De Partij van de Arbeid en de Tuinbouw Tuinbouwmoeilijkheden alleen op ie lossen door opvoering van de welstand van ons volk DE ELFSTEDENTOCHT VAN JIMMY BROWN 34 Dagen op een reddingsvlot Al waren het tuinders, die Zaterdag uit alle oorden des lands naar Utrecht waren gekomen om daar binnen het verband van de Party van de Arbeid de belangen van de tuinderij te bespreken, de sfeer was een heel andere dan die, welke de traditionele bijeenkomsten kenmerkt, die ook in ons gewest op geregelde tjjden door de uitgesproken standsorganisaties worden ge houden. Op deze laatste vergaderingen worden de tuindersbelangen meestal eenzijdig van de tuinders kant bekeken. Dat is tot op zekere hoogte be- grypeiyk, maar dit wil niet zeggen, dat het onder alle omstandigheden de meest juiste manier van doen Is. Onlangs nog wezen we er op, dat naar onze smaak op de vergadering van de Hollandse Maatschappij van Land bouw afd. Tuinhout, de erttiek te ver werd doorgedreven en dat daaraan gevaren verbonden «yu. Op het Congres van de Party van de Arbeid lagen de dingen anders. Me-a begreep daar, dat de tuinderij onvcrhrekeiyk met het Nederlandse volk Is vergroeid en dat ze, wi! ze tot bloei komen, moet weten te geven en te nemen, dat ze naast rechten ook plichten heeft. De eerste inleider was de heer Em- mens uit Naaldwijk, die in zyn rede een geslaagd overzicht gaf van de positie onzer tegenwoordige tuinbouw. Productie De taak van de tuinbouw is, met waarborging van de voorwaarden voor een redelijk bestaan ons volk op bil lijke wijze te voorzien van Voedings middelen en siergewassen. Daarnaast dient ze de buitenlandse markt te voorzien met onze kwaliteitsproducten De prUi moet ten minste gelijk zijn aan de kostprijs, waarin een onderne- mersloon moet zijn begrepen. De be loning van de arbeidskrachten dient te zijn overeenkomstig die van ge schoolde arbeiders in andere bedrij ven. Ten einde de kostprijs zo laag mo gelijk te houden is een-verantwoorde lijke bedrijfsvoering nodig. Spr. somt hierbij tal van voorwaarden op, die betrekking hebben op greette en lig ging der bedrijven, mechanisatie, vak onderwijs en overheidsvoorlichting. Zolang grote Storingen in de pro ductie. o.a. voortvloeiend uit klimato logische invloeden, niet kunnen wor den gecorrigeerd, mag het tulnbouw- areaal niet worden vergroot Afzet Spr. wijst er op hoe de veilingen lange tijd uitstekende diensten heb ben bewezen, hoe het oorspronkelijke ideaal van het veilingwezen thans vaak tot een fictie wordt gemaakt. Toelating van het veilingssysteem aan de zich wijzigende methoden ?5 geboden. Naast met veilingssysteem zullen corrigerende maatregelen nodig zijn. bestaande uit het exploiteren van 'n conserven- en verwerkingsindustrie, koel- cn diepvriesinrichtmgen, droge rijen Indien niettegenstaande alle maat regelen de prijzen niet lonend zijn, rullen minimumprijzen de tuinders 'n lonend bestaan moeten garanderen. Minimumprijzen sluiten echter in zich maxi mu m-prijzen Het verbruik. De zorg van de- tuinder voor zijn product moet zich uitstrekken van de tuin tot aan de tafel van de consu ment. Dit houdt in het kweken van de meest geëigende rassen, zorgvul dige sortering, scherppe keur, doelma tige verpakking en de opbouw van een efficiënt distributie-apparaat. Ten einde te breken met de toe stand, dat een deel der detaillisten een schamel bestaan voert én de con sumenten een te hoge prijs betalen, moet de handel worden gesaneerd. Coöperatief handelen van de detail listen is da&rby gewenst. De noodzakelijke jrdeningsmaatre- gelen in productie en afzet moeten zoveel mogeiyk door de bed rasgeno ten zelf worden getroffen. Daartoe moet spoedig een publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie van de agrarische sector tot stand komen, waarin de tuinbouw een zelfstandig onderdeel vormt. Discussie vóór en tegen coöperatie. Btj de discussie bleek, dat de op vattingen ten aanzien van coöperatie in Noord- en Zuid-Holland ver uiteen lopen. De heer J. de Vries uit Sint Pancras brak daarvoor een lans, de inleider als typisch vertegenwoordiger van Zuid-rioilaBd bleek er zeer hui verig tegenover te staan. Op 't Zaterdag in Utrecht gehouden tuinbouwcongres van de Partij van de Arbeid, deelde minister Mansholt tijdens zijn inleiding mede, dat te Rome op de conferen tie van Europese land- en tuinbouworganisaties is ge sticht een internationaal fonds voor de bestrijding van de coloradokever in Frank rijk, België. Engeland en Nederland. Rede minister Mansholt De minister, die des morgens in Ro me was opgestaan en te omstreeks 12 uur ter vergadering verscheen, con stateerde met vreugde, dat men op dit congres de dingen breed kon zien en dat dit de juiste bas's was om een constructieve politiek te ontwerpen, waardoor de moeiiykheden op de duur konden worden voorkomen. De weg van de minste weerstand, door eenvoudige prijs- of loonstelling voert tot niets, het streven moet gaan in de richting van een doelmatige producie en een doelmatige afzet. Spr. staat dan stil bij het doelma tig gebruik van de grond, mechani satie, voorlichting en onderwijs. De moeilijkheden bij de afzet heb ben betrekking op de aanvoer, de af name, het wegwerken van tekorten en de export Er moet worden gestreefd naar een grote spreiding in de teelt. De sane ring van de detailhandel is zo moei lijk, omdat men te maken heeft met mensen en niet met dingen. Spr. hoopt op bedrijfsorganisaties, die op soepele wijze verbeteringen zal weten in te voeren. Het wegwerken der overschot ten door conserveren blijft een lap middel. De export lijdt onder het ont breken van ons natuurlijk afzetgebied WestDuitsland, spr. heeft echter ver trouwen in het internationaal overleg. Een gelukkige omstandigheid is het feit. dat wellicht ten gevolge van de oorlog, de consumptie in eigen land het belangrijkst is geworden. Maximumprijzen zijn ook in het be lang van de tuinbouw zelf. Men pro duceert niet om te produceren, maar omdat moet worden geconsumeerd. Afschrikwekkend hoge prijzen moeten daarbij worden vermeden. Ten aan zien van minimumprijzen kan de re gering slechts in beperkte mate 'iets doen. Spr wijst er op, hoe men niet kan vasthouden aan onrendabele be drijven. terwijl hij tevens onze ar moede in herinnering brengt, die wer kelijkheid is en geen woord. Overi gens meent hij, dat de verdeling der rijkdommen wel eens heel wat onre delijker is geweest dan thans. De gedachte van een algemene fonds vorming moet met grote behoedzaam heid worden gehanteerd. De regering wil meewerken> maar met de groot ste omzichtigheid. Overigens liggen de veilingsprijzen slechts in enkele gevallen beneden de kostprijs. We weten overigens nauwe lijks. wat de „kostprijs" is. Spr. zegt nog, hoe in het kader van de Benelux wordt getracht tot een sneller en vrijer uitwisseling te ko men. Men doet verkeerd zich daar bij al te zeer boven de Belgische tuin derij verheven te achten. Nog tientallen jaren van hard strij den liggen in het verschiet .aldus de minister. Maar dan zullen we de so cialistische maatschappij veel nader zyn gekomen. Overigens zijn de land en tuinbonwvraagstukken alleen op te lossen door opvoering van de koop kracht en de welstand van het Ne derlandse volk. De dingen zo te zien is de opgave van dit congres. Commissie voor het Streekplan voor West-Friesland Ten behoeve van de technische voor bereiding van het „Streekplan voor West-Friesland" is een commissie in gesteld. bestaande uit de volgende le den: Mej. mr. A. E. Ribbius Peletier, Haar lem, vice-voorzitster. Ir. H. Meyerinlc. Haarlem. Ir. T. H. van Wisselingh. Haarlem C. Thomése, Haarlem. Ir. W. Fuchri Snethlage. Haarlem. Ir. F. L. A. Maandag. Haarlem Ir. C. RIetsema, Hoorn. Ir. A. Frank, Haarlem. P. Beemsterboer, burgemeester Berk hout. H Schelhaas, burgemeester, Langedijk Jb. de Vries, Benedenweg 134. St.- Pancras. Prof. dr. E. W. Hofstee. Wageningen Ir. P. K. v. Meurs, Haarlem, geer. Mej. ir. E. F. v. d. Ban, Haarlem, pïaatsverv. secretaresse. Geld op de bon Vandaag kunnen de houders van een kolenkaart TA 707 en TB 767. wier naam begint met de lettrrs Was tjn. Woe. aan het plaatselijke Post kantoor. tegen Inlevering van de bonnen 78 BV en 81 BV van TA 707 en 78 BV van TB 707, terugbetaling ontvangen van de met 1 Juli 1947 verhoogde kolen- prys. De kantoren zijn voor „het geld op de bon" ge opend van 9 tot 15 uur. Woensdag 25 Febr. is het de beurt voor hen. vier namen beginnen met de letters Wof t.m. Z. 34. „Prachtig", riep Sietske vol geestdrift uit. „Blijf even zo staan. Je lijkt Sonja Henie wel in die stand". Zij klapte van louter bewondering in haar handjes en dat klonk Jimmy als hemelse muziek in de oren. Hij was zeer gevoelig voor deze lof. want hij vond Sietske bepaald een héél aardig meisje. Eigenlijk kon hy zich niet her inneren iemand ter wereld ooit zo aardig te hebben gevonden. Werkelijk deed hij zijn best zo mooi mogelijke krullen Voor haar op het ijs te draaien Het speet hem zelfs, dat hij niet kon schrijven, want dan zou het liefst haar naam in sierlijke letters op het ijs van de Dokkumer Ee hebben ge schreven. DE SPOORWEGEN SPREKEN (I) r VeiligVlug en Voordelig MAAR HET EERSTE HET MEEST! Er zullen onder de honderdduizenden reizigers maar weinigen zyn, die zich afvragen of zy in de trein wel veilig zitten. Zo sterk is het vertrouwen, dat d. Nederlandse Spoorwegen zich in de loop der jaren hebben verwor ven. Een vertrouwen, dat zy ten volle waard zUn. getuige de weinige onge vallen, die zich by de spoorwegen voo rdoen. En dan l8 het ten slotte nog zo, dat ongelukken steeds kunnen voorko men door baanverzakklng of materiaal breuk. Ongelukken, waar niemand iets aan kan doen. Maar van ongelukken, veroorzaakt door onoplettendheid of v erkeerde organisatie hoort men In ons land gelukkig bijna nooit spreken. Dit compliment, gericht tot alle man nen en vrouwen, die met het spoorweg wezen iets te maken hebben is ver diend. Daar zijn we ten volle van overtuigd. We waren het reeds, maar na het bezoek, dat we aan het sein huis op het Alkmaarse station hebben gebracht, onder leiding van de adjunct chef, de hr. Kolderdhof en de trein dienstleider, de hr. Broekhoven wil len we deze gedachte uitdragen onder onze lezers. l\J Her PL*ArSKOU*«TerVKA*TOO«. J W FEUILLETON door ROBERT TRUMBULL (43) Tony had laten blijken dat hij niet bij ruw weer op zee begraven wilde Worden. Een marineman weet dat hy misschien nooit weer land zal zien als hy naar zee gaat. Velen van ons hebben het lichaam van een kame raad in de golven zien verdwynen.en we zijn er ons van bewust dat hetzelf de lot ons misschien te wachten staat. Tony had gezegd dat hy 't niet erg tou vinden om op een mooie, kalme dag te sterven als de zon scheen tn de zee rustig was. Tony was het magerst van ons drie- en, en ik denk dat hy de indruk had dat hy het eerst zou gaan. Misschien ook vervulde de gedachte, dat hij zou worden opgegeten, hem met afschuw. Ik denk dat dit misschien een van de redenen was waarom hij toen voor stelde maar overboord te springen en er een eind aan te maken. Toen hy zich dit later herinnerde, zei hy dat hy niet geloofde dat hij 't werkelijk gemeend had, en ik geloof hem. In ieder geval bespraken we het vraagstuk: Indien een van ons zou sterven, zouden de anderen hem dan opeten? Een van de jongens stelde voor dat het misschien een goed idee zou zyn. om tenminste een deel van 't lichaam te eten. We spraken hierover lange tijd, en tenslotte kwamen we over een dat de overlevenden het hart, de lever en dergeijlke organen zouden opeten. Nu geloof ik niet meer dat een van ons werkelijk van plan was zich zo te verlagen. Ik zeker niet, en ik denk dat de beide anderen er eigenlyk net zo over dachten Maar het verschafte ons een nieuw onderwerp van ge sprek. en we behandelden het tot in alle byzonderheden. Ik hield nu meestal m'n ogen dicht wanneer de zon scheen. Myn ogen waren door het dagenlange turen naar het verblindende water zo vermoeid, dat ik nu slechts een paar seconden in de verte kon kyken daarna werd alles vaag. Later begonnen ze zo danig py'n te doen dat ik tenslotte zelfs weerspiegeling van de maan in het water niet meer kon verdragen. In dae vierde week had ik opge merkt dat myn voeten en benen ge voelloos werden. Het begon in de voe ten en breidde ziA langzaam na ar. bo ven uit, totdat de gedeelteiyke ver lamming m'n heupen bereikte. We zaten of lagen byna voortdurend op de bodem van de boot waar we onze knieën moesten optrekken. Tenslotte had ik een gevoel alsof ik rheumatiek had. Ik leed ontzettend wanneer ik probeerde te gaan liggen in de ver draaide houding waartoe de beperkte ruimte mij dwong. Het kabbelen van de golfjes tegen de bodem maakte me bijna gek. Elke avond dacht ik: „Vanavond ben ik vermoeider dan ooit, dus misschien kan ik deze keer slapen". En iedere keer dwong het eentonige, onaange name gehamer onder me, gepaard met de altijd onverwachte stortbuien van boven, me er toe te gaan zitten om op gunstiger gelegenheid te wachten. Maar die kwam nooit. Naarmate de tijd verstreek, werd de uitputting me als een hand die zich voortdurend nauwer om me toekneep. Ik moest mezelf er toe dwingen te denken. Wordt vervolgd De kapitein op het schip De treindienstleider vervult hier de functie van de kapitein op het schip. Hij bepaalt als het ware de koers. En dan moge dit in letterlijke zin onjuist zijn. omdat de koers van de trein vast ligt, in feite is het toch zo, dat er geen trein vertrekt of bin nenkomt, zonder zijn goedkeuring. Ook hier werden we weer getroffen door de prachtige organisatie, die er heerst. Een organisatie, die t meer no dig is. omdat de drukke verbinding naar Amsterdam nog steeds tot aan Castricum over enkel spoor geleld wordt, daar de verwoestingen door de Duitsers aangebracht nog maar ge deeltelijk zyn hersteld. Want laten we niet vergeten." dat het nog geen drie jaar geleden is, dat onze spoorwegen een haveloze boel waren, bestaande uit een aantal gammele wagons en wat locomotieven, opgebroken rails en weggcroofde elec- trische geleidingen. Zo verzot waren deze Duitsers op glimmende dingen, dat zelfs de knoop jes op de achtergebleven petten niet veilig waren. Organisatie en nog eens organisatie Inmiddels worden we onthaald op een staaltje techniek. Een gevoel van angst overvalt ons. Hoe uit deze met grote welwillendheid gegeven inlicht in gen een behoorlijke reportage te ma ken. terwijl juist onze technische knobbel ontbreekt? Onze tekenaar zet zich grijnzend neer en verheugd zich bij voorbaat over e^n moeizaam hoofdkrabben in een verwarde haardos. Terwijl we wegwijs worden gemaakt met wisselstanden en posten, waarvar er in Alkmaar vier zijn. te weten post X. de hoofdpost en de posten 15/2 en 3. respectievelijk voor Heerhugowaard. rangeren en Heiloo. horen we plotse ling de heer Broekhoven tot ons zeg gen: „Aanstonds komt de trein uit Amsterdam binnen. U zou het nu zelf wel kunnen doen." Het kwam gelukkig niet tot een uitnodiging. Het bleef bij de veronder stelling. Want we hadden het niet ge kund. We hebben het de treindienst leider zien doen en inderdaad begon nen we een weinig wijs te worden uit de verschillende lettertekens er. wisselstanden. Maar voor men hier zelfstandig zou kunnen optreden, daar zouden heel wat weken over verlopen En onderwijl het leven voortraast waken deze mannen van hoog tot laag voor de veiligheid op de spoor wegen. Niets ontgaat hen Het kloppende hart In dit seinhuis, evenals in alle sein huizen op alle stations in Nederland, huist het kloppende hart van de spoor wegen. Zou dit hart op een bepaald moment geen diensten meer verrchten dan was het afgelopen Er zou nog wel een enkele trein kunnen binnen komen en vertrekken, zy het dan met de uiterste voorzichtigheid maar het zou onherroepelijk vast lopen. Ter illustratie een klein voorbeeld. Een goederentrein uit Noord Schar- woude had vertraging. Bevel ophou den in Heer Hugowaard, anders komt hei personenvervoer in de knoop. Stelt u zich nu een ogenblik voor, dat dit bevel niet had worden gege ven. Dan hadden die twee treinen el kaar op een gegeven ogenblik op een en dezelfde lyn ontmoet. Aan een bot sing willen we nog niet eens denken. Maar het zou toch voor een vlotte gang van zaken niet bevorderlyk zyn, ilyn van beiden terug zou moeten stomen. De wissels Telefonisch of telegrafisch blyft post T dus steeds op de hoogte van al les wat er op de iyn gebeurt en daarnaar wordt gehandeld. Worden de wissels in de vereiste standen gebracht vanuit post T, of wordt aan de andere posten bevel gegeven, hoe te handelen. De wissels worden vanuit de posten be diend. En wanneer er nu iets niet in orde zou zUn hetzij dat er een steen tusen de wissel zou raken of wat eerder zal gebeuren sneeuw of yzel. dan wordt Jlt in het seinhuis direct opgemerkt, want do wissel kan niet overgehaald worden. Het sein komt dan natuurlyk niet op veilig, de trein kan niet op het verkeerde spoor bin nenkomen, en het euvel wordt zo snel mogelijk verholpen. Trein 12.02 uit Amsterdam i^ 'binnen gekomen en telefonisch wordt nu aan Heiloo gevraagd of 12.10 uit Alk maar kan vertrekken. M.a.w. of de lein naar Heiloo vry is. Want de trein dienstleider moet zelfs weten of er zich geen lorrie op d? baan bevindt Het sein wordt gegeven en dan kan twaalf uur tien vertrekken. En zo zyn de mannen van de spoor wegen in touw om een regelmatig vervoer te verzekeren. Van 'morgens vier tot 's nachts een uur, by regen en zonneschyn, by hitte en ijzige kou. by helder weer eg zware mist Voor de loketten, bij het seinwezen. by de controle, op de locomotieven. We dachten aan de dichtregels van Adama van Scheltema: ..Gans het raderwerk staat stil Een leerling krijgt opleiding. Inmiddels waren we niet de enigen die de knepen van het val; npg niet door hadden. De heer Koster, de sein huiswachter. een oud-gediende die ve le Alkmaarders wel zullen herkennen als ze hem aan de telefoon afgebeeld zien. was bezig een outsider de knepen van het vak bij te brengen. Toen we dat observeerden, schaamden we ons niet meer. Er zit nog al tam3lijk wat aan vast Dankbaar gestemd verlieten we het seinhuis om nog een» een laatste blik te werpen op de spiegels, die aan weerskanten zijn aangebracht en waar door men vanuit het seinhuis een blik op de lijn kan werpen. Spiegels waar we tientallen malen onder door gelopen zijn, zonder ze op te merken. Gedachteloos lopen we in de regel de vestibule binnen. gedachteloos gaan we door de tunnel, gedachteloos lopen we onder de spiegels dooi- cn passeren het seinhuis op het perron. Want nietwaar de spoorwegenzor gen wel voor onze veiligheid. En wy" kunnen slechts mopperen als we geen zitplnatR'o kunnen bemachtigen. DINSDAG NA 16 UUR Hilversum I 16.00 De Zonnebloem 16.30 Ziekenlof; 17.00 Na Schooltijd; 17.15 Nederlands Kamerkoor; 17 45 Het rijk over zee;, 1 00 Volkf liederen kwar tet; 18 20 Sportpraatje; 18.30 Ned. Strydkrachten; 19.00 Nieuws; 19.30 Ra- diogenes; 19.45 Niwin-uitzending: 20.00 Nieuws; 20.15 Pianoduo; 20.30 Lijdens meditatie; 21.30 Kamermuziek; 22.15 Avondgebed: 22.30 Nieuws; 22.45 Radio Philharmonisch Orkest (Saint-Saens. Ravel. Rebussy). Hilversum U 16.30 Gram.muziek; 16.40 De schoolbel; 17.00 Dat kun jij ook; 17.30 Orgelspel; 18.00 Nieuws; 18.15 Pianospel; 18.30 Vaudeville-orkest 19.0" Tom Poes; 19.15 Beroemde lieder reeksen; 19.45 Gesprekken met dokters 20.00 Nieuws; 20.15 Bonte Dinsdag- avondtrein met Kees Pruis; 21.30 Con tact; 22.15 Buitenlands weekoverzicht; 22.30 Beroemde liederreeksen; 2300 Nieuws. WOENSDAG 25 FEBR. 1948 Hilversum I 301 m. 7.00 en8.00 Nieuws; 7.30 en 8.15 Gewijde muziek; 7.45 Een woord voor de dag; 8.30 Po pulair morgenconcert; 9 00 Ochtend bezoek bij onze zieken; 9.30 Sympho- nisch ochtendconcert; 10.30 Morgen dienst; 11.00 Pianosonate; 11.15 „D« goede strijd", hoorspel; 12.00 Gemengd koor; 12.33 Ancora-trio; 13.00 Nieuws; 13.15 Programmatische pianomuziek; 13.45 Sangh en Spel; 14.30 Planten- praatje; 15.00 Orgelconcert; 15.45 Voor de kleuters; Hilversum II 415 m. 7.00 en 8.00 Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram. platen; 8.50 Voor de huisvrouw; 9.00 Strykkwartet; 9.35 Derde symphonie van Rousscl: 10.00 Morgenwyding; 10.20 Kookplaat- je; 10.30 Dansmuziek; 11.00 Lezing over Beroepskeuze; 1U0 Polulair noa stop; 12.00 Virtuoso-sextet; 12.30 Th» Kllima Hawaiians; 13.00 Nieuws; 13.20 Vaudeville-orkest; 14.00 Gesproken portret van Tsjang-Kai-SJek; 'Vil .Teugdconcert; 15.00 De scheepïjr>n>s£ van Bontekoe, hoorspel; 15.30 D« Roodborstjes; 15.45 De Regtnbcog;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 3