De strijd tegen de hoge prijzen Wie worden burgemeester? Ambtenarenzoivering 1 Februari beëindigd Soberheid Sociale gerechtigheid Niet alleen een taak van de regering Prof. G. Brouwers, Directeur-Generaal van de Prijzen van het Ministerie van Handel en Nijverheid, hield Dinsdagavond een radiorede, waaraan wij het volgende ontlenen: Weinig zaken gaan op het ogenblik méér over de tong in Nederland dan de prijzen. Want van de ontwikkeling der prijzen hangt het wel en wee van ons volk in belangrijke mate af. Wil het economisch leven de kans krijgen, zich werke lijk te herstellen, dan moet de prijsontwikkeling een zekere stabiliteit vertonen. Voortdurende prijsstijging kan tijdelijk een schijnbloei met zich medebrengen. Tenslotte ontaardt zij echter in inflatie, het vertrouwen in het geld verdwijnt en het eind draagt de lasten. Internationaal kenmerkt de prijsbeweging zich op het ogenblik door een groot gebrek aan stabiliteit. In vele landen stijgen de prijzen zonder ophouden. Wan neer daaraan niet spoedig een einde wordt gemaakt, marcheren wij even snel naar een nieuwe economische crisis als dat na de vorige oorlog het geval was. Niet overal is deze beweging echter even ongunstig. Er zijn enkele landen, waar een zekere stabiliteit bestaat. Eén dier landen is Engeland. Een tweede Nederland. Breng overtreders van prijsvoorschriften aan! Waar staan wij nu? In exacte cij fers kan dit nog niet worden gezegd. Daartoe moeten nog te véél gegevens verzameld en geordend worden. De buitenlandse grondstoffenprijzen zijn echter in ons binnenlands prijsniveau verwerkt, de hier en daar vaak sterke loonsverhogingen eveneens. En in doorsnee kunnen wij zeggen, dat wij een prijsniveau hebben bereikt, dat met het Engelse min of meer te ver gelijken valt. Er doen zich nog stij gingen voor en er zullen er, bijvoor beeld door sommige belastingmaatre gelen. nog wel komen, doch het alge meen niveau is voorlopig bepaald. Betekent dit, dat wij tevreden kun nen zijn en ons kunnen bepalen tot het vasthouden van de prijzen op het hui dige niveau? In genen dele. Aan onze prijzen ontbreekt nog veel. Prijzen die omlaag gaan. Bij voortduring wordt er dan ook naar gestreefd prijzen, die te hoog zijn, omlaag te brengen. Zoo ligt het in de bedoeling de visprijzen opnieuw met gemiddeld 25 pet. te verlagen. On langs zijn de handelsmarges in de tex tielhandel zodanig verlaagd, dat een verlaging van de consumentenprijzen met gemiddeld 20 pet. er het gevolg van zal zijn. een plan is In voorberei ding de meubelprijzen belangrijk te verlagen, de benzine- en olieprijzen gaan omlaag enz. M.i. zijn deze incidentele maatrege len intussen, hoe belangrijk ook, niet genoeg. Ook in het systeem der prijs bepaling moet wijziging worden ge bracht en wij zijn daarmee reeds doende. Aan de dictatuur der accountants moet een einde worden gemaakt. Zoo b.v. door standaardisatie in de productie, waar al te grote verschei denheid de kosten en dus den prijs op voert. En dan niet in de laatste plaats de concurrentie. Wij schijnen het bestaan en de betekenis soms vergeten. Laten wij echter goed besef fent dat zij, ver standig gebruikt, een der belangrijkste hulpmiddelen is der geleide economie. En laten wij er daarom naar streven al die regelingen, hetzij prijsregelingen of andere, welke een gezonde concur rentie in de weg kunnen staan, op te ruimen. Ook de organisaties voor het bedrijfs leven 'ïebben hier een taak. Zij moe ten zelf het initiatief nemen voor het opruimen van onjuist werkende prijsvoorschriften en zich matiging op leggen bij het voorstellen van prijs verhogingen. De strijd voor lage kosten van le vensonderhoud en dus tegen Inflatie is een nationale zaak en niet alleen een zaak van de overheid. Deze op merking geldt echter niet uitsluitend het bedrijfsleven, zij geldt ook het pu bliek als geheel. Helpt allen mee. Wij zullen voor de belangrijkste groepen van gebruiksartikelen, alsme de voor diensten van ambachten en wat dies meer zij prijslijsten gaan ge ven, die als voorbeeld kunnen die nen van hetgeen de onderneming óp grond van de officiële prijsvoorschrif ten mag vragen. Deze lijsten zullen via de pers en op andere wijze be kend worden gemaakt. Maar dan moeten wij als tegenpresta tie door u systematisch op de hoogte worden gesteld van de overtredingen, die worden gepleegd. Alleen dan* kunnen deze systematisch worden vervolgd en alleen dan kunnen de tuchtrechters voor de prijzen in staat worden gesteld voorbeelden te stellen. Er behoeven niet eens zo verschrik kelijk veel straffen te worden uitge deeld. Wanneer slechts van een aantal notoire prijsopdrijvers de zaak voor enige tijd wordt gesloten, dan zal men eens zien, wat een uitwerking dat heeft. Dit is ook in het belang van het bona fide bedrijfsleven. Hoe sneller de rotte plekken worden uitgesneden, hoe snel ler wij ook op het gebied van de prijzen gezonde toestanden zullen krijgen. De juiste man op de juiste plaats Bij het doen van benoemingen voor het ambt van burgemeester gaat de regering er van uit, dat zoveel moge lijk gestreefd moet worden naar een hernieuwde opbouw van het be stuursapparaat, met inachtneming van het beginsel „de juiste man op de juiste plaats" Terwijl in de eerste plaats wordt ge let op bekwaamheid en geschiktheid van de betrokkenen voor het ambt kennis in theorie en praktijk van het gemeentelijk bestel vormt, bepaaldelijk voor de kleinere gemeenten, daarbij 'n voorname factor wordt mede bij zondere aandacht geschonken aan de eis, dat de levensrichting van den can- didaat pas in de sfeer der gemeente, waarin hij zal worden geplaatst Kieswet, Prov. Staten en Gemeentefinanciën. Het wetsontwerp tot wijziging van de kieswet is in verregaande staat van voorbereiding. Gehoapt en verwacht wordt, dat dit voor het einde van het jaar aan de Tweede Kamer kan wor den aangeboden. Wat de noodgemeenteraden betreft, de regering is van mening, dat de wenselijkheid tot wijziging van de be staande toestand zich niet aanstonds doet gevoelen. Wat de provinciale staten aangaat, de dag der candidaatstelling voor de verkiezing van de leden der Provin ciale Staten zal de tweede Dinsdag van April 1946 zijn. Indien mogelijk zal men deze dag doen- samenvallen met die voor de Tweede Kamer. Zuivering van het be drijfsleven. Wat de zuivering van het bedrijfs leven betreft, kan worden medegedeeld, dat 't apparaat hiervoor, nl. een groot aantal zuiveringsreden, thans vrijwel gereed is. De adviescommissie, welke In eerste instantie advies uitbrengen om trent de ten aanzien van de daarvoor in aanmerking komende personen te nemen maatregelen, hebben inmiddels nagenoeg alle haar taak beëindigd. De gevallen, waarin tot ontslag zal moeten worden overgegaan worden met de meeste spoed door het centraal or gaan, voor zoveel nodig, na complete ring der dossiers, aan het departement doorgezonden. Nadat terzake het advies is ingewonnen van de commissie, be doeld in art. 5 4e lid, van het zuive ringsbesluit 1945 wordt omtrent het ont slag een beslissing genomen. Met d« overige ministers is overleg gaande ten einde voor het onder hun departement ressorterende personeel, voor zoveel mogelijk, een overeen komstige gedragslijn te volgen. Verwacht mag worden, dat de zuive ring, voor zover 't de onder 't dep. van binnenlandse zaken ressorterende cate gorieën van overheidspersoneel betreft, omstreeks 1 Februari 1946 nagenoeg ge heel zal zijn beëindigd. Scholing, her- en om scholing van arbeiders. Overleg is geopend met het ministe rie van onderwijs, met de stichting van de arbeid, met het instituut voor onderzoek en voorlichting voor over heid en bedrijfsleven, ten einde te komen tot een samenwerking van alle betrokken instanties in een commissie, welke adviserend zal kunnen optreden bij de opbouw van de organisatie der her- en omscholing in den lande. Met behulp van de door deze commissie te verstrekken adviezen zal het werk tot ontwikkeling worden gebracht, waarbij regionaal breed samengestelde sub commissies kunnen worden ingescha keld, waarin de belangrijkste gemeen ten, alsmede de plaatselijke stromingen van importantie zullen worden opge nomen. De sociale verzekering nog in studie. Op 26 Maart 1943 werd door de toen malige minister van sociale zaken een commissie ingesteld met opdracht al gemene richtlijnen vast te stellen voor de toekomstige ontwikkeling der socia le verzekering in Nederland. Thans is een kleine technische com missie ingesteld met opdracht om, voornoemd rapport tot grondslag ne mende, uitgewerkte voorstellen tot herziening en uitbreiding der sociale verzekering te ontwerpen. De commis sie doet zich door de daarvoor in aan merking komende organisaties en in- ven voorlichten. Zij zal daartoe bin- stellingen uit het maatschappelijk le- nenkort met de bedoelde organisaties en instellingen mondelinge besprekin gen houden. Deze hebben de gelegen heid gehad schriftelijk haar standpunt ten aanzien van het Londense rapport uiteen te zetten. De commissie stelt alles in het werk haar opdracht zo snel dit kan te vol voeren. Het vraagstuk van de positie van de ouden van dagen heeft hierbij de bijzondere aandacht. Sociale hulpverlening aan werkloze arbeiders Na de bevrijding werd bij de veror dening van het militair gezag van 16 Mei 1945 de oude steunregeling vervan gen door de regeling ^overbrugging^,- uitkering." Hierin zijn enkele wijzigingen aange bracht, waarvan als de voornaamste genoemd worden: het binden van de uitkeringen aan een bepaald maxi mum, de inschrijving van de gezinsle den boven 16 jaar, van de overbrug gingsuitkering genietenden, bij de ge westelijke arbeidsbureaux en de mo gelijkheid tot uitsluiting van arbeiders die behoren tot een groep, waarin ieder geacht kan worden arbeid te kunnen vinden. (Vervolg van pag. 1) bezettingstijd, vrezen we, dat we in Ne derland veel te lang blijven in een periode van herstel voor er van een en hoe noodzakelijk vernieuwing sprake kan zijn. Over de perszuivering wordt met geen woord gerept. Typerend voor de houding van de regering ten opzichte van de zuivering lijkt ons in de paragraaf be treffende de zuivering van universiteiten en hogescholen, de uitspraak: „Inzonder heid werd door herhaalde besprekingen gepoogd het vertrouwen van jonge men sen, die gedurende de bezettingstijd ge toond hadden karaktervastheid en fier-* heid te bezitten, niet te zeer teleur te stellen." Nieuw en verheugend in de nota Is de aankondiging, dat opgesteld werd een voor ontwerp van wet betreffende publiek-' rechtelijke organisaties van het bedrijft leven. Hiermee zal, wat reeds door Troel-' stra ln 1907 werd bepleit en hetgeen ta het rapport Nieuwe Organen door de S.D.A.P. opgesteld nader is uitgewerkt, opgenomen worden in het beeld van ona Nederlandse Staatsrecht. Hiertoe werd bij de Grondwetsherzieningen van 1922 en 1931 reeds de mogelijkheid geschapen. Hierdoor zullen tevens de ons door de Duitsers nagelaten bedrijfsorganisaties kunnen ver-' dwijnen. Eveneens verheugend is de me dedeling, dat men bezig is met de zo nod zakelijke herziening en uitbreiding van onze sociale verzekeringen. Men be* oogt een volksverzekering, welke door. territoriale organen, Sociale Raden gehe ten, zal v/orden uitgevoerd. Ook deze sociale raden passen zeker in het kader der nieuw in te stellen publiekrechtelijke organisaties. Nieuw is ook de aangekondigde spaar en voorschotregeling, welke er zeker toe zal kunnen bijdragen in de grootste mate- riëele nood der minst draagkrachtige ge zinnen te helpen voorzien. Van de vele in de nota aangeroerde^ onderwerpen, willen we alleen nog noe men Indonesië. Zeker één van de bran- dendste problemen die om oplossing schreeuwen en waarom wij misschien wel het meest reikhalzend naar deze rege ringsverklaring hebben uitgezien. Met een kleine, doch uiterst belangrijke wijziging, moeten wij hoe te betreuren ook de nota naschrijven: „Er zijn geen tekenen die er op wijzen, dat de regering in staat is maatregelen tegenover de algemene nood te nemen". 1) Wij weten en beseffen ten volle voor hoe zware taak in het bij- zender in deze de regering staat, doch termen als „gezond" nationalisme en „eervolle" pogingen om blinde machten te beteugelen 2) kunnen nu juist niet dat vertrouwen in het regeringsbeleid schep pen, hetwelk toch zo dringend nodig is. Machtig zijn de problemen, sober de gegeven oplosingen en sober zal het leven van ons allen in de komende jaren moe ten zijn, het blijkt ten duidelijkste uit de onderwerpelijke nota, waarvan wij de bespreking in het parlement met bijzon dere belangstelling tegemoet zien. E. T.—C. 1) In de nota staat ln deze regel in plaats van „regering", republikeins. 2) De betreffende uitspraak luidt: „Voor de regering ligt het probleem al dus, dat vooreerst zij er van is uitgegaan om met een gezond Indonesisch nationa-; lisme samen te werkén en zij daartoe bereid blijft, vervolgens dat nog steeds geen eervolle poging mag worden ver-! zuimd om de blinde machten te beteu gelen, die Java's lot en dat onzer weer loze landgenoten in handen hebben ge nomen en voorts dat noodzakelijk de voorwaarden moeten worden geschapen, die den Britsen bondgenoot tot doeltref fend handelen tegen extremistische ex- cessen ln sta^t moeten stellen". In het orgaan der Ned. vereniging A.V.O. wordt de aandacht gevestigd o» een geval van sociale onrechtvaardig heid, wat betreft de ongevallenwet. Een vakarbeider, die een ongeval krijgt in een laag betaald noodbaantje, dat hij genomen heeft om aan depor tatie te ontkomen, krijgt een uitkering berekend naar het loon voor dat nood- baantje betaald en niet naar zijn loon als vakarbeider. Iemand, die zich heeft laten depor*» teren en tijdens zijn werken voor da vijand een ongeval krijgt, ontvangt een ongevallenrente op de basis van het veel hogere vakarbeidersloon. Juridisch schijnt dit juist te zijn....* of is het alleen maar bureaucratie? In het blad wordt verder nog meege deeld dat de regering bezig is maat regelen te treffen om in het hopeloze tekort aan kunstledematen te voorzien.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1945 | | pagina 6