supermarkt 100 SWKUFMAGH; Jgg popie/i"ssi X S*"-pfaJcèOHOC Jor fOr t//cr na STIFTEN 9Q f 0?5 OPtOSST/FT m Wdeergoh 120 NISTAPmXMT 0J5 TMTUMSTEMPEL 420 STSMPeiAx/sse/u 4fr> PSRPORATOK. MSETFUAIDESBT 330 *<H&s 00 MEtBA- ■boató isxneA IMff MAGBAS meK m S7G&EO I ;a/O-1 voae ^jghMF %>A zm &f% I 1 (mint- jmML «L. M boswee ~1* coNF/rtuee nos-t -•«-"•3 *'rr'T msassK aseAM m cbacxe*$k 9 G&tOOSTeBBjh ~V V9 moKsroes «9 •Horec CAASSi $-LT%%s, PR/CANXAU S$5 I XACgO&V 0/CUL I F/cer/co^ Wn^& VACHT" WOPCT/OOG^ OOK UW KOOPJESCENTRUM THIb MARX BROTHER! donderdagavond special aanvang 20.30 u r "CONTACT MET DE EGMONDEN" 23 AUGUSTUS 1978 NUMMER 1364 JJ! a^taUA/i'>p%fs X vezo PK'JSA 3»""'9Pr.,r^O«ljjj^ ïvDr Ta/kt coxe uourew 2 DSC/G VEZO PAUS OERD5GEIUXE P%% U'Tvoez/A/G- !L tzeeds 29^ TREED s WL &V/TO,1// JÊAQ LEKKEN Wm/sJ voo,e- ^m M DEUG 00 L/TEJZECEE DEZE mm mm WEEK LEKKER VOOT2- DEUG- ^040 PAKCP 2SOG^ DEZE ÏSÏ»_ 1 -DEZE WEEK l 6E«.&Z_ F^^DEC/6- jË*k Z/7SB. DEZE J^mÊk *S£T< 2oeuG- AUEEAJ K/CO BAAL. 0 DEZE WEEK m m M LEK KEK mm_m *x>*- ^m0 DEUG mm^m >0- >ES. ZE- P/9K ZZEK3EE H zactEF J|mm H/EUUJE OOGST 3 b &&DTE SOS TUAJ6 HMD- flPPOS MOO/E Jf' G2D7E ueee Gescy/zZ^ETB VEZO PKZ'JE VEZO ~pkue SOOGA. V SCO IMS «,,c# <Se&)eoe/Jm0 200&SB. O>*}co&!5- prijswijzigingen en uitverkocht voorbehouden \VfROA-TS »«ËVïHi*«*k HAM/ IV't onct/e op (v/t m0 7>/CcaCo ZOCAA/S /««ewe- GHZoTB -etc 4^9 >XiF> 00 7>P}<< <A STCVPGS" Og$5K*fOKST EQMOND AAN ZEE TEL: OESOB- EB3Q -é— Kinderen zijn gek op de Marx Brothers. Geen wonder, zegt Groucho, de oudste en waarschijnlijk de meest vermaarde van de broers: kinderen verzetten zich tegen alles wat autoriteit is en wat doen wij anders in onze films? Filmkenners zwijmelen bij het begrip Marx Brothers: de meest komplete com binatie van slapstick, muzikaliteit en alles vernietigende, cynische dia logen. En het grote publiek vereert de Marx Brothers als helden zonder vrees, die als rugbyspelers een vijan dige wereld te lijf gaan. Ze tackelen hun tegenstanders en geloven al doen de dat het doel de komische middelen heiligt. Maar heilig blijft niets meer. Autoriteiten worden onder het spervuur van Groucho's hap-snap dia logen weggevaagd, vrouwen - mooi of lelijk - gaan genadeloos voor de bijl. Firma's worden in ruïnes herschapen en het oprollen van gangsterkomplot- ten lijkt tot het dagelijkse toetje te behoren. In een tijd waarin slap stick niet alleen via de bioscoop, maar ook in TV-golven de huiskamers binnen rolt, zijn de komieken van de zwijgende film huisvrienden geworden. Maar Bus ter Keaton, de vroege Laurel en Hardy, Chaplin als de eeuwige zwer ver en het altijd verbaasde 'kind' Harry Langdon blijken onvergelijkbaar met de Marx Brothers, die in de jaren 30 bij de geluidsfilm het komische vaandel hebben overgenomen (Laurel en Hardy niet te na gesproken, die inet een eigen, totaal aan de Marx Brothers tegengestelde stijl nauwelijks con currenten te noemen zijn). Het ver schil zit 'm vooral in de omgeving. De komieken van de zwijgende film zijn zonder uitzondering onschuldige stoïcijnse, sentimentele of onhandige personages in een grote, uiters vij andige wereld. En in hun overwinning op die wereld beleven zij altijd een gelukstreffer. De Marx Brothers wach ten hun geluk niet af. Ze zijn de anarchistische komieken, die de ge vestigde orde, de dubbele moraal en de hypocrisie genadeloos attaqueren met dezelfde wapens. Het huidige mo dewoord 'manipulatie' lijkt door de Marx Brothers te zijn uitgevonden. Ze zetten de omgeving naar hun hand. En terwille van het verhaal lopen er dan nog een paar gewone underdogs in de filin rond (zoals de twee jonge mensen die een happy-end mogen mee maken), die door de Marx-broertjes uit de kapitalistische 'rat race' worden gered. iflDÖ'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Contact met de Egmonden | 1978 | | pagina 4