Sneller dan het geluid u Uitslag Advertentie-prijsvraag Honderden goede oplossingen De prijswinnaars Dichtende abonné's Aanval op het snelheidsrecord Gevaarlijk experiment Nog steeds vertrekken er militairen naar Indië. Gepakt en gezakt sjokken ze door een dikke sneeuwlaag op weg naar het schip, dat hen naar warmer oorden zal brengen. Een laatste blik op de kade. Een verre en onzekere toekoqut lAgfiftyflgfc Herinnering aan de oor logswinter.... In kon en sneeuw zoeken de Neder landse kinderen kooltjee, die tussen de rails geval len zQn( ONZE ADVERTENTIE- PRIJSVRAAGt is een enorm succes geworden. Honder den oplossingen, waaronder meerdere In dichtvorm bereikten ons kantoor. Het initiatief van De Vrije Alkmaar der om met een prijsvraag het zaken leven In Alkmaar en omgeving te sti muleren is zowel bij de adverteerders ah bij de abonné's in zeer qoede aarde gevallen. Bewezen onze kleinkunstwedstrljden dat onze courant bet culturele leven wil steunen en op een hoger peil wil bren gen. onze advertentieprijsvraag die slechts een voorloper is van een nog grotere activiteit bewijst dat ook het za kenleven onze volle aandacht heeft. De plannen die wij bezig zijn op dit laat ste terrein uit te werken zullen onge twijfeld voor het zakenleven van Noord- Holland van groot belang blijken te zijn. DE HOOFDPRIJS. Een volledig tandtechnische behandeling met staalplaatgebit t. w. van 190»dat geheel belangeloos beschikbaar geseld is door DEN TA. Comansatr. 31, werd gewonnen door: N. PRANGER van het Oudorperdijkje. J. v. Duuren. Heerenweg, Schoorl M. Bakker, Noorderkade 32, Alkmaar P. Rol, Oostdijk 12, Groot-Schermer Mej. Leegwater pa. C. Leguit, Boezem singel 53, Alkmaar Teeuwen, Tulpstr. 18. Alkmaar B. Groot, v, d. Woudestr. 60 A, ld. Joh. Langhout, Regulierslaan 27, ki. W. Gelder, Kerkstr., Slootdorp. W.meer J. J. Wagenaar, Boterweg A 24, H. Hugowaard Z. J. Nlerop-Groot, Blekerskade 115, Alk maar A. Kroon, Kerkedijk 19, Bergen P. Mantel, Hofstraat 19, Alkmaar J. J. Hoogerwerf, Bergerweg 83, ld, H. Speur, Holleiiweg G 68, Heiloo J. Glas, Heerenweg F 78, Heiloo J. Muller, Grensstr. 4, Alkmaar R. Kuiper, Gasthuisstr. 13, id. Mej. T. v. Duin. Oostwijk 199, Koedijk E. H. Hekket. Egmonderstr. 5, Alkmaar K. Meijer, Nic, Beetskade 52, id. Miep Akkerman, Kenn.straatweg 126, id. A. C. Punt, K. v, 't Veerstr. 83, id. T. Kwast, Kanaalkade 21, id. v. d. Doek-Mantel, Schermerweg 11, id. J. v. d. Nagel, Baansingel 27a, id. Wij wensen den gelukkige prijswinnaar geluk met zijn succes. Mljnhetr, ik heb al de letters gevonden Die verkeert in de advertentieën standen. Alleen, ja, ik moest me eigenlijk schamen. Ik keek wcj naar de letters, doch niet naar de namen. Ik hoop en vertrouw dat ge mij zult vergeven, Al zal ik dan ook voor de eerste prijs nu wel sneven. Maar ik ben niet veeleisend en tevens zo wijs Om genoegen te nemen met de tweede prijs. Hieronder volgt dan waar het eigenlijk om gaat, Ik hoop maar dat het zonder fouten er staat: „Sortering als bij de Alkmaarse wii.kefctand Vindt of ziet gij nergens in het land. Om iets moois of Jets goeds te kopen, Hoefd men heus niet zo ver te loenj". 't Heeft ook werkelijk geen zin om naar elders te gaan, Wijl men hier in de winkels van alle? heeft staan. 't Is niet nodig om ln een andere steê, Een artikel te kopen, 't valt u toch niet mee. Kijk eerst eens goed rond ln de eigen stad. Overtuigd u meteen dat men 't hier ook wel had. Ik denk dat elke winkelier U helpen zal met plezier En welk artikel gij ook begeert Het wordt u gaarne gepresenteerd Wat gij ook zoekt aan winkelwaar Gij vjndt het wel in Alkmaar. Forestusstraat 25. Alkmaar. Jb. PRINS, Er komt een advertentieprljsvraag, Stond er laatst in Uw krant. Ik was in de wolken Dat heb ik graag aan de hand. Eiken avond vlug gekeken Of de krant er alweer waa En maar puzzlen en maar zoeken Nee maar, 't was toch kras Soms waren ze maar niet te vinden Maar 't is ook gebeurd Dat er fouten waren Daarom echter niet getreurd. W moest volgens mij een T zijn, In Uw krant stond er een V 69 was een Sje Dat moest zijn een E. Ook aan deze puzzle kwam een einde Of 'k bet jammer vond of niet Echter hoop ik spoedig Weer een nieuwe puzzle ln 't verschiet Alle letters, nummers, namen Heb ik hierbij op papier En de oplossing van het raadsel Volgt nu hier. Deze puzzle was oké, En ik heb er van genoten. Vele avonden werkte het hulsgezin er aan mee, Rustig, om scheve letters recht te poten Ijverig is toen alles op papier- gezet, tevreê. En hopen op een prijsje met het loten. Al moesten we de laatste regel zelf ook zoeken, Leuk was dat idee Kant en klaar hebben we alles nog eens nagekeken, Maar geen foutje zat er in, dat viel mee Adres nog op de enveloppe. Afzender er natuurlijk bij vermeld, Reeds bij voordat zitten we te genieten De dagen worden nu geteld En net als bij St. Nicolaas Rillen we als er wordt gebeld. NAAR DE OVERWINNING! Bosman (links) en Schipper op hei zwaarste deel van hun tocht, pal tegen de wind in. .De afschuwelijke ovei gangszone. Wat de oorzaak van dit onbeken de gevaar is? Daarvoor dienen wij onze kennis van natuurkunde op te rakelen. Een geluidstrilling is n.1. 'n verstoring van de lucht, die zich met een bepaaide snelheid voortplant. De verstoring, die het vliegtuig veroor zaakt, plant zich voort in de vlieg richting en effent a.h.w. den weg, doordat zij de luchtdeeltjes bij haar nadering doet uitwijken en vervol gens een gladde omstrooming vormt De geluidsgolven leveren dus geen moeilijkheden: op, zoolang zij zich belangrijk sneller voortbewegen dan het voorwerp, dat deze verwekt Maar in den sector, waarin het voorwerp de geluidsgolven benadert inhaalt en voorbij streeft, heeft de lucht geen tijd meer uit te wijken en begint te kolken, doordat de lucht- moleculen heen en weer geranseld worden tusschen de geluidsgolven en het bewegende voorwerp. Alle be kende wetten der aero-dynamica wor den omver geworpen in dezen sec tor, waarin de lucht kookt en golft als een zee, die door den storm ge- geeseld wordt. Den piloot kan elke controle uit handen geslagen worden door deze reuzenkracht, die stoot, stompt en draalt met demonische woede. In de seconden, waarin men de geluidsJ grens nadert, kunnen de vleugels verkreukeld en de staart omgebogen worden: het vernielde vliegtuig stort dan als een verwrongen staalmassa neer. Onzichtbare muur.. Deze afschuwelijke overgangszone ligt tusschen 985 en 1450 k.m. per uur voor Goodlin een muur van vier seconden wat den tijd en 32 km. wat den afstand betreft, een muur die onzichtbaar in de atmosfeer ligt, tot zij in beweging gebracht wordt en oprijst met snelle en vernietigen de heftigheid. Geen enkele piloot heeft het ooit verder gebracht dan den rand van deze zone en is in le ven gebleven om het na te vertellen. Elke vlieger, die maximumsnelheids duikproeven heeft gedaan, kent de verschijnselen van de trans-sonische (om de geluidssnelheid liggende) zone. Piloten, die strijden om het wereldsnelheidsrecord en ln hun straalvliegtuigen met een snelheid, gelijk aan 80 procent van die van het geluid voortjagen, beschrijven dit op z'n gunstigst als het „op een houten fiets over hobbelkeien rijden". Op z'n slechtst was het net alsof zij „op een stroohalm in een cycloon vlogen"... De Bell XS-1 Het vliegtuig, waarmede nu de aanval op de geluidssnelheid gedaan zal worden, is de Bell XS-1, inge richt als een vliegend laboratorium. Het heeft een spits toeloopenden romp, waarin de cockpit glad is weg gewerkt. Eigenaardig is het, dat men na het nemen van uitgebreide vlieg- proeven, tot den gewonen vleugel- vorm heeft besloten en niet tot den bq hooge snelheden gebruikelijken „zwaluwstaart", waarmee ook de „Vliegende Vleugel" was uitgerust, 't Britsche toestel, waarmee de befaam de Engelsche invlieger Geoffrey de Havilland eenige maanden geleden verongelukte, toen zijn vliegtuig in stukken scheurde bg een snelheid van ruim duizend kilometer. De vleugelhuid, zoo lezen wij nog als bijzonderheid in „The Star Weekly" (Toronto), is buitengewoon dik en bedraagt bij den romp 13 mm. naar het vleugeluiteinde afloopend tot 3 m.m. Het geheele toestel heeft een uiterst sterke constructie, daar het weerstand moet kunnen bieden aan krachten, die 18 maal zoo groot zijn als de zwaartekracht. Bulten de kleine cockpit is het volgepropt met alle mogelijke instrumenten, 8000 pond brandstof een mengsel van vloeibare waterstof, zuurstof en kerosene en een batterij van vier straalmotoren. Deze machines kun nen 18,000 paardekracht ontwikke len bij een snelheid van 1200 km. p. uur en 6000 paardekrachten bij 600 km. De kracht van straalmotoren neemt toe bij hoogere snelheden. Men heeft uitgerekend, dat ten minste 10.000 paardekrachten noo- dig zijn om het vliegtuig voldoende versnelling te geven in de vier se conden, waarin het door de trans- sonische zone wordt gejaagd. Chairaers Goodlin Als piloot fungeert de 23-jarige Canadees Chalmers Goodlin, die oy zijn 16e jaar leerde vliegen en twet jaar lang boven Engeland in Spit- fires vloog. Goodlin, die door zijn poging een plaats zal krijgen in de rij van de onsterfelijken van de luchtvaart, en als hij het overleeft een chè- que van 50.000 dollar, ondergaat nu zijn laatste training. In een houten cockpit, die door de experts geschud en gesmeten wordt op een wijze, zoo als men veronderstelt, dat dit bij het passeeren van de grens het geval zal zijn, wordt dagelijks uren geoe fend. Daar het passeeren van dezen maalstroom te snel zal gaan om te denken, zal alles afhangen van de reflexen, die hij tijdens zijn training aanleert en van de juistheid van de voorspellingen der wetenschapsmen- schen. Vurige komeet- Er is een nauwkeurig programma opgesteld voor deze eerste poging. De XS-1 zal onder een superfort tot 9 k.m. boven de Mohave-woestgn van Californië gebracht worden (dit om brandstof te sparen). Dan daalt Goodlin in de cockpit af om, na zijn straalmotoren beproefd te hebben, als een komeet met een vurigen staart weg te schieten. De brandstof zal in twee minuten verbruikt zi)n en met een derde deel van zijn raketbatterij zal Goodlin tot een hoogte van 21 k.m. klimmen. Buiten zal het dan 67 graden Fah- renheit onder nul zijn, maar de ont» zettende wrijving zal het in de cock pit broeiend heet maken. Goodlin ademt zuivere zuurstof in en een harnas met een glazen helm, waar in de druk kunstmatig op peil ge houden wordt, moet helpen hem in leven te houden. Met zijn vier straalmotoren ln werking zal Goodlin op de geluids- grens aanvliegen. Doorstaat het toe stel de vier angstige seconden, dan zal Goodlin daarna in de nimmer onderzochte gebieden van het super sonische met een snelheid van 1600 I k.m. per uur stormen... Nog maar kort geleden kwamen I leger- en marine-artsen ln Amerika I tot de conclusie, dat het voor een piloot onmogelijk is te leven bij snel- I heden, hooger dan 1200 km. I Zelfs als zij ongelijk hebben loopt Goodlin gevaar 50 procent dat zijn vliegtuig breekt. Bij die snel- V held zal de luchtstroom het vleesch j" van zijn lichaam scheuren en den adem in zijn longen terughameren. Een parachute? Bij die snelheid zou deze in flarden gescheurd worden! Zendtoestellen.. Alles gaat te snel om waarnemin gen te verrichten. Radiografisch ge controleerde instrumenten zullen daarom alle waarnemingen onmid dellijk via veertien afzonderlijke zendtoestellen naar den grond seinen zoodat ook als het toestel veron gelukt men tot dat moment Inge licht blijft. Een der grootste waagstukken... Dat zal Goodlin's vlucht stellig wor den in de geschiedenis der lucht vaart en als bg eiken aanval op 't onbekende, kan niemand de risico's werkelijk berekenen. Als hg succes boekt, zal de vurige staart van zijn komeet den eersten zin geschreven hebben van een nieuw hoofdstuk van deze geschiedenis. Als hij faalt,*faalt hij ln de we tenschap, dat achter hem reeds nieu we mannen en vliegtuigen gereed staan om den aanval voort te zet ten tot de mensch zich tenslotte verheft op de fantastische nieuwe vleugels van het super-sonische De eerste vrouwelijke notaris In ons land: mej. C. H. A. Bietz. A Totaal ondervoed zijn de geïnter neerden uit de republikeinse kampen, die vri) geregeld te Batavia aan komen. Onder de vertrckkenden bevond zich de Nederlandse amateur-kampioen op Kleefstra. Hij wil in trai- en dus gaat zijn karretje Een luitenant der T-R.I. (het Repu blikeinse leger), die een transport Europese geïnterneerden naar Batavia begeleidde, draagt zijn taak over aan een officier van het Nederlandse leger. Ook voor deze kinderen is nu oen eind gekomen aan het lijden ln dn interneringskampen op Java.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 2