De Voetbalclub lerjaardiijpaÉaiitjc Leerschool der vacantie DE JEUGD KOERIER Trage darmwerking bij kinderen Krijgi baby te veel of te weinig? In een mgner vorige stukjes over Obstipatie heb ik blikbaar de indruk gewekt, dat ik ondervoeding als de voornaamste oorzaak van obstipatie bfl de zuigeling beschouw. Hiervoor werd ik terecht gekapitteld door een collega, kinderarts uit het Zuiden. Zo was het ook niet bedoeld. Soms, als de voeding werkelgk te krap is en het gewicht dit ook aantoont, kan de ontlasting vertraagd worden. Aan de andere kant echter zien we by vol komen gezonde borstkinderen vaak, dat de grote luier slechts twee- soms zelfs slechts eenmaal per week komt Noch in het e ste, noch in het laat ste geval behoeft men maatregelen te nemen als zeeppennetjes of laxe rende oliën. In elk dezez' gevallen is het echter aan de dokter om te beoordelen met welk soort obstipatie men te. ma ken heeft en óf en zo ja welke, maar regelen er genomen moeten worden. En nu nog wat over de grotere kinderen, die ook vaak klachten over obstipatie hebben, zonder dat er verdere ziekteverschy^elen van ern stige aard opdeden. Dit geldt voor namelijk de groep van nerveuze, over matig angstige kinderen. Té grote onrust, geen tftd om kalm even te blftven zitten, Is vaak een belang- rgke factor. Verder treden er btf de ze kinderen veelal kramptoestanden van de darmen op, die daardoor in hun normale beweging gestoord wor den. Alleen veel rust, regelmatig le ven en zoveel mogelgk bestreden van de Vlerangsten kunnen in deze ge- Medische brief vallen tot resultaat lelden. Ook hier is de gewenning aan laxantia uit de boze. Het geldt hier, de ontwikke ling van het jonge kind zo te be invloeden, dat h 1 zich later zo goed mogelijk door het leven kan slaan. Dit bereikt men niet door aan elk symptoom geïsoleerd aandacht te schenken en het op zichzelf te behan delen, maar slechts door het kind in zijn totaliteit te zien en de psychi sche factoren op hun volle waarde te schatten. Vaak zegt een moeder: „Dat heeft het kind van mij of van zijn vader" en meent daarmee de ver klaring gevonden te hebben en ver der van de verantwoordelijkheid af te zijn. Nog steeds echter is niet pre cies vastgesteld hoeveel van deze neurotische factoren inderdaad ge- erfd zijn en hoeveel ervan dotfr Imi tatie, door besmetting in geestelij ke zin, tot stand zijn gekomen. Vele psychiaters en psychologen, Adler o.a., pleiten voor de laatste ziens wijze en het is een feit, dat een kind van nerveuze ouders in een rustig, evenwichtig gezin zich vaak veel harl monischer gaat ontwikkelen dan bij de nerveuze ouders het geval zou zijn geweest. Wat en hoe. Wat het kind te eten krijgt speelt vaak een kleinere rol dan hoe het te eten krijgt. In een onrustige om geving met mensen die af en aan lopen onder het eten of erger, die luidkeels van hun meningsverschillen blijk geven, zal er van een goede spijsvertering evenmin iets terecht komen als onder de ogen van een overbezorgde moeder, die elk hapje, dat naar binnen gaat, met voldoening ziet verdwijnen en elk hapje, dat overblijft, beweent als ware het een grote ramp. Evenwichtige, harmon' ohe mensen om het jonge kind! Het is gemakke lijker gezegd dan gedaan in deze moeilijke jaren. En toch, het zal de enige weg blijken naar een meer har monische wereld op den duur. Kan men zijn kinderen geen har monische entourage in eigen huis verschaffen, dan diene men egoïsti sche overwegingen op zij te zetten en het kind in een goed internaat of in een geschikt vreemd gezin onder te brengen. Goede internaten zo- INVLOED DER JEUGDBE WEGING OP HET SCHOOL LEVEN IS LANGZAMER HAND MERKBAAR GEWORDEN Kamperende klassen... U heeft ze deze mooie zomer wel gezien: de kamperende klassen, de scholen in jeugdherbergen, de school- groepen op r*is, tot over de gren zen, scholieren e-i docenten tezamen. En ze maakten niet do indruk hun reis en de natuur in da eerste plaats te beschouwen als nuttige, schoolse leerstof, zoals onze voorouders de den, die, met hun spruiten op de wandeling, geen koe konden voorbij gaan zonder de gehele zuivelindus trie te berde te brengen, geen tarwe zagen groeien of tot en met de in blokjes gesneden boterham moest al les worden geleraard. Nee, het mo derne reizen en trekken van de klas sen en scholen is voor het schoolle ven van geheel andere waarde. Op reis, in het kamp, in de jeugd herberg, ontstaat de goede verstand houding, de vertrouwelijke omgang als in Engeland de boarding-school en de colleges zijn er in ons land nog veel te weinig. Toch geven die veel, dat het eigen gezin nooit geven kan, maar hiermede zijn we beland op het terrein der paedagogie en ver van ons uitgangspunt afgedwaald. S. Joles, arts. en het wederzijdse begrip, die van zo onschatbare waarde blijken voor het dagelijkse schoolleven. Ieder, die een dergelijke voortzet ting van het schoolverband tijdens de vrije zomerweken heeft meegemaakt weet uit ervaring hoe belangrijk het is, juist ook voor het leren en de lessen, dat een klas tot de hechtere groep is geworden, die zo dikwijls het gevolg is van een zomerkamp, een trektocht, een reis naar het bui ten!:* - Ongegronde vrees En evenzeer geldt dit voor de om gang tussen onderwijzer of leraar en leerlingen. De oude vrees, dat ont zag en respect zouden verdwijnen en daarmee het gezag, indien men be halve docent ook jeugdleider zou zijn en mee zou doen met het leven van de klas buiten in kamp en jeugd herberg, die vrees is, als zovele vre zen, zonder grond gebleken. De gun stige verandering, die zich in de af gelopen 25 jaar heeft voltrokken, in de geest en de sfeer op zc menige school dankt men niet in de laat ste plaats aan de persoonlijke om gang en het contact tussen docenten en kinderen, waartoe juist een week of een tiental dagen in de vacantie samen doorgebracht .zoveel bijdraagt Een feit is, dat de invloed van de jeugdbeweging op het schoolleven langzamerhand merkbaar Is gewor den. Het zgn. derde millleu kent al lerlei levensvormen, die ook op school in gebruik zyn geraakt Er la niet meer die scherpe grens tussen beide, welke 15 of 20 jaar geleden viel op te merken. Uiteraard zal elk zijn eigen leven leiden, maar de jeugdbeweging heeft ongetwijfeld een goede invloed gehad op de school voor zover die meer is dan lessen le ren en kennis opdoen. Ja, het besef dat de school meer is. zou het niet ontwaakt zijn in hen, die als leden van jeugdgroepen, ais jeugdleiders, hun beroep van docent niet uitsluitend konden opvatten in de oude zin? Zij vooral zullen begre pen hebben dat, wanneer men werkt met een groep kinderen, dat werk betei van de hand (en het hoofd!) gaat naarmate men meer dan alleen ten aanzien van dat werk op elkaar is ingesteld, met elkaar is omge gaan en van de kla^e of de groep een kleine eenheid heeft kunnen ma ken. Daartoe is de vacantie zo ge schikt. En daarom, lezer, is de ge dachte dat er tijdens de vacantie van schoolleven geen sprake zou zijn, on juist Er wordt menigmaal in die tijd de grondslag gelegd waarop straks het leren en kennis vergaren des te beter zal kunnen plaats vin den. Dr. J. C. "randt Cnrttius Hallojongens en meisjes! Reeds lang bestond het plan in deze krant jullie een eigen hoekje te geven. Maar zoals julli^ wel bekend zal zijn, is er in ons land een geweldig tekort aan papier, waardoor de kranten slechts in klein formaat kunnen verschijnen en zij met gebrek aan ruimte te kampen hebben. Maar voor deze krant is eindelijk een oplossing gevonden en in het vervolg zullen Jullie iedere Zaterdag jullie eigen hoekje vinden. En zoals jullie ziet, heet dit hoekje „De Jeugd Koerier'. Jullie kunt allen meedoen aan het oplossen van de prijsraad sels, die geregeld in „De Jeugd Koerier" opgenomen zullen wor den. Onder de goede oplossers en oplosters zullen mooie boe ken verloot worden! Ook kunnen jullie mij vragen stellen en vertellen, wat jullie graag in „De Jeugd Koerier" opgenomen wilt hebben. Ik beloof jullie, dat al jullie briefjes in „De Jeugd Koerier" beantwoord zullen worden. Maar denk eromaltijd op de adreszijde van jullie briefjes schrijven „De Jeugd Koerier". O, ja en dan nog iets. Zijn er onder jullie ook jongens en meisjes, die postzegels verzamelen? Ik heb er enige en zal die verdelen onder hen, die ze graag willen hebben. Schrijf me dus maar. Nu, dag allemaal! Tot de volgende week. Oom Wim .J Het wegennet in ons land wordt ook terdege enae. Landen genomen. Hier ziet men een enorme teersproeimachine, welke de kokende teer over het wegdek doet vloeien. De bedienende persoon achter op de machine staande is gekleed in een speciaal pak, terwijl zün hoefd geheel bedekt is. Achter deze machine komt de zg. basalt-ver deelwagen, die het basalt gelijkmatig over het wegdek verspreidt. In een dag kan met deze installatie 18000 m2 worden afgewerkt. Yan een rups, die ioneel speelt en nog iets Wat doen jullie op de vrge Woens dag- en Zaterdagmiddag? Met mooi weer natuurlijk niet binnen blijven. Ik weet iets! Doe net als ik en wordt ontdekkingsreiziger. Kom, ga mee avonturen beleven. Ik zal jullie gids zijn. Wat voor deze reis nodig is? Niets anders dan een schepnet, een flinke trommel of doos en een jampotje of leeg vleesblikje. En kom nu mee. ook jullie, die niets voor wandelen en trekken voelt, die liever met el kaar vecht.*Nicmand blijve achter! We gaan vandaag nr.ar een sloot je, een doodgewoon helder slootje, zoals iedereen wel weet te vinden. Er staan wat wilgen langs en kijk, een paar takken zijn geheel kaal. Weet je, dat wanneer je buiten aan een gezonde boom wat verdorde of op gerolde bladeren, of zoals hier enke le kale twijgen vindt, de dader daar van dan vast en zeker in de nabij heid is? We snuffelen eens goed rond in de naaste omgeving en al spoedig ontdekken we wat. Hier is het een rups, maar het lijkt wel of deze een tnasker voor heeft. En wat een kleuren! Heb je ooit mooiere gezien De kop, bruinrood omrand, steekt tegen het heldere groen van het. li chaam af, ze draagt een grijsblauw roodgetekend nekschild en de rug is prachtig blauw en donkerrood. Even raken we haar aan en nu „IK wou een voetbalclub oprich ten", zei Jan tot Henk die bij hem in de klas zat. „Heb jij zin om er in te komen?" Henk aarzelde. „Neen, liever niet," klonk het toen uit zijn mond. Jan begreep er niets van. Hij wist dat Henk van voetbal hield. „Waarom niet?" vroeg hij ver baasd. „Over drie maanden is verhoging" verhoogde Henk. „Ik wou graag al les repeteren en dan heb ik &een *ifel om te voetballen. Jan haalde zijn schouders op. „Vré selijk overdreven", sprak hij. „Ik vo$t bal toch ook". „Dat moet jij weten", antwoordde Henk. „Maar ik zou liever nog wat wachten. Na de overgang wil ik wel meedoen." Dit gesprek met Henk bracht Jan aan het piekeren. Hij stond er niet goed voor. Op zijn laatste rapport waren verscheidene onvoldoendes en de meester had ge zegd, dat hij harder moest werken, want dat het anders mis zou lopen. Jan had zich daaraan niet gestoord, was op dezelfde wijze doorgegaan. Maar nu, door de weigering van Henk, gaf hij zich eensklaps reken schap van de gevolgen. Hg dacht na. Alles was nog niet verloren. Het zou niet gemakkelijk zijn de onvol doende binnen drie maanden op te halen, maar als hij flink aanpakte kon het misschien nog net. Hij vond het wel vervelend om dat plan var. de voetbalclub te laten varen, maar blijven zitten leek hem ook geen pretje. Even twijfelde Jan nog. Toen had komt het koddige: ze gaat grimassen maken, trekt de lelijkste gezichten, een echte boeman is-het. Maar daar voor dient dan ook dit masker: hier mee moet ze haar vijanden verja gen. Onze opdringerigheid wekt de verdere ontstemming van de rups. Plotseling spuwt ze een druppel vocht uit en laat uit haar beide staar ten twee rode draden kronkelen, die zg in spiralen op en neer beweegt. Welke vogel zou dit monster dur ven aangrijpen Kgk maar eens goed naar de afbeelding. Maar wij, die we ten dat hèt beestje geheel ongevaar lijk is, nemen het voorzichtig van de tak en laten het, met een paar wil gentakjes als voer, in onze trommel verdwijnen. Ock een stukje wilgen- schors nemen wij van d?ze oude hol le boom mee, want hierop zal de rups, die nu al een vinger lang is na een week of zo een cocon spinnen, vermengd met afgeknaagde hout deeltjes, een veilig huisje, dat niet dan met moeite tegen de boomschors is te onderscheiden en zo stevig, dat je het onmogelijk met je vinger kunt indrukken. Is eenmaal haar tijd gekomen dan zal z\j dit ijzerharde omhulsel verbre ken en als tere Hermelijnvlinder (Dicranura vinula* in koningsge waad ons oog bekoren. en hei schoolrapport hij zijn besluit genomen: hg zou wer ken. Jan zette door. Wat hij zich had voorgenomen wilde hij ten uitvoer brengen. „Kom elke avond maar bij mij Je huiswerk maken", zei hij. „Wat Je niet duidelijk is zal ik je uitleggen". TWEE maanden verstreken. Toen begonnen de repetities. Jan voelde zich, ondanks zijn blokken, al lesbehalve op zg'n gemak, doch het viel gelukkig nogal mee. Ze werden niet allemaal even mooi, maar de meeste waren toch behoorlijk. Hoe meer echter de tijd van de verhoging naderde, hoe ongeruster Jan werd. Zou hij het nog halen? Hij vroeg Henk met een benauwd ge zicht wat deze er van dacht. „Ik weet het niet", antwoordde Henk. „Je zult het moeten afwachten In elk geval heb je de repetities goed gemaakt. Het was de dag van de verhoging. De meester trok de la van zijn lessenaar open, haalde er een sta peltje rapporten uit en legde deze yoor zich neer. Het werd doodstil in de klas. De jongens zaten erg in spanning. Voor al Jan, die wel begreep dat als hij Het viel hem evenwel niet mee. Hij merkte al gauw dat hij erg ten ach ter was geraakt. Er waren veel din gen die hy niet begreep. Vooral met zijn iiüL a k hau inj Toen kreeg hg een Idee. Henk woonde in dezelfde straat en was een der besten van de klas. Die zou hem kunnen helpen als hy wilde. Jan besloot het hem te vragen. Henk had daartegen geen be zwaar. nog verhoogd mocht worden, het op het kantje af zou zyn. „Kom jy maar eens hier, Henk". Henk kwam naar voren. De on derwijzer gaf hem zyn rapport. „Verhoogd met zeer mooie cyfers". sprak hy waarderend. „Myn com pliment, Henk. s Henk liep terug naar zyn plaats. Anderen kwamen aan de beurt. De meesten werden bevorderd; enkelen bleven zitten, .'enslotte lag nog een rapport op de lessenaar Dat moest van Jan zgn, want hy had het zgn? nog niet ontvangen. Jan hield zgn adem in. Zyn hart bonsde. Onrustig schoof hy in de bank heen en weer. „Hier heb ik een rapport waar over ik zeer tevreden ben", begon de onderwyzer. „De leerling heeft d laatste maanden hard gewerkt; alle onvoldoendes zyn verdwenen. Kom maar hier, Jan". In een wip was Jan voor de klas. „Verhoogd", vervolgde de meester, hem zijn rapport overhandigend. „Ga zo door jongen. Ook voor jou mgn welgemeende gelukwens." Toen Jan even later met Henk op straat stond bedankte hy hem har- teiyk. „Geen dank", weerde Henk af. „Laten wy, nu het vacantie is, maar gauw de voetbalclub oprichten. Nu kun je op mg rekenen". Hei Jan werd vroeg wakker. „Fgn, dacht hg. Ik ben vandaag jarig. Nu komen er taartjes, limona de en andere lekkere dingen. En ik zal een cadeautje van vader en moe der krggen. Misschien wel een bal, of een hoepel, of een bromtol. Hy had al zijn wensen netjes op zijn ver- langiystje geschrevende bromtol bovenaan. Jan sprong uit bed, waste zich, kleedde zich en liep vol verwachting de trap af; vader en moeder waren tl in de kamer. Zy feliciteerden hem en gaven hm een plat pakje. Erg dun; het leek wel een schrift of zo. Wat kon het zyn? Een bromtol was het in geen geval. Ook geen bal of hoepel. Maar wat dan? De jongen maakte het touwtje los scheurde het papier er af en... Zyn gezicht betrok. Een gewoon grys boekje. Hij sloeg het open. Er stond niet eens een plaatje of verhaaltje in. Hg begreep er niets van, teleurge steld keek hy zgn ouders aan. „Wat is dat?" vroeg hy bedrukt. „Een spaarbankboekje", antwoord de vader. „Daar staat een rijksdaal der op. Die is voor jou". Jan lachte als een boer die kies pijn heeft. Een rgksdaa.der was veel geld, maar hg had veel liever iets anders gehad; iets, waar hg mee kon spelen. En het liefst nog een brom- tol. „Had je liever een ander cadeau gehad?" vroeg moeder. i.J&". gaf hy aarzelend ten ant woord. „Liever wel. Een bromtol had ik heel erg leuk gevonden". Vader glimlachte. „Voor die ryksdaalder kun je een prachtige bromtol kopen", zei hy. „En dat mag je. Hy is helemaal van jou". Jans gezicht klaarde op. „Maar" vervolgde vader „als je wilt, mag je het geld ook op het boekje laten staan en elke week voor een deel van je zakgeld een spaar bankzegel kopen. Als je dat geregeld doet, heb je by je volgende verjaar dag al weer meer geld op je boekje. En dat is ook prettig". Jan dacht na. Een beetje geiyk had vader wel. Een bromtol was natuur- ïyk fyn, maar die werd oud en ging stuk en dan had hy er niets meer aan. Maar een spaarbankboekje... „Ik zal de ryksdaalder toch maar op het boekje laten staan" zei hy elndeiyk. „En dan elke week een spaarzegel kopen. Ik vind het pret tig. als ik ov i jaar ryk ben". Prijsraadsel Om te beginnen zal ik jul lie twee raadsel* opgeven, die niet zo erg moeiiyk zyn. Maai ik zeg jullie nu al, dat ze la ter moeliyker zullen worden: Jullie kunt allen meedoen Da oplossingen moeten voor Woensdag a.s. gezonden wor den naar „De Jeugd Koerrer p.a. De Vrye Alkmaarder, Rid derstraat hoek Oudegraeht. Alkmaar. Onder de jongens r. meisjes, waarvan ik een goede oplossing ontvang zal ik een mooi boek verloten. Hier vol gen de raadsels: 1. Noem een vis, waarvan de naam wter uit twee vissen bestaat. t. Ik bon 'n muziekinstrument Neem ik myu pet af, da» geef ik weer een heel andoi geluid. Ons lachhoekje Nog niet slim genoeg Op een warme voorjaarsdag ging oom Henk uit wandelen. Het zonnetje stak en oom, die zyn overjas te warm vond, trok die uit en nam hem over zijn adm. Maar weldra benauwde hem ook dit en hy zag uit naar een ma nier om in zgn colbertje door de zonnige lanen te kunnen wandelen. Daar kwam hg op een idee. By het eerstvolgende hek, dat een weiland van de weg afsloot, maakte oom halt, hing zgn overjas aan de staan der en schreef duidelgk op een kaar tje, dat hy uit zgn zak haalde: „PAS OP, RAAK DEZE JAS NIET AAN, DE EIGENAAR IS EEN BOKSKAMPIOEN Het kaartje werd op het kledingstuk geprikt en oom, gnuivend om zyn heldere inval, ving zyn wandeling aan, vroiyk zwaaiend met zyn stok. Toen hy twee uur later op dezelfde plek terugkwam, vond hy geen jas. Wel het kaartje mt ondr zyn waar schuwing de volgende potloodkrabbel „Wel bedankt voor de mooie jas, Ik ben kampioen hardloper en je bent knap als je me inhaalt!" „Dat is een verstandig besluit" zei vader. Toen liep moeder naar de kast, haalde er een vierkant pakje uit en gaf het aan Jan. „Omdat je zo'n flinke jongen bent, kryg je dit ook nog van ons" zei zy. Vlug "maakte de jarige het pakje open en... daar zag hy de mooiste bromtol, die hy zioh denken kon. Hy bedankte zyn ouders harteiyk voor dit moqje geschenk; voordat hy er mee ging spelen, borg hy het spaarbankboekje netjes in de kast. Nu is Jan weer bijna jarig. Hy heeft de raad van zyn vader opgevolgd en elke week een spaar zegel gekocht. Het bedrag op zyn boekje is nu verdubbeld. Jan voelt zich ryk. By nader inzien is hy toch maar wat biy met zijn «maarbank- boekje.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 5