Is U.L.O. of H.B.S. altijd beter dan
de ambachtsschool
Collectieve arbeidsovereenkomst
voor werknemers in de landbouw
Een chauffeur verdedigt zich
Het Kunstenaarscentrum exposeert
Als Uw kind de lagere school vertaal
Groter aantal bureaux voor beroepskeuze
dringend nodig
um.
Het grote gebrek aan bureaux voor
beroepskeuze heeft mede tot gevolg,
dat vele ouders niet weten welk vak
zij hun kind. als het de lagere school
doorlopen heeft, moeten laten kiezen.
Veelal sturen zij het dan naar een
U.L.O.-school onder het motto: wat je
leert in je leven, is nooit weg. Men
kan het dan eerst nog eens op z'n
gemak aankijken.
Vaak is dat de beste weg. maar
vaak ook niet. Talloze kinderen ko
men zo op de U.L.O.-school, die er
eigenlijk niet thuis horen. Zij kunnen
het tempo waarin de stof verwerkt
wordt, niet bijbenen en de stof zelf
niet in voldoende mate bevatten.
Daardoor is het percentage veron
gelukte leerlingen op de U.L.O -school
verhoudingsgewijs buitengewoon groot
L'.L.O. kan niet op gunstige
cijfers bogen.
Volgens de statistiek over de jaren
'36-'38, normale vooroorlogse jaren
dus. komt 26% van de tot de eerste
klasse toegelaten leerlingen nimmer
in de tweede klasse en 43% bereikt
nimmer klasse drie. Van deze 43%
|gaat een 614% naar het middelbaar
of voorbereidend hoger onderwijs.
8'j% naar het nijverheidsonderwijs
Voor deze laatsten is dus de UL O
veelal te zwaar gebleken
Beter zou het voor deze jongens en
meisjés geweest zijn. wanneer zij re
gelrecht naar het nijverheidsonderwijs
gegaan zouden zijn. Nu betekent het
een jaar verlies en wat veel erger is.
dikwijls een niet te peilen zee van
kinderverdriet.
De rest van de gestranden, d.i. 28%.
krijgt in het geheel geen verder on
derwijs.
In 't algemeen kan men aannemen,
dat in 't gunstigste geval 1/3 van de
aanvangsgroep tenslotte de eindstreep
haalt, waarbij er zijn die op lotelingen-
leeftijd hun diploma verkrijgen. Veel
perspectieven bieden zulke einddiplo-
ma's in de regel niet.
Een toelatingsexamen?
Als we de oorzaken van deze mis
lukkingen nagaan, dan vinden we als
een der eerste, dat de toegangspoort
tot de U.L.O. wagenwijd open staat.
Voor een H.B.S. of gymnasium moet
een toelatingsexamen worden gedaan,
hetgeen in elk geval een waarborg is
dat al te grote krukken worden ge
weerd. Op een UL.O.-school komen
veel te veel leerlingen die er niet
horen.
Een toelatingsexamen instellen dus.
©ok voor U.L.O.? Het middel zou er
ge; zijn dan de kwaal. Het zou een
ei en grote dwaasheid worden, als het
Reis van een liefdesbrief
Hij moest naar IndonesiëHet
Vaderland riep hem en in Februari
j.1. vertrok de jongeman, na een hart
roerend afscheid *'an zijn meisje. Aan
de kade in Rotterdam werd haar fi
guurtje al kleiner en kleiner, totdat
zii tenslotte en met haar Rotterdam
uit het oog verdween. Reeds bij Hoek
van Holland schreef hij zijn eerste
brief. Een orginele en naar zijn
mening snelle verzending vormde
een fles, waarin de van 'n postzegel
voorziene enveloppe geborgen werd.
Posten t.u.b." luidde het opschrift
er, de fles ging overboord. Dat was
in Februari
Op een dag in Juni vonden de be
woners van Jutland, (Denemarken)
een fles or het strand, waarin zich
een brief aan een Hollands meisje
bevond. Na vele omzwervingen bereik
te het epistel via de Deense politie
het Alkmaarse politiebureau en Vrij
dag 3.1. ontving een Alkmaars meis
je uit handen van een dienaar der H
Hermandad een 'brief van haar ver
loofde in Indonesië.
Ne c'-m i' tante Pos toch sneller.
toelatingsexamen voor het middelbaar
onderwijs dat reeds is. Daarover in
een volgend artikel.
Diploma-jaclit.
Een andere oorzaak van de misluk
kingen van dit onderwijs moet wel
gezocht worden in het feit, dat in de
loop dei' jaren de UL.O.-school haar
oorspronkelijk karakter verloren
heeft en meer en meer geworden is
tot een africhtplaats voor diploma's.
Men moet de leerlingen klaar stomen
voor een examen, waardoor zo vele
andere nuttige en nodige dingen, b.v.
een betere zorg voor de aesthetische
ontwikkeling en voor de karaktervor-
'ming achterwege moeten blijven.
In Nederland ziet men nog te veel
op tegen schoolse kennis, heclit men
te weinig waarde aan een goede vak
bekwaamheid en aan een harmonische
ontwikkeling van het kind.
(Wordt vervolgd).
kj.U.rr de vele schepen, speciaal kustvaarders welke nu op de werven te
Harlingen worden gereviseerd, bevindt zich ook de „Brandarls" uit Ter
schelling van de NZH Redding Mi). Eens per jaar worden alle reddings
boten dezer maatschappij op de verschillende scheepswerven nagezien,
hetgeen dan gebeurt ln het voor de*e schepen zgn. stille seizoen.
Do votA-maiige minister-president van
het Indonesische republikeinse kabi
net, Soetan Sjahrir, na zijn aankomst
te Singapore, waarheen hi) zich per
vliegtuig, bestuurd door een vriend
van Pandit Nehroe, had begeven,
met zijn aangenomen kinderen, de
acht-jarige Ali (links) en de 18-jarige
Mami.
Radioprijsvraag
ten bale van
„onze jongens''
In het „Programma voor de Ne
derlandse Strijdkrachten" van Zon
dag 27 Juli a.s. om 18.30 uur over
Hilversum I wordt een luisterwed
strijd gehouden in de vorm van een
hoorspel, dat een beeld geeft van 't
leven op een militaire buitenpost
„ergens op Java". In dit hoorspel ls
een vrjftal vragen verwerkt, waar
op de luisteraar het antwoord moet
geven. Deze antwoorden moeten uit
sluitend per briefkaart (met min
stens 25 cent en maximaal 1.
extra gefrankeerd) voor 15 Augus
tus a.s. worden gezonden aan het
Programma voor de Nederland
se Strijdkrachten", Hoge Naarder-
weg 10, Hilversum. Een heruitzen
ding van deze luisterwedstrijd vindt
plaats op Donderdag 31 Juli a.s.,
eveneens in het „Programma voor
de Nederlandse Strijdkrachten" over
Hilversum I om 18.30 uuf.
De opbrengst komt ten goede aan
de grote radiotoestellenactie voor
de militairen in Indië, die de ,Band
Nederland-Indie" in samenwerking
met de NIWIN organiseert. De prij
zen, die alle gratis zijn aangebo-
icanti
-verblijf gedurende zeven dagen in
een van de bekende Butlin-kampen
in Engeland, een tapijt ter waarde
van 700.een heren- of dames
rijwiel, een stofzuiger, een retour
vlucht per K.L.M. op een van de
binnenlandse luchtlijnen, een vlucht
boven Den Haag in een toestel van
Frits Diepen's vliegtuigindustrie,
en verder tal van luxe- en huis
houdelijke voorwerpen. De Minister
van Justitie verleende voor deze
wedstrijd toestemming bij beschik
king van 17 Juli 1947, He Afd.
A. nr. 1752
Uil Iniljiiesii. De .u: hebben een groot gebied bezet.
Zij consolideren hun stellingen en zuiveren de tampon «f van verkeerde
Na langdurige besprekingen van
de zgde der werkgevers- en werk
nemersorganisaties onderling en van
deze kant met de Stichting van de
Landbouw is thans eindelijk de goed
keuring afgekomen op het aan het
College van Rijksbemiddelaars ter
beoordeling aangeboden nieuwe col
lectieve arbeidscontract, dat zal gel
den voor het tijdvak van 1 Maart
1947 tot 29 Februari 1948.
Onderstaand laten wjj een resumé
volgen van de hoofdpunten van de
ze overeenkomst:
Loon: Weekloon vaste arbeiders:
f 40.. Weekloon losse arbeiders: ge
durende 6 zomermaanden f 43, gedu
rende 6 wintermaanden f 40. Dit
weekloon is gebaseerd op een ge
middeld uurloon van f 0.80. Jeugdige
arbeiders: 20-jarigen 90 procent, 19-
jarigen 80 procent, 18-jarigen 70
procent en 17-jarigen 60 procent van
het bovengenoemde loon.
Voor overuren wordt een loon be
taald, dat 40 procent hoger is dan
het normale tijdloon.
Het accoordloon ls zodanig ge
steld, dat bij behoorlijke prestatie
minstens 20 procent en ten hoogste
50 procent boven het normale tijdloon
kan worden verdiend.
Arbeidsduur: Gedurende 5 zomer
maanden 10 uur per dag; 5 winter-)
maanden 8 uur per dag, 1 voor- en)
1 najaarsmaand 9 uur per dag.
's Zaterdags eindigt de arbeidsdag
om 12 uur.
Indien zulks in verband met drin
gende werkzaamheden noodzakelijk
is, mag gedurende ten hoogste 8 Za
terdagmiddagen in het contractjaar
worden gewerkt, echter uitsluitend
tegen betaling van overuren.
Vaeanüe: Vaste arbeiders hebben
gedurende het contractjaar recht op
6 vacantiedagen plus 4 snipperda
gen. De vacantiedagen worden Jn
onderling overleg tussen werkgever
f werknemer vastgesteld, met dien
Lezers schrijven
Wandelen of oogsten?
Geachte redactie,
De bladen der laatste dagen bevat
ten uitgebreide en enthousiaste ver
slagen der vierdaagse.
Inderdaad een sportieve gebeurte
nis en de volhouders leveren 't bewijs
van hun -nergie en wilskracht en
kunnen trots straks hun div. kruisjes
dragen.
De couranten der laatste weken be
vatten echter ook een steeds weer
kerende en ernstige oproep aan ieder,
die daartoe dé tijd heeft en in staat
i- om de boeren te helpen met de
oogst.
De duizenden krachtige mensen, die
nu hun energie verbruiken voor een
doel waarvan het nut problematisch
is, hadden ons inziens bet— gedaan
diezelfde energie en wilskracht te ge
bruiken om in 't belang van land en
volk, dus ook voor hun zelf, een week
dc boeren tc helpen. Desnoods stelt
men een oogstmedaille in 't vooruit
zicht, als men daar zo'n prijs op stelt.
Het is toch te gek, dat buitenlanders
(studenten) ons komen helpen oogs
ten, terwijl onze krachtige mannen en
vrouwen wandelen noodzakelijker
vinden.
Met dank voor plaatsing.
Hoogachtend, J. v. M.
Naschrift redactie.
Wij betreuren het. dat niemand eer
der op het idee van de oogstmedaille
kwam. Was deze ingesteld, misschien
zou het niet nodig zijn geweest om
bovenstaand stuk te schrijven.
verstande, dat de helft van dc 6 va
cantiedagen aaneengesloten dient te
worden verleend in het tijdvak tus
sen 1 Mei en 1 October.
Losse arbeiders hebben recht op
een gelijk aantal vacantiedagen.
Als vergoeding voor loondervin;
op deze dagen, alsmede op de erkend
Christelijke feestdagen wordt aan
hen wekelijks een vacantiebon ver
strekt ter waarde van het drie
voud van het gestelde basis-uurloon.
Doorbetaling by ziekte en ongeval.
Aan vaste arbeiders wordt geduren
de ten hoogste zes weken het loon
doorbetaald, tenzij de arbeidsonge
schiktheid niet langer dan een week
heeft geduurd; in dit geval heeft hij
over de eerste 3 dagen slechts recht
op de helft.
Voor losse arbeiders geldt dezelfde
verplichting van zgn loon, mits zij
op dit tijdstip 2 maanden of langer
bij de werkgever in dienst zijn, ter
wijl t.a.v. hen, die korter dan 2
maanden doch tenminste 4 weken by
dezelfde werkgever in dienst waren,
de doorbetaling slechts voor 2 we
ken verplichtend ls gesteld. Boven
dien hebben losse arbeiders over de
eerste 3 dagen slechts recht op de
helft van het loon, ongeacht de duur
der ongeschiktheid.
„Wij hebben met grote
moeilijkheden te kampen"
Van de chauffeur van de NACO-
bus die onlangs bij Schagen met 21
passagiers een onvrijwillig bad heeft
genomen, ontvingen wij een zeer uit
voerig ingezonden stuk. De heer C.
J., bestrijdt daarin onze mening als
zou het materiaal waarmede gereden
wordt, niet altyd zijn zoals 't be
hoort. Schrijver wijst op de slechte
toestand van de wegen, speciaala van
die waar de Q-dienst onderhouden
wordt. Met deze opmerking slaat hy
o.i. de plank niet mis. Typerend zyn
zgn woorden: „En dan had je het
gevoel of de wielen er af wouen. Ik
heb wel eens tegen de conductrice
gezegd: kgk eens of de wielen er nog
onder zitten".
Wat het remmen en de stuurin
richting betreft merkt schr. op:
Weet u, dat wg ongeveer 300 x
per dag remmen, dat dit ontzettend
veel onderhoud vereist en dat het
practisch onmogeiyk is om alle dagen
voor 100 procent remmen te hebben.
II: verzoek zelf de politie af en toe
om controle uit te oefenen. Ook wor
den wij per 3 maanden gekeurd door
de Rgksverkeersinspectie, en tussen-
tyds vernieuw ik steeds nog de stuur
inrichting, daar ik geen 3 maanden
kan wachten vanwege de slechte we
gen. U moet niet vergeten, wy draai
en 460 km. alle dagen. En dan vind
ik, het een prestatie om op de weg
te blgven".
Schr. wijst dan nog op de moeilijkhe
den die in de Centrale Werkplaats
overwonnen moeten worden voor het
in orde houden van het materiaal en^
de toestand, waarin de wegen van
de winter verkeerden. „Als men toen
op de dgk reed vol bochten en nog
mist, dan reed je toch werkelijk in
een doodskist, maar niemand die
toen iets zei van de remmen. Dat is
eigenlgk een reclame geweest voor
alle buschauffeurs, dat er toen
weinig is gebeurd".
„Wat mgn ongeluk van 9 Julf be
treft" zo gaat inzender verder, „wat
er precies gebeurd is weet ik nog
niet, maar dat het door de slechte
vitale delen is gebeurd, dat is abso
luut niet zo".
Voorts zegt schr. te hopen, dat de
verslaggevers, voor zy iets schryven,
eerst eens met de betrokkenen kalm
praten. Een NACO-bus was het niet;
zyn materiaal staat geheel buiten de
NACO.
Tot zover de briefsdhrijver, die er
Het typisch hoofdstedelijk pierement, een geschenk van de Amsterdamse
bargerU aan de inwoners van het Amerikaanse plaatsje Holland in Michl-
gan, ter gelegenheid van het 100-Jarlg bestaan der stad. gereed voor het
transport.
prys op stelt, dat het publiek „ook
eens onze moeilijkheden weet".
Het was onmogelijk om het schrij
ven in zyn geheel op te nemen, doch
wy hopen dat W{| het voldoende recht
hebben laten wedervaren.
Wy geloven gaarne dat de «moel-
ïykhcden waarmee buschauffeurs te
kampen hebben, groot zyn. Dat som
mige wegen in schandalig slechte
staat verkeren, is ons bekend. Dat
men zgn best doet de diensten zo
goed mogelijk te onderhouden willen
wy graag aannemen. Maar één ding
moet ons van het hart. Wanneer een
chauffeur zelf bevestigt, dat de rem
men niet altijd 100 procent kunnen
zy.i, dan is dat, dunkt ons, voldoende
reden om er nogmaals op te hame
ren, daf er of volkomen veilig ge
reden moet worden, dus mèt remmen
„van 100 procent" of" V dat de bus
met onvoldoende remi niet ryden
mag.
Een compromis kan niet bestaan:
zgn mensenlevens mee gemoeid.
Nogmaals: het materiaal volkomen
in orde of niet rijden.
Verstoorde idylle
Er zat een paartje aan de kant
van de dyk. Aan de kant van de
dijk,in het heerlijk malse gras, in
het milde zomerzonnetje, in een za
lig verliefde bui. Ergens by Alkmaar.
Och, wat deerde de'pro2aische aan
blik van het slachthuis aan de over
kant, de leiyke spoorbrug daar !n
hun nabijheid, het woonwagenkamp
achter hun rug?
Er zgn van die plekjes, die om
onnaspeuriyke redenen een grote
aantrekkingskracht biyken te bezit
ten voor de rypere, verliefde of ver
loofde jeugd, 't Is een bekend vcr-
schijnsel.
Maar deze rypere, minnekozende
jeugd heeft in haar doen en laten
op haar beurt een formidabele aan
trekkingskracht op de in genen dele
nog rijpe jeugd. Ook dat is een be
kend verschynsel.^
Die apen van kwajongens hoe
hou je ze op een afstand als ze 't
in hun hoofd hebben gezet om een
idylle te verstoren? Ze zijn lastiger
dan vliegen en hun collectiviteit is
een onuitputtciyke bron van kwaad
aardige moed.
Was het een wonder, dat de jon
ge man in quaestie, in deze prestige-
quaestie, zgn geduld verloor, op
sprong en een van de belhamels tfu
ferme draai om zyn ongewassen oren
gaf? 't Was misschien zyn goed
recht, maar het. is evenzeer het goe
de recht der ouders of andere be
langstellende volwassenen, op te Ko
men voor de verdrukte onschuld. En
de woonwagenbewoners schgneu dit
recht op hoge prgs te stellen! Het
duurde geen minuut of het lieve le
ven was gaande. Er stak een storm
op tussen de huisjes op wiel een
storm die de bewoners
recht op het verliefde stel al. De
idylle woei om, 't was nu haast je
rep je, loop voor je leven!
En dwars door de weilanden ging
het, twee voorthollende, verschrikte
jonge mensen, met een zwerm woe
dende „zigeuners" achter zich aan.
Dwars door de wei, en over de sloot
de jongeling sprong, het melsjo
had geen kracht of ge< moed meer.
Zg waadde door het diepe, brede
slootdrab en bereikte zo de andere
oever, die hen tweeën buiten ver
volging stelde.
Ach arme...
In het „Huis met de
Pilaren
BERGEN In het „Huis met de Pi
laren" valt sinds Zaterdag voor
kunstliefhebbers weer wat nieuws te
genieten.
Er is een tentoonstelling geopend
met verschillende aspecten.
Rein Snapper en Rie Kooyman ko
men voor de dag met grafisch en
illustratief werk.
De jonge beeldhouwer Noeki Rae-
deckcr exposeert enkele houten
schaaltjes.
Voorts hangen er schilderyen van
Jaap Sax, Jaap de Carpentier en
Kees Boendermaker alsmede een
aantal tekeningen van Clara Colnot,
terwyi ook Royaards nog niet van
het toneel verwenen ls.
In verband met ©en bezoek van
de zyde van „Monumentenzorg" biy-
ven de ontwerptekeningen restaura
tie koorkerk nog te bezichtigen tot
Dinsdag 29 Juli.
De heer J. Schekkcrman zette in
zgn openingswoord nog weer eens 't
doel van de exposities uiteen, n.1.
groter bekendheid aan het werk te
geven bij de Bergenaren alsook bij de
badgasten en vervolgens de verkoop
mogelijkheid voor de kunstenaars zo
groot mogelijk te maken.
Daarom zullen de exposities el
kaar vry snel opvolgen en vindt om
de veertien dagen een „decorwisse
ling" plaats.
Naar de heer Schekkerman mede
deelde, neemt 't aantal leden van het
KCB nog steeds toe en mag ook de
publieke belangstelling verheugend
genoemd worden
Van het thans geëxposeerde werk
konden ons vooral bekoren de fraaie
houtsneden van Snapper en de ex-
libris en illustraties van Rle Kooy
man.
Ook Jaap de Carpentier toont goed
werk, Zyn „stilleven met uien" is qua
compositie en gebondenheid zeer ge
slaagd.
Jaap Sax heeft weer enkele fyn
getinte winterlandschappen by maan
en scV-nerlicht; ook het Larense
stalletje is door zyn lichtval expres
sief.
By Kees Boendermaker valt voor
al op, ia vergeiyking met vroee-r
en later werk, de kleurloosheid .i
zyn chrysanten en een kannetje (bel
de uit 1945). De donkere achter
grond vergoedt niet het gemis aan
diepte.
Clara Colnot heeft enkele geslaag
de en minder geslaagde tekeningen,
waaruit de dierenfiguren nog het
best genoemd mogen worden.
Van Dirk Hubers zgn er weer tal
van inzendingen op het gebied van
de ceramiek, gedegen en kunstzinnig
werk, terwyi Raedecker zich heeft
beperkt tot enkele eenvoudige, doch
sieriyke gladh" schaaltjes.
In de omgeving van Bandoeng is men overal ijverig ln de weer met hot
gereedmaken der sawah's.