De Vrije Alkmaarder K.L.M.-TOESTEL BIJ KOPENHAGEN j NEERGESTORT 22 Dooden, o. w. Geyssendorffer, Zaandammer P. Engel, prins Gustav uit Zweden en filmster Grace Moore Bartoes door Alkmaarsche P.R.A. gearresteerd NOG ZES VLIEGTUIGRAMPEN ^oandag 27 Januari 1947 Dagblad voor Alkmaar en omgeving Uitgave N.V. Noordhollandse Pers 1945 i.o. Red, en Adm. Achterdam 20, tcL 2274 Adv. Langestraat 15, tel. 3971, Alkmaar Dir. Th. W. Reynders - Hoofdred. G. E. de Winter 3e jaargang 306 - 262 VERSCHRIKKELIJKE RAMP T)e K.L.M. is wederom door een zworen ramp getroffen. Het lijntoestel Ph-TCR, met als gezagvoerder Geysendorffer, is, na dat het gestart was van het vliegveld Kastrup bij Kopenhagen en zich op weg zou begeven naar Stockholm op het vliegveld neer gestort. Bij het neerkomen op den grond is het toestel geëxplo deerd. Her vatte onmiddellijk vlam. Alle inzittenden - 6 leden der bemanning en 16 passagiers kwamen om het leven. De be manning bestond uit: len piloot Geysendorffer, 2en piloot Riet man, len telegrafist Pijnenburg, 2en telegrafist Brandenburg, tnecano Bommel en steward Hoek. Onder de passagiers bevond zich één Hollander, nl. de heer P. Engel uit Zaandam, directeur van N.V. Dekker's Houthandel te Zaandam. Ook prins Gustav Adolf uit Zweden, die van een bezoek aan Soestdijk terugkeerde, behoort tot de slachtoffers. Twee zangeressen hebben eveneens het leven bij dezen rampi toelaten. Het zijn de Amerikaansche zangeres Grace Moore en de Deensche vocaliste Gerda Neuman. 1938 reeds 11.904 vlieguren gemaakt. HEVIGE ONTPLOFFING GEHOORD J£EN ooggetuige vertelde, dat toeu het toestel de lucht inging het (normaal steeg met een hoek van 60 /graden. Op een gegeven moment zag deze ooggetuige, dat do piloot zijn ^toestel recht trok, maar op een hoogte van 100 meter maakte het een draaien, de beweging, raakte den grond met den linkervleugel en draaide een slag om. Op hetzelfde oogenblik werd een hevi- ige ontploffing gehoord en stond de 1 machine in lichterlaaie. Alle leden van de bemanning en ook de passa giers moeten onmiddellijk zijn gedood in verband met het feit, dat de per. sonen, die dadelijk naar de plek des onheils waren gegaan om hulp te ver- leenen, de inzittenden op hun plaat sen vonden. De brandweer van het 'vliegveld rukte onmiddellijk uit en ook de brandweer en een reddingsbrigade uit Kopenhagen bereikten het vlieg veld een tiental minuten later. Men kon helaas niets meer doen dan het hevige vuur blusschen. j De namen der andere slachtoffers zijn de volgende: Graaf 8teenbock, adjudant van prins Gustav Adolf van Zweden. De bege leiders van Grace Moore, de heeren ;Peltier en Malbeck; de Denen Jens Dennow, Hans Thomsen, mevr. Fehr- mann, Brix, Granth en Mackeprang, de panjaard Izgrierde, de Fransche jongen Sorbon en de Zweed Tuvhagen. Vier van de 16 passagiers waren op Schiphol ingestapt, de twaalf anderen waren te Köpenhagen aan boord ge. komen. Drie passagiers hadden in het vliegtuig te Amsterdam plaats geno men met bestemming Kopenhagen en waren op Kastrup uitgestapt. Voor den start op Kastrup is de machine nagekeken en alles was in orde bevonden. Er zijn nog geen resul taten bekend van het officieele onder, zoek. Geyssendorffer de oudste piloot Met Geyssendorffer is een van de knapste piloten van Nederland heen gegaan. Hij was de oudste gezagvoer der bij de K.L.M. en had op 1 Januari Hg behoorde tot de luchtmillionairs van de K.L.M. Geyssendorffer was In April 1892 te Siiedrecht geboren. Hij kwam in 1919 bg de luchtvaartafdeeling te Soesterberg. Op 4 September van dat jaar werd hg gebrevetteerd. Hij was de eerste Nederlander, die een brevet als verkeersvlieger behaalde. Als" sei. geant-vlieger trad hij op 1 Maart 1921 dertczamen met den heer Hofstra in dienst der K.L.M. Beiden waren de eerste Nedejrland^phe vliegers in dienst der maatschappij. In 1927 volbracht hij met den Fokker F-7a H-NADP. ge- huurd door Hen Amerikaan, Van Lear Black, de eerste retourvlucht Amster damBatavia. Geyssendorffer heeft met Van Lear Black rond een groot deel van de we. reld gevlogen. Van 1 Januari 1929 tot begin 1931 was hij in dienst van den Amerika^nschen. millionnair. Na diens dood trad Geyssendorffer op nieuw in dienst van de K.L.M. In 1933 maakte hij met den Panderjager een bijzondere postvlucht naar Neder- landsch-Indië en tijdens de Melbourne race was hij gezagvoerder 'van den Panderjager.. De overige bemanning De 2de piloot Gerrit Jan Rietman werd op 27 April 1918 geboren en volg de rijksopleiding voor vliegtuigbe stuurder. Op 1 November 1940 kwam hij in dienst der K.L.M. en stond be. kend als een bekwaam bestuurder. De heer Rietman was ongehuwd. De le telegrafist Simon Martinus Antonius Pijnenburg werd op 18 April 1915 geboren en kwam op 1 Februari 1946 in dienst der K.L.M. De heer Pij nenburg, die -een uitstekend vakman was, was ongehuwd. Do 2e telegrafist, Willem Branden burg, werd op-28 Augustus 1920 gebo ren. Hij had de opleiding voor radio- telegrafist gevolgd en was stuurman 3e rang. Hij trad op 15 Febrnari 1946 bij de K.L.M. in dienst. De heer Bran denburg, die onder zijn collega's als oen bekwaam telegrafist bekend stond, was ongehuwd. De werktuigkundige Willem Anto- nie Bommel werd op 28 Juli 1924 ge. boren. Hij had diploma ambachtsschool en luchtvaart technische school, waar na hij de opleiding aan het K.L.M.-In- ternaat te Soesterberg volgde. Na een De bemanning die bij dezen ramp om het leven kwam. Boven v.Ln.r.: de gezagvoerder G. J. Geijssendorfer; de 2de piloot G. J. Rietman en de 1ste telegrafist S. N. A. Peijnenburg. Onder v.l.n.r.: W. Branden burg, 2de telegrafist; W. A. van Bommel, boordwerktuigkundige en de steward H. Hoek. HET VERONGELUKTE uitstekend examen trad hg op 31 De cember 1945 in dienst van de K.L.M. Ook de heer Bommel was ongehuwd. De steward Hugo Hoek werd op 27 December 1917 geboren. Na de lessen aan de hotelvakschool te hebben ge volgd, werkte hg bij verschillende ho. tels in binnen- en buitenland. Hg trad op 1 November 1946 in dienst der K.L.M. De heer Hoek, die onder zijn collega's zeer bemind was, was ge huwd en had drie kinderen. PRINS GUSTAV ADOLF WAS GELIEFD De dood van Prins Gustav Adolf is een harde slag voor het Zweedsche volk. Zijn schuwheid ten spijt was hg zeer geliefd. Sommigen beschouwden hem als den volgenden koning van Zweden. De vader van Prir Gustav, de kroonprins, is ziekelijk en zoo nu en dan hebben geruchten de ronde ge daan, dat hij afstand zon doen ten gunste van zijn zoon voor het geval, dat de koning zou komen te overig den. IN MEMORIAM P. ENGEL Als eenige Nederlander is bij het vliegongeluk te Kopenhagen de Zaandammer P. Engel omgekomen, sinds 1921 mede-directeur der N.V. Dekkers Houthandel. Niet door geboorte en afkomst bereikte de heer Engel de belang rijke positie in den Zaanschen houthandel. Bijzondere eigenschap pen van hoofd en hart deden hem snel stijgen op den maatschappelij- ken ladder. Niet in het minst door zijn nuch ter zakeninzicht, dat hem na den vorigen wereldbrand de mogelijk heden deed zien, van de veranderde situatie in den houthandel, wist hij de N.V. Dekkers Houthandel in de twintiger jaren onder de kleinere importzaken een belangrijke plaats te doen bezetten. Aan dit inzicht paarde hfj een groote mate van doorzettingsvermo gen, welke eigenschappen ook in andere dan houthandelskringen ge waardeerd werden. Vele jaren be zette de heer Engel, die den 57-jari- gen leeftijd bereikte, een belang rijke plaats in den raad- van commis sarissen der Nutsspaarbank te Zaandam, terwijl ook in den ouden Zaanschen Houtbond zijn woord ge waardeerd werd. Daarnaast be kleedde de overledene, die geboor tig is uit Koog aan de Zaan, en reeds op 15-jarigen leeftijd bij de Houthandel der fa. Dekker in dienst trad, een vooraanstaande positie in tal van andere vereenigingen en cor poraties. Het feit, dat de Duitschers de N.V. Dekkers Houthandel tot Wehrmachtslager gemaakt hadden, was oorzaak, dat de heer Engel in 1945 kennis maakte met den Politie- ken Opsporingsdienst. Een serieus onderzoek leidde er echter toe, dat de Procureur-Fiscaal den directeur buiten vervolging stelde. Nog Zondagmorgen om 10 uur was de heer Engel ten kantore der N.V. Dekkers Houthandel te Zaan dam, teneinde eenige bescheiden te halen voor zijn Zweedschen han delsreis, die hem zoo noodlottig zou worden. „Gevs", zooels hg algemeen werd genoemd door zijn collega's, bezat ver schillende onderscheidingen, o.a. het onderscheidingsteeken voor 12% ja rigen dienst bij de K.L.M. Zeer kort geleden werd Geyssendorf fer bg een herkeuring goedgekeurd, hg was de oudste piloot bg de K.L.M. Het toeval wilde, dat Geyssendorf. fer op het laatste moment de plaats als gezagvoerder van de PH-TRC van piloot Steinbeck heeft overgenomen. Deze laatste stond ni. op de officieele indeelingslijst voor 3e vlucht van gis termiddag naar 8tockholm als piloot ingeschreven. Steinbeck had echter nog onkele dagen vacantie tegoed, zoodat besloten werd, dat Geyssendorffer hem voor deze vlucht zon vervangen. Prins Gustav Adolf werd geïdenti ficeerd door een metalen discus, dien hg om de hals droeg. In geheel Dene marken hangen vandaag de vlaggen halfstok ten teeken van rouw over de 22 inzittenden. De Zweedsche radio gaf gisteravond alleen treurmuziek, zulks in flagrante tegenstelling met onze Hoüan&sche radio, die er na een minuut stilte weer lustig op los speelde. Pensioenregeling door „Hembrug"-personeel afgewezen Nadat op 10 Januari het personeel, werkzaam aan de Hembrug, in verband met het door de directie zonder voor afgaande bespreking met het perso neel invoeren van een pensioenrege ling, den arbeid voor koften tgd had neergelegd, heeft de Unie van Over heidspersoneel zoowel met den minis ter van oorlog als met de directie van de Hembrug geconfereerd. In de conferentie met den minister heeft deze bewindsman aan de Unie verklaard, er voorstander van te zgn, dat het personeel van de Hembrug in de Rykspensioenregeling zal worden opgenomen. Zaterdag j.1. waren meer dan 600 leden van de bg de Unie aan gesloten bonden in de groote zaal van Krasnapolsky te Amsterdam bgeea, waar verslag van de conferenties werd uitgebracht. Met algemeene stemmen werd beslo ten de door de directie voorgestelde re geling niet te aanvaarden en de pre miebetaling te blijven weigeren. De populaire filmster Grace Moore, bekend vooral door de film „One night of k>ve". Haar Iiedies „Love me for ever" en „Chiribiribïn" kende de heele Sinds Juli 1946 ondergedoken RECHERCHEURS van de P.R.A. te Alkmaar zijn er Zaterdagavond in geslaagd den humorist Bartoes, die in den bezettingstijd deel uitmaakte van Paul de Ruijter's Zondagmiddagcabaret, in Amsterdam te arresteeren. Bartoes, wiens eigenlijke naam Al- bertus Johannes Wijsma is, die in Juli 1946 uit het kamp aan de Levantkade te Amsterdam was ontsnapt en sinds dien spoorloos was verdwenen, fietste Zaterdagavond rustig langs de Keizers gracht, toen hij door de FU?.A.-recher- cheurs werd gesommeerd af te stap pen. Eindelijk had men den gladden vogel te pakken. Reeds lang was men hem op het spoor en eenige weken ge leden had men een inval gedaan in het perceel Leliegracht 22, bewoond door de familie De Jgng. Dat men hier aan het goede adres was bleek wel uit het feit, dat Bardoes juist bij deze familie vandaan kwam en op weg was naar zijn vaste onderduikadres „Maison Ti- ny" aan de Marnixstraat, waar hij woonde onder den naam van Visser. Men heeft den humorist, die 44 jaar oud is, weer veilig opgeborgen. LEVERING MESTVARKENS Bij levering aan een erkend bedrijf moeten de contractanten van mestvar- kens de contracten overleggen. De er kende bedrijven mogen geen slachtvar- kens zonder contracten overnemne. NOODLOTTIG WEEKEINDE Ook in Engeland een Dakota na den start neergestort ■pEN tamp, die ontstellende overeen komst vertoont met dien van het K.L.M.-vliegtuig bij Kopenhagen, ge schiedde Zaterdagmiddag op het vlieg veld Croydon bij Locden. Een Dakota, met bestemming Zuid-Afnka, maakte bij het loskomen van den grond abnor male bewegingen en viel neer op een Tsjechische Dakota, die voor revisie op het vliegveld stond. Terwijl vrienden en verwanten nog maar juist vaarwel had den gezegd, vonden zoo twaalf men- schen in bet brandende wrak een ver- schrikkelijken dood. Elf passagiers overleefden den ramp. Tot de slacht offers behoor en een echtpaar met hun twee kinderen (resp. 5 maanden en 2% jaar oud), alsmede drie missiezusters, die naar Nyasaland zouden gaaan. Be stuurder was kapitein Ted Spencer, eigenaar van de luchttaxi-maatschappij te Victoria Falls in Rhodesia. George Wright, lid der bemanning, vertelde, dat een van de zusters haar leven voor het zijne had opgeofferd. „Ik had veel moeite de deur voor in de EEN TEEKENING VAN GRUWELIJKE ACTUALITEIT machine open te krijgen", aldus zelde hij, „en toen me dat gelukt was wilde ik een der zusters probeeren te helpen om te ontsnappen. Zij duwde mij ech ter door de deur naar buiten en toen ik achterom keek zag ik haar in brand staan". Het was trouwens in alle opzichten een catastrophaal weekeinde voor de luchtvaar^ want over heel de werelt stortten machines neer. Zoo vloog bij Hongkong in China een Dakota tegen den Duivelspiek te pletter. Vier per sonen, onder wie een vrouw, zijn bij dezen ramp omgekomen. De gouden staven en munten ter* waarde van 1 millioen pond sterling, die het vliegtuig vervoerde, lagen verstrooid wijd en zijd op den grond. Voorts wordt een vliegtuig van de Chineesche luchtvaartmaatschappij ver mist, terwijl 100 km. ten Zuiden van Hamburg een Amerikaansch legervlieg tuig tegen een hoogspanningskabel vloog en daarna uitbrandde. De piloot werd gedood. Een Mosquito verging in Engeland op 3 km. afstand van North Allerton. Twee personen kwamen hier bij om het leven. Het vliegtuig van de Colombian Na tional Airways, dat sinds Woensdag was vermist, en dat 17 passagiers ver voerde, is thans door twee Amerikaan sche vliegers gevonden. Men vreest dat alle inzittenden om het leven zijn ge komen. Margarine inplaats van boter In de periode var 2 tot en met 15 Februari zal voor personen van 5 jaar en ouder uitsluitend margarine en geen boter beschikbaar worden gesteld. Vermoedelijk zal deze vervanging van het voor de A-B-en C-groep ge bruikelijk geworden veertien-daagsche boterrantsoen niet behoeven te worden herhaald. DIENSTPLICHT Binnenkort zal *de Minister van Oor-0 log bepalen welke Ingeschrevenen van de lichting 1945 tot buitengewoon diensplichtigen worden bestemd. Be doelde personen zullen op 1 Maart 1947 buiten tegenwoordigheid bij de landmacht worden ingelijfd, omdat zij geen eerste oefening behoeven te ver vullen. WEERBERICHT Geldig tot Maandagavond. Toenemende bewolking Krachtige, aan de Waddenkusi nu en dan harde tot stormachtige wind tusschen Noord en Oost. Toe nemende bewolking met later sneeuw. Matige tot strenge vorst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 1