P-AA8CH-N U M M Van: Dü' V RIJB ALK M AARDS R Zaterdag",' 31/3 '45,No. 40/605 JD S R KARIJU K E ÏL. EETJB L OJS _D_ In de tijd/ we/rin Napoleon tevergeefs be jrpefde het verzet van het Spaanse volle te-ven de Fr^nee overheersing te breken, maakte' de Spaanse schilder Goya een „rote reeks etsen over de gruwelen van de ocrlog. Het is een reeks van zeer realistische afbeeldingen, waarin wij veel van de verschrikkingen van onze eigen tijd terug vinden» Aan het einde vtn de gehele reeke pl&sist de schilder een tweetal zinnebeeldige etsen, die als titel draden: "de waarheid sterft" en "«.al zij herleven Zonder het Waarschijnlijk te bedoelen., heeft Goya in deze twe? etsen uitge beeld, wat de Christenheid aan smart en aan hoop met .Goede Vrijdag en Pasen doorleeft. De Goede Vrijdag ie niet een dag, waarop het lijden zonder meer op de voorgrond staat. Het ia het lijden door onrecht, het sterven van den onschuldige, het miskend worden van de waarheid, dat toen op Gol- ^.otha voor de poorten van Jerusalem plaats greep. Achter de gestalte van Jezue, den gekruisigde, kunnen wij zien een grote schare van man nen en vrouwen, die .de eeuwen door met het offer van hun leven getui genis hebben afgelegd voor waarheid en recht. Het kruis ie het teken voor de bereidheid tot het offer voor een heilige zaak. Ben van de meest verbijsterende dingen, die wij in onze tijd moe ten ontdekken, is wel, dat er zo veel offerbereidheid blijkt voor een zaak, die niet vereenzelvigd worden kan met recht en waarheid, doch integendeel daarmede in lijnrechte strijd moet worden geacht» Er zijn in onze dis. en een onnoemelijk aantal martelaren, die geen getuigen zijn voor waarheid en recht, maar alleen voor geestelijke verwilde ring. Ten onrechte wordt van bepaalde zijde getracht de voorstelling ingang te doen vinden, alsof nochtans hun lijden vruchtbaar zou zijn voor de toekomst. De "Goede" Vrijdag is alleen daarom goed, omdat het lijden en sterven van Jezus in dienst van de zaak ven Gods Heerschap pij stond. Die zaak - dot ie. de boodschap van Pasen - overwint, ondanks, neen juiet door het lijden. Op het aloude voorjaarsfeest, waarbij het Jood se volk zijn bevrijding uit Egypte blijde herdacht, heeft de Christen heid ge tui.' t van de zegepraal van haar gekruisigden Heer en Meester, Op dien dag weet zij, dat zijn bloed en dat van zijn martelaren niet vruchteloos ie vergoten, maar zaad is» waaruit zijn gemeenschap groei en mag. Voor zover er in ons volksleven in deze jaren waarlijk offers ge bracht zijn voor de heilige zaak van waarheid en recht, voor zover mogen wij als Nederlanders op dit Paasfeest vervuld zijn van hoop voor de toekomst, Tanax. O O O Ito edele mene s«t de plicht op d« eerste pl*atw. Al* «ea hoog staand mens moedig is zonder plichttoCsvoel^ wordt hij rebeiemaax als een klein mens moedig is zonder plichtsgevoel, wordt hij een rover.- Daarom moet de wijze die een land regeren wil, de haat intomen en cj liefc-e wekken. Want als de liefde heerst, zal er orde zijn, maar waar de haat regeert, daar ia de wanorde. En alle kwaad komt voort uit een gebrek aan liefde.- (Confucius 522-479 v.Chr.) - 0 - O - O - 4 I i ;i II r 11 II -I II II I I i i| II ,1 ,1 I, U tl I tl II ,1 II li ,1 .1 II II ,i li II i it i i| -,| ir I IIII n II II II II «I I II II .1 II i II II II

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1945 | | pagina 1