Amerikaanse auto's naar Nederland Nieuwe Bonnen De annexatie als landbouwvraagstuk De zeelieden - en sympathie-staking C Wal betekent i Roaak, l Hi'ma en So'inrf"? J Hoe Nazi-Duitsland Franco economisch steunde |N Duitsland fa door de Sowjet- bezettingsautoriteiten de hand gelegd op een drielal documen ten, welke de economische betrek kingen tussen het Duitsland van Hitier en Franco-Span je aangeven. DTTdocumenten zijn gevonden in Hitler's kanselarij. Toen in 1936 de fascistische op stand in Spanje begon, bestond er den Spaanse maatschappij op aan delen, de Hisma (Componia de Transportes Hispano-Marocco), wel ke voor 50 pet. in handen van Span jaarden, voor 50 pet in Duitse han den was. Directeur was Johannes Bernhardt, de economische leider van de nazi-partij in Tetuan. De eerste taak van de Hisma was het administratieve orgaan en clearing- centrum te worden van de .Duitse ondersteuning der Nationale Bewe ging in Spanje". Zy bracht o m. troe pen van Franco uit Spaans-Marokko naar Spanje. Later legde de Hisma zich toe op de uitvoer van grond stoffen, als kopererts, uit Spanje ten behoeve van de Duitse oorlogs industrie. De Rovak. Op 2 October 1936 kreeg de Hisma een Duitse zustermaatschappij: de Rovak, welker geestelijke vader Her- mann Göring was. e Da eeifte taak van deze maat schappij was zich meester te maken van de Spaanse mijnen, die v.n.1. in Brits-Amerikaanse handen waren. Hierbij had de Rovak de volle steun van Franco. De eerste drie jaren voerde de Hisma-Rovak-combinatie voor 700 millioen Mark uit Spanje uit De SoHndus. De grondstelregel van de Rovak was: nooit handelend optreden on der eigen naam. De Sowjet- autori tei ten beschikken thans over een volledige IJjst van „Spaanse firma's", welke in werkelijkheid Rovak-leden waren. Alle Rovak-ondernemingen in Spanje werden gefinancierd door ide „Sociedad Financiera Industrial": de Sof indus, gesticht te Madrid op 19 November 1938. Aan Duitsland werd middels Ro vakSof indus om, geleverd: hout, leer, ijzer, koper, zink, wolfram, lood, etc. In Juli 1937 gaf de regering van Franco Duitsland in het geheim het recht om de Spaanse delfstoffenrijk- dom te onderzoeken en te gebrui ken. Op 19 December 1938 werden de rechten van het Rovak-Sofindus- concern door de Spaanse regering erkend. De activiteit ïn andere landen. Het Rovak-Sofindus concern was, behalve In Spanje, zeer actief in Afghaniston, Perzië, NoordChina en Portugal. Zo kreeg deze Duitse nazi-organisatie, met medewerking 'Amsterdam-Neu> York: Speciaal poststempel en briefomslag ■TER gelegenheid van de eerste K.L-M.- vlucht ln geregelde dienst naar New York op 21 Mei a.s., heeft de PTT een speciaal poststempel vervaardigd. Het stempel, dat niet op, maar naast de post zegel zal worden afgedrukt, draagt het opschrift „Eerste Trans-atlantische vlucht K.L.M., Amsterdam-New York". Rechts -op de afbeelding ziet men de Westertoren van Amsterdam, links het .Vrijheidsbeeld van New York. Daar tus sen „beweegt zich" een vliegtuig over het water. Eronder staat „Amsterdam 21 Mei 1946". De K.L.M. geeft ln samenwerking met de PTT voor deze vlucht een speciale enveloppe uit, die van Dinsdag a.s. af in beperkte mate verkrijgbaar zal zijn bij de K.L.M.-passagekantoren te Den Haag, Amsterdam en Rotterdam, en bij alle agentschappen van de K.L.M. De prijs bedraagt 30 ct. De enveloppe bevat een afbeelding van Pieter Stuyvesant en zijn schip „De Halve Maan" en van de wolkenkrabbers van New York met een DC-4 van de K.L.M. erboven. Er onder staat: Pieter Stuyvesant: „I never dreamt of this". Het opschrift van de eneveloppe luidt: ,The Flying Dutchman, 21 May 1946. first official flight Amsterdam-New-York v v. K.L.M. Royal Dutch Airlines". Zij die geen relaties in Amerika heb ben en toch graag de speciale envelop pe met stempel willen terugontvangen, kunnen de enveloppe adresseren aan: Post Office New York. Men dient dan een z.g. antwoordcou pon, die aan alle Ned. postkantoren ver krijgbaar is. in te sluiten, alsmede een enveloppe, waarop het adres van den Nederlandsen afzender op de adresseer- zijde vermeld moet zijn. De brieven voor deze vlucht moeten uiterlijk 20 Mei 1946 op het Centraal Station te Amserdam zijn. Zwarte paarden naar Engeland De Nederlandse regering heeft aan de Royal Horse guards dertig zwarte paarden aangeboden. De Guards gebruiken n.1 alleen zwarte paarden Bovendien heeft Nederland zes lappelschimmels voor de Koninklijke Stallen aangeboden. Maandag zyn de commandant en de opperstalmeester van de Royal Horse Guards de paarden in Neder land komen bezichtigen. Vandaag Om elf uur zijn veertien zwarte paarden en twee appelschimmels per boot van Hoek van Holland naar Engeland overgebracht; Maandag [volgen de zestien overige zwarte en pas later de vier schimmels- van Portugese autoriteiten; de be schikking over aen groot deel van het Portugese wolfram en tin. De Portugese tak van de Rovak heette „Minero-Silvicola" (gevestigd te Lis sabon) en kreeg de contróle over vier kleinere maatschappijen: Mon- teiro De Barros, Lobar, Timmer en Zickerman. Op deze wijze zagen de Duitse nazi's kans aan voor hun oorlogs- industri onontbeerlijke grondstoffen te komen. Met behulp van Franco en veel andere stromannen, die nog steeds op dé regeringskussens zitten en niet schromen zich bij gelegen heid „democraat-in-hart-en-nieren" te noemen, werd het Duitse oor logsapparaat opgebouwd. Franse bevolking wil Esperanto als wereldtaal JJET Franse Gallup-instituut voor onderzoek naar de publieke opi- niet heeft kort geleden in Frankrijk het publiek de volgende vraag ge steld: „Acht u het wenselijk, dat het onderricht van een internationale taal, zoals Esperanto, verplicht wordt gesteld op de scholen van alle landen?" De beantwoording was als volgt: Ja Neen Blanco In de steden 21% 18» Op 't platteland 66% 20% 14% Mannen 64% 20% 16% Vrouwen 65% 20% 15% In totaal 65% 20% 15% Nederland herdenkt zijn doden. In tegenwoordigheid van H K H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard werden de gevallenen van de Meidagen 1940 pleehtig herdacht. De Prins en de Prinses leggen een krans bij het gedenkteken op de Grebbeberg. OPCENTEN OP TABAKSPRODUCTEN. Tot 1 Mei 1947 zullen op de accijna var» sigaretten 40 opcenten blijven ge heven worden. De 100 opcenten, welke op de accijns van sigaren en kerftabak werden geheven, worden met ingang van 1 Juni 1946 tot 49 verlaagd, even eens tot 1 Mei 1947. Na een gedwongen verblijf van ruim 6 jaren ln Amerika, kwam vorige maand de heer P. W. Louwman. di recteur van de Fa. Louwraan it Par- qul, Den Haag, ln ons land terug. De Firma Louwman ls importrlce van Dodge automobielen en vrachtwagens. In grote trekken komen zijn erva ringen voor wat bereft de auto- industrie en de vooruitzichten voor de toekomst overeen met die van den heer Thomas van de Chrysler Corporation waartoe ook de Dodge behoort die kortelings bij zijn bezoek aan ons land reeds mededeelde hoe moeilijk het voor de Amerikaanse industrie was om weer •op gang te komen, ten gevolge van de vele stakingen. Langzaam maar zeker worden de vooruitzichten gunstiger. Hei zal echter nog wel enige jaren duren voor men weer aan een normale toe stand toe is. Er wordt hard gewerkt, maar met de materialenpositie wil het nog niet zoals men het gaarne zou zien Dat neemt niet weg, dat de Dodge gaar ne bereid en ook in staat zou zijn meer wagens naar ons land af te leveren zowel personen- als vrachtauto's wanneer onze regering daarvoor ae nodige dollars beschikbaar zou willen stellen. In ieder geval zullen de eerste nieuwe Dodge-modellen zo spoedig mo gelijk naar Nederland verscheept wor den en daaronder bevinden zich 'wee limousines 7 persoons. de eerste die ln de Amerikaanse fabriek zijn vervaar-e digd en die bestemd zijn voor ons Hof.j Naar aanleiding van bovenstaande verschafte de firma P Klaver, auto mobielbedrijf, te Alkmaar, ons enkele gegevens omtrent de Dodge-productie. De huidige dag-productie bedraagt 1000 vrachtautomobielen, terwijl de maandproductie van luxe-wagens (zie afbeelding), 45.000 bedraagt, hetgeen binnen twee maanden verhoogd zal zijn tot 75.000 stuks. Op het ogenblik ls varende per schip „Talisse", bestemd voor Holland, het eerste contingentje van 80 luxe-Dodge- wagens, waarvan de prijzen, hoewel niet definitief bekend, ongeveer 5000,— per wagen zullen bedragen. De nieuwe DODGE 4 deurs SEDAN 1946 voor de eerste helft van de 6de periode 1946 (12 t/m 25 Mei). Elk der volgende bonnen geeft recht op het kopen vart: Bonkaarten KA, KB, KC 606: 285 algemeen 250 gram Jam, stroop, enz. 284 algemeen 100 gram koffie. 283 algemeen plm 225 gram .huishoudzeep 282 algemeen 4 doosjes lucifers. Bonkaarten KF 608: 369 BMV 125 gram boter. 384 Reserve 125 gram margarine. Bonkaarten LA, LB, LC 606: A 44 2 liter melk. B 44, C 44 melk 3'/t liter melk. 228 aardappelen 2 kg aardappelen. Bonkaarten KD, KE 606: 785 algemesn 250 gram jam, stroop, enz. 784 algemeen plm. 223 gram huis houdzeep 783 algemeen 4 doosjes lucifers. Bonkaarten LD, LE 606: D 44, E 44 melk 6 liter melk. 728 aardappelen 1 kg aardappelen. Tabakskaarten enz.. T 28 2 rantsoenen tabak. V 28 100 gram chocolade of suiker werken. X 28 100 gram chocolade of suiker werken Bovengenoemde bonnen kunnen reeds op Vrijdag 17 Mei a.s. worden gebruikt, me- uitzondering van de bonnen voor melk, en aardappelen, waarop eerst met Ingang van Maandag 20 Mei mag worden afgeleverd. DE PTT HOUDT OPRUIMING^ Binnenkort zal de nog aanwezige be perkte voorraad van de destijds buiten gebruik gestelde briefkaarten van 7l/t cent, welke aan de adres zijde ruim te bieden voor correspondentie thans voorzien van de opdruk „5", op de frankeerzegel, wederom voor het pu bliek voor interlocaal verkeer verkrijgbaar worden gesteld. Er zijn 4 series, n.1. de stedenserie. molenserie, kastelenserie en land schapserie, elk weer bestaande uit di verse soorten afbeeldingen. Hoge cijfer! voor verkeersongelukken AANDACHT IN HET VERKEER t In de laatste vijf maanden van 1945 werden gemiddeld per maand 108 do den en 410 ernstig gewonden bU het wegverkeer geregistreerd. Deze zeer ongunstige resultaten werden vooral veroorzaakt door de slechte verkeera- discipline gedurende de eerste tijd na de bevrijding. Genoemde cijfers liepen in de eerste maanden van dit Jaar te rug tot gemiddeld 84 doden en 370 ern stig gewonden, hetgeen er op wijst, dat ie weggebruikers beter .,in het ga reel" leren lopen. Toch zijn ook deze cijfra nog veel te hoog en nog niet ge naderd tot het vóóroorlogse peil, dat evenzeer voor veel verbetering vatbaar is. De KNAC drukt derhalve alle ver keersdeelnemers nogmaals op het hart. ook ln eigen belang, zich aan logische en eenvoudige verkeersregels te on derwerpen. Gebleken Is, dat bijna de helft van het aantal slachtoffers zelf aanleiding tot esi\ ongeval is geweest Aandacht en voorzichtigheid en ook inschikkelijkheid Ln het verkeer kun nen veel leed voorkomen. Het wordt goedkoper in België De Belgische premier Van Acker heeft een algehele vermindering van de kos ten voor levensonderhoud ln België aan gekondigd: „Het leven ln België aal 10 procent goedkoper worden". Met Ingang van 1 Juli zal de toeslag voor grote gezinnen en ouderdomspen sioenen verhoogd worden raet 20 pet. Alle loontrekkers zullen een kleins ver lichting van belasting krijgen. ARTSEN-INKOMEN IN ENGELAND. Tussen de Engelse min later van Ge zondheid en vertegenwoordigers der artsen is een voorlopige overeenkomst gesloten, Waarbij aan die practijk-uit- oefende artsen, die 40—50 jaar oud zijn. em inkomen van 1.0000 (f 1000) per j.-JI «csunnjwrd ul worden. Met twee grote agrarische vraagstukken heeft ons land te worstelen. Het eerste Is. hoe vinden wij vestigingsmogelUkheld voor onse steeds toenemende' landbouw bevolking en het tweede: hoe garanderen wU een behoorlijk bestaan aan alle boe ren en tuinders. Daarnaast doemen nog twee niet r tnder belangrijke kwesties op. t.w. de voedselvoorziening van ons volk en onze plaats ln bet Internationale eco nomische verkeer. Rapport richt zich op doelmatigheid Op leder van deze vier punten ls ten eventuëe annexatie van Duits gebied van Invloed en daarom ls het zeer belangrijk, dat de Stichting voor de Landbouw een rapport over de gevolgen van gebiedsuit breiding heeft doen uitbrengen door een commissie, van wier bevindingen de secretaris, Ir. K. J. M. Mohrmann, een gedegen en zeer lezenswaardig verslag heeft uitgebracht Deze commissie heeft zich beperkt tot bestudering van het an- nexatlevraagstuk op grond van agrarische doelmatigheidsoverwegingen en adviseert op grond daarvan de aanspraken te be perken tot een oppervlakte van ongeveer 800 000 ha, waarvan 800 000 ha cultuur grond. Dit Is slechts Iets meer dan een derde deel van de Z.M0.M0 ha. die dr. Bakker Schut, directeur van het Natio nale Plan (niet te verwarren met het Planbureau) zou willen annexeren. De waarde van deze MO 000 ha land. zonder hout en opstallen wordt geschat op 1M0 millioen gulden, dit Is ongeveer 8 V« van onze oorlogsschade. Alleen dunbevolkte streken lange grens. Dit gebied zou, naar het oordeel der commissie, voldoende zijn om de landhon- ger van onze boeren en boerenzoons te bevredigen. Blijkens een recente enquete van het Centraal Bureau voor de Statis tiek ksn de landvraag op ruim een half millioen ba geschat worden. Dit gebied wenst de commissie zo afgepaald te zien, dqat het de dunst bevolkte streken langs onze Oostgrens omvat. De daar woon achtige Duitsers, ongeveer een millioen. zouden dan naar het binnenland van Duitsland moeten verdwijnen. De grond zou vervolgens moeten worden verkaveld i boerdertjen van 80 ha, die zich hoofd zakelijk op de graanbouw zouden moeten toeleggen Dat zou ons ln staat stellen onze normale Invoer van voedergraan te verminderen van 1.115.000 ton per jaar tot 875.000 too. Bovendien zullen deze nieuwe 1 boerderijen een productie van aardappe len hebben, die alleen als veevoeder ge bruikt zou kunnen worden. Dat zou nog maals 200.000 ton buitenlands graan bespa ren. De boterproductle zou van 100.000 ton stijgen tot 180.000 ton, die van rund vlees van 140.000 tot 180.000 ton. De pro ductie van varkens en eieren meent de commissie ln het geprojecteerde gebied te moeten ontraden. Suikerproductie van enige omvang ls van deze landstreken, die hoofdzakelijk uit zand en hoogveen be staan niet te verwachten. Minder kleinbedrijf In Holland. Op deze wijze zou een zodanig aantal boeren tn verloop van jaren naar het kolonisatiegebied kunnen worden getrok ken. dat in ons eigen land de boerderijen vergroot zouden kunnen worden. Als men deze dan tegelijkertijd mechaniseert en rationaliseert, zouden de productiekosten zo kunnen dalen, dat onze landbouw- voortbrengselen ln het binnenland ver kocht zouden kunnen worden tegen pro ductieprijs. De boeren zouden dan dus (voor zover het de binnenlandse afzet be treft) op normale wijze loon naar arbeid ifUgen en de producten zouden voor de draagkracht van onze bevolking niet te duur worden. De Commissie voegt er ech ter de volgende belangrijke beperking aan toe: Ben voor- of nadeel? „Moeten de te exporteren producten op de wereldmarkt worden afgezet, dan ls het geheel een kwestie an prijs of Invloed (van de annexatie) gunstig ls. Zijn de prijzen lonend, dan ls het effect gunstig; zijn de prijzen echter niet lonend, dan wordt het zeker niet beter. Het aantal steunbehoevende bedrijven wordt dan groter en het spreekword wil, dat vele varkens de spoeling dun maken. Toch meent de commissie, dat als geheel de annexatie belangrijke voordelen voor onze landbouw zal opleveren. Zoals gezegd laat de Commissie ln het midden of het annexeren van grond en het verdrijven van de bevolking daaruit moreel verantwoord en politiek econo misch gezien verstandig is. Hoewel Juist deze belde punten k>tt een beslissing over de annexatie (welke niet ln Nederlandse handen ligt) van doorslaggevende beteke nis zijn, moeten we de Stichting voor den Landbouw toch dankbaar zijn voor dit doorwerkte rapport, dat op vele punten een zeer gewenste verheldering brengt. Twea kranten-commentaren en een ingezonden stuk .Hr< vrö. Volk- vul Mi.nd„ U Mei schrjjft onder het hoofd. Is bel een strijd tegen de „havenbaronnen?" De roerige communistische groep ln de Eenheidsvak centrale grijpt sedert maanden Iedere gelegenheid aan om. waar zij ziet. stakingen ts ont ketenen. En de communisten mogen tn theorie nog zo hard tegen stakingen zijn omdat ZÜ heel goed weten, dat de ze alleen maar een steun zijn voor de meest reactionnalre elementen ln ons land. ln de practijk kan Iedere props. ganda-staking, die hun partijgenoten in de EVC tegen de regering op touw zetten, in ,.De Waarheid" op onden* steuning en aanmoediging rekenen. Nu door., de bedreiging van ons vet- rantsoen voor heel Nederland ln em ogenblik duidelijk was geworden, ho® ernstig deze sabotage ons volk schaadt, nu proberen deze zelfde lieden de verantwoordelijkheid van sich af H schuiven. En „Het Vrije Volk" voegt ®r os. aan toe dat ,.De Waarhedd", nu de re gering openlijk te kennen heeft gege ven, dat de voedselvoorziening ln het gedrang komt. beweert „wU kunnen er heus niets aan doen: het ls onsesehuld niet" en de schuld schuift op de ha venbaronnen. die de staking zouden hebben uitgelokt. Het Vrije Volk besluit dan: De Rotterdamse havenarbeiders, die Zaterdagavond besloten hebben weer aan het werk te gaan en de grote vak bonden, die de weg hebben gebaand om uit het slop te komen, waarin de EVC de arbeiders had gebracht, heb ben dit (n.1. dat de voedselvoorziening door iedere vertraging in gevaar wordt gebracht) volkoman begrepen. Bij het streven, ons boven onze nood uit te werken, kan de communistische sta kingscampagne alleen maar een be lemmering zijn. De Waarheid van 14 Md schrijft ou der de titel: „Zeelieden en havenar beiders zetten de strfld voort": Op alle mogelijke wijzen heeft men getracht de staking te breken. Met medewerking van de CBT-beatuurders ronselde men „zeelieden" van 15 tot 16 jaar, ontsloeg man misdadiger» vroeg tijdig op voorwaarde, dat zij de sche pen zouden bemannen. De burgemeester van Rotterdam, de heer Oud, roept vrijwilligers op om de schepen te lossen Ongeveer 400 jongens van 16—17 jaar (studenten en MTS-scholleran), welke met de details van dit conflot niet op de hoogte zijn en het als een avontuurtje beschouwen, werken onder zware polltle-bewaking. Kupers verklaart ln een vergadering, de statöng ls opgeheven! Op 13 Mei zullen de havenarbeiders, georgani seerd in de CBT, oplopen! Minder varken! voor de hniülacht De wereld ziet zich gesteld voor een zeer ernstig tekort aan granen. Alles moet in het werk worden ge steld om de broodgraanvoorziening zo goed mogelijk te verzekeren. Deze situatie heeft een ernstige terugslag op de ontwikkeling van bepaalde takken van het veehoudenbedriji, oa. de varkenshouderij, want de granen moeten allereerst voor direc te menselijke consumptie worden bestemd. Dit houdt in, dat wederom beperkende maatregelen moeten worden ingevoerd. v De nieuwe regelingen zijn nog niet ln bijzonderheden uitgewerkt, maar wel kan het ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoor ziening reeds mededelen, dat het aantal zeugen sterk zal worden in gekrompen. De maatregelen zullen er op gericht zijn, het waardevolle fokmateriaal zoveel mogelijk te ont zien. De beperking zal daarom niet gelden voor sterzeugen. Ook de oude en serieuze stamboelcbedrüven zullen zoveel mogelijk gespaard worden, hetgeen echter niet wil zeggen, dat de beperking geen terugslag op de stamboekbedrijven zal hebben. Voorts ligt het in de bedoeling de maatregelen er op te richten, dat de varkensfokkerij en -mesterij in de eerste plaats kan worden gedreven op de kleine gemengde bedrijven op de lichte gronden. Op bepaalde categorieën van be drijven zullen in de naasta toekomst, met uitzondering van huisslach- tingsvarkens, geen varkens gemest kunnen worden. Overwogen wordt b.v. de grote akkerbouwbedrjjven en grotendeels de zuivere weide- bedrijven van de varkensmestery uit te sluiten. De moeilijke veevoe derpositie is tevens aanleiding ge weest tot het stellen van scherpe richtlijnen voor de afgifte van huis- slachtingsvergunningen voor 't vol gende slachtseizoen, zodat vele per sonen, die in vorige Jaren nog huis slachtingen hebben verricht, dit jaar niet in de gelegenheid gesteld zullen worden huissl sch tin gs varkens te houden. DE BEREIDING VAN HARING. Nu de eerste nieuwe haring bin nen is, heeft de afd. Vis van het Voorlichtingsbureau van de Voe dingsraad een haringvouwblad sa mengesteld. dat een ruime keuze van bereidingsmogelijkheden bevat. Wie 5 ct aan postzegels stuurt san bovengenoemde afdeling. In dustriestraat 23rd, IJmuiden, krijgt een exemplaar toegezonden. NAAR SCHEVENINGEN! Naar alle waarschijnlijkheid wordt op 1 Juni de badplaats Sche veningen geopend, om op nog be perkte schaal gasten te ontvangen. Een gedeelte van het strand is reeds van mijnen gezuiverd; de andere gedeelten, het zg. stille strand, zijn '""g niet vrij gegeven. De «taking der zeelieden en de «yropathiestaking ln de Rotterdamse haven hebben zeer veel stof doen opwaaien. Het ls niet eenvoudig, zich over dergelijke aangelegenheden een ob jectief oordeel te vormen; reden, waarom wij ons van commentaar onthouden. Wij ontvingen n.a.v. het conflict echter een schrijven van den heer C. Jorenvlled, dat ons zeker de moeite waa.rd dunkt om er nota van te nemen. Wij achten het echter niet juist, om het zonder meer te plaatsen en drukken daarom hierbij uit „Het Vrije Volk" van Maandag j.1. een «cherp commentaar tegen communisten en B. V. C. af, bene vens enige passage» uit een artikel van „De Waarheid" van Dlnzdag 14 Mei. Geen middel wordt onbeproefd gela ten om da «taking te breken. Stuk voor stuk zijn ze echter mislukt en af gestuit op da realiteitszin en de solida riteit van het gehele werkende volk. De bakkers, dia gratis brood 1 eve-r ren, de melkboeren, die melkbonnen «turen, de vrouwen, die In de oorlogs jaren vijf Jaar lang de lasten en de ellende droegen, schrijven: Deze #ta- kiog moet gewonnen worden, geld of gen geld, maar we gtriJden met onze n.anr.en m«. De Antwerpee havenarbeider» wei ger jn het Ned. SS Capell te lossen In de „Rode Vaan" ona Belgische zuster- orgaan. lezen wij de volgende oproep: 1. Niet monsteren op Hollandse schepen 2. lp Belgi8che havens mag geen Hollands «chip gelost worden. In San Frandsco weigeren de ha venarbeiders, die volgens Kupers Maandag het werk soudsn hervatten, zijn niet aan het werk gegaan. Het ingezonden ituk Geachte redactie. Naar aanleiding van de zeelieden- staking en de daaruit voortvloeiende ■olidaritelts-staking van de havenar beiders, waarover zoveel gesproken ;n geschreven wordt en deze staking nu ook nog als verkiezingsobject moet gaan dienst doen, voel !k mij ver plicht deze «taking ln het julate licht te «tellen. Tijdens de oorlog werd bi Ingeland en Amerika een org*nt«atie gesticht van zeelied«n. Zij organiseerden alle zeelieden, ongeacht hun politieke of godsdienstige overtuiging Deze bond had de naam van CBOTA In de regle menten en statuten werd opgenomen, X dat na de oorlog ln een buitengewoon congres zou worden besloten wat er met de organisatie zou gebeuren. Voor dl»n tijd «ouden er geen besluiten ge nomen worden van welke aard dan ook. Dit te duidelijke taal, doch niet voor da bestuurders van de CBOTA. die nu deze organisatie zonder haar leden hiervan in kennis te atellen. hebben doen overgaan naar de oude CBT^- (Centrale Bond van Transportarbei ders). Door een contact-commissie, samen gesteld uit deze bestuurders en verte genwoordigers van de reders is een nieuw eollectief contract opgemaakt wat ten enenmale niet te aanvaarden ls. Deze voorstellen houden o a. in, dat verhogingen worden toegekend van f 5 minimum tot f 15 maximum per maand. Dit aanvaarden betekent dus, dat de zeelleden als voorheen weer ln volle „vrijheid" 0e* op de twee vingers) worden blootgesteld aan honger en ellende. De ergste grief van de zeelleden te, dat *U ln deza gang van zaken niet ge kend ztJn geworden. Men Het voor ruim 8 000 georganiseerd# zeelleden door 225 man bes 1 Ineen, waarvan nog 162 tegenstemmen. Het typerend# ven deze «taktng te. dat de zgn „spelregels van Schermer- horn". welke ln acht genomen dienen te worden, si naar gelang het ln de reaetionnaire kraem te pas komt ver andert hunnen worden. Bij de eerst# Rotterdamse havensta king gold. dat op de oude voorwaar den moest worden doorgewerkt, alvo rens van overleg sprake kon z!1n. ter wijl bij deze staking der zeel'eden al lereerst de nieuwe loonvoorwaarden moesten worden aanvaard en dan eerst overleg mogelijk ls. De zeelieden ver langen dus niet ander» dan hetgeen minister Sehermerhorn bedoeld heeft in toepassing Ta breng» Al naar gelang het dus voor de he ren van het groot-kapitaal en reactie uitkomt pa*t men met medewerking van de ministers Schermerhom en Dreea de vóóroorlogse methode toe. Zonder en over de arbeiders werd en wordt beslist. In dit verband ls het goed even stil te etaan bij het feit, dat minister Mansholt voor deze havenstaking reeds heeft verklaard, dat de vetoositie zor gelijk is en dat het nu de stakende zeelieden er havenarbeiders zttn, die verantwoordelijk worden gesteüd voor deze precaire vetpesitie. Het ware beter de w«r* schuldigen hiervoor aan te wijzen, n.1 de haven baronnen. de collaborateurs van in de oorlog, de saboteurs van heden. Dat de arbeider» hun natuurlijke vij and kennen bewijst we! de solidariteit ven de havenarbeMers en de werkers over het gehele land, die hun morele »n finande!» steun san deze staking verlenen. Deze etaking Is mede aen idiële sta king tot verkrijging der economische demoerstie Een democratie waarin de dictatuur van het groot-kapitaal con- s»cruent van de hand wordt gewezen. Dat h'er een bepaeide Partij van de Arbeid haar «tem niet «an verleend, erger nog «ls st»Vfn«sbreek«ter op treedt, U een be^^okcHtk ver*-hijnse!. C. TORVNVT TED. bestuurslid EVC, afd. Alkmaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1946 | | pagina 3