Een halve eeuw lief en leed WJL famny, Y3ao-umi aló iaaetfraMeA „Ie komt niet thuis..." Een oude ianeelrot verieli over: rond het toneel in Noord-Holland Het is zeker méér dan vijf en twin tig jaar geleden, dat ik in Concordia •en toneelstuk zag opvoeren door „Het kleine toneel" van de Langedijk Het was het stuk „Aron Lagune" Van de inhoud van het stuk wist ik me niet veel meer te herinneren na ver loop van jaren, maar iets was er, dat ik nooit vergat. Het was het spel van de idiote Ra- faël. Het was een onbetekenende rol, maar wat de amateur, die deze rol vervul- 4e, er van terecht bracht, was over weldigend- Dat was mijn eerste kennismaking met Hendrik Slikker. En bij hem zijn wij op bezoek geweest. Dadelijk wanneer je de woning van de heer Slikker binnenstapt, wordt je aandacht getrokken door een fraai geschilderd portret, voorstellende Slik ker in de rol van Barendje Diamant uit „De Violiers" en geschilderd door zijn vriend Riddei-ikhof uit Hoorn. Reeds uit dit begin voelt ge, dat we bij een man zijn, die zijn hele leven aan het amateur toneel heeft gegeven. En dit is je merkwaardiger, omdat Slikker gewoon transportarbeider is en zich uitsluitend in de avonduren aan deze liefhebberij kon geven. Liefhebberij: Het klinkt een beetje kleinerend en- wellicht is het- woord hier ook niet op zijn plaats. Maar zo beschouwen immers de meeste mensen het amateurisme? Ze vergeten, dat ditzelfde amateurisme een grote rol «peelt in het culturele leven in dorp en stad in West Friesland. En hierin heeft Slikker, die in de hele Noordkop bekend is. een grote rol gespeeld. Twee en veertig jaar te rug begon hij als jongen van 17 jaar in „Het spruitje" te Zuid Scharwoude Wat een heerlijke naam! Wat voert deze ons reeds niet jaren terug in da geschiedenis van West Friesland. Jk geloof, dat het nog eerder was, dat je begonnen bent." komt zijn vrouw te hulp. „Toen heb ik je voor het eerst gezien' Zó maar zo'n eenvoudig geze^ïe. maar als je er goed over nadenkt, een bewijs hoe zijn vrouw dit drukke, wil de toneelleven van jaren met hem heeft meegeleefd. Wat moet het voor haar een opoffe ring geweest zijn, als haar man avond san avond er op uit moest. Want dat is het leven van Slikker «vWcest Niet alleen aan de Langedijk nam hij in het toneelleven een belangrijke plaats in. Hij is regisseur geweest verkeershoekje VERKEERSBELEMMERINGEN EN MEDEVOEREN VA ZEISEN 1. Het is verboden voorwerpen op de weg te brengen of daarop te laten liggen, indierk daardoor de vrijheid of de veiligheid van het verkeer wordt belemmerd of het verkeer in gevaar wordt gebracht. Hij, die voor de verkeersstoornis verantwoordelijk is, is verplicht de voorwerpen onverwijld van de weg te verwijderen of. indien zulks niet mogelijk is, zorg te dragen voor een toereikende aanduiding, bij duisternis of dichte mist door rood licht. 2. Ladders moeten, indien enig deel daarvan zich op of boven de rijbaan bevindt, worden aangeduid door mid del van een rode vlag ter grootte van ten minste 20 x 20 cm. Bij duisternis of dichte mist moeten de ladders wor den verwijderd. 3. Het is verboden zeisen, welke niet afdoende beschermd zijn, op de weg te vervoeren. van toneelverenigingen in Nieuwe Nie- dorp .de Langereis, Aartswoud, Hoog woud, Winkel, Moerbeek Schagen en waar hij dan nog niet eens een enkele keer heen ging om zo eens een keertje te helpen. Honderden malen heeft hij op het to neel gestaan; van verschillende stuk ken veertig en meer voorstellingen gegeven. Dat was in de glorietijd van ..Cice ro" en „Het kleine toneel" en de laat ste jaren in „Jong Leven" „En wat was nou wel j liefste stuk. Slikker?" vroegen we. Slikker schudde even met het scherp getekende hoofd. „Er zijn er zo veel. De opgaande Zon. Ghetto. De Kribbebijter. De Violiers En dan niet te vergeten de laatste rol. die van Schuit in Suikerfreule. Meer dan veertig keren hebben we het laatste stuk opgevoerd. Maai nou geef ik het er aan" Jammer, denken we bij ons zelf. Maar even later horen we uit zijn ei gen mond, hoe moeilijk het is om af scheid te nemen van Iets waarmee je vergroeid bent. Want dan begint Slik ker te praten over de transformatie- schets „Brand in de Jonge Jan." waar in hij jaren geleden de zes verschillen de rollen tal van malen heeft uitge beeld endat hij Maart aan staande nog eens hoopt te herhalen. „Zodat het afscheid dus nog niet de finitief is." merken we op. Slikker en zijn vrouw lacher, beiden. We vragen naar herinneringen. Leu ke voorvallen: En we krijgen ze. Herinneringen aan tournee's van Ci cero. toen men heel Ncordholland af reisde in de tijd, dat autobussen nog onbekend waren. En dan werd de ver re reis van de Langedijk hot Koorder in, naar Wicringerwaard of Anna Pan- lowna. waar Cicero altijd welkom was afgelegd in een Jan Plezier, met twee paarden er voor. Maar de afstand was te ver om de reis in één ruk af te leggen en- dan werd midden in de nacht de kastelein van Haringhuizen er uit gepord en korden de vermoei de paarden en toneelspelers zich wat verfrissen alvorens de reis werd voort gezet. En vergeet niet. gij die dit leest, dat het 's morgens weer werken gebla zen was aan de veiling! Voelt ge wel, dat dit bij deze mensen niet alleen liefhebberij was, maar dat we hier van roeping kunnen Spreken? Later, toen werd het- beter. Want toen verscheen als eerste in de kop van ons Noorden de „autobus" van De Lange uit Winkel en werden daar de tochten mee gemeekt. Maar geloof niet dat het zo geweldig comforta bel was. Want Slikker vertelde ons van de keer, dat ze er op uit moesten in noodweer. Er stond een complete sneeuwstorm. En een ruitenwisser was iets onbekends En toen moest Simon Kuiper de hele tocht vóór op de motorkap zitten om te werken met zijn zakdoek, waardoor de chauffeur tenminste iets kon zien. En dan die keer. dat ze al weer in het Noorden „De Violiers" zouden spelen en ze ergens op de Meeldijk stonden met een finaal lege carbura teur. Geen huis in de verre omgeving te bekennen. Maar de nood maakt vindingrijk. En zo ontdekte het gezelschap, dat de to neelbenodigdheden voor „De Violiers" o.a. ook bevatten de beroemde blauwe porceleinen kopjes. Fluks werd door de leden een ketting gevormd, vanaf de sloot de dijk op naar de auto en met grote zorgvuldigheid werden de kopjes geleegd .tot de carburateur weer vol was en ze verder konden gaanv En dan die keer, dat ze het zelfde H. stuk te Leerdam zouden opvoeren. Ze kwamen terecht op een toneel, zo door en door smerig en zo intens ver vuild, dat ze niets konden aanraken, of ze werden zwart Handen, gezichten, kleren, kortom alles was tenslotte ontoonbaar en er kwam een complete schoonmaak aan te pas, voor het stuk ten tonele kon worden gebracht En zo zou Slikker door hebben kun nen gaan, met ons in gezellige woor den te vertellen van avonturen en be levenissen. die niet zo zeer hij per soonlijk, dan wel de vereniging had beleefd. En dat was het juist, wat ons het meest trof en wat wij de jongeren. 71. Het publiek verkeerde nog steeds in extase. Zulk een prachtig doelverdedigen hadden de-mensen nog nooit aanschouwd. Het was fameus, formidabel, pyramidaal, enfin er wa ren geen woorden voor te vinden. En juist op zo'n ogenblik, waarop de toe schouwers van louter geestdrift gaten in de lucht sprongen, waagde Piet Stoppum zijn kans. Bliksemsnel haalde hij een pakje uit zijn zak. wikkelde het papier er af en zoals jullie op de tekening kunnen zienhet was eea pot met jam, een grote pot heerlijk» zoete aardbeien jam. Snel schroefde de ex-keeper de deksel er af als ze dit lezen, ten voorbeeld zou den willen stellen. Die warme genegenheid voor een ver eniging. Dat er „alles" voor willen op offeren. Spiegel je er aan! En treedt de amateur toneelverenigingen, de muziekverenigingen of wat dan ook binnen! Je bewijst er de gemeen schap, maar vooral je zelf een dienst mee. Slikker heeft al weer gehaast af scheid van ons genomen. Want om één uur moet hij weer present zijn. En toen wij zijn vrouw verlieten en het bruggetje overliepen, dat ons naar de Dorpsstraat voerde, dachten we bü onszelf aan de talloze keren, dat Slikker in het holst van- de nacht, in regen of sneeuw van repetities thuis was gekomen. En we vonden dat zijn „liefhebberij" het leven van hemzelf en zijn vrouw ontzaggelijk verrijkt had. OVER HUUR EN ONDERVERHUUR Welke prijzen mogen berekend worden In verband met het offensief, dat de laatste tijd ontketend wordt tegen de duurte, hebben wij ons tot de bevoeg de instanties gewend met het verzoek ons over bovenstaande onderwerpen nader in te lichten. Uit de uitvoerige inlichtingen, die wij mochten ontvangen, hebben wij de volgende conclusies samengesteld; I. De huurprijzen zijn z.g. bevroren. Dat betekent, dat geen hogere huren mogen worden berekend, dan die gol den op 9 Mei 1940. Een uitzondering wordt* genoemd voor percelen, die gebouwd zijn na. 27 Dec. 1940. Hiervoor gelden aparte! regelingen.De huurprijs mag zondeif toestemming van het Prijzen Bureau Onroerende zaken (P.B.O.) verhoogd worden in twee gevallen. 1. Als de huur op grond van persoon lijke relaties (b.v. vader tot zoon, of twee broers) op 9 Mei 1940 beneden het normale was; 2. Indien na Mei 1940 verbeteringen aan de woning zijn aangebracht, mag jaarlijks 10% van deze kosten aan de huurder in rekening worden gebracht. In alle andere gevallen is de toe stemming nodig van het P.B.O. voor iedere huurverhoging. Deze toestem ming wordt slechts in twee gevallen verleend: a. Wanneer de huur lager is. dan de doorsneeverhuur op 9 Mei 1940 b. Wanneer de verhuurder besluit tot onderverhuur. Wij tekenen hierbij aan, dat de huurder slechts tot onderverhuur mag overgaan met toestemming van de eigenaar, of in gevallen waarin woonruimte gevorderd wordt. Ook hier is de bepaling gemaakt, dat. indien reeds op 9 Mei 1940 werd on derverhuurd. de huurprijs niet ver hoogd mag worden, behoudens de uit zonderingen, voor gewone huur ge- noemd. Bovendien heeft het PBO bepaald, i dat geen huurprijsverhoging mag plaats vinden, als slechts 1 familielid van de hoofdhuurder in gezinsverband wordt opgenomen. Indien dus een inwonende zoon cf dochter gaat trouwen en deze neemt zijn echtgenoot of echtgenote bij zich. dan mag de huurprijs niet verhoogd worden. In alle gevallen van onder verhuur die thans tot stand komen, heeft alleen het P.B.O. de bevoegd heid de huurprijzen vast te stellen. De berekening van de huurprijs, die we nu laten volgen, heeft dan ook uit sluitend ten doel de lezers duidelijk te maken, welke prijs bij onderver huur wettelijk geoorloofd is. Wordt meer gevraagd, dan roepe men de tus senkomst van het P. B. O. in. De eigenaar van het perceel mag bij onderverhuur van de hoofdhuur der een meerdere huur vragen van 5 20%. Dit houdt verband met het aan tal personen, dat bij de hoofdhuurder komt inwonen. Hierna worden alle vertrekken van het gehele pand op punten gewaar deerd. en wel van 101. B.v. 10 voor gelijkwaardige kamers 5 voor een keu ken, 2 voor een gang, enz. Deze pun ten worden samengesteld. Is het totaal dus gewaardeerd op 50 punten, dan zal de hoofdhuurder op 35 en de onderverhuurder op 15 pun ten worden gewaardeerd. Hij betaal! dus 15/50 van de huur. Wordt het on derverhuurde gemeubileerd verhuurd, dan mag jaarlijks 20% van de getax eerde waarde naar de toestand op 9 Mei 1940 van het meubilair worden bijgetrokken. Bovendien mag wegens ongerief 15 procent van de huurwaarde van het onderverhuurde gedeelte en van het bedrag wegens verbruik aan meubelen worden bijgetrokken. Gas. electriciteit en waterleiding worden door hoofdhuurder en onder huurder gezamenlijk betaald. Een eenvoudige berekening geeft dus het volgende beeld: Huurwaarde perceel ƒ400,- 10% verh. in verband aantal pers. 40,- 440.- 15/50 van ƒ440,— is ƒ132.— 20% jneubilair ad 500 is 100. 15% van ƒ232,— is 34.80 Jaarl. huurpr ond.verh. ƒ266,80 Hier komen dan nog bij de kosten van gas. electriciteit en waterleiding voor de helft. Ieder eigenaar, huurder of onderver huurder weet dus waar hij aan toe is. Is het meubilair niet inbegrepen, dan wordt dit afgetrokken. Ten overvloede wellicht vermelden wij nog dat als P.B.O. voor onze om geving zijn aangewezen de hoofden van dienst, belast met het woning toezicht in Alkmaar en Den Helder. LIMBURGERS GAAN Es' SPANJE VOETBALLEN De Sittardse Boys hebben bésloten met Kerstmis een aantal voetbalwed strijden te gaan spelen in een voet- baltoumooi te Barcelona. de Spaan se mijnstad bij uitnemendheid. Voet balverenigingen uit Barcelona heb ben de Limburgers hiertoe uitgeno digd. Aangezien St. Nicolaas zorgt voor de deviezen wordt het ongetwijfeld een grote gebeurtenis voor de jongens uit Sittard. omgeving TRAGISCH STERFGEVAL HEERHUGOWAARD De 64-jarige heer C. Groot uit deze gemeente, die tijdelijk bij zijn schoonzoon inwoonde, is Dinsdag, toen hij naar de markt dag te Purmerend was, teneinde daar tevens enige St. Nicolaasinkopen te doen. plotseling onwel geworden en overleden. PRETTIG WINKELEN HEERHUGOWAARD De winkeliers in deze gemeente hebben vergunning om in de dagen de St. Nicolaas en de Kerstmis voorafgaande hun winkels tot "s avonds 10 uur open te mogen houden. DAMMEN MOOIE OVERWINNING VOOR DAMLUST TE ZUID-SCHARWOUDE Maandagavond vond in de „Rode Leeuw" de ontmoeting plaats tussen twee tientallen van Damlust en Ex celsior uit Anna Paulowna. Deze wed strijd werd gespeeld in het kader voor de club-competitie van district N-H Noordérkwatier van de Prov. N-H Dambond. Damlust wist voor een zware opga ve te staan, tnaar iedere speler gaf zich tot het uiterste en met succes, want het eerste tiental behaalde een 12-8 overwinning, terwijl het tweede tiental met 13-7 zegevierde. De gede tailleerde uitslagen waren; Damlust 1 Excelsior 1 P. BeersH. Veenstra 20 A. v. d. Welle—D. Jansen 02 Joh. Huytema Jac. Pieterse 11 C. Sch -ffele K. D. Sas11 A. GoudsblomJ^c. Jeninga 20 W. HoedjesF. Wiersma 11 P. SchuifelenJ. A. v. Vliet 0—2 Jac. Grootjes D. v. d. Wallen 1—1 N. JolF. Vlaming 20 G. Vroling A. Wiersma 20 Damlust 2 Excelsior 2 P. v. d. MolenL. J. Schouten 2—0 P. MienesC. Leynse 0—2 J. Weel—P. de Bruin 11 J. PluisterL. Schouten 11 A. FlorisL. Pieterse 11 J. Zijp G. Simons 20 P. Balder—S. v. d. Wallen 1—1 W. Glas—D. Kruithof 2—0 C. ZijpB. Siebinga 2—0 W. de Jager F. Jeminga 11 röc&proorommc ZATERDAG 6 DEC. 1947 HILVERSUM I - 381 m. Nieuws om 7, 8, 18, 20 en 23 sur. VARA SILVESTRI-k wartet; 8.35 Lich te morgenklanken; 9.30 Werken van Vaughan Williams; VPRO 10.00 Mor genwijding; VARA 10.20 Radio-feuille ton; 10.35 Zangrecital: 10.55 Amateurs zetten hun beste beentje voor; 11.35 Licht orkestconcert; 12.00 Virtuoso-trio 12.33 Johan Jong. orgel; 13.00 Ned. Strijdkrachten; 13.30 Mi lier-sextet; 14.00 AJC-uitzending; 14.15 Wekelijk se uitzending voor de harmonie-or kesten; 15.15 Men vraagt en wij draai en; 16.00 Esperanto-uitzending; 16.15 Binnen zonder kloppen, kleinkunst- programma; 16.45 Om en nabij de 20; 17.15 Volksconcert door het Radio- Philharmonisch orkest (Dvorak); 18.15 Sportpraatje; 18.30 Ned. Strijdkrachten 19.00 Kamermuziek; VPRO 19.30 Voor de jeugd; 19.45 Voor de Nederlandera in Duitsland; VARA 20.15 De Noten kraker. maandblad voor de rijpe jeugd 21.15 Socialistisch Commentaar; 21.30 Weekendconcert; 22.00 „Adriaan en Olivier", hoorspel. HILVERSUM II - 415 - Nieuws wn 7, 8. 13, 19. 20 en 23 uur. KRO 7.30 Morgengebed: 8 15 Pluk de dag; 9.00 Weense walsen; 9.35 Gram platen: 10.00 Voor de kleuters; 10.15 Gram.platen; 11.00 De Zonnebloem; 12.03 Pianorecital; 12.33 en 13.20 Dans- orkest Klaas van Beeck; 13.40 Film praatje: 14.00 De Toneelkijker; 14.20 Engelse les voor beginners; 14.40 Gram platen; 15.00 Voor de jongeren; 15.15 Debutantenconcert; 15.45 KRO-kiosk; 16.20 Luchtvaartpraatje; 16.30 De schoonheid van het Gregoriaans; 17 00 De Wigwam: 18.15 Journalistiek week overzicht; 18.30 Het tiende avontuur van Lord Jumpatit; 19.20 Metropole orkest; 19.45 Banden, die binden, klankbeeld; 20.30 Lichtbaken: 21.00 En morgen is het Zondag, gevarieerd pro gramma; 21.40 Een koets vol verhalen, hoorspel: 22.10 Weekend-serenade. FEUILLETON (6) De meid scheen bevredigd door de Wending, die het gesprek had geno men en bemoeide zich niet meer met de mannerr. I Het brood was trouwens uitstekend, i Een uurtje later kwam de boer bin nen.. Zijn kin glom van het vet Uit ten van zijn mondhoeken bungelde 'ten grote sigaar. Begerig snoof Jan de geur op, maai de boer scheen niets te merken. Hij schoof een stoel bij en begon tver alles en nog wat te praten. Hoe het in de stad was en dat alles *o merakel duur was en dat hij zo- Veel voor een zak aardappelen kon krijgen en zoveel voor een mud tarwe •n zoveel voor een zak haver. De mannen trokken lange gezich- ten. Het zou wel niets worden hier. De boer had een poosje gezwegen, ■et was of hij de mannen monsterde «Wat moet een zak aardappelen tosten?" vroeg Jan plotseling botweg. ■0t begon hem te vervelen. De boer kauwde op zijn sigaar, |>uugde een stukje tabak de keuken I en zei bedachtzaam: „Nee, ik ver koop niet, al zijn het dan ook hoge prijzen. Wat zal ik aan al dat papier hebben? Goederen moet ik hebben, dat is tenminste zeker" De beide mannen haalden zwaar adem. Dus dat was zo'n exemplaar „Hebben jullie misschien wat bij je?" Scherp keek hij de mannen aan. Jan dacht aan het horloge van zijn moeder, dat hij bij zich had. Het was een geschenk van vader, voordat zij met elkaar trouwden en moeder was er altijd erg trots op geweest. Maar meteen flitste het door hem heen, dat de nood thuis hoog was en dat hij met wat thuis moest komen, liefst zo spoedig mogelijk! Hij zag plotseling zijn vroeg ver ouderde moeder voor zich. in de kou de kamer, met het walmende oliepitje. Er moest wat gebeuren. Als hij er nou eens tarwe en aardappelen voor kon krijgen, dan* waren ze voorlopig althans gered. „Ik betaal anders liever oentant", deed hij nog een schuchtere poging. De boer. die echter voelde, dat hij beet had. ging er niet op in. Papier was waardeloos verklaarde hij. Maar meneer had een merakels mooie jas aan. Die zou hem best zin nen. Jan lachte witjes, terwijl zijn mak ker moeite deed om zijn woede te verbergen. „Nee, die jas kan ik niet missen. Het is nog te koud baas. maar ik heb nog wat anders." Voorzichtig haalde hij het etui met het horloge er in voor de dag en toonde het aan de boer. die er met begerige blikken naar keek Hij nam het uit Jan's handen, be keek het van alle kanten, wond het op luisterde, bekeek het nog eens en Een verhaal uii de hongerwinter door JAAP VAN ZOONEN legde het weer op de tafel neer Gretig nam Jan het weer aan. Het was of hij gepijnigd werd. terwijl de boer het' in zijn handen had genomen en het had gestreeld. ..Wat moet je er voor hebben?" Met geweld drong Jan zijn gedach ten weg. Wat drommel ja! Niet sen timenteel worden. Eten moest er voor zijn. Koortsachtig werkten zijn her sens. Wat moest hij er nu voor Vragen? Om hulp smekend keek hij zijn maat aan. Die stak eerst twee vingers om boog en daarna nog een. Ja, Jan ging een licht op. „Twee mud aardappels en een mud tarwe!" Vol spanning keek hij de boer aan. Als dat eens lukte, kon hij zo terug gaan naar Amsterdam, waar moeder op hem zat te wachten. Op het gezicht van de boer viel niets te lezen. Behoedzaam nam hij het eind si gaar uit zijn mond. bekeek de as, deed weer een haaltje, draaide zich om en liep naar de keukendeur. „Als jullie klaar bent, ga dan maar mee. dan zal ik jullie je slaapplaatsen aanwijzen". Verbuft keek Jan hem aan. „En de ruil dan? Is het voor me kaar?" De boer lachte grimmig. Al het menselijke leek uit zijn gezicht ge weken. „Dacht je dat ik gek was? Twee mud aarappels en een mud tar we voor zo'n mager oud horloge, waar maar een schijntje goud an zit?" Jan ging staan. Zijn hoop was ver vlogen. Hij haalde moeilijk adem. „Wat had u dan gedacht, baas?" Toonloos kwam het er uit Hij wild* het proberen, want de 7.0 juist opge komen gedachte aan zijn moeder, die met angst in haar ogen op hem zat te wachten, iiet hem niet los. Snel rekende hij uit. hoe lang het nog zou duren eer hij weer terug kon wezen. Als hij flink doorstapte toch in ieder geval wel in twee da gen als het tenminste niet weer op nieuw begon te sneeuwen. En toen het wat lang duurde, voor er antwoord kwam. nam hij de boer schuchter bij de arm en fluisterde: „En als ik mijn jas er nou bij doe?" De man aan de tafel schoof met een woeste beweging zijn stoel ach teruit, terwijl hij een rauwe vloek uit braakte. Jan lette er nauwelijks op. De zaak móest hier slagen. Hoe dan ook! „Voor jas en horloge krijg je veer tig pond aardappels". Het ging alles wonderlijk vlug in zijn werk. De man achter Jan, die hij niet eens van naam kende, die als het ware niets met de hele affaire te maken had. uitte opnieuw een bar baarse vloek, die Jan éen schok gaf. Zulke boeren had je dus! Die op niets ontziende wijze misbruik maak ten van de nood, die er heerste. Hij had er in de stad wel eens over horen praten, maar het niet willen geloven. Maar nu stond er één tegen- 01 er hem. Deze gedachten flitsten Tioor Jan hés n en een wilde woede maakte zich van nera meester. Tegelijkertijd had de ander zich reeds met een wilde schreeuw op de boer geworpen en deze een vuistslag toegediend. D:e sloeg terug en niet zuinig ook. Eu ock In Jan. hoewel geen heldhaf tig mens, ontwaakte de drang tot ver- rietigirg. Met maaiende vuisten drong hij op de vechtenden in. De boer week even achteruit, terwijl Jan zich op hem stortte. De boer verloor zijn even wicht. tuimelde achterover en smakte met het hoofd op de keukentafel. Zonder een kik te geven zakte het zware lichaam ineen. In de keukendeur verschenen de dikke meid en nog dikkere boerin. Toen zij de boer op de p»ond za gen liggen, braken zij in een tenuw- achtig gegil uit Dat bracht de twee %evntenden tot bezinning. Met verdwaasde blikken keken zij naar de boer. die beweging loos neerlag. Alle klrmr was uit zija gezicht verdwenen. De vreemde rende naar de keuken deur en snelde de lange koegar.g over. Even later was hij verdwenen. Eer. ogenblik stond Jan nog in twee strijd. Maat toe.n werd ook h\j be vangen door een panische echrlk. Werd» vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 3