met de egmonden Hrt apart expo sitie IA mm I m Uitgebreide speuraktie op zee naar drie vermisten NZH-bussen kunnen niet langs vastgestelde route rijden Hoogwater Wielerronde wordt spannend en attraktief spektakel %rï l „JPW «51 Cinema 1000 donderdag special contact Uitgave: Drukkerij Belleman B.V. Egmonderstraatweg 5 1934 AA Egmond aan de Hoef Telefoon 02206-1201 Burg. Eymaplein 2 1931 GC Egmond aan Zee Telefoon 02206-1789 18 JULI 1979 NUMMER 1411 Advertentie-tarief losse plaatsingen 30 ct. per mm Bij kontrakt belangrijke reduktie. Redactie en foto's: Gerard Belleman" Layout en montage: Jan de Raadt Jaap Eeltink Aan de Egmonderstraatweg te Egmond aan de Hoef, nabij de drie- sprong Herenweg, zijn in de berm betonnen hindernisstrips aange bracht, om te voorkomen, dat automobilisten op dat punt over het fietspad gaan rijden om tenslotte net even voor de bushalte de voor- sorteeerstrook te bereiken. Hierdoor ontstonden levensgevaarlijke situaties voor de wielrijders, die onverwacht op het fietspad met een auto konden worden gckonfronteerd. En dat daaraan paal en perk gesteld moet worden, lag voor de hand. Voor autobedrijf "De Egmonden", die zich wel eens genoodzaakt ziet om een auto even kwijt te moeten op dat plekje, zou het problemen opleveren, maar na even wennen lukte dat toch. De Egmonderstraat weg is nog steeds voor velen de hindernis die genomen moet worden om naar huis. te gaan na een drukke stranddag. Het gebruik van het fietspad door sommige autobestuurders was dan ook het gevolg van irritatie en onge duld, maar het valt niet goed te pra ten. Nog steeds kampt Egmond met een goede afvoermogelijkheid, die alleen gerealiseerd kan worden ten koste van een stuk natuurgebied. Het is een moeilijk gegeven en dat ij veraars voor het behoud van het milieu dan ook tegen elke weg aanleg zijn, lijkt een voor de hand liggende zaak. En toch kan niet elke redelijkheid uit het oog worden ver loren, wanneer er zich een nood zaak aandient, om toch een stuk natuurgebied te gebruiken. Want Egmond ligt omsloten door de na tuur en het is erg fijn om er in te wonen en van strand, zee en duinen te genieten. Maar dat willen vele anderen, die niet in zo'n paradijsje wonen, ook graag. Het is een democratisch recht om bezwaren te maken. Maar hier is sprake van een probleem, dat al jaren speelt en dat jaar op jaar toe neemt. Het maken van bezwaren kan wel eens wat egoistisch zijn en al is dat dan misschien een wat al te zwaar beladen woord, 't is wel licht toch goed om eerst eens alle voor en tegens op een rijtje te zet ten, alvorens naar de pen te grijpen. Want wist u, dat Egmond zo lang zamerhand de image krijgt, een ge meente te zijn waar alles of niet of zeer traag tot stand komt? Er is enkele jaren geleden veel moeite gedaan, om de NZH-bussen te Egmond aan Zee een meer praktische route te laten rijden, waar door niet alleen meer halten werden aangelegd maar mede daardoor ook meer service aan de passagiers werd geboden die vrij dicht bij hun doel in en uit kunnen stappen. Door deze uitbreiding moest een tracé uitgezet worden, die in normale omstandigheden al niet veel ruimte biedt Voor de bemanning van het reddingsstation Egmond aan Zee en voor de leden van de Egmondzeeër Reddingsbrigade was het zaterdag avond zeer druk. Een boot, de Rosie van Jan Dekker, was met de eigenaar 's morgens om 11.00 uur uitgevaren om te vissen. Aan boord waren ook Douwe Gorter en Diko Tol. 's Middags om 16.00 uur zou den zjj weer terugkeren. Maar op dat tijdstip lag het karretje nog leeg bij de bootwagen op het strand. Niemand maakte zich zorgen, het liep wel eens meer een half uurtje uit. Toen er echter weer enkele uren waren verstreken, begon men zich ongerust te maken, hoewel, de be manning van de Rosie was ook de eerste de beste niet. In geval van nood wist zQ verdomd goed wat hun te doen zou staan. Toen echter tegen 20.00 uur nog geen spoor van boot en bemanning was gesignaleerd, werd groot alarm gegeven. De "Ubbo" daverde door de straten van het dorp en werd snel gelan ceerd. Van de E.R.B. vertrokken drie boten, waaronder de nieuwe snelle brandingsboot. Op de post van de reddingsbrigade was het druk, er heerste een soort spanning die het midden hield tussen enige vrees en verontwaardiging, omdat de jongens zonder wat te zeggen zo lang weg bleven. Hoewel, er kon iets gebeurd zijn, waar ze zelf ook niets aan kon den doen en hoe was dat dan afge lopen. Gelukkig was de bemanning van de Rosie zeer ervaren, bovendien staan die jongens er om bekend, dat zij niet in zeven sloten tegelijk springen, hoewel de zee er één is en dan een hele grote en meer slot- ten heb je niet nodig om een drama te maken. Voorzitter Piet Kager van de E.R.B. onderhield vanaf de wal radiocontact met zijn mensen op zee, terwijl Cees Blaauboer, die met zijn zender ook in de tent zat, ver binding met de "Ubbo" had. De kust wacht ondersteunde met zijn instal latie vanaf de vuurtoren, wanneer de verbinding door welke storing dan ook niet helemaal duidelijk wasw Maar toen het donker was, bleek de Rosie nog spoorloos. Op het strand en op de Werf sloegen velen de ver richtingen gade, hoewel daarvan na het invallen van de duisternis niet veel was waar te nemen. Opmer kingen van afkeuring over zoveel Egmond aan Zee is "kleinschalig gebouwd" zoals dat heet en dat be tekent, dat er voor de grote bussen op veel punten onvoldoende ruimte is, at de bocht te kunnen nemen. In seizoen komt daarbjj, dat er op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen wordt geparkeerd. En dat schept op de Binnen-Boulevard, waarover sinds de routewijziging ook bussen rijden, grensproblemen. Is het soms 's morgens nog mo gelijk om vanuit de Binnen-Boule vard de Wilhelminastraat op te draaien, in de loop van de dag is het voor de beste chauffeur een schier ondoenlijke zaak geworden, omdat de in de bocht geparkeerd staande auto's het manouvreren on mogelijk maken. Het gevolg is dan ook, dat de NZH zich genoodzaakt ziet de route in te korten, zodat de maatregel om meer plaatsen van het dorp bereikbaar te maken, juist in het seizoen, wan neer velen van de mogelijkheid ge bruik maken om dicht bij het strand uit te stappen, volkomen teniet ge daan wordt. Ook de route om de Zuid kan daardoor niet gereden worden. En dit blijft net zo lang voortduren tot er afdoende maatregelen worden genomen, waardoor er weer normaal busverkeer mogelijk is. Vooral de bewoners van de in de Zuid zich bevindende bejaardenhuizen zijn hierdoor gedupeerd, maar de directie van de NZH ziet geen andere mo gelijkheid. Bovendien speelt een ander le vensgroot probleem. Op drukke da gen is het uitgesloten dat er op tijd gereden kan worden. De bussen ver liezen zeeën van tijd, doordat ze op gesloten raken in de file langs de Voorstraat en de Egmonderstraatweg. De propaganda die gemaakt wordt om meer gebruik te maken van het openbaar vervoer, wordt door dit oponthoud volkomen ontkracht. Het inzetten van meer bussen heeft geen enkele zin, als ze toch niet kunnen rijden. Het openbaar vervoer zou er geweldig mee gebaat zijn, als er sprake was van een vrije busbaan op topdagen en dat zou mogelijk worden, als de verlenging van de Zeeweg naar Heiloo eenmaal wordt aangepakt. houdt t/m 22 juli een in het o.k. verenigings gebouw, julianastraat 5 egmond aan zee. dagelijks geopend 19.00-22.00 uur, zat. en zon. 14.00 - 21.00 u. roekeloosheid waren in allerlei toon aarden te beluisteren: Ze doen maar, ze denken dat de zee een slootje is maar zo is het niet; ze brengen an deren ook nog in gevaar en de za terdagavond voor velen is naar de knoppen. Die laatste opmerking bleek achteraf betekenis te krijgen. Een rood licht gesignaleerd Om pLm. 22.30 uur werd een rood licht waargenomen, even ten zuid westen van het dorp. Dat moesten ze zijn. Vanaf de vuurtoren werd de vuurpijl afgeschoten ter beanwoor- ding, dat tevens zoveel wil zeggen "we komen er aan". Vanuit de ERB- post werd de "Ubbo" naar het be wuste punt gepraat en niet lang daarna kwam het bericht door, dat de Rosie met de drie mannen was gevonden. Ze waren aan boord genomen en de Rosie werd achter de "Ubbo" vastgebonden. Vanuit de ERB-post werd aan Bergen a. Zee en Egmond- Binnen doorgegeven, dat de aktie was afgelopen, want deze brigades waren de gehele avond standby. Om pl.m. 23.30 uur kwam de "Ubbo" met de drie mannen en zijn sleep aan de wal, waar veel belangstellenden aan wezig waren om de verrichtingen gade te slaan. De "gewonde" Diko Tol werd in allerijl naar de ERB-post vervoerd, alwaar door een EHBO-man het noodverband van zijn hoofd werd verwijderd om dan tot de ont dekking te komen, dat er geen wond was. De hele aktie was een oefening, die weliswaar goed was voorbereid en geheim gehouden, ook voor de vele deelnemers maar om het feit, dat dit zaterdagavond moest ge beuren achteraf wel voor "enig over- spattend buiswater zorgde". Boven dien wordt de geloofwaardigheid bij een volgend alarm er niet mee ge diend en dat zou voor echte dren kelingen wel eens fatale gevolgen kunnen hebben, 't Lijkt ons reëler, als een oefening als oefening wordt aangegeven. r De Gereformeerde kerk is voor veel gasten onvindbaar. We hebben nu als adres opgenomen: Prins Hendrikstraat (zuid), aangezien de straataam "Plcvierenlaan" niet is te vinden, terwijl veel derpers zich bij die vraag ook achter de oren krabben. De aanduiding "zuid" is noodzakelijk, omdat de Prins Hendrikstraat ook naar het noorden loopt. We hopen de ligging hiermee duidelijker te hebben weergegeven. RESTAURANT ITALIANO $ELLA ^gïOSTA PIZZERIA Pompplein 3 - Egmond aan Zee Telefoon 1701. „Gezellig uit eten in een sfeervolle omgeving". woensdag 18 12.00—24.06 (dood-tij) donderdag 19 1.2013.00 vrijdag 20 1.52—14.32 zaterdag 21 2.5415.26 zondag 22 3.43—16.12 maandag 23 4.26—16.55 dinsdag 24 5.06—17.33 woensdag 25 5.42—18.08 donderdag 26 6.19—18.43 (sprihg-tij) ju mia^mii Aan de Abdijlaan te Egmond-Binnen, in de winkel waarin voorheen slijterij Tervoort was gevestigd, ontmoetten we Yoka Teilekamp, die op dat lommerrijke puntje een juweel van een zaakje heeft geopend, waarin zij vele byous heeft verzameld, om daarmee veel klanten te kunnen bedienen met de meest uiteenlopende smaak. Yoka heeft zelf een uitgesproken fijne smaak, dat .is aan het assortiment direct te zien en het zit er in, dat de vrouwelijke en ook mannelijke klanten daar tien tegen een zullen slagen. Het advies van Yoka krijgt u er gratis bijfc Organisator Henk Sterk van de grote internationale wielerronde te Egmond aan Zee gaat met zijn race fiets naar bed en staat er mee op, figuurlijk gesproken dan, maar hij is vast van plan om Egmond aan Zee een evenement te bieden, waar na afloop nog lang over zal worden gesproken na die avond van de 31e juli. Hij heeft zich waar het de voor bereidingen betreft verzekerd van vakmensen, zoals de profwielerpro- motor Nederland Leo Klijn, terwijl Tom Rovers als directeur van het parcours en Flip Maas van Sport '77 ook geen onbekenden zijn. Het nationale en internationale rennersveld zorgt op zich al voor de nodige aantrekkingskracht De rondemiss zal worden aangekleed door Ben's Boetiek terwijl de start en finish gesponsord wordt door Sjaak Houtenbos van de bloemen- shop aan de Julianastraat, op welk punt de ronde begint en eindigt Voor de "prominentenrit", een an dere naam voor de "dikke banden race", hebben van diverse Waag- pleincafé's te Alkmaar al diverse ploegen ingeschreven, Egmond blijft nog wat achter, hoewel natuurlijk reeds een ploeg van de "Kooperen Visch" deelneemt. De horeca-onder- nemers worden verzocht enkele jon gens, die graag mee willen doen, te sponsoren. Zij kunnen zich opgeven bij de "Kooperen Visch" te Egmonc. aan Zee en "Het Rode Hert" te Eg mond aan de Hoef. Premiecommis saris is G. Bielfeldt, Marshallstraat 79, tel. 1384 te Egmond aan Zee. BRUTTl, SPORCHI E CATTIVI "LELIJK, VUIL EN GEMEEN" Een uitgesproken boerse klucht doch ook op zijn minste momenten een onderhoudende en op zijn beste momenten een ontroerende film. Regie: Ettore Scola.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Contact met de Egmonden | 1979 | | pagina 1