met de egmonden r m Egmond's strand wordt te krap li 1 Jan Sprenkeling zat nog nooit zo ruim Peter van Holland heeft het geklaard HUNGKWAN£ <sId KORT NIEUWS wij vernemen STOMERIJ KERNER contact UITGAVE: DRUKKERIJ BELLEMAN B.V. Egmonderstraatweg 5 1934 AA Egmond aan de Hoef Telefoon 02206-1201 Burg. Eymaplein 2 1931 GC Egmond aan Zee Telefoon 02206-1789 18 JUNI 1980 NUMMER 1459_ Advertentie-tarief: losse plaatsingen 30 ct per mm Bij kontrakt belangrijke reduktie Redactie en foto's: Gerard Belleman Layout en montage: Jan de Raadt - Jaap Eeltink We beschikken hier over een prachtig strand met een zee van ruimte. Iedereen die van het strand en de zee wil genieten, vindt zijn plekje wel en zij die de ruimte vekiezen boven de soms overvolle strandgedeelten voor Egmond aan Zee, kunnen ook te kust en te keur terecht aan de noordkant of aan de zuidkant van de op het strand staande zomerhuisjes. Daar schuilt dus geen enkel probleem. Anders wordt het, wanneer iemand met zijn bootje het ruime sop wil kiezen. Hij moet lid worden van de botenvereniging en krijgt door zijn lidmaatschap een plekje aangewezen op het strand, waar de botenvereniging "De Werf" drie strandgedeelten ter beschikking heeft: één bij de zuidelijkste strandafgang; één midden voor het dorp naast de hoofdpost van de reddingsbrigade en één ten noorden, net voor het begin van het noordelijke kampeergedeelte, daar waar het pas weer nieuwgebouwde paviljoen van Piet Blok staat. Het probleem is nu, dat de boten steeds meer ruimte vragen en dat wordt nog het meest duidelijk, wanneer men weet, dat de boten vereniging reeds 270 leden telt, die allemaal met hun bootje een plekje voor zich opeisen. Daarbij komt nog de zeer snel groeiende groep liefhebbers surfzeilers, die niet alleen om hun aantal maar zeker ook om de wijze van varen de nodige problemen veoorzaken. Hierbij dient onderscheid ge maakt te worden tussen de meer ervaren zeiler en hij. die net in de beginfase verkeert en zijn plank nog lang niet onder controle heeft. Welke gevaren dit met zich mee brengt, wanneer de zee bevolkt is met baders, laat zich raden. Het varen en zeilen is echter zo'n wezenlijk onderdeel van de strand- rekreatie, dat deze vorm van ontspanning niet is weg te denken. Dat daarvoor dus de nodige mo gelijkheden aanwezig moeten zijn, is al even vanzelfsprekend als het nemen van maatregelen, die voor een zo groot mogelijke veiligheid zorgen. Er moet dan ook voldoende ruimte komen, om aan allen die met hun vaartuig het ruime sop willen kiezen, die kans te geven. Bovendien moet er op het strand een plaats zijn. waar al die boten kunnen liggen, zonder ddtanderen daar weer last van hebben. En hier schuilt nou juist de moeilijkheid. De botenvereniging voert reeds verschillende gesprekken met het gemeentebestuur. Aan beide kan ten prakkizeert men zich suf, om tot een oplossing te komen maar die is er nog niet. De heer P. Kockx heeft enkele weken geleden al aangeboden, om op zijn strand- gedeelte enige ruimte beschikbaar te stellen voor de surfzeilers. Als dat'zou lukken, is het probleem nog niet van de baan. want de zeilers kiezen dan ook zee voor dat strand- gedeelte en daar zijn juist de meeste baders. Er wordt gedacht en gesproken over één groot strandgedeelte, helemaal ten noorden van Egmond aan Zee, aan het eind van het kampeerterrein, waar alle boten, zeilboten, catamarans en surf planken zee kunnen kiezen. Maar dat houdt in, dat er over zeer grote afstand gesjouwd moet worden met motoren, roeiriemen, zeilen en surfplanken. Voor je dan op de plek aangekomen bent, waar uitein delijk gevaren mag worden, is de animo wel bekoeld. Een oplossing is, dat de boten vereniging op die plaats de be schikking krijgt over loodsen, waarin alles kan worden opge- 1 borgen, hoewel dit om allerlei veiligheidsredenen nog wel enige voeten in de aarde zal hebben. Het ligt in de planning, om de surfers reeds een stukje strand aan de noordkant ter beschikking te stellen, maar het bezwaar van de afstand blijft. Bovendien heeft zich net vorige week een surfschool in Egmond aan Zee gevestigd, die met zijn leerlingen graag zo dicht mogelijk bij het dorp wil oefenen. Met de heer Kockx zijn reeds besprekingen geopend in samen werking met gemeente en boten vereniging. Het zou mogelijk zijn, dat de surfplanken tijdens het seizoen in de toch leegstaande loods aan de Emmastraat kunnen worden opgeborgen, maar wan neer niet op dat punt gestart mag worden, dan blij ft het ongemak van de afstand bestaan. De botenvereniging "De Werf" ziet vooralsnog geen kans om de surfzeilers in zijn gelederen op te nemen, omdat de plaats ontbreekt. Er zijn ook geen mogelijkheden, om de planken en alles wat daar bij hoort, op te bergen. De strand- bedrijven hebben het totale strand- oppervlak voor het dorp in gebruik, behoudens een klein stukje waarop de reddingsbrigade is gevestigd en de drie plaatsen, waarde boten van de botenvereniging liggen. Bij het eerder genoemde pavil joen van Piet Blok zou 35 meter beschikbaar zijn voor boten, maar door een onzuiverheid in de meting tot het punt waar de strandhuisjes beginnen, is die ruimte kleiner geworden. Het gevolg is, dat de boten soms voor het paviljoen liggen, een situatie, die niet direkt bevorderlijk is voor het bezoek aan dit strandbedrijf. Dat heeft al de nodige problemen opgeleverd, maar tijdens Ven gesprek met het bestuur van de botenvereniging is men hier tot een tijdelijke op lossing gekomen. Alle boten bij elkaar De oplossing is: alle bolen bij elkaar, maar daar is zeker zo'n 100 meter strand voor nodig. Het zou bijvoorbeeld kunnen ten noorden van Bad Noord, zodat de zomer huisjes 100 meter verder naar het noorden moeten verschuiven. Als de ruimte voor de boten helemaal ten noorden van de zomerhuisjes moet komen, dan ziet de ^fcen vereniging als noodzakelijk,er een parkeerterrein wordt aange legd in duin, waardoor dit strand gedeelte gemakkelijker met boot en trailer bereikt kan worden. Wordt er hier en daar ai niet gesproken over de aanleg van een noordelijke toegangsweg door het duin naar het strand? Die aanleg zou passen in de gedachtengang van de botenvereniging, als het dan al de enige oplossing is. Want door het zo ver stationeren van de boten wordt de veiligheid niet gediend. Het overzicht op het materiaal wordt veel moelijker. Bovendien komen we daar op grondgebied, wat niet meer van de gemeente is, in tegenstelling tot de zuidkant, waar tussen het strand van Egmond-Binnen en Egmond aan Zee nog veel ruimte ligt. Stel dat de daar staande zomerhuisjes 100 meter zuidelijker gebouwd worden en dat de botenvereniging met zijn boten net naast het strand bedrijf van Kobus Visser een plek krijgt, dan kon het overzicht wel eens belangrijk verbeteren. Wanneer de strandafgang daar dezelfde glooiing krijgt als die aan de Voorstraat, dan is de aan- en afvoer ook veel gemakkelijker. Het bezwaar is, dat de zomerhuisjes veel verder komen, maar waarom kunnen ze daar ook niet in twee rijen staan, net als aan de noord kant? Want voorlopig is de oplos sing met parkeerterrein en nieuwe weg aan de noordkant nog lang niet in zicht. Maar het gebrek aan ruimte is er nü en neemt zeer snel toe. Wethouder G. Damstra, die wij vroegen naar de zienswijze van de gemeente, ziet het probleem van de vaarrekreant levensgroot in. Hij vraagt zich echter af, welke op lossing er gevonden moet worden. Hij hoopt op de medewerking van allen die erbij zijn betrokken en dat zijn er nogal wat. Hij zei dat de gesprekken met de botenvereni ging gaande zijn en dat hij deze week en voorstel aan de raad moet maken, maar hij wist echt niet hoe hij dat moest brengen. Hij wacht nadere kontakten met de boten- verening af. "Er moet iets gebeuren" zei hij, "bovendien zijn de surfplanken vooral wanneer het druk is, zeer gevaarlijk en daarom moeten we zeer snel maatregelen nemen", al dus wethouder Damstra. Deze nieuwe vorm van water rekreatie is echter niet te weren daarom zal er voor opvang gezorgd moeten worden, maar uit alles blijkt, dat er, voor een afdoende maatregel kan worden genomen, nog zeer veel Noordzeewater langs Egmond's kust zal spoelen. DAT B en W Supermarkt aan de Voorstraat te Egmond aan Zee grondig wordt gemoderniseerd. Donderdagmorgen om 9.00 uur zal de zaak in zijn nieuwe uitvoering weer heropend zijn. De uitgebreide reklame in dit blad vertelt ermeer over; DAT de heer P. C. M. Berdee te Egmond-Binnen 100,-- aan bood schappen won in de puzzelaktie van Gaarthuis Supermarkt. Er kan een auto gewonnen worden en hoe dat gaat, kunt u lezen in de advertentie in dit blad; DAT, om nog even bij de heer Berdee te blijven, van hem af scheid wordt genomen als oud- hoofd van de lagere school te Egmond-Binnen opdinsdag24juni. Eerst krijgen de kinderen die gelegenheid. Daarna, van 16.30 tot 18.00 uur, worden de oudleerlingen verwacht in de aula van de school. Andere belangstellenden zijn even eens welkom. U kunt altijd nog wat bijdragen aan het cadeau op reke ningnummer 3157.42.100 bij de Rabobank. Het postgironummer van de bank is 348588; elke woensdag bij u voor de deur. Vrijdag het goed weer retour! De auto niet gezien, dan bellen: tel. 02290-32618 DAT zondag 22 juni a.s. om 11.00 uur de "Laurens Combo Singers" uit Alkmaar hun muzikale mede werking zullen geven aan de Eu charistieviering in de r.k. kerk te Egmond aan Zee. Velen zullen zich het optreden van vorig jaar nog herinneren en dat doet ook nu weer veel beloven; DAT de dienst in de Slotkapel te Egmond aan de Hoef op zondag 22 juni a.s. om 10.00 uur wordt geleid door ds. J. E. Steenbakker Mori- lyon Loysen. Deze emeritus-predi kant, die in de Adelbert-abdij te Egmond-Binnen logeert, aan vaardde zijn ambt 55 jaar geleden te Oost- en West-Graftdijk op 21 juni. Deze vitale predikant leidt nog met groot enthousiasme kerk diensten! Het is een feestdag voor ds. Steenbakker en speciaal wan neer velen deze dienst bijwonen; DAT de basketbalvereniging 'BC Egmond-Binnen', aktief als altijd, nog wat nieuwe leden, zowel dames als heren kan plaatsen voor het volgende seizoen. Er wordt op woensdagavond getraind. Infor matie bij R. van West, tel. 3747 en C. Scholten, tel.3477; DAT er volgende week nadere informatie zal worden verstrekt aan de gegadigden voor de huizen in Plan Slot II te Egmond aan de Hoef. De bouwprijzen zullen be kend worden gemaakt, waarop men zich kan oriënteren terwijl ook een bijeenkomst zal worden belegd voor adspirantbouwers; DAT het gemengd koor "Cres cendo" te Egmond-Binnen heeft deelgenomen aan een internatio naal concours te Made (N.Br.). Het koor haalde daar in de eerste afdeling een eerste prijs wreg met 344 punten. Er waren 45 deelne mende koren, waarvan "Crescen do" als tweede eindigde. Voor koor en leider Jan Stam een prachtig sukses. Men zou graag nog wat meer mannen in zijn gelederen op willen nemen en die wens geven we hier graag nog door; DAT Ellen Zwart te Egmond aan zee aan de tandheelkundige facul teit van de universiteit te Amster dam slaagde als mondhygiëniste; DAT Ellis Horstman te Egmond aan Zee als verpleegkundige haar steun zal verlenen bij de verzor ging van de gehandicapte atleten tijden de Spelen voor Bejaarden, de Olympics; DAT Egmondia medewerkers vraagt voor kassawerk en afzet ting tijdens de wielerronde van Egmond aan Zee. Opgave bij G. Arendse. tel. 2858 en Jan Schut, tel. 3957. "De aanhouder wint, ga voor de rest je gang, blijf lachen en je leeft het langst". Dat is zo ongeveer de stelregel die Jan Sprenkeling hanteert in zijn doen en laten, om zijn zaak rollende te houden. "Wees hard met mildheid en zorg ondertussen dat de bal blijft rollen" is een tweede, die van toepassing op hem is. Hij kan onverbloemd zeggen hoe hij over alles denkt en als voorzitter van Zeevogels leidt hij zijn aandacht af van alles wat met zijn expeditiebedrijf heeft te maken, want ondertussen behartigt hij de zaken van genoemde omvangrijke voetbalvereniging. We spraken hem in zijn pas in gebruik genomen nieuwe bedrijf op het industrieterrein te Egmond aan de Hoef. Hij kan zijn weelde niet ojnpn ook vele anderen niet, want ^ds de vestiging daar zijn zijn auto's uit de dorpskern ver dwenen. Zij kunnen nu onder houden worden in de nieuwe hal, waar hij en zijn mensen alles zelf doen, om het materieel rollende te houdt^P Toen hij in 1958 het expeditie bedrijf van Tinus Kool aan de Slotweg overnam, dacht hij dat zijn kostje gekocht was. Maar hij en de expedities Gul en Belleman reden hetzelfde paadje Egmond-Alk- maar heen en weer en dat was te veel van het goede. Het leek alsof de Egmonden grote bedrijven huis vestten, waarvoor zo nodig drie expeditiebedrijven in stand moes ten worden gehouden, terwijl Eg mond-Binnen er nog buiten viel, want daarop reed Beentjes heen en weer. En was er ook nog niet een expeditie De Graaff en nog eerder Reijer Wijker en Piet Zwart? Het kon niet op. Jan Sprenkeling had het dan ook spoedig bekeken en stortte zich op het ongeregeld vervoer en liet de expeditie Alk- maar-Egmond voor wat die was. Want hij zag echt geen brood meer in een half pondje vlees halen, een knot wol of een mestvork voor een boer ergens in de Egmondermeer of het omruilen van een behaatje, die een Hoever klant te klein gekocht had. Of het tuigje daarna wél paste wist Jan niet. Na de verandering in de bedrijfs voering kwamen er grotere wa gens, die alle mogelijke stuk goederen gingen vervoeren. Het bedrijf breidde zich gestadig uit en aangezien er een groot gebrek aan ruimte was, stonden de wagens overal in de Hoef verspreid. Ongewild veroorzaakte Jan Sprenkeling overlast en hij wilde daaraan zo gauw mogelijk een eind maken. Het nieuwe industrieter rein aan de oostkant van het dorp was de oplossing maar dat liet vanaf het moment dat daarover werd gedacht nog ruim tien jaarop zich wachten. Om een lang verhaal kort te maken, het nieuwe bedrijf staat er, in korte tijd neergeplant door aannemersbedrijf Cees Breed. Het industrieterrein Egmond aan de Hoef, dat na vele jaren toch tot stand is gekomen, bood de hard- nodige ruimte. Jan Sprenkeling verstuurde een uitnodigingskaart en plaatste een advertentie met de mededeling, dat iedereen kon ko men kijken en speciaal zij, die hij overlast had veroorzaakt, waren welkom. Het werd een gezellige middag, daar stond hij persoonlijk met zijn vrouw en gezins/perso- neelsleden voor in. Hij kan trots zijp op zijn nieuwe pand op dat oude Hoever plekje, waar vandaan zijn auto's uitzwer men over de Benelux, want dat is nu het werkterrein van zijn bedrijf. Veel sukses Jan en laat onder tussen ook de bal bij Zeevogels blijven rollen, want een gezonde tegenhanger blijft nodig, voor jou en honderden anderen. G. A. Belleman In een zaal van speeltuin "De Egmonden", die tol het laatste hoekje bezet was, bestreed Peter van Holland, alias Ruud Bredewold van Radio Noordzee, de laatste moeilijke minuten. Bijna 80 uren had hij erop zitten en nog gaf hij betrekkelijk stoer de laatste singles weg, terwijl zijn gebarsten stem nog maar moeizaam kon vertellen, welk muziekje op de draaitafel lag. De spanning en de temperatuur waren te snijden. Velen stonden met hun fototoestel in de aanslag. Regelmatig werden er bloemen aangedragen, die op het podium al lang geen plaatsje meer konden krijgen. Nog viei minuten, film lampen flitsten aan en voor zijn draaitafel nestelde zich de Kleine Kapel van "Eensgezindheid". Ruud kon niet meer stuk, hij ging het halen. En toen de tijd nog slechts in seconden was uit te. drukken, telde de hele zaal die laatste knellende seconden weg en daar ging Ruud op de schouders van de medewerkers van Radio Noordzee, hij had het geklaard. Tachtig uur aaneen, vanaf vrij dagmiddag 12.00 uur tot maandag avond 20.00 uur was hij dag en nacht door gegaan, steeds maar weer zijn plaatje aankondigend, een kwinkslag er tussendoor ge vend. Velen hebben hem met hun aanwezigheid gesteund maar het ligt voor de hand dat hij zeer moeilijke momenten heeft door worsteld. Het getuigt van geweldig taai doorzettingsvermogen, wat deze jongeman heeft gedemonstreerd. Hij moet over een uithoudings vermogen beschikken, dat aan het ongelooflijke grenst. Maar hij wil de het dop-V'^aïit hij gaat Radio *de bet boecl ialen En aangezfen üij vond dat zijn geliefde zender van hem een afscheidscadeautje moest hebben, besloot hij tot deze krachtsinspanning. Na 76 uur in touw geweest te zijn, had hij nog het vermogen om voor de allerkleinsten een discobal er door te draaien. Het enthousiasme van de kleintjes kende geen gren zen. Zij zagen zijn vermoeidheid 'niet maar dat was ook niet nodig. Toen de laatste seconden waren weggetikt, werd hij toegesproken door Aris Brandaris, die hem dankte voor zijn geweldige inspan ning voor Radio Noordzee. Want dankzij deze marathon kon de kas van de zender een belangrijk ruggesteuntje ontvangen. Ruud ontving voor zijn inspanning een geschenk, dat hem zal blijven herinneren aan zijn optreden. Bo vendien mocht hij een beker in ontvangst nemen. In hoeverre zijn solo als rekord kan worden aangemerkt, is nog niet bekend. De honderden belang stellenden, die getuigen waren van de laatste momenten, brachten hem een grandioze ovatie. Maar kort daarop besloot het begelei dende team van Radio Noordzee, dat hun solist rust nodig had en dat was beslist niet overdreven. ini|||llllll|||lllll||||lllll||||lllll||||llllll|||lllll|||inill||||lllll||||lllll||||lllll||illlllll|||lllll||||IIN CHINEES INDISCH RESTAURANT SLOTWEG 3 TEL. 02206 -3731 EGMOND a/d HOEF Gerechten ook voor afhalen. Geopend van 12.00 tot 22.00 uur. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Contact met de Egmonden | 1980 | | pagina 1