Is U.L.O. of H.B.S. altijd beter dan de ambachtsschool Collectieve arbeidsovereenkomst voor werknemers in de landbouw Een chauffeur verdedigt zich Het Kunstenaarscentrum exposeert Als Uw kind de lagere school vertaal Groter aantal bureaux voor beroepskeuze dringend nodig um. Het grote gebrek aan bureaux voor beroepskeuze heeft mede tot gevolg, dat vele ouders niet weten welk vak zij hun kind. als het de lagere school doorlopen heeft, moeten laten kiezen. Veelal sturen zij het dan naar een U.L.O.-school onder het motto: wat je leert in je leven, is nooit weg. Men kan het dan eerst nog eens op z'n gemak aankijken. Vaak is dat de beste weg. maar vaak ook niet. Talloze kinderen ko men zo op de U.L.O.-school, die er eigenlijk niet thuis horen. Zij kunnen het tempo waarin de stof verwerkt wordt, niet bijbenen en de stof zelf niet in voldoende mate bevatten. Daardoor is het percentage veron gelukte leerlingen op de U.L.O -school verhoudingsgewijs buitengewoon groot L'.L.O. kan niet op gunstige cijfers bogen. Volgens de statistiek over de jaren '36-'38, normale vooroorlogse jaren dus. komt 26% van de tot de eerste klasse toegelaten leerlingen nimmer in de tweede klasse en 43% bereikt nimmer klasse drie. Van deze 43% |gaat een 614% naar het middelbaar of voorbereidend hoger onderwijs. 8'j% naar het nijverheidsonderwijs Voor deze laatsten is dus de UL O veelal te zwaar gebleken Beter zou het voor deze jongens en meisjés geweest zijn. wanneer zij re gelrecht naar het nijverheidsonderwijs gegaan zouden zijn. Nu betekent het een jaar verlies en wat veel erger is. dikwijls een niet te peilen zee van kinderverdriet. De rest van de gestranden, d.i. 28%. krijgt in het geheel geen verder on derwijs. In 't algemeen kan men aannemen, dat in 't gunstigste geval 1/3 van de aanvangsgroep tenslotte de eindstreep haalt, waarbij er zijn die op lotelingen- leeftijd hun diploma verkrijgen. Veel perspectieven bieden zulke einddiplo- ma's in de regel niet. Een toelatingsexamen? Als we de oorzaken van deze mis lukkingen nagaan, dan vinden we als een der eerste, dat de toegangspoort tot de U.L.O. wagenwijd open staat. Voor een H.B.S. of gymnasium moet een toelatingsexamen worden gedaan, hetgeen in elk geval een waarborg is dat al te grote krukken worden ge weerd. Op een UL.O.-school komen veel te veel leerlingen die er niet horen. Een toelatingsexamen instellen dus. ©ok voor U.L.O.? Het middel zou er ge; zijn dan de kwaal. Het zou een ei en grote dwaasheid worden, als het Reis van een liefdesbrief Hij moest naar IndonesiëHet Vaderland riep hem en in Februari j.1. vertrok de jongeman, na een hart roerend afscheid *'an zijn meisje. Aan de kade in Rotterdam werd haar fi guurtje al kleiner en kleiner, totdat zii tenslotte en met haar Rotterdam uit het oog verdween. Reeds bij Hoek van Holland schreef hij zijn eerste brief. Een orginele en naar zijn mening snelle verzending vormde een fles, waarin de van 'n postzegel voorziene enveloppe geborgen werd. Posten t.u.b." luidde het opschrift er, de fles ging overboord. Dat was in Februari Op een dag in Juni vonden de be woners van Jutland, (Denemarken) een fles or het strand, waarin zich een brief aan een Hollands meisje bevond. Na vele omzwervingen bereik te het epistel via de Deense politie het Alkmaarse politiebureau en Vrij dag 3.1. ontving een Alkmaars meis je uit handen van een dienaar der H Hermandad een 'brief van haar ver loofde in Indonesië. Ne c'-m i' tante Pos toch sneller. toelatingsexamen voor het middelbaar onderwijs dat reeds is. Daarover in een volgend artikel. Diploma-jaclit. Een andere oorzaak van de misluk kingen van dit onderwijs moet wel gezocht worden in het feit, dat in de loop dei' jaren de UL.O.-school haar oorspronkelijk karakter verloren heeft en meer en meer geworden is tot een africhtplaats voor diploma's. Men moet de leerlingen klaar stomen voor een examen, waardoor zo vele andere nuttige en nodige dingen, b.v. een betere zorg voor de aesthetische ontwikkeling en voor de karaktervor- 'ming achterwege moeten blijven. In Nederland ziet men nog te veel op tegen schoolse kennis, heclit men te weinig waarde aan een goede vak bekwaamheid en aan een harmonische ontwikkeling van het kind. (Wordt vervolgd). kj.U.rr de vele schepen, speciaal kustvaarders welke nu op de werven te Harlingen worden gereviseerd, bevindt zich ook de „Brandarls" uit Ter schelling van de NZH Redding Mi). Eens per jaar worden alle reddings boten dezer maatschappij op de verschillende scheepswerven nagezien, hetgeen dan gebeurt ln het voor de*e schepen zgn. stille seizoen. Do votA-maiige minister-president van het Indonesische republikeinse kabi net, Soetan Sjahrir, na zijn aankomst te Singapore, waarheen hi) zich per vliegtuig, bestuurd door een vriend van Pandit Nehroe, had begeven, met zijn aangenomen kinderen, de acht-jarige Ali (links) en de 18-jarige Mami. Radioprijsvraag ten bale van „onze jongens'' In het „Programma voor de Ne derlandse Strijdkrachten" van Zon dag 27 Juli a.s. om 18.30 uur over Hilversum I wordt een luisterwed strijd gehouden in de vorm van een hoorspel, dat een beeld geeft van 't leven op een militaire buitenpost „ergens op Java". In dit hoorspel ls een vrjftal vragen verwerkt, waar op de luisteraar het antwoord moet geven. Deze antwoorden moeten uit sluitend per briefkaart (met min stens 25 cent en maximaal 1. extra gefrankeerd) voor 15 Augus tus a.s. worden gezonden aan het Programma voor de Nederland se Strijdkrachten", Hoge Naarder- weg 10, Hilversum. Een heruitzen ding van deze luisterwedstrijd vindt plaats op Donderdag 31 Juli a.s., eveneens in het „Programma voor de Nederlandse Strijdkrachten" over Hilversum I om 18.30 uuf. De opbrengst komt ten goede aan de grote radiotoestellenactie voor de militairen in Indië, die de ,Band Nederland-Indie" in samenwerking met de NIWIN organiseert. De prij zen, die alle gratis zijn aangebo- icanti -verblijf gedurende zeven dagen in een van de bekende Butlin-kampen in Engeland, een tapijt ter waarde van 700.een heren- of dames rijwiel, een stofzuiger, een retour vlucht per K.L.M. op een van de binnenlandse luchtlijnen, een vlucht boven Den Haag in een toestel van Frits Diepen's vliegtuigindustrie, en verder tal van luxe- en huis houdelijke voorwerpen. De Minister van Justitie verleende voor deze wedstrijd toestemming bij beschik king van 17 Juli 1947, He Afd. A. nr. 1752 Uil Iniljiiesii. De .u: hebben een groot gebied bezet. Zij consolideren hun stellingen en zuiveren de tampon «f van verkeerde Na langdurige besprekingen van de zgde der werkgevers- en werk nemersorganisaties onderling en van deze kant met de Stichting van de Landbouw is thans eindelijk de goed keuring afgekomen op het aan het College van Rijksbemiddelaars ter beoordeling aangeboden nieuwe col lectieve arbeidscontract, dat zal gel den voor het tijdvak van 1 Maart 1947 tot 29 Februari 1948. Onderstaand laten wjj een resumé volgen van de hoofdpunten van de ze overeenkomst: Loon: Weekloon vaste arbeiders: f 40.. Weekloon losse arbeiders: ge durende 6 zomermaanden f 43, gedu rende 6 wintermaanden f 40. Dit weekloon is gebaseerd op een ge middeld uurloon van f 0.80. Jeugdige arbeiders: 20-jarigen 90 procent, 19- jarigen 80 procent, 18-jarigen 70 procent en 17-jarigen 60 procent van het bovengenoemde loon. Voor overuren wordt een loon be taald, dat 40 procent hoger is dan het normale tijdloon. Het accoordloon ls zodanig ge steld, dat bij behoorlijke prestatie minstens 20 procent en ten hoogste 50 procent boven het normale tijdloon kan worden verdiend. Arbeidsduur: Gedurende 5 zomer maanden 10 uur per dag; 5 winter-) maanden 8 uur per dag, 1 voor- en) 1 najaarsmaand 9 uur per dag. 's Zaterdags eindigt de arbeidsdag om 12 uur. Indien zulks in verband met drin gende werkzaamheden noodzakelijk is, mag gedurende ten hoogste 8 Za terdagmiddagen in het contractjaar worden gewerkt, echter uitsluitend tegen betaling van overuren. Vaeanüe: Vaste arbeiders hebben gedurende het contractjaar recht op 6 vacantiedagen plus 4 snipperda gen. De vacantiedagen worden Jn onderling overleg tussen werkgever f werknemer vastgesteld, met dien Lezers schrijven Wandelen of oogsten? Geachte redactie, De bladen der laatste dagen bevat ten uitgebreide en enthousiaste ver slagen der vierdaagse. Inderdaad een sportieve gebeurte nis en de volhouders leveren 't bewijs van hun -nergie en wilskracht en kunnen trots straks hun div. kruisjes dragen. De couranten der laatste weken be vatten echter ook een steeds weer kerende en ernstige oproep aan ieder, die daartoe dé tijd heeft en in staat i- om de boeren te helpen met de oogst. De duizenden krachtige mensen, die nu hun energie verbruiken voor een doel waarvan het nut problematisch is, hadden ons inziens bet— gedaan diezelfde energie en wilskracht te ge bruiken om in 't belang van land en volk, dus ook voor hun zelf, een week dc boeren tc helpen. Desnoods stelt men een oogstmedaille in 't vooruit zicht, als men daar zo'n prijs op stelt. Het is toch te gek, dat buitenlanders (studenten) ons komen helpen oogs ten, terwijl onze krachtige mannen en vrouwen wandelen noodzakelijker vinden. Met dank voor plaatsing. Hoogachtend, J. v. M. Naschrift redactie. Wij betreuren het. dat niemand eer der op het idee van de oogstmedaille kwam. Was deze ingesteld, misschien zou het niet nodig zijn geweest om bovenstaand stuk te schrijven. verstande, dat de helft van dc 6 va cantiedagen aaneengesloten dient te worden verleend in het tijdvak tus sen 1 Mei en 1 October. Losse arbeiders hebben recht op een gelijk aantal vacantiedagen. Als vergoeding voor loondervin; op deze dagen, alsmede op de erkend Christelijke feestdagen wordt aan hen wekelijks een vacantiebon ver strekt ter waarde van het drie voud van het gestelde basis-uurloon. Doorbetaling by ziekte en ongeval. Aan vaste arbeiders wordt geduren de ten hoogste zes weken het loon doorbetaald, tenzij de arbeidsonge schiktheid niet langer dan een week heeft geduurd; in dit geval heeft hij over de eerste 3 dagen slechts recht op de helft. Voor losse arbeiders geldt dezelfde verplichting van zgn loon, mits zij op dit tijdstip 2 maanden of langer bij de werkgever in dienst zijn, ter wijl t.a.v. hen, die korter dan 2 maanden doch tenminste 4 weken by dezelfde werkgever in dienst waren, de doorbetaling slechts voor 2 we ken verplichtend ls gesteld. Boven dien hebben losse arbeiders over de eerste 3 dagen slechts recht op de helft van het loon, ongeacht de duur der ongeschiktheid. „Wij hebben met grote moeilijkheden te kampen" Van de chauffeur van de NACO- bus die onlangs bij Schagen met 21 passagiers een onvrijwillig bad heeft genomen, ontvingen wij een zeer uit voerig ingezonden stuk. De heer C. J., bestrijdt daarin onze mening als zou het materiaal waarmede gereden wordt, niet altyd zijn zoals 't be hoort. Schrijver wijst op de slechte toestand van de wegen, speciaala van die waar de Q-dienst onderhouden wordt. Met deze opmerking slaat hy o.i. de plank niet mis. Typerend zyn zgn woorden: „En dan had je het gevoel of de wielen er af wouen. Ik heb wel eens tegen de conductrice gezegd: kgk eens of de wielen er nog onder zitten". Wat het remmen en de stuurin richting betreft merkt schr. op: Weet u, dat wg ongeveer 300 x per dag remmen, dat dit ontzettend veel onderhoud vereist en dat het practisch onmogeiyk is om alle dagen voor 100 procent remmen te hebben. II: verzoek zelf de politie af en toe om controle uit te oefenen. Ook wor den wij per 3 maanden gekeurd door de Rgksverkeersinspectie, en tussen- tyds vernieuw ik steeds nog de stuur inrichting, daar ik geen 3 maanden kan wachten vanwege de slechte we gen. U moet niet vergeten, wy draai en 460 km. alle dagen. En dan vind ik, het een prestatie om op de weg te blgven". Schr. wijst dan nog op de moeilijkhe den die in de Centrale Werkplaats overwonnen moeten worden voor het in orde houden van het materiaal en^ de toestand, waarin de wegen van de winter verkeerden. „Als men toen op de dgk reed vol bochten en nog mist, dan reed je toch werkelijk in een doodskist, maar niemand die toen iets zei van de remmen. Dat is eigenlgk een reclame geweest voor alle buschauffeurs, dat er toen weinig is gebeurd". „Wat mgn ongeluk van 9 Julf be treft" zo gaat inzender verder, „wat er precies gebeurd is weet ik nog niet, maar dat het door de slechte vitale delen is gebeurd, dat is abso luut niet zo". Voorts zegt schr. te hopen, dat de verslaggevers, voor zy iets schryven, eerst eens met de betrokkenen kalm praten. Een NACO-bus was het niet; zyn materiaal staat geheel buiten de NACO. Tot zover de briefsdhrijver, die er Het typisch hoofdstedelijk pierement, een geschenk van de Amsterdamse bargerU aan de inwoners van het Amerikaanse plaatsje Holland in Michl- gan, ter gelegenheid van het 100-Jarlg bestaan der stad. gereed voor het transport. prys op stelt, dat het publiek „ook eens onze moeilijkheden weet". Het was onmogelijk om het schrij ven in zyn geheel op te nemen, doch wy hopen dat W{| het voldoende recht hebben laten wedervaren. Wy geloven gaarne dat de «moel- ïykhcden waarmee buschauffeurs te kampen hebben, groot zyn. Dat som mige wegen in schandalig slechte staat verkeren, is ons bekend. Dat men zgn best doet de diensten zo goed mogelijk te onderhouden willen wy graag aannemen. Maar één ding moet ons van het hart. Wanneer een chauffeur zelf bevestigt, dat de rem men niet altijd 100 procent kunnen zy.i, dan is dat, dunkt ons, voldoende reden om er nogmaals op te hame ren, daf er of volkomen veilig ge reden moet worden, dus mèt remmen „van 100 procent" of" V dat de bus met onvoldoende remi niet ryden mag. Een compromis kan niet bestaan: zgn mensenlevens mee gemoeid. Nogmaals: het materiaal volkomen in orde of niet rijden. Verstoorde idylle Er zat een paartje aan de kant van de dyk. Aan de kant van de dijk,in het heerlijk malse gras, in het milde zomerzonnetje, in een za lig verliefde bui. Ergens by Alkmaar. Och, wat deerde de'pro2aische aan blik van het slachthuis aan de over kant, de leiyke spoorbrug daar !n hun nabijheid, het woonwagenkamp achter hun rug? Er zgn van die plekjes, die om onnaspeuriyke redenen een grote aantrekkingskracht biyken te bezit ten voor de rypere, verliefde of ver loofde jeugd, 't Is een bekend vcr- schijnsel. Maar deze rypere, minnekozende jeugd heeft in haar doen en laten op haar beurt een formidabele aan trekkingskracht op de in genen dele nog rijpe jeugd. Ook dat is een be kend verschynsel.^ Die apen van kwajongens hoe hou je ze op een afstand als ze 't in hun hoofd hebben gezet om een idylle te verstoren? Ze zijn lastiger dan vliegen en hun collectiviteit is een onuitputtciyke bron van kwaad aardige moed. Was het een wonder, dat de jon ge man in quaestie, in deze prestige- quaestie, zgn geduld verloor, op sprong en een van de belhamels tfu ferme draai om zyn ongewassen oren gaf? 't Was misschien zyn goed recht, maar het. is evenzeer het goe de recht der ouders of andere be langstellende volwassenen, op te Ko men voor de verdrukte onschuld. En de woonwagenbewoners schgneu dit recht op hoge prgs te stellen! Het duurde geen minuut of het lieve le ven was gaande. Er stak een storm op tussen de huisjes op wiel een storm die de bewoners recht op het verliefde stel al. De idylle woei om, 't was nu haast je rep je, loop voor je leven! En dwars door de weilanden ging het, twee voorthollende, verschrikte jonge mensen, met een zwerm woe dende „zigeuners" achter zich aan. Dwars door de wei, en over de sloot de jongeling sprong, het melsjo had geen kracht of ge< moed meer. Zg waadde door het diepe, brede slootdrab en bereikte zo de andere oever, die hen tweeën buiten ver volging stelde. Ach arme... In het „Huis met de Pilaren BERGEN In het „Huis met de Pi laren" valt sinds Zaterdag voor kunstliefhebbers weer wat nieuws te genieten. Er is een tentoonstelling geopend met verschillende aspecten. Rein Snapper en Rie Kooyman ko men voor de dag met grafisch en illustratief werk. De jonge beeldhouwer Noeki Rae- deckcr exposeert enkele houten schaaltjes. Voorts hangen er schilderyen van Jaap Sax, Jaap de Carpentier en Kees Boendermaker alsmede een aantal tekeningen van Clara Colnot, terwyi ook Royaards nog niet van het toneel verwenen ls. In verband met ©en bezoek van de zyde van „Monumentenzorg" biy- ven de ontwerptekeningen restaura tie koorkerk nog te bezichtigen tot Dinsdag 29 Juli. De heer J. Schekkcrman zette in zgn openingswoord nog weer eens 't doel van de exposities uiteen, n.1. groter bekendheid aan het werk te geven bij de Bergenaren alsook bij de badgasten en vervolgens de verkoop mogelijkheid voor de kunstenaars zo groot mogelijk te maken. Daarom zullen de exposities el kaar vry snel opvolgen en vindt om de veertien dagen een „decorwisse ling" plaats. Naar de heer Schekkerman mede deelde, neemt 't aantal leden van het KCB nog steeds toe en mag ook de publieke belangstelling verheugend genoemd worden Van het thans geëxposeerde werk konden ons vooral bekoren de fraaie houtsneden van Snapper en de ex- libris en illustraties van Rle Kooy man. Ook Jaap de Carpentier toont goed werk, Zyn „stilleven met uien" is qua compositie en gebondenheid zeer ge slaagd. Jaap Sax heeft weer enkele fyn getinte winterlandschappen by maan en scV-nerlicht; ook het Larense stalletje is door zyn lichtval expres sief. By Kees Boendermaker valt voor al op, ia vergeiyking met vroee-r en later werk, de kleurloosheid .i zyn chrysanten en een kannetje (bel de uit 1945). De donkere achter grond vergoedt niet het gemis aan diepte. Clara Colnot heeft enkele geslaag de en minder geslaagde tekeningen, waaruit de dierenfiguren nog het best genoemd mogen worden. Van Dirk Hubers zgn er weer tal van inzendingen op het gebied van de ceramiek, gedegen en kunstzinnig werk, terwyi Raedecker zich heeft beperkt tot enkele eenvoudige, doch sieriyke gladh" schaaltjes. In de omgeving van Bandoeng is men overal ijverig ln de weer met hot gereedmaken der sawah's.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 3