ÉSSü
//nt
ÉÏIIF*
Christus geboort
Wij vieren straks weer het Kerstfeest. Hier wordt eens extra
gegeten en gedronken, daar komt een familie in gezellige
huiselijkheid bijeen, elders hervindt men de vrede met de
wereld door zich te verdiepen in het schone Kerstverhaal
van Christus' geboort. Toch is, geloven wij, ook daar, waar
het Kerstfeest louter uit materiële geneugten bestaat, een
geestelijke ondergrond aanwezig in de behoefte zich eens te
onttrekken aan de strijd van iedere dag en in het verlangen
in harmonie met de omgeving te leven.
JS het dan geen wonder, dat in een wereld, waarin door de
eeuwen heen oorlogen in hun steeds onmenselijke wreedheid
zijn gevoerd, waarin de mensheid nu pas ging door een nacht
Van onderdrukking en het afschuwelijkste geweld, tóch weer
de geboorte van Christus, die de heilsboodschap, het vrede op
aarde, aan de mensen bracht, wordt herdacht en met vreugde
gevierd?
Het is een wonder, deze uiting van het onverwoestbare ver
langen der mensen naar vrede, naar een harmonie met het on
eindige of hoe men zelf dit ongetwijfeld diep religieuze gevoel
wil noemen.
H*rr is niet alleen de viering van het Kerstfeest, waardoor wij
in aanraking komen met het wonder. Het wonder leefde ook
in de gemeenschap, die groeide tussen de verdoemden in de
concentratiekampen. Het wonder bleek ook in de houding der
helden, die onverschrokken voor het vuurpeleton de dood af
wachtten, overtuigd als ze waren, dat ze „aan de goede kant
hadden gestaan", dat ze tóch het béste deel hadden gekozen én
dat aan hun ideaal van een betere wereld verder gewerkt zou
worden.
Ook in het groot, in die wereld van de politiek, waartegen-
over wij door schade en schande geleerd hebben zo cri.
tisch te staan, komt dit onverwoestbare geloof en verlangen tot
uiting. Daar is het toch steeds weer opgenomen overleg tus
sen de grote mogendheden. De cynicus zegt: „Alleen omdat ze
nu nog rust nodig hebben, als ze straks klaar zijn voor een
volgende oorlogMaar hij, die nog geloof heeft in de
kracht van het goede, vertrouwt, dat uit al dit moeizame contact
ten slotte toch iets geboren zal worden, waardoor die schone
mensheidsdroom weer dichter zijn verwerkelijking nadert.
In ons eigen land zien wij momenteel ook een krachts
inspanning om samen iets goeds tot stand te brengen. Het wordt
belichaamd in de besprekingen tussen de Yerschillende politieke
groeperingen op initiatief der .Nederlandse Volksbeweging.
En zo is er meer.
wij maar ogen hebben om te zien" èn, als we maar be-
reid zijn om dat wat wij zien, wat wij als heiligste moeten
beseffen, mee helpen waar maken. Dan, ja dan zal het wonder
van de vrede eens werkelijkheid worden temidden der mensen,
wereld. Dan, ja dan zal er eens een Kerstfeest gevierd worden
zonder luidruchtigheid, omdat wij stil en voldaan zijn, daar het
vrede op aarde is.
Hij werd in het midden der barre nacht
In bloed en pijnen op d'aard gebracht.
Daar was geen luier, geen doek of zo,
De Moeder dekte Hem toe met stro.
En zelve rillend van koorts en kou,
Peinsde ze hoe ze hem voeden zou.
En toen, een ster was hun voorgegaan
Klopten drie wijzen ten poorte aan.
De eerste bracht Hem Symbool van leed
Als offerande een bloedrood kleed.
De tweede Bode van smaad en hoon
Bracht hem een staf en een doornenkroon.
De derde Gebukt onder 's werelds wee
Zeulde het kruis op de schouders mee.
Ook waren de herders opgegaan
Zij voerden een duistere kudde aan,
Y\Y
Eind'loze rij van 't gesmade ras
Dat aan de arbeid geketend was,
Aan d' arbeid verkocht voor luttel geld,
Eeuwen al leeg'rend in Efrata's veld.
Spiedend aan iedere horizont
Of het ook zijn Verlosser vond.
En geen die zijn Koning iets schenken kon.
Zij smeekten slechts: Kyrie EleisonI
En Hij, verheerlijkt in hemels licht.
Heeft zich van de kribbe opgericht.
Bood hun in opperste Liefde aan
Al wat hij had: Zijn naakt bestaart.
Uit: Door het Donker.
m) Heer, Heb medelijden.
o* 0
FREEK VAN LEEUWEN,
(Geb. 1905).