In de schaduw van Berchtesgaden zingt Salzburg Ontwerpers, fabrikanten en koopsters zijn sceptisch gestemd Gokkend Amerika weet er alles van fyurwvy, Rlauui als voetballer Wat doet de lange rok? (Van onze Haagse correspondent We hebben er weer een probleem bij. En wat voor een probleem? Al les wordt er door in de schaduw gc- ttcld. De vrouw praat niet meer over Indonesië, en Marshall s plan, het ij- i leren gordijn, de Griekse kwestie, het pittige oorlogje in China en de mtffi- oenslachting in de Pendsjaab heb ben nimmer haar aandacht gehad. ÏTo wordt bet erg. Eva is zetts haar be langstelling verloren vooc de weke lijkse bonnenlijsL Soms vergeet ze Beits te klagen over de prijzenpoli tiek. die haar steevast de beroemde eindjes verhindert bijéén te knopen. Eva heeft een nieuw probleem, bet grootste, dat ze sedert de invoering van het vrolijke korte rokje gehad beeft: de lange rok. Kunt U het daarom Uw Haagse Correspondent euvel duiden, dat hij eens voor een dagje het leven op Plein 1813 heeft laten rusten.? Op •andringen van mijn vrouw heb ik voor één dag afscheid genomen van departementen. Dersconferenties, bob beltjes met diplomaten, bek vechter ij- tjes met collega's a'iekumme onder onsjes met hoge ambtenaren, «hè het „weten" enz. Ik heb van Mook op de Mokerhei gelaten ik ben niet eens gaan kijken naar de verhuizing van Mijnheer BeeJ. die trouwens een beeld van •'n huisje heeft gekregen. „Want" aldus mijn negentig percent. ..de vrou wen betalen de krant Dus hebben tU ook rechten...' En daar valt niet aan te t< Per K.L.M naar Parijs Lekker gaat het Vlug ook. Een treintje is knusser maarje bent eerder van Amsterdam in Parijs (met de KLM.) dan van Den Haag naar Zwolle Cpcr sooor>. Om vjjf voor acht Stonden we nog in Mokum er. om 18 Uur dronken we ons eerst*- kopje kof fie in de Kchtstad. We? Natuurlijk. Mijn vrouw moest immers mee. Ove rigens vind ik de koffie hier heel wat beter. Maar we zonden het over de rok hebben. Madam* Bowjetemjw. die een groot toonaangevend modemagazijn drtfrt in Parijs, stond seeotisefe. Haar eerste modellen, die geëtaleerd werden door mannequins met verbluffende lijn. vonden weliswaar aftrelc. doch ze meende bij de overgrote meerderheid Van haar publiek fgoed-gesitueerden) een duidelijke tegenzin te bemerken In de lange rok. Volgens haar vonden alleen de Eva's. «Jte «net minder mooie benen gezegend waren de nieuwe mo de _un amotir*. Haar mening was, dat de langere rok slechts schoor voetend en zeer langzaam een klein deel van de rokken en jurkendra- gendo publiek zou veroveren. Het leek haar niet denkbeeldig, dat deze verovering zo langzaam zou gaan. dat alvorens een klein percentage der da- VRIJDAG 19 SlkPT. Hilversum I - SM m. - Nieuws «hu 8 13, 19. 28 eu 12 uur. KRO - 7 30 Morgengebed; 815 Pluk de dag: 9.00 Licht symphonisch con cert: 10.15 Uit het boek der boeken: 1100 De Zonnebloem; 1136 Als de riele luistert; 12.03 Zang voor dracht; 12.33 en 13.20 Stafmuzickeorps der Amsterdamse politie: 14 20 ..Wapens in een Klooster", Hoorspel: 16.30 Voor de jeugd; 16.45 Van alles wat: 1830 Ned. Strijdkrachten: 20 20 .Xe mede katholieke jongeren; 2820 .Xe mede cin lui", opera van Gounod; 22.15 Hilversum H - 415 m. Nieuws om 7. 8 n. 18. 20 en 71 nar. VARA - 7.30 Muziek bij het ontbijt: 8.15 Operaprogramren: 850 Voor de vrouw; VPRO 1800 Morgenwijding; VARA - 18 2» De Regenboog: 11.15 Voor de vrouw; II30 Orgelspel: AVR O 12.35 The Skymasters; 13.15 Ensem ble Bartho Decker; 14.00 Kookpraat- je: 15.10 Boekenschouw; 15.30 Gram platen; VARA 1838 Tussen twaalf er zestien; 1738 Muzikaal babbeltje; 1915 PTT-kwartier: VPRO 2003 Orkestmu ziek; 2030 Goffedienstig Leven in Engeland, lezing; VARA 21,00 Men -vraagt en wij draaien: 21.30 Buiten lands weekoverzicht; 22.15 Swing and Swcct; VPRO 2ki5 Avondwijding. mes langgerekt zou zijn, oe mode kunstenaars weer met een nieuwe mo de zouden komen: de korte rok. Ze had weinig vertrouwen in de nieuwe creatie. "Ik nog minder. Mijn vrouw heeft cr eentje aangepast. Het spijt me, maar mijn lach „schoot uit". De jurk hing 22 cm. boren de grond en was van onderen zo eng. dat het lieve kind slechts met dribbelpasjes kon lopen. Het lijkt me onmogelijk met zo n jurk het Spui over te ste ken. zonder het ziekenhuis te ontlo pen. Maar ook do scheppers van deze oude doos durfden niet alles op één kaart zetten. Vandaar dat ze ook lan ge jurken maakten, die heel erg wjjd "/«ren. Men behoeft er slechts een hoepel in te plaatsen om je eg? aar te zien voor de bet-bet-overgrootmoe- dor in het kwadraat In alle bescheidenheid - dat hoort zo als je Frans slecht is - merkte ik oPk dat ilc haai- katoentje, dat glad en recht over haar bevallige leden zat en een paar gezonde, flinke be nen toonde, leuker vond. En toen sprak Madame Bonneteraps haar veelzeggende woorden: „Daarom geloof ik niet. dat deze mode het zal winnen. Alle mannen hebben er een hekel aan. Zij houden niet van deze maskerade, omdat hun vrouwen er weliswaar popperiger door worden, doch minder bevallig. De man heeft niet graag, dat men ziin ogen iets ontneemt, «fat zij graag zien. De enige kans maken deze jur ken En madame toonde ons een lang. exclusief model, eng sluitend om het onderste deel van de kuiten, doch van voren gesplitst zodat toch weer de benen naar buiten traden. Een staaltje van raffinement, dat mis schien wel past in een film boven de 18, doch niet in ons goede Holland. „Ik heb weinig vertrouwen in deze nieuwe mode. monsieur. Alles wat de vrouw aan uiterlijk en kleding «ioet. geschiedt - bewust of onbewust - om de man t<f behagen. De smaak van de man is toonaangevend voor hetgeen d~ vrouwen dragen. Omda* de man nen geen lange rokken willen, zul len de vrouwen ze vermoedelijk niet dragen." ..O", zei ik. Mijn vrouw kocht een vrolijk ka toentje. met.... korte rokken. Wc hebben nog enkele andere mo demagazijnen bezocht in Parijs. In *t algemeen verkondigde men daar de zelfde mening als madame Boone- temps. Terug in Nederland. Een bekend Haags atelier had ook reeds cnkeL exclusiefe modellen ver- Kocht. Overigens was hier de mening, dai de lange rok het NIET zou doen. D.w.z. de korte rok zou er niet door VERDREVEN worden. Men verwacht te. dat by de meer koopkrachtige da mes de langere rok zich vooc middag- portütjes een eigen plaats zou ver overen naast de korte rok. Ook za gen. we modellen die men in druk verkeer niet kan dragen zonder een zelfmcordenares-in-spé te zijn. Ove rigens is het heus niets biïzonders. als de vrouw de mode NIET volgt. De verbreidde mening dat de mode-ont werpers de mode gebieden, is onjuist. De mode-ontwerpers proberen slechts. Uiteindelijk is het de vrouw, die kiest en door haar smaak gebiedt wat de ontwerners verder moeten ma ken en wat de ateliers hebben te naaien^ Maar achter de vrouw staat de man En al hebben wij - dierbare broe ders - dan nog zo weinig te zeggen, op het gebied der feiode doet de vrouw wat wij mooi vinden. Nu wij vinden langr rokken met mooi.Misschien zijn ze mooi te ma ken. maar we geloven het niet. Onze vrouwen zijn huismoeders, die zich op de eerste plaats 'gemakkelijk moeten kunnen bewegen, en die in geen en kel opzicht aanstoot mogen geven Men hoeft heus geen puritein te zijn om hi de nieuwe mode t' raffinement te verachten, want zij moogt de eer van onze vrouwen en dochters niet te na komen. Bovendien de nqjiwe creaties zijn levensgevaarlijk en de wijde doen denken aan de 17e eeuw met een „geurtje". Daarom mannen, broe ders Enfin ge zijt gewaarschuwd. Aan mij ligt het niet meer. Ik was mijn handen in onschuld. Bovendien vraagt de nieuwe mode 20 a 30 meer textiel en nu kunnen we wel economisch beweren, dat zulks in de ze omstandigheden onverantwoorde lijk is. we zouden ook ego-contrisch kunnen redeneren: dat .gaat van mijn eostuum af. Straks loop ik weer in e *tt kniebroekje. Ozo. Toch iets langer...? Edoch, al mijn schone theorie ten spijt antwoordde me een bekend fa brikant van dameskleding, dat ver wacht mag worden, dat onder de drang van de nfetrwe mode, de rok ken, jurken en mantels algemeen iets langer zullen worden. En dat zou wel eens juist kunnen zijn. De woordvoer der maakte thans al langere model len in serie. Laten we het daar voorlopig op hou den: iets langer, maar niet te veel en niet te snel. Voorlopig dus: hand op de portemonnaie-zak, on danks alle lievigheden, die onze vrou- -wen straks zullen debiteren. Broeders, als ge morgen Uw lieve lingsgerecht krijgt voorgezet, kent dan de bedoeling. Laat U niet verleiden. EEN DOLLAR KAN RAAR ROLLEN Zes milliard dollar per jaar inzel bij de paardenrennen Heel Amerika schijnt tegenwoordig aangetast door wn hevige gokbegeer- te. die in bet Injzoiuler op de poar- drn-rcnbancD aan de fcï treedt ,,X» xvimie mardijk besteden", ver manen de Amerikaanse geldschieters als ze aan de berooide Europese lan den geld lenen. Zei# eehter beoefenen ze dc deugd der zuinigheid hele maal niet. Er wordt nergens ter we reld zo met geld gesmeten als in Amerika. In het afgelopen seizoen bc- aoehten 26 ruihicwu mensen de paar denrennen. die alleen al aan entree gelden 36 Dril lier n dollar betalen. De ze mensenmassa hijgde van begeerte om te wetWen. Ze zette niri minder dan 1J100.986008 dollar in bij de wed denschappen. De inzetten werden op speciale wedmachines geregistreerd: Maar de grootste bedragen worden niet op dc renbaan vergokt. Deze wor den verwed door mensen, die nog nooit een wedren aanschouwden, doch die bij clandestiene bookmakers hun dollars wagen. Men schat dat door deze gokkerper jaar niet minder dan 4.5OO.0OÖ.ÜOG dollar op het spel wordt gezet. Beter dan een goudmijn De maatschappijen, die de renbanen exploiteren, doen goede zaken. Ze be talen hun aandeelhouders hoge divi denden. veelal een dertig procent, waarbij ze nog ontzaggelijke bedva- Hebben wjj, In een ander arti kel. reeds gememoreerd hoe de dollar in de wereld kwam, dit maal iels over goklustig Ame- r^ta dat 's werelds machtigste betaalmiddel laat rollen in een milliarden-dans. die ons in het berooide Europa met st<* slaat gen ter beschikking houden voor uit breiding en reserve. Een renbaan- onderneming in Los Angelos, de „San ta Anita", in 1934 gesticht, betaalde reeds na een jaar aan haar aandeel houders het hele aandelenkapitaal als winst uit Haar aandelen, die no minaal 5009 dollar waard zijn, staan thans op 65000 dollar genoteerd doch zijn slechts zelden te koop. De groot ste bookmaker van de huidige tijd is een Finse imigrant. Frank Erikson Dertig jaar geleden was bij kellner in een restaurant eu ontdekte toen dat zijn collega's regelmatig weddenschap pen aangingen op paarden en daarbij vrijwel steeds verloren: Hij spaarde geld tot hij voldoende had om hun weddenschappen te „boeken", waarbij hij al dadelijk aardige winsten kon op strijken. Weldra had hij een uitge breid bookmakersbedrijf, dat zijn ri sico's handig verdeelde en met bijna wiskundige zekerheid de winsten naar zich toehaalde. Maar de man. die het meest profi teerde van de wedrennen, in financi eel opzicht althans, was de onlangs 8. Jimmy zat naar buiten te kij ken en hij zag er zo onschuldig uit als een madeliefje in de maneschijn. Toen richtte hij zijn blik op meneer Bof; hij zag hem hèèl vriendelijk en een tikje verbaasd aan. En toen dat lang genoeg geduurd had, ging hij heel ongegeneerd tussen zijn haren zitten zoeken naar iets dat kriebel de. Barend Baf ging nu toch zelf twijfelen aan het daderschap van de aap, en hij droop af in de richting van de dekstoeL „Als ik nog eens vrat van je merk", riep hij nog. „dan smijt ik je in de kooi van de tijger". Een feestelijke traditie herleeft (Van onze speciale verslaggever) Salzburg, September Rood en wit wapperen de vaantjes op de stadsbrug; zeegroen stroomt het heldere water van de Salzach van de bergen en hoog aan de hemel staat de felle zon, die de rotsen en kastelen, de Dom en de kerken met diepe contouren aftekent. Klaterende fonteinen wissen jaar na jaar de gothieke inscripties weg, die haar sieren. Salzburg. hoofdstad van het Salzburgerland viert het Festival dal wellicht in de ganse wereld zijn weerga niet vindt: een maand van muzikale prestaties zó perfect en zo harmonieus dat het niet ver wonderlijk meer Is dat het goeddeels oude bekenden zijn, die hier elkaar de hand reiken en in een koel hoekje achter een kostelijke fles witte wijn tezamen het sierlijke programmaboek doorbladeren en hun keus na lang beraden bepalen. Het rendez-vous der prominenten Wat het niet gekost moet hebben aan inzicht en talent om deze rijk dom. aan cultuur een maand lang on afgebroken rond te strooien, laat zich slechts raden. Opera, orkest-concer ten. zang, toneel, openluchtspel, sere nades en kamermuziek, dat alles kan slechts worden geboden door een land dan in eindeloze variaties putten kan uit een muzikaal verleden, dat men het terecht benijdt. Wandelt daar door het stoffige Mirabellpark niet de Vorst Aartsbisschop, de zoveelste opvolger i'vEftt Sigismund. die de jeugdige Mo rast een week lang opsloot om met eigen oren te vernemen of het wel waar was wat men hem van die won- der-musicus verteld had? En dekt de smakeloze schreeuwende uitnodiging „Have a Colce!", „Bring your Girl- Friend". dat de Amerikaanse bezetters overleden Moe Annenberg, die een uitgebreide berichtendienst organiseer de om de wedders onmiddelijk de uit slagen mee te delen. Men schatte zijn inkomen op 6 millioen per jaar. Het ging hem echter aan zijn hart om van deze inkomsten behoorlijk belasting te betalen. Tenslotte werd hij wegens belastingfraude aangeklaagd en ver oordeeld. Dit trok hij zieh zo aan, dat hij plotseling stierf. Beroving van het publiek De grofste winsten worden verkre gen. door regelrecht bedrog. Hiervoor worden talrijke, vaak zeer scherpzin nig uitgedachte trucs toegepast, waar door paarden die naar de algemene verwachting zouden winnen merk waardiger wijze door andere, onbe kende dravers op de reubaan worden ingehaald en voorbijgestreefd. Het publiek is dan zijn geld kwijt dat door de meesmuilende slimmelingen wordt opgestreken. Tenzij hiertegen afdoende maatregelen worden geno men door wettelijke bepalingen en controle zullen de wedrennen in Ame rika blijven wat ze steeds waren en nog zijn: een vorm van beroving, ge pleegd op het publiek, waarbij het niet gaat om bescheiden sommen, doch om bedragen, die ons in het verarm de Europa eenvoudig fantastisch voorkomen. zo lawaaierig mogelijk tegen de ge vel plantten, niet een deel van het uit zicht af, dat de geniale Wolfgang uit zijn geboortehuis op het stille plein ge noot? Wees voorzichtig want de tijd schriften, die ge koopt bij het ver vuilde manneke bij de fontein dekken precies de plek waar Schubert een kostelijk thema neerschreef. En als ge de Mönchsberg opklautert dan kunt ge uit de kloosterkerken de Vespermu- ziek naar buiten horen golven die op diezelfde plaats en in precies dezelf de vqrm door Bruckner werden ge hoord. Een schatrijk Oostenrijk, dat vandaag de dag zijn zang- en musi- ceer-kunst biedt in een vorm. die al leen door lévende traditie bereikt kon worden. Oostenrijk en Salzburg. Ga naar België voor de nylons, ga naar Parijs voor de reveu, maar ga naar het kleine land met het waterhoofd als hoofdstad, het eeuwig-jonge Wee- nen, voor muzikale geneugten. Hofmannstals „Jcdcrman" De lange houten tribune's op het Domplein zijn vol: „Jedermann". ons welbekend als „Elckerlyc". wordt er gespeeld in de enscenering van Max Reinhardt. Enscennering? De Dom-ge- vel zelf is het enige decor, een stenen monument van barokke pracht. Twee zware torens en drie monumentale portalen duiten dit podium af. Atilla Hörbiger, Elfe Gerhardt. de jongste ontdekking van de toneelwereld Theo Lingen en Ernst Deutsch bespelen de ze weidse ruimte met aangeboren ge mak. Het spel van het sterven van de rijke man. de onvergetelijke dans- en tafel-scéne's, het wordt een aangrij pende manifestatie als men het zó ziet terwijl de avondzon langzaam tegen de Domgevel omhoog kruipt en het toneel in schaduwen verstilt. Uit de open toe gansdeuren dreunt de orgel muziek. die dit stuk inleidt en afsluit De klokken van de omliggende ker ken slaan hun zware stemmen door de avondstilte als natuurlijke accen ten bij het voortschrijden der behan deling. Een paar duiven vliegen op als plotseling, hoog en ver weg, van de tinnen van Salzburg's vesting de stem van de Dood over het stadje weer klinkt: „Jedermann"! Het galmt nog na tegen de rotsen en het wordt ze ven maal herhaald en weerkaatst uit alle windstreken totdat deze waarschu wende wekroep 'n obsessie wordt en het podium leegstroomt, een gebro- OOSTENRUK ANNO 19*7.... In het land dat onder voogdij van vier landen staat, heeft men dit jaar de Salzburger Fest- spiele gehouden. Een onzer ver slaggevers geeft met bijgaand artikel enkele indrukken hier over. ken mens achterlatend, die nu alleen zijn weg moet vinden. Zie, het mag dan zijn dat hét "geen sterk stuk is, het mag zijn dat het geen gelukkige keuze was, maar het blijft een combi natie van spel-techniek en natuurlij ke requisieten, zoals men het niet ge makkelijk elders zal aantreffen. Programma-puz 7 le Dat is overigens slecht één facet van dit Festival. Daar was Mozart's „Cosi fan Tutte", ragfijn, kristalhelder en van een feestelijke blijmoedigheid. Daar zag men een _Nozze di Figaro" van een lichtvoetigheid zoals alleer. deWeense staatsopera vermag te schep pen. Hilde Güden, veruit de verrukke lijkste Mozai t-vertolkster die wij sinds jaren, hoorden. Maria Cebotari en tal rijke andere prominenten, zij waren allen in de ban van Salzburg. de Mo- zart-stad par excellenee, en zij tdon- den wat een opera behoort te zijn. Ze ker men kan van mening verschillen over het programma, men kan terecht aanvoeren dat-dit jaarlijkse Festival moet blijven bij zijn opzet: een levens getuigenis van Mozart's feestelijke genie. Zo beschouwd kan men bezwaar maken tegen experimenten als „Dan- ton's Tod", een nieuwe opera van de Oostenrijker Gottfried Ernen. die men wellicht beter eerst een paar b*"» in de hoofdsteden kan presen'. nrn na te gaan of zulk sterk-door-co..jur,c tuur-besmet werk wel stand houdt. Men kan aanvoeren dat men niet naar Salzburg komt om Strauss' „Arabel- la", boe kundig ook, aan te horen. Maar bij dit alles moet men zich toch niet ontveinzen dat de Festspiels! eeu land ligt dat door vier vreemde machthebbers; wordt bevoogd In weet gij. wat het zeggen wil als men een programma moet opstellen dat aan Amerikanen en Russen tegelijk moet behagen? Om nog niet eens te spre ken van de Fransen en de Britten, die op hun beurt tevreden gesteld willen worden. Daar komt de concessie en de tact, de zorgvuldige berekening en de tech nische bekwaamheid vooizen zwaar examen te staan. Neen, wat er ont brak en wat er misplaatst was, dat laat zich verkla ren.Liever dan daarop terug te komen, zien wij naar het sluitstuk van de reeks: Haydn's grote Harmoniemis, onder leiding van Jo- seth Messner door het Salzburger Dom koor en het Mozarteums-Orkest uitge voerd in de Aula Academica. Dit late werk van de meester sluit met de gro te bewerking „Dona nobis pacem". Als ha enkele stille minuten de tonen ver klonken zijn en het applaus losbreekt Vervolg pag. 3 links bovenaan „Zeg het wat duidelijker", smeekte Mffliv. „ik schijn vandaag niet zo Vlug VHn begrip te zijn", ..Begrijp je werkelijk nog niet. wat ik bedoel?Mijnheer Cciticrwick was Verbaasd. „Nu. laat ik het dan op ccu andere manier trachten uit te leggen. Veronderstel eens. dat het een ser- veomte was, die naai- juffrouw Sm- cfcair toe ging. Dat zou op die plaats een zo gewone gebeurtenis zijn, «lat het niemand op zou vallen en dat me nig getuige bereid zou zijn te zwereu. dat hij ■iemand zag. Ik denk. dat dit een zeer aannemelijke theorie is". ,.Het is inuerdaad zeer schrander be dacht", zet Jnditfc. die toch nog niet „Maar zo Juist beweerde je. dat het onmogelijk een seiweerster geweest k' zijn", merkte Mouse op. ..Ja. «lat is zo. maar nu kom ik op mijn tweede idee. Veronderstel eens. dat de moordenaar een handlangster had. vermomd als kellnerin!" Mijnheer Chittcrwick keek trots rond. Ditmaal kwam Judith wel onder de indruk. Zij ging rechtop zitten en keek mijnheer Chitlerwick met grote ogen non. „Heeft U enig bewijs, waarop de ze veronderstelling steunt?" vroeg zij. „Alleen een negatief, vrees ik", zucht te mijn lieer Chittcrwick, „maar. U zult toch moeten toegeven, dat vele dingen in het voordeel van deze theo rie spreken. Loet zij niet talrijke klei ne cn grote raadsels. verband houdend met de dood van juffrouw Sinclair, op? Het serveren van de likeur, het verwijderen varl het glas, nadat het zijn dienst had gedaan, het gieten van een paar druppels vergif in de lege koffiekop, het plaatsen van het gepre pareerde buisje in de hand van de vermoorde, om nog maar te zwijgen van het feit, dat de dood zo lang na het' vertrek van de man intrad en zijn klaarblijkelijk vermogen om. in dien dit nodig mocht blijken, zich van de misdaad vrij te pleiten. Al deze moeilijkheden verdwijnen als sneeuw voor de on". ..Maar hoe zou zo iets gebeurd kun nen zün?" vr«ïeg Judith. die vol span ning had zitten luisteren. JLk zie na tuurlek wel in. dat het voor ons de zaken veel makkelijker maakt. Hoe echter kan iemand zich als kellnerin vermomd hebben zonder ontdekt te worden? Het is een schitterend idee. maar.Zij schudde spytig het hoofd. „Werkelijk, ik geloof niet. dat dit zo onmogelijk moet zijn geweest", ar gumenteerde de heer Chitterwick met vuur. „U zult wel begrijpen, dat ik veel over dit punt heb nagedacht en hoe meer ik dit deed, des te over tuigender geraakte ik, dat het plan zeer gemakkelijk uit te voeren is ge weest De handlangster toch behoefde zich in het geheel niet onder de ande re meisjes, die bedienen, te mengen. Ongetwijfeld heeft zij zich ergens ver borgen gehouden, totdat de man uit de lounge te voors«üjn kwam om haar te vertellen, dat alles klaar was. Daar na had zij niets anders te doen dan het glas met likeur op een blad bin nen te brengen (wie let daarop?), het aan juffrouw Sinclair te geven, le wachten tot de laatste dit had leeg gedronken (dat zou «Je enige gevaar lijke periode zijn geweest), het weer weg te nemen en tegelijkertijd het busje in de hand *'an juffrouw Sin clair te drukken. Wat is eenvoudiger? Ik geef toe, dat het gevaarlijk ge weest zou zijn in een klein café. In bet enorme PiceadiUy Hotel. waar. naar ik vernomen heb, bijna Iedere dag nieuw personeel verschijnt, is dit beslist niet het gevaL Zij moest alleen het ogenblik afwachten dat het meis je, dat in de wijk van juffrouw Sin clair thuis hoorde, naar het buffet was om daar haar bestellingen op te ge ven. Hét lijkt mij een plan. dat schit terend is door zijn eenvoud. Ik neem natuurlijk bepaalde dingen als vast staand aan, bijvoorbeeld, dat de man juffrouw Sinclair moet hebben voor bereid op het brengen van een glas likeur en dat de hoeveelheid vergif, die dit glas bevatte, groot genoeg ;s geweest om de clood bijna onmiddelijk te doen intreden. Andere moeilijkhe den kan ik niet ontdekken. Het buis je heeft zij natuuilïjk bij de kurk vastgehouden om vingerafdrukken te voorkomen. Ik voor mij ben er van overtuigd, dat dit de wijze is. waar op de moord geschiedde". Mijnheer Chitterwick was rood geworden van opwind in?. Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 2