P-AA8CH-N U M M Van:
Dü' V RIJB
ALK M AARDS R
Zaterdag",' 31/3 '45,No. 40/605
JD S R KARIJU K E ÏL.
EETJB L OJS _D_
In de tijd/ we/rin Napoleon tevergeefs be jrpefde het verzet van het
Spaanse volle te-ven de Fr^nee overheersing te breken, maakte' de Spaanse
schilder Goya een „rote reeks etsen over de gruwelen van de ocrlog. Het
is een reeks van zeer realistische afbeeldingen, waarin wij veel van de
verschrikkingen van onze eigen tijd terug vinden» Aan het einde vtn de
gehele reeke pl&sist de schilder een tweetal zinnebeeldige etsen, die
als titel draden: "de waarheid sterft" en "«.al zij herleven Zonder
het Waarschijnlijk te bedoelen., heeft Goya in deze twe? etsen uitge
beeld, wat de Christenheid aan smart en aan hoop met .Goede Vrijdag en
Pasen doorleeft.
De Goede Vrijdag ie niet een dag, waarop het lijden zonder meer op
de voorgrond staat. Het ia het lijden door onrecht, het sterven van
den onschuldige, het miskend worden van de waarheid, dat toen op Gol-
^.otha voor de poorten van Jerusalem plaats greep. Achter de gestalte
van Jezue, den gekruisigde, kunnen wij zien een grote schare van man
nen en vrouwen, die .de eeuwen door met het offer van hun leven getui
genis hebben afgelegd voor waarheid en recht. Het kruis ie het teken
voor de bereidheid tot het offer voor een heilige zaak.
Ben van de meest verbijsterende dingen, die wij in onze tijd moe
ten ontdekken, is wel, dat er zo veel offerbereidheid blijkt voor een
zaak, die niet vereenzelvigd worden kan met recht en waarheid, doch
integendeel daarmede in lijnrechte strijd moet worden geacht» Er zijn
in onze dis. en een onnoemelijk aantal martelaren, die geen getuigen
zijn voor waarheid en recht, maar alleen voor geestelijke verwilde
ring. Ten onrechte wordt van bepaalde zijde getracht de voorstelling
ingang te doen vinden, alsof nochtans hun lijden vruchtbaar zou zijn
voor de toekomst. De "Goede" Vrijdag is alleen daarom goed, omdat het
lijden en sterven van Jezus in dienst van de zaak ven Gods Heerschap
pij stond.
Die zaak - dot ie. de boodschap van Pasen - overwint, ondanks, neen
juiet door het lijden. Op het aloude voorjaarsfeest, waarbij het Jood
se volk zijn bevrijding uit Egypte blijde herdacht, heeft de Christen
heid ge tui.' t van de zegepraal van haar gekruisigden Heer en Meester,
Op dien dag weet zij, dat zijn bloed en dat van zijn martelaren niet
vruchteloos ie vergoten, maar zaad is» waaruit zijn gemeenschap groei
en mag.
Voor zover er in ons volksleven in deze jaren waarlijk offers ge
bracht zijn voor de heilige zaak van waarheid en recht, voor zover
mogen wij als Nederlanders op dit Paasfeest vervuld zijn van hoop
voor de toekomst,
Tanax.
O O O
Ito edele mene s«t de plicht op d« eerste pl*atw. Al* «ea hoog
staand mens moedig is zonder plichttoCsvoel^ wordt hij rebeiemaax
als een klein mens moedig is zonder plichtsgevoel, wordt hij een
rover.-
Daarom moet de wijze die een land regeren wil, de haat intomen
en cj liefc-e wekken. Want als de liefde heerst, zal er orde zijn,
maar waar de haat regeert, daar ia de wanorde. En alle kwaad komt
voort uit een gebrek aan liefde.-
(Confucius 522-479 v.Chr.)
- 0 - O - O -
4
I i ;i II r 11 II -I II II I I i i| II ,1 ,1 I, U tl I tl II ,1 II li ,1 .1 II II ,i li II i it i i| -,| ir I IIII n II II II II «I I II II .1 II i II II II