NEDERLAND en de AIR SHOW te Parijs Musea in de Vereen. Staten HET NIVEAU VAN DE FILM Allerlei voor de jeugd Brief van Flap Croote belangstelling voor Fokker-modellen Een steno-typiste stort haar hart uit E*LKE Nederlander, die zich ook maar ecnlgszing Interesseert voor de luchtvaart, zal zich natuurlek afvragen, hoe ons land op de Partytche tentoonstelling, die van 15 November tot 1 December In het Grand Palals te Party» werd gehouden, uit de bus kwam. Behalve met een stand van de K.L.M., was ons land vertegenwoor digd door een geeomblneerden stand van Fokker en Frlts Diepen, welke laatste firma, zooals bekend, de verkooprechten van alle lichte Fokker-toestellen heeft-, en zich ook op het gebied van het ontwerpen ln deze klasse beweegt. De F. 25 kan ook gebruikt worden ah ambulance vliegtuig. Door opklapping van een der acht er stoelen kan een volwassen persoon op een ambulance in het toestel vervoerd worden. De Promotor In het midden nu dezer stand Stond de nieuwe Fokker-Diepen Pro- motor opgesteld. Deze F-25 „Pro motor" is een eenmotorig sport- vliegtulg, evenals indertijd de D-23 voorzien van twee staartbomen en een duwschroefDit toestel trok van de Nederlandsche inzending wel de meeste aandacht en niet zonder re den! Het was wel een groot toeval, dat onze Nederlandsche stand als buurman de Fransche Courlis had, een ontwerp van precies hetzelfde idee. Bh nadere beschouwing echter bleek al heel duidelijk, dat de ba lans ver ln de richting van de Pro motor doorsloeg. Niet alleen ls het comfort en de afwerking van de Fokker grooter, doch bij nadere In formatie bleek deze nog 2000 gulden goedkooper te zijn dan zijn concur. rent! Alle Engelschen, die wij over onzen Promotor spraken waren en- thousiast over de inrichting van het toestel; compleet met een opklap baar tafeltje en gen kastje voor thermoeflesschen en glazen was de Promotor, zooals het bekende En- gelsche weekblad „Flight" het noemt: „The most practical plane of the Paris Show", Hier ziet XJ de cabine van de Fok. ker Promotor", het handige zaken- vliegtuig, op de Paris Air Show. De treeplank is »u door knopbediemng tUtklapbaar, maar men stelt zch voor deze handeling volautomatisch te maken. Ook ambulance vliegtuig De Promotor die normaal gespro ken plaats biedt aan drie personen (door het opklappen van de armleu ning ls er ruim plaats voor een vierden passagier) kan ook dienst doen als ambulancevliegtuig. Een brancard kan door de neus in de romp geschoven worden. De rechter zitplaats klapt dan omhoog. Over de prestaties van dit interessante Nederlandsche ontwerp kunnen we het volgende mededeelen: de kruis snelheid bedraagt ongeveer 180 km per uur en de actieradius ongeveer 600 km. Het productiemodel zal echter nog «enigermate van het op de tentoon stelling geplaatste model afwijken. O.m. zal het toestel door een langere schroefas een iets langere romp krijgen. Bovendien w®rdt naast het instrumentenbord een radio inge bouwd, die waarschijnlijk opklap baar zal zijn voor het geval het toestel als ambulancevliegtuig dienst doet. Bovendien wordt het instrumenten bord, zonder dat hierdoor het prima uitzicht verminderd wordt, vtyf cm. hooger gebouwd, opdat het toestel ook door langere personen zonder Inspanning gevlogen kan worden. Ook wordt er nog over gedacht de treeplank die nu aoor op een knopje te drukken openslaat, geheel auto. matisch te maken, zoodat het ope nen en sluiten van de cabinedeur tevens voor het naar buiten en naar binnen slaan der treeplank zorgt. Al met al kunnen we zeer zeker zeggen, dat Fokker en Diepen met dit toestel een groote stap in de goede richting hebben gedaan, trou wens het feit. dat reeds honderd Promotors verkocht werden spreekt wel voor zichzelf en. als wty goed in gelicht ztyn zullen er zeer spoedig meerdere volgen. Behalve dit toestel waren in Pa rijs nog modellen opgesteld van de P-l Partner, de 8-11 Instructor en natuurlijk van de F-26 Phantom. De Partner is een tweepersoons sportvliegtuigje van dezelfde uiter lijke constructie als de Promotor, liet bijzondere van dit toestel ls echter de constructie van de romp. Een gedeelte daarvan is namelijk uitklapbaar geconstrueerd, waardoor niet alleen het in- en uitstappen aanzienlijk vergemakkelijkt werd, doch tevens de inbouw van een deur. die de lttn zou onderbreken, overbo dig maakt. De verrassing De groote verrassing was wel de Phantom (Spook), waarover reeds eerder een uit Engelschen bron af komstig min of meer sensationeel bericht verscheen. Dit tweemotorige straalvliegtuig zal plaats bieden aan 17 passagiers en een maximum snel heid hebben van 800 km per uur en een vliegbereik van ongeveer een duizend kilometer. Een sensatie was dit toestel echter in geen enkel op zicht. Immers, wanneer dit toestel overeen jaar of drie in seriepro. ductie zal komen, zullen vele bui- tenlandsche firma's over minstens gelijkwaardige ontwerpen beschik, ken! De Phantom bewtystslechts.dat Fokker voor zijn buitenlandsche concurrenten ln het geheel niet be hoeft onder te doen! Trouwens de Salon de Paris heeft bewezen dat ons land aan Fokker en Frita Diepen krachten van interna tionale klasse heeft en dus een Ne- derlandsche vliegtuigindustrie niet alleen waardig is te bestaan doch ook haar nut kan afwerpen. H M. Ondeugende Jongen Toen den 14-jarigen Robert Snyder uit Rockville, Maryland, door zijn stiefouders en -zuster verboden werd. lange? dan acht uur 's avonds bulten te blijven trok hty verbolgen een pistool en schoot ze alle drie neer. Daarna ging hty naar een bioscoop, dronk een chocolade-soda met een vriendje en ging zich tenslotte bty de politie melden. Nauwelyk is de Sint verdwenen oj de aandacht wordt op Kerstfeest ge richt. De eerste boomen zijn alweer op den Amsterdamschen Singel te koop. WERKENDE VROUWEN"! OVER HAAR WERK EN.... OVER HAAR BAAS looven, dat wty een haastig en inge spannen leven hebben? Soms schrijf ik meer dan honderd brieven per dag „Hoeveel letterteekens doet U per minuut?" „Twee-honderd-vtyftig. O, dat gaat snel genoeg. Wanneer de baas zoo snel kon dicteeren als ik schrijven, dan kon Je spreken van een idyllische harmonie. Helaas is dat anders. Het gebeurt heusch niet zelden, dat ik een brief twee, drie keer moet over schreven en dat vergt heel wat ttyd. En weet U, waarom m'n baas zoo moeiltyk dicteert? Dat komt, omdat hty zich door zijn gevoel laat mee- sleepen. Hty ontvangt een brief, die hem irriteert. Ik zie het al aan z'n gezicht. Dan komen er dikke rim pels in z'n voorhoofd. Opeens begint hty te dicteeren. Dicteeren, zeg ik? EEN steno-typiste interviewen over haar werk ls geen sinecure. Waarom niet? Wel, omdat ze geen ttyd heeft. Het haasten is 'n deel geworden van haar persoon, 's Mor gens ziet men haar gaan, te voet, per fiets, per tram, maar... al- ttyd haastig. Op kantoor gekomen, hangt ze haastig hoed en las in de garderobe. Vluchtig een blik in den spiegel en dan haastig aan het werk. Het garische bestaan van een steno typiste wordt behee/scht door het motief: haast haast haast Twee-honderd-ytyftig lettergrepen steno per minuut is niet voldoende. Als het kan: 300, 350Het teinpo wordt steeds hooger opgevoerd. Daarom is het beroep van een steno typiste zoo specifiek een beroep van dezen Jachtigen, vliegenden ttyd. De meesten hebben er nauweltyks erg in, dat zty „A la rapide" door het leven snellen, doch er ztyn er ook nog, die een nuchtere visie op de din gen weten te behouden. Eenter van velen is het versnelde tempo een ge woonte geworden. Waar zty zich ook bevinden, zij hébben meestal geen rust. Zonder concrete motieven moe ten zty toch voort. Haast haast... Behalve een versneld levenstem po is ook een zekere dosis zakelijk heid een wel eens irriteerend onderdeel van haar leven geworden. Er waren er, die een interview ver schrikkelijk „onzakelijk" vonden. Al3of Je je ttyd niet beter kon be steden. Nee, zij hadden beslist geen ttyd om de verschillende problemen eens op haar gemak te bepraten. Ten slotte vond Ik een steno-typiste, die gaarne de gelegenheid te baat nam om haar hart eens uit te stor ten. Prettig werk? „Hoe vindt U uw betrekking als steno-typiste?" was mtyn eerste Schouderophalen en een beetje onverschillig: „Wat zal ik daarvan zeggenV' „Prettig?" „Soms, dikwtfls ook niet. Dat hangt er van af „Van welke factoren alzoo?" „O, die zijn er te veel om op te noemen. Er ztyn duizend en één din gen, die je ergeren. Wilt U wel ge- „Brief Encounter" een filmische gebeurtenis T"VE adviseur van de Nederlandsche regeering voor de musea, de heer D. F. Lunsingh Scheurleer, heeft op uitnoodiging van de Rocke- feller Foundation tezamen met de heeren F. Krot en R. van Lutter- velt een studiereis naar de Ver. Sta ten gemaakt om daar musea te bezoeken. Bty dat bezoek ging het naar de heer Lunsingh Scheurleer mededeelde niet om de bezichti ging der diverse collecties, maar uit sluitend om do methoden te bestu- deeren volgens welke de musea ln de Ver. Staten ztyn Ingericht en hoe deze geöxploiteerd worden. Daarbty valt het op, dat de musea actief deelnemen aan het leven en aan de ontwikkeling van de jeugd en van de volwassenen. In Amerika zijn de musea even belangrtyk als de concerten en de tooneelvoorstellin- gen. Cursussen worden gegeven om het publiek naar de musea te krij gen en om den Amerikaan, die in IIPPP MHHBH Een geheel anderen indruk dan de nuch tere Fokker F 85 maakt dit enorm snelle straalvlieg tuig van de Havil. land fabrieken. Zooals men zich herinnert, is de ver maarde Engelsche testpiloot Oeoffrey de Havilland met dit staartlooze toe. stel tijdens een re cordpoging aan de monding van de Thames neergestort. Bij de resten vond men de registratie instrumenten, die een snelheid van meer dan 1200 km. hadden opgenomen. doorsnede leergierig is, cultureel op hooger peil te brengen. Zoo worden de musea opvoedkundige centra. Re gelmatig komen schoolklassen de musea bezoeken. De kinderen wor den dan rondgeleid en nemen plaats op kleine meegebrachte stoeltjes, waarna hun in „storyvorm" een ex plicatie van de geëxposeerde voor werpen wordt gegeven. Zoo bevat het „museum van de geschiedenis van New York" een groot aantal diorama's en plaquetten, waarop on der andere is afgebeeld de kop van Manhattan van de Indianen. Op deze aanschouwelijke wtyze en door het vertellen van verhalen tracht men de Amerikaansche jeugd te ontwik kelen en liefde voor de musea bty te brengen. Soms is aan het museum- bezoeken een facultatieve teekencur sus verbonden, waarvoor de jeugd een groote animo heeft. De resulta ten van dit systeem zijn zeer bevre digend, omdat men geconstateerd heeft, dat de kinderen later, als zty volwassen zijn geworden, in de mu sea terugkomen. De meeste musea ztyn geen rtyks- of stedelijke Instellingen en krtygen hun gelden door legaten. De direc ties ztyn daardoor vrty in het doen van nieuwe aankoopen. Wel ontvan gen enkele musea subsidie van de overheid, omdat er voor tentoon stellingen menigmaal voorwerpen worden afgestaan en uitgezonden, waarvan de waarde soms zeer aan zienlek is. Daar de afstanden vaak een handicap vormen om de kinderen een museum te laten bezoeken, heeft men daarvoor autobussen ingescha keld. De heer Scheurleer wees speciaal op de „goodwill", die hfl in de Ver. Staten ten opzichte van Nederland aantrof. Dit bleek b.v. bty het honderd-jarig bestaan van het stadje Holland, dat het volgend Jaar gevierd zaï worden. Voor de viering van dit Jubileum zal een expositie worden georgani seerd, waarbty kunstvoorwerpen uit Nederland naar deze tentoonstelling zullen worden overgezonden Dit wel- llicht nog als kleine geste van er felijkheid voor het zenden van een i «wart millioen dollar reliefgoederen ioor de bewoners van deze stad, vlak na de bevrtyding. Een waterval van woorden. Een Niagara. Mtyn hand vliegt over het papier. Ik kan hem nauweltyks bij houden. Plotseling houdt hty op, mid den in een zin. Dan schudt nö het hoofd en zegt: „Nee, daar deugt niets van. Over1" „Dat wist ik al lang zult het mi8»chlen niet willen ge looven, maar dat abrupte einde voorzag lk al aan het begin. En dat febeurt niet één keer, maar herhaal- eltyk. Ik heb het eens gewaagd het tegen hem te zeggen, maar toen werd hty kwaad en zei, dat lk me daarmee niet moest bemoeien. Maar het koet mijn tijd, dikwijls moet lk daardoor overwerken. U moest eens weten, hoe enerveerend het is, wan neer iemand z'n temperament den lossen teugel laat. Want, dat is het op den keper beschouwd. Hty zoekt een uitlaat voor z'n woede „Maar als U dat van tevoren weet, waarom doet U dan niet als ofV' „Dat heb lk wel eens gedaan, maar sinds het m» een keer i3 overkomen, dat de brief niet moest worden over geschreven, durf ik dat niet meer. Oei, wat was hty toen kwaad. Want hty heeft een geheugen als een tyzeren pot. Hty weet precies waar hty een komma heeft gezet en waar een punt." „Dus. als U zelf de baas was, zoudt U het heel anders doen." „O ja, ik stel me als ideaal voor: een kalme, rustige stem. Iemand, die precies weet wat hty zegt. Ons werk is langzamerhand opgebouwd op een systeem en het meest vernuf tige systeem verliest ztyn waarde. alsals er een anarchist aan het woord komt." „Hebt U nog andere grieven?" „O ja. Waarom hebben die andere lui op kantoor rustig ttyd om koffie te drinken en moeten wty het maar vlug-vlug doen? Waarom ztyn de meeste schrijfmachines oud en ver sleten? Waarom valt het licht altijd zoo op Je machine, dat de toetsen hinderlijk reflecteeren Waarom laat de baas me alttyd zoeken naar een brief, dien hty zelf op z'n bureau heeft? Waarom „Hoho! Dat ztyn er genoeg om een petitionnement mee te vullen." „Maar er ztyn er nog veel meer..." De naam en de daden Onder het opschrift ..You can't beat the Dutch" verbaast de „Satur- day Evening Post" zich er over dat er in Den Haag zoo'n groot aantal splinternieuwe import auto's rijden meer dan in welke stad ook De schrijver van het artikel voegt er een anecdote aan toe: Toen een super-de-luxe lichtgroene Buiok 1947 zich ln Amsterdam vertoonde maakte iemand de opmerking: .Die komt uit Den Haae". Tusschen haakjes: wie neemt om Beursttyd eens een ktykje op het Amsterdam sche Beursplein of Rokin? OVER de Engelsche film „Brief Encounter" die op het film festival te Car.nes met niet minder dan twee eerste prijzen bekroond werd kan de filmminnaar moelltyk anders dan geestdriftig ztyn. Wie het genoegen heeft haar te aanschouwen het Amsterdamsche studenten, theater...Kriterlon" had zijnTénJarig bestaan niet beter kunnen vieren dan met deze vertooning heeft er eenerztyds alle bewondering voor. dat deze rolprent als product van de „offlcieele" filmindustrie het licht kon zien en constateert anderztyds met leedwezen dat een prestatie als deze ook heden helaas nog volledig als ..avant.garde" moet worden be schouwd. Een geslaagde, verant woorde film als deze doet ons het gemis aan inhoud bty wat het publiek als regel voorgezet krtygt slechts te pijnlijker beseffen Het is nu een maal zoo dat het overgroote deel der filmproductie het nauweltyks waard ls dat men er serieus aan. dacht aan besteedt en schrijven over riemandalletjes doet men veelal met een vriendeltyk verontschuldigende pen. Pas op zeker niveau loont het de moeite ernstig te worden en daaruit spruit het gevaar voort dat de te argelooze lezer uit de gemaakte op merkingen concludeert dat de wei nige goede films minder te betee. kenen hebben dan het gemiddelde tam-tam, waar de heeren producers zich mee verrijken en die niet of slechts in het voorbijgaan kunnen worden gesignaleerd. Het is slechts een kwestie van lager en hooger plan en In laatste instantie zelfs van fatsoen: men kan zich niet met Alles inlaten! Het verhaal van „Brief Encounter", deze door David Lean meesterltyk geregisseerde film, is eenvoudig eii menscheltyk en het conflict speelt zich af in de simpele sfeer van alle dagen. Een jonge vrouw brengt wekelijks uit haar dorp een winkel bezoek aan het stadje in de omge ving en zty ontmoet op een avond op het stationnetje een man, die haar helpt een vuiltje uit haar oog te ver. wijderen. De volgende week kruisen hun wegen elkaar opnieuw en de man blijkt een dokter te ztyn, die eveneens elders woont en In het ziekenhuis van het stadje ztyn werk heeft. Tusschen deze menschen die bei. den gelukkig gehuwd ztyn, onwikkelt zich een liefdesverhouding die zeer subtiel wordt uitgebeeld en ditmaal eens niet langs den weg van den minsten weerstand wordt opgelost Beiden keeren terug tot hun gezin en daarmee is de film ten einde. Het •even evenwel niet; dat ls het be. zwaar dat overal opgeld doet waar dit probleem aan de orde wordt ge- steld. Daarom hebben wty hier het bezwaar dat ook deze film wty constateerden iets dergeltyks. zty het ln anderen zin. onlangs bty de be. spreking van de Zweedsche film ^£i 2. „Opgejaagde Jeugd" een vraag* openlaat Wty raken er nJ. niet van overtuigd dat dit slot voor alle par- ttyen op het bewuste oogenblik vol. doende gemotiveerd is. Het ls eigen lijk weinig meer dan een compromis; de genezing die wty als aanvaardbare werkelijkheid wenschen te zien valt ook hier buiten het bestek. En onze vragen vermeerderen zich nog omdat slechts drie figuren hun rol spelen en de vierde de vrouw van den dokier slechts en passant wordt genoemd en zelfs niet op het doek verschijnt. Onze bezwaren raken den moreeien kant; niet den filmlschen. Celia Johnson en Trevor Howard spelen de hoofdrollen voortreffelijk Zty ztyn gewone menschen geen filmschoon. heden: zty staan zóó uit de warreling van eiken dag vóór ons en de camera volgt de ontwikkeling van het con flict beklemmend De Nederlandsche vertaling van de titel („Het laatste rendez-vous") is er helaas volkomen naast. Magische vergissing Op een bal van Hollywoodsche filmsterren, vertelde Greer Garson, beroemd uit „Good-bye, Mr Chips" en Mrs Miniver", een anecdote uit de beginperiode van haar optreden. Zty speelde een rolletje in een Lon- dênsch West End theater, toen iemand haar waarschuwde, dat een zekere Mr. Mayer haar wensclite te spreken. .Als 't een kousenkoopman is. vertel hem-dan. dat ik niets noodig heb", luidde Greer"s snibbige ant woord. De bezoeker liet zich echter r.iet afschepen en ontpopte zich dra als één van de vennooten van de Metro Goldwyn-Mayer. Hij kwam Greer Garson halen voor de Mrs. Chips-rol, waaraan zty reeds een week later begon. Jockey sterft nft De „Sunday Pictorial" maakt zich bezorgd over de paarden-fokkerty in Engeland, Vorig jaar waren er btyna 700.000. thans nog ruim 600 000. De dieren ztyn ten offer gevallen aan den distributie-hollebollegtys als aan vulling voor het vleeschrantsoen. „Over 15 jaar", protesteeren paar denfokkers, „zullen, als het zoo door gaat paarden even schaarsch ztyn als „aapjes". Paarden, jonger dan vtyf Jaar, worden geslacht". De mechanisatie van de boerdertyeif werkt aan dezen toestand mede, evenals de landbouwcultuur, die steeds meer grasland ontgint en weiden omploegt. Slecht nieuws voor den Engelschen jockey. Beste kinderen! ZOALS je aan mtyn aanhef ziet, heb ik de laatste dagen veel naar Sinterklaas geluisterd, wat is hty toch een aardige man, vooral omdat hty, naast de kinderen, de hondjes niet vergeet! Ja, werkelijk, ik heb maar wat een ftyn cadeau gekregen. Maar nu eerst iets anders. Ongeveer twee maanden geleden schreef ik Jullie een brief, er ging een enveloppe van den baas omheen en toen naar de brieven, bus. Echter, bty de voordeur gekomen, hoorde ik de vrouw roepen: „Flap, een kluif!" „Ha," blafte ik, stopte de brief gauw achter de kapstok, rende op de kluif af en... vergat de hele brief te posten. Ik zal hem jullie voorlezen: Beste v. en v. Wat gaat die ttyd toch snel! Een taxhond zou het bnna niet kunnen btypoten! Nu is het ai weer October (ui die brief), terwijl ik in de vorige nog over de zomer vertelde. Ja, die vroltyke vacantie, met al dat geren en gespeel, de frisse zeewind en het zonnetje af en toe. had me toch echt goea ge daan. Nu was ik al geen ouwe, suffe hond, dat hebben jullie zo zoetjes-aan wel kunnen merken. Maar het oefe nen van de reukorganen met het schelpjes-snuffelen en een goede training van de pootspleren bty het rennen op de lange afstand, zouden me ten goede komen. „Ha, ik zal het record wel eens even verbeteren, als ik weer bty die stadshonden terecht kom," dacht ik. Maar ..die stadshonden" begon ik elgenltyk een beetje te missen! DAt was een uitbundig weerzien na al die vacantiewekenJuist op Donderdag kwamen we terug, zo hoefde ik alleen mAar naar het voetbalveld te tippe len om ze allemaal aan te treffen. Terry en Snippie kregen meteen al weer ruzie, toen ze me alle twee tege. ltyk een poot wilden reiken. Bruno gaf me een vertrouweltyke duw. Kees- sie kefte boven iedereen uit en Tops was zowaar ook aanwezig. „Opblaffen, ópblaffen." lawaaiden ze in koor. (Dat ls bij jullie: vertel len.) Nu. dat was best. Ik blafte het hele verhaal op van het zeebad-zon der-zwemvest en van dat geheimzin nige in-mtyn-staart-knijper. Ze peins den allemaal diep, wat dAt nu wel geweest kon ztyn. Terry vond het net iets voor een kikker, maar toen lach ten we hem uit. Kikkers ln de zee! Wat een domoor! Snip veronderstel de. dat een zeehond het gedaan had. en Keessie maakte er op t laatst nog een zeemeermin van! Bruno klopte op het groente-kistje de voorzitterstafel en we hlelder ogenblikkelijk onze bek dicht „Hon den," blafte Bruno. „hoe denken jul lie over de a.s. hazenwlndhondenhard loperty?" Hty moest tweemaal adem halen om dat ellenlange woord uit tf spreken. Keessie maakte er meteer weer een grapje van. ..Hardhonden windlopenhazerty, kefte hty. Dat was iets voor de terriërs! „Windhazen- honddraverij," blafte de één en Snip pie begon ook al met „harde hazen- hond" te roepen, toen Bruno, die toch ook mee had moeten kwispelen, stilte verzocht en baste: „Welke maatrege len moeten wty nemen, ter gelegen heid van deze... uh... wedstrijd? zei hij toen maar. „Van 't rtytje af. Tops!" „Rustig laten rennen," vond deze. Tops is tegenwoordig zeer ver draagzaam, zolang hty maar niet in een tentoonstelhngshokje hoeft te zitten. Terry blafte, dat hty wilde gaan ktyken en Snippie was het dit maal met hem eens. Kees! „Hele boel in de war sturen, die honden krtygen te veel verbeelding." was Keessie's antwoord. (Vréselijk klelne-hond- achtig.) „En wat vindt Flap er van?" vroeg Bruno. „Méédoen." woefte ik, één harde, verbeten woef. De had me helemaal zitten opwinden, m'n rug haren stonden overeind. „Tonen, dat wij hónden ztyn, en geen half-haas- half-winddieren." „Bravo!" riep Bruno... Nog één week. dan zou de wedstrtyd gehouden worden. Elke morgen rende ik twee blokjes om, startte op het stoeprandje en nam als eindpunt net tuinhekje. Alle hazen, wat heb ik gerend!... Op de wedstrtyddag trokken we ge zamenlijk naar het terrein en stelden ons een beetje verdekt op achter het clubhuis. Een eindje verder liep een hazewindhond Maar oh, Flappie, wat had dat beest lange benen! Die reik ten wel minstens tot bóven mijn op staande oor! Btyna zou ik op mtyn pootjes gaan staan trillen, maar lk vermande me en schoof ongemerkt naar de startplaats, waar wel zes ren-honden klaar stonden. Toen ging er een vlaggetje neer, de honden schoten los en renden, geloof ik, achter iets aan, maar ik zag al niets meer, liep, rende, vlóóg die lange, dunne beesten na. „Hééé," riepen de mensen. „Ktyk 's. wat een raar hondjüüüühh!" „Hup Flap, hup Flap," hoorden mijn oren bevriende stemmen blaffen tussen de mensen benen aan de kant. Dat: hup Flap hAd Ik al eens gehoord en bty de her innering aan de verloren wedstrtyd op de hondententoonstelling liep ik nog tweemaal zo snel. En toen merkten de hazewinden mty op. Ze keken om, begonnen te kwispelen van de lach en verminderden hun vaart. Ze lachten mty hoe langer hoe barder uit, liepen uit hun baantje en botsten tegen elkaar op Nu was lk nog tien meter van het eindpunt. Enkele tegenstanders namen een paar grote sprongen om me „even in te halen", maar ze waren zó vermoeid van 't lachen .dat 't niet goed lukte en toen gebeurde het. dat IK. hond Flap. al3 eerste over de eindstreep sprong!! O. mensenkinderen, hoerageroep, foto's- maken. een medaille, gejuich van de mensen en geblaf van de vrindjes! Een heel, heel klein beetje trots was toen jullie FLAP.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1946 | | pagina 3