CE TUT) Wederinvoering van het derde leerjaar is een dringende eis DE ELFSTEDENTOCHT VAN JIMMY BROWN Voortgaande mechanisatie in de landbouw 34 Dagen op een reddingsvlot Alkmaars ambachtsschool In twee jaar zijn de jongens niet „af Afdelingschef van General Motors (U.5.A.) kwam Alkmaarse leraren bedanken In ons eerst© artikel hebben wtf eigenlek niet meer dan algemene be schouwingen gegeven over het ambachtsonderwüs en ambachtsschool. We willen nu enkele gegevens verstrekken over de vlucht, die dit on derwijs genomen heeft in de loop van ongeveer een halve eeuw. Toen begon men met ongeveer honderd vijftig leerlingen. Thans zijn er meer dan dertienhonderd op de dag- en avondcursussen. Deze simpele getallen tonen, welk een ontzaggelijke vlucht deze school genomen heeft. ZIJ stemmen directeur en bestuur ongetwijfeld tot vreug de. In de eerste begin waren de cursussen bijna uitsluitend voor tim merlieden. schilders en smeden. In ons vorig artikel hebt U kunnen lezen, hoe ontzaggelijk veelzijdig bet werk van de school thans is. WAT GELEERD WORitt In de eerste plaats wordt uw kind natuurlijk vertrouwd gemaakt met het vak, waarvoor hij gekozen heeft Maar daarnaast, wordt wekelijks een bepaald aantal lesuren bestemd voor de opfrissing en vergroting van de kennis, die het op de lagere school heeft opgedaan. En vooral niet te ver geten het tekenonderwijs, dat zo uiter mate belangrijk Is en dat eigenlijk iedere vakman moet kennen. Het vakonderwijs bepaalt zich tol theorie e praktijk en wel zo grondig mogelijk, daar n.en zich op het stand punt stelt, dat de Ambachtsschool de grondslag moet vormen, waarop la4er kan worden voortgebouwd. Tot onze verbazing hoorden wij, dat In regeringskringen wordt overwogen Om voor de ambachtsscholen binnen af-'«nbare tijd **k het o- —ijs in lichamelijke oefening verplichtend te «tellen. "'-«t onze verwondering. Want niet waar, ge weet het evengoed als wil. de driejarige cursus is op de Am bachtsscholen In 1935, ten gevolge van bezuinigingsmaa'regelen inge krompen tot e®n tweejarige. EEN NOODLOTTIGE MAATREGEL Dus stelden we de vraag: Is er dan pog tijd over om onderwijs in lichamc liike opvoeding te geven? Het ant woord. dat de heer Köhnert ons gaf luidde positief ontkennend. Het moet van de andere vakken afgenomen Worden. W|| vragen ons zelf af, of dit ramp- ■alige besluit om een tweejarige cur sus in te voeren juist Is geweest. De regering ste'de zich op het standpunt dat hrt on-,erw"s in 2 jaren dezelf de re-uitaten kon afwerpen als tn drie jaren, a's het maar intensiever werd gegeven. Wij hebben echter aan alle leraren de positieve vraag gesteld wat zij er van dachten en het ant woord getuige van *n geweldige eens gezindheid. We kunnen het standpunt van de leraren als volgt in het kort formu leren: „De stof kan in twee jaar niet vol ledig verwerkt worden. In de eerste plaats omdat de tijd ontbreekt, maar in hoofdzaak omdat de jongens nog te jong zijn en voor vele dingen gees telijk nog niet ryp genoeg. Het is nu zo, dat de jongens ons ver laten, op het ogenblik, dat ze zelf standig beginnen te werken. Wij heb ben ze in twee jaar op dat peil ge bracht en nu gaan ze te vlug voor goed van de school at Voor hun late re toekomst is dat funest. De invoe ring van het derde leerjaar is dan ook gebiedende eis." Nu weten we wel, dat de mogelijk heid om zich verder te gaan ontwik kelen niet helemaal afgesloten is. omdat er nog steeds de gelegenheid is om de avondcursussen te volgen. Maar velen doen dat niet, omdat ze vbuiten komen of omdat ze beu zijn van de schoolbanken, of om wel ke reden ook. Maar toch kunnen we niet losmaken van onaangename gedachten, die zich aan ons opdringen. Hebt ge er wel eens van gehoord, dat de vijfjarige cursus van de H.B.S. werd ingekrompen, met als motive ring, dat het onderwijs daar wel wat intensiever kon worden gegeven? Hebt ge wel eens gehoord, dat over- w gen werd de opleiding aan de uni versiteiten één of twee jaar te verkorten, omdat er wel wat intensie ver gestudeerd kon worde"" Wij niet! EEN JAAR EXTRA IS EIS En het doet ons aangenaam aan. dat het juist het onderwijs aan de kinderen van de minder goed gesi tueerden is, dat hier weer het loodje moet leggen. Het is ons bekend ,dat vooral in de kringen der Grootindustrie tegen een drleiarige cursus bezwaren bestonden, omdat het te vaak voorkwam, dat de '"«Hingen na het aflopen van de drie jarige cursus de lust in zich voelden opkomen om verder© cursussen t© volgen en toekomstige werkkrachten voor hen verloren gingen. Men is in deze kringen echter van zienswijze reeds volkomen terugge komen, omdat men ook daar de be hoefte gevoeld aan geschoolde werk- WIM VAV WE-STEfcoP UIT UEIUOO. EBN 'N WORD»V& krachten, die een behoorlijke oplei ding hebben gehad. Een klemmende reden t© meer om de driejarige cursus weer werkelijkheid te doen worden. Wü zouden dan ook met klem te gen de regering willen zeggen: Voert de driejarige cursus weer in. Dat is in het belang van goed ambachtson- derwijs en dus in het belang van het algemeen. Nu is het op dit ogenblik wel zo. dat de materiaalpositie ook uitbrei ding der schoollokalen schier onmo gelijk maakt, terwijl er een gebrek aan leerkrachten en een overvloed van leerlingen is, maar het probleem ls te dringend, dan dat wij het niet in aller aandacht willen aanbevelen. tyEfZKSTUK. UIT lH$TfiïÜMENTr*\K£#y AMBACHTSONDER WIJ8 GEWICHTIG Is dit ambachtonderwljs onderdaad zo gewichtig? Wij willen dit met efen paar staaltjes demonstreren .Staaltjes die geen commentaar behoeven en die we weergeven, zoals ze ons werden verteld. Op een goede dag stopt een prachti ge wagen zo'n slee, weet u wel! voor het gebouw en een meneer stapt er uit, die zich voorstel, als afdelings- 5. Er was van Jimmy Brown he laas niet veel goeds terecht geko men. Hij had met veters geleurd, on der bruggen geslapen en zelfs de functie van voddenraper was hem niet bespaard gebleven. De kou had hem naar het Ijs gedreven en daar stond hij nu de baan te poetsen met geweldige halen van zijn oude bezem. Hij riep niet om eèn centje voor de baanveger^ maar hij zei alleen maar grommend: „Grrr, grrr" en keek heel slecht gehumeurd uit zijn ogen. Hij hield niets van die keu en af en toe sloeg hij zich met zijn geweldige ar men warm. chef bij de grote Amerikaanse fir ma General Motors. Op zich zelf niets geen bijzonders. Maar deze man, die het ver in de wereld gebracht had. wilde de leraren van de ambachts school in Alkmaar eens persoonlijk bedanken, omdat daar de grondslag gelegd was voor zijn succes! Een ander gevaL Een oud-leerling die thans in Amsterdam vertoeft, wordt door medewerkers gevraagd, om van gewone werktekeningen ruimte- tekeningen te maken. Het was hem ge leerd op de ambachtschool! Wij hebben hier geen commentaar op te geven. Het pleit voor de dege lijkheid van het onderwijs, maar het onderstreept ook nog eens de urgentie van de wederinvoering van het derde leerjaar. In ons laatste artikel hopen wij u een beeld te geven van wat wij op on ze rondgang hebben gezien en waar aan gelukkig de vrolijke noot niet ontbrak. Opmerkelijke successen in Noordholland Een factor die bij de huidige behoor lijke stroprijzen en bij de helaas ca- tastrophale voorraadpósitie van het stro, niet verwaarloosd mog worden Bij ruimere toepassing van de „piek up-balers", een slroverzamelapparaat bij de combine, waarvan er.in 1947 op de 53 combines in Noord Holland maar 3 aanwezig waren, zal het stro- verlies ongetwijfeld minder worden, hoewel het niet geheel Vermeden zal kunnen worden. Dat mechanisatie één van de voor waarden is om tot een lagere kost prijs van onze land- en tuinbouwpro ducten tc komen, wordt vrijwel door een ieder onderstreept. In dit opzicht staat men in Noord- Holland bij de overige provincies ze ker niet ten achter. Al ziet men hier dan nog wel niet de grootscheepse me chanisatie, zoals die in de Noord-Oost polder het karakter van de landbouw beheerst, toch zijn m onze omgeving in het achter ons liggende Jaar op dit gebied achter ons liggende jaar op boekt. y DE NIEUWE WERKWIJZE De maai-dorsmachine of combine- zoals hij vrijwel algemeen genoemd wordt, deed zijn intrede, de vlaspluk- machines openden nieuwe perspectie ven en het machinaal sloten, zoals dat voor het eerst in Nederland, in de Waard- en Groetpolder toegepast werd bleek een groot succes. Daarnaast werden hier en daar de bieten en aardappelen machinaal ge rooid. In 't algemeen is men echter van oordeel, dat de methodes waarop deze twee werkzaamheden machinaal ver richt worden nog voor veel verbete ringen vatbaar zijn. Ongetwijfeld zal deze opmerking in zekere mate ook foor de combine en de vlas-plukmachine gelden, doch de met deze werktulge behaalde re sultaten stemmen nu reeds tot zeer grote voldoening. In de Wieringermeer werd met 4 vlasplukmachines maar lieft 200 HA vlas getrokken. Zij die weten welk 'n bijzonder vakmanschap voor het met de hand trekken van vlas vereist wordt (men was- tot nu toe hiervoor hoofdzakelijk op Zeeuwse vlas trek-e kers aangewezen) zullen deze presta tie ongetwijfeld op de juiste wijze we ten te waarderen. ?>ok de combine heeft voldaan. Nu dient hierbij opgemerkt dat de droge zomer het werk bijzonder verlicht heeft. Vele deskundigen menen echter, dat ook in een normale zomer, met succes hiermede gewerkt zal worden. Een bezwaar is het verlies van het stro. Naar .schatting is in onze omge ving door dit „maai-dorsen" ongeveer 70 pCt van de stroo- opbrengst van de betreffende bedrijven verloren gegaan. GROTE VRAAG NAAR TRACTOREN Voor een nog niet door ons genoem de vorm van mechanisatie, het wer ken met de tractor, bestaat in Noord- Holland eveneens een zeer grote be langstelling. Ondanks het feit, dat er tot nu toe in Noord Holland ruim 140 tractoren (voor het merendeel wieltractoren) verdeeld werden, is het aantal onbe vredigde aanvragers van een aankoop vergunning nog zeer groot. Te betreuren is het. dat de toege wezen tractoren voor vele bedrijven te licht zijn. Ruimere import van zwaar dere wieltractoren en rupstrekkers zou een grote stap vooruit zijn. Ook hier schijnt onze deviezenpositie ech ter een hartig woord mee te spre ken. Over het machinaal sloten in de Waard- en Groetpolder is al eerder in ons blad geschreven. Nu de werk zaamheden voor deze winter hier mede vrijwel beëindigd zijn. kan met een gerust hart Verklaard worden, dat dit experiment een succes geworden is. Niet alleen de Waard- en Groet- bewoners, doch al degenen die uit wij de omgeving die werk zijn komen be zichtigen, zijn deze mening toeget daan. Naar wij vernemen, zal volgend jaar op meerdere plaatsen o.a. ook in de Zijpe tot deze werkwijze overge gaan worden. Voor de Fa. van der Valk die het werk uitgevoerd heeft en voor het polderbestuur van Waard en Groet, dat na jaren van overweging het ini tiatief hiertoe genomen heeft moet dit ongetwijfeld grote voldoening schenken. Zij hebben aangetoond dat men in Noord Holland niet van plan is ach ter op te komen. DIT IS DE STEM van Allard Naast het boerderijtje, waar wij U Vrijdag de geschiedenis van heb- |ben verteld, staat een jFriese klokkestoeL De ze klokkestoel is het symbool van de Volks hogeschool geworden en het randschrift van de klok: „Ik wek de sla per-den en roep de levenden", haar zinspreuk, die aan het wezen van het werk uitdrukking geeft. De bekende Berger houtsnijder Rein Snapper verwerkte deze gegevens in het vignet, dat hij voor de Volksho gescholen ontwierp en uitvoerde en dat wij in de kop van dit artikeltje voor U afdrukken. In de toekomst zullen alle publicaties van de Neder landse Volkshogescholen van dit vig net voorzien zijn, enerzijds om Uw bijzondere aandacht voor de betref fende publicatie te vragen, anderzijds om de onderlinge band van alle Volks hogescholen tot uitdrukking te bren gen. WAT GEWEEST IS De schildersstudieclub „West-Fries land" volgde van 10 tot 17 Januari een cursus op „het Oude Hof". In deze 8-daagse cursus bespraken schilders uit alle delen van Noord-Holland, aan de hand van door deskundigen gehou den inleidingen, diverse problemen van vak-technische, culturele en eco nomische aard. Tijdens het practisch werk in deze cursus namen zij, naast enkele kleinere werkobjecten, de gro te zaal en de waslokalen onderhanden Nu weet U nog niet wat dat practisch werk wil zeggen en welke plaats hei in de cursussen inneemt. Mogen wij U dat echter een volgende keer ver tellen? WAT NOG KOMT Wij vragen Uw bijzondere aandacht, lezer ,voor het weekeinde van 14 en 15 Februari, dat in samenwerking met „Ons Lekespel" en .De Speelwagen" wordt georganiseerd. Op dit weekeinde zal gesproken worden over de vorm, waarin de komende feesten ter gele genheid van het 50-jarig regeringsjubi leum gevierd kunnen worden. Aan de hand van een 4-tal korte inleidingen zullen verschillende aspecten van deze feestviering aan de orde worden ge steld. Voor ieder, die op enige wijze bij de organisatie van deze feesten betrokken is een weekeinde van be lang! VISSERIJDAGEN 30 en 31 Januari zullen op de „Zand- hoeve" voor de tweede keer „visserij- dagen" worden gehouden. De eerste dag leidt drs. A. G. V. Hildebrandt „de noodzaak van sterkere organisa tie van de visserij" in, waarna Ir. G. J. Lienesch, directeur der Visserijen „de organisatie van de landbouw" in dit verband zal toelichten. Mr. H. L Lpuwes spreekt de tweede dag over „de coöperatieve gedachte" en voorts komt Dr. H. A. H. Kranenburg, se cretaris van de redersvereniging voor de Nederlandse haringvisserij iets ver tellen over „de noodzaak van coöpera tie in de visserijs- Er wordt verder contact opgenomen met de Nederlandse Landbouwgemeen- schap .die deze dagen eveneens in de Volkshogeschool bijeen is. ZESWEEKSE MEISJESCURSUS Een cursus, waarvoor wij de bijzon dere belangstelling vragen van all© meisjes uit de steden en dorpen van Noord-Holland ls de zesweekse meis jescursus, welke van 9 Februari tot 20 Maart wordt georganiseerd. Het hoofdonderwerp is: „De taak van de jonge vrouw in deze tijd" Wanneer wij het uitvoerig programma bezien, dan valt ons op, hoeveel aandacht er naast de persoonlijke vorming, be steed is aan de taak, die de jonge vrouw en het meisje in gezin, ver eniging enz. hebben te vervullen De ze cursus lijkt ons dan ook een bij zonder goede gelegenheid voor de af delingen van de Plattelandsvrouwen organisaties en van de Huisvrouwen- verenigingen, om één van haar jonge leden een voortreffelijke scholing op dit gebied te geve" De bemoeiingen zullen straks in het verenigingsleven zeker dubbel en dwars beloond wor den. VJL-AGENDA 27 en 28 Januari: Studiedagen voor de middenstand. Thema: ..Welk® toe komst heeft de middenstand».- -■ Uitvoerige programma's verstrekt de Volkshogeschool in Bergen. ALLARD DONDERDAG 22 JANUARI 1947 VOOR 16 UUR Hilversum I 301 m. 7.00 en 8.00 Nieuws; 7.30 Morgengebed; 815 ik de dag; 9.00 Voor de Vrouw ;9.05 Uit de opera's van Mozart; 10.00 en 1045 Gram.platen; 10.30 Morgendienst; 11 00 De jZonnebloem; 12.03 Lichte orgelbe speling; 12.33 en 13.25 Dansorkest KL van Beeck; 13 00 Nieuws; 13.45 Hors d'oeuvre 14.00 Omroepkoor; 14.40 Voor de Vrouw; 15 00 Gram.platen; 15.15 Strijkkwartet; 15.46 Pianowerken. Hilversum H 415 m. 7.00 en 8.00 Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram.muziek; 7.50 Dagopening; 8.45 Striikkwart®*- Q15 Morgenwijding; 9.3® Arheidsv.tami- nen; 10.35 Gram.muziek; lu.50 Kleu tertje, luister; 11.00 Vrouwen in de omroep; 11.20 Wijsjes in de kou ;12.00 Metropole-orkest; 12.38 Orgelspel ;13 00 Nieuws; 13.15 Virtuoso-extet; 14 00 De Vrouw binnen en buiten haar huis; 14.20 Strijkkwartet ;15.00 Vo® zie ken en gezonden. DONDERDAG NA 16 UUR Hilversum I 16.00 Bijbellezing; 16.45 Gram.muziek ;17.00 Radio-jeugd journaal; 17.30 Liederen van Arthur Honegger; 18.15 Voor de land- tuin bouw; 18.30 Ned. Strijdkrachten; 19.00 Nieuws; 19.30 Het actueel geluid; 19.45 Regeringsuitzending ;20.00 Nieuws; 20.15 Gewestelijke steravond; 21.15 De vaart der Volkeren; 21.35 Pianoduo; 22.30 Nieuwsberichten; 22.45 Avond overdenking; 23.00 Orgelconcert. Hilversum II 16.05 Reprises; 17 00 Kaleidoscoop ;17#0 Welk dier deze week? 1.75C Regeringsuitzending; 18.00 Nieuws 18.15 Sportpraatje; 18.30 Ma- sette-orkest 19.05 Tom Poes; 19.30 Radio-Volksmuziekschool; 20.00 Nieuws; '20.15 Radio-Philharmonisch- orkest (Mozart, Frid. Franck en Liszt) 21.15 „De spiegel van Yow-Koes-Ki", hoorspel ;21.45 Walsen; 22.15 Werken van Chaminade. FEUILLbTON door ROBERT TRUMBULL 14) ik thuiskom," zei Gene, „maak ik de grootst ham en kaas sandwich die je ooit gezien hebt" ^Geroosterde ham en kaas," verbeter de 'i'ony. Gene en Tony brachten op nieuw een uur zoek met een beschou wing over de respectievelijke verdien- ■ien van een ham en kaas sandwiches in alie mogelijke variaties. Ik mengde me tenslotte in het ge sprek, hoofdzakelijk met de bedoeling verandering te brengen in het eeuwi ge menu van ham en kaas. en om over ra'n eigen lievelingskostje te praten. „Jullie moeten eens bij mij op de boerderij komen logeren." zei ik, „dan kan Tony den eersten dag koken wat hij wil, en kan Gene de volgende dag de keuken voor zich zelf hebben, en zal ik den derden dag koken waar ik daal van houd." Dat was iets nieuws. Gene en Tony stomden er beiden geestdriftig mee in. en gezamenlijk speelden we met dien inval als een hond met een been; en ene voorstel volgde op het andere. Tony hield ons bezig met een beschrij ving tot in de kleinste bijzonderheden van 'n Poolsen maaltijd van verschij- dene gangen en met 'n niet minder pre ciese beschrijving der bereiding, tot en met het laatste snuifje specerij. Gene beschreef ons op zijn beurt het dagelijkse menu op een boerderij in Missouri. van ontbijt tot en met het avondmaal en ik deed niet voor de an dere onder toen het mijn beurt was. Op die manier maakten we plannen voor een smulpartij van negen volle dagen, waarbij we ombeurten voor drie dagen elkanders gasten zouden zijn. We waren werkelijk van plan het ten uitvoer te brengen ook. Het was de eerste van een reeks afspraken die we maakten, en de meeste er van had den iets uitstaande met eten. Dat was zo min of meer het peil van onze gesprekken, nu en dan vermengd met langdurige en nogal eentonige klaagliederen over de toestand waarin we ons bevonden en onze kansen op redding. Van tijd tot tijd kwam de een of de ander op de proppen met brokken uit z'n verleden, en dat bracht tenminsten eenige afwisseling in de conversatie, maar het hoofdthema bleef voedsel. Den derden dag ondekte ik dat ik een potlood bezat. Het drong plotse ling tot mU door, dat dit eenvoudig een onverhoopte uitkomst was. Ik kon nu immers een kaart tekenen! Mijn blikken schoten door de boot. 't Op de zijkant van de boot tekenen? Nee, op een zwemvest Ik had het mijne verloren kort na dat het vliegtuig zonk. Het lekte en was niet luchtdicht, en zodoende had ik het leeggegooid. Maar We hadden er nog twee over, en ik greep er een van. Ik wist tennaastenbij wat onze po sitie was toen we in zee belandden; en tijden geleden, aan boord van ons schip, had ik de positie van alle eilan den in dit deel van de Stille Zuidzee uit mijn hoofd geleerd. Voor een groot deel zou het maken van een kaart op gissing en geheugen moeten berusten, maar de kaart die ik had weten te redden gaf de afstanden In mijlen, en dat betekende een uitstekend hulpmid del. Navigatie was voor Gene en Tony een fabelachtig mysterie. Zij sloegen mij met grote belangstelling gade, ter wijl ik lengte en breedte uitstippelde op den voorkant van het zwemvest en met. kleine cirkeltjes de plaat* «an- duide waar we geland waren en de richting die ons vlot had genomen. „Hier zitten we, en daar gaan we naar toe," zei ik geestdriftig. Zij knik ten opgewonden, al begrepen zij niets van deze duistere wetenschap. Eiken middag, vlak voor het onder gaan van de zon, placht ik voortaan onze richting en de afgelegde afstand op de kaart uit te stippelen. Tegelij kertijd zette ik een streep op de zij kant van de boot om de tel niet kwijt te raken en te weten hoeveel dagen inmiddels verstreken waren. Als punt van uitgang nam ik aan het uur waar op we in zee beland waren, ten naaste bij 7.30 's avonds. Zo begerig waren we alle drie om Westwaarts te zeilen dat ik onwille keurig onze positie voordurend opgaf als iets westelijker dan ze werkelijk was, althans volgens mijn berekening. De uitkomst was, dat uiteindelijk onze gegiste positie 150 mijlen verder Wes telijk was dan enze werkelijke positie. Niettemin slaagde ik er op deze ma nier in vry nauwkeurig na te gaan hoever we eiken dag vorderden; en het feit op zich zelf reeds, dat we een kaart hadden waarop we konden na gaan wat onze koers was, hielp niet weinig de hoop levendig te houden. De beide anderen waren er niei wel- r' trots op een zo nuttig en bruik baar iets als een zeekaart te tezirten. De dagelijks afgelegde afstand kreeg werkelijke betekenis wanneer Je het lederen avond in potloodstrepen uit gedrukt zag. Het bezorgde ons nieuw onderwerp vta getrek vcor die derde nacht. „Wel we weten ten&cf&ste waar w* geweest zijn.*' rel Tony, „maar waaf gaan we naar toe?" Die zeilde vraag hield cck rr.l) bezig. (Wendt ve'.vclgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 3