JIMMY BROWN ALS WIELRENNER HET GEHEIM VAN DE GELE NARCISSEN Wetenswaardig Abonneert U op dit blad Ontvangen boeken en tijdschriften FEUILLETON Spannend verhaal van EDGAR WALLACE - 22i Tart ui g had uitstel van het gerechtelijk onderzoek weten te verkrijgen; want wat ook zijn gevoelens voor Odette Rider mochten zijn, hij was ogenschijnlijk meer bereid om zijn plicht te doen jegens 'de Staat en het was dringend nodig, dat geen al te ijverig lijkschou wer te diep zou doordringen in de zaak en dan omstan digheden. die geleid hadden tot Thornton Lyne's dood, Wilde de verdachte niet gewaarschuwd worden. Vergezeld van inspecteur Whiteside doorzoch hij nog eens de flatwoning, waar het. met bloed bevlekte vloer kleed onmiskenbaar getuigde, dat hier het toneel van de moord was. De rode duimafdruk op de latafel was gephotografeerd en wachtte op vergelijking met die van bet meisje, zodra zy gearresteerd zou zijn. Carrjmore Mansions, waar Odette Rider woonde, was toals reeds beschreven, werd, een blok deftige flat woningen, waarvan het benedenste gedeelte werd inge nomen door winkels. De ingang van het flatgebouw was tussen twee dezer winkels en een trap leidde naar be neden naar de entresol. Hier kwamen zes woningen, waarvan de ramen uitzagen op de nauwe areas (een door een ijzeren hek afgesloten ruimte vóór het sous- terrain van een Engelse woning), die evenwijdig liepen met de zijstraten aan beide zijden van het blok. Het centrum van het sousterrain bestond uit een grote bergplaats, waar rondomheen kleine kelders waren, waarin de bewoners hun bagage, meubelen, enz., die zij niet direct nodig hadden, opbergden. Hij ontdekte, dat het mogelijk was, om van de gang van het sousterrain in de bergplaats te komen en vandaar door een deur aan de achterkant van het gebouw op een kleine berg plaats. De verbinding met de straat was mogelijk door een tamelijk grote deur, die daar was aangebracht voor het gemak der bewoners, die hier hun steenkolen en zware voorwerpen lieten binnenbrengen. In de straat achter het blok was een gebouw, bestaande uit onge veer een dozijn afzonderlijke stallen, die allen gehuurd waren door een auto-onderneming en nu gebruikt als garage. Wanneer de 'moord in het flatgebouw was gepleegd, dan was het lichaam langs deze weg hierheen gedragen en eenmaal hier was een auto niets bijzonders geweest, Een onderzoek, ingesteld onder de bedienden van de auto-onderneming, waarvan enkele kamertjes hadden boven hun garage, verschafte de belangrijke medede ling, dat de auto daar gezien was in de nacht van de moord een feit, dat. naar het scheen, bij het aller eerste onderzoek door de politie over het hoofd was gezien. De auto was een twee-persoons Daimler, met geel chassis en een kap. Dit was een nauwkeurige beschrij ving van Thornton Lyne's machine, die gevonden was in de buurt van de plek, waar men zijn lijk ontdekte. Toen de auto in de garage gezien werd was de kap op geslagen en het was waarschijnlijk tussen tien en elf uur in de nacht van de moord. Maar ondanks de nauw keurigste nasporing, kon Tarling geen enkel menselijk wezen vinden, die Lvne herkend had, of de auto had zien komen of vertrekken. De portier van het flatgebouw, hiernaar gevraagd, was zeer stellig in zijn verklaring, dat niemand tussen tien en half elf door de hoofdingang het gebouw was binnengegaan. Het was mogelijk, stemde hij toe, dat er iemand gekomen was tussen half elf en kwart voor elf, omdat hij toen naar zijn „kantoor" was gegaan, wat een duf klein hokje onder de trap bleek te zijn, om zy'n uniform voor burgerkleding te verwisselen vóór hij naar huis ging. Hij was gewoon om de buitendeur om elf uur te sluiten. De bewoners van het huis hadden sleutels voor dé buitendeur en hij wist niets van wat er na elf uur gebeurde. Hij stemde toe, dat hij die avond mis schien iets voor elven was weggegaan, maar zelfs dit kon hij niet onder ede verklaren. ^Eigenlijk," zei Whiteside naderhand, „heeft zijn ge tuigenis niets om hét lijf. Op het uur, dat er waar schijnlijk iemand in het flatgebouw is gekomen dat wil' zeggen, tussen half elf en kwart voor elf erkent hij niet op zijn post te zijn geweest." Tarling knikte. Hij had een nauwkeurig onderzoek ingesteld op de vloer van de sousterra in-gant door Ce bergplaats naar de binnenplaats, maar had geen spoor van bloed gevonden. Hg verwachtte ook niet een der gelijk spoor te vinden, daar he't zeker was dat, wanneer de moord gepleegd was in de flat en het nachthemd, dat om het lichaam van de dode man was gewikkeld, het eigendom was van Odette Rider, er geen bloeding was geweest. „Van één ding ben ik overtuigd," zei hij, „dat Odette Rider, wanneer ze deze misdaad heeft gepleegd, een medeplichtige had. Het is onmogelijk, dat zij deze man weggedragen of gesleept heeft en in de auto gebeurd en hem weer uit de auto gedragen en in het gras gelegd heeft." „Die narcissen zijn mij een raadsel," zei Whiteside. „Waarom zou hij gevonden zijn met gele narcissen, op zijn borst? En waarom zou zij, wanneer hij hier ver moord is, zich druk maken mét deze betuiging van eerbied?" Tarling schudde zijn hoofd. Hij was dichter bij de oplossing van dit laatste geheim, dan een van beiden wist. Daar hét onderzoek in de flatwoning was afgelopen, reed hij naar Hyde Park en liep, vergezeld door White side, naar de plek, waar het lichaam werd gevonden. Het was op een, met grind bestrooid zijpad, dichter bij het gras dan bij de_ weg en Whiteside beschreef de ligging van het lichaam. Tarling keek rond en slaakte spoedig een uitroep. (Wordt vervolgd!* ZIJ. DIE ZIJN GEBLEVEN I C. J. Blaauwboer Fa. Boon- ackcr Schagen Prijs f 4.90 ZIJ, DIE ZIJN GEBLEVEN is het ge denkschrift van een boerenfamilie uit onze omgeving De feiten, die in het bóek verhaald worden, spelen zich af in de jaren 17951905 en geven de lezer een duidelijk beeld van het le ven, zoals zich dat vroeger op onze Westfriesè hofsteden afspeelde. Want ia die tijd was men niet alleen boer, doch ook zeeman. Jacob Blaauwboer. de hoofdpersoon uit 't boek en een der voorouders van de schrijver ■was daarom ook niet de enige, die zijn leven voor een groot gedeelte op de woelige baren van het ruime sop doorbracht. Het boerenbedrijf was in die jarer nu eenmaal niet toereikend en de kustvaart bood ondanks de gevaren toch haar perspectieven. Menige boer zocht dan ook in dit be drijf een bijverdienste. Maar naast dé kustvaart, was er de grote vaart en juist die trok vele beoefenaars; boeren uit Wieringerwaard. Oudesluis, Kol- horn en Poolland gingen ter Wasvis- vaart naar Groenland, de Poolstreken. Herinnert de naam Poolland daaraan nog niet? Ook de vele walviskaken, die in ons gewest nog voorkomen -nu gebruikt ais dampalen e d. wij zen nog op het beoefenen van de Wal visvaart, waarmee onze Westfriese voorouders mede in hun onderhoud voorzagen. Doch je vaartuigen waren toen primitief en vele schepen zijn met hun opvarenden gebleven in de golvenOok daarvan verteld de schrijver op eenvoudige, sobere wij ze. De zevenenzeventig jarige schrij ver, die een mengsel van zeemans- en boerenbloed in de aderen heeft, ver telt van -het leven en werken op de boerderijen in vroeger jaren. Hij be schrijft hoe men met een wagen langs de met schelpen beharde Westfriese- dijk naar Alkmaar toog; dit was de „hoofdweg"! Roemen over de literaire kwalitei ten van dit boekwerk zullen we niet de schrijver heeft ook niet gepoogd deze naar voren te brengen, maar het is zijn bedoeling geweest een stuk Westfriese geschiedenis aan de ver getelheid te ontrukken en daarin is bij goed geslaagd, Bovendien brengt dit werk de belangrijkheid en nood zakelijkheid van het reddingsweze'n naar voren, dat in de jaren, waarin het verhaal van de schrijver w e r k e 1 ij k is gebeurd, zijn begin vond. De schrijver heeft o.i verdienstelijke ar beid geleverd door de dingen, die 'hij wist en in handen had, op schrift te stellen en zo voor het nageslacht te bewaren. Dit boek is een welkome aanvulling voor onze Westfriese hi storie-beschrijving. De heer W. J. Los verluchtte het door de fa. Boonacker en Zn. goed verzorgde boekwerk met enkele aardige illustraties. R. W. DE FRUITTEELT, orgaan van de Nederlandse Fruittelers Or ganisatie (Ned. Pomologische Ver.) Redacteur: Ir. Joh. Bos. DE FRUITTEELT, het naar 'wij me nen maandelijks verschijnende or gaan van de Ned. Fruittelers Orga nisatie, krijgen wij regelmatig toege zonden. Dit door deskundigen geredi geerde blad we moeten het direct zeggen geeft aan iedere fruitteler steeds weer een schat van gegevens en tip3 op zijn terrein, met daarnaast het verenigingsnieuws. Het nummer, waarop wij hier speciaal de aandacht willen vestigen is echter het jubileum nummer, dat werd uitgegeven bij het 50-jarig bestaan van de NFO NPV. Het tijdschrift is met talrijke foto's waarvan enkele in kleur verlucht, waarvan velen betrekking hebben oo belangrijke gebeurtenissen uit de fruit telerswereld. zoals deze zich in de laatste vijftig jaar heeft ontwikkelt. In de bijbehorende tekst wordt een overzicht van -de geschiedenis der bond gegeven, terwijl andere artikelen ge wijd zijn san de strijd tegen de diverse ziekten, die altijd weer trachten ver woestingen in de fruitteelt aan te rich ten. Met de uitgave van alle nummers in het algemeen en dit nummer in het bijzonder, geeft de NFO NPV blijk van baar kunnen, haar activiteit en haar nut en noodzakelijkheid op het gebied der fruitteelt. Wij besluiten met de oproep van de heer C. Boude- wljn, die het jubileumartikel schreef en daarin zeide: .,A%p de fruittelers van nu is het de NFO zodanig te steunen en uit te bouwen tot een or ganisatie, die haar taak op de best mogelijk wijze kan vervullen". R. W DE KAMPIOEN, orgaan vun de Kon. Ned. Toeristenbond A.N. W.B. Jubileumnummer bij het 65 jarig bestaan. DE KAMPIOEN kwam enkele weken geleden met een jubileumnummer uit: de ANWB bestond vijfenzestig jaar! De voortrekkers van deze bond, die het in 1894 voorelkaar kregen, dat 12 houten wegwijzers werden geplaatst, terwijl in 1892 reeds een veertigtal waarschuwingsborden op gevaarlijke punten verrees, zullen nooit gedacht hebben, dat dé ANWB eens zo'n op gang zou maken. De ANWB, 1 Juli 1883 te Utrecht als Velocipedistenbond opgericht, heeft £ich in de loop der jaren ontwikkelt tot de grootste nali- De nieuwe 0.C.-6 machines van de K.L.M, mogen de namen der leden van de Koninklijke Familie voeren en zullen voortaan de faam van het Huis van Oranje en de roem van de Nederlandse burgerluchtvaart over alle werelddelen uitdragen. Z.K.H, Hoogheid Prins Bernliard doopte op -liet vliegveld Schiphol een dezer reuzen machines, die zijn naam voert. Deze handeling betekende te vens de symbolische indienst:ielling van alle D.C.-6 vliegtuigen. De eerste uitslagen die op ten binnenkomen zijn gewoonlijk die van de Ouden van Dagen in Amster dam, die in hun tehuizen hun stem plicht vervullen. In 1946 stemden velen van deze oude, garde op de C.P.N. Maar in twee jaar tijds werden zij wat gema tigder: er gingen meer stemmen naar de P.v.d.A. De foto geeft éen kykje in het stem lokaal van een der tehuizen, waar de bejaarden de man hunner keuze kun nen gaan stemmen. onale organisatie voor toerisme en verkeer, waarin naast de automobilis ten, de motorrijder, wielrijders en wandelaars, ook de ruiters, de water toeristen, de kampeerders en zelfs de privé-luchttoeristen zijn opgenomen De ANWB telt momenteel 220.000 le den, waarvan ongeveer de helft auto mobilisten. Als bekendste initiatief van de laatste cijd mag de instelling van de sneL populair geworden Wegen wacht gelden, welke thans uit ruim 70 patrouilles bestaat. Het aantal We genwachtleden bedraagt plm. 52.000!! In De Kampioen worden deze en andere feiten opgenoemd, die hei be staansrecht van „de bond van de weg wijzers" zo daar nog iemand aan mocht twijfelen overduidelijk be wijst.. Voor het overige geeft de fraai uitgevoerde Kampioen ia woord ven beeld een beschrijving van de geschie denis van de bond. Deze bond bewijst weer eens te meer. hoe iets groots kan worden verricht door particulier ini tiatief maat- dan ook alleen daar door! De ANWB vervult een taak in het maatschappelijk leven, die voort-» gezet en gesteund moet worden! Ver der ontvingen wij het jaarverslag van deze bond over 1947. Duidelijk gèeft ook dit verslag een beeid van het ve le werk, dat de bond op nationaal en internationaal verkeersterrein ver zet. Met feiten en cijfers wordt het aangetoond. Uit dat verslag blijkt o. m. dat Nederland momenteel telt: 4 206 weegebruikers, 1.395 richtings borden. 289 voorlichtingsborden, 596 waarschuwingsborden en 2.016 padden stoelen, (wegwijzers langs wandelpa den). En zo zouden we door kunnen gaan! Genoeg daarover! 65 jaar oud is de bond, maar hij is veerkrachtig en werkzaam a's een 25 jarige R. W. ALLERLEI Vorige keer wezen wij U op het feit. dat de katoenvoorraad in de wereld sterk teruggelopen is. Hetzelfde verschijnsel doet zich voor ten aanzien van de wolvoor- raad. In de jaren na de oorlog is de totale wereldvoorraad teruggelo pen van 10 5 tot ruim S millioen ba len. Men verwacht nu echter, dat de markt verzadigd is. Als wij de behoefte aan textielgoederen om ons heen aanschouwen, betwijfelen wij het zeerste. 2. Alleen was hst jammer, dat zijn sportsucces Jimmy een beetje naar» het hoofd was gestegen. Op he't voet3» balveld kwam dat niet zo tot uiting, maar daarbuiten des te meer. Jimmy wilde bijvoorbeeld alleen van en naar het veld rijden in een open landauer, bespannen met vier paarden en als de stalhouder bij ongeluk eens alleen nog maar één of twee paarden be schikbaar had, défn wenste meneer niet in te stappen. Hij zat in de lan dauer als een vorst zo deftig en het gejuich der menigte beantwoordde hij met een handgebaar, dat een sultan hem niet verbeterd zou hebben. Sombere indrukken uit Britse bezettingszone Onstellend weinig begrip van de internationale situatie Een speciale verslaggever van Ec. Voorlichting is enkele tijd in West- Duitsland geweest en geeft hiervan zijn indrukken. Er is, zo schrijft hij. een enorme tegenstelling tussen de bevolking van het Duitse platteland en die der ste den. Als men door de landelijke stre ken reist, krijgt men een indruk van welvaart. Er is weinig vernield en de bevolking ziet er goed gekleed en gevoed uit, wat voor een een groot deel zijn oorzaak vindt in de levendi ge ruilhandel, die door de onzekere waarde van de Mark hand over hand is toegenomen. Op het platteland,wordt ook weer gebouwd. Men ziet er op tal van plaatsen, schuren, bijgebouwen en woonhuizen verrijzen. Ook dit is im mers een solidere geldbelegging dan waardeloos papier. Een schrille tegenstelling vormen hiermee de West-Duitse steden, waar nog steeds de grootst mogelijke chaos heerst. Van de belangrijkste verkeers wegen is het puin geruimd en de rul nes die op invallen stonden zijn om getrokken, maar op tal van plaatsen is nog niets gedaan en zal in de eer ste tijd ook niets worden gedaan. Er zijn steden, waar maar weinig huizen "onbeschadigd zijn. En toch heerst er leven in deze steden. Herstellingen worden proviso risch aangebracht, men is mét een '%ëftiig dak boven het hoofd al tevre- tfeï^h voor de rest ïs de Duitser „on dergedoken". Dat wil zeggen, dat alle kelderruim ten als woningen in gebruik zijn. On danks dat er dar. ook geen woon ruimte is, tellen sommige steden in West-Duitsland meer inwoners dan voor de ondergang. Er zijn zeven mil lioen mensen uit het Oosten gekomen en ook die moesten -weer worden on dergebracht. Het platteland heeft er wel wat van opgenomen, maar tallozen moesten naar de steden, omdat de plattelan ders helemaal niet op die logeergasten gesteld waren en omdat er ook geen arbeid voor te vinden was. Zo leeft de bevolking onder de el lendigste omstandigheden. Hoe erg het is, wordt wellicht het beste gedemon streerd, als we u zeggen, dat in Duitsland evenveel woningen ver woest zijn als in geheel overig Euro pa, de Sowjet-TTnie uitgezonderd. De gemiddelde Duitser heeft er geen begrip van. dat het ook elders in de wereld geen rozegeur §n maneschijn is. Als men met betrekkelijk voor aanstaande Duitsers spreekt en men vertelt hen. dat in Nederland nog tal van levensmiddelen óp de bon zijn. dan halen ze de schouders op en kij ken ongelovig. Als men ze vertelt, dat in Azië een enorm rijsttekort is, dan hebben ze er geen begrip van. Ze geloven dat alleen in Duitsland tekort is. Dat de Marshall-hulp ook Vóór West-Duitsland van grote bete- De Engelse vierling Elisabeih, Bridget, Frances en Jennifer Good, die op 12 Juni j.1. te Brbto! werd geboren, heeft thans zoveel levensvatbaarheid, dat de zuigelingen de coupeuse mochten verlaten. Ze zijn nu ondergebracht in een speciale „koelkamer" waar zy aan een temperatuur van 7975 graden moeten wennen en aldus een nieuwe schre de op hun levenspad zetten.. Voor de eerste maal in hun leven worden de kleinen in hun nieuwe ver blijfplaats op de gevoelige plaat vastgelegd. Belg verdiende fortuin met berging van opgegeven schip Maar hij had dan ook wel risico's genomen Het in Liverpool gebouwde schip „Morganser" kwam verleden jaar tij dens zijn eerste reis naar Antwerpen, op de Schelde in botsing met een Grieks stoomschip. Hef Engelse schip zonk als een bakseen met kostbare lading van 2500 ton goederen. Ver tegenwoordigers van Lloyd's waren kenis zou kunnen zijn, achtten ze iets zo onwaarschijnlijks, dat ze het bijna niet aannemen. De Duitse volksziel is zo vergiftigd door de leugenachtige propaganda van het dictatuurstelsel, dat ze hun eigen kranten niet meer geloven. Ze heb ben te veel smoesjes gehoord en ge loven nu. dat ieder bericht een smoes je Is. Alleen berichten uit neutrale bron worden aangenomen, zij het met grote reserve. Het verkeer in de Britse zóne be gint weer beter te lopen, in tegen stelling met dat in de Russische, waar men uren lang soms geen auto tegen komt en als het dan nog gebeurt, een gasgenerator. Ook het spoorwegver keer komt weer iets beter op dreef. De verslaggever constateert dat er een bepaalde tendens van opleving is te bespeuren. Het is echter in het belang van geheel Europa noodzake lijk, dat er een stevige versnelling wordt ingezet, want een volk kan niet jarenlang in de meest onhygiëni sche omstandigheden, leven, zonder dat ach dit aan natuurvolken mededeelt. Armoede voor de een kan geen weelde voör de ander met zich brengen. unaniem van mening, dat het schip- niet meer gelicht kon worden. De maatschappij, waaraan het schip toe behoorde, weru schadeloos gesteld en het scheepswrak bleef waar het was. het verkeer op de Schelde aanmerke lijk hinderend. Een ondernemende Belg. de heer De Smedt uit Burcht, zette het evenwel in zijn hoofd op eigen risico te trach ten de „Morganser" weer vlot te bren gen en (ondanks de pessimistische voorspellingen) is hij hierin dezer da gen inderdaad geslaagd! Met een heel legertje duikers heeft hij enkele maan den titanen werk verricht. Het moeizame en gevaarlijke» werk wordt intussen goed beloond. Om te beginnen heeft de stad Antwerpen de gehele lading van het sc^5*- die slechts licht door het water is beschadigd, voor een bedrag van fr. 5 millioen opgekocht Bij wederverkoop aan par ticulieren bracht dit de Sinjorenstad een ncito winst van fr. 15 millioen in bet ïaadje. Behalve de genoemde £r. 5 millioen ontving de Smedt nog maals fr. 5 millioen omdat hij de Schelde van het gevaarlijke wrak had bevrijd. De Engelse rederij bood de Smedt voor de „Morganser" fr. 4C millioen doch d« Smedt wenst eigenaar te blijven van een scbip. dat hem na herstel znker méér zal opleveren!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 3