Bewuste verantwoordelijkheid. Eén der onzen - één der velen. 10 - 11 uur Dankdiensten in alle Katholieke en Protostantsche kerken De kluisters zijn gebroken We ademen op. Want wel weten we van het vele leed dat nog niet gestild kan worden, doch dit besef wordt een oogenblik op zij gedrongen door 't alles over- heerschende weten weer vrij te zijn weer te mogen zeggen wat we willen, weer in het openbaar te mogen doen wat ons voor eigen geweten goed dunkt Eén der eerste tastbare teekenen van die herkregen vrijheid is het weer ver schijnen van een vrije pers, waarvan mede dit Bevrij dingsnummer van de Vrije Alkmaarder een bescheiden voorbeeld is. Deze vrije pers heeft als voorlichtings-orgaan van de publieke opinie een groote taak te vervullen. Zij is zich tijdens de bezetting van die taak bewust geworden als nooit te voren. Want elke journalist, doch ook elke com missaris van een krantenbedrijf, evenals de zetter of de expediteur daarbij, moest zich in deze jaren wel bewust worden van wat hij met zijn aandeel in het werk van zijn krant, bijdroeg tot de pogingen van den bezetter onze volkswil te ondermijnen en te mis leiden. Zoo noodig, zullen zij ter verantwoording worden geroepen. Zij die zich direct van hun plicht bewust terugtrokken toen de vrije meenings- uiting aan banden werd gelegd, zullen de vruchten daarvan plukken en waardig zijn in het vrije Nederland hun taak, die zij neerlegden of in de illegaliteit voort zetten, weer op te nemen. Doch het zijn niet alleen degenen die een taak hadden bij de pers en dus bij de volksvoorlichting, die zich bewust moesten worden van de verant woordelijkheid die zij met het verrichten van hun dagelijksche arbeid droegen voor het volkswelzijn. Nee, vrijwel iedere andere groep in ons volk, die deze tijd bewust heeft ondergaan, heeft gewonnen aan inzicht wat zijn dagelijksche taak voor ons nationale bestaan beteekent. Voorbeelden? Ze zijn er legio. De spoormannen. „Gansch het raderwerk staat stil, als Uw machtige arm het wilEen machtige arm, inderdaad, dat is gebleken. Een arm die zorgt voor het brengen, overal in het land waar het noodig is van voedsel, van kolen, die kon zorgen dat de vijand vrijwel machteloos was in zijn voornemen ons land heelemaal leeg te rooven. Kortom, een arm die zijn taak ten goede èn ten kwade kon verrichten en waarbij ieder der spoormenschen, vau directeur tot wegwerker een eigen verantwoorde lijkheid droeg. De ambtenaren. De regeerings-instructies aan hen spraken steeds duidelijke taal en wezen op hun groote verantwoordelijkheid. Dan is er het onder wijzend personeel. Bewust moest dat zich worden dat het onderwijs ook anders gegeven kon worden dan in de boekjes stond en welk een verantwoordelijkheid zij daarmede droegen ten op zichte van de vorming van onze jongere generatie. Doch ook de kruidenier kreeg besef van zijn belangrijke taak. Als distribuant kon hij zijn bedrijf ten goede èn ten kwade aanwenden, öf als eerlijk verdeeler van het beschikbare, öf als bron om oorlogswinst te maken. Voor de boerenstand is het voren staande vrijwel gelijk van toepassing. Wij kunnen nog vele voorbeelden aanhalen, doch zullen ons beperken en noemen nog, de predi kanten, de doktoren. Meer dan ooit waren zij degenen, die zich bewust moesten worden van hun verant woordelijkheid als zielsver zorgers, als dienaren van God en van hun roeping. Bij deze groep mogen wij zeker de politici niet vergeten. Velen van hen hadden hun verantwoordelijkheid in rustige tijden niet bewust genoeg aanvaard en bezweken onder die verantwoordelijkheid toen het er op aan kwam. Een geheel ander voorbeeld, dat ook met vele andere dergelijke aangevuld zou kunnen worden, is de boekhandelaar. Hoe kon die zelfs al in zijn étalage tot uitdrukking brengen, of hij „goed" was of „fout" Een plaats willen wij nog inruimen voor de huisvrouwen, de moeders, zij die in staat waren door hun zorgen voor het dagelijks welzijn van hun gezin, dat gez n te deprimeeren öf door haar houding, wilskracht en haar beste zorgen, dat gezin te maken tot een bron van kracht voor alle leden daarvan. Hulde aan onze huisvrouwen, die heel stil, zoo heel achteraf, zoo'n belangrijk aandeel hebben gehad in het gezond-houden van onze volksziel. En hier staan wij nu allen, wij die het groote geluk hebben de vrijheid herboren te zien worden. Zullen wij nu ook bewust de verantwoordelijkheid voor die herkregen vrijheid aanvaarden Want ook onze vrijheid kan onbewust aanvaard, misbruikt of ten goede aangewend worden. Onbewust van de waarde, de beteekenis der vrijheid aanvaarden zij, die notabene nog trotsch op hun houding beweren „ik ben niks, ik bemoei me niet met de politiek Zullen ook deze „neutralen" nu eindelijk beseffen, dat de politiek Prof. Romein karakteriseerde deze eens als „synthese van utopie en werkelijkheid' zich iedere dag op alle gebieden met hun bemoeitVanaf hun ochtendkrantje tot en met hun avondwandeling! Misbruikt wordt de vrijheid door hen, die deze willen gebruiken om hen anderen te ontnemen. Gebruikt zal onze herkregen vrijheid worden, als wij allen beseffen, dat „die politiek" van levensbelang is voor de toekomst, zoowel van ieder persoonlijk, van onze kinderen, als van geheel Neder land, ja, van de geheele wereld Deze toekomst waar voor ook duizenden Nederlanders hun leven bewust offerden. Bewust, omdat zij het diepe vertrouwen hadden, dat in een weer vrij Nederland, oude en verouderde scheidslijnen doorbroken zouden worden, dat men met eerbiediging van elkanders overtuiging, gezamenlijk Eén der onzen die in deze tijd de dood voor het vuurpeleton vond was JAN FERDINAND RIS. Wij leerden hem kennen als een jonge, energieke kerel met een groote vaderlandsliefde en een idealistische verwachting voor de toekomst van ons land. Altijd bereid te helpen waar het verzetswerk dit ook eischte, hielp hij ook ons hij het overwinnen van vele technische moeilijkheden. Hij was waarlijk een goed kameraad. Wij eeren in dit korte „in memoriam" gewijd aan Jan. ook de vele anderen die vielen, opdat Nederland herrijzen zou. Als ons de berichten over hun dood bereikten, voelden wij de machtelooze woede in ons stijgen. Laten wij, nu wij weer vrij en niet machteloos meer zijn, het offer van hun dood aanvaarden door onze bereidheid mee te helpen niet alleen aan het herstel van ons vaderland, maar ook aan de bouw van een ware volksgemeenschap. Die stond onze helden hij hun strijd voor oogen. Zóó eeren wij hun na gedachtenis het beste. H_0_EALKMAAREBT R IJ D W E H_IMJ 1 In tegenstelling met de bevrijding van 1575, waarvoor goed en bloed werden ge offerd op de wallen, waar de vijand werd ontvangen met brandende pekkransen en ko kende olie, liep de bevrijding van Alkmaar in 1945 Keel wat anders en keel wat "tammer" af. Tegen vrijwel ieders verwachting in, is Alkisaar gespaard gebleven voer vernie ling en is de herkregen vrijheid voor velen een verrassing geworden. Hoe vaak toch was die vrijheid in het zicht en hoe vaak ook werden wij weer teleurgesteld. Toen gisteravond de Belgische ztehder ons in de ooren toeterde, dat de capitulatie een feit was voor West-Nederland, was de stad even daarna reeds met dit foS.t bekend (o, moifen, wat aeooen al jullie verboden weinig uitgerwerkt Hoe werden wij hedenochtend echter weer getroffen door de poging van van der Slui.js, welke nog eensprobeexde onze vreugde teniet te doen, met zijn d-&ze "Dringende waarschuwing" Maar daar was ook weer ons toesbei 9 dat ons meldae9 dc^u West—Nederland vrij was en dus ook ons mooi<\j oude .alkmaar. In de stad wbb echter neg niets Van die vrijheid te zien, al was de stemming lang niet "normaal", er hing iets in de lucht. Wij wisten en geloofden en verheugden ons echter pas werkelijk, teen wij hoor den, dat Van Kinschot, onze bovengekomen Burgemeester er weer was en ook, toen de eerste vlag werd uitgestoken op het Bureau van Politie. Leze nandeling werl volgd door een proclamatie van Burgemeester van Kinschot en nu was dus alle twij fel opgeheven. Men ken liet de menscken aanzien, de gezichten durfden zich einde lijk te ontspannen, men kon weer vrij uit spreken en overal verscheen het rood, witblauw,oranje, terwijl de Waagtoren door het luiden der klok vriend en vijand bekend maakte met deze blijde gebeurtenis. Maar nog terwijl wij dit schrijven is de stad niet vilj Van der Sluijs zit alleen op het stadhuis gewapend en wel en verbiedt aan gemeentewerklieden de vlag uit te steken op ons stadhuis. Maar ook dit verzet kan neg slechts van. korte duur zijn, want straks komen de geallieerde soldaten onze stad binnen en zal een over name van het militaire gezag plaats vinden en dan... dan zullen wij moeten bewij zen de verkregen vrijheid waard te zijn. Laten wij daartoe allen medewerken v.Dr. -o- Zééf waarschijnlijk wordt a.s. Maandag de offioieele bevrijdingsfeest dag van AlkmaarVan het programma kunnen wij reeds" vermelden: 11-1- uur Herdenkingsbijeenkomst gevallenen aan de Wilhelminalaan 's middags Samenkomst op de Waagplein. Waarschijnlijk organiseert de "Vrije Alkmaarder" a.s. Woensdagavond een BEVRIJD IN üSB IJEEïTkO? TST in de "HARMONIE" —0—0—0— De "Vrije Alkmaarder" wordt een dagblad door een Stichting-uit te geven, waarbij ook een "lezersraad" zal worden ingesteld. Leest uitvoeriger mededeelingen hier over in onze eerste nummers. Ondergeteekendete Ho. geeft zich op als abonné op de "Vrije Alkmaarder" tegen een abonnementsprijs van (voorloopig) 25 cent per week bij vooruitbetaling. Hoogachtend, Adressen aan: Administratie van "De Vrije Alkmaarder", Westerweg 27, Allernaar. v

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1945 | | pagina 3