GEMEENTELIJKE Gemeente Egmond-Binnen INFORMATIE ONROEREND GOED BELASTING Raadsvergadering Nieuwe brandweerauto ALGEMEEN JAAROVERZICHT BEVOLKING BURGERLIJKE STAND 1976 Samenstelling gemeentebestuur FOLDERS Loop der bevolking in 1975 en 1976 SPREEKUUR SOCIALE ZAKEN "CONTACT MET DE EGMONDEN' 2 26 JANUARI 1977 NUMMER 1282 In het begin >an deze maand zijn via de post aan alle in*voners brieven ver zonden, waarin informatie werd gegeven over de nieuwe gemeentelijke belas ting op onroerend ^oed. Het is wellicht nuttig de inhoud van deze brief hier onder nogmaals af te drukken. Bovendien is de mogelijkheid niet uitgesloten, dat er bewoners zijn, die deze brief niet hebben ontvangen of deze brief wel hebben ontvangen, doch om welke reden dan ook de inhoud daarvan niet hebben gelezen. Hoewel een ieder begrijpt, dat ook een gemeentebestuur niet in staat is zijn veelomvattende taak naar behoren te vervullen, wanneer het niet over de nodige financiën kan beschikken, is belasting betalen voor de meeste men sen toch een minder plezierige zaak. Daarom leek het ons nuttig om u door middel van deze brief enige informatie te verschaffen over een nieuwe ge meentelijke belasting die op 1 januari 1977 in de gemeente EGMOND-BINNEN zal worden ingevoerd. MOETEN WE DUS MEER BELASTING GAAN BETALEN Dat is de vraag, die onmiddellijk zal oprijzen. In principe "neen", is het ant woord. Deze belasting op onroerend goed komt namenlijk in de plaats van een aantal oude heffingen, die gaan vervallen. Zo verdwijnt o.a. de straatbelasting en de grondbelasting (voor de eigena ren) en de personele belasting (voor de gebruikers). De opzet is om de opbrengst van de nieuwe belasting ongeveer gelijk te doen zijn aan de opbrengst van de be lastingen. die gaan verdwijnen. Deson danks zal het in de praktijk onvermij delijk zijn, dat de één wat meer, de ander wat minder gaat betalen. Zo wordt b.v. bij de personele belas ting een kinderaftrek toegepast, het geen bij de onroerend-goed-belasting niet het geval is. Gebruikers van be drijfspanden waren vrijgesteld van per sonele belasting, terwijl zü met hun aanslag in de onroerend-goed-belasting thans het gemis van deze opbrengst wel mede moeten compenseren. WIE MOETEN DEZE BELASTING BETALEN Dat zijn zowel de eigenaren als de gebruikers van het onroerend goed. HOE WORDT DEZE NIEUWE BELASTING BEREKEND De gemeenteraad heeft de economi sche waarde van het onroerende goed (het huis, de grond, het gebouw) als grondslag voor deze belasting gekozen. Zeer algemeen komt dit neer op de verkoopwaarde van het onroerend goed wanneer het onder normale omstandig heden en vrij te aanvaarden, zou wor den verkocht. Voor elke 3.000,waarde gaat de gebruiker waarschijnlijk 3,60 en de eigenaar 4,50 per jaar betalen. Een eigenaar-gebruiker betaalt dan dus 8,10 per 3.000,waarde. Nadrukkelijk wijzen wij er op, dat dit een voorlopig tarief is. Mocht blij ken, als de voorbereidende werkzaam heden voltooid zijn, dat er een aanzien lijke afwijking bestaat tussen de op brengst van de verdwijnende belas tingen en de nieuwe belasting, dan zal de raad het tarief aanpassen. HOE WORDT DE WAARDE VAN HET ONROEREND GOED BEPAALD Dat gebeurt door het vaststellen van de economische waarde, die met behulp van deskundigen zal worden bepaald. U heeft dan ook reeds bezoek gehad of u kunt nog bezoek verwachten Graag doen wij een beroep op u allen om de mensen, die komen taxeren, wel willend te ontvangen. Wel mag u hen vragen zich te legitimeren. BEZWAREN Tegen de uitkomst van bepaalde ta rieven of berekeningen zullen hier en daar zeker bezwaren komen. Even ze ker kunt u er van zijn, dat u in de gelegenheid gesteld wordt deze bezwa ren kenbaar te maken. Over de wijze en het tijdstip waarop dit kan gebeuren, hopen wij u nader te informeren, zodra de voorbereidende werkzaamheden wat meer gestalte be ginnen te krijgen. NADERE INLICHTINGEN Nadere inlichtingen die u nu reeds zou wensen, worden u gaarne verstrekt ter gemeente-secretarie, afdeling finan ciën, telefoon 1154. De eerstvolgende openbare vergadering van de raad wordt gehouden a.s. donderdag 27 januari, des avonds om 7.30 uur in het Dorpshuis, Hanswijk, te Egmond aan den Hoef. Zoals gebruikelijk liggen de stukken voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis. (tussen haakjes de cijfers 1975). Aantal inwoners per 1 januari 1976: 5602. In 1976 overleden in de gemeente 6 m. en 7 vr., terwijl buiten de gemeen te 15 m. en 1 vr. overleden; totaal der halve 29 (26). Er werden 84 (75) kinderen geboren, waarbij de verhouding jongens-meisjes beter is dan vorig jaar: 43 (27) jongens en 41 (48) meisjes; 29 kinderen werden thuis geboren, de overigen elders (meestal in één van de Alkmaarse zie kenhuizen). Toppers waren de maanden maart en juni met elk 10 en februari, juli en september met elk 9 geboorten. Aan deze kinderen werden in totaal 170 voornamen gegeven met een max. van vier namen aan één kind. Dat na men als Jan, Piet en Kees wat naar de achtergrond raken mag blijken uit de volgende toegekende namen: Glenn (2x), Dave (2x), Jorn, Lars, Kevin, Ramon, Verula, Femke (2x), Dalibor, Nienkei Hebechina, Floortje. De kortste naam was Kim. In 1976 verlieten 363 (319) mensen de gemeente, terwijl 313 (373) personen zich hier vestigden, hetgeen een nadelig salda oplevert van 50 (tegen een batig saldo van 55 in 1975), hetgeen vanaf 1969 niet meer is voorgekomen. Bovenstaande cijfers houden per sal do een vermeerdering van de bevolking in van vgf (in 1976 nog 103), zodat het aantal inwoners per 31 december 1976 5607 bedraagt, t.w. 2864 mannen en 2743 vrouwen. Voorts werden in 1976 37 (44) hu welijken voltrokken en 1 (2) echtschei ding ingeschreven. Er werden 418 (43?<p nieuwe paspoorten en 11 (24) toeristen-^ kaarten afgegeven, terwijl 90 (97) pas poorten werden verlengd. Totaal dus 519 (554) aanvragen om een geldig reis document. Op maandag 31 januari a.s., des avonds om 7.30 uur zal in de jeugdherberg "Klein Rinnegom" de officiële overdracht en ingebruikstelling plaats vinden van een nieuwe brandweerauto met aanhanger en toebehoren. Gelijktijdig zal buiten gebruik worden gesteld de oude wagen met aanhanger, die gedurende meer dan 16 jaar in gebruik is geweest. Bij de foto De oude brandweerwagen is te traag en er kan niet alles meer van verlangd worden. HU gaat plaats maken voor een nieuwe iets kleinere wagen, die zeer wendbaar is en voorzien van de modernste uitrusting. Burgemeester A. G. Bakker, Egmonderstraatweg 74, tel. 1377; Secretaris Th. P. Broersen, Pr. Marijkeiaan 25, tel. 2156; Wethouder, tevens loco-burgemeester Drs. C. L. H. B. Verste gen, Tiggellaan 46, tel. 2810; Wethouder J. Hopman, Tijdverdrijfslaan 9 tel. 1584; Wethouder Th. G. M. Groot, Julianaweg 3, tel. 2354. RAADSLEDEN (Fractie Egmonds Belang) J. P. Th. Apeldoorn, Herenweg 13b, tel. 1534; M. Noort, Herenweg 43a, tel; 2549; (Fractie Lijst 4) P. A. Bakker, Fazantenlaan 9, tel. 2226; A. van den Ende, Huisweid 16, tel. 2473; J. B. Levering, Visweg 15, tel. 2285; (Fractie Pv.d.A.) H. Th. J. Amerika, Hoeverweg 9, tel. 1990; Drs. L. J. J. van Els, Tiggellaan 24, tel. 2890; (Fractie V.VD.) Mevr. M. T. Tabernal-Verlaan, Krommedijk 8, tel. 2010. SPREEKUREN: Burgemeester A. G. Bakker iedere maandag tussen 9-12 uur (op aanvraag); wethouder Drs. C. L. H. B. Verstegen iedere le en 3e dinsdag van de maand tussen 19.00 - 20.00 'uur; wethouder J. Hopman iedere le maandag van de maand tussen 19.00 - 20.00 uur, alsmede op tel. afspraak; wethouder Th. J. Groot iedere 2e en 4e maandag van de maand tussen 19.00 - 20.00 uur. De spreekuren worden gehouden in het gemeentehuis. GEMEENTEHUIS Adres: Herenweg 181, tel. 1154. Telefonisch bereikbaar op alle werkdagen tussen 8.00 - 12.15 uur en 13.30 - 17.00 uur. Geopend uitsluitend 's morgens tussen 8.30 - 12.00 uur. 's Middags tussen 14.00 - 17.00 uur uitsluitend op afspraak en voor aangiften geboorten en overlijden. Spreekuur ambtenaar sociale zaken: maandag, dinsdag en donderdag tussen 9.00 - 10.00 uur en woensdag tussen 9.00 - 12.00 uur. In het gemeentehuis zUn voor een ieder verkrUgbaar of worden gaarne na telefonisch of schriftelUk verzoek gra tis toegezonden de navolgende folders: Individuele huursubsidie voor ge zinnen en alleenstaanden van 30 jr. en ouder; Een eigen huis ook voor U?; Bescherming van huurders van woonruimte in geliberaliseerd ge bied; Subsidie voor warmte-isolalie van woningen Kamerhuren; Pas 65; Vrij na de 65, beter laat dan nooit; Hoe zit het Nederlandse onderwijs in elkaar; Onderwijskrant; Wegwijs naar vervolg onderwijs; Lager beroepsonderwijs; De Algemene Bijstandswet, waar om, wanneer en hoe U de bijstand krijgt; Bijstandsnormen en bijzondere rege lingen; Beroep tegen overheidsbeschikking en; Alimentatie; Het nieuwe echtscheidingssrecht; U bent gedaagd voor de Kanton rechter; Indexering Alimentatie; U wordt toeziende voogd; Wat is strafrecht; 1975 1976 Aantal inwoners per 1-1 5499 5602 Geboren 75 84 Overleden 26 29 Geboorte-overschot 49 55 Gevestigd 373 313 Vertrokken 319 363 Overschot 54 50 Totale vermeerdering 103 5 Aantal inwoners per 31-12 5602 5607 waarvan mannen 2862 2864 vrouwen 2740 2743 In verband met een vacature op Sociale Zaken wordt vrien delijk doch dringend verzocht zich te houden aan de navolgende spreekuren tussen 9 en 10 uur 's morgens. maandag dinsdag donderdag woensdag tussen 9 én 12 uur 's morgens. Als U in beroep wilt gaan; U werd door het gerechtshof ver oordeeld; U moet terechtstaan; U bent getuige; U werd veroordeeld; U bent aangehouden; U bent in voorlopige hechtenis ge steld; Schadefonds geweldsmisdrijven; Het nieuwe Verenigingsrecht; Over verstandig leven kan toch lek ker zijn; Brandweer ALARMNUMMER 2240 Commandant A. M. Druiven, Herenweg 220, telefoon 1905. Ondercommandant J. C. Apeldoorn, Esdoornlaan 24, telefoon 1398. Op tel. aanvraag (1154) wordt toegezonden een strookje in 5- voud waarop de telefoonnum mers staan vermeld van de brandweer, politie en ertsen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Contact met de Egmonden | 1977 | | pagina 2