JIMMY BROWN ALS WIELRENNER auto besturen? DENTA~r HET GEHEIM VAN DE GELE NARCISSEN HOOGT GE EEN Deze houding bezitten eveneens de autoriteiten, die beter moesten we ten. Door rijbewijzen uit te reiken, soms zelfa per post, als ware het permissies om een hond te houden, hebben ztf de indruk bevorderd, dat chaufferen een soort kinderspel is. Totdat deze houding zich heeft ge wijzigd is elke poging om de slach ting te verminderen, even nutteloos als het slaan op een trommel om bo ze geesten te verwijderen. Toen de eerste auto aan het publiek werd verkocht, minder dan 50 jaar gele den, werd zg beschouwd als 't speel goed van de rijke lui. Deze gek-uit- ziende spullen schenen niemand te bedreigen, behalve dat zij de paarden schichtig maakten, welke beesten handelden,, alsof zij in de toekomst konden zien. Er waren destijds weinig auto's en de wegen met karresporen en hun eigen asthma hielden ze wel in, en zorgden er voor, dat zij niet veel kwaad deden. Omdat zij duur wa ren, konden alleen rijkere mannen ze kopen, en omdat zij moeilijk te han teren waren en geneigd om op mijlen afstand van enige huizen te bezwij ken werden zij slechts bestuurd door mannen, sterk en gezond van li chaam en met een gevoel voor tech niek. Zij konden toen niet vermoeden, dat dit dure speelgoed nog eens een integrerend deel der beschaving zou worden, en dat na enkele decenniën 85 millioen zouden uitzwermen over 8.3 millioen mijl verbeterde wegen. En zg konden evenmin voorzien, dat deze logge uitvinding zich zou ont wikkelen tot een prachtige machine, die zó snel voortdendert, dat het in ongeoefende handen een verwoestend instrument wordt, noch, dat het zo bedriegelijk gemakkelijk te bedienen zou worden, dat kinderen, vrouwen, verlamden, en zelfs halve gekken er mee rond zouden vliegen. De wetten- makers en wettenhandhavers werden door slaap bevangen en het drama is, dat velen nog niet ontwaakt zijn. Een voorbeeld hiervan is het feit, dat vandaag, bijna 50 jaar later, zelfs de verkeersregelen nog niet uniform zijn. Geen automobilist is in staat, al le tegenstrijdige verkeersvoorschrif- Zij brengen dollars mee Negenduizend Amerikaanse touristen naar Nederland Tijdens een bezoek aan de Ameri can Businessmen's Club in Amster dam heeft de heer Ralph. Tt. Reed, president van de American Express Qonieany te New Xork* die onlangs uit Kopenhagen is gearriveerd, me degedeeld, dat dit jaar meer dan 9000 Amerikanen Nederland zullen bezoeken, hetgeen minstens 2000 meer is dan vorig jaar. De enige beperkende factor in het transatlantische touristenverkeer, al dus de heer Reed, is de beschikbare ruimte aan boord van de schepen en vliegtuigen. Indien Nederland bet be zoek van Amerikaanse touristen aan moedigt, zal hierdoor niet alleen de Nederlandse-n.èrikaanse vriend schap bevorderd worden doch zullen ook touristendollars het land binnen vloeien. Het Amerikaanse reispoten- tieel is altijd aanzienlijk geweest en bedroeg van 1920 tot 1939 in de lan den buiten de Ver. Staten gemiddeld 400.000.000 dollar per jaar, waarvan een groot deel in Europa. Op basis van de tegenwoordige cij fers kan een jaarlijkse uitgave door Amerikaanse touristen in landen bui ten de Ver. Staten gedurende de ko mende drie jaren veracht worden van 1200 tot 1600 millioen dollar. Sinds zijn vorig bezoek van twee jaar geleden, kon de heer Reed een opmerkelijke vooruitgang constate ren in de capaciteit van de Neder landse hotels en in het Nederlandse verkeer. Na zgn bezoek aan Nederland zal de heer Reed de kantoren van de American Express Company gaan bezoeken in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk; ten te kennen, die hg zou ontmoeten tijdens een tocht door Amerika, on danks het feit, dat reeds 20 jaar ge leden een gelijkluidende wegcode is aanbevolen. Sommige staten laten nog heden rechts passeren toe. In sommige plaatsen mag men bjj een rood stoplicht naar rechts af slaan, terwijl dit ergens anders tot 'n stevige boete leidt! Een gele streep op de rijweg bete kent hier, dat men hierover niet mag passeren, en elders betekent hetzelf de symbool, dat het O.K. is, rij door, en passeer. Maar het meest averechts en ver keerd is de regeling op het gebied van signaal geven met de hand. Er zijn bijv. 3 manieren, om naar links afslaan aan te geven, n.1. de linker arm recht uit steken door het raamp je, somg alleen maar een vinger, en soms met de arm op en neer zwaaien (waving-byebye). Doch dit is nog 't minst verwarrend; het grote gevaar bestaat hierin, dat gelijke signalen 'n verschillende en zelfs tegenoverge stelde betekenis hebben in verschil lende staten. Het bye-bye-wuiven betekent minstens in 3 Staten een stopsignaal. Een automobilist uit een staat, waar het uitsteken van de linkerarm een linksaffer betekent, en dus rechts gaat passeren, komt in een Ziekenhuis terecht in een andere streek, waar ditzelfde signaal rechts afslaan betekent. Het omgekeerde is eveneens 't ge val bij een inwoner uit laatstgenoem de streek, die bij dit signaal gaat passeren en dus de linksaffer in de flank rijdt; ook hg kan dan in een ziekenhuis weer bijkomen. In weer andere streken is het een stopteken. Vier staten eisen geen handsignaal. Twee andere specifice ren niet. In 6 staten betekent het uit steken van de linkerhand alle ma noeuvres: stoppen, links- en rechts- afslaan, de as van de sigaret slaan, zijn meisje groeten of achteruit rij den. Deze slordige houding van de overheid is ook de werkelijke reden, waarom dronkenschap en de continu te grote snelheid blijven bestaan. Iemand, die alcohol gebruikt heeft, heeft viermaal zoveel kans op een ongeval als normaal, en een dronken automobilist is 55 maal zo vatbaar in het veroorzaken van aanrijdingen. In één jaar was bij 1:6 van alle onge vallen alcohol in het spel en bjj 11% van dê dodelijke ongevallen had de bestuurder drank gebruikt. Het staat nog niet voldoende vast, dat snelheid op zichzelf een voorname ongevallen-factor is, maar snelheid kan zeer zeker wat .anders een lichte botsing zou zijn geweest, in een tragedie veranderen. Bij 40 km. kan een auto een voorwerp even hard raken, alsof het van 13% voet hoog was gevallen, maar bij 100 km. is het effect gelijk aan het vallen van de auto van een 9e verdieping, 121% voet hoog, en met deze vaart kan een auto het standbeeld van de Vrijheid, 225 ton, 25 cm. van zijn basis verschuiven. De overheid zou aan alle bedreigin gen -an dronken chauffeurs en snel heidsmaniakken in één nacht prac- tisch een einde kunnen maken door ze meteen in de gevangenis te stop pen, evenals men dit doet met een man, die in de straat loopt te schie ten met een geweer. Ieder courantenlezer weet, dat een beschonken automobilist, of geen straf of een kleine boete krijgt en slechts zelden gevangenisstraf. Zelfs de intrekking van het rijbewijs past men zelden toe. In Missouri gebeur de dit slechts in 1% der gevallen, 'n Wetsvoorstel in New York, om bij dronkenschap achter het stuur, le venslang het rijbewijs in te trekken, werd verworpen, toen een senator be toogde, dat dit een handicap zou vor men voor het zakenleven en het so ciale leven van enige andere eerbied waardige burgers. Men liet blijkbaar buiten beschouwing de handicap in 't R.K. mijnwerkers protesteren tegen pijler-accoord De R.K.-mijnwerkers hebben in 'n vergadering te Heerlen krachtig ge protesteerd tegen het zgn. pijlerac- coord, dat h.i. moet leiden tot een nieuw jaagsysteem. „Heer, verlos ons van het beheer'^, aldus vele stemmen uit de vergader, ring. Een resolutie werd aangeno* men, waarin wordt gezegd dat h«,t pijler-accoord „in beginsel en prac* tisch" onaanvaardbaar blijft. Muiterij op Amerikaans schip Aan boord van het Amerikaanse schip „William Carson" ia muiterij uitgebroken onder de bemanning, zo als uit een SOS-bericht van het schip blijkt. Het schip bevond zich bij de Portugese kust 6. Hij zette de terrine gewoon aan zijn lippen, en slobberde het ding uit, tot het leeg was. Meneer Brushbox en Billy lachten daar hartelijk om, maar mevrouw Brushbox ergerde zich groen en geel aan die ongelikte aap. Tegen zulk een eetlust was bo vendien niet te koken, maar dat vond mevrouw het ergste, wat zij was heel zuinig van aard. En eens op een keer liep bij haar de maat over. Jimmy had zijn eigen soepterrine al schoon leeggedronken, en nog niet verzadigd greep hij brutaal de terrine, die voor de familie bestemd was leven van andere mensen, die in der gelijke ongevallen gedood werden. Wat te grote snelheid betreft, iedereen weet, dat In de meeste ste den, tenzij de bestuurder een vreem deling is zonder enige invloed, het handhaven van de snelheidsvoor schriften een verschrikkelijke grap is. In 1938 werd in Pensylvania de streng nageleefde wet aangenomen, dat een rijbewijs voor 90 dagen werd ingetrokken bg overschrijding van de 90 km. Dit werd gecombineerd met een sterke veiligheidscampagne. Het aantal verkeersongevallen daalde dat jaar met 25% (meer dan 100 levens werden aldus gespaard). Maar de politici krabbelden terug, en thans wordt nog nauwelijks ie mand meer lastig gevallen met in trekking van zijn rijbewijs. De meest gevaarlijke automobilis ten, behalve de dronkaards, zijn de zogenaamde brokkenmakers (accl- dent-prone) en ook hier is de over heid te laken, omdat deze mensen of genezen moeten worden door een speciale opleiding, of in ernstige ge vallen moeten worden verwijderd van de weg. Brokkenmakers z(jn mensen, die gewoonlijk wegens psychologi sche factoren, steeds weer ongeval len hebben, zij snijden zich dikwijls in hun vingers, breken hun armen, struikelen over voorwerpen, stoten hun hoofd en laten alles vallen. Vol gens een uitgebreid onderzoek ma ken zulke bestuurders tienmaal meer doden dan normale automobilisten. Minder dan 4% van alle chauffeurs behoren hiertoe. Maar deze kleine groep veroorzaakte meer dan 40 pro cent van alle ongevallen, zodat dit type chauffeurs per jaar 13.000 men sen doden, van nationaal standpunt bezien. Door bepaalde tests kunnefiu 92% van deze brokkenmakers wor den gediagnostiseerd, welke proeven door opgeleide leken kunnen geschie den: Ook de medici kunnen veel van deze personen uitwieden bij candida- ten voor het rijbewijs, die gevaarlij ke automobilisten zouden worden door ernstige hart- en vaatziekten en onvermoede gezichtsstoornissen. Bijv. van een grote groep brok kenmakers bleek 77% een te lage bloeddruk te hebben, tegen 3j^% van de normale bevolking. Lage druk betekent niet per sé, dat de bestuurder een brokkenmaker is, maar het is een aanwijzing, dat de candidaat met extra zorg\-uldigheid onderzocht moet worden. Ook ervaren examinatoren zien gauw, met één oogopslag, aan be paalde trekken, wat voor vlees zij in de kuip hebben. Maar vele staten houden geen rijproef, en in alle ove rige geschiedt het zó plichtmatig, (INGEZONDEN MEDEDELING) Alle voorkomende reparaties aan kunstgebitten Zitting: Donderdags 10.30 12 uur Café Tromp ('t Vosje) Markt Schagen. Reparaties binnen 24 uur terug. dat het meestal alleen bewijst, dat iemand, met zijn beste gedrag, en langzaam rijdend, een blok rondtoert zonder zijn spatborden kwijt te ra ken. De meeste rij-examinatoren zijn' gepensionneerde en afgekeurde politieagenten. Een brokkenmaker is ook nog wel anders te herkennen; zij claxonne ren luid en chronisch, alsof het zit ten achter het stuurwiel hen maakt tot: monarchs of all they survey. Het zijn meestal verkeersvarkens, die in- en uitsnijden, anderen van de weg afduwen, doch weigeren, zich te laten passeren, vliegen op een rood verkeerslicht af, remmen dan maximaal, doch merken weer te laat, dat het licht groen wordt. Ze vlie gen vooruit na het starten, inplaats van met een rustige gang, en dolen over de weg, geven nooit stop- of afdraaitekens, noch kijken ze in hun achteruitspiegel. Om de paar mijlen worden zij overrompeld door een plotselinge gevaarlijke verkeers-situ- atie, en moeten dan weer plotseling uitwijken of hard remmen. Zy zijn er van overtuigd, dat een stommi teit van een voetganger of een ande re automobilist de oorzaak is. Maar men heeft berekend, dat een opmerk zaam en goed automobilist slechts één maal ln de 10.000 km. wegens 'n plotseling opduikende hindernis moet stoppen; (Wordt vervolgd) Middenstandspartij protesteert De Midd'enstandspartij heeft een protest ingediend tegen de „onrecht vaardige zetelverdeling", daar de P. d. A. 1,4 zetel meer dan het aan tal stemmen kreeg, terwijl de Mid denstandspartij met 0.2 te weinig geen zetel kreeg toegewezen. Wilden invasie in Parijse opera De Opera van Parijs gaf onlangs „Mirages" (Fata Morgana), een ballet van Serge Lifar, op de muziek van Henri Sauguet. Plotseling kwamen, geheel onvoorzien, halfnaakte dansers zwart al9 negers en het hoofd met veren getooid, het toneel op en gaven, temidden van de volmaakte danspas sen der balletgroep, hun, wat men zou noemen „eigen vertolking'' van de dans. „Een Fata Morgana" temeer, dach ten d© toeschouwers, zonder zich hier verder over te verbazen, Maar dege nen onder hen, die tot de regelma tige bezoekers behoorden namen in hevige mate aanstoot aan het voor gevallene. Wat de artisten op het tonel betrof z(j voerden ondanks niet te beschrijven verbazing, hun dans tot een goed einde, zonder iets te laten merken van hun grote ver warring. Wat was echter het geval: op de avond, waarop het incident voorviel, geven de studenten van de Academie van Beeldende Kunsten hun traditio nele „Bal des Quatz' Arts", waarop het de gewoonte is de dolste streken uit te halen. Een tiental van hen had kans ge zien om in de coulissen van het eer ste theater van Frankrijk te glijden, en had vervolgens zijn hoogst dwaze entrée gemaakt op hetzelfde toneel, waarop de kunstenaars van de „Aca démie Nationale de Muslque" hun dansen uitvoerden, ten aanschouwe der 2.0000 toeschouwers, die de be roemde en plechtstatigezaal van de Opéra vulden. Bjj de Status Qno-l(jn in de buurt vim Medan Is de verhouding lussen de Nederlandse' en Republikeinse mili tairen van dien aard, dat de Repu blikeinse wachtcommandant uit zijn wachthuisje aan de overkant van de brug komt om een praatje te maken met zijn Nederlandse collega. H(J heeft bezwaren tegen het maken van foto's in de buurt van „de lijn". Ko Verboven uit Bergen op Zoom, L't. Hemelaar van „Legercontact" en Piet de Moor uit Wouw (N.B.) tijdens het babbeltje. VLIEGTUIG VAN DE HAGANAH IN BESLAG GENOMEN In Halifax (Canada) ig een vlie gend fort uit de Verenigde Staten, die op het vliegveld aldaar was ge land, in beslag genomen door een douanebeambte. Volgens zekere berichten zou het hier een vliegtuig van de Haganah betreffen, hetgeen de piloot echter hardnekkig ontkende. HIJ vertelde, dat hij het toestel weer naar zijn basis in de staat New-York zou te rugvliegen en dat het eigendom war van een burger-luchtvaartmaatschap pij- BOSSEN VAN LUNTEREN WORDEN VERNIELD.... In de bossen om Lunteren heerst de laatste tijd zulk een vandalisme, daé eigenaren van landgoederen en ter reinen de opheffing van vrije wan deling overwegen, hetgeen voor dij op tourisme en vreemdelingenverkeer geheel aangewezen Veluwedorp funes te gevolgen zou hebben. Teneinde verdere vernieling en de dreigende afsluiting van de bossen te voorkomen, worden thans door de VW als laatste redmiddel pogingen in het werk gesteld om op korte ter mijn te komen tot opriching van een natuurwacht Vrijwilligers voor deze instelling, die ook elders in ons land nuttige diensten bewijst, worden thans opgeroepen. DONDERDAG 14 JULI 1948 Hilversum I 301 m. 7.00 en 8.00 Nieuws; 7.30 en 8.15 Gram. muziek; 7.43 Morgengebed; 9.05 Werken van Richard Strauss; 9.45 Schoolradio^ 10.00 en 10.45 Gram. muziek; 10.15 Morgendienst; 11.00 De Zonnebloem; 12.03 Orkest Klaas van Beeck; 13.00 Nieuws; 13.20 Gerard Hengeveld, piano; 14.00 Kamerorkest; 14.40 Voor de vrouw; 15.00 Omroepkoor; 15.30 Pianorecital; 16.00 Bijbellezing; 16.50 Radio-jeugdjournaal; 17.15 Nationale schoolzangwedstrijd; 18.15 Voor de landbouw; 18.30 Ned. Strijdkrachten; 19.00 Nieuws; 19.30 Het actueel geluid; 20.00 Nieuws; 20.15 Plaatvaria; 21.00 NCR V-koor; 21.30 Openluchtconcert door Sangh en Spel; 22.15 De vaart der Volkeren; 22.45 Avondoverden- king; 23.00 Nieuws. Hilversum II, 415 m. - 7.00 en 8.00 Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram. muziek; 7.30 Dagopening; 8.45 Engelse -orkest- Arbeidsvitaminen; 10.35 Gram. mu ziek; 10.50 Voor de kleuters; 11.00 Ochtendconcert; 12.00 De Papavers; 12.38 Gram. muziek; 13.00 Nieuws; 13.15 Vaudeville-orkest; 14.00 Neder land bouwt op; 14.15 Solistenconcert; 15.00 Voor zieken en gezonden; 16.00 Een colorist van muziek en gespro ken woord; 17.00 Kaleidoscoop; 17.40 Tennisreportage uit Noordwijk; 18.00 Nieuws; 18.15 Spcrtpraatje; 18.30 Ra dio-Volksmuziekschool; 19.10 Les gars de Paris; 19.40 Kinderkoor; 20.00 Nieuws; 20.15 Omroeporkest; 21.15 „Alchemie en Porcelein**, hoorspel; 21.50 Omroeporkest; 22.15 Zoet-Zuur, cabaret met o.a. Toon Hermans; 23.00 Nieuws. FEUILLETON Spannend verhaal van EDGAR WALLAC& - HOOFDSTUK XI. „Thornton Lyne is dood". Een tijdlang sprak geen van beiden een woord, i'ar g ^rad lanêzaam nader, trok een stoel naast het bed en ging zitten, geen ogenblik zijn ogen van het meisje afwendende. Odette Rider De vrouw, waarnaar de Engelse poli tie zocht, tegen wie een bevel to{ in hechtenisne ning was uitgevaardigd op beschuldig*-.g van moord met voorbedachte rade en nu hier in een klein dorps- Mekenluis. Een ogenblik, maar ook maar een ogen blik, twijfelde Tarling. Wanneer hij buiten de zaak gestaan en deze beschouwd had als een gewoon toe schouwer, of wanneer dit meisje niet zo in zijn leven was getreden en daarop zo'n nieuwe, verbijsterende invloed uitgeoefend had, zodat zijn oordeel niet meer *o koel was, zou hij gezegd hebben, dat zij zich wilde schuilhouden en dit ziekenhuis als een veilige schuil plaats had gekozen. Zelfs de naam, waaronder zij door ging was gefingeerd op zich zelf al een verdachte omstandigheid. De ogen van het meisje lieten de zijne niet los. Hij las in die klare diepten een spoor van angst en zijn hart zonk in zijn schoenen. Het was nog niet tot hem door gedrongen, dat de voornaamste drijfveer in dit geval voor hem niét was om de moordenaar van Thornton Lyne te ontdekken, maar om te bewijzen, dat het meisje onschuldig was. „Mr Tarling," zei ze met een eigenaardige lichte on derbreking van haar stem, „ik ik verwachtte niét u hier te zien." Dit was een ellendig begin en het was in haar ogen nog ellendiger, omdat ze zo zorgvuldig gerepateerd had, wat ze had willen zeggen. Want in haar heldere ogenblikken na hét ongeval, had ze aldoor gedacht aan deze man met het strenge gelaat, wat hg zou denken, wat hij zou zeggen en wat hij, in zekere omstandigheden, zou doen. „Dat kan ik aannemen," zei Tarling vriendelijk. „Het spijt mij te horen, dat u een herscnschddding hebt ge had, Miss Rider." Zij knikte en een vaag glimlachje speelde om haar mondhoeken. „Het was niet erg," zei ze. „Natuurlijk was het eerst erg akelig en wat komt u hier doen?" De laatste woorden wez*den snel gesproken. Zij kon de maskerade van een beleefd gesprek niét verdragen. Er heerste een ogenblik stilte en toen nam Tarling het woord. „Be kwam om u te zoeken," zei hij, langzaam spre kende, en weer las hij vrees in haar ogen. „Welnu", zij aarzelde en vervolgde toen wanhopig en een weinig uitdagend, „u hebt me gevonden!" Tarling knikte. „En nu u mij gevonden hebt," vervolgde zij, snel sprekende, „wat wilt u van mU?" Zij rustte op haar elleboog, haar overspannen gelaat was naar hem gekeerd, de ogen een weinig dichtge knepen, keek ze hem aan met strakke blik, die haar opwinding verried. „Ik wilde u een paar vragen stellen," zei Tarling en haalde een notitieboekje uit zijn zak en liet dit op zijn knie balanceren. Tot zijn ongenoegen schudde het meisje het hoofd. „Ik weet niet, of ik uw vragen kan beantwoorden," zei ze kalmer' maar er is geen enkele reden waarom u ze niet zoudt doen." Dit was een heel onverwachte houding. Wanneer Odette Rider dodelijk verschrikt was geweest, dan had hij dit kunnen begrijpen. Wanneer zij in een huilbui was uitgebarsten, wanneer ze in haar angst onsamenhangen de woorden had gesproken, wanneer ze verontwaardigd of schaamrood was geworden elk dezer verschijn selen zou gestrookt hebben met zijn opvatting van haar onschuld of vrees, dat ze schuldig zou zijn. „In de eerste plaats," vroeg hij brutaalweg, „waarom is u hier onder de naam van Miss Stevens?" Zij dacht een ogenblik na en schudde toen haar hoofd. „Dit is een vraag, waarop ik geen antwoord kan ge ven," zei ze kalm. „Ik zal er voor het ogenblik niet op aandringen," zei Tarling, „omdat ik begrijp, dat dit in verband staat met zekere andere zonderlinge handelwijze van u. Miss Rider." Het meisje bloosde en sloeg haar ogen neer en Tar ling vervolgde: „waarom verliet u Londen in alle stilte, zonder uwe vrienden of uw moeder enige aanwijzing omtrent uw plannen te geven?" Zij keek hem scherp aan. „Hebt u moeder gezien?" vroeg zij kalm en weer verscheen de angst in haar ogen. „Ik heb uw moeder gezien," zei Tarling. „Ik heb ook het telegram gezien, dat u haar hebt gezonden. Kom, Miss Rider, laat mij u toch helpen. Geloof mij, er hangt veel meer van uw antwoorden af dan enkel het bevre digen van mijn nieuwsgierigheid. U moet wel begrijpen, hoe ernstig uw positie ifl." Hij zag hoe ze haar lippen opeen perste en zij schudde haar hoofd. „Ik heb niets te zeggen," zei ze met een zucht. „Als als u denkt, dat ik Zij hield op. „Voltooi uw zin," zei Tarling streng. „Als ik denk, dat u deze misdaad begaan hebt?" Zij knikte. vy v f y f (Wordt vervolgd)-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 3