met de egmonden
Hrt
apart
expo
sitie
IA
mm
I m
Uitgebreide speuraktie op zee naar drie vermisten
NZH-bussen kunnen niet langs
vastgestelde route rijden
Hoogwater
Wielerronde
wordt spannend
en attraktief
spektakel
%rï l
„JPW «51
Cinema 1000
donderdag special
contact
Uitgave: Drukkerij Belleman B.V.
Egmonderstraatweg 5
1934 AA Egmond aan de Hoef
Telefoon 02206-1201
Burg. Eymaplein 2
1931 GC Egmond aan Zee
Telefoon 02206-1789
18 JULI 1979 NUMMER 1411
Advertentie-tarief
losse plaatsingen 30 ct. per mm
Bij kontrakt belangrijke reduktie.
Redactie en foto's: Gerard Belleman"
Layout en montage: Jan de Raadt Jaap Eeltink
Aan de Egmonderstraatweg te Egmond aan de Hoef, nabij de drie-
sprong Herenweg, zijn in de berm betonnen hindernisstrips aange
bracht, om te voorkomen, dat automobilisten op dat punt over het
fietspad gaan rijden om tenslotte net even voor de bushalte de voor-
sorteeerstrook te bereiken. Hierdoor ontstonden levensgevaarlijke
situaties voor de wielrijders, die onverwacht op het fietspad met een
auto konden worden gckonfronteerd. En dat daaraan paal en perk
gesteld moet worden, lag voor de hand.
Voor autobedrijf "De Egmonden",
die zich wel eens genoodzaakt ziet
om een auto even kwijt te moeten
op dat plekje, zou het problemen
opleveren, maar na even wennen
lukte dat toch. De Egmonderstraat
weg is nog steeds voor velen de
hindernis die genomen moet worden
om naar huis. te gaan na een drukke
stranddag.
Het gebruik van het fietspad door
sommige autobestuurders was dan
ook het gevolg van irritatie en onge
duld, maar het valt niet goed te pra
ten. Nog steeds kampt Egmond met
een goede afvoermogelijkheid, die
alleen gerealiseerd kan worden ten
koste van een stuk natuurgebied.
Het is een moeilijk gegeven en
dat ij veraars voor het behoud van
het milieu dan ook tegen elke weg
aanleg zijn, lijkt een voor de hand
liggende zaak. En toch kan niet elke
redelijkheid uit het oog worden ver
loren, wanneer er zich een nood
zaak aandient, om toch een stuk
natuurgebied te gebruiken. Want
Egmond ligt omsloten door de na
tuur en het is erg fijn om er in te
wonen en van strand, zee en duinen
te genieten.
Maar dat willen vele anderen, die
niet in zo'n paradijsje wonen, ook
graag. Het is een democratisch recht
om bezwaren te maken. Maar hier
is sprake van een probleem, dat al
jaren speelt en dat jaar op jaar toe
neemt. Het maken van bezwaren
kan wel eens wat egoistisch zijn en
al is dat dan misschien een wat al
te zwaar beladen woord, 't is wel
licht toch goed om eerst eens alle
voor en tegens op een rijtje te zet
ten, alvorens naar de pen te grijpen.
Want wist u, dat Egmond zo lang
zamerhand de image krijgt, een ge
meente te zijn waar alles of niet of
zeer traag tot stand komt?
Er is enkele jaren geleden veel moeite gedaan, om de NZH-bussen
te Egmond aan Zee een meer praktische route te laten rijden, waar
door niet alleen meer halten werden aangelegd maar mede daardoor
ook meer service aan de passagiers werd geboden die vrij dicht bij
hun doel in en uit kunnen stappen. Door deze uitbreiding moest een
tracé uitgezet worden, die in normale omstandigheden al niet veel
ruimte biedt
Voor de bemanning van het reddingsstation Egmond aan Zee en
voor de leden van de Egmondzeeër Reddingsbrigade was het zaterdag
avond zeer druk. Een boot, de Rosie van Jan Dekker, was met de
eigenaar 's morgens om 11.00 uur uitgevaren om te vissen. Aan boord
waren ook Douwe Gorter en Diko Tol. 's Middags om 16.00 uur zou
den zjj weer terugkeren. Maar op dat tijdstip lag het karretje nog leeg
bij de bootwagen op het strand. Niemand maakte zich zorgen, het liep
wel eens meer een half uurtje uit.
Toen er echter weer enkele uren
waren verstreken, begon men zich
ongerust te maken, hoewel, de be
manning van de Rosie was ook de
eerste de beste niet. In geval van
nood wist zQ verdomd goed wat hun
te doen zou staan. Toen echter tegen
20.00 uur nog geen spoor van boot
en bemanning was gesignaleerd,
werd groot alarm gegeven.
De "Ubbo" daverde door de straten
van het dorp en werd snel gelan
ceerd. Van de E.R.B. vertrokken drie
boten, waaronder de nieuwe snelle
brandingsboot. Op de post van de
reddingsbrigade was het druk, er
heerste een soort spanning die het
midden hield tussen enige vrees en
verontwaardiging, omdat de jongens
zonder wat te zeggen zo lang weg
bleven. Hoewel, er kon iets gebeurd
zijn, waar ze zelf ook niets aan kon
den doen en hoe was dat dan afge
lopen.
Gelukkig was de bemanning van
de Rosie zeer ervaren, bovendien
staan die jongens er om bekend, dat
zij niet in zeven sloten tegelijk
springen, hoewel de zee er één is
en dan een hele grote en meer slot-
ten heb je niet nodig om een drama
te maken. Voorzitter Piet Kager van
de E.R.B. onderhield vanaf de wal
radiocontact met zijn mensen op
zee, terwijl Cees Blaauboer, die met
zijn zender ook in de tent zat, ver
binding met de "Ubbo" had. De kust
wacht ondersteunde met zijn instal
latie vanaf de vuurtoren, wanneer
de verbinding door welke storing
dan ook niet helemaal duidelijk wasw
Maar toen het donker was, bleek
de Rosie nog spoorloos. Op het strand
en op de Werf sloegen velen de ver
richtingen gade, hoewel daarvan na
het invallen van de duisternis niet
veel was waar te nemen. Opmer
kingen van afkeuring over zoveel
Egmond aan Zee is "kleinschalig
gebouwd" zoals dat heet en dat be
tekent, dat er voor de grote bussen
op veel punten onvoldoende ruimte
is, at de bocht te kunnen nemen.
In seizoen komt daarbjj, dat er
op alle mogelijke en onmogelijke
plaatsen wordt geparkeerd. En dat
schept op de Binnen-Boulevard,
waarover sinds de routewijziging ook
bussen rijden, grensproblemen.
Is het soms 's morgens nog mo
gelijk om vanuit de Binnen-Boule
vard de Wilhelminastraat op te
draaien, in de loop van de dag is
het voor de beste chauffeur een
schier ondoenlijke zaak geworden,
omdat de in de bocht geparkeerd
staande auto's het manouvreren on
mogelijk maken.
Het gevolg is dan ook, dat de NZH
zich genoodzaakt ziet de route in te
korten, zodat de maatregel om meer
plaatsen van het dorp bereikbaar
te maken, juist in het seizoen, wan
neer velen van de mogelijkheid ge
bruik maken om dicht bij het strand
uit te stappen, volkomen teniet ge
daan wordt.
Ook de route om de Zuid kan
daardoor niet gereden worden. En
dit blijft net zo lang voortduren tot
er afdoende maatregelen worden
genomen, waardoor er weer normaal
busverkeer mogelijk is. Vooral de
bewoners van de in de Zuid zich
bevindende bejaardenhuizen zijn
hierdoor gedupeerd, maar de directie
van de NZH ziet geen andere mo
gelijkheid.
Bovendien speelt een ander le
vensgroot probleem. Op drukke da
gen is het uitgesloten dat er op tijd
gereden kan worden. De bussen ver
liezen zeeën van tijd, doordat ze op
gesloten raken in de file langs de
Voorstraat en de Egmonderstraatweg.
De propaganda die gemaakt wordt
om meer gebruik te maken van het
openbaar vervoer, wordt door dit
oponthoud volkomen ontkracht. Het
inzetten van meer bussen heeft geen
enkele zin, als ze toch niet kunnen
rijden. Het openbaar vervoer zou er
geweldig mee gebaat zijn, als er
sprake was van een vrije busbaan
op topdagen en dat zou mogelijk
worden, als de verlenging van de
Zeeweg naar Heiloo eenmaal wordt
aangepakt.
houdt t/m 22 juli een
in het o.k. verenigings
gebouw,
julianastraat 5
egmond aan zee.
dagelijks geopend
19.00-22.00 uur,
zat. en zon. 14.00 - 21.00 u.
roekeloosheid waren in allerlei toon
aarden te beluisteren: Ze doen maar,
ze denken dat de zee een slootje is
maar zo is het niet; ze brengen an
deren ook nog in gevaar en de za
terdagavond voor velen is naar de
knoppen. Die laatste opmerking
bleek achteraf betekenis te krijgen.
Een rood licht gesignaleerd
Om pLm. 22.30 uur werd een rood
licht waargenomen, even ten zuid
westen van het dorp. Dat moesten
ze zijn. Vanaf de vuurtoren werd de
vuurpijl afgeschoten ter beanwoor-
ding, dat tevens zoveel wil zeggen
"we komen er aan". Vanuit de ERB-
post werd de "Ubbo" naar het be
wuste punt gepraat en niet lang
daarna kwam het bericht door, dat
de Rosie met de drie mannen was
gevonden.
Ze waren aan boord genomen en
de Rosie werd achter de "Ubbo"
vastgebonden. Vanuit de ERB-post
werd aan Bergen a. Zee en Egmond-
Binnen doorgegeven, dat de aktie was
afgelopen, want deze brigades waren
de gehele avond standby. Om pl.m.
23.30 uur kwam de "Ubbo" met de
drie mannen en zijn sleep aan de
wal, waar veel belangstellenden aan
wezig waren om de verrichtingen
gade te slaan.
De "gewonde" Diko Tol werd in
allerijl naar de ERB-post vervoerd,
alwaar door een EHBO-man het
noodverband van zijn hoofd werd
verwijderd om dan tot de ont
dekking te komen, dat er geen wond
was. De hele aktie was een oefening,
die weliswaar goed was voorbereid
en geheim gehouden, ook voor de
vele deelnemers maar om het feit,
dat dit zaterdagavond moest ge
beuren achteraf wel voor "enig over-
spattend buiswater zorgde". Boven
dien wordt de geloofwaardigheid bij
een volgend alarm er niet mee ge
diend en dat zou voor echte dren
kelingen wel eens fatale gevolgen
kunnen hebben, 't Lijkt ons reëler,
als een oefening als oefening wordt
aangegeven.
r
De Gereformeerde kerk is voor veel gasten onvindbaar. We hebben
nu als adres opgenomen: Prins Hendrikstraat (zuid), aangezien de
straataam "Plcvierenlaan" niet is te vinden, terwijl veel derpers zich
bij die vraag ook achter de oren krabben. De aanduiding "zuid" is
noodzakelijk, omdat de Prins Hendrikstraat ook naar het noorden
loopt. We hopen de ligging hiermee duidelijker te hebben weergegeven.
RESTAURANT ITALIANO
$ELLA ^gïOSTA
PIZZERIA
Pompplein 3 - Egmond aan Zee
Telefoon 1701.
„Gezellig uit eten in een
sfeervolle omgeving".
woensdag
18
12.00—24.06
(dood-tij)
donderdag
19
1.2013.00
vrijdag
20
1.52—14.32
zaterdag
21
2.5415.26
zondag
22
3.43—16.12
maandag
23
4.26—16.55
dinsdag
24
5.06—17.33
woensdag
25
5.42—18.08
donderdag
26
6.19—18.43
(sprihg-tij)
ju mia^mii
Aan de Abdijlaan te Egmond-Binnen, in de winkel waarin voorheen
slijterij Tervoort was gevestigd, ontmoetten we Yoka Teilekamp, die
op dat lommerrijke puntje een juweel van een zaakje heeft geopend,
waarin zij vele byous heeft verzameld, om daarmee veel klanten te
kunnen bedienen met de meest uiteenlopende smaak. Yoka heeft zelf
een uitgesproken fijne smaak, dat .is aan het assortiment direct te zien
en het zit er in, dat de vrouwelijke en ook mannelijke klanten daar
tien tegen een zullen slagen. Het advies van Yoka krijgt u er gratis bijfc
Organisator Henk Sterk van de
grote internationale wielerronde te
Egmond aan Zee gaat met zijn race
fiets naar bed en staat er mee op,
figuurlijk gesproken dan, maar hij
is vast van plan om Egmond aan
Zee een evenement te bieden, waar
na afloop nog lang over zal worden
gesproken na die avond van de 31e
juli.
Hij heeft zich waar het de voor
bereidingen betreft verzekerd van
vakmensen, zoals de profwielerpro-
motor Nederland Leo Klijn, terwijl
Tom Rovers als directeur van het
parcours en Flip Maas van Sport '77
ook geen onbekenden zijn.
Het nationale en internationale
rennersveld zorgt op zich al voor
de nodige aantrekkingskracht De
rondemiss zal worden aangekleed
door Ben's Boetiek terwijl de start
en finish gesponsord wordt door
Sjaak Houtenbos van de bloemen-
shop aan de Julianastraat, op welk
punt de ronde begint en eindigt
Voor de "prominentenrit", een an
dere naam voor de "dikke banden
race", hebben van diverse Waag-
pleincafé's te Alkmaar al diverse
ploegen ingeschreven, Egmond blijft
nog wat achter, hoewel natuurlijk
reeds een ploeg van de "Kooperen
Visch" deelneemt. De horeca-onder-
nemers worden verzocht enkele jon
gens, die graag mee willen doen, te
sponsoren. Zij kunnen zich opgeven
bij de "Kooperen Visch" te Egmonc.
aan Zee en "Het Rode Hert" te Eg
mond aan de Hoef. Premiecommis
saris is G. Bielfeldt, Marshallstraat
79, tel. 1384 te Egmond aan Zee.
BRUTTl, SPORCHI E CATTIVI
"LELIJK, VUIL EN GEMEEN"
Een uitgesproken boerse klucht
doch ook op zijn minste momenten
een onderhoudende en op zijn beste
momenten een ontroerende film.
Regie: Ettore Scola.