LO$$E BlAREN
Fransche Wandtapijten
Gobelins van „gisteren" en heden
Het kwaad der Operaconcerten
Mo?;artfs Entführung
De „Willem Barendsz" temidden
van haaien -
De eerste walvisschen waargenomen
Ai et fiantaiie en handigheid
maken wij deze leuke dingen
HET ia misschien de kans van Uw
leven deze unieke tentoonstel.
1-ng van Fransche wandtapijten in het
Rgnsmuseum te Amsterdam kunt U
niet voorbij laten gaan. Dwalen langs
deze voortbrengselen van weefkunst
beteekent zich verlustigen in den fij
nen geest, den artistleken zin, het
onvolprezen vakmanschap der Fran
sche wevers. Het ls als het drinken
aan de bron der schoonheid zelve;
het vertoeven in een tuin vol won
derlijke. kleurige en geurige bloemen;
het is het verwijlen in een kring waar
hoofschheid, humor, geest, moed en
vroomheid natuurlijke gaven zijn.
Frankrijk overtuigt U op deze ex
positie van zijn geestelijke kracht,
van zun gra-tielijke rantasie en tan-
tastiscne gratie, ook van zijn levens,
moed en levenslust en zQn drang tot
,JL mon seul déstr", een der wandtapijten «if de serie ,JJe Dame met den
Eenhoorn", een juweel van Fransche weefkunst. Schier volmaakt van teeke-
ning, compositie en kleur.
Alleen uit paedagogisch oogpunt
verantwoord
DENKT U zich eens in, dat een te-
nor op een openbaar concert de
tenor solo uit het laatste deel van de
negende symphonie van Beethoven
uit het verband zou rukken door de
ze met pianobegeleiding als zelf
standig stuk te zingen, omdat het
zoo'n meesleepende melodie is, Hij
zou waarschijnlijk allen, die het met
de muziek ernstig nemen, tegen zich
krijgen. Wat op een operaconcert ge
beurt is niet minder in strijd met de
bedoelingen van den componist en
zoo mogelijk nog dwazer. Want niet
alleen wordt hier een aria of een
koor uit het verband van de dramati
sche handeling getrokken en zonder
de vereischte orkestbegeleiding ten
fehoore gebracht maar ook alle bij-
ehoorende actie en enthourage ont
breekt.
De* instelling „operaconcert be
leeft op het oogenbllk weer een vrfl
grooten bloei, al is de belanstelling*
niet meer zoo overweldigend als voor
den oorlog. Dit hoeft zeker niet op
een verbetering van den muzikalen
smaak te wijzen, maar kan een ge
volg zijn van het overladen concert.
seizoen.
Het op deze wijze uitvoeren van
aria's (en eventueel koren) vergroot
het toch reeds te zeer verbreide mis-
verstand, dat de verbindende recita
tie vische of de doorgecomponeerde
gedeelten, waarin geen aria zich dui
delijk afteekent, de dalen zijn, die men
hij een integrale uitvoering noodge
dwongen moet doortrekken om de
bergtoppen te bereiken.
Onlangs spraken wij In een recen
sie er onze verbazing over uit, dat
professor Lothar Wallerstein, die
aan het Koninklijk Conservatorium
een alzijdige dramatische opleiding
geeft, de muzikale leiding op zich
had genomen van een door enkele
zijner leerlingen gegeven operacon.
eert. Prof. Wallerstein, die ons in
een schrijven hieromtrent volmondig
toegeeft, dat een operaconcert een
„onding" is, waartegen hij in de
V. S. steeds zijn stem heeft doen
hooren is ditmaal voor den aan.
drang van zijn leerlingen gezwicht
Een dergelijk concert, aldus prof.
W., schenkt den medewerkenden
een kleine tegemoetkoming in de
studiekosten en geeft bovendien ge
legenheid. de bedoelingen van den
componist beter te realiseeren.
TIET eerste argument mag onze
n waardeering niet beïnvloeden.
Wat het tweede argument betreft:
inderdaad kan de uitvoerende kun
stenaar zich niet genoeg vergewis-
Vr e d e s t U d-s napshot Et-
Uit Binuingham: Om de jeugd-
van de straat te houden, heeft het
femeentebestuur van Birmingham
esloten, 60 nieuwe restaurants te
openen. Deze zullen gebouwd wor
den op strategische punten van de
stad. om verveelde ionge menschen
een gezellig en comfortabel zitje te
verschaffen, waar zij kunnen blijven,
zoolang ze'willen, zonder zelfs maar
een kop koffie te bestellen. We moe
ten maar aannemen, dat 't, inplaats
van de koffie, niet verplicht ls, een
borrel te bestellen. Uit Oxford:
Voor het eerst sinds de Kinderrech
ter van Oxford in 1933 zijn praktijk
'legon, was er vorige week geen en
kele zaak op de zitting. Uit
Amerika. De zelfmoord in de Ver-
eenigde Staten ia 10 hooger dan
voor 1940. Psychiaters geven als
reden, dat de laatste oorlog de men
schen zoozeer verward heeft, dat zij
niet meer in staat zijn, hun proble
men op te lossen. Uit FrankrUk:
Vijf millioen menschen beneden aen
leeftijd van 40 aar, zijn noodig, om
het bevolkingscijfer van Frankrijk,
dat zich al tien jaar in dalende lijn
beweegt, op pijl te houden. Wereld
oorlog nr. II kostte Frankrijk 1*a
millioen slachtoffers. Er zijn 2 mil
lioen meer vrouwen dan mannen,
maar voor het eerst sinds jaren
overtreft het geboortecijfer dat van
de sterfte, en wel Aet 900.000. Uik
Japan. Voor de zuiveringshoven van
Japan moeten dit jaar nog 212.000
gevallen van ambtenaren in Keizer
lijken dienst, behandeld worden.
Pantomime. Een tooneel-
gezelschap in Tokio protesteerde
bij zgn manager over de lage gage.
Toen deze niet wilde ingaan op hun
eischen, speelde het gezelschap des
avonds een stuk, zonder er één
woord bij te zeggen. Het gevolg was,
dat zij voor het eerst geweldig succes
hadden.
Sherlock Holmes. In
Boston merkte een scherpzinnig,
maar werkloos detective op, dat
klanten van een schoenpoetsers-
winkeltje met vuile schoenen naar
bulten kwamen. Hij ging op onder
zoek uit en vond een drukkerij van
valsche renbaanbiljetten.
ser van de letter der partituren en
moet hg elk dynamisch teeken en
de geheele sfeer van het werk vol
komen in zich hebben opgenomen
en zich eigen gemaakt, alvorens zich
met de actie op het podium te wagen.
Maar de hoorder is weinig geoaat
met het luisteren naar het resultaat,
wanneer alleen maar bekende wer
ken worden voorgezet. Het gros der
bezoekers van een operaconcert wil
alleen maar nog eens en nog eens
de bekende melodieën hooren, des--
noods op een draaiorgel, en komt
muzikaal geen stap verder, stompt
eerder nog meer af.
Wat zou de smaak van het pu
bliek veel beter gericht kunnen
worden, indien men ten eerste van
de herhaaldehjk opgevoerde opera's
niet tot in den treure weer de ge
ijkte' aria's en ensembles ten ge-
hoóre bracht, maar den bouw van
deze werken en juist de verbindende
gedeelten tusschen de aria's met ge
sproken woord toelichtte en dan
door solisten liet illustreeren. In
werken als Carmen, Pelléas, Falstaff
is elke maat geladen en bergt elke
bladzijde een rijkdom aan schoon,
held.
En ten tweede zou het oparacon-
cert gebruikt kunnen worden om
minder bekende werken dichter bg
het publiek te brengen en dit op
komende premières voor te bereiden
Wij denken aan de voorbespreking
van Britten's „Rape of Lucretia"
door den regisseur met componist en
solisten.
De Nederlandsche opera zou bgvoor.
beeld de Nederlandsche première
van Britten's eerste opera „Peter
Grimes" in het voorjaar kunnen
laten voorafgaan door een derge
Ïgke causerie, die dan echter dieper
op de karakteristiek van Britten's
compositietrant zou moeten ingaan
Alleen om paedagogische redenen
dus is het verantwoord een opera
te ontdoen van orkestrale kleur
actie en entourage. #W.S,
hernieuwing en opbloei. Hier bevin
den wy ons in een wereld van mu
ziek en poëzie, hier luisteren wq ge
boeid naar de zinvolle fabelen, vrome
historiën, galante en ridderlijke ver
halen. Hier wordt verbeeld het ver
innigde leven van heiligen en hiarte-
laren, het krijgsbedrijf van heldhaf
tige ridders en koninkigke veldhee-
ren, maar ook de deugd en de moraal.
Heiligen, Kerkvaders en apostelen
beloeren en stichten. Don Quichote
en Sancho Pansa vermaken ons.
Weeldezieke Fransche koningen ten
slotte gaan er ter valken- en vossen
jacht en sprakeloos staan wg bh de
verfijnde decadentie, welke aan deze,
technisch volmaakte, gobelins het
aanschijn gaf.
In wol en zgde, zilver- en goud
draad zgn wonderen gewrocht; doch
de schoonste zgn die, ontstaan ln de
middeleeuwen, waarbg het toegepaste
materiaal het beperktst en eenvou
digst was. De drie tapgten uit de serie
Apocalypse, einde 14e eeuw in hun
ontroerende naïviteit, straien van
vroomheid enschoonheid.
Men bedenke dat in die dagen het
wandtapgt inderdaad behalve een
aesthetische een nuttige functie had
in het bedekken der «oude steenen
muren van kerken, kloosters en kas-
teelen En ln die dagen toen denken
en doen gedragen werden door een
gemeenschappelijk en diep beleden
feloof, was de kunstenaar een am-
achtsman en de handwerksman veel
al een kunstenaar. En zoolang een
stijlgevoel het wezen der menschen
als een zuurdeesem doordrong, kon
er sprake zgn van kunst In alle uitin
gen en voortbrengselen. Zoo was het
ook mogelgk, dat, als andere kunst
uitingen het wandtapgt op hoog ar
tistiek niveau bleef tot ver in de
achttiende eeuw, zij het dat te be
ginnen in de zestiende eeuw de we
vers den waren aard van het gobelin
uit het oog verloren en zich te veel
gingen richten naar het realistische
schilderg. Dit nabg te komen en te
evenaren werd het hoogste streven
en daartoe werd de techniek tot het
uiterste opgedreven.
Deze werd hoofdzaak en daarmee
verloor de kunst aan innerigke
kracht, totdat zg ten slotte verzand
de in Inhoudlooze herhaling, (midden
18e eeuw).
Haar grootste bloei bereikte de
tapgtweverg ten tgde van Colbert,
toen van staatswege tot concentratie
van deze industrie in de Manifacture
des Gobelins werd overgegaan (1662)
Eerst in de twintigste eeuw kwam 't
onder Invloed van moderne kunste
naars tot herleving en nieuwen bloei
en sinds 1940 hebben schoone exem
plaren de weverg verlaten; tapgten,
naar de techniek gericht op de vroe
ge mlddeleeuwsche kleeden, naar den
geest echter op een nieuwen tijd.
waarin zooal niet 'n homogeene styl.
het zoeken er naar de scheppende
kunstenaars verbindt. En als een
maal weer de waarde van den
mensch gevestigd zal zgn in een
maatschappg gebaseerd op gemeen-
schapsbesel en ootmoed, als persona
lisme. geloof en socialisme tot een
amalgaan zullen zgn verbonden, zal
de kunst naar een nieuw hoogtepunt
groeien en zullen de wanden in ker
ken, gemeentehuizen en volksgebou
wen worden gesierd op zinvolle wgze
met gobelins. Raoul Dufy, Marcel
Gromaire, Maurice oavin en vooral
Jean Lur^at, Fransche meesters uit
onze dagen, heoben den weg gewe
zen, waarlangs de regeneratie zal
moeten geschieden. Hun gobelins
verbeelden de natuur in de weelde
der seizoenen, den mensch in zgn
arbeid, zgn strijd en zgn eenzaam
heid. Zg zijn teruggekeerd tot de ge
bondenheid en het symbool en daar
mee tot een eenvoudig contrastrgk
palet.
Tot de vrome stilte van de Apoca
lypse zullen we niet meer kunnen
naderen, noch tot de sierlHke statie
van „het Hoofsche Leven terwgi
de noblesse en de poëzie van de ver-
rukkeigke suite „la dame la llcor-
ne" („De dame met den eenhoorn")
tot het onvervreemdbaar eigendom
van de „herfsttg, der middeleeuwen"
zullen blgven behooren. Doch ande
re, nieuwe schoonheid zal ontsprui
ten uit het zaad dezer culturen als
vroomheid, menscheigkheid en ge
rechtigheid den bodem hebben be
vrucht. C. T.
Nederlands naam !n
Frankrijk
Croole belangstelling voor Fokker
stand te Parijs
Meer dan 65.000 bezoekers hebben
Zondag de luchtvaarttentoonstelling
te Pargs bezocht In verband met de
enthousiaste berichten, welke over
de Fokker F-25 in de pers verschenen
zgn, verdrong men zich om den stand
van de Nederlandsche inzending Om
streeks 3 uur moest de hulp van de
politie worden ingeroepen om de ver
keersstagnatie bg dezen stand op te
lossen.
Ook de P-I, de tweepersoons
„Partner" welke door de Frits Die
pen vliegtuigen N.V. bij Fokker be
steld ls. trok groote belangstelling.
Een groot aantal gegadigden heeft
zich opgegeven voor proefvluchten
met dit nieuwe Nederlandsche pro
duct, zoodra het gereed ls.
Handelsovereenkomst tusschen
V.S. en Tsjecho-Slowakije
Tusschen de V.S. en Tsiecho-
Slowakge is een handelsovereenkomst
fesloten. waarbg Tsjecho-Slowakge
et Amerikaansche standpunt t.o.v.
handelsovereenkomsten (op multila
terale basis) inneemt, in plaats van
het standpunt dat het tot nog toe
innam (overeenkomstig op bilaterale
basis). De overeenkomst zal mogeldk
leiden tot het weer ln overweging
nemen door de V.S. van de leening
van 50 millioen dollar, die ln Octo-
ber werd uitgesteld.
in Engelman's vertaling
In 1941 was de Utrechtsche ge-
dachte, den dichter Jan Engelman
om een Nederlandsche" bewerking
van het zangspel „Die Entführung
aus dem Serail" van Mozart te vra
gen gloednieuw. Nog in den ouden
Schouwburg opgevoerd met vele
Utrechtsche krachten, bracht het
vele pennen in beroering en was het
geval het onderwerp van tallooze
gesprekken. Ten gemeentehuize zelfs
werd een persconferentie belegd. Nu,
vijf jaar later, heeft de Nederland.
sche Opera het werk in denzelfden
tekst, met een nieuwe mise-en.scène
van denzelfden Abraham van der
Vies, wederom onder Willem van
Otterloo (uitstekend!), maar met
totaal andere krachten weer ten
tooneele gevoerd en het. d.w.z. deze,
tekst, bleek in geen enkel opzicht
aan bruikbaarheid en aan inslaande
kracht Ingeboet te hebben. Het is
bgzonder verheugend dat Engelmans
versie tenslotte niet bij 'n Utrechtsch
unicum is blgven steken, maar dat
men in Amsterdam voldoende mo
tieven aanwezig heeft geacht om
deze verdichting een blg'vend bestaan
te verzekeren.
De explosieve werking van onze
taal komt er dubbel en dwars in tot
haar recht. Het gebruik van spreek,
woorden en zegswgzen doet denken
aan Baas Gansendonck van Con.
science. en geeft een slagvaardig
karakter aan het optreden vooral
van Pedrillo.
Wat er tegen zou zijn op het aan.
vaarden van Nederlandsche bewer
kingen van dit gehalte, is mg een
raadsel. Niemand, die zich Wage.
naars Schipbreuk in Parijs zou
kunnen voorstellen in onze taal; geen
Engelschman die er aan denkt een
Duitschen Matthaus Passion te ge
ven; ja zelfs de Italianen zingen in
ons land Lohengrin in het Ita-
liaansch maar de Nederlanders
mogen niet trachten aan een kunst
werk dat rondom een tekst in de
vreemde taal is ontstaan, een tekst
toe te voegen, die het stuk als ge
heel nader tot den hoorder bréngt.
Laat U verzekeren, oppositioneele
lezer, dat reeds een eenlgszins drage.
ïgke vertaling van een aria van Verdi
den opera-ganger meer doet, dan
alle onbegrijpelijke io's, ando's en
eci's. Doch bovendien nu wg het
,.Ontvoerlng".voorbeeld in de hand
hebben, zouden wg met het „eenlgs.
zins dragelgk" geen genoegen meer
nemen ook. Wij zien nu naar het
beste uit wat klaarbigkeigk mogeigk
is.
Dat de bewerking ln onze moeder,
taal de uitvoering op eenigerlel wgze
nadeelig zou hebben beïnvloed, het
zou dwaasheid zgn het te beweren
Men kan het in Engelman wiens
muzikaliteit dieper gaat dan in het
literaire-alleen, prgzen dat hg zijn
aria-teksten zulk een voortreffelgke
zingbaarheid meegaf. Dat Mozart
hier zou zgn aangetast valt toe te
geven als men in hem niet den uni-
verseelen geest kan zien die hij ln
zgn genialiteit werkelg'k is. Neen.
juist de grootste componisten, wiei
kunst niet regionaal-, of aan een
bepaalde idee gebonden is (Wagner!)
verdragen de uitvoering hunner
werken in elke taal, waarin zij maar
aan den luisteraar hun diepste den.
ken kunnen openbaren. Misschien
zelfs dat een goede herdichting van
een slechten tekst (denk aan Bach's
Onze teekevaar bezocht de opvoering
van Mozarts „Ontvoering uit het
Serail". Hier vindt u zijn impressies
van de schoone Constanzta, de min
nares in ballingschap (gezongen door
Loutse de Vries), die men rechts een
duet ziet uitvoeren met haar gelief
de (gespeeld door Justus Bonn). De
bierdrinker in het midden is de
haremwarhter Osmin, een kostelijke
creatie van Otto Couperus.
Matthaus en Johannes Passion) de
situatie kan begunstigen.
De medêwerking van Berthe
Lowey als Blondje, Jan Voogt als
Pedrillo en Otto Couperus als Osmin
heeft op deze eerste Utrechtsche her.
haling een onvergetelgk stempel
gedrukt door den kostelijken humor
die hen dreef tot déze prestaties. De
dramatiek van Constantia kon ln
Louise de Vries niet geheel haar
Innerlijke basis vinden maar zg had
in dezen ook wel de moeiigkste rol.
De ernst van den Bassa verleidde
Gerard Groot er meermalen toe met
zgn mooie donkere stem te zacht te
spreken; zijn uitbeelding van den
teleurgestelden minnaar was helaas
weinig overtuigend. Justus Bonn ais
Belmonte kon maar moeilq'k in be.
weging komen, zelfs niet toen hij
zijn ontroofde meisje eindeigk in de
armen kon sluiten. Overigens eeD
mooie stem!
Enkele nevenfiguren als de schip,
per, de stomme waker en de gluipe
rige beul mogen niet worden voorhg.
gezien.
Van der Vies heeft in enkele op.
lossingen op het tooneel zgn
vindingrijkheid getoond en voor
treffende décors en een passend
scherm, waarop de ladders als
„leidmotief", gezorgd.
Enkele open doekjes bloemen en
een dankbaar applaus uit een uitver
kocht huis. ^G. L. SI.
De Apocalypsebehoort tot de oudste wandtapijten ter wereld en toont op
welk een hoog niveau de Parijsche weefkunst stond. Dit wandtapijt stelt voor
een tafereel uit de Openbaring. De H. Johannes aanschouwt de Wijzen, die
het getal van het Beest berekenen en op de vingers natellen Openbaringen
XIII, 18).
De speciale verslaggever op de
„Willem Barensz" deelt mede dat
Neptunus ook de bemanning van de
vangschepen Am 1, 2 en 5. die de
„Willem Barendsz" vergezellen, heeft
bezocht, waarna deze nog eens heb
ben gebunkerd langszg het moeder
schip. Harpoenen, trossen en kruit
werden overgegeven Het is weer een
streep aan de balk m de geschiedenis
van de Nederlandsche walvischvaart
en het brengt ons steeds nader tot de
f roote gebeurtenissen, welke ons m de
Jszee te wachten staa.n Langzamer,
hand komen we in de sfeer van de
walvischvangst, nu we de walvisschen
alle dagen reeds kunnen waarnemen,
maar we hebben het nog te warm om
al aan de gzige temperatuur te den
ken. wanneer we werkelijk in het
walvischgebied zullen zijn aange
komen. De jagers maken dan ook nog
geen echte jacht. Wel hebben we van
het moederschip af zelf jacht ge
maakt op haaien die rondom het
schip zwerven, of liever gezegd:
krioelen Enkele van deze lieve visch-
jes, die zoo'n 60 kg of meer wegen,
hebben we verschalkt.
Onze reis is tot nog toe vlot ver-
loopen. De geheele bemanning: ver
heugt zich op de aankomst te Kaap
ons vertrek -uit het Vaderland aan
doen.
De dokter heeft gelukkig weinig
klanten en zeker niet van ernstigen
aard De dominee zorgt voor de gees
telijke verzorging. Hij houdt kerk.
Ir. Hondius voor het Tribunaal. <c
Het Tribunaal te Nijmegen, dat
gisteren uitspraak zou doen in de
zaak van ïr. H.^JJondius. oud-wet
houder van Nijmegen, oudburge
meester van Tilburg en oud-commis-
sans - in de provincie Gelderland,
heeft een psychiatrisch onderzoek
gelast
Mr. Steenberghe rijdt te vlug
Jfr. Hf. P. L. Steenberghe kreeg
te Belham (Hete York) Donder,
dag j.l. een boete van vijftien dol
lar wegens te snel rijden. Hij be-
taalde zonder zich te beroepen op
zijn kwaliteit van afgevaardigde
ter VH., hetgeen door de pers
mei waardeering werd vermeld.
dienst in de „eetzaal werklieden", ook
voor de Noren, die aan boord zgn. Ds.
Wrisiers beeft er niet tegen op gezien
om zich ln bun moedertaal verstaan
baar te maken, al gaat bet hem niet
niet vlot af
Als je pas drie dagen een leer
boekje ..Noorscb in e«n week" in
handen hebt gehad, mag Je niet ver.
langen, dat je de taaj beheerscht, hoe
wel ik betwijfel of het lukken zal
baar inderdaad in een week onder de
knie krijgen. De biologen hebben
groote belangstelling voor. de tro
plsche visschen. Wat zg in hun labo
ratorium u'.tkuren. weer ik niet, maar
dat wordt de wetenschappelgke we
reld straks wel ter kennis gebracht.
Onze cineast Hannes de Boer houdt
de hand aan de camera Als de reis
ten einde ls. zal Nederland tenslotte
ook ln beelden en ifiet alleen ln,
woorden kunnen meeleven met
onze lotgevallen.
„Zonder gevaar niet de
moeite waard"
TT ET Zuidpoolgebied liehoort nog
li altqd tot de weinige streken
op aarde, die een vruchtbaar terrein
vormen voor ontdekkingsreizigers.
De uitgestrekte gebieden ln het koude
Zuiden met hun verlaten sneeuwvel
den zijn nog slechts ten deele in kaart
gebracht., en ook van de natuurlijke
gesteldheid, den schaarschen plan.
tengroei en de dierenwereld ont
breken nog vele details.
Zooals men weet. bevinden zich aan
boord van de „Willem Barendsz"
enkele Nederlandsche onderzoekers,
die tijdens de walvischvaart hun we
tenschappelijke onderzoekingen zul
len verrichten.
Dezer dagen is uit Londen een
expeditie van wetenschappelgke on
derzoekers vertrokken. Zg gaan twee
jaren van eenzaamheid en ontbering
aan de Zuidpool tegemoet Hun doel
ls het vaststellen van tot dusver on
bekende gegevens over Falkland,
Graham Land, Zuid-Orkney en Zuid-
Shetland. De weersgesteldheid zal nu
en dan zoo slecht zg'n. dat zg per dag
slechts een kilometer of vgf vooruit
kunnen komen. Maar de moeilgk-
heden schrikken hen niet af. Integen
deel geen enkele zaak is de moeite
waard, wanneer er geen gevaar aan
verbonden ls. zeggen ze. Gelukkig
een opvatting, die niet iedereen is
toegedaan
DIT aardige beestje maken
uitpgpendoorstoppers.
We koopen een
bundeltje van die
wollige buigzame
staafjes en gaan
aan 't werk. Eerst
buigen we de twee
grondfiguurtjes A
en B van afbeel
ding 1. Met een
derde staafje ver
binden we deze
stukjes (als aan
gegeven op fig. 2)
De oortjes worden
er los ingezet en
nu omwoelen we
lgfje en kop met
*9*
pgpenwls8chers. Dan maken we met
Oost-Indische Inkt de oogjes en het
bekje en klaar is het geheel. Met een
beetje fantasie kunnen we een groot
aantal van die diertjes maken, die het
voordeel hebben, dat ze beweegigk
zgn en niet kapot kunnen vallen.
Uit een oud tafellaken, dat veel
slechte plekken vertoont, maken we
een aardig kleedje voor de speeltafel
van onze kleuters.
Fig. I laat zien wat we hiervoor
noodig hebben.
Het beste stuk knippen we uit het
oude laken. In de lappenktst hebben
we nog wat aardige gekleurde lapjes.
Hiervan worden reepen van ongeveer
5 cm breedte ge
knipt. waarmee we
het kleedje om-
boren. Dan komt
op alle vier hoe- t
ken een aard.g 1
manneke, zooals U l
ziet op fig n.
Het mannetje tee
kenen we op een 1
stukje papier na
We knippen de
deelen los en 3pel
den ieder stukje
op èen gekleurd
lapje, waarna het
uitgeknipt wordt met een naadje van
Yz cm. Deze V* cm. slaan we in We
passen het mannetje in elkaar en
naaien het met kleine steekjes van
gekleurde zgde op het kleedje vast.
Kopje en kwast van de muts bordu
ren we en het „kleed" is klaar Op
dezelfde wgze kunnen gordgntjes,
kussens en zelfs schortjes opgevroo-
ïgkt worden en met een beetje fan
tasie brengen we variatie in de
figuurtjes.