Wat eten we Paasraadscl Achter de schermen der muziek in de Nieuwe Wereld Rodzinski versmaadt 85000 dollar per jaar! ONS POLDERLAND Pasen in de folklore GEEN ZACHT GEKOOKT EITJE Groot gerucht is ontstaan door het feit, dat Rodzinski, dirigent van het Philharmonisch orkest In New York, ontslag heeft genomen. Algemeen beschouwt men dit aJs het beste orkest in de Verenigde Staten en volgens Amerikanen is het waarsehyniyk „het fijnste or kest van de wereld". Rodzinski ging heen omdat de zakciyke leider van het orkest. Arthur Judson, Amerika'» grootste zakenman op het gebied der klassieke muziek, hem te veel belemmerde ln ztyn vrijheid. En die vrijheid is Rodzinski meer waard, dan de beste functie, die Amerika een musicus kan bieden. Een inkomen van 85-000 dollar interesseert hem niet! Hoe verwend de Amerikaanse bla den ook zyn met sensationele ver halen, zij brachten het geval Rod zinski zo groot mogelijk. Een uur, nadat de dirigent zyn besluit had ge nomen, zaten de journalisten al by hem thuis n hij ontving hen alsof zij gasten waren op een bruiloft in zijn vaderland Polen. Hy schonk wijn in en H-*!-*\ zijn vrouw, hak Poolse rond een ontslag Groot gerucht pasteitjes. ,.Ik haat Judson niet", zei Rodzins ki. „Ik heb geleerd niemand te ha ten. Maar ik voel me vry". Hij maak te een dansje door de kamer met zyn vijf en zeventig jarige moeder en riep Uit „Baboeshka. we gaan naar Chi- cago". Een groot dirigent Rodzinski werd in 1924 door Leo- pold Stokowski uitgenodigd om twee de dirigent te worden in Philadel- phia en verbleef sindsdien in Ame rika. Toscanini toonde in 1937 zijp waardering, toen hy hem voordroeg om het Salzburg-festival te leiden en sindsdien behoorde hij tot de groot sten. Hij kwam in 1943 naar New IYork. zyn opdracht was het Phil harmonisch orkest zijn oude roem te hergeven, nadat het sinds 1936, toen Toscanini aftrad als dirigent, veel van zijn glorie had ingeboet. Rodzinski pakte het orkest aan, als een sloper, die een groot gebouw laat afbreken. Het regende ontslagen. De goede verhoudingen - in het orkest waren hopeloos verstoord door onder linge nayver en daarom begon Rod zinski zijn musici nader tot elkaar te brengen. Een begrafenis in 1870 te Andoik Wullem en Grietje binne in de rouw, helkendal in 't zwart. Grietje doet er zwarte zaien kaper op mit de groate luifel. Ze stane klaar voor de begrafenis, zien je, van Grietjes Vader. Ze snoft de leste dage of tig en toch is ze bloid, dat ie nou maar haald is, nou is ie uit z*n laien, zoo'n harder. Depr kome ze den mit peerd en kar te Andoik an. Het sterrefhuis loikt wel een blindeman mit die la kens voor de glaze. In de weuning is de spiegel omkeerd: bai 'n dooie past gien oidelhoid. Ja, ja. zoa binne ze te Andoik. Doet Grietje goed, dat ze weer deres bai der fermilie is, alliendig te bot, dat Vader niet meer leeft. As domenie 'n hartig woordje spre ken het, hoor je wat gestommel in de hos, de anspreker vanzellef mit z'n begrafenisgezicht, en mit 'n graf stem verkondigt ie, dat „de toid ver streken is". Nou wordt de kist deur de bure het huis uitdroegen en op de bc ewagen zet. weer guster 't hooi nag mge reden is, maar, hai is van- Zellet goed ofskrobd. Een laken word', er over *le kist loid en dèn neme de nc€ste bloedverwante plaas an t houfdenend. De veerdere fermilie zit meer nei 't onderend toe. Bure en vriend loupe mee in de sombere stoet, lienigan nei 't kerrekhof. Grietje Voelt er niks op der gemak. Is 't ok niet bar. op de doadkist van je Va der te zitten, maar, ja, hier, te An doik, houwc ze nag altoid an 't ouwe Vast Nei de begrafenis keere ze allegaar nei t sterrefhuis terug voor 't begra fenismaal. En dèn moete Wullem en Grietje weer noadig opperdan, op huis of. Wullem kin der maar niet Over uit. dat ze te Andoik de mense nag maar altoid begrave mit 'n hos klos. Maar Grietje zoit: ,,'s Lan(d)s Wois, 's lan(d)s eer". A. C. ter Horst-Hoekstra (De Speelwagen^ 't is zo'n harder: 't is zo'n tobber. te bot: jammer. Hij nodigde hen by' zich thuis voor een gezellig praatje en Halina zyn vrouw nodigde de echtgenoten van de orkestleden uit. „Ieder violist draagt het verlan gen in zich om een Heifets te zyn. Ik moet zijn zelfvertrouwen verster- kén. Het leiden van een orkest is voor driekwart psychologie", aldus Rodzinski. Zo bracht hy zijn orkest tot vol komen eenheid. Maar een Toscanini is hij niet. Hy slaagde er niet in zyn mensen boven hun kracht te laten spelen. Gastdirigenten worden altyd hoger gewaardeerd dan hij. Dat weet hy ook en hy zegt van zichzelf: „Ik weet maar al te goed, dat Rodzins ki het werk niet uitvoert. De muziek gaat van het orkest naar het publiek zonder door my heen te gaan". Rodzinski is een gelovig man, aan hanger van de Oxford-beweging. Toen hem gevraagd werd, waar om hy de beste baan van zyn hele leven opgaf, antwoordde h?j: „God leidt my. Ik weet niet hoe, maar ik weet dat Hij aan mij werkt". Hij zegt het zo duidelyk, dat het lijkt of er een klok luidt en ditmaal klonk het als een Big Ben. Muziek ziet hy als zyn roeping en hy wydt er zich volkomen onzelf zuchtig aan, maar die onzelfzuchtig heid is soms even moeiiyk als het egoisme van een ander. En daarom kwam hy in conflict met Judson, die: machtiger is dan wie ook. Alle Ame rikaanse dirigenten op slechts enké-, le uitzonderingen na, als Toscanini, Konssevitsky en nu ook Rodzinski hebben met hem contracten en de 20 procent provisie, die zy hem betalen beschouwen zy als een verzekering tegen werkloosheid. De Verenigde Staten tellen slechts zes grote sym- phonieorkesten en Judson alleen diri geert reeds vyftig dirigenten! Wat hy verdient aan het Philharmonisch or kest (15000 dollar) is voor hem slechts een kleinigheid, maar het geeft hem macht en aanzien. De Co- lumbia concerten met Lily Pons en Jascha Heifetz en een concert van 250 dollar dat in 540 plaatsen is ge contracteerd, leveren heel wat meer op. Met zijn grote concurrent National Concerts and Artis Corp. bestrykt Judson 90 procent van alle zangers, dansers en instrumentalisten, die in de Verenigde Staten optreded. Judson stelde zich op het stand punt, dat Rodzinski geen medezeggen schap zou hebben ten aanzien van concerten door gastdirigenten en ook niet van solisten, tenzij het bestuur of Judson zelf hem wenste te-raad plegen. Dat leidde tot de breuk. Doch wie hoopte, dat Judson ont troond zou worden, kwam bedrogen uit. Bruno V/alter adviseur De zeventigjarige Bruno Walter, die vier jaar geleden het dirigentschap van het Philharmonisch orkest wei gerde met het oog op zyn leeftyd, is nu aangesteld tot adviseur voor de tijd van één jaar. Intussen zoekt Judson naar Rodzins- ki's opvolger. Dlmitrl Metroponlos uit Minneapolis, George Szell uit Cle- veland, Charles MÜnch uit Parys en Stokowski uit Hollywood zijn de fa vorieten. En van deze heeft alleen Stokowski geen contract met Judson, wiens po sitie na het aftreden van Rodzinski sterker is dan ooit. Polder met jouw witte wegen En jouw sloten aan de kant, Met jouw wyde, allerzyde Vredig bloeiend waterland. Met de dromerige zegen Van jouw welig zachte vee, Voel ik my jouw ziel genegen, Deelt zy' zich de myne mee Polder, met jou ben 'k verwant Wij zyn dingen van één land. r C. S. Adama van Scheltema In Oort-Neder- land, speciaal in Twente, houdt men onze folklore nog in ere. Tal van overleveringen biy- ven hier bewaard en vele oude ge - bruiken zyn er nog in zwang. Daar is de inzameling van het Paashout, waarvan het Paasvuur gestookt wordt. D. J. van^der Ven, die veel oude gebruiken optekende, vertelt er over in zyn boek: „Ons eigen volk in het feesteiyk jaar". Ook aan dit Paasvuur ligt de louteringsgedachte, de geest van vernieuwing rondom ons, ten grondslag. Immers in het Paasvuur wordt al het oude, hetver- sletene enhet ongedierte ver brand! Het beantwoordt aan een al gemeen verlangen naar (opruiming van de oude vieze rommel, het zelf de gevoel, dat iedere Hollandse huis vrouw in het voorjaar bekruipt, en waarvan zy zich door de „grote schoonmaak" bevrydt. Reeds op de eerste avonden in dc Vastentijd trekken de kinderen in Oost-Overysel er met hun handkar ren op uit om alles wat brandbaar is in te zamelen. En dat gaat zo tot Pasen door: stro en hout, twijgen, takken, vaak zelfs hele boomstam men worden op wankele wagentjes weggesleept. De kinderen gooien dit alles op een hoop, die allengs aan groeit tot de grote Paasbult; wan neer daarin dan op Pasen 's avonds de brand gestoken wordt is het laai ende toiur uren in de omtrek te zien. Er beslaat zelfs grote nayver tussen de bewoners van verschillende dor pen wie het hoogste Paasvuur heeft. In de laatste week voor het feest wordt daarom een wacht uitgezet bij de Paasbult, want anders" kon het wel gebeuren, dat jaloerse dorpelin gen voortydig het hout in brand ste ken! Het gold en geldt als een grote schande, wanneer de Paasbult te vroeg in vlammen opgaat. De kern der Achterhoekse en Drentse Paasvuren vormt de teer ton, die op een paal of .boaken" op een oud wagenrad rust. Dit alles spreekt een symbolische taal en houdt verband met het zonnerad en de Meiboom. Meestal wordt deze teerton bekroond door een Judasfi- guur, een „Janus-met-de-twee-kop pen" gestalte, wat vermoedeiyk het symbool is van het oude en het nieu we jaar. Er zyn ook levende Judassen by de Paasceremonie betrokken. Judas en zyn rfelper, twee jongens uit het dorp, hebben de functie de Palmstaak by opbod te verkopen en het aan steken van de teerton meteen af te mynen. Maar de dorpsgenoten ma ken het dit tweetal al spoedig over duidelijk, dat men van hen niets meer weten wil. Zij worden van de ladder geworpen en verjaagd; vol gens de folklore betreft dit het .Ju das uitdryven" (de Duivel verban nen) en het „Winterverbannen". Men (^De zin van oude gebruiken^ vatte dit alles vooral niet te tr. isch op! Het is een feest, een ontspan ning vol luim en kwinkslagen, waar aan heel de streekbevolking deel heeft en waarnaar veel belangstel lenden uit andere delen van ons land graag komen kyken. Eieren kleuren Om eieren te kleuren kan men op verschillende wyzen te werk gaan. Eerst ze tien minuten koken en daar na kleuren in de aangemaakte poe der, die in han del is en Van het jaar eindeiyk vu beter kwaliteit kan zyn; dus krygt men effen eieren; rood, blauw, oranje, groen en geel. Doch men kan ook zelf kleuren ma ken, b.v. door eieren in spmauewaier te koken: groen, of in rodekoolwater: paars, in koffie: bruin. Gele eieren krygt men, als men saffraan of uien schillen aan het kookwater toevoegt. Wil men eieren met een patroon tje, dan moet men ze voor dit ko ken met een stukje gaas, kant, ne teldoek of tulle omwinden of er klei ne reepjes, of figuurtjes band op plakken en ze daarna maar kort in de kleurstof leggen; anders weekt het band los. Met een houtje ge drenkt in azijn kunnen kinderen te keningen maken op gekleurde eie ren; op witte brengen ze die ont werpen met gekleurd potlood aan. Wil men de eieren laten glimmen, dan moet men ze boenen met een stukjespek ofwat olie. Wie lacht daar? In alle geval is het eieren kleuren een echt famillcfestyn, waaraan alle leden van het gezin tot de benjamin toe kunnen deelnemen. MET PASEN Kerriesoep is nu eenmaal de soep die met Pasen gegeten wordt en nu er weer kerrie te koop is (ook de surrogaat is goed te gebruiken) gaat deze soep aan ons Paasmaal vooraf. Kerrie soep Wat men moet doen om een goed gebonden soep te krygen? Men neme een liter vleesnat of bouillon, 5 gram zout, een uitje, een theelepel kerrie, 40 gram boter of margarine, 40 gr. bloem. Men snippere de ui en ver- warme deze al roerende met de ker rie, de boter en de bloem (pas op dat de kleur lichtgeel biyft) en giet er dan langzaam de bouillon met het zout by en laat deze soep 10 minuten doorkoken. Extra smakelyk wordt zy, als U er 5 cm lange reepjes rauwe aard appel in mee laat koken en er by het opdienen op een aparte schotel kleine vormpjes droge ryst en partjes hard gekookt ei by geeft. Eieren mei sla Hèt Hollandse Paasmaal by uit nemendheid: eieren met sla! Dit zal Voor de liefhebsters en liefhebbers 81. Academische titel (afk) van een puzzle ditmaal een kruis woordraadsel in den vorm van een Paasei. Het enige, dat wy er van zeg gen is, dat het geen „zacht eitje" zal zijn. De omschryvingen luiden: HORIZONTAAL: 2. Nederlands dichter 6. Afkorting uit de Wiskunde 7. Plaats aan de Donau. 9. Vergadering 11. Spil 12. Den lezer heil 14. Landstreek in Klein Azië by Rhodos 16. Tegenovergestelde van chronisch 19. Dode taal 23. Slaapje 24. Paardje - 26. Verhoogde toon 28. Kenteken voor auto's van diplo maten. 29. Legeroefening 30. Rivier in Italië 33. Eenstemmig zangstuk 36. Engelse gewichtsmaat 38. Plaats in de Betuwe 40. Muzieknoot 41. Paard 43. Hetzelfde 45. Persoonlyk voornaamwoord 46. Idee 48. Franse havenplaats 50. Zintuig 51. Vissershaven aan het Kanaal 54. In orde 55. Motorschip (afk.) 56. Schiereiland by de Gele Zee 58. Volgend op 59. Water in Friesland 60. Russische plaats by de Oeral 62. Vóór korte tyd 63. Oevergewas by meren en sloten 65. Bladader 66. Cafébediende 67. Persoonlyk voornaamwoord 68. Titel van een bisschop (afk) 82. 70. Etcetera 83. 72. Goud (Frans) 88. Straatbedekking Vergryp Lettergreepraadsel VERTICAAL: 1. Verbetering 2. Russische rivier 3. Zie Hor. 79 In het jaar onzes Heren Genoegdoening Plaats in Egypte 4. Onderaardse gang 5. Zangstem 0. Pak Dienstplicht Ongeveer (afk) Muzieknoot Bevestiging Voorzetsel Zie Hor. 28 Een der U.S.A. Engelse oppervlakteman Verstard water Rode kleur Brandstof Een tuin bearbeiden Plaats in Zuidholland Product van een kip Oude lengtemaat Muzieknoot Overste van een nonnenklooster ,Japanse munt Plaats in Gelderland Zeehaven in Oost Friesland Soorteiyk gewicht (afk) Onderricht Telwoord Boorzure soda Plaats aan de Amblève t Sierplant Vleessoort Hoofddeksel Engelse adellijke titel Datumboekje Plaats in Marokko Bewoner van Elre 1200 (Romeins) Dwarsmast En andere (afk) Telwoord Zie Vcrt. 17 Bindmateriaal voor bloemisten Oude muzieknoot Perzië Eerlijk (Engels) In dit geval (afk) N.V. (Frans) Slede Compagnon (afk) De oplossingen moeten uiterlyk Za terdag 12 April in ons bezit zyn. Onder de goede oplossers worden drie geldpryzen van f 10.f 7.50 en f 5.verloot ^r=W= dan cindclyk dit jaar weer op onze dis verschynen. Er zyn mensen, die niet veel voor gekleurde eieren voe len, omdat deze niet zo smakelyk zyn. aangezien ze vóór het kleuren reeds gekookt moeten worden. Daar om is het aan te bevelen een schotel witte eieren met een laag gekleurde te bedekken. Door buxus- of ander groen maakt men een nestje, waar kleine bloempjes, kuikentjes of Paas haasjes in worden gestoken en in dat nest legt men de eieren. Aange zien de één harde, de ander zachte en een derde half-zachte eieren pre fereert, doet men het beste ze in drie categorieën te verdelen en de graad van gekooktheld er met potlood op aan te tekenen. De gekleurde eieren moeten 10 minuten koken voor het beschilderen; dus die zyn altyd hard en koud. Daar de aardappelen door de stren ge winter niet zo lekker meer zijn, moet men met Pasen liever puré ge ven, aangemaakt met wat nootmus- caat en azyn; dan verdwynt de zoe tige bysmaak. Aan de salade kan iedereen uit breiding geven naar gelang van beurs en smaak. Kropsla, veldsla, radys, sterkers, peterselie, een paar plakjes biet en niet te vergeten een hard ge kookt ei, dat met fyngewreven aard appel, mayonnaise of salatoma tot een smeuige saus is gedraaid, vor men samen een frisse, pitti; geuri ge groente; ten slotte een gebonden (zo mogeiyk boter-) saus en een schaaltje met Paasbrood. Van kren ten- en rozynenbrood zal voor de meesten dit jaar nog geen sprake kunnen zyn; sommige huisvrouwen maken een lekker brood met sinaas appelschilletjes; anderen bewaarden zuinig haar dadels; wie niets heeft eet Paasmaal zonder brood en voelt zich ook gelukkig! "'aaspudding Er zyn huisvrouwen, die, toen er citroenen werden gedistribueerd, er een paar inmaakten voor de Paos- pudding. Hier is het recept: 1 dl ci troensap (plm. 3 citroenen); 4 dl water; 125 gram suiker, 15 gram gelatine en de citroenschillen. Trek de schil er af in het water, laat dezo vloeistof dan wat afkoelen, zeef de schil er uit, los de suiker en de ge weekte gelatine in het water op. Laat het verder afkoelen en voeg het r" zeefde citroensap toe, als de vioeio.ui koud, doch nog vloeibaar is. Zodra zy styf begint te worden overdoen in een puddingvorm. Men kan er vanillesaus bygeven of opgeklopte room van een blikje melk of een voudige biscuits. Wie geen citroenen hceL zal het gezin vermoedeiyk op een Paastaart tracteren. Die zyn thans met of zon der inlevering ln allerlei soorten en pryzen te koop. VERDACHT Gijs de Gapper heeft uit een villa een papegaai gestolen, weet niet wat hij er eigenlijk mee moet doen, eindelijk besluit hij maar om hem te bunden, en op te eten. Twee dagen later voelt hij zich niet lekker en gaat naar de fond» dokter, om zich te laten onder zoeken. De dokter zet op zijn borst 'a gehoorbuis en luistert aandach* tig, trekt een bedenkelijk gezicht en kijkt Gijs aan. Gijs schr.ok er van en stamelde „O... eb— do' r heeft ie wat gezegd?"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 7