o DJ?V R IJ EA h TC M A A R D E R o
Nieuwsbulïetin voor Alkmaar en omgeving
o Uitgave- van: liet Parool, Vrij 17c der land en Robu o
c-o o—o—o—o o o-o o-o o c o—C--Q--0 o o o-o—o o—o—o o o o o—o—o o-o-o-
No 19/584- Woensdag, 7 Maart 1945
FET 1TEDERLAHDSCIHD PNDERT/IJS III DU TOPKOKS?
Minister Bolkésteijn, ook in het nieuwe kabinet weer Minister van Onder
wijs, Kunsten en Veten schappen, had kort voor de overweldiging van ons
land wetsontwerpen ingediend, waarin de re-organisatie van ons.middelbaar
en voorbereidend, hooger- en handelsonderwijs aan de orde werd gesteld. De
zs wetsontwerpen beoogden een hervorming van ons onderwijs, waarbij drie
typen scholen zouden werden ingesteld, nl. één voor de geestelijke vakken
één voor de wis- en natuurkundige vakken en een voor de economische vak
ken. De 'bedoeling hierbij was. de veelheid van vakken te vervangen door
oen eenvoudiger opzet, waardoor het geestelijk onderwijs- in elk van die
groepen beter tot zijn recht zou kunnen komen.
Minister Bolkesteljn, die in deze jaren ruimschoots de gelegenheid kreeg
hes Ei'ge Is che cc Ame. r i. kaan s che onderwijs tc bo etudes ren, vond daarin be-
■■;e atigtng van zijn eigen opvattingen. In een interview dat hij met Are f-
Aoeta had, verklaarde lij o.m.dat ons enderwijs veel te intellectualis
tisch was ingesteld. Dit houdt niet in, dat de Enge Ische methode zonder
m er na rol ging verdient, daar men hierin z. i. de sportbeoefening weer o-
ardri j ft, De Minister voelde rut-er voor het Amerika,ansche systeem, waarin
de geestelijke en lichamelijke opvoeding 'beter in evenwicht zijn. Hij was
van meerling, dat in de toekomst ook meer aandacht aan het Engelsch in ons
onderwijs moet worden besteed, De Angel-Saksische cultuur is bij ons te
weinig bekend en daarom is Minister '6, een voorstander van het invoeren
van ïïngslsch als leervak in de rwee noogsts klassen van de lagere school.
In het interview sprak de Minister nog over het te stichten "Nationale
Centrum voor Documentatie dat i:en doeli heeft het materiaal, betrekkirg
hebbend op de bezettingsjaren, ta ver zemel en. De uitvoering hiervan moet
geschieden door diegenen, die de bezetting hebben meegemaakt en over de
noodige documenten e.d. beschikken. In Londen is slechts een gering deel
van dit materiaal. De Minister achtte sin dergelijk centraal verzamel* n
van documentatiemateriaal noodrlg, om een zoo getrouw mogelijk beeld te
krijgen van deze tijd, vooral van de dagelijksehe feiten. Hij hoopte dan
ook, dat zooveel mogelijk personen aan de verzameling van het materiaal
zouden willen meewerken.
VcrcV-.r sprak de Minister over het verlies dat de wetenschap in Nederland
in deze jaren heeft geleden. Dertig Nederlandsche hoogleeraren,die aan
Am.universiteiten verbonden zijn, hebben zich bereid verklaard, zich tij
delijk beschikbaar te stellen om het universitaire leven in Nederland
weer mee te helpen opbouwen. Eenzelfde aanbod kreeg de Minister van een
aantal Ame rikaan sche hooglseraren in de tandheelkunde. De Ne therlands-Ame
rioan Society verzameld bovendien gelden voor studiebeurzen voor Neder
lands che studenten, deze beurzen worden "II.van Loon1 s Collarships" ge
noemd. Al dadelijk kunnen 25 studenten tot dit doel naar Amerika vertrek
ken In aanmerking komen speciaal degenen, die hun studie docr de omstan
digheden hebben moeten onderbreken.
Tenslotte sprak de Minister over hot belangrijke werk dat verricht is door
e enige Nederlandsche uitgeversmaatschappij en in het buitenland o.m. in
Londen, New York en Pretoria. Behalve vele herdrukken zijn ook nieuwe uit
gaven door hen verzorgd, die zoo spoedig mogelijk na de bevrijding naar
Nederland zullen worden verscheept.
-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-
-o-