Nederlanders hakken in Duitse bossen Zwaar, maar dankbaar werk In begin 1948 tournooi om het wereldkampioenschap Het doek over de Elfstedentocht 1947 gevallen Middelkamp wereldkampioen op de weg De houtslag in het Zwade Woud In de maand Augustus is het een jaar geleden, dat de eerste Ne derlandse houthakkers de lange reis naar het Zwarte Woud aan vaardden om daar ver van het vaderland en onder moeilijke om standigheden een belangrijke bijdrage te leveren tot de wederopbouw van onze verwoeste gebieden. Het. eerste houtleverlngscontract, dat Nederland met de bestuurders der Franse bezettingszone van Duits land heeft afgesloten, omvat honderdduizend kublekmeter ofwel rond het derde deel van onze jaarlijkse import. Dit kwantum zou aan het einde van dit jaar geslagen en vervoerd moeten zijn, doch de moeilijk heden waarmee men vooral in de aanvang te kampen heeft gehad om het nodige zware matertaai ter beschikking te krijgen, hebben een aanzienlijke achterstand veroorzaakt. Op het ogenblik is nog al leen rond het derde deel van de gecontracteerde hoeveelheid gesla gen en het laat zich aanzien, dat het programma dit jaar voor slechts tweederde zal kunnen worden vervuld. Temeer daar de hoop bestaat dat Nederland bij de een dezer dagen beginnende besprekingen over afsluiting van een nieuw handelsverdrag met de Franse zone nieuwe houtaankopen sa! kunnen doen, kan worden aangenomen, dat de klei ne gemeenschap van Nederlanders nog geruime tijd haar zware werk op de toppen der bergruggen, die het Rijndal insluiten, zal moeten verrichten. Een gemechaniseerd bedrijf Wjj hebben zojuist de drie Neder landse houthakkerskampen te Rei- chental, Gernsbach en Kirschboum- wasen, alle drie vlak bij de thans le vendiger dan ooit zijnde touristen- stad Bad-Baden gelegen, bezocht en we hebben er kunnen constateren, dat de Nederlandse houtslag er tot een groot sterk gemechaniseerd en perfect georganiseerd bedrijf is uit gegroeid. Het is hier tegen de hel lingen van dit vriendelijke bergland of men in een Nederlandse bezet tingszone verkeert. Onophoudelijk ziet men er de zware trucks van de „Grontmy", die het werk in opdracht van wederopbouw uitvoert, met hun lasten van twintig kubiekmeter langs de smalle bergwegen denderen. Men treft er de barakken, de „Mess", de werkplaatsen van het „le pioniers detachement", waarin de stoere wer kers zijn ondergebracht daar zij hun werk slechts in militair verband kon den komen verrichten. Me treft er wegen aan, die alleen voor het hout transport zijn opengesteld. Kortom, afgezien van de weinige met ossen bespannen boerenwagens, is alle be drijvigheid puur Nederlands. Werk voor bergbeklimmers Van verre ziet men de kaalge schoren vlakken in het groene kleed der bergruggen. Dat z|jn de plaat sen, waar onze kappers hun werk gedaan hebben. Men moet zich een lange moeizame tocht over smalle bergpaden getroosten om er'de man nen met blote, gebruinde bovenlicha men aan het werk te zien. Maar zo'n tocht loont ruimschoots de moeite. Men moet hen hebben zien zwoegen en zweten op de steile rotsige hel lingen of op hun daverende machi nes om te veten hoe zwaar de ar beid i3, die zjj negen uren per dag verrichten. Houtkappers is niet de juiste benaming voor hen. Het kap pen beperkt zich tot L?t ontdoen der gevelde woudreuzen, sparren en dennen van rond 130 jaren oud, van takken en groen. Het hoofdwerk ge beurt zo ongeveer vol-automatisch. Maar dit maakt het voor de man nen niet lichter. Het ellen van de twintig meter hoge bomen is op zich zelf een licht karwei: de motorzaag snijdt er in een paar minuten door heen. Maar het is minder gemakke lijk om met die motorzaag de toppen der ruggen te beklimmen. Men moet er zich een weg voor banen door een ware jungle of men moet er berg klimmers-talenten demonstreren b|j het beklimmen der rotsen. En de gro te moeilijkheden beginnen eerst wan neer de bomen geveld zjjn: vanaf een bergtop hoog boven de drukke ten nisbanen, maneges en golflinks van Baden-Baden tot aan de Rynaken in de haven var Karlsruhe, dat is een lange en vooral een moeilijke weg. Het zwaarste werk is het gekapte hout veilig op begaanbare wegen te brengen. De trucks, die de Grontmij ervoor heeft laten bouwen uit „dump materiaal" zelfs tanks en pantser wagens hebbe" een metamorfose tot houtdrager ondergaan kunnen de hellingen tot een onwaarschijnlijke hoogte beklimmen. Maar daartoe is dan ook de kracht der zwaarste mo toren en de behendigheid van bedre ven chauffeurs nodig. Met elke hout vracht moeten vele kilometers wor den afgelegd over bergpaden, die voorheen nooit zwaarder vervoer hebben getorst dan dat van een os senwagen. Er is een volmaakt klop pende verkeersorganisatie nodig om daarbij geen onoverkomelijke ver- keersstrubbelingen te veroorzaken. Acrobatische toeren Plaatsen cm te passeren zijn er op deze paden namelijk niet en het tem po der af en aan rijdende wagens moet dan ook, wil men al het be schikbare materiaal efficiënt be nutten, zodanig worde: afgeStemd, dat alles klopt als een bus. Maar op de bergen komt een punt, waarop da wegen ophouden. De gevelde bo men liggen meestal daarboven, soms honderd vijftig meter hoger op een onberijdbare helling. De oude leger wagens, die hier de sleepdiensten verrichten hebben zeker nooit In de oorlogsdagen zulke zware diensten moeten doen als thans op hun oude dag. Zij trekken zichzelf met behulp van staalkabels omhoog, waarbij het lijkt of hun massieve lichamen zich als logge monsters over de rotsblok ken kronkelen. Dan storten zij zich weer neer en brengen een paar bo men naar de laadplaats, waar truck en kraan wagen nauwelijks naast el kaar opgesteld kunnen worden. Waar de machines hun krachten hebben uit geput, daar moeten vernuft en be hendigheid der werkers de rest doen. Zij klimmen omhoog en slepen de staaldraden achter zich om die aan de bomen t« gaan bevestigen. Zo wordt alles door de machtige hand der motoren naar beneden getrok ken. Iedere boom brengt daarbij z|jn moeilijkheden: hij kan vastraken achter rotsblokken en vaalt is er dan geen andere mogelijkheid dan hem in stukken te zagen. Hij kan ook mach tige steenblokken loswurmen, die dan met een vaart naar beneden rol len. Dan is de kunst tijdig een heen komen te zoeken. Vervolgens kunnen er kabels breken. Dat kost t|Jd en geld en vooral tijd mag er niet ver loren gaan. Want bij dit werk grijpt alles in elkaar en het optasten van de gezaagde stammen op de wagens mag niet te veel tijd nemen, omdat anders beneden een nieuwe wagen werkeloos staat te wachten. Boven dien moet er schot in het werk blij ven en wil men liefst het huidige tempo van 250 kubiekmeter per dag nog opvoeren. Daartoe komen binnen weinige dagen weer honderd nieuwe werkers naar Baden, bij de 250 die er reeds zijn. Zjj zullen een zwaar werk ter hand nemen maar ook een dankbaar. Want b|j iedere wagen die naar beneden rijdt met genummerde, gemeten en geboekte vrachten van 20 kubiekmeter kun nen zij bedenken, dat daar weer drie nieuwe woonhuizen naar het vader land gaan. De huisvesting De Nederlandse werkers leven hier voor het grootste deel in barakken. Voor hun verzorging zijn voorts en kele dorpsherbergen gevorderd. De nieuwe werkers, die thans ko men, zullen gehuisvest worden in een woonschuit, die in de Rijn zal anke ren. Neemt men aard en omstandig heden van het werk in acht, dan moet men zeggen, dat z|j hun zware taak in de beste stemming verrich- ten. Dat neemt evenwel niet weg, dat er wensen leven, die voor ie mand die het werk heeft gezien, maar al te begrijpelijk zijn. Z|j me nen wel eens recht te hebben op een extratje boven hun rantsoen voor zwaarste arbeid. Er is voor hen dan ook al vaak gesproken over wat ex tra tabak of wat kruiken Holland jenever, maar zij hebben nog nooit zoiets gezien. Er wordt nogal wat gemopperd over het feit, dat er nog altijd ambtelijke instanties ge vonden worden, die zo weinig begrip hebben voor het harde leven, dat een Nederlandse arbeider in Duits land heeft, dat zulke kleine bijdra gen aan zy'n ontspanning altijd op formele bezwaren schijnen te moeten afstuiten. Gebrek aan ontspanning, en deugdelyke vulling der vr|je uren,' dat is inderdaad een gemis, dat hier verholpen zou moeten worden. Het. verheugde ons te vernemen dat do Nederlandse missie te Baden-Baden daartoe reeds pogingen heeft aange wend. Het belang van dit werk Het is in deze omstandigheden niei verwonderlijk dat onder de arbeiders nogal een sterk verloop plaats heeft. Naar de leiders van het werk ons mededeelden is dit eensdeels te wij ten aan het feit ,dat vele nieuwelin gen lichamelijk niet opgewassen blij ken tegen hun taak. anderdeels ook aan de omstandigheid, dat sommigen zich te zeer hebben laten lokken door het avontuurlijke van een baan in Duitsland, dat evenwel meestal niet langer dan een maand zijn aan trekkingskracht behoudt. De Nederlandse kolonie in Baden verricht belangrijke diensten voor 't vaderland. Zij helpt niet alleen wo ningen bouwen, zij helpt ook de viezen sparen. Veelal is de vraag geopperd, waarom dit werk niet met Duitse arbeidskrachten verricht kan worden. Het antwoord is eenvoudig: in de eerste plaats zijn er niet vol doende Duitsers voor het werk te vinden en in de tweede plaats zqu Duitse arbeid met deviezen moeten worden betaald. Het hout der Franse zone is door het feit, dat het Nederlanders gewonnen wordt, goedkoopste dat er in ons land woi^t ingevoerd. De andere belangrijke bouwstoffen die in deze zone door Nederland worden aangekocht (ba- zalt, bims, cement, tras, klei), wor den door Duitsers gewonnen, doch om de productie ervan op het gewen ste peil te houden moet de Duitse arbeiders extra voeding uit Neder landse voorraden gegarandeerd wor den om hen voor het zware werk fit te houden. Behalve deze bouwstof fen levert de Franse zone aan ons land thans ook honderdduizend vier kante meter glas, waarvan deze week het eerste transport zal wor den verzonden. Het is dan ook vooral de wederop bouw (naast de spoorwegen, wier die- seltreinen met maybachmotoren zijn uitgerust), .die belang heeft b|j het verloop der handelsbesprekingen, die begin Augustus met de Franse zone gevoerd zullen worden. SCHAKEN Eerste helft in ons land, de andere in Rusland Euwe onder de zes uitgenodigden Op het in Den Haag gehouden con gres van de wereldschaakbond, de FIDE, dat Zaterdag eindigde, zijn be langrijke besluiten genomen. Het voor naamste punt van de agenda was het zoeken naar een bevredigende oplos sing inzake het vacante wereldkam pioenschap. Na langdurige besprekin gen, waaraan ook enkele Russische af gevaardigden deelnamen, werd het volgende besloten. Er zal een tournooi worden geor ganiseerd met 6 deelnemers en hier voor zullen worden uitgenodigd: Reshevsky, Fine, Euwe, Botwinnik. Keres en Smislov. De winnaar van dit tournooi wordt als wereldkampioen erkend. Hoewel het reglement nog moet worden samengesteld, z|jn als grondprincipes aangenomen, dat in dien één van de uitgenodigde spelers op de bepaalde datum niet beschik baar is ,het tournooi gewoon door gang zal vinden zonder dat een ver vanger zal worden aangewezen. Voorts is de begindatum gesteld op 1 Maart 1948, terwijl bepaald is, dat het tour nooi op 31 Mei d.a.v. geëindigd zal moeten z|jn. Het tonrnooi zal in twee helften worden gesplitst, waarvan er een in Nederland .de andere in Rus land zal worden gespeeld. Na loting Vacantietreinen In verband met de vacantie-druk- te zullen in de eerste helft van Aug. een aantal extra-treinen 'worden In gelegd. Op de l|jn AmsterdamAlkmaar zullen op de Vrijdagen 1, 8 en 15 Augustus de volgende extra-treinen r|jden: Amsterdam CS (v. 9.11) Zaandam (a. 9.20, v. 9.21 Uitgeest (a. 9.32, v. 9.34) Castricum (a. 9.38, v. 9.39) Heiloo (a. 9.45 v. 9.46) Alkmaar (a. 9.52). Alkmaar (v. 10.03) Heiloo (a. 10.08, v. 10.09) Castricum (a. 10.15, v. 10.16) Uitgeest (a. 10.20, v. 10.22) Wormerveer door Zaandam (a. 10.33. v. 10.34) Am sterdam CS (a. 10.43). Alleen op de Vrijdagen 1 en 15 Augusts. Op Vrijdag 8 Augustus: Alkmaar (v. 10.35) Castricum (a. 10.45, v. 11.09) Uitgeest door Koog Zaandyk door Zaandam door Amsterdam CS (a. 11.33). Op de lijn AmsterdamEnkhuizen zullen op de Zaterdagen 2 en 9 Aug. de volgende treinen rijden: Amster dam CS (v. 14.18) Zaandam, Pur- merend en Hoorn door Westwou- de (a. 1514, v. 15.17) Bovenkar- spel door Enkhuizen (a. 15.31). Enkhuizen (v. 16.36) Hoorn. Purmerend en Zaandam door Am sterdam CS (a. 17.46). In hel hartje van de zomer Bosman en Schipper geven toe ..opgelegd" te hebben Het bestuur van de vereniging „De Friesche Elfsteden" te Leeuwarden en de wedstrijdrijders van de Elfsteden- wedstrijd 1947 J. Bosman te Breukelen en KI. Schipper te Steenwijkerwold, hebben aan een commissie van drie tochtrijders van de Elfstedentocht ver zocht, zich te willen uitspreken over de vraag, of de genoemde wedstrijd rijders Bosman en Schipper zich ge durende de wedstrijd-1947 aan zoge naamd „opleggen" hebben schuldig ge maakt Deze commissie, bestaande uit de tochtrijders mr. J. Linthorst Homan te Groningen, D. D. Huizinga Bruins te Haren en J. Werkman te Alkmaar kreeg zowel van het bestuur der Elf- stedenvereniging als van de beide ge noemde wedstrijdrijders de vrijheid, gebruik te maken van alle gegevens, _welke het bestuur en genoemde rijders ter beschikking hadden en van alle verdere gegevens, welke de commissie op eigen initiatief zou kunnen ver krijgen. Prinses Elisabeth van Engeland bracht in gezelschap van haar verloofde, luitenant Philips Mountbatten, een bezoek aan de opleidingsschool voor de koopvaardij te Wokingham, waar z|j de cadetten inspecteerde en prijzen uitreikte. De prinses onderhoudt zich met de in opleiding zijnde koop- vaard ij-officieren. werd de eerste speelhelft toegekend aan Nederland en de tweede aan Rus land. Als voertaal van de bijeenkomst der FIDE werd voor de tekst der statuten en reglementen het Frans als authen tiek aangenomen, terwijl daarnaast ook het Engels en het Russisch als offcieel werden erkend. BERTUS VAN HAMERSVELD HERSTELD. De bekende motorrijder Bertus van Hamersveld, die enkele maanden ge leden bij een trainingsrit zo ongeluk kig ten val kwam. dat één van zijn benen geamputeerd moest worden, zal vandaag, na een verblijf van acht we ken in het ziekenhuis te Haarlem, naar zijn woning te Hilversum terug keren. Hij heeft nog geen kunstbeen en moet voorlopig op krukken lopen. Hij heeft zich als een man over de slag heen gezet en zijn gezondheid laat verder niets te wensen over. BIJSTER WORDT PROF. Na plattner zal ook Cor Byster het witte hermelijn der amateurs aan de wilgen hangen. In een gesprek met een Belgisch journalist heeft hij mee gedeeld voornemens te zijn in de loop van de aanstaande winter over te gaan naar de rangen der beroepsren oers. Leverden de baan wedstrijden teleur stelling na teleurstelling op voor ons land, veel Is er goed gemaakt, doordat Middelkamp zich wereldkampioen op de weg mag noemen door een schitte rende zege, bevochten na een uiterst zware strijd in moordende hitte. Onze Nederlandse renners sloegen een bui tengewoon goed figuur, want Jansen de enige Nederlander, die onlangs de Tour de France uit reed werd derde en zag zich slechts in de sprint geklopt door de Belg Sercu. Henk Lakeman, die er schitterend voorstond, verspeelde zijn kans, door dat hij z'n schoen verloor ,een achter stand opliep endaardoor zo gedepri meerd werd, dat hij direct daarna de strijd staakte. Dit gebeurde in de 18e ronde en op dat moment leek het, dat slechts Jansen in staat zou zijn de Ne derlandse kleuren te verdedigen. De rush van Middelkamp. Toen er nog 15 ronden te rijden wa ren lag de wereldkampioen n.1. nog twee volle minuten achter de kop groep. Schulte had in de 8e ronde reeds opgegeven en Van Steenbergen moest de strijd ook staken. Met nog 11 ronden voor de boeg begon de rush van Middelkamp naar het wereldkam pioenschap. Samen met de Italiaan Leoni kwam hij naar voren en liep steeds meer in op de leiders. Tenslotte was de situatie zo, dat Leonie de Hol lander los moest laten en de eindstrijd zou gaan tussen onze beide landgeno ten (Jansen reed nog steeds in de kop groep), Sercu, de Italiaan Magni en de Fransman Fachmeitner. Met nog iy2 ronde te rijden gebeurde het on gelooflijke: Jansen trok er tussen uit en nam een 150 m voorsprong, terwijl Middelkamp rustig achteraan rijdend de buitenlanders in de gaten hield. De laatste ronde bracht echter de nodige verrassingen. Jansen werd ingelopen en tot overmaat van ramp kwam het bericht door de luidsprekers, dat de Limburger een lekke band had gekre gen, een bericht, dat onjuist was. want het betrof Middelkamp, die met flin ke voor sprong aan de kop lag. On ze langenoot had echter terstond een nieuw wiel tot zijn beschikking en al liep zijn voorsprong aanmerkelijk te rug, hij bleef aan de kop! Zo kon het gebeuren, dat voor het eerst in de geschiedenis van de UCI een Nederlander wereldkampioen werd. II|j reed de afstand van 274 km in 7 uur 28 min. en 17 sec., op 10 sec. gevolgd door 2. Sercu, 3. Jansen, 4. Magni. Fachleitcr kwam als 5e bin nen met 44 sec. achterstand. Onze landgenoot Van Beek -bezette de derde plaats bij het wegkampioen- schap voor amateurs, terwijl Zaterdag po de baan Pronk voor het prettige resultaat zorgde door eveneens als derde te eindigen. De commissie kwam éénstemmig tot de volgende conclusie: 1. De gestelde technische vraag kan niet worden losgemaakt van zijn rui mere achtergrond. 2. De algemene toestand van het ijs op het 200 km lange traject en de hef tigheid van de steeds toenemende noorderstorm hebben de omstandig heden van de Elfstedenwedstrljd en van de Elfstedentocht in 1947 dusdanig uitzonderlijk gemaakt, dat de rijders tot zeer bijzondere prestaties ver plicht waren en dat de tekortkomin gen van de controle in de wedstrijd zich in het algemeen op bijzondere wijze moest wreken. 3. Er zjjn gedurende deze wedstrijd vele dingen gebeurd, welke de be oordeling van de houding van de indi- viduële rijders als geval op zichzelf netelig maken. 4. De bijzondere omstandigheden brachten mede, dat rijders, die vlak achter elkaar reden, niet konden ver hinderen. af en toe met elkaar in aan raking te komen. 5. Verschillende, vermoedelijk zelfs vele wedstrijdrijders hebben in deze uitzonderlijke omsta ndi*' geen weerstand kunnen bieden aan de ver leiding, deze aanraking te laten om slaan tot een onderlinge steun over kortere of langere afstand, welke In schaatsenrijderstermen als „opleggen" wordt aangeduid en welke in het wed strijdreglement verboden is. 6. Ook de rijders Bosman en Schip per hebben dit gedaan. 7. Het ontbreken van controle door de wedstrijdleiding, het feit dat ver schillende rijders zich kennelijk aan „opleggen" schuldig maakten en het feit, dat de beide genoemde r^uets ondanks het uitblijven van de officiële prijsuitreiking toch door de buiten wereld als winnaars van de wedstrijd werd beschouwd en als zodanig veelal zonder eigen voorkennis werden ge huldigd, heeft alles tesamen de psy chologische factoren geschapen, velke hen helaas hebben weerhouden van de spontane mededeling en van de er kenning .welke overigens in beider karakter zou hebben gelegen. 8. De zeer grote publieke belang stelling voor dc jegens hun geuite be schuldigingen, de formele w|jzc van ondervraging, de overtredingen van andere rijders en gaandeweg een zelf- suggestie ten aanzien der eigen bon ding welke zelfsuggestie door het tijdsverloop werd versterkt dit heeft alles tesamen de beide rijders verleid tot ontkenning inzake het „opleggen" en tot volharding b|j die ontkenning. 9. Beide rijders betreuren deze gang van zaken. ZWEMMEN Slikker en Boxem te Haarlem Tijdens de Zondag te Heemstede gehouden nationale wedstrijden was het meest spannende nummer de 100 meter rugslag heren. De Haarlem mer Maus slaagde er in juist voor Scheffer aan te tikken (tyden resp. 1.12.2 min. en 1.12.3 min.), terwijl Slikker van DAW derde werd in de tijd van 1.13.4 min. Boxem eindigde achter Sindorf als tweede op de 100 meter borstcrawL Sindorf noteerde 1.02.4 min., Boxem 1.03.9 min. Opvallend was tijdens deze wed strijden de prestatie van het 14-ja- rige meisje De Ekris van de Robben, dat als 2e eindigde op de 100 meter rugslag dames, in de tijd van 1.21 achter mej. de Gans, die een sec. sneller was, doch voor N. Scheffer- Senff (1.22.3 min.). Pronk op de derde plaats in de Stayerkampioenschappen De laatste baumvedstrijd tijdens de wereldkampioenschappen heeft Ne derland nog een vry onverwacht suc ces gebracht, doordat de Heilooër Pronk een zeer goede derde plaats la de wacht sleepte en os. de wereld kampioen van vorig jaar, de Italiaan Frosio, met ruim verschil achter zich Uet. Aanvankelijk lag onze landgenoo! met de Zwitser Heiman aan de kop en nam zelfs een ronde voorsprong op het gehele veld. Na 110 ronden (50 km.) lag de Fransman Lesueur aan de kop, op korte afstand door Heiman en Pronk gevolgd. Helman kreeg kort hierop een zware inzin king en zakte terug, zodat h|j ten slotte zelfs niet minder dan 11 ron den achter lag. Pronk hield vol en volgde de leiders ook de Frans man Lamboley had zich naar voren gewerkt uitstekend. Ronde ronde bleef dit drietal met Frosio als gevaarlijke vierde elkaar angstvallig bewaken. Pronk had hierbij het ge luk, dat de beide Fransen vlak ach ter Frosio bleven rijden en de Itali aan geen schijn van kans gaven om de achterstand weg te werken. Zelfs werd h|j kort voor het einde gelapt ATHLETIEK Nationale kampioenschappen verliepen kalm De nationale athletiekkampioen- schappen z|jn dit jaar wat vlak ver lopen: er werden geen uitzonderlijke prestaties verrjcht in het Olympisch Stadion en zo slaagde mw. Blankers- Koen er als enige Zaterdagmiddag in een prestatie van vorig jaar te overtreffen door op het nummer ko gelstoten het kampioenschap te be halen. Onze thans 29-jarige veelzij dige kampioene legde daardoor deze keer op 6 titels beslag tegen vorig jaar 5! Veel moeite behoefde z|j zich echter niet te getroosten want op vr|jwel alle nummers steekt zij met hoofd en schouders boven haar mede dingsters uit. Zonder enige strijd slaagde z|j er in op de 80 meter horden haar eigen wereldrecord tot op 0.3 sec. te benaderen, hetgeen 'n behoorlijke prestatie Is. De voornaamste uitslagen waren: 200 meter: 1. Kleyn (V en L) 22.2 sec; 2. Blok (AV '23) 22.3 sec.; Verspringen: 1. Houtman (AV '23) 6.945 meter. Discuswerpen: 1. Brasser (AAC) 42.55 meter. 100 meter: 1. Kleyn 10.9 sec.; 2. Lammers 11 sec. 800 meter: 1. Frits de Ruyter 1 min. 54.5 sec. Dames: 100 meter: 1. Mw. Blankers-Koen 12.3 sec. Kogelstoten: 1. idem. 11.88 meter. 200 meter: 1. idem 24.9 sec. Verspringen: 1. idem 5.64 meter. Hoogspringen: 1. idem 1.55 meter. 80 meter horden: 1. Idem 11.6 sec. Speerwerpen: 1. mej. Koning (Go- na) 40.36 meter. ep daardoor kon Pronk zeker z|jn van de eervolle derde plaats. Eervol, omdat het jaren en jaren geleden is dat een Nederlander het zover bracht De einduitslag was: 1. (en wereldkampioen) Lesueur in 1 uur 23 min. 38 vier v|jfdc sec.; 2. Lambolqy op 80 meter; 3. Pronlc op 310 meter, 4 Frosio op 1ronde, Michaux (België) eindigde op 2 ron den, Clemens (Luxemburg) op 10 ronden, Heiman op 11 ronden en Summers (Engeland) op 12 ronden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 3