akkertjes
famm
kkk
DE MATTHAUS-PASSION.
TfRlüEf' TROOST
DE OORLOG EN DE JODEN.
Den blik opwaarts.
Oude klompen met nieuwe- zolen.
riSWBHSïwg
Ha-ha! Savora!
Luchtje vaar!
Maat is Mimet?
Artikel van Dr. Göbbels.
;,De oorlog en de Joden", aldus
luidt het opschrift boven het jongste
artikel van dr. Göbbels in „Da;
Keich."
Het Jodendom heeft dezen oorlog
gewild, zoo verklaart de minister
Zij organiseeron de vijandelijke oor
logseconomie. Uit hun gelederen
recruteeren de Ver. Staten en En
geland de wraakgierige agitators en
politieke amokmakers en de Sovjet-
Unie de terroristische commissaris
sen der GEPEOE. Hierrriede vormen
zij de kit. die de vijandelijke coali
tie bijeenhoudt. Zij zien in het na-
tionaal-socialistische rijk een macht,
die hun en hun streven naar de
wereldheerschappij niet alleen in
militair doch ook in physiek opzicht
het hoofd kan bieden. Van daar hun
ontzette/de haat. Zij zullen ze ge
heel en al verwezenlijken wanneer
zij de macht daartoe bezitten. Het is
derhalve een eisch van staatsveilig
heid. dat wij in ons eigen land de
maatregelen nemen, die gepast
schijnen om de strijdende Duitsche
volksgemeenschap tegen dit gevaar
te beschermen. Dat mag hier en
daar tot harde beslissingen leiden,
doch dat valt alles in het niet ver
geleken met het gevaar. Want deze
oorlog is een rassenoorlog.
Dr. Göbbels wijst erop. dat uit
alle vijandelijke landen steeds weer
berichten komen volgens welke het
antxsemietisme snel toeneemt. Men
kan hier van een heel natuurlijke
reactie van de betreffende volken
op het Joodsche gevaar spreken.
Geen profetisch woord van den
Führer wordt met een zoo onheil
spellende zekerheid en logica be
waarheid als het woord, dat wan-
neer het Jodendom erin zou slagen
een tweeden wereldoorlog te ontke
tenen, deze niet zal leiden tot een
vernietiging van de arische mensch-
heid, doch tot een vernietiging van-
het Joodsche ras. Dit proces is van
een wereldhistorische beteekenis. De
Joden zullen zich hebben te verant
woorden voor hun tallooze misda
den aan het geluk en den vrede der
menschheid. En het zal ongetwijfeld
op zekeren dag in de geheele wereld
de straf ondergaan, die het thans
reeds in Duitschland krijgt. Het is
een wereldprobleem van de eerste
orde, dat door de thans levende ge
neratie opgelost kan worden en ook
opgelost moet worden. Wij staan in
het Jodendom tegenover de belicha
ming van het aleemeene verval van
de wereld. Of wij vernietigen dit ge
vaar, of de volken worden door dit
gevaar vernietigd. Men staat bij. het
Jodendom steeds voor de keus het
de macht af te staan of het die ge
heel te betwisten. Wij gaan den
tweeden weg. Aan het emoe van
dezen oorlog zal naar onze vaste
overtuiging tegenover het Joden
dom een menschheid staan die vol
ledig besef zal hebben van het Jood
sche gevaar.
De minister schrijft verder, dat de
Joden tegen het toenemende anti.
semietisme in Engeland op dezelfde
wijze reageeren als zy elders plegen
te'doen. Zeer spoedig vinden zy wel
een hooggeplaatst kerkvorst, die be
reid is over het zoogenaamd met het
christendom in strijd zijnde anti-
THOMAS-OOGEN.
Hebben wij geloof? Hebben wij
waarachtig geloof, al is het dan
maar „als §en mosterzaadje"? Kun
nen wij ons in een onschokbaar ver
trouwen overgeven aan de zekerheid:
God is de Sterkste?
Wanneer wij ook maar voor een
heel klein gedeelte dergelijke Paasch-
kinderen waren, zouden wij niet zoo
van dag tot dag, van uur tot uur
dreigen te bezwijken onder den druk
der omstandigheden, die, als ondoor
dringbare mistgordijnen tusschen
Gods licht en ons hangen. Maar wij
doen dat wèl, wij laten wèl dagelijks
opnieuw de dingen van den tijd schui
ven voor de Eeuwigheid, erger: voor
den Eeuwige, en wij zien Hem niet,
in elk geval zien wij Hem niet in
Zijn heerlijkheid en overwinning. Wij
snikken naar een tastbaar en snel
bewijs van Zijn macht, we zóuden
wel graag gelooven, maar we kun
nen, we durven niet. Het uiterste
gebed. Hy komt ons te hulp in alles,
ook in ons ongeloof en in onze liefde-
Als wij er dan maar bij durven
gelooven dat de Heer ons te hulp
komt. Anders is het nog geen echt
gebed. Hij komt ons te hulp, in alles,
ook in ons geloof en in onze liefde-
looze onmacht, zooals Hij eens Tho
mas te hulp kwam. Thomas, die ook
niet in Gods overwinning, in Chris
tus' Opstanding durfde gelooven,
voordat hij in Zijn handen de tee
kenen der nagelen had gezien en zijn
vinger had gelegd op Zijn doorboorde
zijde. Hij is in ons spraakgebruik
bekend geworden als de „ongeloovige
Thomas", en wij zijn eraan gewend
geraakt eenigszins schamper over
hem te spreken. Maar moeten wij,
menschen van de twintigste eeuw,
dezen Thomas eigenlijk niet eerder
benijden dan verachten; mochten wij
niet wenschen, dat we tenminste
waren als hy? Zoodra Christus zelf
hem verscheen en hem de soort
zekerheid schonk die hij speciaal ver
langde, en zoodra Hij hem opwekte
om van een ongeloovige een geloovige
te worden, viel Thomas aan Zijn voe
ten neer en riep geloovig uit: „Mijn
Heer en mijn God!" Door het eerste
voOr hem overtuigende teeken van
Christus' macht en heerlijkheid werd
hij overwonnen. Hy had eerlijk ge
twijfeld. hij gaf zich nu ook eei-lijk
gewonnen. Hij wenschte God lief te
hebben niet alleen met zijn geheele
hart en geheel zijn kracht, maar oek
hftet zijn geheele verstand. En wekt
Christus zelf ons allen niet daartoe
od? Hij wenscht immers evenmin
s'omp geloof als slaafsche navolging?
Hij spreekt ons ieder aan a's vrije
menschen. als kinderen Gods. En Hij
weigert Thomas zijn hartewensch
niet, al verwacht hij noff meer zegèn
voor degenen, die kunnen gelooven
zonder te hebben gezien.
Maar wij? Wy die meer van Chris
tus weten dan Thomas weten kon
gélooven wij onmiddellijk na het
eerste „teeken"? Geven wij óns zon
der voorbehoud in dien?» van den
Heer der Oostarding? Of was onze
twiifel meer lafheid en gemakzucht:
blijven wi> wanhon«n uit gebrek aan
vreu«devollen moed?
Wanneet- God on« de oogen van
Thomas wilde schenken, de ooeen van
een vrii en onderzoekond mensch
no?en die graa« zelf willet» z:en.
--aar d:« *»-♦> nr-y 'n !«m.
-n stra' mij d',r,kt. dat wij dr>^
nkbaar zijn mochten.
Semietisme de banvloek uit spreken
en tenslotte zijn niet de Joden, doch
hun vijanden de schuld van het na
tionale ongeluk. We weten zeer
goed. dat de Joden ons met hun ge
heele ziel haten. Er bestaat geen
leed. dat zij ons niet zouden willen
aandoen, wanneer zij de macht daar
toe zouden bezitten. Daarom mag
men hun geen schijn van macht
geven.
Sterker nog, het is onze plicht de
wereld op de hoogte te stelten van
het wezen en gevaar van het Joden
dom, van de rampzalige rol, die het
vooral by het ontstaan en het voe
ren van dezen oorlog gespeeld heeft
en het zonder medëdóogcn aan te
klagen voor do| misdaden waaraan
het zich heeft schuldig gemaakt,
totdat de volken beginnen te ontwa
ken. Dat kan lang duren, doch het is
de moeite waard. Wij schakelen zoo
doende den gevaarlijksten vijand
uit, die ooit het leven, de vrijheid en
de waardigheid van de menschheid
heeft bedreigd. Daarbij kan van ge
nade geen sprake zijn. Zy hebben
daarop den oorlog gekozen, doch
deze oorlog staat op het punt een
oorlog fceger\ henzelf te worden. Toen
zij voor het Duitsche volk het plan
voor een totale vernietiging opstel
den, onderteekenden zij daarmedp
hun eigen doodvonnis. Ook hier zal
de wereldgeschiedenis het vonnis
vellen.
Waschdag ln het land van de molen». De In den wind drogende
kleedlngsiukken geven aan dit typisch Hollandsche landschap een
bljzondet aspect CNF-J. Zeljlemakcr-Paz m
RADIOPROGRAMMA.
ZONDAG 9 MEI
Niemvs: 7.00, 8.00, 12.45, 10.45,- 1S.8
(Hllv. I), 19.45 ou 21.45 (IIllv. II).
HILVERSUM I 414.4 ïu.
7.30 Pop, Orlc.muz. 8.00 De zin v.h.
boei- zijn. #.15 Progr.-overz. 8.45 Wal
sen -en phantasieën. 9.30 Zond.xnorgen
zond. zorgen. 10.30 Aan een heldin -
m'n Moeder. 11.30 De stem d. SS. 11.45
Het genie Bach schiep een onvergelijkelijk meesterwerk.
In Duitschland en andere noorde
lijke landen had de kerkmuziek een
andere richting genomen dan in Ita
lië, voornamelijk tengevolge van de
Hervorming.
In Wittenburg werd in 1524 de eer
ste godsdienstoefening gehouden in
h©t Duitsch en door Duitsche muziek
begeleid.
De schepper van het Protestantsche
Kerklied is Luther.
Het Koraal was toen echter lang
niet zoo eenvoudig als later, en vele
componisten hebben zich verzet
tegen de deelnJme aan den kerkzang
door de gemeente.
Bach doet het anders.
Bach was een uitzondering. Bij hem
bracht kunst- en gemeentezang de
meest volmaakte uiting. Bij hem. vindt
"3 vervolmaking plaats van de hoogst
logelijke schepping van echt-strenge
Protestantsche stijl, het hoogtepunt
na eeuwen van voorbereiding.
De verschillende vormen in de
muziek heeft het genie Bach tot de
grootste ontwikkeling gebracht en in
het bijzonder de fugatische vorm. Al
zijn werken, zoowel instrumentale
als vocale, getuigen daarvan. Onover
troffen zijn de orgelfuga's en voor
klavier „Das wohltemperierte klavier."
De Passie-muziek.
Het hoogste op het gebied der ker
kelijke sociale muziek heeft Bach
bereikt in zijn Passie-muziek.
Matthaus-, Johannes- en Lucas-
Passie zijn de bekendste. Picander
heeft voor het Matthaus-Passie de
tékst vervaardigd. Op Goeden Vrijdag
in 1729 is het meesterwerk in de Tho-
maskerk te Leipzig voor het eerst
uitgevoerd.
Het werk is op breeden grondslag
aangelegd, voor dubbel koor elk be
geleid aoor een afzonderlijk orkest
en het orgel.
De koren worden aangewend om
een dramatische uitdrukking te ver-
leenen aan de woorden van het volk,
of van de apostelen, of geven com
mentaar op de handeling. Het ver
haal van den Evangelist is toever
trouwd aan een tenor; wanneer Jezus
zelf, of andere personen optreden,
worden de .woorden van het Evan
gelie door andere zangers voorge-
dragen.
De muziek,
De muziek is hoofdzakelijk gehou
den in mineur. Ook wanneer deze
niet in mineur is, blijft dikwijls het
weemoedige over. Trouwens, het ge
heele werk door, en dit is wel echt
Zooals wij reeds bericht heb
ben, vindt op 15 en 16 Mei a.s.
in de Groote Kerk te Alkmaar
een uitvoering plaats van Bacb's
Matthaus-Passion.
In verband met deze veelbelo
vende muzikale gebeurtenis geeft
onze muziek-medewerker hier een
konte beschouwing over Bach's
Wereldberoemde meesterstuk.
protestantsch, heeft men het gevoel
van een ten grave brengen van een
innig geliefde. De kruistocht is woor
delijk en serieus menschelijk ge
dacht. Ook is in vele deelen hot
moeilijke en vallende van dezen zwa-
ren kruisgang, rhythmisch in de mu
ziek weergegeven.
Het eerste deel behandelt de laat
ste dagen en uren voor de gevan
genneming. 't Is dus de Evangelist,
de tenor, die het lijdensverhaal in
recitatieven vertelt. Daar om heen zin
gen solisten en koren in de verschil
lende stemmingen, verband houden
de met het oogenblik in het kruis-
verhaal.
Het tweede deel is veel langer en
zoo mogelijk nog veel indrukwekken
der dan het eerste deel.
Zooals in het eerste deel de mach
tige inzet van orkest en koor ons
dadelijk brengt in angst voor het
groote gebeuren, is de inzet van het
tweede deel. voor orkest en altsolo,
innig aangrijpend door alle smart c'ie
spreekt uit dit eene „Ach, nu is myn
Jezus heen". Nu is geen ontkomen
meer mogelijk. Jezus is gevangen
genomen en wordt ter kruisiging ver
oordeeld. Nu volgen wij den geheelen
kruisgang van begin tot einde, in al
zfjn bittere smart en moeite, dat zijn
hoogtepunt eindelijk bereikt waar
Jezus aan het kruis genageld uit
roept: „Mijn God, mijn God, waarom
hebt Gij mij verlatenl" Dat is het
oogenblik waarop alles voor ons schijnt
stil te staan, 't Is of wij doorvoelerr
daf wij zelf daar zijn gekruisigd. Dat
wij in Jezus allen zijn vereenigd, dat
wij nu één oogenblik doorvoelen dat
wat Hij moest lijden, ons aller leed
is, dat wij allen in diepste wezen één
zijn, dat wij, als menschheid deze
kruisgang doormaken, om ten slotte,
ontdaan van alles, tot God, den Vader
terug te keer en.
„Na lijden komt verblijden."
In dit onschatbare kunstwerk Js
ons gebracht het groote lijden van
Neerl. *tem v.h. Oostfr. 12.15 Bach-
cantfUe. 12.40 Het Duitsche Volkscnnc.
14.00 Omr. Symph. ork. en sol. 15.00
Boekenschouw. 13.15 Max Reger-conc.
16.00 V d. wittebroodsweken, 16.30 KI.
v. Beeck. 17.00 Het Zond.midd.cabaret.
17.45 Marschmuz. 18.00 De Ned. Taalcl.
18.45 Marschmuz. 19.00 Sport. 19.20.
Beethoven-Cyclus. 20.00 Zang en piano.
20.25 Beethoven-Cyclus.
HILV. II 301.5 m. 7.30-8.15 Zie Hllv. I.
8.45 V. d. jeugd. 9.15 Uit dcu stillen
bloemhof. 10.00 Godsd. uitz. 11,00 Omr.
ork." 12.15 Orgelconc. 12.30 Toespr. d.
G. J. Zwertbroek. 12.45 Orgelconc. 13.00
Wie en wat waren onze voorouders?
13.15 De Melod. en sol. 14.00 Naar hot
middelpunt der aarde, luistersp. 14.48
Gltaarsoll. 15,00 Friederike oper. 16.30
Instrum.-acrob. 17.00 Godsd. uitz. 17.45
Sp. v. d. dag en Oostlandpr. 18.00 Amus.
ork., sol. en pianospel. 18.45 Als ik 't
voor 't zeggen had. 19.00 Ned. Volks
klanken. 19.55 Piano en ork. 20.00 Eng.
uitz. (V. d. radio-centr.: Marcel Wit-
trisch zingt). 20.15 Zond.av.klanken.
MAANDAG 10 MEI
Nieuws: 8.30, 12.00, 18.31) en 21.10
en 21.10 (Hllv. I), 19.45 en 21.45 (Hllv.
D).
HILV. I 414.4 m. 6.45 Orgel mj gem.
koor. 7.10 Gymn. 7.20 Opstaan ra. muz.
7.45 Progr.-overz. 8.15 Amus.ork., sol. en
gram. 9.00 Schumann-Schubert-conc.
(9.30-9.37 Sp. v. d. dag). 10.00 Adalbert
Lutter en ork. 10.30 Van EUcmaat en
ParaBange. 10.45 'Het Sylverstre Trio.
11.30 Viool en- piano. 12.00 Almanak.
12.05 Theo Uden Masman en gram. 13.00
Act. beschouw. 13.10 De Haarl. Ork.
vereen. 14.00 Sal.ork. en ace. m. piano-
begel. 15.00 Sp. v. voetlicht en camera.
15.15 Elck wat wils. 17,00 Omr.ork. en
sol. 17.45 Van heinde en verre klinkt
het nieuws. 18.00 Zang en piano. 18.40
V. d. kleuters. 18.45 Piano m. ork. 19.00
Voordr. Orgelconc. 19.45 Kamerork.
„Ars Nova et Antiqua". 20.45 Tenor,
alt en piano
HILV. n 301.5 m. 6.45-8.15 Zio Hilv. I.
8.15 Sport. 8.25 Ork.conc. 9.00 Vlotte
klankenreeks. (9.15-9.20 V. d. huisvr.)
1000 Gódsd. uitz. 10.30 Pianovoordr.
11.00 V. d. kleuters. 11.20 Omr. Jeugdk.
11.30 Otto Hendriks en gram. 12.30 Op
bezoek })ij de Fam. de Boer. 13.00 Roe-
menië's nat. dag, muz. progr. 13.45 Al-
bert Vossen, acc. en sol. 14.00 Godsd.
uitz. 14.30 Opera „Manon". 15.30 V. d.
vrouw. 15.45 Beths Kwart. 16.25 Sopr.,
harp en piano en fluit. 17.00 V, d.
jeugd. 17.15 Pianoduo. 18.00 Sp. v. d.
dag on Frlesch_ pr. 18.15 Ger. v. Kre
velen. 18.45 Pol. weekpr. 19.00 Cello
en piano. 19.55 Nieuws v. boer en tuin
der. 20.00 Mus.ork. en sol. 20.45 Uit
Neerl. Gouwen. 21-00 Zang m. lultbegel.
den Christus, dat in wezen ons eigen
lijden is. De blijdschap van de Op
standing wordt ons. helaas, hier niet
gebracht. Met goddelijke inspiratie,
is dit kunstwerk, naar zuiver men
schel ij ke gevoelens geschreven on
nog juister, met protestantsch in
zicht.
De blijde boodschap van het
Paschen is echter, na het lijden, ,de
heerlijke Opstanding.
Laten we, na het beleven van deze
machtige muzikale uiting, danken
aan deze Opstanding, en getroost zijn.
Jac. Jansen.
Het klompen-probleem opgelost
door reparatie-methode-de Groot.
(Van onzen specialea
verslaggever.)
XT an Velsen-N. is de klom
pen-victorie begonnen.
Een victorie, die welis
waar geen volledige oplos
sing van het zoo belang
rijke klompenvraagstuk
brengt, maar wel een re
paratie-methode van meer
dan gewone beteekenis,
waardoor het probleem
heel veel aan urgentie zal
inboeten.
In een nevengebouw van de
Java Deurenfabriek te Vel-
sen-Noord de tramremise
van de vroegere stoomtram
Haarlem-Alkmaar - is sedert
eenigen tijd gevestigd: De
Eerste Nederlandsche Klom
pen Reparatie Industrie.
Voorloopig is het nog een
bescheiden bedrijfje, doch
dat er wat „in zit", bewijst
de steun dien het geniet van
een zoo bekend bedrijf als de
Java-Dcurenfabriek, zoomede
de interesse die de Neder
landsche Landstand aan den
dag legt voor de hjer toe
gepaste reparatie-methode,
zijnde een uitvinding van
den heer W. de Groot, tot
voor kort timmerman aan de
Papierfabrieken Van Gelder
Zonen.
De heer de Groot is behept
met een uitvindingsknobbel.
Deze eenvoudige man heeft
al een heele reeks practische
dingen uitgedacht, maap tot
dusverre 'baarde al zijn uit
vindingen. behalve dan een
bescheiden persoonlijk suc
ces, hem slechts veel zorg
en evenveel teleurstelling.
Met zijn klompen-uitvinding
zal dat echter anders gaan,
o.a. door zijn contact met den
Landstand, die cursussen on
der de Groot's leiding orga
niseert en reparateurs in
verschi-lende plaatsen zal
aanstellen.
Wat er met den versleten
klomp gebeurt.
Zoo op het oog doet de
vinding denken aan het be
faamde el van Columbus.
Onder den versleten klomp
wordt eenvoudig een nieuwe
zool van dun, buigzaam hout
aangebracht, nadat vooraf 't
gat in den klomp is gedicht
en verstevigd door het ep-
brengen van enkele lagen
dun hout, welke lagen de
schoenmaker als het bin
nenwerk pleegt te bestem
pelen. Trouwens de heele
reparatie-methode ds in we
zen meer verwant aan het
werk van den schoenmaker
dan aan dat van den klom
penmaker. De verwantscl«D
is uiteraard maar betrek)^
lijk, want men zou al heel
vreemd opkijken, als de
schoenmaker den neus van
de schoen op soortgelijke
wijze zou „opvullen" als hier
bij den klompenneus gebeurt.
Wat hier over de methode
in enkele regels wordt ge
zegd, is echter uitvindings-
arbeid vart twee lange jaren.
Al dien tijd heeft "de heer
de Groot met de idee rond-
geloopen, gepaard gaande
met het onafgebroken nemen
van proeven. De quintessens
van de vinding schuilt behal
ve in dé buigzame zool,
waardoor de klomp niet
„klost", in de bijzondere
wijze van bewerking van het
hout. Immers het gaat erom
den versleten klomp weer
voor langen tijd bruikbaar
%te doen zijn, vandaar dat een
„gewoon" stukje hout, hoe
vernuftig ook onder den
klomp gelijmd, geen dienst
kan doen. De Velsen-Noord-
sche uitvinder vond de oplos
sing door Het gebruik van
kopshout en door dit op bij
zondere wijze te zagen en te
schaven. Hoe hij dit doet,
komt men niet aan de weet,
want juist daarin zit het ge
heim en de werkelijke be-
teekenis dez*r uitvinding.
Klompen bty honderdtallen
Dat de methode in een
dringende behoefte voorziet,
bewijzen voor zocver men
nog niet van de urgentie van
het klompenprobleem over
tuigd mocht zijn de hon
derden paren gerepareerde
klompen, die ln hét bedrijfje
broederlijk langs de wanden
staan. Deze schouw leent
ons, dat het klompenvraag
stuk een heel wat breeder
terrein omvat dan men op
pervlakkig wel zou denken.
Men kan het werk in het
bedrijfje bijna niet af, zoo
groot is de animo om ver
sleten klompen volgens de
methode-de Groot te doen
„verzolen". Zelfs is het reeds
voorgekomen, dat per adver
tentie moest worden bekend
gemaakt, dat gedurende en
kele dagen geen reparaties
meer werden aangenomen.
„Ik maak verslelen klom
pen yreer als nieuw", zegt
de heer de Groot bij het af
scheid nemen, maar doet U
mij een plezier, en zet voor
al in de krant, dat de merj-
schen de klompen niet tot
den naad moeten verslijten,
en vraag ze dringend om niet
zelf zolen eronder te spijke-
ren, want spijkers vermoor
den een klomp.
In het fabriekje te Velsen-Noord ondergaan de
versle'en klompen een verjongingskuur; zij wor
den weer ais nieuw! (Foto Peperkamp)
OFflCIEELE MEIïEDEETJNGEN
Wolaanslag 1948.
Het aantal vliezen, flat de schapen
hoeders t.z.t, zullen moeten Inlevj-ren,
zal tenminste worden gelijk gesteld aan
het aantal overjarige schapen, dat op
2 Mei J.l. aanwezig was. Om aan dezon
aanslag te kunnen voldoen, mogen na
2 Mei geen ongeschoren schapen van
de bedrijven worden afgevoerd.
GeloidebilJetU-n zijn daarom na 2
Mei alleen geldig voor het vervoer van
geschoren achapen.
Aflevering van batterijen,
In aansluiting aan de circulaire van
18 Maart 1943, M. 693/394, wordt bekend
gemaakt, dat fabrikanten van en han
delaren ln batterijen voor hand- en zak
lantaarns in de vierde periode, van 1
Mei t.e.m. 31 Juli 1943, dezelfde hoe/
veelheden en aan dezelfde afnemers
mogon afleveren als in do derde pe
riode (van 15 Maart tot 80 April 1943).
De leveranties, die in de derde perio
de zijn gedaan op grond van koopver
gunningen, voorzion van deu opdruk
„speciale toewijzing", mogen, zooala
in genoemde circulaire ls vermeld, niet
worden herhaald.
Koopen, bewerken enz. van afvalglas.
Gelijk bekend, is het koopen, verkoo-
pen, afleveren, bewerken en verwer
ken van vlakglas, alsmede het doen
verrichten van deze handelingen, ver
boden, tenzij men daartoe schriftelijke
vergunning heeft van den directeur
van het Rijksbureau voor Bouwmate
rialen. Dit verbod geldt ook voor af
valglas (glasafsnijdsels en scherven glas,
waarvan de maten kleiner zijn dan
9X14 cm., bij tuindersglas 32,3 X 27 cm.).
M.i.v. 6 Mei is het hun, die een schrif
telijke vergunning bezitten tot het koo
pen, voorhanden of in voorraad hou
den, bewerken, verwerken, doen be
werken, doen verwerken, te koop aan
bieden, verkoopen en afleveren vsn
oude materialen en afvalstoffen, afge
geven door den directeur van het
Rijksbureau voor oude materialen en
afvalstoffen, ook toegestaan deze han
delingen te verrichten ten aanzien van
afvalglas zonder afzonderlijke vergun
ning van den directeur van het Rijks
bureau voor Bouwmaterialen. Indien
aan alle andere bij de wet of anders
zins gestelde voorwaarden is voldaan.
Het verkoopen van afvalglas door
„voortbrengers" aan handelaren, die in
het bezit zijn van de bovenbedoelde
vergunning van den directeur van het
Rijksbureau voor oude materialen en
afvalstoffen, is zonder meer geoorloofd.
Adreswijziging.
Het adres van den assistent bij den
rijkslandbouwvoorlichtlngsdlenst J. J.
Polter, gewoond hebbende te Hoog
woud, is als volgt gewijzigd: J. J. Pol
ter, S. 81, SIJbekarspel. Belanghebben
den dienen hiervan goede nota te nemen.
DE RTJKSLANDBOT.-WCONSU-
LENT VOOR NOORD-HOLLAND.
Levering rundvee.
Dc betreffende goorganiseerden moe
ten aan de hun toegezonden lastgeving
tot levéren voldoen. Indien aan de last
geving geen gevolg wordt gegeven,
stellen zij zich' bloot aan lnbezltname
met de gevolgen daarvan. Verzoek
schriften tnt uitstel van levering wor
den vanaf 8 Mei 1943 niet meer op het
hoofdkantoor ln behandeling genonTen.
Slechts in zeer speciale gevallen kan
men zich hiervoor wenden tot den bu
reauhouder. Voor rundvee, contract
runderen, schapen en contract-schapen,
voor „vrijwillige levering" bestemd,
zijn de hiervoor bestemde leverings-
kaartjes ook verkrijgbaar ten kantore
van de bureauhoudera.
Verplichte Inschrijving van
volkstnlnders.
De houders van volkstuinen zijn
overeenkomstig de bepalingen van do
„Bodemproductlebeachikking 1942,
volkstuinen" verplicht, hun volkstuin
bij de landbouw-crlsis-organUatie ,te
Alkmaar te laten inschrijven. Een aan-
vrago om inschrijving moet geschie
den door invulling en inzending van
een formulier, dat verkrijgbaar is bij
de P.B/H.'s en bij de gemeente-secre
tarieën. Volkstuinders. die verleden
Jaar als zoodanig bjj do L.C.O. Ktonden
ingeschreven. dienen onverwijld het
hun toegezonden antwoordkaartje ter
handhaving van hun tuin op te zen
den. De volkstuinder stelt zich aan
moeilijkheden bloot, nis hy niet aan
zijn registratie-verplichting voldoet.
Het gebruiken van een volkstuin, zon
der dnt men staat ingeschreven, ls ver
boden. Ook zal het niet mogelijk zijn
om t.z.t. een vervoerbewijs voor de ge
oogste producten e-d. te verkrijgen.
Voor het verpachten van gronden
voor volkstuinen en voor het aanleg
gen van complexen van tien of meer
volkstuinen is goedkeuring vereischt.
Deze goedkeuring moet schriftelijk bij
de L.C.O. worden aangevraagd.
DE VOEftSELCOMMISSARIS
VOOR NOORD-HOLLAND.
DE NEDERLANDSCHE BANKNY
Inlevering van buitenlandsch bank
papier en specie.
De Nederlandsche Bank N.V. te Am
sterdam deelt mede, dat zij onderstaan
de buitenlandsche betaalmiddelen, die
ingevolge art. 9 van de Deviezenveror-
dening 1940 en artikel 44 van het de-
viezenbesluit 1941 aan haar zijn of
moesten worden aangeboden, thans
wenscht aan te koopen.
Met het oog hierop worden ingeze
tenen, voor zoover zij de navolgende
gangbare buitenlandsche betaalmidde
len in eigendom hebben of daarop eenig
recht kunnen doen gelden of daarover
eenlge macht uitoefenen, als bedoeld ln
artikel 44, 4de en 5de lid van het De-
viezenbesluit 1941, opgeroepen deze bui
tenlandsche betaalmiddelen vóór 6 Ju
ni 1943 aan de Nederlandsche Bank te
Amsterdam of aan een deviezenbank
te verkoopen en over te dragen, te we
ten:
Engelsche ponden bankpapier cn
specie: Australische ponden bankpa
pier: Zuid-Afr. ponden bankpapier;
Turksche ponden bankpapier; Pales
tina ponden bankpapier; Canada dol
lars bankpapier; Deensche kronen
bankpapier en specie: Argent. pesos
bankpapier; Spaansche peseta's
bankpapier (geen roode peseta's); Lires
bankpapier en specie; Escudo's
bankpapier en specie: Pengoe bank
papier en specie; Flnsche marken
bankpapier en specie; Lei - bankpapier;
Lewabankpapier: Zweedsche kro
nen specie. Zwitsersche francspe
cie; U.S.A.-dollars specie.
Bij verkoop aan de Nederlandsche
Bank moet het bankpapier geleverd
worden bij de hoofdbank van de Ne
derlandsche Bank, Rokin 127-129, Am
sterdam. de specie bij haar kantoor
Heerengracht 461-463, Amsterdam. Bij
de inlevering wordt een provisie van
1/4 met een minimum van f 0.25 in
rekening gebracht, terwijl de deviezen-
banken ook porti- en assurantieko6ten
in rekening kunnen brengen.
Indien de tegenwaarde der ingelever
de vnluta f 10.— of minder bedraagt,
wordt een provisie van 10 cent be
rekend.
Men maalde op
Terwee voorheen
Voor beste Koffie staat,
Zotffs men nu
Terwee verkiest
Voor koffie-surrogaatI
Elk ■AKKERTJE"
Is verpakt in cea
cartonaen doosje.'
zooals hiernaast
afgebeeld wordt.'
Let daar goed op!
Q^mmJ^RderJaridscJre^p{^n3fillvp
No. 3. T.l.li]. dok-fol
Tofelfje dek-je, sprok de snaak,
'k Zal later op jouw gaven klinken,
Ik kon nu eten noar mijn smaak
En dagelijks SAVORA drinken I
NIEMEIJER'S
fiet surrogaat dat als tSee smookt.
niet telefoneereii
het gaat om
m enschen l evens
Die levert zijn Scheerzeep-
bon N in bij zijn leveren-*
cier, wenl hij krijg^jan nog
Adelaar-Scheerzeep van
oude kwaliteit!
Au