Landbouwoverzicht gezinsherstel Vliegtuigen zo snel als het geluid Van Graafschap tot „zelfstandig gewest" Invloed der oorlogsjaren op posiiie der kerken t Interessant onderzoek van de Stichting voor Statistiek Teneinde na te gaan in welke richting en In welke mate de oorlogsjaren van invloed zijn geweest op de positie van da kerken en de verhouding van de ker ken tot maatschappelijke en politieke vraagstukken, heeft de Alfd. Opinie-on derzoek van de Nederlandse Stichting voor Statistiek een uitgebreid onder zoek ingesteld. Enkele van de vragen, welke daarbij gesteld werden aan de grote aantallen personen die zodanig gekozen werden, dat zij een getrouw beeld van de ge hele bevolking vormen, geven wij hier onder weer met de resultaten. ..Behoort U tot een kerk en zo Ja, tot welke?" Hervormd Cja. 87 pet. Rooms Katholiek 31 pet. Gereformeerd c.a. 10 pet. Overige kerkgenootschappen 1 pet. Geen kerkgenootschap 30 pet. Geen antwoord 1 pet. Het bekende feit, dat in de grote ste den de onkerkelijken sterk vertegen woordigd zijn, werd bevstlgd door een betreffend cljer van 30 pet. Een analyse van de aanhang der po litieke partijen naar godsdienst geeft het volgend beeld: Hervormd c«. R. K. Geref. c.a. Geen kerkgen. Overige kergen. Geen antwoord PvdA KVP AR CHU Lib. CPN 7 98* 1 39 3 3 69 e i 3 5 33 2 Belangrijke gegevenB kwamen naar voren bij een splitsing naar leeftijden; daaruit blijkt n.1., dat er in de nabije toekomst een vermindering van het aan tal Hervormden en een toename van de Katholieken valt te verwachten en daar mee, gezien de correlatie van godsdienst en politiek, een verschuiving in de po litieke constelatie in ons land. Aan hen, die tot een kerkgenootschap behoren, werd gevraagd: „Is de band met Uw kerk sedeft het uitbreken van de oorlog versterkt, verzwakt of gelijk gebleven?" Alle Herv. R.K. Ger. kerkgen. c.a. c*. Versterkt 27 23 30 32 Verzwakt 8 9 0 7 Gelijk gebleven 61 65 59 57 Geen antwoord 4 3 5 4 Gehele R.K. bevolking Ja 56 74 Neen 28 12 Geen oordeel 16 14 En aan hen, die niet tot een kerkge nootschap behoren werd de vraag ge steld: „Is Uw houding sedert het uitbreken van de oorlog ten gunste of ten ongun ste van de kerk gewf-igd, of ls zij ge- lijk gebleven?" Ten gunste gewijzigd Ten onguste gewijzigd Gelijk gebleven Geen antwoord „Vindt U dat het op de weg der ker ken ligt haar stem over maatschappelij ke vraagstukken te laten horen?" Buitenkerkelijken 14 9 50 21 Geref. cs. Herv. ,c.a. 53 33 14 Geen kerkgen, 32 47 21 Wy zouden allen graag full speed" vooruit zyn gegaan, maar het is nu wel gebleken, dat d^ schuit zoveel averij heeft, dat het voorlopig niet meer wordt dan „halve kracht". In de Nederlandse landbouw zijn we zelfs wat te hard **%n stapeJ gelopen en moeten nu remmen; niet alleen moet de uitbreiding van de varkens- en kippenstapel beperkt blijven, ook worden voor de boeren weer vrij heidsbeperkingen ingevoerd, die men reeds voor goed afgeschaft achtte. Met het centraal innemen van pro ducten is de oude toestand hersteld, maar wij vrezen dat deze maatregel, nu het dorsseizoen achter de rug is, geen groot resultaat meer zal heb ben. Het overzicht over de productie is verdwenen, de controle op de voorraden vertoont -rote gaten en onder dergelijke oi mdigheden is het heel moeilijk na te gaan welke bestemming de oogst heeft gekre gen. Er is daarbij echter één gerust- Btelling en die is, dat de boeren hun producten in het algemeen nuttig hebben gebruikt, nl. voor hun eigen vee. Ze hadden het graan en een deel van de peulvruchten hard nodig voor hun dieren, die nu dus een be hoorlijk rantsoen ontvangen hebben. Aangezien deze betere veevoeding weer een hogere productie van melkvlees en vet tengevolge heeft, komt het nut van de oogst tenslotte toch weer aan het gehele volk ten goede. Wij hebben niet de indruk, dat de bedrijfsvrijheid van de laatste maanden tot misbruiken op grote schaal hebben geleid. Maar het nadeel van het systeem was, dat er geen voeder beschikbaar kwam voor de talloze bedrijven, die afhankelijk zijn van de aankoop van veevoeder om een bestaan op te le veren. Op dit punt is men in offici ële kringen te optimistisch geweest en dat moet men nu bezuren. Op alle gemengde bedrijven zullen we dit jaar dan ook zeker zien, dat men zal trachten de veevoederproductie zo hoog mogelijk op te voeren. In het bijzonder de verbouw van maïs op de kleine bedrijven zal zonder twij fel een ongekende hoogte bereiken. In dit verband is de propaganda voor het zaaien van lucerne op ak kers, die onder zout water hebben gestaan, van betekenis. De regering* geeft hier tenminste duidelijk lei ding; ze stelt het dure zaad gratis ter beschikking en garandeert de verkoop van het hooi tegen een be hoorlijke prijs. Waar het vooral gronden betreft in vee-arme stre ken. zal deze regeling voeder voor andere gebieden opleveren. Lucerne is een best gewas, dat een uitsteken de stoppel geeft, zodat de betrokken landerijen er veel baat bij zullen vinden. Zomertarwe. zomergerst en -haver zullen voorts belangrijke producten worden. Maar voor de suiker ziet het er niet zo best uit: onze produc tie zal de Nederlandse behoefte wel niet kunnen dekken. Tekort aan kunstmest en arbei ders beide zijn daarvoor verant woordelijk. f DE LOCOMOTIEVEN VAN N.S. y, In September 1944 hadden de Neder landse Spoorwegen 866 locomotieven, thans in het geheel' 1181, waarvan er echter slechts 622 geschikt zijn om dienst te doen. Van deze bruikbare locomo tieven zijn er 305 die tot het oude loco- motievenpark der N.S. behoren. Verder zijn er overgenomen: 18 Zwitserse en 23 nieuwe Zweedse machines. Dan zijn t nog 27 door de Duitsers bij de capi tulatie overgenomen machines en 288 Engelse leger-locomotieven, Veluwse eekers weer in actie In het Sysseltse bos bii Ede klinkt de laatste dagen weer het eenionige doffe geklop van de „boekhamers' en kan me weer het oeroude am bacht van e „ekers" of „houters' zien. Ploegen van vier of vijf arbei ders vellen het eiken hakhout en brengen dit, op maat gekapt (de oude leng.e was „zes handen en drie vingers"), naar de eekplaats, waar in ondiepe kuilen een soort „een mansgaten", de schillers gereed staan om op een veldkei als onder legger de schors van het nu saprijke eikenhout los te kloppen. Dit ge beurt met een speciaal voor dat doel vervaardigde korte hamer met breed, ijveren blad, de z.g. klopper of boekhamer. Eertijds was dit (eik) schillen een algemeen verbreid handwerk op de gehele Veluwe en in de Mei maand zag men overal in de bossen de bergen „without" (geschilde knuppels) en de stapels schors, die vanwege het daarin aanwezige looi zuur bestemd waren voor de leer looierijen. Geleidelijk raakte dit typische am bacht in onbruik, want het looizuur werd geïmporteerd, doch toen de *-log uitbrak, kwam het eekschillen weef "Th zwang. SCHADELIJKE INSECTEN Appelzaagweip, een vijand van de fruittelers Op vele plaatsen in Noord-Holland heeft men Zaterdag ln de boomgaarden gezocht naar de eieren van de appelzaagwesp De fruittelers hebben nogal veel last van dit Insect, waarvan de rupsen grote schade aan de vruchten kunnen berok kenen. Er 'wordt dan ook van alle kan ten op deze boosdoener geloerd en dit wordt hem vaak noodlottig. Het beste bestrijdingsmiddel tegen de eieren van deze wesp u nicotine waar mee ln het voorjaar de bomen worden bespoten. Het nicoünegif dringt ln de eieren en doodt het zich in de schaal ontwikkelende Jongen leven. Nicotine ls niet schadelijk voor de boom, noch voor do bloemen. Deze appelzaagwesp ls een grote lang werpige zwarte vlieg met een bruingele buik, en zij vertoont veel overeenkomst, wat betreft de lichaamsbouw, met de ge wone wesp (vespa vulgarls) en de honing bij (Apin melllflca) en behoort tot de vliesvleugellgen, de hymenoptera. Zij brengt onder de grond de winter door, waar zy tegen het einde van de voorgaande zomer als rups ls lngekro pen, zich heeft verpopt, om als voor jaarszon haar eerste warme stralen naar de aarde zendt, te voorschijn te komen als een volgroeide wesp. Het is dan eind April of begin Mei, en de appelbomen staan ln volle bloei. De eerste dagen zoemt de wesp wat rond en zet zich af en toe op de appelbloemen. Als zij zich van de elerlast heeft ont daan sterft zij, maar haar taak heeft zij goed volbracht. De eieren zijn langwerpig, wit van kleur en bijna niet te onderscheiden in de kelkholte van de bloem. Na verloop van enige weken komen hieruit de jonge rupsen, die zich dadelijk te goed doen aan de kleine vruchtjes, die reeds uit de bloesem zijn voortgekomen. Zij vreten de vrucht vlak bij de stengel <Joor. Het gevolg ls, dat deze van de boom valt Geen bezwaar, een appelboom heeft nog meer vruchten en zo kan het gebeuren, dat één rups vijf zes appels vernie tigt- Het ls te begrijpen, dat wanneer er ongeveer honderd rupsen op één boom hulzen, er niet veel vruchten zullen vol groeien. Als de rups zich rond en vet gegeten heeft, kruipt zij in de grond, waar ze zich Inspint en verpopt. Zo wacht zij het voor- Jaar af, om, als de lentezon weer schijnt, als een gezonde en tot hoge legcapaclteit ontwikkelde wesp te voorschijn te komen en haar door de fruittelers zo gehate eieren te leggen. B. B, Jr. Van Amsterdam naar New-York: iVoIgt de K.L.M.-vogeI op zijn verre vlucht Op Zondag 19 Mei a.s. om 22,30 uur zal de Avto een causerie van 10 minuten uitzenden, waarin de heer v. d. Steenhoven van de Noordat- lantische Dienst der KLM de eerste Oceaanvlucht AmsterdamNew York zal bespreken Daarna komt de heer Strijkers, hoofd van de Radio dienst Schiphol, voor de microfbon om de luisteraars op de hoogte te stellen van de radiografische en telegrafische verbindingen met de toestellen, welke op Amerika vlie gen. Bij het vertrek van het eerste KLM-toestel naar New York op Dinsdagmiddag 21 Mei om ca. 14.30 uur zal door de Avto een radio- reportage van 20 minuten worden gegeven. In aansluiting hierop zal men trachten gedurende de vlucht vanuit de DC-4 reportages in het Nederlandse radio-programma op te nemen, terwijl ook het wereldpro gramma deze uitzendingen zal relayeren. De NBC, de Nationaal Broadcas- ting Corporation, zal in New-York de aankomst van het eerste KLM „Flying Dutchman"-toestel op gra- mofoonplaten vastleggen, waarna deze via de luchtweg weer naar Nederland worden teruggebracht en dan in ons land uitgezonden, tege lijkertijd met een interview met de- bemanning van het toestel. Ook de buitenlandse radio-omroe- voorwaarden voor Sezlnshcrstel brengt Volt 'olkshmratelt pen zullen zich bij de opening van de Noordatlantische dienst der KLM niet onbetuigd laten. In zijn rubriek „Commentaar der actualiteiten'" zendt de Belgische Omroep op Don derdag 16 Mei om 19.00 uur zowel in het Vlaamse als in het Franse pro gramma een praatje van 5 minuten uit over de nieuwe KLM-verbinding AmsterdamNew York v.v. De Vlaamse Omroep zal tevens trach ten, reportages van de eerste vlucht zelve door te geven. De zenders Radio-Farijs en Lu xemburg tonen eveneens grote be langstelling voor deze belangrijke Nederlandse luchtvaartgebeurtenis. ZO SNEL ALS HET GELUID een windtunnel waarin snelheden tot 80 m. per seconde kunnen worden ontwikkeld. Aero-dynamische experimenten Het werk van 't Nationaal Luchtvaart Laboratorium Bij het streven om de Neder landse industrie weer op te bou wen, neemt het Nationaal Lucht vaart Laboratorium (N.L.Leen belangrijke plaats in. Reeds voor de oorlog heeft dit in stituut uitmuntend werk gedaan voor onze nationale, luchtvaart en /liegtuigindustrie; het speelde tevens een belangrijke rol bij het vestigen van de internationale roem van Ne derland op dit gebied. Het instituut draagt een zuiver wetenschappelijk karaker; het is niet de bedoeling om winst te maken. Een A.N.P.-redacteur heeft on langs een bezoek gebracht aan de inrichting, waarbij de wetenschap- jjelijke leider ir. C. Koning een tech nische uiteenzetting gaf. Zo snel als het geluid. De ontwikkeling van het vlieg tuig geschiedt op tweeërlei wijze. Langs de banen der geleidelijkheid (grotere vliegtuigen, grotere snel heid en verbeterde constructie) of met sprongen, die vaak diep ingrij pende veranderingen met zich mee brengen (straalvoortstuwing, gas turbine in plaats van zuigermotor, r dar). Op velerlei gebied verricht het instituut belangrijk werk. zo ook op dat der aërodynamica. Bij een gelei delijke toeneming der snelheden gaan de gewone wetten der aërody namica niet op. Bij snelheden van 100 meter per seconde kan men de lucht nog als onsamendrukbaar be schouwen. Bij hogere snelheden wordt de samendrukbaarheid merk baar. hetgeen een aanmerkelijke in vloed op het gedrag van het vlieg tuig uitoefent. Vooral bij snelheden, die liggen tussen 200 meter per se- conde en 330 meter per seconde (de snelheid van het geluid) ligt er een ruime taak voor het onderzoek. Een uitstekend hulpmiddel by deze experimenten vormt de z.g. windtunnel, waarin snelheden ont wikkeld kunnen worden, die tegen die van het geluid aanliggen. Het N.LX. bezit thans twee van deze tunnels, die windsnelheden van resp. 50 en 80 m. per seconde kunnen ont wikkelen. Straalvoortstuwing. Men heeft ln projectie een grotere windtunnel. d:.e zal voldoen aan de eisen van het moderne onderzoek. Tijdens de oorlog begonnen de inge nieurs van het laboratorium met de studie van de straalvoortstuwing. Theoretisch is hiervan in Neder land vrijwel alles reeds bekend. Het mag wel een succes genoemd wor den van het Nederlandse onderzoek, dat thans in de practijk alle be vindingen. die op theoretisch gebied tijdens de oorlog zyn opgedaan, waaf blijken te zijn. Echter is het Nationaal Luchtvaart Laboratorium niet in staat de gehele ontwikkeling van door straalvoortstuwing voort bewogen vliegtuigen op zich te ne men. Dergelijke experimenten zyn alleen mogelijk in nauwe samenwer king met de industrie. Er bestaat echter de grootst mogelijke belang stelling voor de ontwikkelingsmoge lijkheden en met nauwgezetheid volgt men de climax: zuigermotor met schroef, gasturbine met schroef, gasturbine met straalvoortstuwing. Wat het eigenlyke raketvliegtuig betreft, dit zal naar ir. Koning mededeelde niet licht voor pas sagiersvervoer in aanmerking ko men, maar wel voor buitenatmosfe- rische vluchten (mogelijk met ra darbesturing). De ontwikkeling van het gebruik van atoomenergie be hoeft "het vervolmakingsschema van de straalvoortstuwing niet te belet ten. Van groot belang voor het weten schappelijk onderzoek is. naast het gebruik van windtunnels, de be schikking over een eigen vliegtuig, waaraan alle bevindingen proef ondervindelijk kunnen worden ge toetst. Dit laboratorium vliegtuig, waarover het instituut binnenkort hoopt te beschikken, zal vooral zyn diensten bewijzen bij het onderzoek naar het gedrag van vliegtuigen bij geringe snelheden (landing en start). De inrichting van het instituut. In volledige samenwerking voeren vier afdelingen het researchwerk uit: de aërodynamische afdeling, afdeling vliegtuigen, afdeling sterkte-onder zoek, afdeling materiaalonderzoek. Aan deze vier afdelingen staat de technische afdeling ter beschikking Alle instrumenten die voor bepaalde onderzoekingen speciaal gebouwd moeten worden, kan deze afdeling binnen afzienbare tijd leveren. Het gehele p^jsoneel van het Luchtvaartlaboratorium .bestaat uit 130 man, van wie 25 ingenieurs. Zij; worden bijgestaan door 15 MTS-ers en een staf van technisch hulpper soneel. Wij zijn thans, aldus de di rectie, bezig met de voorbereiding tot een hoogtepunt in de na-oorlogse toestand. De jaarlijkse kosten be droegen in 1945 bijna een half mil- lioen gulden. De begroting voor dit jaar overschrijdt het halve millioen, terwijl voor 1947 nog een groter be drag geprojecteerd is. Juist nu, waar Nederland tracht zijn plaats in de internationale in dustrie te heroveren, kan men niet te veel belangstelling wekken voor een instituut, als het Nationaal Luchtvaart Laboratorium, aldus be sloot Ir. Koning het onderhoud. Voor de oroaw: Broodrecepten Wit brood Im gebakken van zuiver witte tarwebloem, volkorenbrood van tarwemeel, bruin brood van tarwemeel en tarwe bloem, roggebrood van roggemeel. In tarwe en roggemeel komen behalve veel zetmeelstoffen. eiwitten, vitaminen (vitamine B 1) zouten en een weinig vet voor. Tarwebloem la uit dezelfde voe dingsstoffen samengesteld. Door de be werking, die het ln de maalderij heeft ondergaan, heeft het echter vitaminen en zouten verloren. Volkorenbrood en bruin brood dienen daarom naast wittebrood ge bruikt te worden. Met het oog op de voedingswaarde is het verstandig zowel wit als bruin brood aan ontbijt en koffiemaaltijd te gebruiken, b.v. half om half. Hier volgen enige eenvoudige recepten, alle voor vier personen. Verstopte boterhammen. 4 5 sneetjes brood, 70 g bloem, l'/« dl melk. Iets zout. boter, margarine of vet. Van bloem, melk en een snufje zout een beslagje maken. Een klontje boter." mar garine of vet ln de koekenpan laten smel ten, de boterhammen stuk voor stuk in beslagje wentelen, even aan de vork .rikt laten uitdruipen en ln de koeken pan leggen. De sneetjes op een matig ▼uur aan weerszijden bruin bakken en met suiker of stroop en kaneelsurrogaat presenteren. Broodschoteltje 200 g brood, 500 g appelen of rabarber, 69 g suiker, boter of margarine. Dunne appelmoes of rabarbermoes ko ken en dit op smaak afmaken met suiker. De sneetjes brood weken ln een deel van het moes. De geweekte sneetjes laag om laag met de rest van het moes ln een schoteltje doen. Zorgen, dat de bovenste laag brood ls. Deze met wat suiker be strooien en er hier en daar een klontje boter of margarine op leggen. Het scho teltje ln een matig warme oven plaatsen en er een bruin korstje op laten komofc yK uur. Wist u, dat u nooit koek ln de broodtrommel be waren moet? Koek trekt nl. het vocht aan. waardoor het brood droog en kor relig wordt. Wit brood kunt u het best bewaren ln een gesloten trommel, waarin voor de ventilatie enige gaatjes aan de zijkanten zijn aangebracht. Roggebrood bewaart u het beste op een droge plaats, maar niet ln de broodtrommel, want dan gaat het schimmelen. U kunt oud brood weer vers maken door het 15 minuten in een hete oven te plaatsen. Voor gas- en electrische ovens is dit op hét ogenblik nog een te onzui nige methode. Verleden en Heden (III) Het eerste gebied van onze Graaf (toen nog Graaf ln Friesland genoemd) strekte zich waarschijnlijk ongeveer uit van Alk- ma'ar tot voorbij Haarlem. Al vroeg moet zich ln Haarlem hebben gevestigd, dat sindsdien altijd een voorname plaats in zijn gebied heeft bekleed. Maar nog ln de tiende eeuw breidde de zaak zich uit, soms door verovering, soms door koop of huwelijk. Eerst moest de kuststrook er aan geloven. En het ls niet onmogelijk, dat het gezag van onze Graaf zich toen al gauw uitstrekte van Goeree tot Terschelling. Toch stelle men zich het graafschap niet te groot voor. Het bin nenland, de eigenlijke kern van het tegen woordige Holland, was toen zowel ln het noorden als ln het zuiden vrijwel ontoe gankelijk. En er zou nog heel wat moeten gebeuren vóór dit moerassige land bege renswaardig bezit kon worden. Omge keerd was het contact met het eilanden- gebied gemakkelijker tot stand te bren gen, daar men tegenwoordig wellicht denkt, daar de zee nog lang niet zo ver het land binnendrong als later. Korte tijd hierna wist de Graaf van Holland ook de hand te leggen op ge deelten van de tegenwoordige provincie Zeeland. In een soms vinnige strijd met de Vlaamse graven wisten hun Hollandse collega's langzamerhand door te dringen tot de Westerschelde. Inmiddels was ook aan de andere zijde de strijd ontbrand. Hier f probeerde de Hollandse graaf z>jn invloed over het ge bied van de Friezen uit te breiden. Het kostte veel moeite en strijd. Willem II heeft er ln de nabijheid van Hoogwoud zelfs het leven bij Ingeschoten. Maar zijn zoon, Florls V, slaagde er toch ln West- Friesland te onderwerpen. Men neemt al gemeen aan, dat dit mogelijk werd daar een vergroting van de Zuiderzee het de eigenlijke Friezen moeilijk maakte hun stamverwanten te hulp te snellen. In dezelfde tijd ls ook de strijd met Utrecht al begonnen. Een ogenblik had het er naar uitgezien, alsof de bisschop met hulp van de Duitse keizer hier de mach tigste figuur zou worden. Na de elfde eeuw gaat het evenwel juist andersom. En dan wordt er al gauw van twee kan ten aan het bisdom geplukt. In het Oosten moet het menige veer laten aan de graaf, later hertog van Geire en ln het Westen zitten de Hollandse graven voort durend op het vlnketouw. Men heeft de grens tussen Holland en Utrecht maar te bekijken. Telkens weer weet de Hollander een stuk te bemachtigen. Overal dringt hij het gebied van den bisschop binnen. In het zuiden reikt de arm van de Hol landse graaf ln het laatste gedeelte der Middeleeuwen zelfs tot voorbij Geertrul- denberg en Heusden. Hier gebeurt ln ze ker opzicht het omgekeerde van wat in het Noorden plaats vond. Door het ont staan van de Biesbosch werden deze stre ken als hel ware van Holland afgesneden. Ze zUn veel later dan ook bU Brabant terecht gekomen. Verder hebben de Hollandse graven het echter niet kunnen brengen. Een poging om het tegenwoordige Friesland te ver overen mislukte. Met bebloede koppen werden de veroveraars ln spe door .de van alle kanten toegesnelde Friezen terug geslagen. Men dient bU dit alles wel In het oog te houden, dat deze graven bU al hun pogin gen alleen hun eigen belang dienden. Als dat van hun onderdanen daarmee samen viel, dan was dat ln de regel min of meer toevallg. Precies zo is het gesteld bU de eigen aardige ontwikkeling, die In dit stadium van de geschiedenis begint. Door een reeks van huwelijken wordt het Hollandse gebied nauw verbonden, eerst met Hene gouwen, daarna -met Bourgondië en een aantal andere landen, om ten slotte o.a. met Spanje deel uit te gaan maken van het grote rijk van Karei V, die behalve keizer van Duitsland en koning van Spanje ook nog nederige titel graaf van Holland was. Het spreekt van zelf, dat zulke grote heren met de belangen van al die kleine landjes niet altyd rekening konden hou den. En toen er nog andere geschillen (o.a. over de godsdienst) bij kwamen, is de bom tijdens Philips II gebarsten. Onder leiding van Holland kwamen de Neder landen ln verzet. Men heeft deze strijd, de Tachtigjarige oorlog, dan ook wel eens een conservatieve revolutie genoemd. In het begin van deze worsteling onzer voorouders heeft het er een ogenblik ha- cheUjk Voorgestaan. Amsterdam bleef trouw aan de koning van Spanje. Haar- BEROEPSVERVOER EN WEDEROPBOUW. Zaterdag 18 Mei "a.s. houden ongeveer 500 vrachtauto's van transportbedrijven uit Noord-Holland. Friesland, Groningen, Drente, OvcrUsel en Gelderland een ster- rit naar en demonstratietocht in Amster dam. De wagens, die worden opgesteld op het Stadionplein, vertrekken om onge veer uur voor een rit door de stad. De bedoeling van deze tocht ls, te tonen tot 'welke prestaties het beroepsgoederen- vervoer één enkel jaar na de totale be- vrydlng reeds weer ln staat ls en welk een belangrijke taak het beroepsvervoer heeft te vervullen bU de wederopbouw van ons land. Bij de samenstelling van de stoet is er naar gestreefd alle facetten van het zo veelzUdige wegvervoerbedrijf nr.ar voren te brengen. De deelnemende wagens zullen worden versierd. De Amsterdamse verkeerspolitie ver leent haar medewerking aan deze optocht van het beroepsvervoer door Amsterdam, terwijl ook de Rijksverkeersinspectie alle medewerking toegezegd heeft. lem werd belegerd en Ingenomen. Hol land was als het ware ln tweeën gesplitst. Elk deel moest zich voorlopig zelf maar zien te redden en kreeg een eigen be stuur. Daar ls later altijd iets van over gebleven en uiteindelijk is" er zelfs de verdeling van Holland ls twee zelfstan dige provincies uit voortgekomen. Toen ln 1581 Philips n werd „afgezwo ren" was het oude graafschap een soort van republiek geworden, al wilde men daar aanvankelijk elgenüjk niet goed aan. Als onderdeel van de Republiek der Ze ven Verenigde Nederlanden is het tot 1795 welhaast weer een souvereln staatje ge weest, dat eigen zaken bUna geheel naar eigen goedvinden kon regelen. Jtt walk alone Archimedes zal nauwelijks met zoveel gloed zUn „Eurekal" hebben uitgeroepen toen lüj zUn beroemde wet ln het bad ontdekte, als tk, die deze week een ont dekking deed, die mU de tranen in de ogen deden springen. Ik heb het gevonden! Het, waar naar lk al sedert Kerstmis gezocht heb: het oord waar lk mijn vacantle zal door brengen! Tweede Kerstdag waa lk vast van plan naar Zwitserland te gaan; Nieuwjaarsdag veranderden mUn ideeën: waarom niet naar België?; na Holland—België en da kosten die dat meebracht, voelde lk ech ter meer voor een rustig plekje op da Veluwe; maar thans! Thans staat mijn plan vast: Zwitserland ls veel te druk, de Belgen zyn veel te lawaalërig, het rus tige plekje op de Veluwe krioelt nog vaa mensen, peen Ouddorp zal myn vacantie- oord 1948 zUnl En waarom? Een ANP-ver- slaggever, die dit plaatsje op Goeree en Overflakkee bezocht, schreef het vol gende: „Ouddorp la een plaatsje dat het sum mum van rust biedt aan de badgast. Zei niet een vacantleganger, dia veertien da gen lang het 30 km lange strand had be zocht, dat hU niet had kunnen spreken van „mUn strand", omdat hij ln die tyd nog twee andere mensen ontmoet had?" In veertien dagen twee mensen ont moeten! Eén per week! Gezegend oord, by u zal ik rust vinden. Zelfs die twee, al zou ik hen tegenkomen, hoef lk niet te zien; Ut kan m'n hoofd Immers omdraaien of m'n schoenveter vastmaken? Hei kleine Boek They had seven monihs" De Nederlanders hebben voor de oorlog nooit veel moeite gedaan om belangstelling in het buitenland te kweken voor de vaderlandse zaak. Nog ln de oorlog klaagden vooraan staande landgenoten, dat er zo weinig propaganda werd gevoerd. De Neder landse Spoorwegen pakken het, getuige het boekje voor de Engels sprekende landen „They had seven months", an ders aan. Versierd met prachtige fo to's en uitstekende tekeningen, waar om esn passende tekst Is geschreven, geeft dit boekje meer dan'n beeld van de ontreddering, waaraan de Spoor wegen in de oorlogsjaren en speciaal i-.- de maanden Sept. 1944Mei 1945 waren prijs gegeven. In zeven njaan- den werd de apparatuur van onze Spoorwegen volledig en systematisch verwoest. Zeven maanden hadden de Duitsers Doch de Nederlander zit niet bij de pakken neer. Het boekje besluit dan ook met de woorden van Churchill: „Give us the tools and we will '"finish the Job!" (Geef or.s de gereedschappen en wij zullen het werk voleindigen). „De Speelwagen" Tijdens de overheersing der Duitsers hebben wij steeds sceptisch gestaan tegen alles wat met folklore en streek geschiedenis had te maken. Het rook alles te veel naar het „volkse" en wat daarmee samenhing. De Speelwagen, populair maandblad, gewijd aan de historische schoonheid, folklore en ge schiedenis in Hollands Noorderkwartier bevat echter lectuur van een ander en beter gehalte. Onder redactie van bij uitstek deskundigen als de heren Th. P. H. Wortel en G Köhne en op geestige wijze geschreven, verlucht met talloze prachtige foto's hoort men vanaf deze wagen de „stem van het eigen leven", zoals de minister-presi dent het in een aanbevelingvoor het tijdschrift zeide. En wie, die zelf een liefhebber is van musea, oude bouwwerken en folklore zou geen reisgenoot willen zijn en wil len meerijden door de Noordhollandse geschiedenis? Het eerste wat de nieuwe Ita liaanse Koning Umberto heeft gedaan is den minister-president verzoeken een grote amnestie, voor o.m. politie ke gevangenen, uit te roepan. Indien deze doorgaat, kunnen wij in de toe komst dus nog vele pikante nieuwtjes over schenddaden van neo-fascistische elementen verwachten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1946 | | pagina 3