0 DE 'VRIJE ALKMAARDER o Nieuwsbulletin voor Alkmaar en omgeving o Uitgave van: Het Parool, Vri.j He de rl and en Hobu o -o-e-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o- llo 14/579 Donderdag,1 Haart 1945 W A T WJ-J IILIEN(I) GJL3TELijL.U VRIJKSID. ■9a mensch onderscheidt zich van d het geschapene, doordat hij met rede be giftigd is. Een rede die veelal vergiftigd is, door... leuzen, 'foch schreven wij in het artikel "Wat wij willen'1 (Ho.1 ;iDe Vrije .lkmaarder") drie leuzen neer, nl. geestelijke vrijheid, sociale gerechtig- heid en economische ordening waarnaar wij zeiden straks in het nieuwe Nederland ce willen streven. Wij ge bruikten deze leuzen, omdat wij overtuigd zijn, dat ze c11e drie een absoluut noodzakelijk te verwerkelijken eisch en recht inhouden, wil alle leed niet al leen van deze oorlogsjaren, maar ook dat in de geschiedenis der menschheid ge - leden, steeds rijker vruchten dragen. Wij hopen deze overtuiging in di t en in de beide volgende artikeltjes duidelijk te maken. Leuzen. We zouden ons in kunnen denken dat ge zegt: "Geen leuzen meer, nu niet en nooit meer. Als we vernieuwen willen dan hierin: geen leuzen meer, maar een gezindheid die bereid is offers te brengen en daden die blijk geven van ver nieuwing swil". Het is begrijpelijk deze afkeer van leuzen, want ze hebben een deel der menschheid vergiftigd met hun duizendvoudige herhaling door pers en radio, door het heele geraffineerde propaganda-apparaat waarover machthebbers thans kunnen beschikken. Leuzen, een aaneenschakeling van woorden, waarvan de werkelijke zin in het geheel niet meer tot de massa doordringt. "Ons socirli s meUw toekomst". De demagogen rekenen er op, dat de massa toch niet zal koiru.ri. tot de gedachte: "wat houdt dit socialisme in "welke eischen moeten aan c ooekomst worden gesteld Zij hamieren het in de geesten, tot "men" murw is gemaakt en meeloopt. Bij het Duitscho volk heeft deze propaganda wel e cn ont- tellend succes cehad. Zelf denken doet men al jaren in Dui techland niet meer., «;ant, nietwaar, "Gij zijt niets, Uw volk is alles" en "De Eührer denkt voor U". ■Slavenzielen werden het, die alleen nog wisten: "Befchl ist Befehl.Doch niet alleen het Duitsche volk staat voor dergelijke vergiftiging open, ieder volk dat niet in vrijheid tot een zelfstandig oordel is opgevoed loopt dekens n handen van een Hitier te vallen. Daarom dat wij toch de leus - een zeer kat geformuleerd programmapunt - GEESTELIJKE VRIJHEID durven aanheffen, omdat de -rvulling daarvan eerste voorwaarde is voor het op de juiste wijze aanwenden, «••c-rwerkfn. en verwerkelijken van leuzen, die uitdrukking zijn van een streven nr.ar 'hen wereld waarin ieder vrij van angst en vrij van gebrek aijn leven sa: bunnen doorbrengen". Geestelijke vrijheid, daarvoor zijn echter noodig "vrije geesten", wij bedoe len daarmee geesten die durven tc zoeken en te onderzoeken cn die voor he t zoo gevondene, zoo als goed erkende, willen lijden en strijden, Lijden en strij den, zooals de martelaren van het Christendom in vroeger eeuwen en ook heden ben dage voor hun geloof - het na zoeken gevondene - geleden en go sta den heu pen. Wij noemen welbewust alleen de martelaren van het Christendom. Jcl weten wij, dat dergelijke geloofshelden niet alleen in het Christendom of in andere specifiek religieuze bewegingen naar voren kwamen c-n komen, doch dan kunnen ze zoowel Karl Liebknecht, Rosa Luxemburg en Katteotti als Horst Jcssel of Ton Xoot heeten. V/ij hebben in deze tijd leeren beseffen, dat, indien de eisch van geestelijke vrijheid niet gebonden 'wordt aan normen - wij noemen: waar heid, gerechti heid, barmhartigheid en naastenliefde - zooals. deze voor al door het Christendom in onze Uest-Europeesche beschaving zijn verankerd, zij ge bruikt en daarmee misbruikt kan worden, om "in haar naam de vrijheid oi te pjeffen" o Laar. moeten wij tegenover de lezers van "De Vrije -nlkmaarder11 nog ean 3ans breken voor geestelijke vrijheid Een geestesgoed door het volk^der Leder- landen altijd zoo hoog gewaardeerdEen geestesgoed waarvan wij o.e alomvat tende waarde in deze jaren van onderdrukking zoozeer zijn gaan beseffen b.s daarom en op deze wijze, stelden wij als eerste punt van ons streven en ls absoluut noodzakelijk te verwerkelijken eisch en recht: de geestelijke tijheid. -o-o- -O-O-0-0-0-0-0-0-O-O-O-O-O-Ó-O-O-O-O-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1945 | | pagina 1