akkertjes famm kkk DE MATTHAUS-PASSION. TfRlüEf' TROOST DE OORLOG EN DE JODEN. Den blik opwaarts. Oude klompen met nieuwe- zolen. riSWBHSïwg Ha-ha! Savora! Luchtje vaar! Maat is Mimet? Artikel van Dr. Göbbels. ;,De oorlog en de Joden", aldus luidt het opschrift boven het jongste artikel van dr. Göbbels in „Da; Keich." Het Jodendom heeft dezen oorlog gewild, zoo verklaart de minister Zij organiseeron de vijandelijke oor logseconomie. Uit hun gelederen recruteeren de Ver. Staten en En geland de wraakgierige agitators en politieke amokmakers en de Sovjet- Unie de terroristische commissaris sen der GEPEOE. Hierrriede vormen zij de kit. die de vijandelijke coali tie bijeenhoudt. Zij zien in het na- tionaal-socialistische rijk een macht, die hun en hun streven naar de wereldheerschappij niet alleen in militair doch ook in physiek opzicht het hoofd kan bieden. Van daar hun ontzette/de haat. Zij zullen ze ge heel en al verwezenlijken wanneer zij de macht daartoe bezitten. Het is derhalve een eisch van staatsveilig heid. dat wij in ons eigen land de maatregelen nemen, die gepast schijnen om de strijdende Duitsche volksgemeenschap tegen dit gevaar te beschermen. Dat mag hier en daar tot harde beslissingen leiden, doch dat valt alles in het niet ver geleken met het gevaar. Want deze oorlog is een rassenoorlog. Dr. Göbbels wijst erop. dat uit alle vijandelijke landen steeds weer berichten komen volgens welke het antxsemietisme snel toeneemt. Men kan hier van een heel natuurlijke reactie van de betreffende volken op het Joodsche gevaar spreken. Geen profetisch woord van den Führer wordt met een zoo onheil spellende zekerheid en logica be waarheid als het woord, dat wan- neer het Jodendom erin zou slagen een tweeden wereldoorlog te ontke tenen, deze niet zal leiden tot een vernietiging van de arische mensch- heid, doch tot een vernietiging van- het Joodsche ras. Dit proces is van een wereldhistorische beteekenis. De Joden zullen zich hebben te verant woorden voor hun tallooze misda den aan het geluk en den vrede der menschheid. En het zal ongetwijfeld op zekeren dag in de geheele wereld de straf ondergaan, die het thans reeds in Duitschland krijgt. Het is een wereldprobleem van de eerste orde, dat door de thans levende ge neratie opgelost kan worden en ook opgelost moet worden. Wij staan in het Jodendom tegenover de belicha ming van het aleemeene verval van de wereld. Of wij vernietigen dit ge vaar, of de volken worden door dit gevaar vernietigd. Men staat bij. het Jodendom steeds voor de keus het de macht af te staan of het die ge heel te betwisten. Wij gaan den tweeden weg. Aan het emoe van dezen oorlog zal naar onze vaste overtuiging tegenover het Joden dom een menschheid staan die vol ledig besef zal hebben van het Jood sche gevaar. De minister schrijft verder, dat de Joden tegen het toenemende anti. semietisme in Engeland op dezelfde wijze reageeren als zy elders plegen te'doen. Zeer spoedig vinden zy wel een hooggeplaatst kerkvorst, die be reid is over het zoogenaamd met het christendom in strijd zijnde anti- THOMAS-OOGEN. Hebben wij geloof? Hebben wij waarachtig geloof, al is het dan maar „als §en mosterzaadje"? Kun nen wij ons in een onschokbaar ver trouwen overgeven aan de zekerheid: God is de Sterkste? Wanneer wij ook maar voor een heel klein gedeelte dergelijke Paasch- kinderen waren, zouden wij niet zoo van dag tot dag, van uur tot uur dreigen te bezwijken onder den druk der omstandigheden, die, als ondoor dringbare mistgordijnen tusschen Gods licht en ons hangen. Maar wij doen dat wèl, wij laten wèl dagelijks opnieuw de dingen van den tijd schui ven voor de Eeuwigheid, erger: voor den Eeuwige, en wij zien Hem niet, in elk geval zien wij Hem niet in Zijn heerlijkheid en overwinning. Wij snikken naar een tastbaar en snel bewijs van Zijn macht, we zóuden wel graag gelooven, maar we kun nen, we durven niet. Het uiterste gebed. Hy komt ons te hulp in alles, ook in ons ongeloof en in onze liefde- Als wij er dan maar bij durven gelooven dat de Heer ons te hulp komt. Anders is het nog geen echt gebed. Hij komt ons te hulp, in alles, ook in ons geloof en in onze liefde- looze onmacht, zooals Hij eens Tho mas te hulp kwam. Thomas, die ook niet in Gods overwinning, in Chris tus' Opstanding durfde gelooven, voordat hij in Zijn handen de tee kenen der nagelen had gezien en zijn vinger had gelegd op Zijn doorboorde zijde. Hij is in ons spraakgebruik bekend geworden als de „ongeloovige Thomas", en wij zijn eraan gewend geraakt eenigszins schamper over hem te spreken. Maar moeten wij, menschen van de twintigste eeuw, dezen Thomas eigenlijk niet eerder benijden dan verachten; mochten wij niet wenschen, dat we tenminste waren als hy? Zoodra Christus zelf hem verscheen en hem de soort zekerheid schonk die hij speciaal ver langde, en zoodra Hij hem opwekte om van een ongeloovige een geloovige te worden, viel Thomas aan Zijn voe ten neer en riep geloovig uit: „Mijn Heer en mijn God!" Door het eerste voOr hem overtuigende teeken van Christus' macht en heerlijkheid werd hij overwonnen. Hy had eerlijk ge twijfeld. hij gaf zich nu ook eei-lijk gewonnen. Hij wenschte God lief te hebben niet alleen met zijn geheele hart en geheel zijn kracht, maar oek hftet zijn geheele verstand. En wekt Christus zelf ons allen niet daartoe od? Hij wenscht immers evenmin s'omp geloof als slaafsche navolging? Hij spreekt ons ieder aan a's vrije menschen. als kinderen Gods. En Hij weigert Thomas zijn hartewensch niet, al verwacht hij noff meer zegèn voor degenen, die kunnen gelooven zonder te hebben gezien. Maar wij? Wy die meer van Chris tus weten dan Thomas weten kon gélooven wij onmiddellijk na het eerste „teeken"? Geven wij óns zon der voorbehoud in dien?» van den Heer der Oostarding? Of was onze twiifel meer lafheid en gemakzucht: blijven wi> wanhon«n uit gebrek aan vreu«devollen moed? Wanneet- God on« de oogen van Thomas wilde schenken, de ooeen van een vrii en onderzoekond mensch no?en die graa« zelf willet» z:en. --aar d:« *»-♦> nr-y 'n !«m. -n stra' mij d',r,kt. dat wij dr>^ nkbaar zijn mochten. Semietisme de banvloek uit spreken en tenslotte zijn niet de Joden, doch hun vijanden de schuld van het na tionale ongeluk. We weten zeer goed. dat de Joden ons met hun ge heele ziel haten. Er bestaat geen leed. dat zij ons niet zouden willen aandoen, wanneer zij de macht daar toe zouden bezitten. Daarom mag men hun geen schijn van macht geven. Sterker nog, het is onze plicht de wereld op de hoogte te stelten van het wezen en gevaar van het Joden dom, van de rampzalige rol, die het vooral by het ontstaan en het voe ren van dezen oorlog gespeeld heeft en het zonder medëdóogcn aan te klagen voor do| misdaden waaraan het zich heeft schuldig gemaakt, totdat de volken beginnen te ontwa ken. Dat kan lang duren, doch het is de moeite waard. Wij schakelen zoo doende den gevaarlijksten vijand uit, die ooit het leven, de vrijheid en de waardigheid van de menschheid heeft bedreigd. Daarbij kan van ge nade geen sprake zijn. Zy hebben daarop den oorlog gekozen, doch deze oorlog staat op het punt een oorlog fceger\ henzelf te worden. Toen zij voor het Duitsche volk het plan voor een totale vernietiging opstel den, onderteekenden zij daarmedp hun eigen doodvonnis. Ook hier zal de wereldgeschiedenis het vonnis vellen. Waschdag ln het land van de molen». De In den wind drogende kleedlngsiukken geven aan dit typisch Hollandsche landschap een bljzondet aspect CNF-J. Zeljlemakcr-Paz m RADIOPROGRAMMA. ZONDAG 9 MEI Niemvs: 7.00, 8.00, 12.45, 10.45,- 1S.8 (Hllv. I), 19.45 ou 21.45 (IIllv. II). HILVERSUM I 414.4 ïu. 7.30 Pop, Orlc.muz. 8.00 De zin v.h. boei- zijn. #.15 Progr.-overz. 8.45 Wal sen -en phantasieën. 9.30 Zond.xnorgen zond. zorgen. 10.30 Aan een heldin - m'n Moeder. 11.30 De stem d. SS. 11.45 Het genie Bach schiep een onvergelijkelijk meesterwerk. In Duitschland en andere noorde lijke landen had de kerkmuziek een andere richting genomen dan in Ita lië, voornamelijk tengevolge van de Hervorming. In Wittenburg werd in 1524 de eer ste godsdienstoefening gehouden in h©t Duitsch en door Duitsche muziek begeleid. De schepper van het Protestantsche Kerklied is Luther. Het Koraal was toen echter lang niet zoo eenvoudig als later, en vele componisten hebben zich verzet tegen de deelnJme aan den kerkzang door de gemeente. Bach doet het anders. Bach was een uitzondering. Bij hem bracht kunst- en gemeentezang de meest volmaakte uiting. Bij hem. vindt "3 vervolmaking plaats van de hoogst logelijke schepping van echt-strenge Protestantsche stijl, het hoogtepunt na eeuwen van voorbereiding. De verschillende vormen in de muziek heeft het genie Bach tot de grootste ontwikkeling gebracht en in het bijzonder de fugatische vorm. Al zijn werken, zoowel instrumentale als vocale, getuigen daarvan. Onover troffen zijn de orgelfuga's en voor klavier „Das wohltemperierte klavier." De Passie-muziek. Het hoogste op het gebied der ker kelijke sociale muziek heeft Bach bereikt in zijn Passie-muziek. Matthaus-, Johannes- en Lucas- Passie zijn de bekendste. Picander heeft voor het Matthaus-Passie de tékst vervaardigd. Op Goeden Vrijdag in 1729 is het meesterwerk in de Tho- maskerk te Leipzig voor het eerst uitgevoerd. Het werk is op breeden grondslag aangelegd, voor dubbel koor elk be geleid aoor een afzonderlijk orkest en het orgel. De koren worden aangewend om een dramatische uitdrukking te ver- leenen aan de woorden van het volk, of van de apostelen, of geven com mentaar op de handeling. Het ver haal van den Evangelist is toever trouwd aan een tenor; wanneer Jezus zelf, of andere personen optreden, worden de .woorden van het Evan gelie door andere zangers voorge- dragen. De muziek, De muziek is hoofdzakelijk gehou den in mineur. Ook wanneer deze niet in mineur is, blijft dikwijls het weemoedige over. Trouwens, het ge heele werk door, en dit is wel echt Zooals wij reeds bericht heb ben, vindt op 15 en 16 Mei a.s. in de Groote Kerk te Alkmaar een uitvoering plaats van Bacb's Matthaus-Passion. In verband met deze veelbelo vende muzikale gebeurtenis geeft onze muziek-medewerker hier een konte beschouwing over Bach's Wereldberoemde meesterstuk. protestantsch, heeft men het gevoel van een ten grave brengen van een innig geliefde. De kruistocht is woor delijk en serieus menschelijk ge dacht. Ook is in vele deelen hot moeilijke en vallende van dezen zwa- ren kruisgang, rhythmisch in de mu ziek weergegeven. Het eerste deel behandelt de laat ste dagen en uren voor de gevan genneming. 't Is dus de Evangelist, de tenor, die het lijdensverhaal in recitatieven vertelt. Daar om heen zin gen solisten en koren in de verschil lende stemmingen, verband houden de met het oogenblik in het kruis- verhaal. Het tweede deel is veel langer en zoo mogelijk nog veel indrukwekken der dan het eerste deel. Zooals in het eerste deel de mach tige inzet van orkest en koor ons dadelijk brengt in angst voor het groote gebeuren, is de inzet van het tweede deel. voor orkest en altsolo, innig aangrijpend door alle smart c'ie spreekt uit dit eene „Ach, nu is myn Jezus heen". Nu is geen ontkomen meer mogelijk. Jezus is gevangen genomen en wordt ter kruisiging ver oordeeld. Nu volgen wij den geheelen kruisgang van begin tot einde, in al zfjn bittere smart en moeite, dat zijn hoogtepunt eindelijk bereikt waar Jezus aan het kruis genageld uit roept: „Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlatenl" Dat is het oogenblik waarop alles voor ons schijnt stil te staan, 't Is of wij doorvoelerr daf wij zelf daar zijn gekruisigd. Dat wij in Jezus allen zijn vereenigd, dat wij nu één oogenblik doorvoelen dat wat Hij moest lijden, ons aller leed is, dat wij allen in diepste wezen één zijn, dat wij, als menschheid deze kruisgang doormaken, om ten slotte, ontdaan van alles, tot God, den Vader terug te keer en. „Na lijden komt verblijden." In dit onschatbare kunstwerk Js ons gebracht het groote lijden van Neerl. *tem v.h. Oostfr. 12.15 Bach- cantfUe. 12.40 Het Duitsche Volkscnnc. 14.00 Omr. Symph. ork. en sol. 15.00 Boekenschouw. 13.15 Max Reger-conc. 16.00 V d. wittebroodsweken, 16.30 KI. v. Beeck. 17.00 Het Zond.midd.cabaret. 17.45 Marschmuz. 18.00 De Ned. Taalcl. 18.45 Marschmuz. 19.00 Sport. 19.20. Beethoven-Cyclus. 20.00 Zang en piano. 20.25 Beethoven-Cyclus. HILV. II 301.5 m. 7.30-8.15 Zie Hllv. I. 8.45 V. d. jeugd. 9.15 Uit dcu stillen bloemhof. 10.00 Godsd. uitz. 11,00 Omr. ork." 12.15 Orgelconc. 12.30 Toespr. d. G. J. Zwertbroek. 12.45 Orgelconc. 13.00 Wie en wat waren onze voorouders? 13.15 De Melod. en sol. 14.00 Naar hot middelpunt der aarde, luistersp. 14.48 Gltaarsoll. 15,00 Friederike oper. 16.30 Instrum.-acrob. 17.00 Godsd. uitz. 17.45 Sp. v. d. dag en Oostlandpr. 18.00 Amus. ork., sol. en pianospel. 18.45 Als ik 't voor 't zeggen had. 19.00 Ned. Volks klanken. 19.55 Piano en ork. 20.00 Eng. uitz. (V. d. radio-centr.: Marcel Wit- trisch zingt). 20.15 Zond.av.klanken. MAANDAG 10 MEI Nieuws: 8.30, 12.00, 18.31) en 21.10 en 21.10 (Hllv. I), 19.45 en 21.45 (Hllv. D). HILV. I 414.4 m. 6.45 Orgel mj gem. koor. 7.10 Gymn. 7.20 Opstaan ra. muz. 7.45 Progr.-overz. 8.15 Amus.ork., sol. en gram. 9.00 Schumann-Schubert-conc. (9.30-9.37 Sp. v. d. dag). 10.00 Adalbert Lutter en ork. 10.30 Van EUcmaat en ParaBange. 10.45 'Het Sylverstre Trio. 11.30 Viool en- piano. 12.00 Almanak. 12.05 Theo Uden Masman en gram. 13.00 Act. beschouw. 13.10 De Haarl. Ork. vereen. 14.00 Sal.ork. en ace. m. piano- begel. 15.00 Sp. v. voetlicht en camera. 15.15 Elck wat wils. 17,00 Omr.ork. en sol. 17.45 Van heinde en verre klinkt het nieuws. 18.00 Zang en piano. 18.40 V. d. kleuters. 18.45 Piano m. ork. 19.00 Voordr. Orgelconc. 19.45 Kamerork. „Ars Nova et Antiqua". 20.45 Tenor, alt en piano HILV. n 301.5 m. 6.45-8.15 Zio Hilv. I. 8.15 Sport. 8.25 Ork.conc. 9.00 Vlotte klankenreeks. (9.15-9.20 V. d. huisvr.) 1000 Gódsd. uitz. 10.30 Pianovoordr. 11.00 V. d. kleuters. 11.20 Omr. Jeugdk. 11.30 Otto Hendriks en gram. 12.30 Op bezoek })ij de Fam. de Boer. 13.00 Roe- menië's nat. dag, muz. progr. 13.45 Al- bert Vossen, acc. en sol. 14.00 Godsd. uitz. 14.30 Opera „Manon". 15.30 V. d. vrouw. 15.45 Beths Kwart. 16.25 Sopr., harp en piano en fluit. 17.00 V, d. jeugd. 17.15 Pianoduo. 18.00 Sp. v. d. dag on Frlesch_ pr. 18.15 Ger. v. Kre velen. 18.45 Pol. weekpr. 19.00 Cello en piano. 19.55 Nieuws v. boer en tuin der. 20.00 Mus.ork. en sol. 20.45 Uit Neerl. Gouwen. 21-00 Zang m. lultbegel. den Christus, dat in wezen ons eigen lijden is. De blijdschap van de Op standing wordt ons. helaas, hier niet gebracht. Met goddelijke inspiratie, is dit kunstwerk, naar zuiver men schel ij ke gevoelens geschreven on nog juister, met protestantsch in zicht. De blijde boodschap van het Paschen is echter, na het lijden, ,de heerlijke Opstanding. Laten we, na het beleven van deze machtige muzikale uiting, danken aan deze Opstanding, en getroost zijn. Jac. Jansen. Het klompen-probleem opgelost door reparatie-methode-de Groot. (Van onzen specialea verslaggever.) XT an Velsen-N. is de klom pen-victorie begonnen. Een victorie, die welis waar geen volledige oplos sing van het zoo belang rijke klompenvraagstuk brengt, maar wel een re paratie-methode van meer dan gewone beteekenis, waardoor het probleem heel veel aan urgentie zal inboeten. In een nevengebouw van de Java Deurenfabriek te Vel- sen-Noord de tramremise van de vroegere stoomtram Haarlem-Alkmaar - is sedert eenigen tijd gevestigd: De Eerste Nederlandsche Klom pen Reparatie Industrie. Voorloopig is het nog een bescheiden bedrijfje, doch dat er wat „in zit", bewijst de steun dien het geniet van een zoo bekend bedrijf als de Java-Dcurenfabriek, zoomede de interesse die de Neder landsche Landstand aan den dag legt voor de hjer toe gepaste reparatie-methode, zijnde een uitvinding van den heer W. de Groot, tot voor kort timmerman aan de Papierfabrieken Van Gelder Zonen. De heer de Groot is behept met een uitvindingsknobbel. Deze eenvoudige man heeft al een heele reeks practische dingen uitgedacht, maap tot dusverre 'baarde al zijn uit vindingen. behalve dan een bescheiden persoonlijk suc ces, hem slechts veel zorg en evenveel teleurstelling. Met zijn klompen-uitvinding zal dat echter anders gaan, o.a. door zijn contact met den Landstand, die cursussen on der de Groot's leiding orga niseert en reparateurs in verschi-lende plaatsen zal aanstellen. Wat er met den versleten klomp gebeurt. Zoo op het oog doet de vinding denken aan het be faamde el van Columbus. Onder den versleten klomp wordt eenvoudig een nieuwe zool van dun, buigzaam hout aangebracht, nadat vooraf 't gat in den klomp is gedicht en verstevigd door het ep- brengen van enkele lagen dun hout, welke lagen de schoenmaker als het bin nenwerk pleegt te bestem pelen. Trouwens de heele reparatie-methode ds in we zen meer verwant aan het werk van den schoenmaker dan aan dat van den klom penmaker. De verwantscl«D is uiteraard maar betrek)^ lijk, want men zou al heel vreemd opkijken, als de schoenmaker den neus van de schoen op soortgelijke wijze zou „opvullen" als hier bij den klompenneus gebeurt. Wat hier over de methode in enkele regels wordt ge zegd, is echter uitvindings- arbeid vart twee lange jaren. Al dien tijd heeft "de heer de Groot met de idee rond- geloopen, gepaard gaande met het onafgebroken nemen van proeven. De quintessens van de vinding schuilt behal ve in dé buigzame zool, waardoor de klomp niet „klost", in de bijzondere wijze van bewerking van het hout. Immers het gaat erom den versleten klomp weer voor langen tijd bruikbaar %te doen zijn, vandaar dat een „gewoon" stukje hout, hoe vernuftig ook onder den klomp gelijmd, geen dienst kan doen. De Velsen-Noord- sche uitvinder vond de oplos sing door Het gebruik van kopshout en door dit op bij zondere wijze te zagen en te schaven. Hoe hij dit doet, komt men niet aan de weet, want juist daarin zit het ge heim en de werkelijke be- teekenis dez*r uitvinding. Klompen bty honderdtallen Dat de methode in een dringende behoefte voorziet, bewijzen voor zocver men nog niet van de urgentie van het klompenprobleem over tuigd mocht zijn de hon derden paren gerepareerde klompen, die ln hét bedrijfje broederlijk langs de wanden staan. Deze schouw leent ons, dat het klompenvraag stuk een heel wat breeder terrein omvat dan men op pervlakkig wel zou denken. Men kan het werk in het bedrijfje bijna niet af, zoo groot is de animo om ver sleten klompen volgens de methode-de Groot te doen „verzolen". Zelfs is het reeds voorgekomen, dat per adver tentie moest worden bekend gemaakt, dat gedurende en kele dagen geen reparaties meer werden aangenomen. „Ik maak verslelen klom pen yreer als nieuw", zegt de heer de Groot bij het af scheid nemen, maar doet U mij een plezier, en zet voor al in de krant, dat de merj- schen de klompen niet tot den naad moeten verslijten, en vraag ze dringend om niet zelf zolen eronder te spijke- ren, want spijkers vermoor den een klomp. In het fabriekje te Velsen-Noord ondergaan de versle'en klompen een verjongingskuur; zij wor den weer ais nieuw! (Foto Peperkamp) OFflCIEELE MEIïEDEETJNGEN Wolaanslag 1948. Het aantal vliezen, flat de schapen hoeders t.z.t, zullen moeten Inlevj-ren, zal tenminste worden gelijk gesteld aan het aantal overjarige schapen, dat op 2 Mei J.l. aanwezig was. Om aan dezon aanslag te kunnen voldoen, mogen na 2 Mei geen ongeschoren schapen van de bedrijven worden afgevoerd. GeloidebilJetU-n zijn daarom na 2 Mei alleen geldig voor het vervoer van geschoren achapen. Aflevering van batterijen, In aansluiting aan de circulaire van 18 Maart 1943, M. 693/394, wordt bekend gemaakt, dat fabrikanten van en han delaren ln batterijen voor hand- en zak lantaarns in de vierde periode, van 1 Mei t.e.m. 31 Juli 1943, dezelfde hoe/ veelheden en aan dezelfde afnemers mogon afleveren als in do derde pe riode (van 15 Maart tot 80 April 1943). De leveranties, die in de derde perio de zijn gedaan op grond van koopver gunningen, voorzion van deu opdruk „speciale toewijzing", mogen, zooala in genoemde circulaire ls vermeld, niet worden herhaald. Koopen, bewerken enz. van afvalglas. Gelijk bekend, is het koopen, verkoo- pen, afleveren, bewerken en verwer ken van vlakglas, alsmede het doen verrichten van deze handelingen, ver boden, tenzij men daartoe schriftelijke vergunning heeft van den directeur van het Rijksbureau voor Bouwmate rialen. Dit verbod geldt ook voor af valglas (glasafsnijdsels en scherven glas, waarvan de maten kleiner zijn dan 9X14 cm., bij tuindersglas 32,3 X 27 cm.). M.i.v. 6 Mei is het hun, die een schrif telijke vergunning bezitten tot het koo pen, voorhanden of in voorraad hou den, bewerken, verwerken, doen be werken, doen verwerken, te koop aan bieden, verkoopen en afleveren vsn oude materialen en afvalstoffen, afge geven door den directeur van het Rijksbureau voor oude materialen en afvalstoffen, ook toegestaan deze han delingen te verrichten ten aanzien van afvalglas zonder afzonderlijke vergun ning van den directeur van het Rijks bureau voor Bouwmaterialen. Indien aan alle andere bij de wet of anders zins gestelde voorwaarden is voldaan. Het verkoopen van afvalglas door „voortbrengers" aan handelaren, die in het bezit zijn van de bovenbedoelde vergunning van den directeur van het Rijksbureau voor oude materialen en afvalstoffen, is zonder meer geoorloofd. Adreswijziging. Het adres van den assistent bij den rijkslandbouwvoorlichtlngsdlenst J. J. Polter, gewoond hebbende te Hoog woud, is als volgt gewijzigd: J. J. Pol ter, S. 81, SIJbekarspel. Belanghebben den dienen hiervan goede nota te nemen. DE RTJKSLANDBOT.-WCONSU- LENT VOOR NOORD-HOLLAND. Levering rundvee. Dc betreffende goorganiseerden moe ten aan de hun toegezonden lastgeving tot levéren voldoen. Indien aan de last geving geen gevolg wordt gegeven, stellen zij zich' bloot aan lnbezltname met de gevolgen daarvan. Verzoek schriften tnt uitstel van levering wor den vanaf 8 Mei 1943 niet meer op het hoofdkantoor ln behandeling genonTen. Slechts in zeer speciale gevallen kan men zich hiervoor wenden tot den bu reauhouder. Voor rundvee, contract runderen, schapen en contract-schapen, voor „vrijwillige levering" bestemd, zijn de hiervoor bestemde leverings- kaartjes ook verkrijgbaar ten kantore van de bureauhoudera. Verplichte Inschrijving van volkstnlnders. De houders van volkstuinen zijn overeenkomstig de bepalingen van do „Bodemproductlebeachikking 1942, volkstuinen" verplicht, hun volkstuin bij de landbouw-crlsis-organUatie ,te Alkmaar te laten inschrijven. Een aan- vrago om inschrijving moet geschie den door invulling en inzending van een formulier, dat verkrijgbaar is bij de P.B/H.'s en bij de gemeente-secre tarieën. Volkstuinders. die verleden Jaar als zoodanig bjj do L.C.O. Ktonden ingeschreven. dienen onverwijld het hun toegezonden antwoordkaartje ter handhaving van hun tuin op te zen den. De volkstuinder stelt zich aan moeilijkheden bloot, nis hy niet aan zijn registratie-verplichting voldoet. Het gebruiken van een volkstuin, zon der dnt men staat ingeschreven, ls ver boden. Ook zal het niet mogelijk zijn om t.z.t. een vervoerbewijs voor de ge oogste producten e-d. te verkrijgen. Voor het verpachten van gronden voor volkstuinen en voor het aanleg gen van complexen van tien of meer volkstuinen is goedkeuring vereischt. Deze goedkeuring moet schriftelijk bij de L.C.O. worden aangevraagd. DE VOEftSELCOMMISSARIS VOOR NOORD-HOLLAND. DE NEDERLANDSCHE BANKNY Inlevering van buitenlandsch bank papier en specie. De Nederlandsche Bank N.V. te Am sterdam deelt mede, dat zij onderstaan de buitenlandsche betaalmiddelen, die ingevolge art. 9 van de Deviezenveror- dening 1940 en artikel 44 van het de- viezenbesluit 1941 aan haar zijn of moesten worden aangeboden, thans wenscht aan te koopen. Met het oog hierop worden ingeze tenen, voor zoover zij de navolgende gangbare buitenlandsche betaalmidde len in eigendom hebben of daarop eenig recht kunnen doen gelden of daarover eenlge macht uitoefenen, als bedoeld ln artikel 44, 4de en 5de lid van het De- viezenbesluit 1941, opgeroepen deze bui tenlandsche betaalmiddelen vóór 6 Ju ni 1943 aan de Nederlandsche Bank te Amsterdam of aan een deviezenbank te verkoopen en over te dragen, te we ten: Engelsche ponden bankpapier cn specie: Australische ponden bankpa pier: Zuid-Afr. ponden bankpapier; Turksche ponden bankpapier; Pales tina ponden bankpapier; Canada dol lars bankpapier; Deensche kronen bankpapier en specie: Argent. pesos bankpapier; Spaansche peseta's bankpapier (geen roode peseta's); Lires bankpapier en specie; Escudo's bankpapier en specie: Pengoe bank papier en specie; Flnsche marken bankpapier en specie; Lei - bankpapier; Lewabankpapier: Zweedsche kro nen specie. Zwitsersche francspe cie; U.S.A.-dollars specie. Bij verkoop aan de Nederlandsche Bank moet het bankpapier geleverd worden bij de hoofdbank van de Ne derlandsche Bank, Rokin 127-129, Am sterdam. de specie bij haar kantoor Heerengracht 461-463, Amsterdam. Bij de inlevering wordt een provisie van 1/4 met een minimum van f 0.25 in rekening gebracht, terwijl de deviezen- banken ook porti- en assurantieko6ten in rekening kunnen brengen. Indien de tegenwaarde der ingelever de vnluta f 10.— of minder bedraagt, wordt een provisie van 10 cent be rekend. Men maalde op Terwee voorheen Voor beste Koffie staat, Zotffs men nu Terwee verkiest Voor koffie-surrogaatI Elk ■AKKERTJE" Is verpakt in cea cartonaen doosje.' zooals hiernaast afgebeeld wordt.' Let daar goed op! Q^mmJ^RderJaridscJre^p{^n3fillvp No. 3. T.l.li]. dok-fol Tofelfje dek-je, sprok de snaak, 'k Zal later op jouw gaven klinken, Ik kon nu eten noar mijn smaak En dagelijks SAVORA drinken I NIEMEIJER'S fiet surrogaat dat als tSee smookt. niet telefoneereii het gaat om m enschen l evens Die levert zijn Scheerzeep- bon N in bij zijn leveren-* cier, wenl hij krijg^jan nog Adelaar-Scheerzeep van oude kwaliteit! Au

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Dagblad Noord-Holland, Schager editie | 1943 | | pagina 3