Sneller dan het geluid
u
Uitslag Advertentie-prijsvraag
Honderden goede oplossingen
De prijswinnaars
Dichtende abonné's
Aanval op het
snelheidsrecord
Gevaarlijk experiment
Nog steeds vertrekken er militairen naar Indië. Gepakt en gezakt sjokken ze door een dikke sneeuwlaag op weg
naar het schip, dat hen naar warmer oorden zal brengen.
Een laatste blik op de kade. Een
verre en onzekere toekoqut lAgfiftyflgfc
Herinnering aan de oor
logswinter.... In kon en
sneeuw zoeken de Neder
landse kinderen kooltjee,
die tussen de rails geval
len zQn(
ONZE ADVERTENTIE-
PRIJSVRAAGt
is een enorm succes geworden. Honder
den oplossingen, waaronder meerdere
In dichtvorm bereikten ons kantoor.
Het initiatief van De Vrije Alkmaar
der om met een prijsvraag het zaken
leven In Alkmaar en omgeving te sti
muleren is zowel bij de adverteerders
ah bij de abonné's in zeer qoede aarde
gevallen.
Bewezen onze kleinkunstwedstrljden
dat onze courant bet culturele leven wil
steunen en op een hoger peil wil bren
gen. onze advertentieprijsvraag die
slechts een voorloper is van een nog
grotere activiteit bewijst dat ook het za
kenleven onze volle aandacht heeft. De
plannen die wij bezig zijn op dit laat
ste terrein uit te werken zullen onge
twijfeld voor het zakenleven van Noord-
Holland van groot belang blijken te
zijn.
DE HOOFDPRIJS.
Een volledig tandtechnische behandeling met staalplaatgebit t. w.
van 190»dat geheel belangeloos beschikbaar geseld is door
DEN TA. Comansatr. 31, werd gewonnen door:
N. PRANGER van het Oudorperdijkje.
J. v. Duuren. Heerenweg, Schoorl
M. Bakker, Noorderkade 32, Alkmaar
P. Rol, Oostdijk 12, Groot-Schermer
Mej. Leegwater pa. C. Leguit, Boezem
singel 53, Alkmaar
Teeuwen, Tulpstr. 18. Alkmaar
B. Groot, v, d. Woudestr. 60 A, ld.
Joh. Langhout, Regulierslaan 27, ki.
W. Gelder, Kerkstr., Slootdorp. W.meer
J. J. Wagenaar, Boterweg A 24, H.
Hugowaard Z.
J. Nlerop-Groot, Blekerskade 115, Alk
maar
A. Kroon, Kerkedijk 19, Bergen
P. Mantel, Hofstraat 19, Alkmaar
J. J. Hoogerwerf, Bergerweg 83, ld,
H. Speur, Holleiiweg G 68, Heiloo
J. Glas, Heerenweg F 78, Heiloo
J. Muller, Grensstr. 4, Alkmaar
R. Kuiper, Gasthuisstr. 13, id.
Mej. T. v. Duin. Oostwijk 199, Koedijk
E. H. Hekket. Egmonderstr. 5, Alkmaar
K. Meijer, Nic, Beetskade 52, id.
Miep Akkerman, Kenn.straatweg 126, id.
A. C. Punt, K. v, 't Veerstr. 83, id.
T. Kwast, Kanaalkade 21, id.
v. d. Doek-Mantel, Schermerweg 11, id.
J. v. d. Nagel, Baansingel 27a, id.
Wij wensen den gelukkige prijswinnaar geluk met zijn succes.
Mljnhetr, ik heb al de letters gevonden
Die verkeert in de advertentieën standen.
Alleen, ja, ik moest me eigenlijk schamen.
Ik keek wcj naar de letters, doch niet naar de namen.
Ik hoop en vertrouw dat ge mij zult vergeven,
Al zal ik dan ook voor de eerste prijs nu wel sneven.
Maar ik ben niet veeleisend en tevens zo wijs
Om genoegen te nemen met de tweede prijs.
Hieronder volgt dan waar het eigenlijk om gaat,
Ik hoop maar dat het zonder fouten er staat:
„Sortering als bij de Alkmaarse wii.kefctand
Vindt of ziet gij nergens in het land.
Om iets moois of Jets goeds te kopen,
Hoefd men heus niet zo ver te loenj".
't Heeft ook werkelijk geen zin om naar elders te gaan,
Wijl men hier in de winkels van alle? heeft staan.
't Is niet nodig om ln een andere steê,
Een artikel te kopen, 't valt u toch niet mee.
Kijk eerst eens goed rond ln de eigen stad.
Overtuigd u meteen dat men 't hier ook wel had.
Ik denk dat elke winkelier
U helpen zal met plezier
En welk artikel gij ook begeert
Het wordt u gaarne gepresenteerd
Wat gij ook zoekt aan winkelwaar
Gij vjndt het wel in Alkmaar.
Forestusstraat 25. Alkmaar.
Jb. PRINS,
Er komt een advertentieprljsvraag,
Stond er laatst in Uw krant.
Ik was in de wolken
Dat heb ik graag aan de hand.
Eiken avond vlug gekeken
Of de krant er alweer waa
En maar puzzlen en maar zoeken
Nee maar, 't was toch kras
Soms waren ze maar niet te vinden
Maar 't is ook gebeurd
Dat er fouten waren
Daarom echter niet getreurd.
W moest volgens mij een T zijn,
In Uw krant stond er een V
69 was een Sje
Dat moest zijn een E.
Ook aan deze puzzle kwam een einde
Of 'k bet jammer vond of niet
Echter hoop ik spoedig
Weer een nieuwe puzzle ln 't verschiet
Alle letters, nummers, namen
Heb ik hierbij op papier
En de oplossing van het raadsel
Volgt nu hier.
Deze puzzle was oké,
En ik heb er van genoten.
Vele avonden werkte het hulsgezin
er aan mee,
Rustig, om scheve letters recht te poten
Ijverig is toen alles op papier-
gezet, tevreê.
En hopen op een prijsje met het loten.
Al moesten we de laatste regel
zelf ook zoeken,
Leuk was dat idee
Kant en klaar hebben we alles nog
eens nagekeken,
Maar geen foutje zat er in, dat viel mee
Adres nog op de enveloppe.
Afzender er natuurlijk bij vermeld,
Reeds bij voordat zitten we te genieten
De dagen worden nu geteld
En net als bij St. Nicolaas
Rillen we als er wordt gebeld.
NAAR DE OVERWINNING! Bosman (links) en Schipper op hei zwaarste deel van hun tocht, pal tegen
de wind in.
.De afschuwelijke ovei
gangszone.
Wat de oorzaak van dit onbeken
de gevaar is? Daarvoor dienen wij
onze kennis van natuurkunde op te
rakelen. Een geluidstrilling is n.1. 'n
verstoring van de lucht, die zich met
een bepaaide snelheid voortplant. De
verstoring, die het vliegtuig veroor
zaakt, plant zich voort in de vlieg
richting en effent a.h.w. den weg,
doordat zij de luchtdeeltjes bij haar
nadering doet uitwijken en vervol
gens een gladde omstrooming vormt
De geluidsgolven leveren dus geen
moeilijkheden: op, zoolang zij zich
belangrijk sneller voortbewegen dan
het voorwerp, dat deze verwekt
Maar in den sector, waarin het
voorwerp de geluidsgolven benadert
inhaalt en voorbij streeft, heeft de
lucht geen tijd meer uit te wijken en
begint te kolken, doordat de lucht-
moleculen heen en weer geranseld
worden tusschen de geluidsgolven en
het bewegende voorwerp. Alle be
kende wetten der aero-dynamica wor
den omver geworpen in dezen sec
tor, waarin de lucht kookt en golft
als een zee, die door den storm ge-
geeseld wordt.
Den piloot kan elke controle uit
handen geslagen worden door deze
reuzenkracht, die stoot, stompt en
draalt met demonische woede. In de
seconden, waarin men de geluidsJ
grens nadert, kunnen de vleugels
verkreukeld en de staart omgebogen
worden: het vernielde vliegtuig stort
dan als een verwrongen staalmassa
neer.
Onzichtbare muur..
Deze afschuwelijke overgangszone
ligt tusschen 985 en 1450 k.m. per
uur voor Goodlin een muur van
vier seconden wat den tijd en 32 km.
wat den afstand betreft, een muur
die onzichtbaar in de atmosfeer ligt,
tot zij in beweging gebracht wordt
en oprijst met snelle en vernietigen
de heftigheid. Geen enkele piloot
heeft het ooit verder gebracht dan
den rand van deze zone en is in le
ven gebleven om het na te vertellen.
Elke vlieger, die maximumsnelheids
duikproeven heeft gedaan, kent de
verschijnselen van de trans-sonische
(om de geluidssnelheid liggende)
zone. Piloten, die strijden om het
wereldsnelheidsrecord en ln hun
straalvliegtuigen met een snelheid,
gelijk aan 80 procent van die van
het geluid voortjagen, beschrijven
dit op z'n gunstigst als het „op een
houten fiets over hobbelkeien rijden".
Op z'n slechtst was het net alsof zij
„op een stroohalm in een cycloon
vlogen"...
De Bell XS-1
Het vliegtuig, waarmede nu de
aanval op de geluidssnelheid gedaan
zal worden, is de Bell XS-1, inge
richt als een vliegend laboratorium.
Het heeft een spits toeloopenden
romp, waarin de cockpit glad is weg
gewerkt. Eigenaardig is het, dat men
na het nemen van uitgebreide vlieg-
proeven, tot den gewonen vleugel-
vorm heeft besloten en niet tot den
bq hooge snelheden gebruikelijken
„zwaluwstaart", waarmee ook de
„Vliegende Vleugel" was uitgerust, 't
Britsche toestel, waarmee de befaam
de Engelsche invlieger Geoffrey de
Havilland eenige maanden geleden
verongelukte, toen zijn vliegtuig in
stukken scheurde bg een snelheid
van ruim duizend kilometer.
De vleugelhuid, zoo lezen wij
nog als bijzonderheid in „The Star
Weekly" (Toronto), is buitengewoon
dik en bedraagt bij den romp 13 mm.
naar het vleugeluiteinde afloopend
tot 3 m.m. Het geheele toestel heeft
een uiterst sterke constructie, daar
het weerstand moet kunnen bieden
aan krachten, die 18 maal zoo groot
zijn als de zwaartekracht. Bulten
de kleine cockpit is het volgepropt
met alle mogelijke instrumenten,
8000 pond brandstof een mengsel
van vloeibare waterstof, zuurstof en
kerosene en een batterij van vier
straalmotoren. Deze machines kun
nen 18,000 paardekracht ontwikke
len bij een snelheid van 1200 km. p.
uur en 6000 paardekrachten bij 600
km. De kracht van straalmotoren
neemt toe bij hoogere snelheden.
Men heeft uitgerekend, dat ten
minste 10.000 paardekrachten noo-
dig zijn om het vliegtuig voldoende
versnelling te geven in de vier se
conden, waarin het door de trans-
sonische zone wordt gejaagd.
Chairaers Goodlin
Als piloot fungeert de 23-jarige
Canadees Chalmers Goodlin, die oy
zijn 16e jaar leerde vliegen en twet
jaar lang boven Engeland in Spit-
fires vloog.
Goodlin, die door zijn poging een
plaats zal krijgen in de rij van de
onsterfelijken van de luchtvaart, en
als hij het overleeft een chè-
que van 50.000 dollar, ondergaat nu
zijn laatste training. In een houten
cockpit, die door de experts geschud
en gesmeten wordt op een wijze, zoo
als men veronderstelt, dat dit bij het
passeeren van de grens het geval
zal zijn, wordt dagelijks uren geoe
fend. Daar het passeeren van dezen
maalstroom te snel zal gaan om te
denken, zal alles afhangen van de
reflexen, die hij tijdens zijn training
aanleert en van de juistheid van de
voorspellingen der wetenschapsmen-
schen.
Vurige komeet-
Er is een nauwkeurig programma
opgesteld voor deze eerste poging.
De XS-1 zal onder een superfort tot
9 k.m. boven de Mohave-woestgn
van Californië gebracht worden (dit
om brandstof te sparen). Dan daalt
Goodlin in de cockpit af om, na zijn
straalmotoren beproefd te hebben,
als een komeet met een vurigen
staart weg te schieten.
De brandstof zal in twee minuten
verbruikt zi)n en met een derde deel
van zijn raketbatterij zal Goodlin tot
een hoogte van 21 k.m. klimmen.
Buiten zal het dan 67 graden Fah-
renheit onder nul zijn, maar de ont»
zettende wrijving zal het in de cock
pit broeiend heet maken. Goodlin
ademt zuivere zuurstof in en een
harnas met een glazen helm, waar
in de druk kunstmatig op peil ge
houden wordt, moet helpen hem in
leven te houden.
Met zijn vier straalmotoren ln
werking zal Goodlin op de geluids-
grens aanvliegen. Doorstaat het toe
stel de vier angstige seconden, dan
zal Goodlin daarna in de nimmer
onderzochte gebieden van het super
sonische met een snelheid van 1600 I
k.m. per uur stormen...
Nog maar kort geleden kwamen I
leger- en marine-artsen ln Amerika I
tot de conclusie, dat het voor een
piloot onmogelijk is te leven bij snel- I
heden, hooger dan 1200 km. I
Zelfs als zij ongelijk hebben loopt
Goodlin gevaar 50 procent dat
zijn vliegtuig breekt. Bij die snel- V
held zal de luchtstroom het vleesch j"
van zijn lichaam scheuren en den
adem in zijn longen terughameren.
Een parachute? Bij die snelheid zou
deze in flarden gescheurd worden!
Zendtoestellen..
Alles gaat te snel om waarnemin
gen te verrichten. Radiografisch ge
controleerde instrumenten zullen
daarom alle waarnemingen onmid
dellijk via veertien afzonderlijke
zendtoestellen naar den grond seinen
zoodat ook als het toestel veron
gelukt men tot dat moment Inge
licht blijft.
Een der grootste waagstukken...
Dat zal Goodlin's vlucht stellig wor
den in de geschiedenis der lucht
vaart en als bg eiken aanval op 't
onbekende, kan niemand de risico's
werkelijk berekenen. Als hg succes
boekt, zal de vurige staart van zijn
komeet den eersten zin geschreven
hebben van een nieuw hoofdstuk van
deze geschiedenis.
Als hij faalt,*faalt hij ln de we
tenschap, dat achter hem reeds nieu
we mannen en vliegtuigen gereed
staan om den aanval voort te zet
ten tot de mensch zich tenslotte
verheft op de fantastische nieuwe
vleugels van het super-sonische
De eerste vrouwelijke notaris In ons
land: mej. C. H. A. Bietz. A
Totaal ondervoed zijn de geïnter
neerden uit de republikeinse kampen,
die vri) geregeld te Batavia aan
komen.
Onder de vertrckkenden bevond zich
de Nederlandse amateur-kampioen op
Kleefstra. Hij wil in trai-
en dus gaat zijn karretje
Een luitenant der T-R.I. (het Repu
blikeinse leger), die een transport
Europese geïnterneerden naar Batavia
begeleidde, draagt zijn taak over aan
een officier van het Nederlandse
leger.
Ook voor deze kinderen is nu oen
eind gekomen aan het lijden ln dn
interneringskampen op Java.