De Rede, van den Rijkscommissaris. Op en poorten voor het Bolsjewisme. (Vervolg van pagina 2.) DE pacten van vriendschap der En- gclschen en Amerikanen openen de poort voor het bolsjewisme en ver raden alle anderen. In deze vriend schapspacten is Polen, is do Balkan, is Iran, is het geheele Baltische gebied, althans voor zoover wij het, weten, al verkocht en versjacherd. Wat er ver der nog verkwanseld is, daarop zullen wij niet komen, want dat zal Duitsch- land verhinderen. Verdragen, die met de bolsjewieken zijn gesloten, hebben een bijzondere belichting gekregen, sinds wij de meeningen kennen van mevrouw Kollontay, de gezante der Sowjet-Unie in Zweden en van Kaga- nowitsj, den schoonzoon en rechter hand van Stalin, die verklaard hebben, dat verklaringen met burgerlijke regee ringen er niet zijn om te worden nage leefd. Verdragen zün er, om op het pas sende oogenbllk te worden verbro ken. Dat is con moraal, die heel duidelijk in het joodsche wetboek, In de talmoed staat. In de talmoed wordt gezegd: wie geen jood is, Is geen volledig mensoh. En wanneer men met een nict-jood een verdrag sluit, is men moreel niet gebonden. Nederlanders, daarin moet men toch den samenhang 2ien tusschen jodendom en bolsjewisme, den samenhang, die daar te voorschijn treedt en die de ge- heele linie van het bolsjewisme ken merkt. Wat de westelijke democratieën kun nen beteckenen, dat hebben wij sinds Versailles ondervonden. Zij beteekenen voor ons geestelijke versplintering, ma- terieele pauperiseering. en vooral het loslaten van het jodendom en dat is de zekerste weg naar het bolsjewisme. Het Duitsche volk zal zich nooit als beulsknecht van de Anglo-Amerikanen laten gebruiken. Het Duitsche volk zal alleen in het Nationaal-Socialisme alleen onder de leidng van Adolf Hitier vóór Europa en tegen .het bolsjewisme strijden. Dat moeten wij duidelijk in zien. Alle andere mogelijkheden zijn uitgespeeld. Het rad der geschiedenis kan niet worden teruggedraaid en wan neer Dultschland valt, dan Is het ook met JEuropa gedaan. Wat willen dc Amerikanen? DE Amerikanen kunnen en willen In het geheel niet voor Europa opko men. Er zijn than® verschillende bespre- kingen aan den gang, bijv. over de vraag, hoe de Amerikanen zich een we reldpolitiek voorstellen. Daarbij den ken zij aan luchtsteunounten. Dit is voor mij het beste bewijs, wanneer de Amerikanen van luch'steunpunten spreken, dat daar het isolationisme, dus het zich verwijder 1 houden van Europa zoo sterk geworden is. dat zij hoogstens nog.aan vliegtuigen en hun bemannin gen denken, doch nooit meer aan een of ander grootere deelneming, aan een krachtig optreden. Zij zouden precies zoo wegloooen als in 1918, nadat zij het onf-'-'k mede aangericht _1den. En zij heben toch tenslote een grooten buit te verteren. Wat hebben die niet reeds alles ten koste van hun bondge- nooten ingepalmd. Waarom nog meer risico? Zij hebben bovendien hun jo den. Deze hersentrust van Roosevelt bestaat toch alleen maar uit joden. De Vereenigde Staten bieden thans 't ken merkende beeld van een menschen- groepeering, die door joodschen geest beïnvloed wordt. Dientengevolge staat Europa slechts voor de keus voor het geval dat de anderen zouden overwin nen, of de Amerikanen laten Europa aan zijn lot over, dan komt het bols jewisme onmiddellijk, of de' Amerkanen het geheele nihilisme, waarmede de joden steeds andere vo'ken ovcr- stroomen, over ons komen. Dan zouden wij het bolsjewisme uit de tweede h- hebben, d. w. z. een overwinning van de anderen zou alleen de vraag opwerpen, of het Joodsche wereldcen trum in Moskou of in Washington is. Neen kameraden. Met het oog od dezen toestand is er, slechts één pa rool en dit parool heet: Europa ont waak. Voor U. Nederlanders, Is dat niet gemakkelijk, het beteekent op geestelijk gebied een verlaten van 't humanisme, dat reeds ecnigszins met de wereld onbekend en misschien 'n beetie hoovaardig geworden is en uit een confessioneele binding, die zoo ver gaat', dat zi1 het volk verdeelt. Het beteekent economisch het over schakelen van een overzeesehen han del, welke verloren is. op Europ^, Wanneer werkelijk het geval zich zou voordoen, dat de Ame rikanen met hun schepen cn hun troepen Nedcrlandsch-Indië zou den heroveren, gelooft U dan, dat zij Indië zouden aanbieden op het presenteerblad aan de emigran- tenregeering in Londen? Hebben deze plutocraten de Ame rikanen al niet beter leeren kennen? Maar u weet heel goed. dat het zoo niet zal gaan. U gelooft echter, dat u dan misschien een uitkeering van 10 pet. zal kunnen krijgen en dat is altijd nog meer dan niets. Doch dat deze uitkeering van 10 pet. tevens zou beteekenen, dat het geheele Nederlandsche volk in een anti-Euro- peesch systeem zou worden gesleurd, dat laat deze lieden totaal onver schillig Dit ontwaken beteekent ook een verlaten van de getallendemocratie. want deze getal- lendemocratie is een vorm. die in oogenblikken van de beslissende worsteling om het zijn of het niet- ziin niet stand houdt. Er is echter geen andere weg. Deze weg kan den Nederlanders niet bespaard worden. Moet liet zoo voortgaan? I/'AMERADEN. Ik vraag U met 't oog op dezen toestand: moeten er hier nog eens dergelijke stakingen komen? Moet men steeds weer in botsing komen met een noodzakelij ke ontwikkeling? Is het niet veel be ter, hier vrijwillig mede te werken, opdat het Nederlandsche volk zich zelf bewaart en zichzelf de plaats verovert en dan behoudt, die het op grond van zijn bloed en zijn groote kwaliteiten verdient? Wat kunnen in dezen toestand uitingen van rouw of van wrevel of van een zenuwachtige toorn, zooals wij Zondag in de ker ken gehoord hebben, helpen? De hervormde kerk heeft uiting gege ven aan fiaar diepe ontsteltenis. Over deze gebeurtenissen moe ten de Nederlanders ontsteld zijn. Zij moeten thans slechts de juiste consequenties trekken. Wan neer de kerk oproept tot gebed, dan bewandelt zij den weg dien zij zich gegeven ziet om haar taak te ver vullen. Maar ik geloof, dat overigens het beeld te somber is geschilderd De studeerenden, die tewerkgesteld worden, kan men thans niet meer als zoodanig beschouwen, want zij hebben de mogelijkheid, den weg, dien hun door nun superieuren was geboden, niet gebruikt. Deze loyaliteitsverklaring, die eigenlijk de vanzelfsprekend heid, om verordeningen der be zettingsautoriteiten en van de eigen autoriteiten op te volgen aan het eigen weten en gewe ten vastknoopt, is ongeveer het uiterste, wat ik op dit gebied nog kon doen. Doch moesten alleen de Neder landsche arbeiders voor den arbeids inzet in aanmerking komen en die genen, die studeeren en zonen van rijke ouders zijn. die zouden niet voor den arbeidsinzet in aanmer king komen? Bij m:: bestaat zooiets nieC Overigens^ mijne kameraden, men moet deze jongelieden in hun ver- zamelkampen gezien hebben. Daar viel een onbevangen vroolijkheid waar te nemen. Het was alsof zij van hun nachtmerrie bevrijd waren. Waarschijnlijk is het de voortduren de ophitsing van enkele professoren, waarvan zij thans, God zij dank, be vrijd zijr. Daarom zijn zij zoo onbe vangen opgetreden. En dan kan ik nog zeggen, dat er zeer zorgvuldig te werk gegaan wordt bij de tewerk stelling. Zoo komen bijvoorbeeld de medische studenten in hospitalen en wel in zeer mooie streken. Daartoe behoort ook mijn ge boortegrond. Ik ben er van over tuigd, dat zij daar zeer veel zul len leeren en dat zij, wanneer zij eens na een bepaalden tijd te rug komen, zich dankbaar zul len herinneren, dat zij in dezen tijd van historische grootte, waarin men stand moet houden, toch nóg een zekeren inzet ge presteerd hebben. ?e^e&..?e.niet gewilde arbeidsinzet m het Rijk is een beproeving. Ik geef dat toe, doch het is werkelijk een gebod van dezen noodtijd van Euro pa, dat mij het recht geeft en ook de volkomen rustige verantwoordelijk heid om dat te verlangen. Denkt u er toch eens over na: hoeveel mil- lioenen Duitsche mannen, ook va ders, ook broeders, ook zoons, zijn thans reeds jarenlang van hun ge zinnen weg, niet om ergens veuig met een dak boven het hoofd te wer ken, doch daarbuiten, in de steppen van het Oosten, staan deze mannen en vormen daar den wal van ijzer en Dlqed, opdat deze steppenhorden ons niet zullen overvallen. Denkt u toch eens aan deze millioenen man nen, aan wie toch ook dé Nederlan ders het te danken hebben, dat zij drie jaar lang, weliswaar onder be paalde beperkingen, maar tdch in omstandigheden geleefd hebben, die veel meer overeenkomen met vredestijd, dan die, die daar buiten met hun leven voor Europa opko men. Dat moet men zich toch voor oogen houden. Het tewerkstellen van deze mannen in het Duitsche rijk geschiedt onder waardige voor waarden en het is een groote bele venis. Het nationaal-soclalisme. Het nationaal-socialisme is nu een maal de levensvorm van den strijd, omdat wij thans hard moeten strij den en hieraan het individu onderge- geschikt maken. Doch het nat. socia lisme raakt de innerlijke vrijheid' v. den mensch niet aan, want datgene, wat gil thans ziet. deze energieke en aan initiatieven rijke discipline van den Duitschen soldaat, is geen dres suur. Het is een vrijwillige tucht, die elkeen zich oplegt terwille van het groote doel. dat hij voor oogen heeft, terwille van de groote idee van het volksche bewustzhn. dat ons zegt. dat wij allen volksgenooten van een bloed zijn. Daarenboven zijn wij Germanen uit een bloedfamilie. en wij allen zijn Europeanen, ge dragen door de Arische basis van ons bloed, dat de belangrijke bij drage geleverd heeft tot de cultuur der wereld. En daarom, omdat wij van een bloed zijn, hebben wil ook allen dezelfde verantwoordelijkheid. Het nieuwe Europa. 1"T n^uwe Europa vormt zich ■77 aan de.fronten, het vormt zich echter ook in dc fabrieken en de werkplaatsen, die thans voor de fronten werken. 'De gruwelpropa- gandisuen zullen hun God weet wat vertellen hoe het er daar uitziek Wanneer dat waar zou zijn, zouden °nze productieresultaten niet zoo schitterend zijn en alle plannen overtreffen. Het verbazingwekkend ste feit na het heldhaftige optreden van onze soldaten aan het front is, dat daar de Europeesche arbeiders in nnn werkgemeenschap bijeen zijn. 20 tot 24 naties hebben hun mannen gezondem die. werken daar in de werkplaats bij hun gemeenschappe- 1 ij ken arbeid voor één gemeenschap pelijk doel. Zij leeren elkaar ken nen. De een verheugt zich over den ander, over de. cultureele prestaties, over de dansen, over de liedjes van den ander. Daar wordt Europa op gebouwd en daar wil de Nederlan der met bn zijn? Ja, wilt gij u ab soluut afzijdig houden wanneer dit nieuwe Europa komt? Mijne kameraden, deze menschen zullen ons eens dankbaar zijn. dat wij hen daarheen geleid hebben, waar het nieuwe Europa gebouwd wordt. Nationaal-socialisten, hoe bitter boos en toornig klonk het andere herderlijke schrijven. Daarin wordt gesproken van een zedelijk gevaar en van het verlies der levensvreugde. Ja, do tijd van heden, is helaas niet do tijd van de levensvreugde. Daarmede zou men zich zelf bedriegen. Wanneer wij thans ee levensvreugde in elk opzicht zouden laten gelden, dan zou het Bolsjewisme zich over on3 heen storten. Neen, thans is het de tijd van den levensernst. Deze generatie moet ernstig zijn, opdat de toekomst, althans de toekomst van onze kinderen, weer blijder wordt. Elk an der parool is valsch en een zedelijk ge vaar. Ik heb overigens van de Neder landers een betere meening, dan dat ik zou vreezen, dat zij ergens zedelijk ge vaar zouden kunnen loopen. Voor onze Nationaal-Socialisten, in welken toe stand zij ook kómen, zou ik geen zorg hebben, dat zij in een zedelijk gevaar zouden kunnen geraken. Al hebben wij ons opvoedend werk nog niet generaties lang geleverd, toch weten wij, wien wij kunnen vertrou wen wanneer wij op Nationaal-Socialis ten vertrouwen. Er wordt ook gespro ken over de Babylonische gevangen schap. Ik ben altijd van meening, dut een te sterk opschroeven en overdrijven de kracht der overtuiging verzwakt. Ik zou het niet graag willen, dat de Neder landers vergeleken worden met Gods uitverkoren volk. Ik heb een betere m.eening van de Nederlanders om een dergelijke vergelijking te maken. Ik zou echter willen zeggen, dat mij niet be kend is, dat er in de Babylonische ge vangenschap verlof, briefwisseling en het doorbrengen van vrijen tijd bestaan heeft. Er is ook over gesproken, dat de Ne derlandsche priesters niet met hun ar beiders kunnen meegaan, dat begrijp ik heelemaal niet, want ik gelocf, dat er in Duitschland geen gebrek aan katholieke priesters ls. Ik zou veel beter de opmerking be grepen, wanneer b.v. dc Nederland sche artsen kwamen en zouden zeg gen: Kgk U eeLs mijnheer, de Duit sche artsen staan aau het front en moeten de gewonden verzorgen, laat U ons toch naar Duitsohland gaan, opdat wij de medische zorg voor onze N .derlanders op ons kun nen nemen. Dat zou ik begrijpen. Het Nederlandsche volk wilde geen oorlog, V AN een dln* ben min of meer overtuigd, n.1. dat het Nederland sche volk den oorlog niet gewild heeft. Des te grooter is de verant woordelijkheid Van degenen die de leiding hadden. En Vanneer men met vuur speelt, dan wil zich over het algemeen niemand daaraan bran den. Maar wanneer men te dicht bij het vuur komt, brandt men zich toch. En kan het neutraal genoemd worden, wanneer men dat misbak sel van afgunst; en duivelsch denken daarginds, dien pater Muckermann, die alles wat Duitsch en nationaal- socialistisch is. heeft belasterd, wan neer men dien hierheen haalt en hem in het vroegere klooster te Valken burg, als in de centrale van een gif- fabriek en van propaganda laat doen wat hij wil? HeJ, is niet juist wanneer er ge zegd wordt, dat het christendom de eenige macht is. om die tegen het bolsjewisme te keeren. Het politieke christendom stellig niet. dat weten wii beter. Wij hebben immers de zwart-roode coalitie in Duitschland meegemaakt, die zwart- roode coalitie van het centrum en sociaal-democraten, die deels uit dom heid, deels uit kwaadaardigheid, de wegbereidster was voor de bolsjewi- seering van hét Duitschè volk, dat alleen door Adolf Hitier en het natio naal-socialisme van den rand van den afgrond kon worden gered. Ik geloof, dat men ook zeer voorzichtig moet zijn, ivanneer men spreekt over geloofsvrij heid- en gewetensdrang, juist in dit land, dat zijn heldhaftige grootheid gevonden heeft ineen tijd, waarin het voor zijn eigen geloofsvrijheid gestreden heeft, tegen een front, waarin toonder tijd de katholieke kerk stond en in een tijd, waarin bijna in elke stad hier en in Vlaunderen. de brandstapels werden aangesto ken. Het beste bewijs voor de grootmoedigheid en vrijheid die wij geven is hot feit, dat zulk een herderlijk schrijven onge hinderd kan worden voorge lezen. Kameraden, bij ons zijn geen martelaren te balen. VERDUISTER GOED. Deze week van. 21.455.30 uur Maan op 21.49, onder 7.12 uur. 26 Mei: Laatste kwartier. Priesters ln gevangenschap. HET is echter juist, dat er priesters zijn, die in de gevangenis zitten. Ik ken ellc afzonderlijk geval. Dat zijn echter volkomen reëele overtreders die hebben zich- vergrepen, of wel hebben zij DuitsPhlanü, het .nationaal socialisme en den Führer gesmaad en wel in een vorm. die men zich niet kan laten welgevallen, of wel zij hebben spionnage bedreven, of zij hebben den vijand begunstigd. Dan bestaan er ook nog kleinere over treders. die zich vergrepen hebben aan de wetten van de voedselvoor ziening. maar martelaren zijn dat niet Om aan elke verdere bespreking een eind te maken, stel ik de verantwoor delijkheid vast. Wie zich tot onge hoorzaamheid laat verleiden, die mag zich niet op den kansel beroepen, die zal de gevolgen in al ziin hardheid moeten dragen, zooals zij in deze maand Mei door ons bewezen werd Men heelt mij soms voorgehouden, dat ik. op elk gebied van het open bare leven het nationaal-socialisme den voorrang geef. Dat is voor mij geen verwijt, dat is mijn historische opdracht, die ik hier te vervullen heb. wanf dit Europa valt slechts te redden, wanneer het nationaal-socia- listische Duitschland zich als een wal voor deze golf uit het Oosten werpt, en dit optreden, deze afweer, dat geeft juist de aanspraak op de leiding. Ik zal altijd als nationaal-sociallst handelen, dat beloof ik u allen. Dat beteekent echter niet. dat ik ook maar aan een enkel mensch het nationaal- socialisme wil opdringen. Daar is geen sprake van. Het nationaal-socialisme is een zaak van de innerlilke overtuiging. Ik heb niets aan iemand, die slechts napraat wat hem wordt voorge zegd. Op zoo iemand kan ik in ernstige tijden niet vertrouwen! Twee groepen van organisaties. Nu zijn er lijer twee groepen van organisaties. De ecnen zijn de politieke organisaties, waarbij ik er waarde aan hecht, dat elk lid afzonderlijk lot het Nationaal-Socialisme komt. Dat zijn echter volkomen vrijwillige organisaties en wanneer binnen het bereik van die organisaties ergens dwang wordt uit geoefend, dan hoogstens een dwang door vele geestelijken om de lieden uit de organisatie te halen. Daarnaast be staan er beroepsorganisaties. Dat zijn de organisaties, die een bepaalde taak moeten vervullen, welke voortvloeit uit de noodzaak van dezen tijd en die wordt opgedragen aan de afzonderlijke beroepsgroepen. Daarbij is het mij ook onverschillig welke gezindheid iedere man afzonderlijk heeft, wanneer hij slechts de taak vervult, die aan hem, krachtens zijn beroep, is opgelegd. De leiding over deze organisaties kan ik evenwel slechts in handen leggen van mannen, die ik vertrouwen kan cn dat ziin juist de Nationaal-Socialisten, Overigens vinden deze vrijwillige organisaties een heel goeden weer klank. Ik heb me de ciiiers laten voorleggen. Dc Nederlandsche Volksdicnst b.v. heeft van Januari 1942 tot Mei 1943 ziin ledenaantal vertienvoudigd. Het Nederlandsche Arbeidsiront heelt in een jaar tijd ziin leden-aantal vervijivoudigd cn de Winterhulp Nederland heeit in het eerste jaar 7 'A milliocn, in het tweede jaar 10% millioen verdeeld en zal dit jaar 13 millioen verdee- len. Dat zijn ciiiers. Een belangrijke beslissing. KAMERADEN, wij staan voor een be langrijke beslissing. Wij moeten in stand houden, wat onze geniale lei ding in drie iaar voor ons verkregen heeft en wij kunnen ons binnen stra tegische grenzen handhaven, die zoo sterk zijn. dat onze vijanden, wanneer het mogelijk zou zijn, met een veel voud aan menschen en materiaal zou den kunnen komen en toch niets be reiken. Maar, Nationaal-Socialisten, een wereldoorlog is een wereldgedicht. En in het vierde iaar van dit gericht komen de bekentenissen. Wij zijn jjist kort geleden getuigen geweest van een ontzettende moreele catastrofe, name lijk het prijsgeven van de Polen en dc kleine volken, waarvoor Engeland zoo genaamd dezen oorlog begonnen is. Dat heeft natuurlijk onrust 'gewekt Toen heeft meneer Kleffens op 23 Maart zijn stem verheven en gezegd: „Het zou niet juist zijn, dat alleen de groote mogendheden zouden beslissen, want de kleine naties hebben door ver keerde handelingen van de groote schade geleden, waardoor hun bestaap in gevaar gebracht is." Die man merkt alles, zij he^ dan ook' laat. Meneer Hambro uit Noorwegen heeft gezegd: „Tot nu toe hebben wij alleen maar bijdragen moeten leveren, gekregen hebben wij nog niets. En wanneer er groote problemen behandeld worden, dan is het onrechtvaardig, wanneer de kleine staten niet een woordje zouden kunnen meespreken. Mijne kameraden, wie herinnert zich daar niet de woorden, die de Fiihrer tot Mussert gesproken heeft: „Ik wil de Nederlanders niet als overwonnene^ behandelen en wan neer de tijd gekomen zal zün, dan zal ik U bij mij roepen en zullen wU over dc toekomst spreken". Ziet, mijne kameraden, dan is de hou ding daar aan de overzijde bij de plu tocratieën toch een andere. En toch zijn ?ij zoogenaamd voor de kleine volken opgekomen. Meneer Crlpps heeft gezegd: „De kleine volken krijgen geen souve- reiniteit meer". En Churchill heeft dit aangevuld: „De wapens zullen de kleine volken ook niet meer krijgen". Hier kunt U het groote verschil tusschen democra tie en de Natlonaal-Socialistische ge meenschap zien. In een Nationaal-Socia- listische gemeenschap is het totaal on verschillig, of de een klein of groot in getal is. Daar wordt gekeken naar zijn prestatie. En wij kunnen ons in een Europeesche gemeenschap zeer goed voorsteilen, dat een in aantal klein volk op het gebied, waarop het het meeste presteert, allen, ook dc grooten. leidt. Dat kunnen wij ons rustig voorstellen. Die aan de overzijde, deze democraten, echter niet. En wat de wapens betreft? Vraagt eens aan de kameraden van de Standarte Westland en het Legioen en zij zullen U vertellen, dat juist de Ne derlanders de beste wapens krijgen die er maar zijn. U kunt mij gelooven, wanneer de Nederlanders eenmaal be reid zijn ln dezen strijd om Europa mee te strijden, bestaat er niet, zooals Engeland, het voorbehoud: de wapens alleen voor de grooten. O neen, de beste wapens die wij maar kunnen uitvinden en produceeren, zullen dan ir, Uwe handen gelegd worden, mijne Neder landers, verlaat U daar op. WiJ verwachten den aanval. KAMERADEN, wij verwachten den aanval. Wij willen hem, omdat hij de beslissing brengt. In Afrika zoo be weren onze vijanden hebben de En- gelschen 220.000 man verlóren. Dat een mooi getal. Waarschijnlijk is het te laag, omdat het van de overzijde wordt opgegeven, en de verliezen der Ame rikanen en hulpvolkeren hiy niet bij zijn opgeteld. Doch wanneer zii eens hier een po ging zouden doen en het tienvoudige aan verliezen zullen hebben geleden, dan zal 'de bezinning komen Dan zullen de Engelschen plotseling in zien. dat er geen enkele Europeesche continentale macht is. die het Em pire bedreigt, doch dat het alleen hun vrienden ziin. die hen van het Empire berooven. Dan zullen zij inzien, wat het zou beteekenen. wanneer het bolsjewisme tot aan de kust van den Atlnntischen Oceaan zou oprukken. Dan zullen zii zich de vraag voorleg gen. of zii dezen oorlog tot het einde moeten voeren, alleen, opdat de Joden hun wraak kunnen nemen. Want dat is de oorzaak van dezen porlog cn de oorzaak, dat de oorlog nog niet ten einde gaat en dat hij niet reeds ang ten'einde is. Daaraan is uitsluitend de in vloed van de Joodsche adviseurs bil de regecringen van onze vij anden de schuld. Want, wanneer de volken bij zichzelf te rade zouden gaan, waarom het gaat, dan zouden zii elkaar reeds lang weer de hand voor een vreed- zamen arbeid gereikt hebben. Ook de Amerikanen zullen eens gaan denken. Wanneer de Amerika nen merken, dat zii de halve wereld ten koste van. hun bondgenooten met zeer geringe middelen hebben inge palmd. zullen zij er nog wel eens over denken, alvorens dit Europeesche bankroet in hun oogen aan te vallen en het 50-, het honderdvou dige aan verliezen te lijden, zonder kansen op succes. De Engelschen en Amerikanen staan pas voor de poli tieke uitwerking van dezen oorlog. WH weten waar het omgaat. WIJ, nationaal-socialisten. zullen misschien persoonlijk en men- schehjk smartelijke verliezen liiden, doch politiek worden wii steeds har der. Want hoe langer de oorlog duurt des te beter weten wij waarom het gaat. Nog nooit hebben wij dat zoo duideliik gezien als in dit iaar en nog nooit zijn wij zoo vastbesloten geweest dezen oorlog tot aan het ze gevierende einde voort te zetten, Mijne kümeraden. de beslissing van dezen oorlog hangt af van den wil tot volhouden en zelfbehoud, die alle soldaten, arbeiders en de vrouwen toonen. De wil zal sterker zjjn van dengene. die 't moreele recht aan zijn zijde weet en diegene zal zich moreel in ziin recht voelen, die zegt. dat hetgeen wat hii wil goed en recht vaardig ls. Wat willen onze vijanden? Wat brengen zii Europa anders dan den chaos? 't Bolsjewisme over Cen traal Europa eri -dan den volgen den ^rong verdec, naar een dorden wereldoorlog. Precies zoo als Walace het gezegd heeft, de vice-oresident der Vereen, Staten: .De derde wereldoorlog is niet te vermijden, wanneer de bolsje wieken hun idee van een wereldre volutie niet opgeven." Ja. gelooft dan iemand van ons, dat Stalin zijn wereldrevolutie opgeeft? Dat zijn beginnelingen, die zooiets meenen. die in het geheel "een begrip hebben van het Bolsjewisme, En meneer Clapper. de journalist van het Witte Huis. heeft gezegd: ..Hoe meer wii erop vertrouwen dat wij den oorlog winnen, des te minder gelooven wij dat de overwinning van langen duur zal zijn." Dat is het wat onze tegenstanders brengen, wanneer zij zouden overwin nen en dan zoo moet elkeen hier zeggen zal cr ellende en chaos 'ont staan. Wij zouden vernietigd worden wij zouden het -tooneel van den derden wereldoorlog worden en zij daarginds zouden weer voor een nieuwen oorlog staan. Waar zouden de kleine volkeren blijven, wanneer het Joden-centrum Moskou of 't joden-centrum Washing ton den toon zou aangeven? Zijn dc kleine volkeren dan niet veel beter uit onder de bescherming van de Europee sche gemeenschap, onder de bescher ming van onze eeuwenoude cultuur, die wii met e»kaar verkregen, die wii met elkaar door striid verdedigd en die wii met elkaar doorstaan hebben? Hoe wordt hef beter? Kameraden wanneer wij de over winning behalen dat kunnen wii zeggen zal het iedereen in Europa beter gaan. De toestand van heden is het uitgangspunt van de bescheu- wing. De wereld is 7X»o op haar kop gezet, dat niets meer terugkeert. Wij moeten zien waar wij thans staan. Dat moet duidelijk cn nuchter worden ingezien en dan moeten wij ons afvragen: hoe wordt dat beier? En dan kunt ge er zeker van zijn, of gij arbeider zijt of boer: wanneer eens weer de vrede komt, dan weten wij 'wat wij te doen hebben. Daar ginds. >n Amerika breken zij zich het hoofd. De heer Sumner Welles, onderstaatssecretaris der V. S,. heeft reeds een nachtmerie we gens de werkloosheid en wegens het productieoverschot na den oorlog, omdat hij een hopelooze liberaal is. die alleen agn goud en geld denkt. Wij echter verlangen er koortsach tig naar, dat. de vrede komt, opdat deze enorme krachten, die wij heb ben en onze grondstoffen niet ge bruikt worden voor werken der vernietiging, maar voor de werken der volkswelvaart en der sociale rechtvaardigheid. Als Duitschland wint. GE kunt er zeker van zijn, wanneer de vrede komt, dan zal er hier een opbloei door Europa gaan, dan zal elk blijmoedig aan het werk gaan, dan komt de levensvreugde, waarom heden volkomen te onpas, geroepen wordt, want heden is het de tijd voor den le- 'ensernst en voor het deelnemen aan den strijd. Dan komt de tijd, waarin elk van U kan aantreden en wel als vrije man, elke arbeider, elke volks genoot, bewust - daar hij zelf dc dra ger is van de politieke gedachte - dat er geen standen, geen kringen, geen confessies en geen hinderpalen zijn, maar dat het bioed een gemeenschap vormt, die ons allen tot een lot ver bindt, met geen andere verplichting, dan het gemeenschappelijk optreden voor het gemeenschappelijke welzijn. Kameraden, de militaire gebeur tenissen rullen de politieke ont wikkeling doen ontstaan, die tot het einde van den oorlog leidt cn hoe eerder het verstand zich laat gel den. des te eerder zal dc vrede ko men. En deze oproep, er moge ge schied zijn, wat geschied is, gaat onder alle omstandigheden uit tot alle Nederlandera: door den groei in de Europeesche houding tc ko men tot dc vrUheid van de volk sche ontwikkeling. Kameraden, de Führer heeft ons bij eengebracht. De Führer heeft onze krachten in het Nationaalsoclalisme ontplooid. Hij heeft daarmede tevens de grondbeginselen gegeven voor het nieuwe Europa: Volksche vrijheid en sociale rechtvaardigheid. In dit willen, Duitsche en Nederlandsche nationaal- socialisten, vormen wij een ijzeren en onverbreekbare lotsgcmcenschap. Wij zullen onze taak verrichten, wij zuilen tot het uiterste cn het laatste onzen plicht doen, vooral echter zal uit el- ken nationaalswciallat een fanatieke strijdlust onze tegenstanders tegemoet komen. Heil den Führer! De suikerpremie voor boeren en arbeiders. 's-GSAVENHAGE, 20 Mol. Do «ui- kerpremle welke de boeren ontvangen bedraagt 1 4/10 kg. per 1000 kg. gelever de suikerbleten. Deze wordt verstrekt in den vorm van bonnen, na levering der bieten in het najaar van 1943. Van de promie moet de helft worden ver deeld onder de arbeiders, welke op het bedrijf werkzaam zijn. Momenteel kunnen de boeren echter een voorschot krijgen op hun toewijzing. Dit voorschot wordt uiteraard het ko mende' najaar afgetrokken van hun eigen gedeelte en niet van het gedeelte der arbeiders. De boeren zijn verplicht om van het voorschot, dat ze nu reeds ontvangen, een gedeelte «f te staan aan de arbeiders. Door den Landstand zal er nauwlettend op worden toegezien, dat elk het deel krijgt, waarop hij recht heeft. De moord te Oisterwijk. Het gerechtshof te 't-Hertogenboseh heeft glstc-r opnieuw den kindermoord te Oisterwijk. op 29 Augustus 1941 ge pleegd op een daar logecrend Rotter- damsch meisje, A. Remken, behandeld. Als verdacht van dezen moord werd kort nadien gearresteerd de 3C-jgrige monteur Th. van Bcrkel uit Tilburg, die door de Brcdaschc rechtbank tot vijftien jaar gevangenisstraf werd veroordeeld. Tegen dit vonnis kwam zoowel verdach te als dc officier van Justitie In hoogcr beroep. Reeds in Maart wijdde het Hof in hooger beroep een drietal zittingen aan deze zaak. die ten slotte werd terug gewezen naar de instructie, voor het in stellen van een medisch onderzoek. De eisch was de maximumstraf, le venslange gevangenisstraf. De verdediger concludeerde tenslotte vrijspraak. Hel Hof zai over veertien dagen uitspraak doen. SCHAGEN. LOTERIJ VAN W.H.N. OP DE SCHAGER MARKT. Een novum voor de Schager markt was Donderdag de verschijning van de W.H.N. met het bekende red van avontuur. Het trok veel publiek en, zoo we ons niet vergissen, werden er goede zaken gedaan. De plankjes waren telkens spoedig verkocht en keer na keer konden de gelukkige winnaars hun prijzen, bestaande uit een aantal W.H.N.-loten, in ont vangst nemen. PAARD OP HOL. Gistermorgen, de markt begon al druk te worden, kwam plotseling een paard hollend de Noord af. Dé voerman deed wat hij kon om het dier in te houden, iemand hing ach ter aan de kar en maakte een harde tuimeling over de straatsteenen, en kele menschen trachten den weg te versperren: het gaf niet! Het paard bleef in woeste vaart doorhollen. Het rende de Noord af, links de hoek om dat moest verkeérd gaan Want het voertuig belandde daar midden op de markt, vol met men schen, dieren, vrachtwagens. Het ging ook verkeerd. Plotseling een harde klap en toen stilte. Het paard was terecht gekomen tegen twee vee-auto's, het kon niet verder. Wonderbaarlijk goed liep de ge schiedenis ten slotte af. De wagen was er het slechtste aan toe: net lemoen was stuk. planken hingen er bü. Kortom het was een ware ravage. De voerman bleek onge deerd. het paard zelf had een diepe vleeechwond in zijn borst. SCHAGEN NIEUWS. Zondag 23 Mei. Sdhagen IBergen I. Aanvang 2.30 uur. J. J. Slikker (d.): T. Schoorl en G. Anneveld (a.); G. C. AnneveMt, S. Grootes en R. v. Harem (m.); D, Schoorl, G. J. Boontjes. J. Peetoom, J. Kater en P. Stam (v.) Res.: J. v. d. Ben. Schagen 3Helder 4. Aanvang 10.uur. P. Kort (d.); J. v. Til en P. Slik (a.)J. Slagler, T. Moransart en H. Kaper (m.); P. Dekker, Jb. Ypey, H. Middelbeek, A. v. Nieuwkoop en Jb. Molenaar (v.) Res.: Joh. Fransen. Schagen AH.R.C. 4. Aanvang 12.30 uur. S. Koning (d.); A. Molenaar en H. N. de Graaf (a.); P.'Kip G. Vel en K. Borst (m.); Joh. de blijs, H. Heiligers. H. de Graaf. P. Verra en Adr. Duynker (v.) Res.: P. Voorthuizen (v.), Chr. Bakker (a.). IJ. Reens (d.) PREDIKANT TOEGELATEN. Door het provinciaal kerkbestuur van Noord-Brabant en Limburg werd candidaat F. Bloemhof, hulpprediker te Wieringermeer toegelaten tot de evangeliebediening in de Nederland sche Hervormde ksprk. ANNA PAULOWNA. Vergunning overgeschreven. - Bil besluit, van den Burgemeester ls de volledige vergunning tot verkoor» van sterken drank in het klein, staande ten name van A. List. overgeschreven oö naam van zijn weduwe. DE SCHAGER MARKT. Was de markt van de vorige weck al heel wat beter, vergeleken bij die uit de daan-oor liggende periode, gisteren mocht met recht worden gesproken van een- levendigen handel en van een veel grooter vraag. Het aantal stuks vee, dat was aangevoerd, bedroeg in totaal 1090. Hopen we, dat deze gang varuzaken zich blijft voortzetten. De handel in kalfkoeien was zcor goed. De prijzen'liepen van 900-1100 gld. Vol gens een bekend koopman waren er te weinig contracten uitgegeven voor gel- dekoeien. Wai dit anders geweest, de handel in dit vee zou zeker heel goed zijn geweest: nu was hij matig te noe men. De prijzen liepen tot 800 gld. Vrij goed was de handel in pinken, waarvan de prijzen gingen tot 500 gld. Fokkal- veren waren zeer gewild. De handel in deZe dieren was goed te noemen, do prijzen varieerden van 80 tot 135 gld. Voor de Centrale waren 64 koeien aan gevoerd. waarmede heel goede. Magere schapen zonder bon golden van 60 tct 90 gld. bij matigen handel. Op de lam- merenmarkt was veel drukte. Men hoor de daar verschillende prijzen noemen, voor de rammen van 35-45 gld., voor ooilammeren van 70-130 gld. Vooral bij de laatste was voel variatie en de prij zen waren zeer hoog. De geiten waren zeer vast. de hoogste prijs bedroeg dit maal 545 gld. bij een cenigszin6 stuggen handel. Voor kleingoed bokken werd be steed van f 20 tot hooger. Er waren ook moer biggen aan de markt, prijshoudend van f 80-100 gld. Handel goed. De konijnen waren -minder in trek dan de vorige weken. Toch kun nen de prijzen cr nog zijn, wanneer men verneemt, dat er f 50 werd besteed voor een fokkonijn. Voor kfppen geen noteering. Op dc stallenmarkt was het weer zeer druk. Alles bijeen een goed bezochte markt. MARKTBERICHT VAN SCHAGEN Van Donderdag 20 Mei. 60 geldekoeicn (magere) f 500—f 800, 64 idem (vetto) Centrale, 12 kalfkoeien f 900—f 1100, 8 pinken f 300— f 500, 10 fokkalveren f 80—f 135, 22 schapen (ma gere) f 60-f 90. 660 lammeren l 35-f 130,30 bokken en gc-iten f 20—f 545. 44 biggen f 80—f 100, 180 konijnon f 1 per kg. WIERINGEN. EEN MOEDIGE DAAD. 15-Jarigc Jongen redt knaapje uit schutsluis. Terwill kinderen nabij de schutsluis te Den Oever aan het spelen waren, «eraakte onverwacht de 4-jarige Piet v. d. Krekc voor de kolk van de schutsluis te water. De 15-jarige P. Tiiscn Mzn. te Den Oever, die het ongeluk zag gebeuren, aarzelde geen oogenbllk om, geheel gekleed, van den 6 meter hoogen wal ln het daar ter plaatse zeer diepe vaarwater te sprin gen en zoo het kind van een wissen dood te redden. Alle hulde voor deze moedige daad. HEERHL'OOWAARD. Vaste besteller. - De beer A. van Breugel ls sedert 1 Mei aangesteld als -Taste besteller bil de posterijen. Hil zag 'm cn hij-zag 'm niet. - Maan dagmiddag fietste de heer Bijvoet langs het kabelpad Qekomen op het buitengewoon smalle stukie. dat on geveer 30 m langs den Oostertocht loopt, wilde hii ..voor de veiligheid" afstappenEilacieEen klee- dingstuk bleef aan het zadel haken en B. ging tot verwondering van een achter hem rijdenden man. plats in de diene Molentocht kopje onder.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Dagblad Noord-Holland, Schager editie | 1943 | | pagina 3