JIMMY BROWN ALS WIELRENNER In de oude tijd was het precies hetzelfde 1 i' nasjLj JÜ» auto besturen HET GEHEIM VAN DE GELE NARCISSEN Verkiezingspropaganda anno 1865 „Bedenk, dat het uwer onwaardig is om als eeo lijk te zijn in de handen der leiders van uw partij" Er werd ia de voorbije verkiezings strijd veel gepraat, veel geschreven en soms ook wel meer beweerd dan men kon verantwoorden. We vonden pam fletten in de bus, plakkaten op de muur en advertenties in de krant. De radio liet luidende klanken 'horen. Elk een beloofde ons het beste. En natuurlijk ageerden anderen daar dwars tegen in, deed „De Waar heid" een boekje open over Koos Vor- rink, „Het Parool" over de communis ten, en „Trouw" over Indië, debatteer den katholieke bladen voor en tegen Weiter, demonstreerden de protestant se pers eeti verscheidenheid van pro testantse partijen en werden de ge moederen langzamerhand voorzichtig opgewarmd tot op 7 Juli het kookpunt bereikt was. Neen, geef ons maar die oude tijd. Wat zegt u? Was het toen al net eender? Uit oude archieven De „Hoogeveensche Courant" bezit in oude archieven een opmerkelijke courant uit het jaar 1865, dus van drie en tachtig jaar geleden, waarin al even fiks van leer getrokken werd als te genwoordig! Het betreft hier een gemeenteraads verkiezing te Hoogeveen. In het arti keltje noemt de schrijver, die geen blad voor de mond neemt, verschei dene namen van Hoogeveense families die daar nu nóg woonachtig zijn. Die namen zijn dus gewijzigd. Kiesgerechtigd waren er toendertijd slechts weinigen. De vrouwen bezaten geen stemrecht. De gewone man ook niet. In totaal, werden in 1865 te Hoo geveen slechts 145 stemmen uitge bracht. En hier ziet u dan, in de spelling van die tijd, hoe een raadslid werd gewogen en...', te licht bevonden! Na uitvoerig te hebben uiteengezet, dat niemand twijfelt aan „kunde en geschiktheid" van een heer X, wiens adviezen „doorgaans kort en bondig" zijn wanneer hij ipterpelleert („en hij schroomt niet dit te doen als het nodig is"), komt de beurt aan candidaat nummer*2: „De heer Yis niet zo kort en bondig: integendeel; hij. zoals de dioh- ter zegt: Heeft in een vloed van woorden Een druppeltje bescheid. „Toch zouden wij ongaarne zien, dat hij niet weder gekozen werd; want de uitslag van vroegere verkiezingen heeft he^ ons geleerd, dat de keuze der kiezers, ten minste der meerder- heid» vallen kan op lieden, die, zo zij ooit de mond los doen, anders d§n om te geeuwen of te stemmen, de be kwaamheid of de moed tot spreken nfot bezitten, en in wier woorden bo vendien nog dat éne druppeltje ont breekt. „Wij voeden de dwaze begeerte niet, dat de gemeenteraad een college van redenaars tij» maar wij koesteren de diepste minachting voor domme en IJdele lieden, die door een handvol kiezers tot raatisleden gekozen, zich niet ontzfen zetels te bezetten, die zij volkomen ontsieren. „Omdat wij vrezen, dat godsdienst ijver en verkeerd eigenbelang vele kiezers rr.egten bewegen nogmaals zulk een voorwerp als Raadslid te kie zen, en omdat de heerimmer ge toond heeft, dat de belangen der ge meente hem na aan het hart liggen, hopen wij, dat hij herkozen wordt". Totaal ongeschikt! „Ook over de heer Ais het oor deel der gemeente tamelijk eenstem mig. Niemand, behalve misschien hij zelf, zal ontkennen, dat hij totaal on geschikt is, om als raadslid zitting te kunnen houden. Nooit heeft hij ge sproken; nimmer zelfstandig een ad vies uitgebragt. Van zijne ongeschikt heid was de vorige Voorzitter van den raad zóó overtuigd, dat deze hem nooit tot lid eeniger commissie benoemde; en toen eens een tijdelijke voorzitter hem en ondeugend genoeg ook den. heer C.... tot leden eener com missie benoemde, kwam er een rap port voor den dag, hetwelk hij als eerstbenoemd lid natuurlijk gesteld had. zóó onvolledig dat de overige raadsleden niet wisten hoe te stem men; want de commissie moest rap porteren over een aanvraag tot het graven van "èen kanaal mèt subsidie eii het sprak van dat graven voor rekening der gemeente, dus over geheel iets anders". „In het particuliere leven achten wij den heer Ahoog als braaf, deugd zaam en bedaard man; maar ter kwa der ure heeft hij zich laten verleiden om zetting te nemen in den raad, waar hij niet op zijn plaats is". „Bedenk, waf ge ziji „Dooi- zijn partij gekozen, om als stemmachine te werken, heeft hij in dertijd den moed niet gehad te be danken voor de betrekking; thans zou den wij hem willen bidden: „Och! be denk wat gij zijt, bedenk dat de ge meente behoefte heeft aan flinke man nen. die uit eigen oogen kunnen zien. bedenk, dat het uwer onwaardig is, om als een lijk te zijn in de handen der leiders van uw partij, en neem de candidatuur niet aan." „In elk geval hopen wij. dat de kie zers een ander persoon in plaats van den heer A zullen kiezen". En daar kon deze heer A. uit 1865 het dan mee doen! Volksvriend, zoals de ondertekening van het artikel luid de, heeft het zijne gezegd. We moeten erkennen, dat deze verkiezingspropa ganda niet zo'n heel groot verschil oplevert met het huidige j*edoe van 1948. X is goed. Y kan er desnoods nog wel mee door, maar A is zijn zetel absoluut onwaardig Een wijze spreuk zegt: verander de namen en de geschiedenis geldt uzel- ven. Welnu, dit artikeltje uit de „Hoo geveensche Courant"- van 1865 zou in een hedendaags dagblad geenslecht figuur slaan! Italië bestrijdt het analfabetisme Vele scholen voor jeugd en volwassenen opgericht Dezer dagen werd te Rome het eer ste nationale congres voor volkson derwijs gehouden. Aan dit congres namen duizenden opvoeders uit alle delen van Italië en tevens talrijke buitenlandse gedelegeerden deel. Minister-president De Gaspari heet te in zijn openingsrede de buiten landse gedelegeerden welkom en be stempelde hun aanwezigheid als „een concreet bewijs van de democratische samenwerking, welke alle menselijke energie samenbundelde voor de op lossing van de gemeenschappelijke Ideële problemen". Minister Gonella zette voor de ra dio de deelstellingen van het congres uiteen, dat in de ruimste zin des woords de bevordering van het volks onderwijs beoogt, waarmede reeds 'n eerste grote stap gedaan is door de opening van 200.000 nieuwe lagere scholen en de instelling van 10.000 kosteloze dag- en avondvolksscholen in fabrieken, kazernes, gevangenissen ziekenhuizen enz. ter bestrijding van het analfabetisme en als aanvulling van het lager oderwijs. I UITSLAG TRANSACTIE STICHTING '40—'45 Het resultaat van de transactielo terij te 'sGravenhage van de Stich ting 1940'45 is, dat de prijzen ge vallen zijn op de volgende nummers: i»32l4, 105516, 188060, 136395, 201014 97903, 160839, 202622, 108042, 175755, 181854, 136463, 138285, 186541 en 138134. De aankoopbewijzen van de prijzen zijn af te halen aan het bureau der Stichting 1940'45 in de Sweelink- straat 25. SPEELKAMER N.S. EEN SUCCES De nieuwe speelkamer van de Ne derlandse Spoorwegen die tijdelijk van uit Amsterdam op het station Sche- veningen is ondergebracht, blijkt ook daar een groot succes te zijn. Reeds de eerste dag van openstel ling verdrong zich een grot? file voor de deuren, waarbij ouderen en jonge ren van hun belangstelling blijk ga ven. 4. Jimmy Brown was geheel huis genoot geworden bij de familie Trap man. Hij droeg een plusfour en een grasgroen sportjasje en op dat jasje had hij alle medailles, kruisen en plakkecten gespeld, die hij in de sport had verdiend. Het jasje was er mee bezaaid en zelfs de oude hardloop - medailles, die meneer Trapman in zijn jonge jaren had gewonnen, had Jimmy zich heel brutaal toegeëigend. De D.L.W.'ers hadden eens een zil veren lauwerkrans gewonnen en tij» dons de maaltijd droeg Jimmy dezt om. zijn slapen. I - De eenvoudige waarheid over het bloedbad op onze verkeerswegen ls deze: het zijn niet de slechte wegen, slecht weer of Slechte auto's, die de ongevallen veroorzaken, het zgn de slechte bestuurders; En er is kans, dat gg één hiervan ztft. Aldus schrijft D. Wittels in de Saturday Evening Post. Een jong advocaat reed 's avonds met zijn auto op een rechte hoofd verkeersweg in West-IllinoiS. toen hij plotseling een luide knal hoorde en het stuurwiel in zijn handen voel de rukken, alsof een voorwiel een slag had gekregen' van een reusach tige voorhamer. De wagen schoot plotseling naar links. Instinctmatig trapte hij zijn voetrem in,- waardoor hij nog meer naar links vloog en ln aanrijding kwam met een auto van de andere kant. Beide wagens sloe gen om, één vloog in Jsrand. De automobilist was een pracht'van een jongeman. Hij had eerst 9 jaren hard rechten gestudeerd, zowel aan de universiteit alsbij een andere leermeester als volontair. Als voet baller oefende hij 3 maanden per jaar, 5 middagen op het voetbal veld, en 's avonds nam h(j les bg een bekend repetitor, om aldaar te leren, aan elke plotselinge situatie het hoofd te kunnen bieden. Maar zijn oifderricht in de kunst om een ingewikkelde en snelle machine, die hem in duizenden gevaarlijke situ aties zou kunnen brengen, te bestu ren bestond in een uurtje rgles van een oom, gevolgd door een rijproef van 10 minuten. Behalve andere din gen, leerde hij nooit zgn *voet van de rem te doen bft hét springen van een band, en op deze avond dóódd%] hij aldus 2 mensen en werd zelf le venslang verminkt. Het springen van een band is be trekkelijk zeldzaam, maar tal van automobilisten begaan andere fou ten in hun dagelijks chaufferen, die even werkelijk als gevaarlgk zgn. Zoals de meeste verkeersongeval len, vond deze tragedie zijn oorsprong in één der meest verbreide en fan tastische waanvoorstellingen in de modernê geschiedenis, slechts te'Ver gelijken met de gedachte der oud heid, dat de aarde vlak was. Gfo- tendeel3 door deze waandenkbeelden is het vrgwel zeker, dat een lid. uwer familie of kennissenkring in de eerstvolgende twaalf jaren door een auto-ongeval zal worden gedood of gewond: En wanneer wij deze wan begrippen niet kwgt raken, zullen wjj in de eerstvolgende 10 jaren zoveel mensen .doden, als er nu In Denver wonen, zoveel blgvend verminken als alle inwoners tesamen in de Staten Vermont, New Hampshire en Dela- ware, en zoveel mensen verwenden als er ten Westen van de Rockies wonen. De eerste wangedachte is. dat het minder tijd vergt om een 90 Paarde- kracht-machine, 3000 pond zwaar te doen lopen, waarbij één fout meer dere levens kost, dan welke men no dig heeft om een schrijfmachine of een rekenmachine goed te bedienen. De juiste opleiding in het bedienen van het meest gevaarlijke instru ment van algemeen gebruik, is een zeldzaamheid. In Amerika zijn er MOOGT GE EEN Omstreeks 35.000 mensen worden jaarlijks in Amerika ge dood bij verkeersongevallen. Eén millioen inwoners van de Ver, Staten moeten deze verkeersongevallen betalen met blij vende invaliditeit, een paar weekjes ziekenhuis en wat dies weer zij In de Ver. Staten, het land van de onbegrensde mogelijkhe- den, heersen dan ook op het gebied van het verkeer anarchisti sche toestandenzó erg, 'dat wij ze ons practisch niet kunnen voorstellen. In het zeer lezenswaardige blad „Arts en Auto", officieel orgaan ifan de vereniging van artsen-automobilisten, troffen we een artikel aan van David G- Wittels, die in zijn blad „The Saturday Evening Post" een boekje heeft openge daan over de ontstellende gebeurtenissen op de Amerikaanse wegen. Met toestemming van de redactie van „Arts en Auto" geven we het hier onverkort iS' drie gedeelten weer. David Wittels vertelt dingen, die ook voor de talloze automobilisten in ons kleine landje van veel belang zijn. meer golf-profs en dansleraren dan chauffeurs-instructeurs, en de wei nige rijscholen leren zelden meer dan de gemakkelijkste weg om een rijbe wijs te krijgen. En ofschoon de mees te hoogleraren en docenten een auto besturen, is dit onderwerp aan de universiteiten nimmer behandeld. Aan vele hogescholen doceert men mandenvlechten, typewriten, bor duurwerk, houtsnijkunst, volksdan sen en hoe men moet zorgen voor onze gevederde vrienden. Maar slechts 2% van de 2500 hogescholen hebben cursussen in de behandeling van auto's. 'fi De tweede waanvoorstelling gaat ieder van de 44 millioen automobi listen in de Verenigde Staten aan. Iedereen is overtuigd, dat hg of zg een uitstekend automobilist is en dat het een Ander is, die op de korrel moet worden genomen' en van de weg moet worden geweerd, of op zijn minst moet worden opgesloten wegens het als een gek chaufferen. En het derde waandenkbeeld is, dat de meerderheid der verkeerson gevallen te wijten zijn aan smalle wegen, gladde wegen, scherpe boch- ten en afgedankte auto's. De waarheid is, dat nóch slechte wegen, nóch slecht weer, nóch slech te auto's de meeste ongevallen ver oorzaken; het zjjn de slechte be stuurders. Hiermede 'worden niet slechts bedoeld de dronkaards, de snelheidsmaniakken, de congenitale wegvarkens, de spoken", die in- en uit het verkeer snijden, en de halve gekken, die er mee geuren, door met één hand te sturen en met de andere hand uit het raampje hangen of het dak van de auto vastmaken. Over 't algemeen is de grootste moordenaar op de verkeerswegen de gemiddelde automobilist, die zichzelf braaf verbeeldt, uitstekend te rij den. Negentig percent van alle ver keersongevallen zijn geen ongevallen in de werkelijke betekenis van het woord; zg kunnen worden herleid tot wat deskundigen noemen: bestuur- dersfouten. Het brutale feit is, dat de meesten van hen geen goede auto mobilisten zijn: Hoe kunnen zg dit ook zijn, als zg het nooit goed léer- den? Zij gelijken op een golfspeler, die slechte speelgewoonten heeft, wat hg zelf niet ziet. Zij leerden het chaufferen niet beter in de paar toe vallige lessen van een vriend, broer of echtgenoot De schrijver van dit artikel is een goed voorbeeld. In de zomer van 1924, op een land weg. leerde een vriend hem, hoe hg moest starten,- de debrayage- .en voetrem bedienen, efti manoeuvreren met de gas-manuet. De demonstra tie duurde plus minus 30 minuten. Enige dagen later leerde ik begrij pen, na Iemand beschadigd te heb ben, dat andere auto's plotseling uit een zijstraat kunnen komen. Maar na sinds dezè 2 lessen steeds gechauffeerd te hebben, beschouwde ik mjj, dwaas genoeg, als een goed autobestuurder, totdat ik van des kundige vernam, dat er minstens nog 6 dingen op autogebied bestonden, die ik niet kende, in weerwil van het feit, dat ik 350.000 mijl had afge legd en 2 rijproeven had gedaan in de 2 strengste staten (N. Yersev en Pensylvania). De gemiddelde auto mobilist kent minstens 4 van de 0 punten niet, en is vrgwel onbekend met minstens een paar andere be langrijke zaken. 1. De beste manier om een auto te stoppen. Het antwoord is. door de rempedaal te pompen beter dan de rem in te trappen en in deze toe stand te laten. Het stuur moet vast beetgegrepen wordetff en men moet zich concen treren om er voor te zorgen,dat de wagen recht door gaat. Houdt uw voet op de gaspedaal, en, indien mo gelijk, geeft weinig gas, om het slin geren en opzjj zwaaien tegen te gaan. Sterk remmen zal slechts het slippen accentuëren. Gebruik de rem men slechts langzaam en licht; zo dat de wagen weer geheel onder con- tróle is. Wordt niet paniekachtig. Gesprongen banden veroorzaken slechts zelden ongevallen; het is de daarop volgende zenuwachtigheid van de bestuurder, die dit doet. 3. De verbazingwekkende afstan den, nodig om een auto te doen stop pen bU verschillende snelheden, zelfs met goede remmen. De meeste auto mobilisten onderschatten dit mei minstens 50 procent. 4. De betekenis van sommige handsignalen, die autobestuurder* moeten geven in verschillende otw standigheden. 5. De vormen van waarschuwing»- signalen hebben speciale betekenis! vierkante borden zijn ter waarschu wing; ruit-vormige betekenen snel heidsvermindering; ronde signalen geven een spoorwegovergang aan. en achthoekige beduiden Je stoppen, 6 De juiste plaatsing der handen op het stuur is tien voor twee of kwart voor drie. Dit geeft de snelst# actie en het beste gebruik der kracht in elke aijin in geval van nood. Naast het met één hand sturen, zijn- dn ergste posities: de beide handen aiajp hangend onder aan het stuur, en dn scherp gebogen, in de elleboog ge spannen greep van de nerveuze en dodelijk verschrikte automobilist. Door het een of ander wonder heb ik nooit iemand gedood of gewono, maar er zijn levendige verhalen ,a.n eveneens verstandige mensen,. din plotseling dood veroorzaakten doot zuivere onwetendheid in zake de jul®« te wijze om te chaufferen. In de volgende twee voorbeelden maakten alle bestuurders, er bij be» trokken, op z'n minst ieder éei. <uc en maakten zij tezamen minstens 1T vergissingen. (Wordt vervolgd) Zapotocky: „Wie weg wil, kan gaan" Maar «verraders» keren niet meer ierug in Tsjecho-Slowakija Antonin Zapotocky, de Tsjecho» Slowaakse minister-president heeft te Praag verklaard, dat niemand, din niet voor de republiek wil werken, verhinderd zal worden te emigreren Er wordt een order opgesteld inzakt hervatting der emigratie en het uit» geven van,emigratiepaspoorten, &idun Zapotocky. Htf zeide, dat niemand clandestien behoeft te vluchten. ,.Htf heeft slechts één ding in gedaehlea gehouden: wg zullen onze grens ver» dedigen, zodat geen verrader ooit kan terugkeren". Naar aanleiding van een Rooms- Katholieke order, dat geen' prieste* zich bij parlementaire verkiezingen moet beschikbaar stellen, zeldè Za potocky, dat Re Tsjecho-Slowaaken grondwet ieder het recht gerandeert t$ stemmen en gekozen te worden ea dat iedere burger van welke over» tuiging ook de wetten van de repu bliek ln acht moet nemen; De minister-president sprak de ge ruchten tegen, dat in Tsjecho-Slowa» kfle collectieve boerderijen zouden worden ingesteld, en dat boeren van het ontvangen stuk land beroofd zou* den worden. „In ons land zal het land altijd behoren aan hen, die het bewerken". Onbekende Rossini-ouvertur% ontdekt Dezer dagen is in de bibliotheek van het stadhuis te Odense door dn dirigent van het stedelijk orkest ai» onbekende ouverture van Gtoacchino Ro3sini ontdekt. FEUILLETON Spannend verhaal van EOGAR WALLACE - 24. „Met andere woorden, u verdenkt Miss Rider er van, dat zij de firma bestolen heeft?" Mr. Milburgh's vlezige handen gingen omhoog. „Dat wilde ik niet zeggen," sprak hij. „Ik wil een jonge vrouw niet betichten van zo'n verraderlijke han delwijze jegens haar werkgevers en ik. weiger beslist enige beschuldiging uit te spreken vóór het gerecht zijn werk heeft gedaan. Maar het valt niet te ontkennen," Voegde hij er voorzichtig aan toe, „dat er gróte sommen geld door Miss Riders handen ging en dat zij, meer dan iemand anders in de zaak en speciaal in de kasafdelingen, ia de gelegenheid geweest is, om de firma te bestelen, zonder da't ik of die arml^Mr. Lyne het merkten. Dit laatse is natuurlijk strikt vertrouwelijk". Hij legde z;jn 'hand smekend op Tarling's arm en deze fcter „Hèbt u enig idee, waar ze kan zijn?" Weer schudde Milburgh zijn hoofd. „Het enige begon hij aarzelend en keek Tarling in de ogen. „Welnu?" vroej de detective ongeduldig. ^„Er wordt vermoed, natuurlijk is het niet meer dan een vermoeden, dat zij buitenslands is gegaan. Ik ben niet aansprakelijk voor dat vermoeden, maar ik weet wel, dat ze uitstekend Frans spreekt en al meer op het vasteland is geweest." Tarling streek, in diep nadenken langs zijn kin. „Naai- het vasteland, zo?" zei hij zacht. „Welnu, in dat geval zal ik hef vasteland afzoeken; want tot één ding ben ik besloten, en dat is om Odette Rider te vinden en. zijn metgezel wlhkend keerde hij zich op zijn hielen om en liet de slaafse Mr. Milburgh zijn rug zien, HOOFDSTUK X. De vrouw te Ashford. Tarling kwam die middag thuis als een verslagen en overbluft man. Ling Chu, zijn flegmatieke Chinese bediende, had deze symptomen van verslagenheid al meer meegemaakt, maar nu was er toch iets nieuws in het gedrag van zijn meester een zekere prikkelbaar heid, iets angstigs, wat hij nooit te voren had opgemerkt in de Mensen jager. De Chinees begon zwijgend thee te zetten voor zijn chef en maakte geen enkele opmerking over het treur spel of de bijzonderheden ervan. Hij had de tafef naast het bed gezet en wilde op zijn gewone katachtige ma nier uit de kamer sluipen, toen Tarling hem tegenhield. „Ling Chu", zei hg in diens moedertaal, „herinner jij je, hoe in Shanghai de „Vrolijke Zielen" „wanneer ze een misdaad begingen hun hong achterlieten?" Ja, meester, dat herinner ik mij zeer goed," zei Ling Chu kalm. „Het waren bepaalde woorden op een rood papier en later kon je ze kopen in de winkels, omdat de mensen deze tekens wensten te bezitten, om ze aan hun vrien den te laten zien." „Vele mensen namen deze dingen mee," zei Tarling langzaam, „en het teken van de Vrolijke Zielen" werd gevonden in de zak van de vermoorde man." Ling Chu verdroeg met onverstoorbare kalmte de blik van de andere man. „Meester, zei hij „ka» de man met het Bleke Gezicht niet zo'n ding meegebracht hebben uit Sjanghai? Hij was een tourist en touristen kopen juist deze dwaze souvenirs." Weer knikte Tarling. „Dat is mogelijk," zei hij. „Ik heb ook al gedacht, dat dit het geval zou zijn. Maar waarom zou hij dit teken van de „Vrolijke Zielen" in zijn zak hebben gehad ln de nacht, waarin hij vermoord werd?" „Meester," zei de Chinees, „waarom zou hij vermoord zijn? Tarlings lippen vertrokken zich tot een flauwe glim lach. s „Waarmee je naar ik aanneem, wilt zeggen, dat ln ene vraag even moeilijk te beantwoorden ia als de an dere" zei hij. „Zeker, Ling Chu, dat klopt." Maar zijn voornaamste zorg was op het ogenblik niet deze of enige andere aanwijzing die zich had voorge daan, maar het ontdekken van Odette Rlder'a tegen woordige schuilplaats. Steeds weer beschouwde hij ln de geest dit probleem. Ieder ogenblik werd hij overbluft door de grote onwaarschijnlijkheid der feiten, dl* hU ontdekt had. Waarom zou Odette Rider zich tevreden stellen met een ondergeschikte poalti* 4in Lyne'a Ma gazijnen. terwijl haar moeder ln Hertford weeldt leefde? Wie was haar vader die geheimzinnige vadaf die te Hertford verscheen eu verdween, en welk».- -o4 speelde zij in deze misdaad? En wanneer onschuldlf wa3, waarom was zij dan zo onnaspeurlijk an onder xuL-. ke verdachte omstandigheden verdwenen! En wat wist Sara Stay? De haat van die man voor het meisj* had iets onmenselijks. Bij het noemen van haai naam wan er een ware bron van venijn ontsproten en Tarling had de grondeloze diepten gepeild van de haat vaw de*n man en iet» gevoeld van zijn grenzeloze verering "a* de dode. (Wordt vervolgd,!.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 3