ÉSSü //nt ÉÏIIF* Christus geboort Wij vieren straks weer het Kerstfeest. Hier wordt eens extra gegeten en gedronken, daar komt een familie in gezellige huiselijkheid bijeen, elders hervindt men de vrede met de wereld door zich te verdiepen in het schone Kerstverhaal van Christus' geboort. Toch is, geloven wij, ook daar, waar het Kerstfeest louter uit materiële geneugten bestaat, een geestelijke ondergrond aanwezig in de behoefte zich eens te onttrekken aan de strijd van iedere dag en in het verlangen in harmonie met de omgeving te leven. JS het dan geen wonder, dat in een wereld, waarin door de eeuwen heen oorlogen in hun steeds onmenselijke wreedheid zijn gevoerd, waarin de mensheid nu pas ging door een nacht Van onderdrukking en het afschuwelijkste geweld, tóch weer de geboorte van Christus, die de heilsboodschap, het vrede op aarde, aan de mensen bracht, wordt herdacht en met vreugde gevierd? Het is een wonder, deze uiting van het onverwoestbare ver langen der mensen naar vrede, naar een harmonie met het on eindige of hoe men zelf dit ongetwijfeld diep religieuze gevoel wil noemen. H*rr is niet alleen de viering van het Kerstfeest, waardoor wij in aanraking komen met het wonder. Het wonder leefde ook in de gemeenschap, die groeide tussen de verdoemden in de concentratiekampen. Het wonder bleek ook in de houding der helden, die onverschrokken voor het vuurpeleton de dood af wachtten, overtuigd als ze waren, dat ze „aan de goede kant hadden gestaan", dat ze tóch het béste deel hadden gekozen én dat aan hun ideaal van een betere wereld verder gewerkt zou worden. Ook in het groot, in die wereld van de politiek, waartegen- over wij door schade en schande geleerd hebben zo cri. tisch te staan, komt dit onverwoestbare geloof en verlangen tot uiting. Daar is het toch steeds weer opgenomen overleg tus sen de grote mogendheden. De cynicus zegt: „Alleen omdat ze nu nog rust nodig hebben, als ze straks klaar zijn voor een volgende oorlogMaar hij, die nog geloof heeft in de kracht van het goede, vertrouwt, dat uit al dit moeizame contact ten slotte toch iets geboren zal worden, waardoor die schone mensheidsdroom weer dichter zijn verwerkelijking nadert. In ons eigen land zien wij momenteel ook een krachts inspanning om samen iets goeds tot stand te brengen. Het wordt belichaamd in de besprekingen tussen de Yerschillende politieke groeperingen op initiatief der .Nederlandse Volksbeweging. En zo is er meer. wij maar ogen hebben om te zien" èn, als we maar be- reid zijn om dat wat wij zien, wat wij als heiligste moeten beseffen, mee helpen waar maken. Dan, ja dan zal het wonder van de vrede eens werkelijkheid worden temidden der mensen, wereld. Dan, ja dan zal er eens een Kerstfeest gevierd worden zonder luidruchtigheid, omdat wij stil en voldaan zijn, daar het vrede op aarde is. Hij werd in het midden der barre nacht In bloed en pijnen op d'aard gebracht. Daar was geen luier, geen doek of zo, De Moeder dekte Hem toe met stro. En zelve rillend van koorts en kou, Peinsde ze hoe ze hem voeden zou. En toen, een ster was hun voorgegaan Klopten drie wijzen ten poorte aan. De eerste bracht Hem Symbool van leed Als offerande een bloedrood kleed. De tweede Bode van smaad en hoon Bracht hem een staf en een doornenkroon. De derde Gebukt onder 's werelds wee Zeulde het kruis op de schouders mee. Ook waren de herders opgegaan Zij voerden een duistere kudde aan, Y\Y Eind'loze rij van 't gesmade ras Dat aan de arbeid geketend was, Aan d' arbeid verkocht voor luttel geld, Eeuwen al leeg'rend in Efrata's veld. Spiedend aan iedere horizont Of het ook zijn Verlosser vond. En geen die zijn Koning iets schenken kon. Zij smeekten slechts: Kyrie EleisonI En Hij, verheerlijkt in hemels licht. Heeft zich van de kribbe opgericht. Bood hun in opperste Liefde aan Al wat hij had: Zijn naakt bestaart. Uit: Door het Donker. m) Heer, Heb medelijden. o* 0 FREEK VAN LEEUWEN, (Geb. 1905).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1945 | | pagina 3