_--ö-o—o-o- o-o-o- e-o o-o-o-o-o-o-o-o-o-o - o -c-o-o--o-o-o-o
li IS T P a R G L - E U L L TIN
o voor Alkmaar en omgeving verzorgd door "ROBU,! o
- o-o -o-o-o-o -o-o-o-o-o -o-o -o-o-o -o -o-o -o-o-o-o-o-c -o-o ~o-o-o -o-o-o-
No16-520 Vrij dag, 15 De c. 1944
DE ITaDiHPJ-i-d-iDoGlil LUCilTV" ,ART Na DE OORLOG. In Nederland was altijd -roete be
langstelling voor de luchtvaart en de K.L.M. was hier zeer populair. Deze
maatschappij heeft zijn activiteit nooit beëindigd, want vanuit Engeland
werden ook in deze jaren honderden vluchten gemaakt, w.o. meer dan duizend
op Lissabon. Veronderstellende dat deze belangstelling in deze jaren zeker
niet verminderd is, brengen wij hierna verslag uit van het door R.ö.medege
deelde over de Intern.luchtvaartconferentie te Chicago en het standpunt van
Nederland ten opzichte van de daar behandelde kwesties.
De Intern.Luchtvaart Conferentie te Chicago waar - zooals bekend veronder
steld jaag worden - de K.L.M. een lijst van 39 na de oorlog te exploiteeren
luchtlijnen heeft ingediend, is er niet in geslaagd tot overeenstemming te
geraken betreffende de Eng.en Am.voorstellen voor de na-oorlogsche lucht
vaart. Wat waren deze verschillen en wat was het Ned. standpunt De confe
rentie heeft'wel bereikt, dat bij de toekomstige intern.luchtvaart naar o~
vers.enstemming zal worden gestreefd og tal van technische en e conomische pun
ten, zooalë luchtwaardigheid, vervoersprijzen, navigatie, enz. Een organisa-
t:s zal worden opgericht, waarin alle aangesloten staten stem zullen kunnen
uitbrengen en de intern.luchtvaart problemen behandeld zullen worden. Deze or
ganisatie zal worden bestuurd door een lichaam waarin zeven groote luchtvaart
mogendheden vertegenwoordigd zullen zijn, evenals groepen yan de kleinere
landen. Nederland is in dit presidium gekozen als een der voornaamste lucht-
v a rtmo g e ndhe denOok is daarin een plaats opengehouden voor Hielend, dat
niet op de conferentie aanwezig was Het is echter niet gelukt de geheele
politiek van de r.a-oorlogsche civiele luchtvaart, vast te leggen. Het doel
was te bepalen, welk deel ieder land in de exploitatie van het groote lucht
net, dat zonder eenige twijfel na de oorlog over de aardbol zal worden ge-
spannen, zou hebben. Nu was net Eng.principereglementeering, d.i. beper
king van ieders aandeel, terwijl de Amerikanen het principe huldigden van
volledige vrijheid. Beide partijen waren bereid tot het doen van .concessies
en zelfs Wc ren in principe deze el toegezegd. Het strijdpunt bleek echter de
vijfde vrijheid van de lucht, nlhet recht op lange afstrndsvluchten passa
giers te vervoeren op tüssch.enstationsDe Eng. gingen hiermee wel accoord,
doch dit transport zou dan moeten worden gereglementeerd onder super-viste
van een internationaal lichaam. Men vreesde dat Amerika anders overal de o-
verh&nd zou nemen, omdat dit land na de oorlog materiaal en personeel ter
beschikking heeft en de uitgeputte landen hiertegen moeilijk zouden kunnen
concurreeren. De Am. eischten echter zelfs de vrijheid om de diensten op be
paalde deelen van de groote trajecten uit te breiden indien daaraan behoefte
mocht blijken te- bestaan. Geen van beide partij en heeft uiteindelijk toege
geven. Het Am. standpunt werd o.m. gedeeld door de Nedarl.delegatie. Toen
bleek dat men het jfiiet eens kon worden, nam Amerika alle vroeger gedane con
cessie s terug, In een interview, verklaarde Mr. Steenberghede voorzitter
van de Ned.delegatie; "Wij gelooven niet dat welke luchtvaarten.j ook het
Eng. standpunt .is een economisch gezond standpunt kan aanvaarden. Ook is het
niet in het oelang van het publiek, waarvan toch het luchttransport het be
lang moet dienen. Mr. Steenberghe ontkende niet, dat het Ara.voorstel en .ele
nadeelen b.v., voor locale luchtlijnen heeft, doch deze achtte hij niet groot
want deze zullen zich volkomen aanpassen aan de plaatselijke vereiachten en
kunnen beschermd worden door lagere vervoersprijzen. Het Amerikaansche voor
stel was z.i. te verkiezen ook omdat dit groote voorde£len bood voor het
uitbreiden van de luchtvaart. De spreker van R.0. sprak de Hoop uit, dat
de toekomst en een goede samenwerking en een gezonde concurrentie moge
brengen en dat de K.L.M. de Nederlandsche naam in de luchtvaart even hoog
moge opvoeren als zij vroeger reeds heeft gedaan, bij welke wensch wij ons
van harte aansluiten.
-0-0-0-
-o-o-c-o-o-
0
O