vm 15 j.l.eciarlj ft» d< mo torenhoven die dit vervoer ver*tf*gen,he"bbe au al de groei*te au,ei te de no dige dielolie te '«amen at de binnelu*u #ole waterwegen betreft, ie er b.v. oen groet gnbre* eau groet# bljtueeMetveno, t&rwiji de gx^o tete JD ui a' turg-ihtfurert bij bo b&rde ent eoe oeoehedigu werd, dat de wob# en da^r niet ««er goed geloot kunnen worden» ■iet vervoerege>lddelde per de,; le -r or de binnenwateren „.w ton, te,,er M 5üb ten per spoor. bet epoerwegverxeer k-ji duo met. voldoende doox het waterverkeer vervtj^ea worden, terwijl ook dit atui »j.«otugt bloot hetgeen blijkt uit de vele ongelukken d*« op de bed. waterweg*. vwarke* nen. Mu fc« t «gv«r: eer. et tekort eau bensine kan bonnen blijkt ui t ut t el- auflt^r van *hl m.u U>hle wasr.a de handelaar# en gxeete ver ruiker# wordt a*deg«de«id4 dat nog maar 3 f> van bet verbruik wit *41 vu beu ai at eaeerelle e« dieselolie beweid b^er le in plaat# van Tb aXe tot nu We. Van parsfiue ie dit teruggiimcht ftai 3 tot B Sedert genvallen op - loet tl, üeieenxirtjLeu tu »t« rkrade lullen de voorraden neg wei wwer ver iuderd oiju. Men doet iu «tx .d.en beeette gebieden wei alle mogelijke moeite met lapmiddelen aio 1 iebt- en uMht&aa deee te la# r te a oen te vullen, waar beijuive dat deae in net gebruik «eer uneoo au uitsla rijn, moeten de uuto'e hiervoor worden e^ebouwd, saodat m, wanneex x« voor de weermacht gevorderd moeten worden, daarvoor ea- brui kb ur aijn. liet tekort aan «neerolie en banden in &»«i*ltur»pa blijkt uit 1 JalkxuejNtr van .'wi^uarnok en 7 Juli mtneter van MgfiMwek üi.ol, waarin wordt medegedeeld, dut aa vele auto ouerou ten worden o pgwfcwve* et ikggkert wegens ge brek aan b»,. uien. bor 4e iawiMMfwl op de ay»ithetieehg rubberfabriek te sal dit niet geveterd aljn. ::#t verlieten v u het V,epeorwtgver*eer doe* het opvoeren v<u ^ufcov». j*&eer of het m>eer te wut#r kan due al* uitgesleten wwr - oen boeououwu. le iabcteëC op de ver teerwoiddelea le tr- uwena aio teegeuge&ett» dat d«ae een onai-dellijke bedreiging boteekeaea voor de r.ueriogvoeïlug en niet oleoóts verlies aan materieel eti arb« ideJuraeiite*.In een itetaeoh bli d eeurijft «et. a btenaar* wanneer wij rc. «nen met «en degelijke tekort v*n wagons, aan overdrijven wij niet, In frankrijk is dit Jaar Sg«&u wagon# per dag geledee, fc«r ijl dit dadelijke gemiddelde in lvtl nog i «7 bedroeg. ~e« vessilctfUJ xag van rollend materieel 1» bereikt doe* de ibsifeinatae van #a- botage «n luo<taaofallea« eni,;« irabetngedaden sijn, het in d« luekt laten springen v»n eek •peorweg'bfhgc tij Aeepee In dnekeal-ud ef> Juni» het on~ kltar;uar,«a v&- seininrici-tl „;en, tiet koppelen v»a wagen*, aaa verkeerde treinen, het epeacn v u IX» cou;«deuren bij ledffe hei te, «eodat ne*e cu« rna weer el le geel o ten moe hm woning, dit #11 e# te teek nt het vergroe ten van het tekort a n ve*keeret.ilo.de* en. wok in de oproep vm de elg.mini eter o«ivt>e gaf ueat pre nt# aaii, noe art verkeer het beetc cos wo* en ©ntwriuhu

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1943 | | pagina 2