NIEUWE MODERNE STATIONS
Spoorwegen willen Utiliteitsgebouwen
Het organiseeren van een kinderfeestje
in het Zuiden en het Oosten
n#
Rotterdam wordt
niet vergeten
ec«
onzer
Moeilijkheden en mogelijk
heden in de verpleging
Nederlandsche uitzendingen
voor Fransche Radio
Ameland en Urk volkomen
geïsoleerd
Schippers wachten op den dooi
Europeesche Federalisten
te Amsterdam
r"I
OPBOUW IN
SNELTREIN-
I VAART
MISSCHIEN NOC DIT JAAR:
(Van onzen specialen verslaggever.)
Hengelo, Zutphen, Enschedé en Roosendaal, vermeldt het werk-
rooster van de Nederlandsche Spoorwegen. Daar zullen stations
worden gebouwd, als het mogelijk is nog dit jaar, maar in ieder geval
■j' zoo spoedig mogelijk.
Ja. de Spoorwegen, waar men toch zijn handen vol heeft met de hulp
jij den kolenslag, waar nog den laatsten tijd per minuut moest worden
nagegaan hoe het ondanks vorst en sneeuwval met den treinenloop
yond, zijn zoo veelzijdig ingesteld, dat te midden van alle drukte
in deze dagen en maanden hard aan de nabije toekomst kan worden
gewerkt.
vai
Veel kwaad heeft de oorlog ge
daan aan het geweldige complex der
S'ederlandsche Spoorwegen. Het was
fcn taak, alleen te volbrengen door
reus, om na de bevrijding den
iott aan de pakken en voorlooplg
Tan wel „volgens plan" op te hou
der, mi. Het leger werkers bij de Spoor
wegen heeft echter bewezen, wat er
dit op korten tertftyn!) kan wor-
be- len bereikt, waneer de leiding goed
P»'!® en de volgelingen wilskrachtig zijn.
Iet plan van actie dwingt tot steeds
Tootere bewondering.
ede. Het is de moeite waard zijn aan-
acht te richten op een object, dat
oor velen van bete®kenis zal blijken
zijn: den bouw van stations.
)aarby is het echter noodig eerst na
e gaan, wat er voor den architect
..f an te pas komt, alvorens hij een
eflnltier plan kan maken. Hij moet
ekening houden met drie zeer be-
ei' tngrijke punten: de hoogte waarop
et terrein ligt, de oppervlakte van
e gronden, waarop het station zal
IK trryzen en den loop van de hoofd-
Jln erkeerswegen ter plaatse.
D<
Krtn.
teil
tatc<
O k: j;
10 kj
oeld
ji
ver
k<
gieri
:htb
eid
KRUISING EN STRAAT
NIVEAU
Bepalen we ons tot het eenvoudig-
:e geval (de sporen liggen even
)og als de directe omgeving), dan
.vit zich een groot nadeel voor. Een
ruising van ae sporen wordt nood-
aak. Deze kan worden voorkomen
ct>|oor het maken van bruggen, maar
praktijk heeft aangetoond, dat
L> n kruising bij de toenemende
?ctrlsche tractie steeds moeilijker
_an worden toegepast. Bij stations
l'i" in geëlectrificeerde lijnen worden
enk gevaren ondervangen door het
ouwen van tunnels (we denken aan
.-loog-Zaandijk en Krommenie-Assen-
31 J< f'ttV
Vraagt men den architecten van
Nederlandsche Sporwegen naar
iv.:, voorkeur, dan houden zij het
de ligging van sporen boven het
natnlveau (ongeveer vier meter).
Arnhem zal dit worden bereikt
r het plein, waarop het nieuwe
tation zal worden gebouwd, af te
v/en tot tunnelniveau.
'Je architecten vragen om ruimte.
Het is van het grootste belang, dat
„armslag" hebben bij hun ont-
rp. Zij kunnen dan alle mogelijk-
leden gebruiken voor het aantal en
Ie breedte van de perrons, het in-
L'ensi Seelen van het plein vóór het station
_40- in de aanpassing aan den plaatse-
ij *en toestand.
'oor het verkrijgen van de gun-
.«.r ';:te oplossing is er een' stevig
contact met Wederopbouw en andere
'vueentelijke instanties. Juist bij het
1100 or'.werpen van een plein voor een
ntation legt de plaatselijke situatie
leel wat gewicht in de schaal. Te-
echt wordt het voorplein een mag-
leet genoemd, die al het verkeer aan-
;rekt: voetgangers, fietsers.
wa van trams en troleybussen. van
-.ijli"' en taxi's.
OMDAT WIT RECHTS
HOUDEN
Wij houden rechts. Dit feit is zoo
belangrijk, dal de moderne sta.
tinnsbouw er op is gebaseerd.
De plaatskaartenbureaux van de
itfuice stations zullen rechts van
>0 de*tinoang toorden gebouwd. Bi)
:t Ug orontere complexen zullen meer.
d' re in- en uitgangen worden ae.
prnjecteerd, om bij voorbaat elke
overlast te voorkomen.
Kas
elfC
U' ani
Thans nog Iets over de perrons: de
n aa dte biervan is afhankelyk van de
t r mogelykheden. De nleu-
VT° perrons zullen echter minstens
'alf meter breed moeten zijn.
'Ver het algemeen wordt bij de
•derlandsche Spoorwegen het
andpunt ingenomen, dat de archl-
ten niet gebonden moeten zijn en
"k niet behoeven te zijn aan de
lsarcliltectuur. ..Geen architecto-
ih geval maar een utiliteitsge-
redeneert men. Als voorbeeld
teemt men het station in Florence,
zeer modern, stalen gebouw te-
over de beroemde historische
ta Maria Novella. Zonder het
stadsbeeld te schaden is daar een
alleszins bevredigend geheel verkre
gen.
Wy hebben in het begin van dit
overzicht de plannen voor eenlge
plaatsen in Overysel. Gelderland en
Noord-Brabant gememoreerd. Wan
neer het werk daar gereed is zullen
Arnhem en Nymegen zoo spoedig
mogelijk volgen. In de komende
jaren zullen ook Den Helder en Die-
ren-Doesburg aan de beurt komen.
Het werkprogramma vermeldt na
melijk niet alleen nieuwe stations
waar do oude door den oorlog zyn
vernield, maar ook vervanging van
4nkele zeer verouderde complexen.
Op 3 Mei een wijdingsuur
op scholen
De commissie voor de viering van
nationale gedenk- en feestdagen en
de Commissie Nationale Herdenking
1940—'45 hebben aan de regeering
adviezen uitgebracht over de aan
staande jaariyksche herdenking van
onze bevrijding.
Deze adviezen zijn door den minis
terraad aanvaard. Het is de bedoe
ling aan alle inrichtingen van onder
wijs te verzoeken op Zaterdag
ochtend 3 Mei een speciaal lesuur te
wijden aan de beteekenis van den
stryd van ons volk, van den weder
opbouw en onze nationale saam-
hoorigheid.
Op Zaterdagavond (ook op 3 Mei)
zal de officieele' algemeene her
denking plaats vinden van alle
slachtoffers van den strijd in de ja
ren 1940,45 zoowel van den geval
len Nederlander, militair, zeeman en
verzetsstrijder als den geallieerden
soldaat, die voor en met óns streed.
Naar de punten van herdenking,
de militaire kerkhoven en de plaat
sen waar de verzetsstrijders den
dood vonden of begraven zyn, zal
een z.g. stille tocht worden onder
nomen.
Op de plaats der plechtigheid zul
len bloemen gestrooid worden en
twee minuten van stilte worden be
tracht.
Des Zondags heeft de kerkelijke
herdenking plaats en Maandag 5
Mei is de nationale feestdag.
Vijftien internatio
nale scheepvaartmaatschappijen zyn
te Parijs bijeen gekomen. De z.g. „At
lantische conferentie", die admini
stratieve aangelegenheden zal be
spreken, staat onder leiding van M.
de Monchy van de Holland-Amerika
iyn.
DE SPOORWEGEN:
Opbouw in sneltreinvaart.
Te Amsterdam is een druk bezocht
landelyk congres gehoudén van de
vakgroep verpleging en verzorging
van den Nederlandsch Christeiyxen
Bond van Overheidspersoneel. Het
congres werd geopend door den heer
Ha verhoek, voorzitter van den
groepsraad.
De heer C. de Bruyn, secretaris van
de vakgroep, hield een referaat over:
„Moeilijkheden en mogelykheden in
de verpleging". Spreker schetste de
talrijke moeilijkheden, waarvoor ver-
plegenden zich geplaatst zien en die
veelal jeugdige personen afschrikken
zich te wyden aan de verpleging, een
beroep, dat niet als „doorgangshuis"
moet worden beschouwd, maar als 'n
„blijvende levenstaak", ondanks het
feit, dat het verplegend personeel
slecht gesalarieerd wordt.
Die salarieering moet beter wor
den, wil men het groote tekort aan
verplegend personeel aanvullen.
Een bevredigende pensioen- en
vacantieregeling moet worden nage
streefd.
Na de pauze ging de vergadering
over tot bespreking van het referaat
en vaststelling van de daaruit ge
trokken conclusies. Hierin worden
voorstellen gedaan ter verbetering
van de sociale positie van het gehee-
le verplegend personeel. De bond acht
een vooropleiding beslist noodzake
lijk, zoowel voor diploma A als B.
Deze vooropleiding mag echter niet
langer duren dan 3 maanden en de
leerlingen dienen gesalarieerd te
worden als le jaars, teneinde het
werk ook voor goede krachten uit fi
nancieel zwakkere kringen aantrek
kelijk te maken. Het congres acht
echter de zg. „Rotterdamsche rege
ling", waarby leerlingen van 18 tot
90 jaetr in üc «u»aui luwn»s
laten, onjuist en wyst haar nadruk
kelijk af, omdat naar zyn meening
leerling-verplegenden van zulk een
jeugdigen leeftyd niet volkomen de
groote verantwoording van hun taak
kunnen beseffen.
Het congres stelt voor in de toe
komst ook leerlingen, die alleen maar
lager onderwys hebben genoten, toe
te laten tot de opleiding.
Tenslotte zyn in de conclusies een
reeks voorstellen vervat ten aanzien
van de salarieering en vacantierege
ling van het verplegend personeel.
HET AANTAI. JEUGDIGE
GEDETINEERDEN.
De minister van Justitie heeft ter
inlossing van zyn toezegging in de
Memorie van Antwoord op het voor-
loopig verslag op de begrooting van
Justitie aan de Eerste Kamer doen
toekomen een naar kampen gesplitst
overzicht van de gedetineerden op 26
Januari 1947, die op of na 1 Januari
1923 geboren zyn.
Het aantal diergenen, die geboren
zijn tusschen 1 Januari 1923 en 31
December 1924 bedraagt 2323 en het
aantal van hen, die na 1 Januari 1925
geboren zyn: 1818. Totaal: 4141.
Het totaal aantal op genoemd tyd-
stip in kampen gedetineerde jeugdige
vrouwen bedraagt 196.
Bij de plannen voor het bouwen van stations wordt er rekening mede gehou.
den, dat stagnatie bij de in. en uitgangen der geboutoen steeds moet kunnen
worden voorkomen. Voorvallen als de foto toont sullen dtis voorgoed tot het
verleden behooren.
De Nederlandsche uitzendingen
van de Fransche Radio, die tot nu
toe dagelijks via Limoges werden uit
gezonden zullen met ingang van 3
Maart via den veel sterkeren Luxem-
burg.zender op 1293 meter worden
uitgezonden. De Fransche staat
moet zich hiervoor groote financi-
eele offers getroosten, in verband
waarmede de uitzendingen, die dage
lijks van 22.30 tot 22.45 uur zullen
plaats vinden, bijzonder goed ver
zorgd worden. Verschillende perso
nen uit het Fransche cultureele le
ven, zooals Georges Duhamel, Pierre
Lothe, de regisseur Delanoy, Profes
sor Polonovski en de chirurg Chau-
chard zullen aan de uitzendingen
die ten doel hebben de culturreele be
trekkingen tusschen Nederland cc
Frankrijk te onderhouden en te ver.
stevlgen, medewerken.
Een Urker familie in een ziekenhuis
te Zwolle
Hevige sneeuwstormen over Ame
land maakten het gisteren voor het
legervliegtuig, dat regelmatig de
verbinding met het vasteland onder
houdt, onmogeiyk op het landings
terrein by Hollum te dalen. Ook de
Waddenzee is nu volkomen onbruik
baar. Sinds 24 Februari hebben de
bewoners van het eiland geen post
meer ontvangen. De verbinding tus
schen de dorpen is zeer slecht en de
geheele bevolking is opgeroepen voor
Eet sneeuwvrij maken der wegen.
De melkauto's van de melkfabriek
te Hollum zijn op verschillende
plaatsen blijven steken, zoodgit een
groot gedeelte van de melk niet aan
de fabriek kon worden afgeleverd.
Vorige week is een aantal em-
ployé's van de Urker Stoomboot-
maatschappy, welke maatschappy
voor het postvervoer moet zorgen
per slede, waarvoor een paard ge
spannen was, naar de gestrande auto
vertrokken. De auto kon ter plaatse
echter niet gerepareerd worden. De
zakken met post, welke zich nog ln
de auto bevonden, werden op de sle
de geladen en eerst gisteravond om
negen uur kwam de expeditie weer
op Urk aan. Een groot aantal Urkers
vertoeft aan den vasten wal en
wacht op vervoersmogelykheden
naar Urk. Zoo vertoeft o.m. te
Zwolle in het R. K. Ziekenhuis een
familie, bestaande uit negen perso
nen van wie de moeder ziek Is. Ook
de acht gezonde leden van de familie
zyn door de directie tydeiyk opgeno
men in afwachting van een ver-
voergelegenheid naar hun woon
plaats. Een kleine troost voor de
geïsoleerde Urkers ls het feit, dat de
Bestekken van het laatste gedeelte
van de te maken weg tusschen Urk
en Emmeloord gereed zyn en de aan
besteding kan plaats hebben.
Luit. ter zee le klasse J. W. Caspers,
bracht met de Jan van Galenuit
Z..W. Borneo een Gibon-aapje mee,
en schonk dit aan ,^.rtis", tcaar het
zich reeds best thuis voelt.
Reeds 9 weken in het ijs gekluisterd
(Van onzen specialen verslaggever
Moeizaam, in gestagen tred, de gebruinde koppen gebogen en de sterke
ruggen gekromd, gaan zij voort. In tegengestelde richting. De schipper en
zijn knecht. De een met de jaaglijn rond de borst, de ander met den knop
van den vaarboom tegen den schouder. Benige kinderen spelen aan dek. De
dochter houdt het roer en de schippersvrouw hangt de toasch te drogen in
de milde voorjaarszon. Typisch Hollandsch beeld, dat echter naarmate de
techniek vorderde, zeldzamer is geworden.
Nu. door de aanhoudende vorst, de
binnenscheepvaart al sinds eind De
cember is lamgelegd, hebben wij ons
tot bevoegde instanties gewend om
eens wat bijzonderheden over dezen
bedryf stak te kunnen vermelden.De
binnenscheepvaart heeft in ons land
altijd een voorname plaats inge
nomen. De koopmansgeest der Hol
landers, die velen over groote zeeën
naar verre vreemde landen voerde,
heeft den minder avontuurlijken, bin
nen de grenzen van het vaderland,
ook altyd een middel van bestaan ge
boden. Had iemand een schip en
wist hy van aanpakken, dan was hem
een dikke dagelyksche boterham
verzekerd. Maar welk bedryf. dat
vroeger floreerde, is in de crisisjaren
en later door den oorlog, niet achter
uitgegaan
FRANK EN VRU DOOR
HOLLAND
Voor 1933 mocht iedereen vry
varen, waarheen hy maar wilde. Hij
kon een lijndienst tusschen twee of
meer plaatsen onderhouden en was
dan beurtschipper. Maar ook kon hy
zich aansluiten by hen, die het ge
heele land doorvoeren en die te zamen
de wildo vaart uitmaakten.
In 1929 werd het Nederlandsch
Binnenvaart bureau opgericht, dat de
geheelo bourtvaart organiseerde en
cfe belangen der beurt vaartonder
nemingen behartigde. De wilde vaart
daarentegen is altijd min of ipeer
„wild" gebleven, al is in den loop der
tyden gepoogd, ook aan deze groep
een meer organisatorisch karakter
to geven.
Naast de beurtvaart en de wilde
vaart hebben we ook nog de Inter
nationale Binnenscheepvaart op Bel-
Së, Duitschland en Zwitserland Deze
k heeft zich echter na den oorlog
nog niet kunnen herstellen en we
zullen daar nu niet verder op ingaan.
AAN BANDEN GELEGD
Toen nu de crisis uitbrak is deze
ook aan de binnenscheepvaart niet
ongemerkt voorbijgegaan. Om tot
een evenredige vrachtverdeeling te
komen, werd de geheele vaart aan
een vergunningstelsel onderworpen.
Over het geheele land werden Be-
vrachtingsoommissies ingesteld (die
thans als commissariaten onder het
Departement van Verkeer ressor
teeren) die voor uitreiking der ver
gunningen zorg dragen. Er werden
voor de wilde vaart tarieven voorge
schreven. De beurtvaart werd, even
als het overige bedryfsleven tydens
den oorlog aan maximumtarieven ge.
bonden beurtvaarttarief 1942)
zeilschepen, deze werden ^Sïer
verdrongen door stoomschepen, die
op hun beurt weer het „water"
moesten ruimen voor de gemotori
seerde schepen.
De noodzaak van overlading werd
over
ALS een van uw kinderen jarig
is, organiseer dan een gezel
lig verjaardagspartytje. Veel moe
ders zien tegen de kosten en
moeite op, maar het plezier, dat
U zelf aan een geslaagd kinder
feestje beleeft, weegt ruimschoots
op tegen de moe.te van een of
twee avonden voorbereiding.
Vermijd snoepgoed, dat kleeft,
want in minder dan geen tijd zien
de kinderen zoowel als het meu
bilair er smoezelig uit. Een ver
jaardagstaart, 'n vruchtenslaatje,
wat koekjes en limonade en U
bent klaar, althans
wat de versnaperin
gen betreft. Bent U
in het gelukkige be
zit van een frigidai.
re, dan is ijs altyd
een bijzondere at
tractie. U maakt
een dunne vanille-
vla, die U laat be
vriezen in de koel-
bakjes van uw fri-
gidaire. Een paar
vruchtjes uit blik er
op, een wafeltje, en
de kinderen zullen
er verrukt mee zyn.
Van crêpe papier
maakt U feestmut-
sen, en eventueel
halve maskers, die
SvesS.'Mer^Mp
U grappige figuurtjes of letters,
dié desgewenscht op een veilig
heidsspeld kunnen worden beves
tigd en dus dienst doen als bro
che. De tafel versiert U aardig
met crêpe papder en een
tje. Het schrijven van officieele
uitnood gmgen, op een briefkaart,
voorzien van een teckemngetje or
een knipsel uit een of anoer tijd
schrift, is de voorpret voor de ja-
riee zelf.
TJ moet het feestje niet te lang
maken, het gevaar la dan altyd
groot, dat ze zich gaan vervelen
en het geheel als een nachtkaars
uitgaat. Van twee tot vyf is be-
slist lang genoeg, cn U zult uw
handen vol hebben om de snuiters
3 volle uren bez.g te houden.
AARDIGE SPELLETJES.
EEN aardig spelletje is spreek
woorden combineeren. Van te
voren dient U een zoo groot mo
gelijk aantal spreekwoorden op
een stuk papier te schryven,
waarna U elk spreekwoord door
midden knipt. U krygt dan twee
stukjes papier, ieder voorzien van
een half spreekwoord. Al deze
halve spreekwoorden worden
dooreengeschud en door de heele
kamer verspreid. De taak van de
kinderen is nu deze helften by el.
kaar te zoeken. Een papiertje
mag pas worden opgenomen, als
hot kind weet waar de andere
helft ligt. zyn alle papiertjes ver
dienen, dan wordt het heele stel
om de tafel gezet, en ieder leest
voor welke spreekwoorden hy
heeft. Foutief gecombineerden tel
len natuuriyk niet mee. Prijswin
naar is hy. die het grootste aan
tal byecn heeft.
Een ander spel, waar ze wel een
half uurtje mee zoet zyn is
„plaatsnamen". Ieder schrijft op
een vel papier zoo veel mogeiyk
plaatsnamen ln Nederland, die
beginnen met een bepaalde let
ter. In het begin vliegen de pot-
looden over het papier, maar na
een paar minuten wordt het al
moeiiyker.
Een spelletje, waar elk kind
dol op is, is „standbeeld maken".
Een van de kinderen wordt op
een stoel gezet. Hy stelt een
standbeeld voor, waaraan nog
„gewerkt" moet worden, en alle-
andere kinderen mogen op hun
beurt iets aan houding of uiter-
ïyk veranderen.
Hoe origlneeler U het middagje
maakt, des te meer plezier zullen
de kinderen hebben.
Volgens de „Nctv York Times"
zouden dc eerste pogingen om ge.
bruik te maken van atoom-ener
gie voor het aandrijven van vlieg-
tuigen reeds in I9hc in de Ver-
ccnigde Staten zijn begonnen. Het
blad merkt op, dat het eerste
door atoomkracht voortbewogen
vliegtuig draadloos bestuurd
moet worden. Om den piloot te-
?en de doodclykc uitstralingen te
cschermcn, zou het vliegtuig
zoo zwaar worden, dat het maar
heel beperkt zou kunnen worden
gebruikt.
echter de reden, waarom veel beurt
schippers zich in latere jaren, toen
het goederenvervoer langs den weg
als concurrent ging optreden, auto's
hebben aangeschaft om eveneens
„huls-aan.huls" vervoer te verrich
ten. Op korte trajecten en wanneer
het stukgoed betreft, is dc auto vaak
economischer gebleken. Van de beurt-
vaartvloot, die voor den oorlog uit
1800 schepen bestond, worden er
thans nog ca. 35 vermist. Omdat de
beurtvaalt moet worden gezien als
verlengstuk van de zeevaart. Is het
begrypelyk. dat zh het peil van v or
den oorlog nog niet heeft bereikt.
Hoe bemachtigt een schipper van
de wilde vaart zyn lading? vrceger
ging dat via relaties, maar sinds het
vergunningstelsel ls ingevoerd, wor
den de vrachten op de schippersbeur.
zen verdeeld. Valt een schipper er
gens binnen dan meldt hy zich aan
ao Schippersbeurs en krygt daar een
nummer. Dan ls het wachten, soms
dagen lang. Is hn eindelijk ;ian do
beurt, dan laadt ny de vracht, die
achter znn nummer vermeldt staat
en vertrekt. De schepen van de wilde
vaart rijn van zeer uiteenloopende
typen. Er zyn groote 200500 tons
schepen, die gesleept moeten worden,
maar daarnaast is er ook veel klein
goed. Ondanks het feit, dat de capa
citeit der vloot kleiner is dan voor
1940. is er in het afgeloopen jaar
naar verhouding meer vervoerd.
Het ziet er naar uit, dat het verlies
dat ontstaan is door de aanhoudende
vorst, dit jaar niet meer ls goed le
maken. Concurreercnde bedrijven als
„spoorwegen" en „goederenvervoer
langs den weg" zorgen thans wel. dat
de meeste goederen hun plaats van
bestemming bereiken. Vooral de
laatste groep, die een groot aantal
auto's op den weg heeft, die voor lage
prijzen op Declen zyn gekocht, kun
nen op 't oogenbllk tegen concur
reercnde tarieven werken. Aan het
ongeregelde wegvervoer zal echter,
wil men geordende ver
krijgen beperkende bepalingen moe-
worden gesteld. Ook
schepen, Eet vervoer te water te ver
kiezen ls boven dat door dure auto's.
Deze factor dient zeer zwaar te
wegen by de toewyzing van deviezen
aan het vervoerswezen op den weg,
zoolang onze deviezenpositie nog
zoo slecht is.
IJSCELDRECELING
Zoolang als thans de vaart heeft
stil gelegen is haast nooit voorge
komen. Het personeel van de beurt
vaart krygt gedurende deze vorst
periode ca. 80% van zyn loon uitge
keerd. waarvan een deel door het
Rijk wordt vergoed. De regeling hier
van is geheel ln handen van het Ne
derlandsch Binnenscheepvaart bureau.
Het personeel van de wilde vaart
wordt dezen tyd ln de steunregeling
opgenomen.
Wanneer nu straks de dool in
valt zal door den Rijkswaterstaat in
samenwerking met dien Prov. Water
staat en particuliere ysbestrijdlngs-
vcreeyigingen dadelijk worden be
gonnen het ys te breken. Vast staat
wel, dat bij geopende vaart, de bin
nenscheepvaart onmiddeliyk haar
oude positie weer zal innemen, omdat
het vervoer te water nu eenmaal, in
een waterland als het onze, in de
meeste gevallen met de laagste kos
ten kan werken. De vooruitzichten
van de wilde vaart zyn niet onver
deeld gunstig. Er zal, ln het byzonder
ten opzichte van de kleinere schepen,
sterk moeten worden gesaneerd, wil er
straks voor hen nog een behooriyk
bestaan ln dc vaart zitten.
Byna negen weken is de vaart nu
al gestremd. Het is dus begrHpelyk,
dait alle belanghebbenden met ver
langen naar de dooi uitzien. Een
schipper aan den wal, of op een in
het ijs-zittend schip, ls niets gedaan.
Maar eens zal het gaan dooien en
dan zullen de schepen het Hollandsch
landschap weer doorkruisen. Beurt
schippers en .wilde" schippers. Maay
het z(jn toch allemaal schippers.
Federaal statuut in België?
Donderdagavond ls door 21 parle
mentsleden van de Labourparty een
verklaring geteekend, waarin zy te
kennen geven, dat zy leden zyn van
dc Beweging voor een Federale We-
reldregeering, welke beweging ln
Octobcr 1946 te Luxemburg "is ge
sticht.
„Van deze parlementsleden en an
deren". aldus gaat de verklaring
voort ..zal 'n delegatie worden geko
zen om dc conferentie van de Ver-
eenlgde Europeesche Federalisten,
welke 12 April te Amsterdam zal be
ginnen, by ie wonen".
In België heeft de Waalsche parle-
mentsgroep den tekst goedgekeurd
van een voorstel tot grondwc» ie.
nlng, dat ten doel heeft het ln- i een
federaal statuut te schenken België
zou volgens dit voorstel gesplitst
xnoeten worden ln drie deelen. ni.
Vlaanderen, Wallonië en Brussel.