te Hoe brachten de Nederlandse schrijvers de oorlog door? Hef nieuwste op radiogebied De Amerikaanse huisvrouw en de wereld- voedseltoestand eisen distributie in de V.S. iJJBfc ,v. m t*r i i W\ hbespreking E* bestonden gedurende de eerste twee jaren van de bezetting, voordat de cultuurkamer de alleenheerschappij over het domein der letteren kreeg, onder de Nederlandse schrijvers een vijftal groepen. Ten eerste waren daar de z.g. zwijgers", die met de intocht der Duitsers net contact met het publiek resoluut verbraken. Voor hen was de schijnbare openhartigheid, waarmee de nazi's de eerste jaren de bezette gebie den trachtten in te palmen, maar al te zeer een voorteken van nog slechtere tijden; daarbij was de nazi-overheersing volgens hen onverenigbaar met een Openlijk en openbaar voortschrijden van de cultuur. In zekere zin naast hen stonden de Illegaal publicerende en de verzet-schrij- veflf wier streven allereerst gericht was op de strijd tegen het nationaal- goclalisme. Over de vraag, in hoeverre verzetsliteratuur meer dan een bij drage, dus een wezenlijk bestanddeel onzer letterkunde is geweest, heeft men reeds al te veel geschreven. Toen Theun de Vries in het „Critisch Bulletin" op merkte: .Zodra wij ter wille van een Nederlandse zaak de normen der litera tuur overboord gooien, hebben wij een weg ingeslagen, die voor ons volk en onze kunst niet anders dan fataal kan zijn", bakende hij de belde gebieden verzet en literatuur tamelijk scherp af. Tamelijk scherp want men kan, «o het gaat over onze verzetsliteratuur, van mening verschillen of er inderdaad alleen maar sprake is van een „vader landse zaak" dan wel van een meer universele kwestie. Tegenover de ..zwijgers" en de „op standelingen" stonden de „doorjyerkers" en de ..medeplichtigen". Het is. achteraf bezien, een wc! zeer veeg teken van de kracht onzer literatoren, dat er gedu rende twee jaren bezetting literaire tijd schriften vol werden geschreven met goede poëzie, dat er romans verschenen, die de toets met het vooroorlogse proza konden doorstaan, kortom, dat er door gewerkt werd door de meest vooraan staande Nederlandse kunstenaars. Ach terafHet blijkt nu, dat het helemaal niet nodig is om per sé in een demo cratisch land te leven, wil men literair werk kunnen produceren. In een dicta tuur kan men even goed moderne ge dichten schrijven als In een democratie Ook dan kan de literatuur gedijen, kunnen tydschriften verschijnen, kan een heftige strijd over al of niet per soonlijke kwesties de laatste pagina's der periodieken verluchtigen; zelfs kan een J zo precieuze polemiek als later door Cola Debrot en Gerard Knuvelder in „Ars et Vita" werd gebundeld, voortgezet wor den. Er is dus geen enkele staatkundige vorm, onder welke poëzie en proza niet verschijnen kunnen, zo de uitvoerders van deze vorm de schrijvers niet al te zeer hinderen. Zelfs bleek uit de boven beschreven periode, dat deze schrijvers kunnen trachten de cultuur uit te bou wen, terwijl hun „heren", de bezetters, deée zelfde cultuur vertrappen. Dit alles kan gebeuren, zo de bezetter het woord „vijand" heeft in de hier boven beschreven verhouding geen zin de literaire productie beschouwt als een toegeven, om later des te meer te kunnen terug nemen en Indien de aan dit spel (van kat en muis. bleek later) medewerkende kunstenaars hun ogen voor één zijde van het spel sluiten, om aan de andere kant zoveel mogelijk van de ellende en de dreiging te vergeten. Natuurlijk, men kan deze houding rechtvaardigen. Er zijn genoeg schrij vers. aan wier goede trouw niet te twijfelen valt; talloze schreven later, of zelfs terwijl zij in de tijdschriften Kbliceerden, verzetspoëzie en hielden •ingen voor selecte gezelschappen, waaruit hun geest onomwonden bleek. Het was. volgens dit pleidooi, geen medeplichtigheid aan het spel. Neen. ei werd gepubliceerd om der wille van het handhaven tot het uiterste der Ne derlandse cultuur, te midden der alom- heersende chaos. Hoe men het ook noemen wil: spel of kameleontlsme, elasticiteit of verant woordelijkheidsgevoel, men publiceerde met een staag toenemende voorzichtig heid om den bezetter toch vooral niet te krenken. Onwillekeurig moet men denken aan het lot van den groten Spaansen philo- aooph José Ortega Y Gasset, schrijver van „Opstand der horden", thans cultu reel attaché van Franco te Lissabon, eens de „philosooph der republiek". Hij sprak nog onlangs, voor zijn Madrileense studenten over „de onbehoorlijk goede gezondheid, die Spanje de afgelopen jaren had gekregen en behouden...." Dat er ook „medeplichtigen' 'waren, van het soort der culuurkamer-dienaren waarom zouden er geen nazi's romans en gedichten schrijven? En zelfs goede? Geen politiek stelsel bepaalt immers de waarde der poëzie. Dat bleek zo even Dij onze zo gewaardeerde democratie. Een schrijver, die in de oorlog een persoon lijkheid bleek te zijn. kan van minder waarde zijn voor de literatuur dan deze of gene slappe dichter, die uitstekende verzen produceert. Nieuwe Amerikaanse films Te Rotterdam zijn een veertigtal nieu we Amerikaanse films, uitgebracht door M EP., aangekomen. De films zullen niet aan de Nederlandse bioscoopbond aangeboden worden, maar aan de thea ters afzonderlijk, die daarvoor een boe te van f 5000 per film of per voorstel ling riskeren. Wanneer de boete per film geheven wordt, U dit verlies te dragen, anders niet Dit is een Juridi sche kwestie. Als eerste film denkt men ln de cir culatie te brengen „Going my Way" met Bing Crosby. Uiteraard zal de M. P.E. haar belangrijkste producten pas brengen als de weg geëffend ls, zodat het Nederlandse publiek op een film als „Gone wlth the Wind", die bij verto ning zonder coupering een verhoging van de entreeprijs zal vergen, nog wel enige tijd zal moeten wachten. Sowjet-Russische geleerden zijn er in geslaagd de werking van het menselijke zenuwstel te filmen- De films zullen de werking van de reuk, het gezicht en het gevoel laten zien. Naar aanleiding van „IN DE VERSTROOIING", een verza meling letterkundige bijdragen van schrijvers buiten Nederland, 1940 - 10 Mei - 1945, bijeen gebracht door J. GRESHOFF Dat men den eerste eert om zijn ka- raker en den laatste om zijn producten, heeft niets te maken met literatuur. Wij zouden allen zo erg graag willen, dat een groot schrijver een groot man was: wijs, sterk van karakter en bovenal eerlijk... gEHALVE dat onze literatuur tijdens de bezetting in ons land „bloeide", stimuleerde buiten ons land één man de Nederlandse cultuur op een bijzondere wijze; die man was: Jan Greshoff, door Vestdijk^ niet ten onrechte'onlangs de „ambassadeur onzer letteren" genoemd. Overal waar hij tussen 1940 en 1945 verbleef, liet hij een literair werk ach ter. Indien men de lijst van zijn ge durende de oorlog geschreven werken nagaat, en men let op de plaatsen, waar zij gedrukt zijn, bemerkt men namen als: Kaapstad, Batavia, Pretoria, WillemT stad, New York. Wat de Ned^j-Iandsé regering tijdens haar verblijf in Londen verzuimde te doen: Steun verlenen-aan de Nederlandse cultuur, die toch met haar in ballingschap was, werd door Greshoff gedaan. Men heeft in regerings kringen blijkbaar nooit begrepen, dat de Nederlandse zaak evenzeer gediend werd met steun aan onze kunstenaars als met allerlei diplomatieke maatrege len in het spoor der geallieerden. Bij QuericU^jje New York verscheen verleden jaar de bundel: „In de ver strooiing. een verzameling letterkundige bijdragen vpn schrijvers buiten Neder land, 1940 10 Mei 1945", de acte de présence van 32 Nederlandse schrij vers buiten Nederland gedurende de oorlog. Jan Greshoff bracht de bijdragen bij een, Adriaan van 3er Veen leidde hen in. De inleider legt er de nadruk op, dat de meeste schrijvers in dit boek de oorlog bijna niet vermelden. Terecht merkt Van der Veen op. „dat in oorlogs tijden zelden letterkundig werk van be- 'ang tot stand (komt), dat deze strijd tot onderwerp heeft." Behalve Greshoff (met een reisbe schrijving zoals htj^alleen er een kan schrijven) en Van der Vg»n, werkten de volgende bekende Nederlandse auteurs mee: Joh. Fabricius, Marnix Gijsen (met een drietal gedichten), W. Hessel3, Dola de Jong. de onlangs in ons land weer gekeerde essayist J. de Kadt (met een stuk over Menno ter Braak), B. Land heer. Siegfried van Praag. A. Viruly, L. Vroman en Beb Vuyk. Naast deze auteurs talloze anderen, van wie vooral de dichter F. Sijbramj. Bijlsma en Jan van As met zijn novelle „Mijn thuisvaart met"ódysseus" opvallen. H. N. A. Voor Je vrouw i Recepten met gedroogd vleet Vorige week zijn we met onze recep ten nogal aan de zoetige kant gebleven, daarom nu een paar hartige hapjes, die met weinig middelen te bereiden zijn. Er is deze week een extra vleesbon, koopt u eens wet gedroogd vlees, er ls werkelijk Iets mee te bereiken! Vooraf nog een wenk, die van pas zal komen: Gedroogd vlees wordt vlugger gaar wanneer u het enige uren vóór het ge- bruik in water weekt. Gebakken gedroogd vlees met jas. Het gedroogde vlees in 'n koekenpan doen en op een zacht vuur het vet eruit braden plm. 15 minuten. Water toevoe gen (per 50 gr. vlees 1 kopje) en wat zout. Het vlees nog enige minuten la- tsn braden (naarmate 't langer braadt, wordt het zachter). Naar verkiezing de jus binden met aangemengde bloem of een ander bind middel. Het gebakken gedroogde vlees kan men ook door de stamppot mengen. Haché van gedroogd vlees. 200 gr. gedroogd vlees, 4 eetlepels bloem, 1 ui, 3 4 kopjes water, zout. pepersurrogaat. Het uitje sniperen en met het vlees in de koekenpan plm. 10 min. zachtjes braden. De bloem of het meel toevoe gen en mee laten bakken tot zij bruin is. Het water toevoegen onder roeren. Pepersurrogaat en zout erbij doen en de haché nog plm. 15 min. zachtjes la ten koken. Het vlees wordt zachter wanneer men het langer kookt. Boalllon van gedroogd vlooa. 100 k 150 gr. gedroogd vlees, 1 liter water, zout, peterselie, selderij en een fijngesnipperde ui. Het vlees met het water, de kruiden en het zout opzetten en ruim 1 uur zachtjes op de kachel laten trekken of het vlees' 10 min. koken en plm. 3 4 uur (niet langer omdat het anders zuur wordt) ln de hooikist laten trekken. De bouillon van het vlees afgieten. Het vlees door de stamppot mengen of er koekjes van bakken. Iets over vitaminen. Er zijn tegenwoordig weer vitaminen, verwerkt in dmgees of chocolade-pas tilles, verkrijgbaar. Vitamine D komt o.a. voor ln zonlicht De dikke kleding van de bewoners der gematigde en koude streken verhindert echter, dat de zon in voldoende mate haar werking op de huid kan uitoefe- nen en het gevolg is dan helaas maar al te vaak, dat er een tekort aan vita mine D komt, waardoor de kalkvorming in het beendergestel onvoldoende is met als gevolg het optreden van rachitis. Deze ziekte echter, zo leert de praktijk, is gemakkelijk te bestrijden door het toedienen van vitamine D, dus: veel zonnen deze zomer en 's winters lever traan slikken! Wanneer er nog geen levertraan te krijgen aal zijn hoe wel dit* zeer onwaarschijnlijk is, want Nederland trekt toch weer ter walvis vaart! kan men de behoefte aan vi tamine D aanvullen met vitamine-ta bletten. Volgende week enige griesmeel-re- cepten en iets over vitamine A. ALEIDA. STEREOFONISCHE UITZENDINGEN Nederland neemt als eerste proeven I Zaterdag 15 Juni a.s. zullen door Radio Nederland te Hilversum over belde zen ders stereofonlsche proefultzendlngen worden gehouden. Luisteraars, die dan op een of ander? manier over twee radio toestellen de beschikking hebben, zullen dan kennis kunnen maken met ruimte lijke geluidsweergave. Sinds 1935 is ln de Aaboratorla van Philips te Eindhoven het probleem der atereofonle wetenschappe lijk bestudeerd en sedert enige tijd ook op het laboratorium van de Stichting Radio Nederland. Deze onderzoekingen hebben geleld tot een speciale wijze van geluids weergave, die als geheel nieuw mag wor den beschouwd. Wat is stereofonie? De kwaliteit van de geluidsweergave bij de moderne film en radio is zeer goed, niet volmaakt en technische vervol making kan dit verschil niet overbrug gen. Het onvolkomene schuilt ln het feit, dat men steeds het geluld verneemt uit een bepaalde richting, de luidspreker van het radiotoestel of de luidspreker die ach ter het filmdoek ls opgesteld. Als de sprekende figuur zich over het filmdoek b.v. van links naar rechts beweegt, blijft het geluld van zijn stem onveranderd tot ons komen uit een punt ergens ln het midden van het doek. Dat geeft een onbe vredigd gevoel omdat het niet strookt Voedseltekort, ooh in Amerihal yERWIJL in Europa en in de Ver enigde St. conferenties plaats vin den over 't voedseltekort, dat alom in de wereld heerst, tracht de Chinese, de Europese en ook de Amerikaanse huisvrouw iedere dag aan haar trek t« komen: zij re kent, zij staat in de rij, zij koopt zwart als 't niet anders kan en zij betaalt. In de Verenigde Staten acht men het algemeen noodzakelijk, dat het voedsel weer op de bon komt. Ook Herbert Hoover, die onlanps terug keerde van een wereld-inspectiereis in verband met de voedselsituatie, is het hiermee eens, al zei hij het op een zeer bijzondere wijze. Bij zijn aankomst in Amerika verklaarde hij n.1-, dat men hem niet moesi dwin gen tot het uitspreken van beslis singen over de Amerikaanse voed seltoestand De macht van de vrouw. Immers, de hele zaak berust in de handen van de Amerikaanse huis vrouw, die gewoonlijk haar eigen huiswerk doet en haar eigen inko. pen verricht, hetgeen wil zeggen, dat zü het grootste deel van het nationale gezinsinkomen uitgeeft Deze huisvrouw, die naar de win. kels gaat op zoek naar schaarse ar tikelen voor de gezins-maaltiiden heeft en dat is nog belangrijker ook het kiesrecht! Zij is degene; die zal bepalen of en wanneer Ame. rika tot de levensmiddelen-distribu tie terugkeert, voorzover de politieke leiders haar wensen kunnen vast stellen: en haar wensen ziin duide lijk genoeg bekend geworden door minstens zeven nationale gevallen van opinie-onderzoek in het afgelo pen jaar en een onnoemelijk aantal meer locale opinie-peilingen- Hoe Is de voedseltoestand in de V.S Wanneer deze huismoeder naar de kruidenierswinkel op de hoek gaat. bevindt zij dat suiker nog steeds op de bon is, zoals tijdens de oorlog. Zij krijgt 5 pond in elke 4 maanden per persoon weinig meer dan 1 pond per maand. Dat is niet veel, maar zij is nu aan die hoeveelheid gewend. Wat haar boos maakt, is het feit dat heel dikwijls de dineren, die rij nodig heeft: niet voorradig zijn. De huisvrouw doet haar inkopen in een van die kruidenierszaken met zelfbediening; waar de artikelen netjes oo planken ziin oogestaneld en van nriizen voorzien. Zij gaat de zaak binnen langs een tourniquet, verzamelt zelf de boodschappen, die zy wil kopen op een rolwagentje en gaat dan naar de uitgang, waarbij zij in een lange rij moet wachten om voorbij den controleur te komen, die de prijzen op een rekenmachine met een ongeloof lyke snelheid op telt Dit soort van winkels met zelf bediening treft men over heel Ame rika aan, waardoor veel personeel bespaard wordt door de grote za ken, die hun artikelen bij grote hoe. veelheden inkopen. Wat er schaars is. In deze Ujden zoekt de huisvrouw dagenlang in de kruidenierswinkels de systematisch gerangschikte w.n- kelplanken af, maar vindt gewoon lijk geen boter bijvoorbeeld. Bij zeldzame gelegenheden, dat er wei boter is, bewaart de controleur die naast zijn kasregister en biedt ze aan de klanten aan als zij hem passeren, waardoor een hinderlijke en soms gevaarlijke toeloop wordt voor komen. Boter is nu al maandenlang op deze wijze bij den controleur opge slagen geweest, en nu zijn reuzel, spijsoliën, margarine, mayonnaise en andere sla-sauzen niet te krijgen, behalve bij zeldzame gelegenheden De grootste ramp is echter het ge brek aan huishoudzeep. Voorts is er een tekort aan gelatine en pudding, poeder. De leiders van het land zijn in staat geweest om de loop van de openbare mening te peilen door het stelsel van opinie-onderzoek, dat bij na een nationale gewoonte is ge worden. De jongste „Oallup-poll" wees uit dat 7 op iedere 10 personen voor distributie was om de hongerenden in het buitenland te helpen ten minste dat gaf men op. Dat men on der de geschetste omstandigheden de voordelen van een distributie, systeem van de levensmiddelen ook voor zichzelf inziet, spreekt natuur- lijk vanzelf. West-Europee» congres voor onderwijsvernieuwing Van 29 Juli tot 12 Augustus zal te Parijs een regionaal, d.w.z. West- Europees congres voor onderwijs vernieuwing worden gehouden on der het motto: „Het onderwijs in de verschillende landen en zijn verhou ding tot de nieuwe opvoeding". Het congres wordt georganiseerd door de Franse afdeling van de „Ligue Internationale pour 1'Education Nouvelle". Er worden in Parijs zes zevenhonderd deelnemers ver wacht. PROBEERT U EENS I ALS u de stereofonlsche proefuit- zending van Radio Nederland op 15 Juni wilt beluisteren, dient u twee radiotoestellen in een kamer op te stellen en deze af te stemmen op resp. Hilversum I (301,5 M.) en Hil versum II 415 M.) Het geluids volume der beide toestellen moet ge lijk zijn. Als de radiocentrale de twee sta tions op gelijke sterkte uitzendt, kan men natuurlijk ook twee aan sluitingen op de distributie gebrui ken. Als u slechts één radiotoestel be zit, praat dan eens met uw buurman of een kennis b.v., misschien kunt u dan door samenwerking dit interes sante experiment, waarvan Neder land de primeur heeft, meemaken! met de werkelijkheid. Immers de mens ls met zijn twee oren in staat vast te stel len uit welke richting het geluld komt en op welke afstand de geluidsbron zich bevindt. Beluistert hij een groot orkest, dan kan hij de geluiden der verschillende Instrumenten onderscheiden, niet alleen door hun timbre, maar ook door hun richting. Door scherp „In een bepaalde richting" te luisteren, kunnen we zelfs hinderlijke bijgeluiden en in het algemeen uit andere -rlohtlngen komende geluiden, min of meer elimineren. BIJ radio en film gaat dit vermogen verloren. Als men een orkest door de radio beluistert, komen de geluiden van alle instrumenten uit een richting: die van de luidspreker en het plastische van de orkestmuziek valt weg. De stereofonie is ln staat al deze be zwaren op te heffen. Hoe werkt stereofonie? Bij de proefnemingen in de Phllips- laboratorla ls men uitgegaan van het na tuurlijk horen. Het essentiële van de ste reofonie bestaat daarin, dat men het ge luid in eerste instantie door twee „kunst oren" laat opvangen en vervolgens het geen door „linker" en „rechter" kunst oor opgevangen wordt, volkomen geschei den leidt naar respectievelijk linker en rechteroor van den toehoorder. Men maakte daartoe gebruik van een „kunst- hoofd" aanvankelijk een gewone étalage pop, monteerde ln de oren der pop mi crofoons en vei bond deze met de corres ponderende helften van een koptelefoon. De resultaten, die met een dergelijk systeem bereikt worden, zijn verbluffend. „Het geluld ls zo reëel" vertelde dr. de Boer, degene die het onderzoek leidde, „dat Je er van schrikt". Bij de eerste proef hiermee zei mijn medewerker: „De zaak is in orde" en ik antwoordde: „Goed. Ik ga met je mee". Ik dacht n.1. dat hij achter mij stond. In werkelijkheid bevond h»j zich in het vertrek waar het kunst- hoofd stond opgesteld!" In do practijk moest uiteraard met het systeem van de koptelefoons worden ge broken, Men can ln een bioscoop niet alle toeschouwers een koptelefoon opzetten. Er moest dus voor een groot publiek zo iets komen als een gemeenschappelijke koptelefoon. Men bereikte dit door de mi crofoons van het kunsthoofd te verbinden mef twee luidsprekers die links en rechts In de zaal werden opgesteld. Het nadeel hiervan is niet onbelangrijk. Het geluid van de linker luidspreker wordt natuurlijk ook opgevangen door het rechteroor en omgekeerd. Door het aanbrengen van verschillende technische verbeteringen bereikte men echter toch een zeer goed resultaat en een inderdaad bevredigende ruimtelijke geluidsweer gave. Allerlei technische kunstgrepen zijn thans mogelijk. Men kan b.v. door eenvoudig aan een knop te draaien het musicerende orkest voor den toehoorder van links naar rechts of omgekeerd verplaatsen of de leden van het orkest dichter bij elkaar of verder uit elkaar zetten. Het eerste bereikt men door een der Aildsprekers te versterken, het tweede door iets van het geluld van de ene luid spreker te enten op de andere. Het gewichtigste van de stereofonie ls echter het feit dat het geluld veel n a- tuurlijker wordt. Stereofonlsche gramofoonplaten. Zuiver experimenteel heeft men bij Philips ook reeds stereofonlsche gramo foonplaten vervaardigd. Met twee schrijf stiften werd het geluid op een plaat twee maal vastgelegd, dat later dan ook weer door twee plek ups werd gereproduceerd. De technische problemen waren bij dit experiment zeer groot, aangezien een af wijking van een tienduizendste seconde de proef reeds deed mislukken. Het feit b.v. dat het gat ln het midden van een gramofoonplaat (waarvan de maat niet ls genormaliseerd) niet precies past op de as van de draaitafel, ls voor een sterefo- nische opname heus funest. Het laboratorlumstadlura kan thans als geëindigd beschouwd worden, doch hoe de stereofonie zich ln de naaste toekomst kan ontwikkelen ls moejljjk te zeggen. Engelse universiteiten voer iedereen toegankelijk Verleden week ls door het Engelse Ministerie van Opvoeding een plan uit gegeven, waarin voorgesteld wordt, dat met ingang van October a.s. Iedere lon gen en leder meisje ln Engeland en Wales, die een beurs aan een universiteit win nen. financiëele steun van de regering zullen krijgen De beurzen zijn niet zoda nig verdeeld, dat alleen van iedere school de primus inter pares ln staat zal zijn deze te behalen; leder, die een behoor lijk stel hersens heeft en die aan een hogeschool wil en kan studeren, heeft recht op zo'n beurs. Dit plan brengt het totaal der rijks uitgaven voor beursen e.d. voor Engelse universiteiten van 520.000 Pond Sterling op 800.000 Pond Sterling per jaar. d.w.z. dat er jaarlijks drie mlllloen gulden meer voor deze studenten wordt uitgetrokken! Hersengymnastiek De vorige opgave heeft wesr eens heel wat punten gekost, dank zy het grote aantal goede oplossingen. Voor diegenen, die niet wisten hoe zij deze opgave aan moesten pakken, volgt hier één van de ver schillende manieren (en o.i. de ge makkelijkste) om vlug tot een goede oplossing te komen. Het aantal zwarte tegels v/as 1/9 van het aantal witte. Stellen we het aanal zwarte tegels voorlopig op a, dan bedraagt het aantal witte dus 9a. Verven we nu 18 zwarte tegels wit, dan zijn het aantal witte tegels 18 X het aantal zwarte, of wel 9a -f- 18 18 X (a 18)- Nu hunnen we het verder gemakkelijk uitrekenen: 9a -f 18 18a 324; 18a 324 is dus ook gelijk aan 9a 4- 18; 18a 9a -j- 18 -f- 324. 18a 9a 342; 18a 9a 342; 9a 342; a is dus 342 9 38. Het aantal zwarte tegels is dus 38, het aantal witte 38 X 9 342. Verven we nu 18 zwarte tegels wit, dan krijgen we 20 zwarte en 360 witte, terwijl het aantal witte thans 18 X het aantal zwarte bedraagt. Daar nog slechts enkele opgaven resteren, zullen we deze laatste om. de moed er in te houden niet te zwaar maken. De eindsprint begint spannend te worden. Houdt dus vol en geeft de buurman geen kans! Opgave 8. Mijnheer Jansen komt op 'n fancy- fair ten behoeve van de Stichting 19401945. Tevoren heeft hij een aantal kwartjes bij zich gestoken, die hij zich voorgenomen heeft ge heel te zullen besteden. Reeds onmiddellijk bij het binnen treden der eerste zaal offert hij zyn eerste kwartje in de collecte-bus, maakt in de zaal zelf vervolgens de helft van zyn geld op en stort bij het verlaten der zaal nog een kwar tje voor het goede doel. Hetzelfde herhaalt zich in de volgende 3 zalen, waar hij nog een bezoek brengt, en offert hy dus telkens bij het bin nenkomen een kwartje, maakt hij binnen de helft van zijn geld op en stort hy bij de uitgang telkens weer z'n kwartje. By het verlaten van zaal 4 is hij precies platzak. Hoeveel kwartjes had mijnheer Jansen nu bij zich gestoken, toen hij ven huis ging? P.S. Aan mijnheer Diepeveen te Hoorn: Aan Uw verzoek hebben we voldaan. Verzoeke echter steeds de uilwerking by te sluiten. HET GOUDEN AMBACHT. Het werk van den meester? De meester. Hij was de veranT*i woordelijke beoefenaar van rijn1 ambacht. Hij was het die de zorg droeg voor de opleiding van zijn leerlingen en gezellen. Maar bovenali voor het aanzien, dat zijn ambachtj genoot. Hoe toegewijd deden de, ambachtslieden van eeuwen terug, hun schoon handwerk. Met hoeveel liefde werkten zij aan beeldjea of figuren die, hoog op onze oude torens en kathedralen, vrijwel door niemand worden gezien. Het was de liefde tot hun ambacht, tot de' schepping hunner handen die hen dreef. De oude gilden bestaan niet meer? Maar goede vaklieden nog wel. Oofe in onze moderne fabrieken. Nog altijd zijn er producten die ver edeld moeten worden. Nog altijd artikelen waarvan de bereiding de grootste zorg en vakmanschap ver- eischt. Toegewijde vaklieden met jarenlange ervaring zorgen bijvoor-^ beeld dat alles wat de fabrieken van De Gruyter verlaat, en dat is hèèl wat, inderdaad béter is. Betere waar en bovendien tien procent korting. Ja, het oude ambacht ls bij De Gruyter nog in ecre. En h$i is meesterwerk. In de tempel van Caïssa Problemen, Oplossingen. No. 5: Tweezet J. K. Heyden: 1. Pg3. No. 8: Driezet W. Greenwood: 1. Lhl. De stand van de ladder is (bijgewerkt t m 13 April; de inzendingen van 27 April kwamen door omstandigheden to laat bij onzen schaakredacteur binnen): 16 punten: G. Boon (Alkmaar), F. P. Hekker (Velsen), F. Hildama (Hoorn), M Hoekma (Alkmaar). 8 punten: D. de Boer* (Alkmaar). 7 punten: P. en F. Hoekstra (Alk- maar), J. Swierstra (Hoorn), M. de Vriei (Alkmaar). 5 punten: (Zwaag). 3 punten: C. de Boer (HeemskerkJ, C Zonneveld (Heemskerk). Probleem no. 7. M. Franken (Driezet). V JL £3 i Bi 111 111 r a Hf I WM io i i Wit: Koning b7. Toren e8, Loper eS, Paard bfl, pion d4. Zwart: Koning b5, Loper <13, Paard d2, pionnen b3 en d5. Probleem no. 8. f F. W. Nanning (Tweezet). Wit: Koning b6, Torens f7 en h5, Loper c8, Paard h6, pion e4. Zwart: Koning dS. Toren d4, Loperl a8 en h8, pionnen b4 en el. Oplossingen uiterlijk 17 Me! inzenden. NAAR HOGER SNELHEDEN. De Nederlandse renner Jan Bron ls op het ogenblik ln training met een op bijzondere wijze gestroomlijnde motor. ONZE JEVGDHOEK De Optimist en de Pessimist „Er zijn kinderen en misschien nog wel grote mensen óók", rel mijn vaders vader, „die niet goed weten, wat een optimist is en wat een pessimist ls. Laat ik je die zaak nou 's uitleggen. Stel je dan voor, dat er 's twee broers waren. Laten we ze Gerrit en Klaas noemen! Nou dan. die Gerrit en die Klaas, hè, die kregen 's zomers nogal 's een bordje kersen van hun goeie moeder. Ze nam dan twee handjes vol uit de mand en die legde ze op de bordjes neer. Je snapt, dat de twee knapen op die manier vrijwel even veel kregen. Maar die Gerrit en die Klaas, dat waren twee héél verschillende man netjes. Als Gerrit z'n kersen op ging eten, dan begon hij met de kleinste en de hardste en de zuurste kersen, zodat hij dan wel moest eindigen met de lek kere, dikke, donkerrode! Maar zelfs, als hij al door 't slechte spul heen was, dan zocht hij van de goeie kwaliteit tóch nog altijd weer de minst grote en de minst dikke uit. Dat kwam er dus op neer. dat Gerrit alleen maar oog had voor dc slechte kersen, snap je? Maar Klaas deed 't precies net andersom! Die begon met de bestel En zelfs als hij al door z'n eerste kwaliteit heen was, als er alléén nog maar kleine en zure kersen op z'n bordje lagen, dan bleef hij nog maar steeds naar de gróótste van de kleinste speuren! En nou snap Je meteen, dat die Klaas dus alleen maar oog had voor de beste kersen; nietwaar? Goed! Gerrit at dus altijd „slechte" kersen. En Klaas altijd „beste". En toch aten ze precies 't zelfde! Nou.... en nou was Gerrit de pessimist van de twee broertjes En Klaas de optimist! En weet je wat nou 't gekke ls? Die Gerrit is z'n hele leven lang zo'n pessimist gebleven, omdat hij maar altijd naar de slechtste kantjes bleef zoeken, bij alles wat hij had en wal hij deed. En Klaas ia z'n hele leven lang een optimist gebleven, omdat hij altijd naar de prettige dingen bleef kijken! En wie nou nóg niet weet, wat een opti mist is, en wat een pessimist lsdie verdient niet, dat hij óóit nog 's een bordje kersen voor z'n neus krijgt!" o De Raadseloplossingen! Dat waren l. Oud; j. een paljas; t. pa* trUs—ParUs;) 4. Delft. Allemaal goed geradenT De inktvlek Toen Matthews, dc bekende Engelse toneelspeler, eens met een stevige koorts in bed lag. gaf zijn bediende hem, bij vergissing, in plaats van een eetlepel van zijn drankje, een lepel vol met Inkt! Toen hij zijn fout bemerkte, riep hij: „O, mijnheer, wat moet ik doen? Ik heb' u een lepel inkt laten slikkenIk ben lelijk ln de war geweest! Wat moet ik doen „Geeft niets, brave kerel", zei Matt- hews, „geeft niets, hoor! Ik zal aan stonds een stuk vloeipapier inslikken!" ..en dat deze hoofdprijs 800.000 mark; bedroeg! Weet je het? 1. „Toen ik het niet was", zegt Groot vader, „wilde ik 't graag worden. Toen ik t werd, wilde ik het niet weten. En nu ik 't ben, zou ik 't liever niet rijn!" Wat bedoelt Grogtvader? 2. Een strikvraag: Welke ja« heeft twee benen? 3. Welke vogelnaam wordt door weg lating van één letter de hoofdstad v»n Frankrijk? 4. Vul in: XXXXX een stad in Z -Holland, X een meisjesnaam, X schoeisel, X een muziekinstrument, Xeen familielid. Elk woord bestaat dus uit 5 letters. De kruisjesrtjen geven dezelfde stads naam te lezen! De oplossingen verme'd ik volgende week! LEONARD ROGGEVEfiJty

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1946 | | pagina 2