supermarkt
100 SWKUFMAGH; Jgg
popie/i"ssi X
S*"-pfaJcèOHOC Jor
fOr t//cr na
STIFTEN 9Q
f
0?5
OPtOSST/FT
m
Wdeergoh 120
NISTAPmXMT 0J5
TMTUMSTEMPEL 420
STSMPeiAx/sse/u 4fr>
PSRPORATOK.
MSETFUAIDESBT 330
*<H&s
00
MEtBA-
■boató
isxneA IMff
MAGBAS
meK
m S7G&EO
I
;a/O-1
voae
^jghMF
%>A
zm &f% I
1
(mint-
jmML
«L.
M
boswee
~1*
coNF/rtuee
nos-t -•«-"•3
*'rr'T msassK
aseAM m
cbacxe*$k 9
G&tOOSTeBBjh
~V
V9
moKsroes
«9
•Horec
CAASSi
$-LT%%s,
PR/CANXAU S$5 I XACgO&V 0/CUL
I F/cer/co^
Wn^&
VACHT"
WOPCT/OOG^
OOK UW KOOPJESCENTRUM
THIb
MARX
BROTHER!
donderdagavond
special
aanvang 20.30 u
r
"CONTACT MET DE EGMONDEN"
23 AUGUSTUS 1978 NUMMER 1364
JJ!
a^taUA/i'>p%fs X
vezo
PK'JSA
3»""'9Pr.,r^O«ljjj^
ïvDr
Ta/kt
coxe
uourew
2 DSC/G
VEZO PAUS
OERD5GEIUXE P%%
U'Tvoez/A/G-
!L
tzeeds 29^
TREED s WL
&V/TO,1//
JÊAQ
LEKKEN Wm/sJ
voo,e- ^m M
DEUG 00
L/TEJZECEE
DEZE mm mm
WEEK
LEKKER
VOOT2-
DEUG- ^040
PAKCP 2SOG^
DEZE
ÏSÏ»_ 1
-DEZE WEEK
l 6E«.&Z_
F^^DEC/6- jË*k
Z/7SB.
DEZE J^mÊk
*S£T<
2oeuG-
AUEEAJ
K/CO
BAAL. 0
DEZE
WEEK m m M
LEK KEK mm_m
*x>*- ^m0
DEUG mm^m
>0- >ES. ZE-
P/9K ZZEK3EE H
zactEF J|mm
H/EUUJE OOGST
3 b
&&DTE
SOS
TUAJ6 HMD-
flPPOS
MOO/E
Jf' G2D7E
ueee
Gescy/zZ^ETB
VEZO
PKZ'JE
VEZO
~pkue
SOOGA. V SCO IMS
«,,c#
<Se&)eoe/Jm0
200&SB. O>*}co&!5-
prijswijzigingen en uitverkocht voorbehouden
\VfROA-TS
»«ËVïHi*«*k HAM/ IV't
onct/e
op (v/t m0
7>/CcaCo
ZOCAA/S /««ewe-
GHZoTB
-etc 4^9
>XiF> 00
7>P}<< <A STCVPGS"
Og$5K*fOKST
EQMOND AAN ZEE
TEL: OESOB- EB3Q
-é—
Kinderen zijn gek op de Marx Brothers.
Geen wonder, zegt Groucho, de oudste
en waarschijnlijk de meest vermaarde
van de broers: kinderen verzetten zich
tegen alles wat autoriteit is en wat
doen wij anders in onze films?
Filmkenners zwijmelen bij het begrip
Marx Brothers: de meest komplete com
binatie van slapstick, muzikaliteit
en alles vernietigende, cynische dia
logen. En het grote publiek vereert
de Marx Brothers als helden zonder
vrees, die als rugbyspelers een vijan
dige wereld te lijf gaan. Ze tackelen
hun tegenstanders en geloven al doen
de dat het doel de komische middelen
heiligt. Maar heilig blijft niets
meer. Autoriteiten worden onder het
spervuur van Groucho's hap-snap dia
logen weggevaagd, vrouwen - mooi of
lelijk - gaan genadeloos voor de bijl.
Firma's worden in ruïnes herschapen
en het oprollen van gangsterkomplot-
ten lijkt tot het dagelijkse toetje
te behoren. In een tijd waarin slap
stick niet alleen via de bioscoop,
maar ook in TV-golven de huiskamers
binnen rolt, zijn de komieken van de
zwijgende film huisvrienden geworden.
Maar Bus ter Keaton, de vroege Laurel
en Hardy, Chaplin als de eeuwige zwer
ver en het altijd verbaasde 'kind'
Harry Langdon blijken onvergelijkbaar
met de Marx Brothers, die in de jaren
30 bij de geluidsfilm het komische
vaandel hebben overgenomen (Laurel en
Hardy niet te na gesproken, die inet
een eigen, totaal aan de Marx Brothers
tegengestelde stijl nauwelijks con
currenten te noemen zijn). Het ver
schil zit 'm vooral in de omgeving.
De komieken van de zwijgende film
zijn zonder uitzondering onschuldige
stoïcijnse, sentimentele of onhandige
personages in een grote, uiters vij
andige wereld. En in hun overwinning
op die wereld beleven zij altijd een
gelukstreffer. De Marx Brothers wach
ten hun geluk niet af. Ze zijn de
anarchistische komieken, die de ge
vestigde orde, de dubbele moraal en
de hypocrisie genadeloos attaqueren
met dezelfde wapens. Het huidige mo
dewoord 'manipulatie' lijkt door de
Marx Brothers te zijn uitgevonden.
Ze zetten de omgeving naar hun hand.
En terwille van het verhaal lopen er
dan nog een paar gewone underdogs in
de filin rond (zoals de twee jonge
mensen die een happy-end mogen mee
maken), die door de Marx-broertjes
uit de kapitalistische 'rat race'
worden gered.
iflDÖ'