Hoe gaat het verder? De rede van min. Lieftinck Besteding inkomen niet aan banden gelegd Vervolg van pag. 1. Ieder wordt uitgenodigd aan .de belastinginspecteurs zelf of aan de genoemde vertrouwenspersonen al die mededelingen te doen, die zij naar eer en geweten verplicht en verantwoord achten om het recht zijn loop te verschaffen. Tweede phase der geldsanering. Op 3 October a.s. gaat het veldtochts- pTan der geldvernieuwing zijn tweede phase in, de phase der déblokkering. De minister schetste vervolgens in grote trekken de a.s. déblokkering. De hoofdgedachte daarvan is, dat, om het dreigende gevaar van een voortschrijdende vermindering der geldswaarde te ontgaan, m.a.w. om een steeds duurder worden van het leven te voorkomen, wq allen voor taan zullen moeten leven uit het lo pende inkomen, dat een ieder onzer ontvangt in de vorm van beloning voor arbeid, die verricht wordt in loondienst of in een zelfstandig be drijf, of als vrucht van een eerlijk ver worven vermogen. Dit betekent, dat terstond na afloop van de inleveringsweek een algemene déblokkering zal plaats vinden van al die gelden, die nodig zijn voor betaling van lonen, salarissen, wachtgelden, pen sioenen en andere periodieke uitkerin gen, alsmede voor betaling van renten, in welke vorm dan ook. Een aantal correcties. Op de hoofdgedachte, dat niet meer geld in het verkeer wordt gebracht dan nodig is voor lopende inkomensvorming en inkomeusbesteding uit arbeid en eer lijk verkregen vermogens, moet echter een aantal correcties worden toegepast. Ie. Een normale kasreserve. In de eerste plaats is het nodig, dat de huishoudingen en bedrijven zo spoe dig mogelijk weer de beschikking krij gen over normale kasreserve. Het door lopend in kas hebben van een zekere hoeveelheid geld verschaft nu eenmaal een zeker gemak en een zekere gemoeds rust, b.v. wanneer men zich iets voor delig kan aanschaffen of voor extra uitgaven komt te staan. Teneinde hieraan tegemoet te komen zal terstond, wanneer met de déblok kering wordt begonnen, op elke geld- kaart, die tenminste een zodanig be drag aanwqst, de somma van 100. worden vrijgegeven, welk bedrag zal worden uitbetaald in bank- en munt biljetten. Voor zover uw geldkaart dit bedrag niet mocht aanwijzen, maar gjj wel een saldo bezit wegens eerdere storting, zal het inleverkantoor uit dit saldo u een overeenkomstig bedrag ter beschikking stellen. Daarnevens zal ten behoeve van hen, die bij een bank, een spaarbank of een giro-instelling een creditsaldo hadden uitstaan, een bedrag ter grootte van 1000.plus 25'/t van het saldo naar den stand van 12 September 1945 tot een gezamen lijk maximum van 10.000.in deze zin worden gedéblokkeerd, dat daar over door overschrijvingen zal kunnen worden beschikt. Deze bedragen zal men niet in pa piergeld kunnen opnemen, doch alleen kunnen gebruiken in het „giraal ver- jleer", d.w.z. door overschrijving van de ene bank- of girorekening op de andere. Deze correctie is nodig omdat vele particulieren met hogere inkomens en het meerendeel der bedrijven en instel lingen hun kasreserves in de vorm van een banksaldo plegen aan te houden en in de tweede plaats omdat de hoeveel heid bank- en muntpapier op het ogen blik nog onvoldoende is om de met deze grotere kasreserves gemoeide bedragen in pa Vergeld ter beschikking te stellen. Bovendien bevindt zich onder deze tank- en girosaldi een hoeveelheid be smet geld en daarom mogen deze saldi slechts voor giraal verkeer worden ge bruikt, zodat elk bedrag wordt vastge legd en steeds is na te speuren, wie er op het moment van de déblokkering de hovder van was. A'.s sluitstuk zal.de belastinginspectie bevoegd zijn om in elk geval, waarin xij reden heeft om te veronderstellen, dat een sa1 do besmet is, een aanwijzing te geven die er toe leidt, dat dit saldo voor de volle 100*/» geblokkeerd blijft. 2e. Mogelijkheid tot herstel ge troffen bezit. Een tweede correctie heeft ten doel personen en bedrijven, die door de oor logsomstandigheden materiële schade hebben geleden, de mogelijkheid te ope nen tot herstel en aanvulling van hun getroffen bezit. De hiervoor benodigde uitkeringen zullen, voorzover daarvoor een directe bestedingsmogelijkheid is, in vrij nieuw geld beschikbaar worden gesteld, terwijl het overige, aanvankelijk op geblokkeerde rekening geboekt, in de toekomst zal worden gedéblokkeerd naarmate er zich bestedingsmogelijkhe den voordoen. Hetzelfde geldt voor kas- saldi, gekweekt uit afschrijvingen en besparingen, die moeten dienen tot fi nanciering van duurzame kapitaalgoe deren. De correctie, waarover ik hier sprak, zal ook moeten worden toegepast t.a.v. de uitkeringen aan oorlogsslachtoffers door liefdadige instellingen e.d. 3e. Betalingen bij belangrijke levensgebeurtenissen. Een derde correctie geldt voor parti culiere spaargelden, die zijn gekweekt voor het doen van grotere betalingen hij belangrijke levensgebeurtenissen, zo als geboorten, huwelijken en sterfgeval len, enz. 4e. Levensonderhoud uit kapitaal. Een vierde correctie komt in aanmer king voor die gevallen, waarin personen aangewezen zijn voor levensonderhoud op de hoofdsom van hun kapitaal. Voor zover dit door de blokkade is getroffen, zal het naar behoefte worden vrijgegeven. 5e. Voorkoming individuele hard heden. Ten slotte zal er plaats moeten zijn voor een vijfde correctie in die geval len, die door het voorafgaande niet zijn gedekt, doch waarin een strikt hand haven van de grondgedachte tot onge wenste individuele hardheden zou leiden. Minister Lieftinck deed ook mededelingen over de verwachtingen, welke men mag koesteren met betrekking tot het geld, dat geblokkeerd blqft. Ik begrijp, aldus de minister, dat gq allen verlangend zqt om te weten waar gq aan toe zqt. Dat Is met een enkel woord gezegd. Aan hen, die hun geld op onoir- bare wqze hebben verkregen, laat ik niet de minste Illusie. Voor diegenen ech ter onder U, die zich t.a.v. de wqze waarop zq hun bezit hebben verkregen, niets hebben te verwqten, kan het antwoord geruststellend zijn. llw aanspraken op het geen U inleverde, blqven erkend, al moet gq ook beseffen, dat in dit leeggeplun derde en voor een deel verwoeste land grote offers zullen moeten worden ge vraagd. En dit te meer, omdat met de uiterste middelen moet worden voorkomen, dat de rouw, de armoede en de kommer op de voet zullen worden gevolgd door een ramp van een geldontwaarding. Het gedéblokkeerde geld blijft geheel ter vrqe beschikking van hem of haar, die het in handen krijgt. Uiteraard voorzover die handen zuiverblijken. De vrees, die bq sommigen heeft post gevat, dat de besteding der inkomens geheel aan banden zou worden ge legd, is volmaakt ongegrond, al zal voorlopig een veel omvattend distri butiestelsel onvermijdelijk zijn. Ook voor de bedrijven zal vooralsnog de aanschaf van voorraden, hulpstoffen en machines aan een stelsel van toe wijzingen moeten blqven gebonden. Deze maatregelen zijn nodig om te zor gen, dat zq, die over méér koopkracht beschikken dan anderen, niet door prjjsoverbiedingen een te groot deel van de beschikbare goederen in han den zouden krijgen. Tijdelijke en blijvende blokke ring. f Met betrekking tot de toekomst van het geld dat geblokkeerd blijft, moet 'n onderscheid worden gemaakt tussen geld dat tijdelijk en geld dat blijvend aan de circulatie zal worden onttrokken. Ter stond na het einde van de inleverings week, komt de eerste 100.van de geldkaart vrij. Hetgeen daarna op uw geldkaart blijft staan, resp. een over eenkomstig bedrag uit hetgeen uw bank saldo aanwijst, zal op latere tijdstippen in de vrije geldomloop toegelaten worden Voor datgene, waaraan blijvend de toegang tot de circulatie moet worden ontzegd, staan in hoofdzaak een vier tal bestemmingen open: 1. betaling vanachterstallige belas tingen; 2. betaling van bijzondere heffingen ineens; 3. inschrijving op staatsleningen, en bq spaarbanken en banken. Een deel van dit geld zal derhalve uiteindelijk naar de Schatkist worden overgebracht. Wat gebeurt er met dit geblok keerde geld? Uit geldpolitiek oogpunt is de vraag, wat er met het geblokkeerde geld ge beurt, dat in de Schatkist vloeit, van het grootste belang. Immers, zou dit geld in de naaste toekomst door de Staat op nieuw geheel worden uitgegeven, dan is het gevaar zeer reëel, dat wij na eëhige tijd voor een herhaling komen te staan van 'het vraagstuk, waarvoor de operatie, die thans geschiedt, juist een oplossing tracht te geven. Het mooiste zou natuurlijk zijn indien de Staat en ook de lagere publiekrechtelijke licha- imb van nu aan voortaan van de lo pende inkomsten zouden kunnen leven. De omstandigheden zijn echter van die aard, dat de Staat om mij hiertoe te bepalen gedurende de eerstkomende tijd allerlei zeer grote uitgaven moet doen die onmogelijk geheel uit de inkomsten der belastingen kunnen worden bestre den. Alleen reeds de maatregel, waartoe de regering besloten heeft ter over brugging van het tijdelijk verschil tussen de buitenlandse en de binnenlandse prijzen van een aantal goederen, die tot oe middelen ter bevrediging van eerste levensbehoeften behoren, vordert een' bedrag ten laste van het Rijk, dat over eenkomt met de totale staatsinkomsten in de laatste vooroorlogse jaren. De belastingen mogen niet van een zo danige zwaarte zijn, dat zij de prikkel tot arbeid en de ondernemingslust doden, terwijl ook om andere redenen een te sterk aandraaien van de belastingschroef averechts zou werken. De uitweg: onze nationale deggd. De Staat mag zich de benodigde mid delen, boven hetgeen de belastingen aan inkomsten opleveren, niet gaan ver schaffen door het laten draaien van de bankbiljettenpers. Deze methode is on Nederlands, Er is dan echter slechts één uitweg, die verantwoord is, n.1. de weg der besparingen, d w.z. van het niet- verteren, doch opzij leggen van een deel van uw inkomen, om dit aan de Staat of aan het bedrijfsleven ter beschikking te stellen. Ons volk heeft zich van ouds door spaarzin gekenmerkt en voorzover hieraan geen gierigheid, maar wjjze levensbeperking ten grondslag ligt, mag het gelden als een nationale deugd, die wij allen weer met ernst moeten gaan beoefenen. KRIJGSRAAD TE VELDE. (Vervolg van pagina 1). Volgens dit rapport deed Zw. wet ille gaal werk, maar hopeloos slordig. Hij zou vaak met papieren in zijn zak heb ben gelopen, heeft veel critiek ontmoet bij zijn medewerkers, schepte op over een organisatie-sterkte van 3500 man, waar geen woord van waar was, enz. Zw. zou van de bussenkwestie een lucratief spelletje hebben gemaakt. Dit rapport blijkt echter zeer eenzijdig op gemaakt, grotendeels op verklaringen van het personeel, dat, naar de broer van den overledene, hierover gehoord, zegt, een wrok tegen Zw. koesterde om dat hij een chauffeur had ontslagen die op grote schaal smokkelde van België naar Nederland. De auditeur-militair: Dit is opge maakt als een rapport en het best uit roddelpraatjes! Luitenant Jong^die van Sept. 1944 met Zwart heeft samengewerkt, en v< Wouters districtscommandant was, ge dan een zeer rustig getuigenis, waai blijkt, dat er zeer veel bezwaren teg Zw. gehoord werden. Zw. had sch» aan deze ontstemming door volkom op eigen gezag te handelen zonder a deren te raadplegen. Daar het groots deel van het actief verzet op de K. en de R.V.V. neerkwam, had ook Wot *ers democratischer moeten optrede Dan was er niet zoveel kwaad bloed gea Bij het .verhoor van den hoofdve dachte V., die als compagniescon mandant uiteindelijk het bevel t< elimineren van Zw. gegeven zou hel ben, komt niet duidelijk uit, of er va een bevel of toestemming werkelij sprake was. Wel blijkt, dat hij i voltrekking van de daad nog tege had kunnen houden, daar deze ni< terstond plaats had. M. in arrest scherp protei van verdediger. De Krijgsraad schorst, na zich in be raad te hebben teruggetrokken, de be handeling tegen M., die het bevel hai doorgegeven aan zijn ondergeschikten voor onbepaalde tijd en beveelt to ogenblikkelijk in arrest stellen van de zen verdachte. Dit ontlokt een schei] protest aan den verdediger, die zegt Wat ik tracht te bereiken met mij] pleidooi wordt nu op >voorhand doo deze beslissing te niet .gedaan. Er is geen beslissing genomen, allee: dat deze verd. in arrest is gesteld, anj woordt de president. Is dat geen ernstige beslissing? Ei gebeurt hier iets, wat ik nog nooit het meegemaakt. Ik weet niet of U hiei het recht toe heeft, maar dit is toch volkomen ongebruikelijk. De drie verdachten B., van H. en J, B. worden door de Krqgsraad vrijge sproken, aangezien het duidelijk is, dat zij meenden op een ambtelijk bevel te handelen. Tegen M. en V. wordt de be handeling geschorst voor onbep. tijd; beiden blijven z(1 gedetineerd. Het pleidooi. Mr. Sehenkeveld ving zijn pleidooi aan met er op te wijzen, dat wie alleen kennis heeft genomen van de stukken, Bus als auctor intellectualis van het gebeurde moet beschouwen. Nog in illegaliteit heeft pleiter getuigen over Bus gehoord. Uit deze verhoren is dui delijk gebleken, dat Bus Zwart slechts na de oorlog, op legale wijze wilde aanpakken. Het zij eindelijk uit met de veronderstelling, aldus spr., dat Bus de dood van Zw. op zijn geweten heeft. Pleiter constateerde, dat er allerwege ontstemming was tegen het beleid van Distr. VI .Het is zeer pijnlijk, maar het kan vastgesteld worden, dat Zw. ten minste een schijn van collaboratie op zich geladen heeft: de kwestie van de ritten naar Frankrijk waren niet het enigste. Het is reeds uitgemaakt in de door mr. Sikkel gepresideerde geheime krijgsraad, dat de daders er van over tuigd waren dat Zw. een verrader was. De spanningen hoopten zich op: er moest wat gebeuren. Maar wat? Dat men niet de normale weg volgde is begrijpelijk; men zou uiteindelijk toch weer bij Wou ters terecht zrn gekomen; men ging dan bij den duvel te biecht! Het is misschien vreemd voor de legaliteit, maar niet vreemd in de illegaliteit, ook niet na de samenvoeging van de onderscheidene organisaties tot B.S., dat men op eigen initiatief handelde. Spr. onderstreept, dat er geen legale normen aangelegd mogen worden voor illegale werkers. De beklaagden zijn door de geheime krijgsraad reeds ge straft volgens illegale normen. Daar mee had de zaak uit moeten zijn. Deze mensen maakten een fout, een zeer ernstige ook. aangezien Zwart een goed illegaal werker was, maar zij wa ren er vast van overtuigd, een goed Ne derlands werk te doen. Het stuit mij tegen de borst, aldus spr., dat deze mensen, die door en door goed vader lander waren, hier terecht moeten staan. Dit had ik zo graag willen zeggen, vóór U, mijne heren recters, besloot, dat V. nu nog langer, dat W* nu óók als goede NBS-ers, bij NSB-ers opge sloten moeten zitten. Ik hoop, dat er al les, maar dan ook alles op wordt gezet deze zaak zo spoedig mogelijk voort gang te doen vinden, aldus besloot spr. zijn pleidooi. G de wa is gek teu I vói me dei ste dit ali gel soc -VJ ha de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1945 | | pagina 2