met de egmonden
r
m
Egmond's strand wordt te krap
li
1
Jan Sprenkeling zat nog nooit zo ruim
Peter van Holland
heeft het geklaard
HUNGKWAN£
<sId
KORT NIEUWS
wij vernemen
STOMERIJ
KERNER
contact
UITGAVE:
DRUKKERIJ BELLEMAN B.V.
Egmonderstraatweg 5
1934 AA Egmond aan de Hoef
Telefoon 02206-1201
Burg. Eymaplein 2
1931 GC Egmond aan Zee
Telefoon 02206-1789
18 JUNI 1980 NUMMER 1459_
Advertentie-tarief:
losse plaatsingen 30 ct per mm
Bij kontrakt belangrijke reduktie
Redactie en foto's: Gerard Belleman
Layout en montage: Jan de Raadt - Jaap Eeltink
We beschikken hier over een prachtig strand met een zee van
ruimte. Iedereen die van het strand en de zee wil genieten, vindt
zijn plekje wel en zij die de ruimte vekiezen boven de soms
overvolle strandgedeelten voor Egmond aan Zee, kunnen ook te
kust en te keur terecht aan de noordkant of aan de zuidkant van de
op het strand staande zomerhuisjes. Daar schuilt dus geen enkel
probleem. Anders wordt het, wanneer iemand met zijn bootje het
ruime sop wil kiezen. Hij moet lid worden van de botenvereniging
en krijgt door zijn lidmaatschap een plekje aangewezen op het
strand, waar de botenvereniging "De Werf" drie strandgedeelten
ter beschikking heeft: één bij de zuidelijkste strandafgang; één
midden voor het dorp naast de hoofdpost van de reddingsbrigade
en één ten noorden, net voor het begin van het noordelijke
kampeergedeelte, daar waar het pas weer nieuwgebouwde
paviljoen van Piet Blok staat.
Het probleem is nu, dat de boten
steeds meer ruimte vragen en dat
wordt nog het meest duidelijk,
wanneer men weet, dat de boten
vereniging reeds 270 leden telt, die
allemaal met hun bootje een plekje
voor zich opeisen. Daarbij komt
nog de zeer snel groeiende groep
liefhebbers surfzeilers, die niet
alleen om hun aantal maar zeker
ook om de wijze van varen de
nodige problemen veoorzaken.
Hierbij dient onderscheid ge
maakt te worden tussen de meer
ervaren zeiler en hij. die net in de
beginfase verkeert en zijn plank
nog lang niet onder controle heeft.
Welke gevaren dit met zich mee
brengt, wanneer de zee bevolkt is
met baders, laat zich raden.
Het varen en zeilen is echter zo'n
wezenlijk onderdeel van de strand-
rekreatie, dat deze vorm van
ontspanning niet is weg te denken.
Dat daarvoor dus de nodige mo
gelijkheden aanwezig moeten zijn,
is al even vanzelfsprekend als het
nemen van maatregelen, die voor
een zo groot mogelijke veiligheid
zorgen. Er moet dan ook voldoende
ruimte komen, om aan allen die
met hun vaartuig het ruime sop
willen kiezen, die kans te geven.
Bovendien moet er op het strand
een plaats zijn. waar al die boten
kunnen liggen, zonder ddtanderen
daar weer last van hebben. En hier
schuilt nou juist de moeilijkheid.
De botenvereniging voert reeds
verschillende gesprekken met het
gemeentebestuur. Aan beide kan
ten prakkizeert men zich suf, om
tot een oplossing te komen maar
die is er nog niet. De heer P. Kockx
heeft enkele weken geleden al
aangeboden, om op zijn strand-
gedeelte enige ruimte beschikbaar
te stellen voor de surfzeilers. Als
dat'zou lukken, is het probleem nog
niet van de baan. want de zeilers
kiezen dan ook zee voor dat strand-
gedeelte en daar zijn juist de
meeste baders.
Er wordt gedacht en gesproken
over één groot strandgedeelte,
helemaal ten noorden van Egmond
aan Zee, aan het eind van het
kampeerterrein, waar alle boten,
zeilboten, catamarans en surf
planken zee kunnen kiezen. Maar
dat houdt in, dat er over zeer grote
afstand gesjouwd moet worden
met motoren, roeiriemen, zeilen en
surfplanken. Voor je dan op de plek
aangekomen bent, waar uitein
delijk gevaren mag worden, is de
animo wel bekoeld.
Een oplossing is, dat de boten
vereniging op die plaats de be
schikking krijgt over loodsen,
waarin alles kan worden opge-
1 borgen, hoewel dit om allerlei
veiligheidsredenen nog wel enige
voeten in de aarde zal hebben.
Het ligt in de planning, om de
surfers reeds een stukje strand aan
de noordkant ter beschikking te
stellen, maar het bezwaar van de
afstand blijft. Bovendien heeft zich
net vorige week een surfschool in
Egmond aan Zee gevestigd, die
met zijn leerlingen graag zo dicht
mogelijk bij het dorp wil oefenen.
Met de heer Kockx zijn reeds
besprekingen geopend in samen
werking met gemeente en boten
vereniging. Het zou mogelijk zijn,
dat de surfplanken tijdens het
seizoen in de toch leegstaande
loods aan de Emmastraat kunnen
worden opgeborgen, maar wan
neer niet op dat punt gestart mag
worden, dan blij ft het ongemak van
de afstand bestaan.
De botenvereniging "De Werf"
ziet vooralsnog geen kans om de
surfzeilers in zijn gelederen op te
nemen, omdat de plaats ontbreekt.
Er zijn ook geen mogelijkheden,
om de planken en alles wat daar bij
hoort, op te bergen. De strand-
bedrijven hebben het totale strand-
oppervlak voor het dorp in gebruik,
behoudens een klein stukje waarop
de reddingsbrigade is gevestigd en
de drie plaatsen, waarde boten van
de botenvereniging liggen.
Bij het eerder genoemde pavil
joen van Piet Blok zou 35 meter
beschikbaar zijn voor boten, maar
door een onzuiverheid in de meting
tot het punt waar de strandhuisjes
beginnen, is die ruimte kleiner
geworden. Het gevolg is, dat de
boten soms voor het paviljoen
liggen, een situatie, die niet direkt
bevorderlijk is voor het bezoek aan
dit strandbedrijf. Dat heeft al de
nodige problemen opgeleverd,
maar tijdens Ven gesprek met het
bestuur van de botenvereniging is
men hier tot een tijdelijke op
lossing gekomen.
Alle boten bij elkaar
De oplossing is: alle bolen bij
elkaar, maar daar is zeker zo'n 100
meter strand voor nodig. Het zou
bijvoorbeeld kunnen ten noorden
van Bad Noord, zodat de zomer
huisjes 100 meter verder naar het
noorden moeten verschuiven. Als
de ruimte voor de boten helemaal
ten noorden van de zomerhuisjes
moet komen, dan ziet de ^fcen
vereniging als noodzakelijk,er
een parkeerterrein wordt aange
legd in duin, waardoor dit strand
gedeelte gemakkelijker met boot
en trailer bereikt kan worden.
Wordt er hier en daar ai niet
gesproken over de aanleg van een
noordelijke toegangsweg door het
duin naar het strand? Die aanleg
zou passen in de gedachtengang
van de botenvereniging, als het dan
al de enige oplossing is.
Want door het zo ver stationeren
van de boten wordt de veiligheid
niet gediend. Het overzicht op het
materiaal wordt veel moelijker.
Bovendien komen we daar op
grondgebied, wat niet meer van de
gemeente is, in tegenstelling tot de
zuidkant, waar tussen het strand
van Egmond-Binnen en Egmond
aan Zee nog veel ruimte ligt. Stel
dat de daar staande zomerhuisjes
100 meter zuidelijker gebouwd
worden en dat de botenvereniging
met zijn boten net naast het strand
bedrijf van Kobus Visser een plek
krijgt, dan kon het overzicht wel
eens belangrijk verbeteren.
Wanneer de strandafgang daar
dezelfde glooiing krijgt als die aan
de Voorstraat, dan is de aan- en
afvoer ook veel gemakkelijker. Het
bezwaar is, dat de zomerhuisjes
veel verder komen, maar waarom
kunnen ze daar ook niet in twee
rijen staan, net als aan de noord
kant? Want voorlopig is de oplos
sing met parkeerterrein en nieuwe
weg aan de noordkant nog lang niet
in zicht. Maar het gebrek aan
ruimte is er nü en neemt zeer snel
toe.
Wethouder G. Damstra, die wij
vroegen naar de zienswijze van de
gemeente, ziet het probleem van de
vaarrekreant levensgroot in. Hij
vraagt zich echter af, welke op
lossing er gevonden moet worden.
Hij hoopt op de medewerking van
allen die erbij zijn betrokken en dat
zijn er nogal wat. Hij zei dat de
gesprekken met de botenvereni
ging gaande zijn en dat hij deze
week en voorstel aan de raad moet
maken, maar hij wist echt niet hoe
hij dat moest brengen. Hij wacht
nadere kontakten met de boten-
verening af.
"Er moet iets gebeuren" zei hij,
"bovendien zijn de surfplanken
vooral wanneer het druk is, zeer
gevaarlijk en daarom moeten we
zeer snel maatregelen nemen", al
dus wethouder Damstra.
Deze nieuwe vorm van water
rekreatie is echter niet te weren
daarom zal er voor opvang gezorgd
moeten worden, maar uit alles
blijkt, dat er, voor een afdoende
maatregel kan worden genomen,
nog zeer veel Noordzeewater langs
Egmond's kust zal spoelen.
DAT B en W Supermarkt aan de
Voorstraat te Egmond aan Zee
grondig wordt gemoderniseerd.
Donderdagmorgen om 9.00 uur zal
de zaak in zijn nieuwe uitvoering
weer heropend zijn. De uitgebreide
reklame in dit blad vertelt ermeer
over;
DAT de heer P. C. M. Berdee te
Egmond-Binnen 100,-- aan bood
schappen won in de puzzelaktie van
Gaarthuis Supermarkt. Er kan een
auto gewonnen worden en hoe dat
gaat, kunt u lezen in de advertentie
in dit blad;
DAT, om nog even bij de heer
Berdee te blijven, van hem af
scheid wordt genomen als oud-
hoofd van de lagere school te
Egmond-Binnen opdinsdag24juni.
Eerst krijgen de kinderen die
gelegenheid. Daarna, van 16.30 tot
18.00 uur, worden de oudleerlingen
verwacht in de aula van de school.
Andere belangstellenden zijn even
eens welkom. U kunt altijd nog wat
bijdragen aan het cadeau op reke
ningnummer 3157.42.100 bij de
Rabobank. Het postgironummer
van de bank is 348588;
elke woensdag bij u
voor de deur.
Vrijdag het goed weer
retour!
De auto niet gezien, dan bellen:
tel. 02290-32618
DAT zondag 22 juni a.s. om 11.00
uur de "Laurens Combo Singers"
uit Alkmaar hun muzikale mede
werking zullen geven aan de Eu
charistieviering in de r.k. kerk te
Egmond aan Zee. Velen zullen zich
het optreden van vorig jaar nog
herinneren en dat doet ook nu weer
veel beloven;
DAT de dienst in de Slotkapel te
Egmond aan de Hoef op zondag 22
juni a.s. om 10.00 uur wordt geleid
door ds. J. E. Steenbakker Mori-
lyon Loysen. Deze emeritus-predi
kant, die in de Adelbert-abdij te
Egmond-Binnen logeert, aan
vaardde zijn ambt 55 jaar geleden
te Oost- en West-Graftdijk op 21
juni. Deze vitale predikant leidt
nog met groot enthousiasme kerk
diensten! Het is een feestdag voor
ds. Steenbakker en speciaal wan
neer velen deze dienst bijwonen;
DAT de basketbalvereniging 'BC
Egmond-Binnen', aktief als altijd,
nog wat nieuwe leden, zowel dames
als heren kan plaatsen voor het
volgende seizoen. Er wordt op
woensdagavond getraind. Infor
matie bij R. van West, tel. 3747 en
C. Scholten, tel.3477;
DAT er volgende week nadere
informatie zal worden verstrekt
aan de gegadigden voor de huizen
in Plan Slot II te Egmond aan de
Hoef. De bouwprijzen zullen be
kend worden gemaakt, waarop
men zich kan oriënteren terwijl ook
een bijeenkomst zal worden belegd
voor adspirantbouwers;
DAT het gemengd koor "Cres
cendo" te Egmond-Binnen heeft
deelgenomen aan een internatio
naal concours te Made (N.Br.). Het
koor haalde daar in de eerste
afdeling een eerste prijs wreg met
344 punten. Er waren 45 deelne
mende koren, waarvan "Crescen
do" als tweede eindigde. Voor koor
en leider Jan Stam een prachtig
sukses. Men zou graag nog wat
meer mannen in zijn gelederen op
willen nemen en die wens geven we
hier graag nog door;
DAT Ellen Zwart te Egmond aan
zee aan de tandheelkundige facul
teit van de universiteit te Amster
dam slaagde als mondhygiëniste;
DAT Ellis Horstman te Egmond
aan Zee als verpleegkundige haar
steun zal verlenen bij de verzor
ging van de gehandicapte atleten
tijden de Spelen voor Bejaarden,
de Olympics;
DAT Egmondia medewerkers
vraagt voor kassawerk en afzet
ting tijdens de wielerronde van
Egmond aan Zee. Opgave bij G.
Arendse. tel. 2858 en Jan Schut, tel.
3957.
"De aanhouder wint, ga voor de rest je gang, blijf lachen en je leeft het
langst". Dat is zo ongeveer de stelregel die Jan Sprenkeling hanteert in
zijn doen en laten, om zijn zaak rollende te houden. "Wees hard met
mildheid en zorg ondertussen dat de bal blijft rollen" is een tweede, die
van toepassing op hem is. Hij kan onverbloemd zeggen hoe hij over alles
denkt en als voorzitter van Zeevogels leidt hij zijn aandacht af van alles
wat met zijn expeditiebedrijf heeft te maken, want ondertussen behartigt
hij de zaken van genoemde omvangrijke voetbalvereniging.
We spraken hem in zijn pas in
gebruik genomen nieuwe bedrijf op
het industrieterrein te Egmond
aan de Hoef. Hij kan zijn weelde
niet ojnpn ook vele anderen niet,
want ^ds de vestiging daar zijn
zijn auto's uit de dorpskern ver
dwenen. Zij kunnen nu onder
houden worden in de nieuwe hal,
waar hij en zijn mensen alles zelf
doen, om het materieel rollende te
houdt^P
Toen hij in 1958 het expeditie
bedrijf van Tinus Kool aan de
Slotweg overnam, dacht hij dat zijn
kostje gekocht was. Maar hij en de
expedities Gul en Belleman reden
hetzelfde paadje Egmond-Alk-
maar heen en weer en dat was te
veel van het goede. Het leek alsof
de Egmonden grote bedrijven huis
vestten, waarvoor zo nodig drie
expeditiebedrijven in stand moes
ten worden gehouden, terwijl Eg
mond-Binnen er nog buiten viel,
want daarop reed Beentjes heen en
weer. En was er ook nog niet een
expeditie De Graaff en nog eerder
Reijer Wijker en Piet Zwart?
Het kon niet op. Jan Sprenkeling
had het dan ook spoedig bekeken en
stortte zich op het ongeregeld
vervoer en liet de expeditie Alk-
maar-Egmond voor wat die was.
Want hij zag echt geen brood meer
in een half pondje vlees halen, een
knot wol of een mestvork voor een
boer ergens in de Egmondermeer
of het omruilen van een behaatje,
die een Hoever klant te klein
gekocht had. Of het tuigje daarna
wél paste wist Jan niet.
Na de verandering in de bedrijfs
voering kwamen er grotere wa
gens, die alle mogelijke stuk
goederen gingen vervoeren. Het
bedrijf breidde zich gestadig uit en
aangezien er een groot gebrek aan
ruimte was, stonden de wagens
overal in de Hoef verspreid.
Ongewild veroorzaakte Jan
Sprenkeling overlast en hij wilde
daaraan zo gauw mogelijk een eind
maken. Het nieuwe industrieter
rein aan de oostkant van het dorp
was de oplossing maar dat liet
vanaf het moment dat daarover
werd gedacht nog ruim tien jaarop
zich wachten.
Om een lang verhaal kort te
maken, het nieuwe bedrijf staat er,
in korte tijd neergeplant door
aannemersbedrijf Cees Breed. Het
industrieterrein Egmond aan de
Hoef, dat na vele jaren toch tot
stand is gekomen, bood de hard-
nodige ruimte. Jan Sprenkeling
verstuurde een uitnodigingskaart
en plaatste een advertentie met de
mededeling, dat iedereen kon ko
men kijken en speciaal zij, die hij
overlast had veroorzaakt, waren
welkom. Het werd een gezellige
middag, daar stond hij persoonlijk
met zijn vrouw en gezins/perso-
neelsleden voor in.
Hij kan trots zijp op zijn nieuwe
pand op dat oude Hoever plekje,
waar vandaan zijn auto's uitzwer
men over de Benelux, want dat is
nu het werkterrein van zijn bedrijf.
Veel sukses Jan en laat onder
tussen ook de bal bij Zeevogels
blijven rollen, want een gezonde
tegenhanger blijft nodig, voor jou
en honderden anderen.
G. A. Belleman
In een zaal van speeltuin "De Egmonden", die tol het laatste hoekje
bezet was, bestreed Peter van Holland, alias Ruud Bredewold van Radio
Noordzee, de laatste moeilijke minuten. Bijna 80 uren had hij erop zitten
en nog gaf hij betrekkelijk stoer de laatste singles weg, terwijl zijn
gebarsten stem nog maar moeizaam kon vertellen, welk muziekje op de
draaitafel lag. De spanning en de temperatuur waren te snijden. Velen
stonden met hun fototoestel in de aanslag.
Regelmatig werden er bloemen
aangedragen, die op het podium al
lang geen plaatsje meer konden
krijgen. Nog viei minuten, film
lampen flitsten aan en voor zijn
draaitafel nestelde zich de Kleine
Kapel van "Eensgezindheid".
Ruud kon niet meer stuk, hij ging
het halen. En toen de tijd nog
slechts in seconden was uit te.
drukken, telde de hele zaal die
laatste knellende seconden weg
en daar ging Ruud op de schouders
van de medewerkers van Radio
Noordzee, hij had het geklaard.
Tachtig uur aaneen, vanaf vrij
dagmiddag 12.00 uur tot maandag
avond 20.00 uur was hij dag en
nacht door gegaan, steeds maar
weer zijn plaatje aankondigend,
een kwinkslag er tussendoor ge
vend. Velen hebben hem met hun
aanwezigheid gesteund maar het
ligt voor de hand dat hij zeer
moeilijke momenten heeft door
worsteld.
Het getuigt van geweldig taai
doorzettingsvermogen, wat deze
jongeman heeft gedemonstreerd.
Hij moet over een uithoudings
vermogen beschikken, dat aan het
ongelooflijke grenst. Maar hij wil
de het dop-V'^aïit hij gaat Radio
*de bet boecl ialen En aangezfen
üij vond dat zijn geliefde zender
van hem een afscheidscadeautje
moest hebben, besloot hij tot deze
krachtsinspanning.
Na 76 uur in touw geweest te zijn,
had hij nog het vermogen om voor
de allerkleinsten een discobal er
door te draaien. Het enthousiasme
van de kleintjes kende geen gren
zen. Zij zagen zijn vermoeidheid
'niet maar dat was ook niet nodig.
Toen de laatste seconden waren
weggetikt, werd hij toegesproken
door Aris Brandaris, die hem
dankte voor zijn geweldige inspan
ning voor Radio Noordzee. Want
dankzij deze marathon kon de kas
van de zender een belangrijk
ruggesteuntje ontvangen. Ruud
ontving voor zijn inspanning een
geschenk, dat hem zal blijven
herinneren aan zijn optreden. Bo
vendien mocht hij een beker in
ontvangst nemen.
In hoeverre zijn solo als rekord
kan worden aangemerkt, is nog
niet bekend. De honderden belang
stellenden, die getuigen waren van
de laatste momenten, brachten
hem een grandioze ovatie. Maar
kort daarop besloot het begelei
dende team van Radio Noordzee,
dat hun solist rust nodig had en dat
was beslist niet overdreven.
ini|||llllll|||lllll||||lllll||||lllll||||llllll|||lllll|||inill||||lllll||||lllll||||lllll||illlllll|||lllll||||IIN
CHINEES INDISCH RESTAURANT
SLOTWEG 3 TEL. 02206 -3731
EGMOND a/d HOEF
Gerechten ook voor afhalen. Geopend van 12.00 tot 22.00 uur.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim