NIEUWE MODERNE STATIONS Spoorwegen willen Utiliteitsgebouwen Het organiseeren van een kinderfeestje in het Zuiden en het Oosten n# Rotterdam wordt niet vergeten ec« onzer Moeilijkheden en mogelijk heden in de verpleging Nederlandsche uitzendingen voor Fransche Radio Ameland en Urk volkomen geïsoleerd Schippers wachten op den dooi Europeesche Federalisten te Amsterdam r"I OPBOUW IN SNELTREIN- I VAART MISSCHIEN NOC DIT JAAR: (Van onzen specialen verslaggever.) Hengelo, Zutphen, Enschedé en Roosendaal, vermeldt het werk- rooster van de Nederlandsche Spoorwegen. Daar zullen stations worden gebouwd, als het mogelijk is nog dit jaar, maar in ieder geval ■j' zoo spoedig mogelijk. Ja. de Spoorwegen, waar men toch zijn handen vol heeft met de hulp jij den kolenslag, waar nog den laatsten tijd per minuut moest worden nagegaan hoe het ondanks vorst en sneeuwval met den treinenloop yond, zijn zoo veelzijdig ingesteld, dat te midden van alle drukte in deze dagen en maanden hard aan de nabije toekomst kan worden gewerkt. vai Veel kwaad heeft de oorlog ge daan aan het geweldige complex der S'ederlandsche Spoorwegen. Het was fcn taak, alleen te volbrengen door reus, om na de bevrijding den iott aan de pakken en voorlooplg Tan wel „volgens plan" op te hou der, mi. Het leger werkers bij de Spoor wegen heeft echter bewezen, wat er dit op korten tertftyn!) kan wor- be- len bereikt, waneer de leiding goed P»'!® en de volgelingen wilskrachtig zijn. Iet plan van actie dwingt tot steeds Tootere bewondering. ede. Het is de moeite waard zijn aan- acht te richten op een object, dat oor velen van bete®kenis zal blijken zijn: den bouw van stations. )aarby is het echter noodig eerst na e gaan, wat er voor den architect ..f an te pas komt, alvorens hij een eflnltier plan kan maken. Hij moet ekening houden met drie zeer be- ei' tngrijke punten: de hoogte waarop et terrein ligt, de oppervlakte van e gronden, waarop het station zal IK trryzen en den loop van de hoofd- Jln erkeerswegen ter plaatse. D< Krtn. teil tatc< O k: j; 10 kj oeld ji ver k< gieri :htb eid KRUISING EN STRAAT NIVEAU Bepalen we ons tot het eenvoudig- :e geval (de sporen liggen even )og als de directe omgeving), dan .vit zich een groot nadeel voor. Een ruising van ae sporen wordt nood- aak. Deze kan worden voorkomen ct>|oor het maken van bruggen, maar praktijk heeft aangetoond, dat L> n kruising bij de toenemende ?ctrlsche tractie steeds moeilijker _an worden toegepast. Bij stations l'i" in geëlectrificeerde lijnen worden enk gevaren ondervangen door het ouwen van tunnels (we denken aan .-loog-Zaandijk en Krommenie-Assen- 31 J< f'ttV Vraagt men den architecten van Nederlandsche Sporwegen naar iv.:, voorkeur, dan houden zij het de ligging van sporen boven het natnlveau (ongeveer vier meter). Arnhem zal dit worden bereikt r het plein, waarop het nieuwe tation zal worden gebouwd, af te v/en tot tunnelniveau. 'Je architecten vragen om ruimte. Het is van het grootste belang, dat „armslag" hebben bij hun ont- rp. Zij kunnen dan alle mogelijk- leden gebruiken voor het aantal en Ie breedte van de perrons, het in- L'ensi Seelen van het plein vóór het station _40- in de aanpassing aan den plaatse- ij *en toestand. 'oor het verkrijgen van de gun- .«.r ';:te oplossing is er een' stevig contact met Wederopbouw en andere 'vueentelijke instanties. Juist bij het 1100 or'.werpen van een plein voor een ntation legt de plaatselijke situatie leel wat gewicht in de schaal. Te- echt wordt het voorplein een mag- leet genoemd, die al het verkeer aan- ;rekt: voetgangers, fietsers. wa van trams en troleybussen. van -.ijli"' en taxi's. OMDAT WIT RECHTS HOUDEN Wij houden rechts. Dit feit is zoo belangrijk, dal de moderne sta. tinnsbouw er op is gebaseerd. De plaatskaartenbureaux van de itfuice stations zullen rechts van >0 de*tinoang toorden gebouwd. Bi) :t Ug orontere complexen zullen meer. d' re in- en uitgangen worden ae. prnjecteerd, om bij voorbaat elke overlast te voorkomen. Kas elfC U' ani Thans nog Iets over de perrons: de n aa dte biervan is afhankelyk van de t r mogelykheden. De nleu- VT° perrons zullen echter minstens 'alf meter breed moeten zijn. 'Ver het algemeen wordt bij de •derlandsche Spoorwegen het andpunt ingenomen, dat de archl- ten niet gebonden moeten zijn en "k niet behoeven te zijn aan de lsarcliltectuur. ..Geen architecto- ih geval maar een utiliteitsge- redeneert men. Als voorbeeld teemt men het station in Florence, zeer modern, stalen gebouw te- over de beroemde historische ta Maria Novella. Zonder het stadsbeeld te schaden is daar een alleszins bevredigend geheel verkre gen. Wy hebben in het begin van dit overzicht de plannen voor eenlge plaatsen in Overysel. Gelderland en Noord-Brabant gememoreerd. Wan neer het werk daar gereed is zullen Arnhem en Nymegen zoo spoedig mogelijk volgen. In de komende jaren zullen ook Den Helder en Die- ren-Doesburg aan de beurt komen. Het werkprogramma vermeldt na melijk niet alleen nieuwe stations waar do oude door den oorlog zyn vernield, maar ook vervanging van 4nkele zeer verouderde complexen. Op 3 Mei een wijdingsuur op scholen De commissie voor de viering van nationale gedenk- en feestdagen en de Commissie Nationale Herdenking 1940—'45 hebben aan de regeering adviezen uitgebracht over de aan staande jaariyksche herdenking van onze bevrijding. Deze adviezen zijn door den minis terraad aanvaard. Het is de bedoe ling aan alle inrichtingen van onder wijs te verzoeken op Zaterdag ochtend 3 Mei een speciaal lesuur te wijden aan de beteekenis van den stryd van ons volk, van den weder opbouw en onze nationale saam- hoorigheid. Op Zaterdagavond (ook op 3 Mei) zal de officieele' algemeene her denking plaats vinden van alle slachtoffers van den strijd in de ja ren 1940,45 zoowel van den geval len Nederlander, militair, zeeman en verzetsstrijder als den geallieerden soldaat, die voor en met óns streed. Naar de punten van herdenking, de militaire kerkhoven en de plaat sen waar de verzetsstrijders den dood vonden of begraven zyn, zal een z.g. stille tocht worden onder nomen. Op de plaats der plechtigheid zul len bloemen gestrooid worden en twee minuten van stilte worden be tracht. Des Zondags heeft de kerkelijke herdenking plaats en Maandag 5 Mei is de nationale feestdag. Vijftien internatio nale scheepvaartmaatschappijen zyn te Parijs bijeen gekomen. De z.g. „At lantische conferentie", die admini stratieve aangelegenheden zal be spreken, staat onder leiding van M. de Monchy van de Holland-Amerika iyn. DE SPOORWEGEN: Opbouw in sneltreinvaart. Te Amsterdam is een druk bezocht landelyk congres gehoudén van de vakgroep verpleging en verzorging van den Nederlandsch Christeiyxen Bond van Overheidspersoneel. Het congres werd geopend door den heer Ha verhoek, voorzitter van den groepsraad. De heer C. de Bruyn, secretaris van de vakgroep, hield een referaat over: „Moeilijkheden en mogelykheden in de verpleging". Spreker schetste de talrijke moeilijkheden, waarvoor ver- plegenden zich geplaatst zien en die veelal jeugdige personen afschrikken zich te wyden aan de verpleging, een beroep, dat niet als „doorgangshuis" moet worden beschouwd, maar als 'n „blijvende levenstaak", ondanks het feit, dat het verplegend personeel slecht gesalarieerd wordt. Die salarieering moet beter wor den, wil men het groote tekort aan verplegend personeel aanvullen. Een bevredigende pensioen- en vacantieregeling moet worden nage streefd. Na de pauze ging de vergadering over tot bespreking van het referaat en vaststelling van de daaruit ge trokken conclusies. Hierin worden voorstellen gedaan ter verbetering van de sociale positie van het gehee- le verplegend personeel. De bond acht een vooropleiding beslist noodzake lijk, zoowel voor diploma A als B. Deze vooropleiding mag echter niet langer duren dan 3 maanden en de leerlingen dienen gesalarieerd te worden als le jaars, teneinde het werk ook voor goede krachten uit fi nancieel zwakkere kringen aantrek kelijk te maken. Het congres acht echter de zg. „Rotterdamsche rege ling", waarby leerlingen van 18 tot 90 jaetr in üc «u»aui luwn»s laten, onjuist en wyst haar nadruk kelijk af, omdat naar zyn meening leerling-verplegenden van zulk een jeugdigen leeftyd niet volkomen de groote verantwoording van hun taak kunnen beseffen. Het congres stelt voor in de toe komst ook leerlingen, die alleen maar lager onderwys hebben genoten, toe te laten tot de opleiding. Tenslotte zyn in de conclusies een reeks voorstellen vervat ten aanzien van de salarieering en vacantierege ling van het verplegend personeel. HET AANTAI. JEUGDIGE GEDETINEERDEN. De minister van Justitie heeft ter inlossing van zyn toezegging in de Memorie van Antwoord op het voor- loopig verslag op de begrooting van Justitie aan de Eerste Kamer doen toekomen een naar kampen gesplitst overzicht van de gedetineerden op 26 Januari 1947, die op of na 1 Januari 1923 geboren zyn. Het aantal diergenen, die geboren zijn tusschen 1 Januari 1923 en 31 December 1924 bedraagt 2323 en het aantal van hen, die na 1 Januari 1925 geboren zyn: 1818. Totaal: 4141. Het totaal aantal op genoemd tyd- stip in kampen gedetineerde jeugdige vrouwen bedraagt 196. Bij de plannen voor het bouwen van stations wordt er rekening mede gehou. den, dat stagnatie bij de in. en uitgangen der geboutoen steeds moet kunnen worden voorkomen. Voorvallen als de foto toont sullen dtis voorgoed tot het verleden behooren. De Nederlandsche uitzendingen van de Fransche Radio, die tot nu toe dagelijks via Limoges werden uit gezonden zullen met ingang van 3 Maart via den veel sterkeren Luxem- burg.zender op 1293 meter worden uitgezonden. De Fransche staat moet zich hiervoor groote financi- eele offers getroosten, in verband waarmede de uitzendingen, die dage lijks van 22.30 tot 22.45 uur zullen plaats vinden, bijzonder goed ver zorgd worden. Verschillende perso nen uit het Fransche cultureele le ven, zooals Georges Duhamel, Pierre Lothe, de regisseur Delanoy, Profes sor Polonovski en de chirurg Chau- chard zullen aan de uitzendingen die ten doel hebben de culturreele be trekkingen tusschen Nederland cc Frankrijk te onderhouden en te ver. stevlgen, medewerken. Een Urker familie in een ziekenhuis te Zwolle Hevige sneeuwstormen over Ame land maakten het gisteren voor het legervliegtuig, dat regelmatig de verbinding met het vasteland onder houdt, onmogeiyk op het landings terrein by Hollum te dalen. Ook de Waddenzee is nu volkomen onbruik baar. Sinds 24 Februari hebben de bewoners van het eiland geen post meer ontvangen. De verbinding tus schen de dorpen is zeer slecht en de geheele bevolking is opgeroepen voor Eet sneeuwvrij maken der wegen. De melkauto's van de melkfabriek te Hollum zijn op verschillende plaatsen blijven steken, zoodgit een groot gedeelte van de melk niet aan de fabriek kon worden afgeleverd. Vorige week is een aantal em- ployé's van de Urker Stoomboot- maatschappy, welke maatschappy voor het postvervoer moet zorgen per slede, waarvoor een paard ge spannen was, naar de gestrande auto vertrokken. De auto kon ter plaatse echter niet gerepareerd worden. De zakken met post, welke zich nog ln de auto bevonden, werden op de sle de geladen en eerst gisteravond om negen uur kwam de expeditie weer op Urk aan. Een groot aantal Urkers vertoeft aan den vasten wal en wacht op vervoersmogelykheden naar Urk. Zoo vertoeft o.m. te Zwolle in het R. K. Ziekenhuis een familie, bestaande uit negen perso nen van wie de moeder ziek Is. Ook de acht gezonde leden van de familie zyn door de directie tydeiyk opgeno men in afwachting van een ver- voergelegenheid naar hun woon plaats. Een kleine troost voor de geïsoleerde Urkers ls het feit, dat de Bestekken van het laatste gedeelte van de te maken weg tusschen Urk en Emmeloord gereed zyn en de aan besteding kan plaats hebben. Luit. ter zee le klasse J. W. Caspers, bracht met de Jan van Galenuit Z..W. Borneo een Gibon-aapje mee, en schonk dit aan ,^.rtis", tcaar het zich reeds best thuis voelt. Reeds 9 weken in het ijs gekluisterd (Van onzen specialen verslaggever Moeizaam, in gestagen tred, de gebruinde koppen gebogen en de sterke ruggen gekromd, gaan zij voort. In tegengestelde richting. De schipper en zijn knecht. De een met de jaaglijn rond de borst, de ander met den knop van den vaarboom tegen den schouder. Benige kinderen spelen aan dek. De dochter houdt het roer en de schippersvrouw hangt de toasch te drogen in de milde voorjaarszon. Typisch Hollandsch beeld, dat echter naarmate de techniek vorderde, zeldzamer is geworden. Nu. door de aanhoudende vorst, de binnenscheepvaart al sinds eind De cember is lamgelegd, hebben wij ons tot bevoegde instanties gewend om eens wat bijzonderheden over dezen bedryf stak te kunnen vermelden.De binnenscheepvaart heeft in ons land altijd een voorname plaats inge nomen. De koopmansgeest der Hol landers, die velen over groote zeeën naar verre vreemde landen voerde, heeft den minder avontuurlijken, bin nen de grenzen van het vaderland, ook altyd een middel van bestaan ge boden. Had iemand een schip en wist hy van aanpakken, dan was hem een dikke dagelyksche boterham verzekerd. Maar welk bedryf. dat vroeger floreerde, is in de crisisjaren en later door den oorlog, niet achter uitgegaan FRANK EN VRU DOOR HOLLAND Voor 1933 mocht iedereen vry varen, waarheen hy maar wilde. Hij kon een lijndienst tusschen twee of meer plaatsen onderhouden en was dan beurtschipper. Maar ook kon hy zich aansluiten by hen, die het ge heele land doorvoeren en die te zamen de wildo vaart uitmaakten. In 1929 werd het Nederlandsch Binnenvaart bureau opgericht, dat de geheelo bourtvaart organiseerde en cfe belangen der beurt vaartonder nemingen behartigde. De wilde vaart daarentegen is altijd min of ipeer „wild" gebleven, al is in den loop der tyden gepoogd, ook aan deze groep een meer organisatorisch karakter to geven. Naast de beurtvaart en de wilde vaart hebben we ook nog de Inter nationale Binnenscheepvaart op Bel- Së, Duitschland en Zwitserland Deze k heeft zich echter na den oorlog nog niet kunnen herstellen en we zullen daar nu niet verder op ingaan. AAN BANDEN GELEGD Toen nu de crisis uitbrak is deze ook aan de binnenscheepvaart niet ongemerkt voorbijgegaan. Om tot een evenredige vrachtverdeeling te komen, werd de geheele vaart aan een vergunningstelsel onderworpen. Over het geheele land werden Be- vrachtingsoommissies ingesteld (die thans als commissariaten onder het Departement van Verkeer ressor teeren) die voor uitreiking der ver gunningen zorg dragen. Er werden voor de wilde vaart tarieven voorge schreven. De beurtvaart werd, even als het overige bedryfsleven tydens den oorlog aan maximumtarieven ge. bonden beurtvaarttarief 1942) zeilschepen, deze werden ^Sïer verdrongen door stoomschepen, die op hun beurt weer het „water" moesten ruimen voor de gemotori seerde schepen. De noodzaak van overlading werd over ALS een van uw kinderen jarig is, organiseer dan een gezel lig verjaardagspartytje. Veel moe ders zien tegen de kosten en moeite op, maar het plezier, dat U zelf aan een geslaagd kinder feestje beleeft, weegt ruimschoots op tegen de moe.te van een of twee avonden voorbereiding. Vermijd snoepgoed, dat kleeft, want in minder dan geen tijd zien de kinderen zoowel als het meu bilair er smoezelig uit. Een ver jaardagstaart, 'n vruchtenslaatje, wat koekjes en limonade en U bent klaar, althans wat de versnaperin gen betreft. Bent U in het gelukkige be zit van een frigidai. re, dan is ijs altyd een bijzondere at tractie. U maakt een dunne vanille- vla, die U laat be vriezen in de koel- bakjes van uw fri- gidaire. Een paar vruchtjes uit blik er op, een wafeltje, en de kinderen zullen er verrukt mee zyn. Van crêpe papier maakt U feestmut- sen, en eventueel halve maskers, die SvesS.'Mer^Mp U grappige figuurtjes of letters, dié desgewenscht op een veilig heidsspeld kunnen worden beves tigd en dus dienst doen als bro che. De tafel versiert U aardig met crêpe papder en een tje. Het schrijven van officieele uitnood gmgen, op een briefkaart, voorzien van een teckemngetje or een knipsel uit een of anoer tijd schrift, is de voorpret voor de ja- riee zelf. TJ moet het feestje niet te lang maken, het gevaar la dan altyd groot, dat ze zich gaan vervelen en het geheel als een nachtkaars uitgaat. Van twee tot vyf is be- slist lang genoeg, cn U zult uw handen vol hebben om de snuiters 3 volle uren bez.g te houden. AARDIGE SPELLETJES. EEN aardig spelletje is spreek woorden combineeren. Van te voren dient U een zoo groot mo gelijk aantal spreekwoorden op een stuk papier te schryven, waarna U elk spreekwoord door midden knipt. U krygt dan twee stukjes papier, ieder voorzien van een half spreekwoord. Al deze halve spreekwoorden worden dooreengeschud en door de heele kamer verspreid. De taak van de kinderen is nu deze helften by el. kaar te zoeken. Een papiertje mag pas worden opgenomen, als hot kind weet waar de andere helft ligt. zyn alle papiertjes ver dienen, dan wordt het heele stel om de tafel gezet, en ieder leest voor welke spreekwoorden hy heeft. Foutief gecombineerden tel len natuuriyk niet mee. Prijswin naar is hy. die het grootste aan tal byecn heeft. Een ander spel, waar ze wel een half uurtje mee zoet zyn is „plaatsnamen". Ieder schrijft op een vel papier zoo veel mogeiyk plaatsnamen ln Nederland, die beginnen met een bepaalde let ter. In het begin vliegen de pot- looden over het papier, maar na een paar minuten wordt het al moeiiyker. Een spelletje, waar elk kind dol op is, is „standbeeld maken". Een van de kinderen wordt op een stoel gezet. Hy stelt een standbeeld voor, waaraan nog „gewerkt" moet worden, en alle- andere kinderen mogen op hun beurt iets aan houding of uiter- ïyk veranderen. Hoe origlneeler U het middagje maakt, des te meer plezier zullen de kinderen hebben. Volgens de „Nctv York Times" zouden dc eerste pogingen om ge. bruik te maken van atoom-ener gie voor het aandrijven van vlieg- tuigen reeds in I9hc in de Ver- ccnigde Staten zijn begonnen. Het blad merkt op, dat het eerste door atoomkracht voortbewogen vliegtuig draadloos bestuurd moet worden. Om den piloot te- ?en de doodclykc uitstralingen te cschermcn, zou het vliegtuig zoo zwaar worden, dat het maar heel beperkt zou kunnen worden gebruikt. echter de reden, waarom veel beurt schippers zich in latere jaren, toen het goederenvervoer langs den weg als concurrent ging optreden, auto's hebben aangeschaft om eveneens „huls-aan.huls" vervoer te verrich ten. Op korte trajecten en wanneer het stukgoed betreft, is dc auto vaak economischer gebleken. Van de beurt- vaartvloot, die voor den oorlog uit 1800 schepen bestond, worden er thans nog ca. 35 vermist. Omdat de beurtvaalt moet worden gezien als verlengstuk van de zeevaart. Is het begrypelyk. dat zh het peil van v or den oorlog nog niet heeft bereikt. Hoe bemachtigt een schipper van de wilde vaart zyn lading? vrceger ging dat via relaties, maar sinds het vergunningstelsel ls ingevoerd, wor den de vrachten op de schippersbeur. zen verdeeld. Valt een schipper er gens binnen dan meldt hy zich aan ao Schippersbeurs en krygt daar een nummer. Dan ls het wachten, soms dagen lang. Is hn eindelijk ;ian do beurt, dan laadt ny de vracht, die achter znn nummer vermeldt staat en vertrekt. De schepen van de wilde vaart rijn van zeer uiteenloopende typen. Er zyn groote 200500 tons schepen, die gesleept moeten worden, maar daarnaast is er ook veel klein goed. Ondanks het feit, dat de capa citeit der vloot kleiner is dan voor 1940. is er in het afgeloopen jaar naar verhouding meer vervoerd. Het ziet er naar uit, dat het verlies dat ontstaan is door de aanhoudende vorst, dit jaar niet meer ls goed le maken. Concurreercnde bedrijven als „spoorwegen" en „goederenvervoer langs den weg" zorgen thans wel. dat de meeste goederen hun plaats van bestemming bereiken. Vooral de laatste groep, die een groot aantal auto's op den weg heeft, die voor lage prijzen op Declen zyn gekocht, kun nen op 't oogenbllk tegen concur reercnde tarieven werken. Aan het ongeregelde wegvervoer zal echter, wil men geordende ver krijgen beperkende bepalingen moe- worden gesteld. Ook schepen, Eet vervoer te water te ver kiezen ls boven dat door dure auto's. Deze factor dient zeer zwaar te wegen by de toewyzing van deviezen aan het vervoerswezen op den weg, zoolang onze deviezenpositie nog zoo slecht is. IJSCELDRECELING Zoolang als thans de vaart heeft stil gelegen is haast nooit voorge komen. Het personeel van de beurt vaart krygt gedurende deze vorst periode ca. 80% van zyn loon uitge keerd. waarvan een deel door het Rijk wordt vergoed. De regeling hier van is geheel ln handen van het Ne derlandsch Binnenscheepvaart bureau. Het personeel van de wilde vaart wordt dezen tyd ln de steunregeling opgenomen. Wanneer nu straks de dool in valt zal door den Rijkswaterstaat in samenwerking met dien Prov. Water staat en particuliere ysbestrijdlngs- vcreeyigingen dadelijk worden be gonnen het ys te breken. Vast staat wel, dat bij geopende vaart, de bin nenscheepvaart onmiddeliyk haar oude positie weer zal innemen, omdat het vervoer te water nu eenmaal, in een waterland als het onze, in de meeste gevallen met de laagste kos ten kan werken. De vooruitzichten van de wilde vaart zyn niet onver deeld gunstig. Er zal, ln het byzonder ten opzichte van de kleinere schepen, sterk moeten worden gesaneerd, wil er straks voor hen nog een behooriyk bestaan ln dc vaart zitten. Byna negen weken is de vaart nu al gestremd. Het is dus begrHpelyk, dait alle belanghebbenden met ver langen naar de dooi uitzien. Een schipper aan den wal, of op een in het ijs-zittend schip, ls niets gedaan. Maar eens zal het gaan dooien en dan zullen de schepen het Hollandsch landschap weer doorkruisen. Beurt schippers en .wilde" schippers. Maay het z(jn toch allemaal schippers. Federaal statuut in België? Donderdagavond ls door 21 parle mentsleden van de Labourparty een verklaring geteekend, waarin zy te kennen geven, dat zy leden zyn van dc Beweging voor een Federale We- reldregeering, welke beweging ln Octobcr 1946 te Luxemburg "is ge sticht. „Van deze parlementsleden en an deren". aldus gaat de verklaring voort ..zal 'n delegatie worden geko zen om dc conferentie van de Ver- eenlgde Europeesche Federalisten, welke 12 April te Amsterdam zal be ginnen, by ie wonen". In België heeft de Waalsche parle- mentsgroep den tekst goedgekeurd van een voorstel tot grondwc» ie. nlng, dat ten doel heeft het ln- i een federaal statuut te schenken België zou volgens dit voorstel gesplitst xnoeten worden ln drie deelen. ni. Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 3