dagen zullen ook de werk zaamheden beginnen aan het gedeelte Herenweg vanaf de Rabobank tot aan het dorpshuis. Hierop zal afzonderlijk worden teruggekomen. Voorlopig kan medegedeeld worden, dat het fietspad aan de westzijde zal verdwijnen en daarvoor in de plaats een trottoir met insteekhaven zal worden aangelegd, ter wijl in dit gedeelte evenals elders op de Herenweg in Egmond-Binnen een be- tere en vriendelijker straatverlichting wordt aangelegd. Tevens is het hier mogelijk, om naar voorbeeld van de andere kant van de Herenweg, meer aandacht aan plantsoenen te schenken. Commandant A. M. Druiven, Heren weg 220, telef. 1905. Ondercommandant J. C. Apeldoorn, Esdoornlaan 24, telef. 1398. Op tel. aanvraag (1154) wordt toe gezonden een strookje in 5-voud, waar op de telefoonnummers staan vermeld van brandweer, politie en artsen. In het Contact van 15 september j.I. hield mevr. Hildebrand een pleidooi voor het openbaar groen in onze ge meente. Zy deed daarbij de suggestie een expositie te houden van kinder tekeningen met als motief "het groene dorp waarin we willen wonen". Hier willen wij graag op inhaken door onder dat motto een tekenwedstrijd te houden. Een wedstrijd (over het openbaar groen) waarin de kinderen kunnen laten blij ken wat ze van dat groen vinden of hoe ze dat zien. Het ene kind ziet toch wel dat een dorp zonder groen erg kaal is; een ander vindt het groen ideaal om er doorheen te hollen of zich er in te verstoppen met indiaantje spelen. We hopen met deze wedstrijd een beetje te bereiken dat die kinderen die nu een tekening maken over "hun" groen, straks tegen kinderen die de boel vernielen zullen zeggen: "joh, niet doen, want straks heb ik er niets meer aan". Aan de wedstrijd kunnen deelnemen kinderen t.m. 12 jaar; verdeeld in twee groepen: kinderen t.m. 6 jaar en kin deren van 7 t.m. 12 jaar. >or^- Een deskundige jury, onder voor terschap van de burgemeester zal de tekeningen beoordelen, waarbij de beide dorpskérnen ieder apart zullen wórden bekeken. Van de meest geslaagde teke ning wordt een affiche gemaakt Xfar- der worden voor iedere groep een leuke prijsjes beschikbaar gesteld. Als het aantal inzendingen de moeite waard is, zal daarvan een (kleine) expo sitie worden gehouden in de dorpshui zen, terwijl er misschien scholen zijn die de verzameling tekeningen een paar dagen in bijv. een klas willen ophangen. Voor het meedoen gelden de volgen de spelregels: 1. de tekening moet betrekking hebben op het openbaar groen; 2. de tekening mag niet groter zijn dan pl.m. 40 x 40 cm. en niet kleiner dan 30 x 20 cm.; 3. op de voorkant moeten worden ver meld: de naam, het adres en de leef tijd van de kunstenaar; 4. de tekening dient vóór 17 november (over 3 weken) naar het gemeente huis te zijn gestuurd of daar in de bus te zijn bezorgd. De deelnemers wensen we veel sukses. Door een centraal bureau te Den Haag wordt ieder jaar een "kollekteplan" op gesteld. Iedere bonafide instelling krygt daarin een week toegewezen om te kol iekteren. De gemeente geeft aan de hand daarvan een vergunning af. Instellingen die géén inzage van boeken willen ge ven en waarvan dus niet bekend is wat ze met het geld doen, staan niet op het plan en krygen géén vergunning. Nu vragen dié instellingen gewoon weg geen vergunning aan; houden geen rekening met anderen en gaan koliek teren met zelfgemaakte legitimatiekaar- ten, voorzien van belangrijk uitziende (ook zelfgemaakte) stempels en zelfs het rijks wapen. Zo kon het vorige week gebeuren dat er de ene dag een kollektrice kwam voor de Nationale Kollekte Geestelijk Gehandicapten (mét vergunning en voor een goed doel) en de volgende dag ie mand die ansichtkaarten verkocht "voor gehandicapte kinderen". Ongetwijfeld zijn ze ook bij U wel eens aan de deur geweest. Van laatstgenoemde "kollekte" is echter niet bekend waar de ingeza melde gelden naar toe gaan. WEG CENTEN In verband hiermee willen wy U ver zoeken vooral bij instellingen met on bekende en vreemde namen er op te letten dat de kollektant een legitimatie- kaart heeft die is voorzien van een GEMEENTESTEMPEL. De echt goede instellingen, zoals byv. Anjerfonds en Nierstichting zyn U daar dankbaar voor. Morgenavond om half acht vergadert de raad in de glazen zaal van het dorpshuis aan het Hanswijk te Egmond aan de Hoef. De agenda vermeldt o.m.: - Behandeling van de nota sanering verblijfsrekrcatie; - Voorstel tot het beschikbaarsfellen van gelden t.b.v. de aan stelling van een Onderwijskundig-coördinator. Het gemeentebestuur hoopt, dat vele inwoners deze openbare vergadering van de raad zullen bijwonen. Onder deze kreet wordt men vaak via advertenties of brieven opgeroepen om het vernieuwen van het rijbewijs over te laten aan daartoe in het leven geroepen bureaus. Dikwyls wordt dan gesuggereerd, dat het vernieuwen bij zonder lastig is; dat er veel werk aan vast zit; dat er veel instanties inge schakeld moeten worden, kortom te ingewikkeld voor U. Voor een "geringe vergoeding" wórdt het wel voor U ge daan. Om U zelf eens in de gelegenheid te stellen om te beoordelen of het ver nieuwen inderdaad wel zo ingewikkeld is, volgt hieronder een opsomming van wat U er voor moet doen en hoeveel het dan kost. 1. Alle formulieren die U nodig heeft kunt U halen op het gemeentehuis, afdeling bevolking. Dat zijn een "eigen verklaring" 4,25), een uittreksel uit het per soonsregister 2,75), 2 voorbedruk te enveloppen (een groene en een witte) en een geel formulier. Totale kosten dus 7, 2. U vult de "eigen verklaring" in en zet er Uw handtekening onder. Bent U 60 jaar of ouder dan moet de ach terkant ingevuld worden door een arts, niet zijnde de eigen dokter. (Let wel, als U het vernieuwen door iemand anders laat verzorgen, moet U dit ook zelf doen, want het gaat om Uw eigen verklaring, Uw hand tekening moet er onder). 3. De ingevulde en ondertekende ver klaring stuurt U met het uittreksel uit het persoonsregister op in de groene envelop waarop het juiste adres al staat vermeld. Op de witte retourenvelop zet U Uw eigen naam en adres en sluit die ook bij de groe ne envelop in. 4. Binnen een paar weken krijgt U teruggestuurd een geneeskundige verklaring uittreksel persoonsre gister. Nu vult U het gele formulier in en stuurt dat met de geneeskun dige verkaring en het uittreksel 2 pasfoto's naar de Griffie in Haar lem. Het juiste adres staat op het gele formulier. Alleen wanneer het (oude) rijbewijs niet in Noord-Holland is afgegeven, moet het rijbewijs of een verklaring van de desbetreffende griffie worden meegestuurd. 5. Na 2 weken krijgt U het nieuwe rij bewijs thuisgestuurd. Aan de post bode moet U dan 14,60 betalen, hetgeen U ook moet voldoen als U het vernieuwen niet zelf doet. Dat is de hele procedure. Als U het zelf doet kost het U iets meer tyd, maar bent U wel voordeliger uit. By het ha len van de formulieren krygt U tevens een kaartje waarop staat hoe alles moet gebeuren. En u kunt natuurlijk met vragen terecht by de afdeling bevol king. Begin met het vernieuwen ongeveer 6 weken voordat de geldigheidsduur verstrijkt. Het vernieuwen is niet meer mogelijk wanneer het rijbewijs langer dan een jaar is verlopen. U moet dan opnieuw examen doen! Bovendien rijdt U met een verlopen rijbewijs in feite zonder rijbewijs Houdt de geldigheids duur dan ook terdege in de gaten. EEN TRAPVELDJE BIJ „DE SCHULP". Een prachtig stukje groen grasland gelegen aan de zuidwest-kant van het dorps huis „De Schulp" te Egmond-Binnen, is bestemd voor speel-trap-ravotveld voor de jeugd. Het is er uitermate geschikt voor en om het nog meer aan het doel te laten beantwoorden, zullen door de zorg van gemeentewerken binnenkort doel palen worden geplaatst, zodat er ook een partijtje voetbal gespeeld kan worden. Met dit veldje wordt voor de jeugd van Egmond-Binnen een prachtige speelruimte beschikbaar gesteld, waar zy zich naar hartelust kan uitleven. Burgemeester A. G. Bakker, Egmonderstraatweg 74, tel. 1377; Secretaris Th. P. Broersen, Pr. Marijkelaan 25, tel. 2156; Wethouder, tevens loco-burgemeester Drs. C. L. H. B. Verste gen, Tiggellaan 46, tel. 2810; Wethouder J. Hopman, Tijdverdrijfslaan 9 tel. 1584; Wethouder Th. G. M. Groot, Julianaweg 3, tel. 2354. RAADSLEDEN (Fractie Egmonds Belang) J. P. Th. Apeldoorn, Herenweg 13b, tel. 1534; C. Belleman, Schoolstraat 7, tel. 1127; (Fractie Lijst 4) P. A. Bakker, Fazantenlaan 9, tel. 2226; A. van den Ende, Huisweid 16, tel. 2473; Drs. W. J. Timan, Kruiskroft 24, tel. 1748; (Fractie Pv.d.A.) H. Th. J. Amerika, Hoeverweg 9, tel. 1990; Drs. L. J. J. van Els, Tiggellaan 24, tel. 2890; (Fractie V.V.D.) Mevr. M. T. Tabernal-Verlaan, Krommedijk 8, tel. 2010. SPREEKUREN: Burgemeester A. G. Bakker iedere maandag tussen 9-12 uur (op aanvraag); wethouder Drs. C. L. H. B. Verstegen iedere le en 3e dinsdag van de maand tussen 19.00 - 20.00 uur; wethouder J. Hopman iedere le maandag van de maand tussen 19.00 - 20.00 uur, alsmede op tel. afspraak; wethouder Th. J. Groot iedere 2e en 4e maandag van de maand tussen 19.00 - 20.00 uur. De spreekuren worden gehouden in het gemeentehuis. GEMEENTEHUIS Adres: Herenweg 181, tel. 1154. Telefonisch bereikbaar op alle werkdagen tussen 8.00 - 12.15 uur en 13.30 - 17.00 uur. Geopend uitsluitend 's morgens tussen 8.30 - 12.00 uur 's Middags tussen 14.00 - 17.00 uur uitsluitend op afspraak en voor aangiften geboorten en overlijden. Spreekuur ambtenaar sociale zaken: maandag, dinsdag en donderdag tussen 9.00 - 10.00 uur en woensdag tussen 9.00 - 12.00 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Contact met de Egmonden | 1976 | | pagina 2