y#> -0"»C "O-O-G 0-0 O—0-0 0-0-0-0-0-0—Cl—0-0-0 0-0 0--0-0-0 0-0 -C O—0-0-0-0-0- - H Ui TPAROOL - BULLETIN 0 o voor Alkmaar' en omgeving verzorgd"'door"'~f,"RCBU11 -0-C-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0 -0-0-0-C-0-0-0-0-0-o-C-0-0-0-0-0-0-0-0- Mo56/56Q Maandag, 5 Eebruari 1945 ffS TOT HERSTEL VA1T.Jft&CESHESf. ,v'e 2i jh allen verlangend te we ten hoe' het" "daar in het Zuiden toe g--st en ook wat men daar al doet voor de weder-opbouw van ons vaderland. De werk zaamheden op Walcheren zullen veler belangstelling hebben, daarom dan ook dat wij hierna vertellen ever het werk van een speciale af deeling van Rijks waterstaat belast met de dichtmaking van de dijken en droogmaking vvn het eiland. De Chef van deze afdeemng vertelde de vol> énde bijzonderheden, ■'oor men aan het werk kon gaan moesten heel wat moeilijkheden worden over wonnen, het had b.v. al heel wat voeten in de aarde voor de eerste kamers gevonden waren waar de teekentafels konden worden neergezet. ïTu is echter een heele staf van technisch personeel aan het werk,- dat in samenwerking me het Militair Geza,, de noodige voorbereidende maatregelen getroffen heeft oo -et de werkzaamheden te beginnen. Sr is speciaal iemand naar Singel and cm de belangen van dit deel van de her-opbouw van ons vaderland tebehartigen. 'Iet dichtmaken der dijken kan niet alleen met handwerk gebeuren, daarvoor zijn cok ncodig: zandzuigers, zandbakken, baggermolens, cnderloseers, sleep» oocten, enz. Deze moeten grootendeels door het buitenland worden geleverd, in het bijzonder door Engeland. Uit Belgis en Prankrijk moet vooral veel ma .'-eriaal komen, zoo b.v. uit Zuid-Bel' ië 60.000 ton storts teen. De Belgische regeering heeft voor levering en transport zijn medewerking toegezegd. Het .'ervoer levert echter greote moeilijkheden cp. Dit is ook het'geval bij het rijshout waarvan de zinkstukken worden gemaakt. Twee millioen bossen rijs hout zijn noocig om de gaten in de dijken te dichten. Per ^uto kunnen 500 bossen werden vervoerd, dus zijn er zeer veel auto's noodig om deze bossen in korte tijd op de plaats van bestemming te brengen. Zoo zijn er nop vele ndere moeilijkheden. Goéde vaklieden zijn moeilijk te krijgen, oók kleediu en laarzen om in het water te werken, enz. Dit alles is echter niet veront rustend, iedereen die aan dit object meewerkt voelt de belongiijkheid van zijn tc.ak en doet zijn best. Tot op dit o ogenblik zijn peilingen verricht en zink stukken gelegd om Verder uitspoelen v.an den bodem te voorkomen. Ook Jet werk is niet eenvoudig, daar er nog talrijke mijnen worden aangetroffen Er zijn vier groot e gaten in de dijk. Dat bij Vee re is het grootste, dit is 900 m. breed, dat bij West-liapelle is 400 m. en het kleinste van 300 ra.brze s bij Vliegingen en dan is er nog een gat bij Port Rammelcens. Er zijn geu len door het land uitgespoeld, waarin op sommige punten 15 i:-. diepte is gepeild. Het gat bij. West-Kapelle ie daarbij niet - zooals men wellicht denkt - het ergste, hier zijn de geulen slechts 2V ra. diep. Tan de schade aan de bodem zelf toegebraofit .rijgt men eenig idee als men weet, dat bij jedere tij-keering 25 millioen m^ water over Walcheren stroomt. Dit water verzadigt zich met slib en stroomt later weer naar zee en dit gebeurt twee maal oer dag. Het is geert zeldzaamheid dat bij hevige storm door de kracht van het water boerderijen worden vernield en het puin over het land wordt uitgestrooid. Met hel; diohtmaken der gaten kan niet begonnen -worden voor ai het materiaal a.nwezig is of in ieder geval binnenkort aanwezig zal zijn. Dit komt door het onderling velband der gaten, want als één gat dicht zou worden gemaakt, dan 'moet meer water door de andere gaten. Het weer afslui ten en droogmaken van Walcheren bezag onze' zegsman echter in het geheel me pessimistisch, aldus "Herrijzend Hederland"Als het noodige materieel be schikbaar komt, dan gaan de openingen nog dit jaar dicht, vier t vijf maan den later kan het- eiland dan weer droog zijn en een begin worden gemaakt ■.et-het herstel van den bodera. Loc heel ongunstig is het dus niet. Spreker verzekerde, dat- ieder zijn uiterste best doet Walcheren weer zoo vlug moge- ijk aan de zee te ontworstelen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1945 | | pagina 1