0 DE 'VRIJE ALKMAARDER o
Nieuwsbulletin voor Alkmaar en omgeving
o Uitgave van: Het Parool, Vri.j He de rl and en Hobu o
-o-e-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
llo 14/579 Donderdag,1 Haart 1945
W A T WJ-J IILIEN(I)
GJL3TELijL.U VRIJKSID.
■9a mensch onderscheidt zich van d het geschapene, doordat hij met rede be
giftigd is. Een rede die veelal vergiftigd is, door... leuzen, 'foch schreven
wij in het artikel "Wat wij willen'1 (Ho.1 ;iDe Vrije .lkmaarder") drie leuzen
neer, nl. geestelijke vrijheid, sociale gerechtig- heid en economische ordening
waarnaar wij zeiden straks in het nieuwe Nederland ce willen streven. Wij ge
bruikten deze leuzen, omdat wij overtuigd zijn, dat ze c11e drie een absoluut
noodzakelijk te verwerkelijken eisch en recht inhouden, wil alle leed niet al
leen van deze oorlogsjaren, maar ook dat in de geschiedenis der menschheid ge -
leden, steeds rijker vruchten dragen. Wij hopen deze overtuiging in di t en in
de beide volgende artikeltjes duidelijk te maken.
Leuzen. We zouden ons in kunnen denken dat ge zegt: "Geen leuzen meer, nu niet
en nooit meer. Als we vernieuwen willen dan hierin: geen leuzen meer, maar een
gezindheid die bereid is offers te brengen en daden die blijk geven van ver
nieuwing swil". Het is begrijpelijk deze afkeer van leuzen, want ze hebben een
deel der menschheid vergiftigd met hun duizendvoudige herhaling door pers en
radio, door het heele geraffineerde propaganda-apparaat waarover machthebbers
thans kunnen beschikken. Leuzen, een aaneenschakeling van woorden, waarvan de
werkelijke zin in het geheel niet meer tot de massa doordringt. "Ons socirli s
meUw toekomst". De demagogen rekenen er op, dat de massa toch niet zal koiru.ri.
tot de gedachte: "wat houdt dit socialisme in "welke eischen moeten aan c
ooekomst worden gesteld Zij hamieren het in de geesten, tot "men" murw is
gemaakt en meeloopt. Bij het Duitscho volk heeft deze propaganda wel e cn ont-
tellend succes cehad. Zelf denken doet men al jaren in Dui techland niet meer.,
«;ant, nietwaar, "Gij zijt niets, Uw volk is alles" en "De Eührer denkt voor U".
■Slavenzielen werden het, die alleen nog wisten: "Befchl ist Befehl.Doch
niet alleen het Duitsche volk staat voor dergelijke vergiftiging open, ieder
volk dat niet in vrijheid tot een zelfstandig oordel is opgevoed loopt dekens
n handen van een Hitier te vallen. Daarom dat wij toch de leus - een zeer kat
geformuleerd programmapunt - GEESTELIJKE VRIJHEID durven aanheffen, omdat de
-rvulling daarvan eerste voorwaarde is voor het op de juiste wijze aanwenden,
«••c-rwerkfn. en verwerkelijken van leuzen, die uitdrukking zijn van een streven
nr.ar 'hen wereld waarin ieder vrij van angst en vrij van gebrek aijn leven sa:
bunnen doorbrengen".
Geestelijke vrijheid, daarvoor zijn echter noodig "vrije geesten", wij bedoe
len daarmee geesten die durven tc zoeken en te onderzoeken cn die voor he t zoo
gevondene, zoo als goed erkende, willen lijden en strijden, Lijden en strij
den, zooals de martelaren van het Christendom in vroeger eeuwen en ook heden
ben dage voor hun geloof - het na zoeken gevondene - geleden en go sta den heu
pen. Wij noemen welbewust alleen de martelaren van het Christendom. Jcl weten
wij, dat dergelijke geloofshelden niet alleen in het Christendom of in andere
specifiek religieuze bewegingen naar voren kwamen c-n komen, doch dan kunnen
ze zoowel Karl Liebknecht, Rosa Luxemburg en Katteotti als Horst Jcssel of
Ton Xoot heeten. V/ij hebben in deze tijd leeren beseffen, dat, indien de eisch
van geestelijke vrijheid niet gebonden 'wordt aan normen - wij noemen: waar
heid, gerechti heid, barmhartigheid en naastenliefde - zooals. deze voor al door
het Christendom in onze Uest-Europeesche beschaving zijn verankerd, zij ge
bruikt en daarmee misbruikt kan worden, om "in haar naam de vrijheid oi te
pjeffen" o
Laar. moeten wij tegenover de lezers van "De Vrije -nlkmaarder11 nog ean 3ans
breken voor geestelijke vrijheid Een geestesgoed door het volk^der Leder-
landen altijd zoo hoog gewaardeerdEen geestesgoed waarvan wij o.e alomvat
tende waarde in deze jaren van onderdrukking zoozeer zijn gaan beseffen
b.s daarom en op deze wijze, stelden wij als eerste punt van ons streven en
ls absoluut noodzakelijk te verwerkelijken eisch en recht: de geestelijke
tijheid.
-o-o-
-O-O-0-0-0-0-0-0-O-O-O-O-O-Ó-O-O-O-O-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-