Amerikaanse auto's naar Nederland
Nieuwe Bonnen
De annexatie als landbouwvraagstuk
De zeelieden - en sympathie-staking
C Wal betekent i Roaak,
l Hi'ma en So'inrf"? J Hoe Nazi-Duitsland
Franco economisch steunde
|N Duitsland fa door de Sowjet-
bezettingsautoriteiten de hand
gelegd op een drielal documen
ten, welke de economische betrek
kingen tussen het Duitsland van
Hitier en Franco-Span je aangeven.
DTTdocumenten zijn gevonden in
Hitler's kanselarij.
Toen in 1936 de fascistische op
stand in Spanje begon, bestond er
den Spaanse maatschappij op aan
delen, de Hisma (Componia de
Transportes Hispano-Marocco), wel
ke voor 50 pet. in handen van Span
jaarden, voor 50 pet in Duitse han
den was. Directeur was Johannes
Bernhardt, de economische leider
van de nazi-partij in Tetuan. De
eerste taak van de Hisma was het
administratieve orgaan en clearing-
centrum te worden van de .Duitse
ondersteuning der Nationale Bewe
ging in Spanje". Zy bracht o m. troe
pen van Franco uit Spaans-Marokko
naar Spanje. Later legde de Hisma
zich toe op de uitvoer van grond
stoffen, als kopererts, uit Spanje ten
behoeve van de Duitse oorlogs
industrie.
De Rovak.
Op 2 October 1936 kreeg de Hisma
een Duitse zustermaatschappij: de
Rovak, welker geestelijke vader Her-
mann Göring was. e
Da eeifte taak van deze maat
schappij was zich meester te maken
van de Spaanse mijnen, die v.n.1. in
Brits-Amerikaanse handen waren.
Hierbij had de Rovak de volle steun
van Franco. De eerste drie jaren
voerde de Hisma-Rovak-combinatie
voor 700 millioen Mark uit Spanje
uit
De SoHndus.
De grondstelregel van de Rovak
was: nooit handelend optreden on
der eigen naam. De Sowjet- autori
tei ten beschikken thans over een
volledige IJjst van „Spaanse firma's",
welke in werkelijkheid Rovak-leden
waren. Alle Rovak-ondernemingen
in Spanje werden gefinancierd door
ide „Sociedad Financiera Industrial":
de Sof indus, gesticht te Madrid
op 19 November 1938.
Aan Duitsland werd middels Ro
vakSof indus om, geleverd: hout,
leer, ijzer, koper, zink, wolfram,
lood, etc.
In Juli 1937 gaf de regering van
Franco Duitsland in het geheim het
recht om de Spaanse delfstoffenrijk-
dom te onderzoeken en te gebrui
ken. Op 19 December 1938 werden
de rechten van het Rovak-Sofindus-
concern door de Spaanse regering
erkend.
De activiteit ïn andere
landen.
Het Rovak-Sofindus concern was,
behalve In Spanje, zeer actief in
Afghaniston, Perzië, NoordChina en
Portugal. Zo kreeg deze Duitse
nazi-organisatie, met medewerking
'Amsterdam-Neu> York:
Speciaal poststempel en
briefomslag
■TER gelegenheid van de eerste K.L-M.-
vlucht ln geregelde dienst naar New
York op 21 Mei a.s., heeft de PTT een
speciaal poststempel vervaardigd. Het
stempel, dat niet op, maar naast de post
zegel zal worden afgedrukt, draagt het
opschrift „Eerste Trans-atlantische
vlucht K.L.M., Amsterdam-New York".
Rechts -op de afbeelding ziet men de
Westertoren van Amsterdam, links het
.Vrijheidsbeeld van New York. Daar tus
sen „beweegt zich" een vliegtuig over
het water. Eronder staat „Amsterdam
21 Mei 1946".
De K.L.M. geeft ln samenwerking met
de PTT voor deze vlucht een speciale
enveloppe uit, die van Dinsdag a.s. af
in beperkte mate verkrijgbaar zal zijn
bij de K.L.M.-passagekantoren te Den
Haag, Amsterdam en Rotterdam, en bij
alle agentschappen van de K.L.M. De
prijs bedraagt 30 ct.
De enveloppe bevat een afbeelding
van Pieter Stuyvesant en zijn schip „De
Halve Maan" en van de wolkenkrabbers
van New York met een DC-4 van de
K.L.M. erboven. Er onder staat: Pieter
Stuyvesant: „I never dreamt of this".
Het opschrift van de eneveloppe luidt:
,The Flying Dutchman, 21 May 1946. first
official flight Amsterdam-New-York v v.
K.L.M. Royal Dutch Airlines".
Zij die geen relaties in Amerika heb
ben en toch graag de speciale envelop
pe met stempel willen terugontvangen,
kunnen de enveloppe adresseren aan:
Post Office New York.
Men dient dan een z.g. antwoordcou
pon, die aan alle Ned. postkantoren ver
krijgbaar is. in te sluiten, alsmede een
enveloppe, waarop het adres van den
Nederlandsen afzender op de adresseer-
zijde vermeld moet zijn. De brieven voor
deze vlucht moeten uiterlijk 20 Mei 1946
op het Centraal Station te Amserdam
zijn.
Zwarte paarden naar
Engeland
De Nederlandse regering heeft
aan de Royal Horse guards dertig
zwarte paarden aangeboden. De
Guards gebruiken n.1 alleen zwarte
paarden
Bovendien heeft Nederland zes
lappelschimmels voor de Koninklijke
Stallen aangeboden.
Maandag zyn de commandant en
de opperstalmeester van de Royal
Horse Guards de paarden in Neder
land komen bezichtigen. Vandaag
Om elf uur zijn veertien zwarte
paarden en twee appelschimmels
per boot van Hoek van Holland naar
Engeland overgebracht; Maandag
[volgen de zestien overige zwarte en
pas later de vier schimmels-
van Portugese autoriteiten; de be
schikking over aen groot deel van
het Portugese wolfram en tin. De
Portugese tak van de Rovak heette
„Minero-Silvicola" (gevestigd te Lis
sabon) en kreeg de contróle over
vier kleinere maatschappijen: Mon-
teiro De Barros, Lobar, Timmer en
Zickerman.
Op deze wijze zagen de Duitse
nazi's kans aan voor hun oorlogs-
industri onontbeerlijke grondstoffen
te komen. Met behulp van Franco
en veel andere stromannen, die nog
steeds op dé regeringskussens zitten
en niet schromen zich bij gelegen
heid „democraat-in-hart-en-nieren"
te noemen, werd het Duitse oor
logsapparaat opgebouwd.
Franse bevolking wil
Esperanto als wereldtaal
JJET Franse Gallup-instituut voor
onderzoek naar de publieke opi-
niet heeft kort geleden in Frankrijk
het publiek de volgende vraag ge
steld: „Acht u het wenselijk, dat het
onderricht van een internationale
taal, zoals Esperanto, verplicht
wordt gesteld op de scholen van alle
landen?" De beantwoording was als
volgt:
Ja Neen Blanco
In de steden 21% 18»
Op 't platteland 66% 20% 14%
Mannen 64% 20% 16%
Vrouwen 65% 20% 15%
In totaal 65% 20% 15%
Nederland herdenkt zijn doden. In tegenwoordigheid van H K H. Prinses Juliana
en Z.K.H. Prins Bernhard werden de gevallenen van de Meidagen 1940 pleehtig
herdacht. De Prins en de Prinses leggen een krans bij het gedenkteken op de
Grebbeberg.
OPCENTEN OP TABAKSPRODUCTEN.
Tot 1 Mei 1947 zullen op de accijna
var» sigaretten 40 opcenten blijven ge
heven worden. De 100 opcenten, welke
op de accijns van sigaren en kerftabak
werden geheven, worden met ingang
van 1 Juni 1946 tot 49 verlaagd, even
eens tot 1 Mei 1947.
Na een gedwongen verblijf van ruim
6 jaren ln Amerika, kwam vorige
maand de heer P. W. Louwman. di
recteur van de Fa. Louwraan it Par-
qul, Den Haag, ln ons land terug. De
Firma Louwman ls importrlce van
Dodge automobielen en vrachtwagens.
In grote trekken komen zijn erva
ringen voor wat bereft de auto-
industrie en de vooruitzichten voor de
toekomst overeen met die van den heer
Thomas van de Chrysler Corporation
waartoe ook de Dodge behoort die
kortelings bij zijn bezoek aan ons land
reeds mededeelde hoe moeilijk het voor
de Amerikaanse industrie was om weer
•op gang te komen, ten gevolge van de
vele stakingen. Langzaam maar zeker
worden de vooruitzichten gunstiger. Hei
zal echter nog wel enige jaren duren
voor men weer aan een normale toe
stand toe is. Er wordt hard gewerkt,
maar met de materialenpositie wil het
nog niet zoals men het gaarne zou zien
Dat neemt niet weg, dat de Dodge gaar
ne bereid en ook in staat zou zijn meer
wagens naar ons land af te leveren
zowel personen- als vrachtauto's
wanneer onze regering daarvoor ae
nodige dollars beschikbaar zou willen
stellen. In ieder geval zullen de eerste
nieuwe Dodge-modellen zo spoedig mo
gelijk naar Nederland verscheept wor
den en daaronder bevinden zich 'wee
limousines 7 persoons. de eerste die ln
de Amerikaanse fabriek zijn vervaar-e
digd en die bestemd zijn voor ons Hof.j
Naar aanleiding van bovenstaande
verschafte de firma P Klaver, auto
mobielbedrijf, te Alkmaar, ons enkele
gegevens omtrent de Dodge-productie.
De huidige dag-productie bedraagt
1000 vrachtautomobielen, terwijl de
maandproductie van luxe-wagens (zie
afbeelding), 45.000 bedraagt, hetgeen
binnen twee maanden verhoogd zal zijn
tot 75.000 stuks.
Op het ogenblik ls varende per schip
„Talisse", bestemd voor Holland, het
eerste contingentje van 80 luxe-Dodge-
wagens, waarvan de prijzen, hoewel niet
definitief bekend, ongeveer 5000,— per
wagen zullen bedragen.
De nieuwe DODGE 4 deurs SEDAN 1946
voor de eerste helft van de 6de periode
1946 (12 t/m 25 Mei).
Elk der volgende bonnen geeft recht
op het kopen vart:
Bonkaarten KA, KB, KC 606:
285 algemeen 250 gram Jam, stroop,
enz.
284 algemeen 100 gram koffie.
283 algemeen plm 225 gram
.huishoudzeep
282 algemeen 4 doosjes lucifers.
Bonkaarten KF 608:
369 BMV 125 gram boter.
384 Reserve 125 gram margarine.
Bonkaarten LA, LB, LC 606:
A 44 2 liter melk.
B 44, C 44 melk 3'/t liter melk.
228 aardappelen 2 kg aardappelen.
Bonkaarten KD, KE 606:
785 algemesn 250 gram jam, stroop,
enz.
784 algemeen plm. 223 gram huis
houdzeep
783 algemeen 4 doosjes lucifers.
Bonkaarten LD, LE 606:
D 44, E 44 melk 6 liter melk.
728 aardappelen 1 kg aardappelen.
Tabakskaarten enz..
T 28 2 rantsoenen tabak.
V 28 100 gram chocolade of suiker
werken.
X 28 100 gram chocolade of suiker
werken
Bovengenoemde bonnen kunnen reeds
op Vrijdag 17 Mei a.s. worden gebruikt,
me- uitzondering van de bonnen voor
melk, en aardappelen, waarop eerst
met Ingang van Maandag 20 Mei mag
worden afgeleverd.
DE PTT HOUDT OPRUIMING^
Binnenkort zal de nog aanwezige be
perkte voorraad van de destijds buiten
gebruik gestelde briefkaarten van 7l/t
cent, welke aan de adres zijde ruim
te bieden voor correspondentie thans
voorzien van de opdruk „5", op de
frankeerzegel, wederom voor het pu
bliek voor interlocaal verkeer
verkrijgbaar worden gesteld.
Er zijn 4 series, n.1. de stedenserie.
molenserie, kastelenserie en land
schapserie, elk weer bestaande uit di
verse soorten afbeeldingen.
Hoge cijfer!
voor verkeersongelukken
AANDACHT IN HET VERKEER t
In de laatste vijf maanden van 1945
werden gemiddeld per maand 108 do
den en 410 ernstig gewonden bU het
wegverkeer geregistreerd. Deze zeer
ongunstige resultaten werden vooral
veroorzaakt door de slechte verkeera-
discipline gedurende de eerste tijd na
de bevrijding. Genoemde cijfers liepen
in de eerste maanden van dit Jaar te
rug tot gemiddeld 84 doden en 370 ern
stig gewonden, hetgeen er op wijst,
dat ie weggebruikers beter .,in het ga
reel" leren lopen. Toch zijn ook deze
cijfra nog veel te hoog en nog niet ge
naderd tot het vóóroorlogse peil, dat
evenzeer voor veel verbetering vatbaar
is.
De KNAC drukt derhalve alle ver
keersdeelnemers nogmaals op het hart.
ook ln eigen belang, zich aan logische
en eenvoudige verkeersregels te on
derwerpen. Gebleken Is, dat bijna de
helft van het aantal slachtoffers zelf
aanleiding tot esi\ ongeval is geweest
Aandacht en voorzichtigheid en ook
inschikkelijkheid Ln het verkeer kun
nen veel leed voorkomen.
Het wordt goedkoper
in België
De Belgische premier Van Acker heeft
een algehele vermindering van de kos
ten voor levensonderhoud ln België aan
gekondigd: „Het leven ln België aal 10
procent goedkoper worden".
Met Ingang van 1 Juli zal de toeslag
voor grote gezinnen en ouderdomspen
sioenen verhoogd worden raet 20 pet.
Alle loontrekkers zullen een kleins ver
lichting van belasting krijgen.
ARTSEN-INKOMEN IN ENGELAND.
Tussen de Engelse min later van Ge
zondheid en vertegenwoordigers der
artsen is een voorlopige overeenkomst
gesloten, Waarbij aan die practijk-uit-
oefende artsen, die 40—50 jaar oud zijn.
em inkomen van 1.0000 (f 1000) per
j.-JI «csunnjwrd ul worden.
Met twee grote agrarische vraagstukken
heeft ons land te worstelen. Het eerste Is.
hoe vinden wij vestigingsmogelUkheld
voor onse steeds toenemende' landbouw
bevolking en het tweede: hoe garanderen
wU een behoorlijk bestaan aan alle boe
ren en tuinders. Daarnaast doemen nog
twee niet r tnder belangrijke kwesties op.
t.w. de voedselvoorziening van ons volk
en onze plaats ln bet Internationale eco
nomische verkeer.
Rapport richt zich op doelmatigheid
Op leder van deze vier punten ls ten
eventuëe annexatie van Duits gebied van
Invloed en daarom ls het zeer belangrijk,
dat de Stichting voor de Landbouw een
rapport over de gevolgen van gebiedsuit
breiding heeft doen uitbrengen door een
commissie, van wier bevindingen de
secretaris, Ir. K. J. M. Mohrmann, een
gedegen en zeer lezenswaardig verslag
heeft uitgebracht Deze commissie heeft
zich beperkt tot bestudering van het an-
nexatlevraagstuk op grond van agrarische
doelmatigheidsoverwegingen en adviseert
op grond daarvan de aanspraken te be
perken tot een oppervlakte van ongeveer
800 000 ha, waarvan 800 000 ha cultuur
grond. Dit Is slechts Iets meer dan een
derde deel van de Z.M0.M0 ha. die dr.
Bakker Schut, directeur van het Natio
nale Plan (niet te verwarren met het
Planbureau) zou willen annexeren. De
waarde van deze MO 000 ha land. zonder
hout en opstallen wordt geschat op 1M0
millioen gulden, dit Is ongeveer 8 V« van
onze oorlogsschade.
Alleen dunbevolkte streken lange grens.
Dit gebied zou, naar het oordeel der
commissie, voldoende zijn om de landhon-
ger van onze boeren en boerenzoons te
bevredigen. Blijkens een recente enquete
van het Centraal Bureau voor de Statis
tiek ksn de landvraag op ruim een half
millioen ba geschat worden. Dit gebied
wenst de commissie zo afgepaald te zien,
dqat het de dunst bevolkte streken langs
onze Oostgrens omvat. De daar woon
achtige Duitsers, ongeveer een millioen.
zouden dan naar het binnenland van
Duitsland moeten verdwijnen. De grond
zou vervolgens moeten worden verkaveld
i boerdertjen van 80 ha, die zich hoofd
zakelijk op de graanbouw zouden moeten
toeleggen Dat zou ons ln staat stellen
onze normale Invoer van voedergraan te
verminderen van 1.115.000 ton per jaar tot
875.000 too. Bovendien zullen deze nieuwe 1
boerderijen een productie van aardappe
len hebben, die alleen als veevoeder ge
bruikt zou kunnen worden. Dat zou nog
maals 200.000 ton buitenlands graan bespa
ren. De boterproductle zou van 100.000
ton stijgen tot 180.000 ton, die van rund
vlees van 140.000 tot 180.000 ton. De pro
ductie van varkens en eieren meent de
commissie ln het geprojecteerde gebied te
moeten ontraden. Suikerproductie van
enige omvang ls van deze landstreken, die
hoofdzakelijk uit zand en hoogveen be
staan niet te verwachten.
Minder kleinbedrijf In Holland.
Op deze wijze zou een zodanig aantal
boeren tn verloop van jaren naar het
kolonisatiegebied kunnen worden getrok
ken. dat in ons eigen land de boerderijen
vergroot zouden kunnen worden. Als men
deze dan tegelijkertijd mechaniseert en
rationaliseert, zouden de productiekosten
zo kunnen dalen, dat onze landbouw-
voortbrengselen ln het binnenland ver
kocht zouden kunnen worden tegen pro
ductieprijs. De boeren zouden dan dus
(voor zover het de binnenlandse afzet be
treft) op normale wijze loon naar arbeid
ifUgen en de producten zouden voor de
draagkracht van onze bevolking niet te
duur worden. De Commissie voegt er ech
ter de volgende belangrijke beperking aan
toe:
Ben voor- of nadeel?
„Moeten de te exporteren producten op
de wereldmarkt worden afgezet, dan ls
het geheel een kwestie an prijs of Invloed
(van de annexatie) gunstig ls. Zijn de
prijzen lonend, dan ls het effect gunstig;
zijn de prijzen echter niet lonend, dan
wordt het zeker niet beter. Het aantal
steunbehoevende bedrijven wordt dan
groter en het spreekword wil, dat vele
varkens de spoeling dun maken. Toch
meent de commissie, dat als geheel de
annexatie belangrijke voordelen voor onze
landbouw zal opleveren.
Zoals gezegd laat de Commissie ln het
midden of het annexeren van grond en
het verdrijven van de bevolking daaruit
moreel verantwoord en politiek econo
misch gezien verstandig is. Hoewel Juist
deze belde punten k>tt een beslissing over
de annexatie (welke niet ln Nederlandse
handen ligt) van doorslaggevende beteke
nis zijn, moeten we de Stichting voor den
Landbouw toch dankbaar zijn voor dit
doorwerkte rapport, dat op vele punten
een zeer gewenste verheldering brengt.
Twea kranten-commentaren
en een ingezonden stuk
.Hr< vrö. Volk- vul Mi.nd„ U
Mei schrjjft onder het hoofd. Is bel
een strijd tegen de „havenbaronnen?"
De roerige communistische groep ln
de Eenheidsvak centrale grijpt sedert
maanden Iedere gelegenheid aan om.
waar zij ziet. stakingen ts ont
ketenen. En de communisten mogen tn
theorie nog zo hard tegen stakingen
zijn omdat ZÜ heel goed weten, dat de
ze alleen maar een steun zijn voor de
meest reactionnalre elementen ln ons
land. ln de practijk kan Iedere props.
ganda-staking, die hun partijgenoten
in de EVC tegen de regering op touw
zetten, in ,.De Waarheid" op onden*
steuning en aanmoediging rekenen.
Nu door., de bedreiging van ons vet-
rantsoen voor heel Nederland ln em
ogenblik duidelijk was geworden, ho®
ernstig deze sabotage ons volk schaadt,
nu proberen deze zelfde lieden de
verantwoordelijkheid van sich af H
schuiven.
En „Het Vrije Volk" voegt ®r os.
aan toe dat ,.De Waarhedd", nu de re
gering openlijk te kennen heeft gege
ven, dat de voedselvoorziening ln het
gedrang komt. beweert „wU kunnen er
heus niets aan doen: het ls onsesehuld
niet" en de schuld schuift op de ha
venbaronnen. die de staking zouden
hebben uitgelokt.
Het Vrije Volk besluit dan:
De Rotterdamse havenarbeiders, die
Zaterdagavond besloten hebben weer
aan het werk te gaan en de grote vak
bonden, die de weg hebben gebaand
om uit het slop te komen, waarin de
EVC de arbeiders had gebracht, heb
ben dit (n.1. dat de voedselvoorziening
door iedere vertraging in gevaar wordt
gebracht) volkoman begrepen. Bij het
streven, ons boven onze nood uit te
werken, kan de communistische sta
kingscampagne alleen maar een be
lemmering zijn.
De Waarheid van 14 Md schrijft ou
der de titel: „Zeelieden en havenar
beiders zetten de strfld voort":
Op alle mogelijke wijzen heeft men
getracht de staking te breken. Met
medewerking van de CBT-beatuurders
ronselde men „zeelieden" van 15 tot 16
jaar, ontsloeg man misdadiger» vroeg
tijdig op voorwaarde, dat zij de sche
pen zouden bemannen.
De burgemeester van Rotterdam, de
heer Oud, roept vrijwilligers op om
de schepen te lossen Ongeveer 400
jongens van 16—17 jaar (studenten en
MTS-scholleran), welke met de details
van dit conflot niet op de hoogte zijn
en het als een avontuurtje beschouwen,
werken onder zware polltle-bewaking.
Kupers verklaart ln een vergadering,
de statöng ls opgeheven! Op 13 Mei
zullen de havenarbeiders, georgani
seerd in de CBT, oplopen!
Minder varken! voor de
hniülacht
De wereld ziet zich gesteld voor
een zeer ernstig tekort aan granen.
Alles moet in het werk worden ge
steld om de broodgraanvoorziening
zo goed mogelijk te verzekeren. Deze
situatie heeft een ernstige terugslag
op de ontwikkeling van bepaalde
takken van het veehoudenbedriji,
oa. de varkenshouderij, want de
granen moeten allereerst voor direc
te menselijke consumptie worden
bestemd. Dit houdt in, dat wederom
beperkende maatregelen moeten
worden ingevoerd. v
De nieuwe regelingen zijn nog
niet ln bijzonderheden uitgewerkt,
maar wel kan het ministerie van
Landbouw, Visserij en Voedselvoor
ziening reeds mededelen, dat het
aantal zeugen sterk zal worden in
gekrompen. De maatregelen zullen
er op gericht zijn, het waardevolle
fokmateriaal zoveel mogelijk te ont
zien. De beperking zal daarom niet
gelden voor sterzeugen. Ook de oude
en serieuze stamboelcbedrüven zullen
zoveel mogelijk gespaard worden,
hetgeen echter niet wil zeggen, dat
de beperking geen terugslag op de
stamboekbedrijven zal hebben.
Voorts ligt het in de bedoeling de
maatregelen er op te richten, dat de
varkensfokkerij en -mesterij in de
eerste plaats kan worden gedreven
op de kleine gemengde bedrijven op
de lichte gronden.
Op bepaalde categorieën van be
drijven zullen in de naasta toekomst,
met uitzondering van huisslach-
tingsvarkens, geen varkens gemest
kunnen worden. Overwogen wordt
b.v. de grote akkerbouwbedrjjven
en grotendeels de zuivere weide-
bedrijven van de varkensmestery
uit te sluiten. De moeilijke veevoe
derpositie is tevens aanleiding ge
weest tot het stellen van scherpe
richtlijnen voor de afgifte van huis-
slachtingsvergunningen voor 't vol
gende slachtseizoen, zodat vele per
sonen, die in vorige Jaren nog huis
slachtingen hebben verricht, dit jaar
niet in de gelegenheid gesteld zullen
worden huissl sch tin gs varkens te
houden.
DE BEREIDING VAN HARING.
Nu de eerste nieuwe haring bin
nen is, heeft de afd. Vis van het
Voorlichtingsbureau van de Voe
dingsraad een haringvouwblad sa
mengesteld. dat een ruime keuze
van bereidingsmogelijkheden bevat.
Wie 5 ct aan postzegels stuurt
san bovengenoemde afdeling. In
dustriestraat 23rd, IJmuiden, krijgt
een exemplaar toegezonden.
NAAR SCHEVENINGEN!
Naar alle waarschijnlijkheid
wordt op 1 Juni de badplaats Sche
veningen geopend, om op nog be
perkte schaal gasten te ontvangen.
Een gedeelte van het strand is reeds
van mijnen gezuiverd; de andere
gedeelten, het zg. stille strand, zijn
'""g niet vrij gegeven.
De «taking der zeelieden en de
«yropathiestaking ln de Rotterdamse
haven hebben zeer veel stof doen
opwaaien.
Het ls niet eenvoudig, zich over
dergelijke aangelegenheden een ob
jectief oordeel te vormen; reden,
waarom wij ons van commentaar
onthouden.
Wij ontvingen n.a.v. het conflict
echter een schrijven van den heer
C. Jorenvlled, dat ons zeker de
moeite waa.rd dunkt om er nota van
te nemen. Wij achten het echter
niet juist, om het zonder meer te
plaatsen en drukken daarom hierbij
uit „Het Vrije Volk" van Maandag
j.1. een «cherp commentaar tegen
communisten en B. V. C. af, bene
vens enige passage» uit een artikel
van „De Waarheid" van Dlnzdag
14 Mei.
Geen middel wordt onbeproefd gela
ten om da «taking te breken. Stuk
voor stuk zijn ze echter mislukt en af
gestuit op da realiteitszin en de solida
riteit van het gehele werkende volk.
De bakkers, dia gratis brood 1 eve-r
ren, de melkboeren, die melkbonnen
«turen, de vrouwen, die In de oorlogs
jaren vijf Jaar lang de lasten en de
ellende droegen, schrijven: Deze #ta-
kiog moet gewonnen worden, geld of
gen geld, maar we gtriJden met onze
n.anr.en m«.
De Antwerpee havenarbeider» wei
ger jn het Ned. SS Capell te lossen In
de „Rode Vaan" ona Belgische zuster-
orgaan. lezen wij de volgende oproep:
1. Niet monsteren op Hollandse
schepen
2. lp Belgi8che havens mag geen
Hollands «chip gelost worden.
In San Frandsco weigeren de ha
venarbeiders, die volgens Kupers
Maandag het werk soudsn hervatten,
zijn niet aan het werk gegaan.
Het ingezonden ituk
Geachte redactie.
Naar aanleiding van de zeelieden-
staking en de daaruit voortvloeiende
■olidaritelts-staking van de havenar
beiders, waarover zoveel gesproken ;n
geschreven wordt en deze staking nu
ook nog als verkiezingsobject moet
gaan dienst doen, voel !k mij ver
plicht deze «taking ln het julate licht
te «tellen.
Tijdens de oorlog werd bi Ingeland
en Amerika een org*nt«atie gesticht
van zeelied«n. Zij organiseerden alle
zeelieden, ongeacht hun politieke of
godsdienstige overtuiging Deze bond
had de naam van CBOTA In de regle
menten en statuten werd opgenomen, X
dat na de oorlog ln een buitengewoon
congres zou worden besloten wat er
met de organisatie zou gebeuren. Voor
dl»n tijd «ouden er geen besluiten ge
nomen worden van welke aard dan
ook.
Dit te duidelijke taal, doch niet voor
da bestuurders van de CBOTA. die nu
deze organisatie zonder haar leden
hiervan in kennis te atellen. hebben
doen overgaan naar de oude CBT^-
(Centrale Bond van Transportarbei
ders).
Door een contact-commissie, samen
gesteld uit deze bestuurders en verte
genwoordigers van de reders is een
nieuw eollectief contract opgemaakt
wat ten enenmale niet te aanvaarden
ls. Deze voorstellen houden o a. in, dat
verhogingen worden toegekend van
f 5 minimum tot f 15 maximum per
maand. Dit aanvaarden betekent dus,
dat de zeelleden als voorheen weer ln
volle „vrijheid" 0e* op de twee
vingers) worden blootgesteld aan
honger en ellende.
De ergste grief van de zeelleden te,
dat *U ln deza gang van zaken niet ge
kend ztJn geworden. Men Het voor
ruim 8 000 georganiseerd# zeelleden
door 225 man bes 1 Ineen, waarvan nog
162 tegenstemmen.
Het typerend# ven deze «taktng te.
dat de zgn „spelregels van Schermer-
horn". welke ln acht genomen dienen
te worden, si naar gelang het ln de
reaetionnaire kraem te pas komt ver
andert hunnen worden.
Bij de eerst# Rotterdamse havensta
king gold. dat op de oude voorwaar
den moest worden doorgewerkt, alvo
rens van overleg sprake kon z!1n. ter
wijl bij deze staking der zeel'eden al
lereerst de nieuwe loonvoorwaarden
moesten worden aanvaard en dan eerst
overleg mogelijk ls. De zeelieden ver
langen dus niet ander» dan hetgeen
minister Sehermerhorn bedoeld heeft
in toepassing Ta breng»
Al naar gelang het dus voor de he
ren van het groot-kapitaal en reactie
uitkomt pa*t men met medewerking
van de ministers Schermerhom en
Dreea de vóóroorlogse methode toe.
Zonder en over de arbeiders werd en
wordt beslist.
In dit verband ls het goed even stil
te etaan bij het feit, dat minister
Mansholt voor deze havenstaking reeds
heeft verklaard, dat de vetoositie zor
gelijk is en dat het nu de stakende
zeelieden er havenarbeiders zttn, die
verantwoordelijk worden gesteüd voor
deze precaire vetpesitie.
Het ware beter de w«r* schuldigen
hiervoor aan te wijzen, n.1 de haven
baronnen. de collaborateurs van in de
oorlog, de saboteurs van heden.
Dat de arbeider» hun natuurlijke vij
and kennen bewijst we! de solidariteit
ven de havenarbeMers en de werkers
over het gehele land, die hun morele
»n finande!» steun san deze staking
verlenen.
Deze etaking Is mede aen idiële sta
king tot verkrijging der economische
demoerstie Een democratie waarin de
dictatuur van het groot-kapitaal con-
s»cruent van de hand wordt gewezen.
Dat h'er een bepaeide Partij van de
Arbeid haar «tem niet «an verleend,
erger nog «ls st»Vfn«sbreek«ter op
treedt, U een be^^okcHtk ver*-hijnse!.
C. TORVNVT TED.
bestuurslid EVC, afd. Alkmaar.