lift vuur der vrijheid PER DAKOTA BOVEN SOESTDIJK De ontwikkelingsgeschiedenis van de aarde WAS STAATS STAATSGEVAARLIJK Waardig slot van de O.O.O. actie 13 25 uur. Alles klaar? Starten!.... En ronkend rijdt de rllveren Kd-M.-rogel de «turthnan van het wintcr-wilte Schiphol al, verlaat de grond en hrengt 7ljn 26 passagiers, waaraan het merendeel voor de eerste maal vHegt. snel omhoogvan de achterblij- venden, nog eenmaal cirkelen we rond en dan verihvijnt S -kphol uit hel ge/' ht. Naar Schiphol Neen, lezers, laten wij bij het bet-in beginnen. Het was op de morgen var de 4e Maart, de hoogtepuntsdag van de 0.0.0,-actie van de fa. Vroom en Dreesmann, dat uw verslaggeefster me ten 25-tal medereizigers, waaronder chefs en enkele personeelsleden van V. en D. Alkmaar -Hoorn, de reis p.-r Naco-bus naar Schip*1'"*' begon. Van de 12 Alkmaarsc en 6 Hoornse klan ten, die deze vliegtocht meemaakten, bestond het grootste deel zowaar uit dames. Wie heeft ook weer eens ge zegd, dat vrouwen geen moed hel* ben? Min of meer zenuwachtig werd de reis begonnen. Voor het eerst de lucht in nietwaar „Heeft u de vliegtocht zelf getrok- ken?" vraag ik aan én van de deel ncemsters. „Ja m'n zoontje had graag gewlU want op zijn kassastrookje (twee vel len kafipapier voor 15 cent 1 1) was het lot gevallen. Hij is echter nog g- en 18. dus-ga ik maar. Zo iets moet je niet voorbij laten gaan." We suizen langs wit berijpte bom-m De mist hangt nog over de landen, maar a's de zon door wil kmnen won!* het prachtig weer. Van half elf tot ha'1 één in een voorthotsende bus kan er heel wat verteld worden. „Mijn vrouw trok de Oranjetocht, maar ze durfde niet te vliegen", aldus één van de manlijke passagiers. „Ze zei tegen me: „Ga jij maar. de kin deren kunnen, als het er op aankom*, béter de vader missen dan de moe der .C. Op het vliegveld. Tc: et half één rijden we het na ©orlogse Schiphol op, dat voorwaar een bijna weer voor-oorlogse aanblik toont, althans wat de drukte betreft. In lange reeksen aaneengerijd staan daar de grote en minder grote toe stellen, blinkend in de winterzon. Het Is een onafgebroken landen en opstij gen. Daartussendoor schieten de he- hendlge Jeeps van de American Air, lines, terwijl grappig-gele driewielige tanks voortdurend met benzine af tn aan rijden. In de primitieve houten wachtkame- konvn we even bij: 't is nog alles behalve warm op de open vlakti. Waar zag men een groter internat:o- naal mengelmoesje clan in dez.e eivolle houten loodsen op Schiphol. iMen keu velt er genoegclijk, allerlei talen do:>r elkaar, passagiers gaan in en ilit, ge zeevoerders en piloten in hun goud gebiesde uniformen rusten even »i»t tussen twee vluchten en over dit allo heen klinkt schier onafgebroken de stem van de omroepster: Passa giers voor Praag worden verzocht zich r.aar.het toestel te begeven..." Passagiers for Prague are te come to the plane ..Het toestel uif Londen is zoju-st arm gekomen De stewardessen X en IJ worden verzocht zich onmiddellijk te melden Dan kondfgt onze gezagvoerder, de hc r Krouwer aan. dat ons toestel ge reed staat, 't Is 13.20. We volgen hem Daar staat de fonkelende twec-motori- gi Dakota... .Een dakota? Als m'n m'n vrouw dat geweten had...",schrikt een adspirant-vlieger en één van de dames van het personeel griezel*: De ruiter kwam nader; hy reed nu juist voorbij de muur, waar het rot sige pad het smalst was. Hoewel het afbrokkelen van de rotsen op deze kust niet zo snel ging als op andere plaatsen wel het geval was, toch warm sommige stukken van de rots we,: slagen, waardoor hior en daar gup»nu'41 in de klippen waren Ont staan. Vroeger zou zo iets met zorg hersteld zyn, maar later, vooral daar er niet het minste gevaar voor de muur om Beacon's Court dreigde, was het zo galaten. De omringende muur was te hoog zo K Eess den ruiter niet kon zien; het enig wat zj) kon zien waren de veren van een slappen vilten hoed, die op en neer wiegden door de be wegingen van het paard, dat lang zaam stapte. Als het even mis stapte of strui kelde. of de rots een weinig afbrok kelde. zou het onverbiddelijk do dood bet0'- men voor ruiter en ros. Adem Aan boord. ..Toch wel eng." Nog even poseren wevoor de neus van het toestel en dan gaan we aan boord. De motoren ronken, sneller en sneller glijdt de Dakota over dc sneeuwvrij gemaakte startbaan... dan gaat het omhoog. Uw verslaggeefster, de dikke K.L.M plaid broederlijk deTend met een mede passagier. werpt een blik naar buiten door de (nog steeds op miniatuur formaat) raampjes van het toestelZag je Holland zó, Marsman, toen je schreef „en In de geweldige ruimte verzonken de boerderijen verspreid door het land?" Het is één sneeuwvlakte, daar be neden. De juist doorbrekende zot maakt het tot een fonkelend wit land schap met daarboven de blauwe, stra lende hemel. Holland, misschien wel op ziin mooist! „We vliegen met een snelheid van 275 km. per uur op 700 meter hoog te", vertelt de corfect-grijs-geilmform- de stewardess, mej. Vemer. We gaar over Hilversum: duidelijk*zijn het-stad huis en de radio-studio's zichtbaar. Dc Ijoosdrechtse plassen... vaarten en ka nalen. als vreemde witte linten in dit ongewone winterse landschap... dan naderen we Soestdijk. Soestdljk. Daar ligt het sprookjespaleis temid den van de bossen, die min of metr als kale boerenkoolvclden aando;n. „De roerklampen zijn toch wel in orde?" oppert plots angstig een pas- sagiere. Lachend stelt de stewardess gerust. De beruchte van rode wimpels voorziene instrumenten liggen veilig geteld achter in de machine. Slechts één der passagicr toont haar waarde ring voor de veelzeggende papieren zakken met het opschrift „For Air ZUIVERING: ER UIT Bj uitspraak van de Centralen Zuiveringsraad voor het Bedryfsleven d.d. 20 Februari 1947 is Johannes Dekker, expediteur, wonende te Hel- loo, voor de tyd van één jaar ontzet van he,t reent om een leidende func tie uit te oefenen in enige onderne ming, welke middeliyk of onmiddel lijk samenhangt met het wegverkeer ingaande 25 Februari 1947. EN EK WEER IN! By besluit van de Directie der N.V. Nederlandse Spoorwegen Is, ge let op dc desbetreffende bepalingen van het Zuiveringsbesluit 1945, be- sfotcn: onder intrekking van haar beslis sing van 5 December 1945, krachtens welke J. G. Krevcrmaat, hoofdwerk tuigkundig te Alkmaar, werd ontsla gen met ingang van 1 November '45, en van haar nader besluit v. 7 Maart 19-16, waarby aan betrokkene een onderstand werd toegekend, J. G. Kreyermaat, voornoemd, met ingang van 1 November 1945 terug te stel len tot werktuigkundige 1ste klasse, op het maximum van de aan die be trekking verbonden bezoldiging. loos luisterde Bcss; ieder ogenblik verwachtte ze een schreeuw; maar er gebeurde niets. De veren werden onzichtbaar; de ruiter begon te da len. Bess rilde de wind, dia door haar zUden gewaad heen woei, was koud, maar toch was dat niet alleen de oorzaak dat ze sidderde... er was vage angst in haar voor iets, wat ze niet precies onder woorden had kunnen brengen. De duisternis van do nacht scheen iets <#éigends te hebben, het scheen -haar, dat er on heil zou komen over het land, dat zy zo boven alles liefhad. Buitenslands smeedde men samen zweringen tegen de tegenwoordige regering van Engeland; in de straten en do havens werd er over gemom peld. Bess wist dit allemaal en als de man, die dit pad gekozen had om aan de baal te komen, Ju&n Garcla was en zyn nek riskeerde door in Engeland te vertoeven, dan had hy Sickness", die de service der Royal Dutch Arlines vertolken en deponeert er met zorg haar ontbijt in Vliegveld In opbouw Na de lunch leidt instructeur Schef- felaar het gezelschap in een ijzig iTouJe wind rond over het Schiphol-in-op- bouw. ,.De toestand van het vliegveld waarin we het na de bevrijding aan troffen, was ontstellend", aldus de hr. Scheffelaar. „Alles was afgebroken en vernield. Nog steeds zijn de herstel werkzaamheden in volle gang. De houten loodsen, waar alles nu in huist, zullen spoedig vervangen worden door het in aanbouw zijnde stationsgebouw, da* een lengte van 250 meter zal hebben. „Hoe staat het met het verkeer op het vliegveld?" „Dat is weer enorm druk. Deze zomer zullen om de vijf minuten vlieg tuigen starten of dalen, maar over een iaar of vijf rekenen we. dat die vijf minuten teruggebracht zullen zijn tot 45 seconden. Kijk, daar staat een van de twee vliegende forten die in Ne derland zijn. Er worden op de grond lessen in gegeven. Die vier-motorige T A.W. daar vertrekt vanmiddag nog naar New-York. Ginds landt juist een „Mooi vale dat mensenjagen" Als eerste getuige kwam de Alk- maarse wethouder Rindert Bakker, voor het hekje. In de nacht van 22 op 23 Januari 1944 was het huis van de heer Bakker omsingeld door S.D.- agenfcen, vergezeld door de Alkmaar- se politiemensen Ten Benzei, Staats en Paling. De heer Bakker en zyn vrouw' werden uit bed gehaald en moesten aan de overvallers medede ling doen over de verbiyfplaats van de Illegale werker, de K.P-er „Theo" die volgens inlich van de"S. D. bij de familie gedoken moest zyn. Toevallig was de gezochte dien avond niet in huize Bakker aanwe zig zodat er dus een verhoor plaats moest vinden. Eerst moest echter het huis doorzocht worden, de heer B. werd met het gezicht tegen de muur gezet met de revolver van St. In de rug en zyn echtgenote, die hierby tegenwoordig was, kreeg een opstop per te incasseren. Ter zitting ont kent Staags dit ten stelligste en ook hrt feit,' «fat hij voorgesteld zou heb ben om mevrouw B. eveneens te ar resteren wordt door hem niet er kend. Integendeel, beschuldigde zou verhinderd hebben dat zulks zou plaats vinden. De heer B. werd ech ter gearresteerd en via Amsterdam en Vught naar Dachau vervoerd, waar hy later door 'de Amerikaanse legers bevryd zou worden. Dat St hier een grof optreden zou hebben gedemonstreerd wordt echter door hem ontkend en behalve de verkla ringen van het echtpaar Bakker zyn zeker niet veel goeds in de zin. Toen herinnerde Bess zich die klei ne bark, die ze op het Kanaal ge zien had dien middag en die koers gezet had naar Lodman's Bay, al hoewel het toen niet in haar opgeko men was, dat dëze beschutte haven het doel'van de tocht was geweest. Nu, na zorgvuldig wikken en wegen, kwam zy tot de conclusie dat de rui ter en de bark iets met elkaar te maken moesten hebben. Zy sloot het venster en stak de kaarsen weer aan. Toen bleef ze stilstaan en peinsde. Ze had een besluit genomen; Bess was een moedig meisje. Zy liep naar de kast en nam 'n lange dikke man tel, die haar gehele gestalte bedek te. Ze hulde zich erin, blies de kaar sen uit en verliet de kamer. Nadat ze de deur achter zich diéht gedaan had, bleef ze een ogenblik staan luisteren en vroeg zich af. of iemand anders den ruiter ook haa horen voorbygaan en wakker gewor den was. Tegenover haar kamer lag die van haar moeder. Maar hot was niet waarschyniyk, dat men aan die zijde van het huis 1ets kunnen horen. De andere t ^bp" zee uitzag, werd g* :kr. d< h - dienstmeisje van Bess. Een deur werd zachtjes geopend. Bess hield haar kandelaar omhoog en zag dat haar verzorgste, Grace Tjedlisch vliegtuig, kenbaar aan de lettertekens OK en de letters SE op dat toestel daar geven aan dat het een Zweeds toestel is". Ongelukken „Wat denkt u van de vele onge lukken met dakota's?" „Onzin. 80% van alle verkeersvlieg tuigen bestaat uit dakota's. dus lo gisch gebeuren ook met dit type de meeste ongelukken. Zo groot is het aantal vliegtuigongevallen de laatste maanden bovendièn ook niet. Er worit alleen veel te veel ophef van gemaakt. Wist u, dat in Amerika de levensver zekeringsmaatschappijen vöor taxi chauffeurs een hogere premie bereke nen dan voor piloten?" „Wat de namen van de toestellen betreft, van de voor-oorlogse vogel namen zijn we maar afgestapt. We nemen nu de namen van 'bekende in dustrie- en handelsgebieden, wat vo n het buitenland een betere indruk maakt. Zo hebben nu nu b.v. de Twenthe, d? A'dam en de Rotterdam, welke laatste u daar juist ziet staan". De steeds scherper wordende wind maakt helaas een einde aan onze rondgang. Onze geleider neemt af scheid en door de smeltende sneeuw massa's banen we ons een weg terjg naar de wachtende bus. Om over zessen levért de Nacj- chauffeur zijn 26 passagiers, allen voor zien van een vliegcertificaat der K. L.M. weer in Alkmaar af. Het is het einde van een geslaagde dag. Het einde ook van een geslaagde Oranje- actie der fa. Vroom en Dreesmann. er geen getuigen, die hiervan een bevestiging geven. Later werd het onderzoek voortgezet by de familie Van Wilsum, familieleden van de ge zochte ,,'Theo", echter ook zonder Resultaat Toen mevr. Van Wilsum Staats toevoegde. Mooi werk hö, dat mensenjagen", antwoordde hij „Ik zou myn grote bek maar houden". Ook deze onheuse behandeling wordt door hem tydens de zitting ontkend. Dan gaat het Tribunaal over tot het Hij zal geen last van koude voeten hebben. Deze schildwacht heeft een paar van biezen vervaardigde voeten warmertjes gekregen. Den heer Kohnert uit Alkmaar gaf Maandagavond de 4de lezing voor het Inst. v. Arb. Ontw. te Hei loo over het onderwerp „De ontwik kelingsgeschiedenis van de aarde" Spreker begon deze lezing met z'n toehoorders te vertellen, dat een be kend Engelse natuurhistoricus de theorie naar voren heeft gebracht, dat het leven lO.OOOden jaren geleden reeds aanwezig was maar niet tof ontwikkeling kon komen, daar de voorwaarden nog niet aanwezig wa ren. Het leven, opgebouwd uit micros copisch kleine ééncellige wezens kwam hoogstwaarschynlyk het eerst tot ontwikkeling in de plantenwereld en wel op de feeebodem. Door allerlei natuurverschynselen zoals druk van uit de aarde, aard verschuivingen etc. werden het van planten, landplaten. De omstan digheden waren gevormd, zoals la ter zou blgken ook voor dier en mens De plantenwereld was en is ook nu nog, waar ieder levend wezen van bestaat. Zonder plantengroei geen le ven, aldus spreker. We denken in deze ongunstige pe»' riode maar aan steenkool, voortge komen o.a. uit bomen, welke door de jaren onder de aardkorst versteend zyn. volgende gedeelte van de ten laste legging: de pogingen van beschuldig de om den agent van politie van Dyk. die ondergedoken was, op te sporen Staats was by Mevrouw Van Dyk gekomen en had gezegd dat haai man maar by hem, Staats, op het bu reau moest komen, dan zou hy we> zien wat hy voor hem do- kon. Van Dijl^ vertrouwde het niet, evenmin als zyn echtgenote en verscheen na tuuriyk niet. Staats beweert echter nog steeds dat hy Van Dijk had wil len helpen. Vervolgens komt aan de orde de arrestatie van de dierenarts^ Stok- reef. Op 28 April 1943 kwam Staats in opdracht van Maarleveld, de toen malige NSB commissaris ,by Mevr Stokreef om met de heei des'huizee te praten over wachtlopen. De heer Stokreef was echter niet thuis en S. vertrok weer, echter om na korte tyd weer terug te komen in gezel schap van een andere agent, by wel ke gelegenheid zy klare wyn schon ken en vertelden gekor r-i te i om de veearts in opdracht van de Haag se S. D. te arresteren. Deze op dracht éëviel Staats overigens maai matig, want hy „mocht" de heer Stokreef, maar hy handelde- naar zijn zeggen in opdracht van Maarle veld, dfe zulks ook ter zitting er kent. St. geeft echter toe dat hij had moeten waarschuwen, zodat na deze erkenning overgegaan wordt naar het volgende punt, dat beschuldigde is ten laste gelegd. Dit betreft de arrestatie van een Jgdin in de ge meente H. H. Waard. Dit was ge beurd tezamen met wachtmeester Vedder en wachtmeester Bleyendaal, (dezé^ laatste van de Rykspolitie te Heerhugowaard). Getuige Bleyen- daal verklaart op de hoogte te zyn geweest van het feit dat de gearres teerde vrouw een Jodin was. Hij had evenwel tot Staats gezegd dat de vrouw géén Jodin maar een Javaan se was. Staats zegt nu, dat getuige hem destyds wel had -gezegd dat de vrouw een Jodin was, maar dat hy. besch., na deze mededeling nog enige tyd op de politiepost te H.H. waard gewacht had om de overige agenten, die by dit gesprek aanwezig waren, de tyd te geven de vrouw te waarschuwen. Inderdaad ging er een weg en na verloop van enige tyd volgden toen Staats, Vedder en Bley- erveld om by aankomst aan het op- gegevén onderduikadres te ervaren, dat er niet gewaarschuwd was. De Zeer interessant was dat, wat deze gezellige causeur vertelde over het* ontstaan van de Koraalriffen, ontstaan door het „samenwonen" van ontelbare Koraaldiertjes met hun iatuuriyke bescherming, het schaal tje. In de loop der eeuwen zyn do geve.eriyk eilandjes onUA..» o.a. by Australië. De vogels en wind maak ten plantengroei daar zelfs mogelijk. Spreker besloot zyn lezing met enige voorbeelden aan te halen van verschillende dieren, welke in dé loop der jaren door de omstandigheden verandert zijn van structuur. Zo byv. de mol, die onder de grond leeft en geen ogen meer heeft, omdat tenslotte deze overbodig zyn, de zee vogels in het bergachtige gebied in Noorwegen, welke een klauwtje aan hun poten hebben om zich vast te klampen aan de zeer puntige rotsen. Zo zorgt de natuur voor do noodza- keiyke ontwikkeling. De organisatoren mogèn op een %eer geslaagde avond terug zien. AANGEHOUDEN In onze stad is een veehandelaar aangehouden, die zich te Zevenaar had schuldig gemaakt aan veedief stal. De man is gisteren op transport •resteld. vrouw had een vals P. b., maar de valsiflcatie lag er zo dik op, dat er niets aan te doen was en de vrouw meegenomen moest worden. Het is een ingewikkelde zaak, waarby de man, die de vrouw onderdak ver schafte ook nog in het geding komt en als onbetrouwbaar geschetst wórdt, temeer omdat deze man niet gearresteerd behoefde te worden. Staats erkent evenwel, dat hy in dit geval radicaal verkeerd gehandeld heeft, welke ruiterlijke erkenning door den voorzitter op hoge prijs wordt gesteld. Na nog een paar klei ne en onbelangryke zaakjes worden enige verklaringen décharge voor gelezen, o.a. van Dr. W. Voorthuyzen Dr. Sluymer, GronSsma, Pater Frehe en een zeer gunstig rapport van de kampcommandant. De Raadsman van beschuldigde Mr. C. J. de LÏnge komt hierna aan het woord en begint zyn goed ge fundeerde pleidooi met critiek. op het leiden van de verhoren door de voor zitter van het Tribunaal. Na de moei lykheden van de politieambtenaren tydens de oorlogsjaren besproken te hebben ging pleiter dieper in op de oorzaken, die geleid hebben tot het optreden van Staats. De leiding van het Alkmaarse politiecorps was fout en onder góede leiding was er uit Staats waarschyniyk een illegaal werker gegroeid. Staats wilde echter vooruit, hy wenste geen ontslag en klampte zich daarom aan Maarle veld vast, die hem protegeerde. Er zullen wel meer agenten zyn die met de hand op het hart zullen moeten verklaren, dat ze sommige dingen in de bezettingstyd wel op een andere manier aan hadden kunnen pakken, aldus pleiter. Aan de getuigenverkla ringen zeïde Mr. de Lange weinig waarde te hechten. ÏTa de bevrijding overdreven we allen wel eens een beetje. PI. vergeleek het vonnis, dat deze week uitgesproken werd tegen, oud-commissaris Walraven, die 4 jaar met aftrek kreeg. Staats heeft een jaar cellulair gezeten en daarna in het kamp en daarom meent pl., iat de r-.?.n al genoeg gestraft is verzoekt om onmlddellyke uitspraak en om internering gelyk aan de in de tentie doorgebrachte tyd zonder ver lies van de kiesrechten omdat Staats geen NSB-er is geweest. Mr. Schenkeveld bleek hiervoor niet veel te voe'en en bepaalde de uitspraak op Woensdag over 14 da gen. Gedurende die hele maand Juni lag Plymouth in afwachting; het had ue grootste kans om de eerste stoot te moeten opvangen, het punt te zyn waarop de vyandeiyke aanval zich 't eerst zou richten. De stormen, die razen om .de graniet-rotsen van de Scilly-ellanden en Cornwall, zyn spreekwoordeiyk om hun kracht en woestheid maar in de regel zyn de opgezweepte golven zowel van de Atlantische Oceaan en het Engelse Kanaal 'in de vroege zomer weer-tot rust gekomen, het jaar 1588. De grote zeilschepen v.-.n a Spaan se Armada lagen o» verscheidene maanden in de Spaanse havens te wachten op een gunst ie gelegen heid om Engeland aan te vallen. Nog nooit ln de hele wereld geschie* denis was er zo'n geweldige vloot byeen gebracht, zulke machtige gal joenen, zo'n gevaarlyke dreiging van. zwaar geschut, zulke geweldige voor raden voedsel en ammunitie, zo vele hoge officieren van oud-adeliyke fa milies. Grandea van Spanje, riddert van Portugal en Italië, terwijl leder schip niet alleen sterk bemand was met geoefende matrozen, maar ook met zwaar-gewapende soldaten, ve teranen, die hun sporen verdiend hadden in de Nederlanden of in da Nieuwe Wereld. Cumberledge, met een wit gezicht om het hoekje van de deui keek. Bess hief haar hand op om zachtjes en voorzichtig te zijn. Zy liep langs de trap naar Grace toe. Hoorde je ook iemand langs ry- den? Ja, mlstress, ik meende iets te horen. Ik stond aan het open raam en zag net de veren van zyn hoed bo ven de muur uitkomen. Het is een gevaariyk pad, voor al om 's nachts te beryden; wie zou het kunnen zyn? Niet veel mannen durven dat pad, nadat de duisternis ingevallen is, te lopen, laat ryden, zei Grace. Opeens zag de vrouw, dat haar meesteres een mantel omgeslagen had. U gaat toch nu niet uit, myn lieve mlstress? Jawel, ik moet er achter zien te komen wie die ruiter is en wet hy voor plannen heeft; veel goeds la het zeker niet. O! maar, mistress, bent u dan niet bang? Bang? Welnee! Zal Ik meegaan? Het was wel een bewys, hoe groot da liefde van de oude vrouw voor haar meesteres was, dat ze zo iets aanbood. Neen; maar kleed je aan en kom mee naar beneden, dan kun achter my sluiten; als ik klop en je. roep, laat me dan binnen, maar nie mand anders, denk er om! Het gesprek werd fluisterend ge voerd. De dienstmaagd ging terug naar haar kamer en Bess ging heel zachtjes de trap af. Zij zette de kandelaar neer op de hoge schoor steen in de hall. Overdag had het vuur in de haard gebrand; stukjes hout en turf gloeiden nog. Bess hield haar handen er een ogenblik by om ze te verwarmen; toen liep ze naar de deur, ontsloot de grendels en ging naar buiten in de donkere nacht. zy hield haar mantel styf om zich heen, want het was grimmig koud Donkere wolken pakten zich aan de hemel samen, nu en dan kwam de opkomende maan te voorschyn. Aan de ene zijde hoorde men du» deiyk het ruisen van de zee, terwyi aap de kant van het moeraslan-J doodse ptilte heerste. Hoofdstuk III IN DE HAVEN VAN PLYMOUTH De grote haven van het Westen, na Bristol de grootste en belrngryk- ste, wa» in de loop d r n ge tuige geweest van velerlei gebeurte nissen. Nooit echter waren aller ogen zó op Plymouth gevestigd, als ln die lente- en vroege zomermaanden van Naar het Engels van CLAIRE ROBINSON Berucht politieman voor Tribunaal Het Is wonderlijk om te horen hoe een politieman, die voor de oorlog weliswaar bekend stond als een dienstklopper en iemand, die niet gauw Iets door de vingers zou zien, na de Meidagen van '40 omsloeg ln een man die nog steeds de hem opgegeven bevelen punctueel nakwam, maar dit deed in dienst van de bezetter en van diens handlangers. Johannes Eve- rardus Staats, In Alkmaar beter bekend onder de naam van Jan Staats, stond Woensdag terecht voor de Eerste Kamer van het Alkmaarse tribu naal, in een zitting die duurde van des morgens tien tot des avonds zes uur. Staats was opperwachtmeester van politie, een man met uitsteken de politionele capaciteiten, die echter door hem helaas voor verkeerde doeleinden beschikbaar werden gesteld. Hy had zich te verantwoorden ter zake hulpverlening (of poging daartoe) aan de vijand en diens handlan gers door behulpzaam te zyn b\f het opsporen van onderduikers, Illegale werkers en personen van Joodse bloede. Een lange ry getuigen was gedag vaard en allen waren min of meer betrokken geweest bij overvallen, huis zoekingen en verhoren waarby Staats de hand in het spel had gehad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 2