JIMMY BROWN ALS WIELRENNER
HET GEHEIM VAN DE
GELE NARCISSEN
auto besturen?
Opgravingen in
Italië
Abonneert U op
dit blad
35e RONDE VAN FRANKRIJK
13e en 14e ETAPPE
\5 JUL113» ETAPPE 271 km
16 JUL114* ETAPPE 2SO km
AIX LESt
S BAINS.
oe cijfers verwijzen-
naar oe hoogten in/
het Schema
Al dti» b«r'gso t«ll jri voorl
h«t b«pgkl»»«m»nt
COL O-ALLOS 4COL OU GALIBIER
2 COL OE VARS 5C.CROIX OE FE R
3 COL D' IZOUARO 6COL DE PORTg
MOOGT GE EEN
feuilleton
Spannend verhaal van
EDGAR WALLACE -
(27) Hij stak zyn notitieboek weg voor hij weer sprak
en nam, zich over het bed buigende, haar hand.
„Miss Rider, ik wil u helpen," zei hij ernstig, „en ik
kan dit het beste doen wanneer u openhartig met my
spreekt. Ik zeg u dat ik niet geloof, dat u dit gedaan
hebt. Ik zeg u tevens, dat ik absoluut overtuigd ben, dat
U, al wijzen alle omstandigheden er op, dat u schuldig
is, een afdoend antwoord kunt geven op de aapklacht"
Een ogenblik vulden haar ogen zich met tranen, maar
ze beet op haar lip en lachte hem dapper tegen.
„Dat is goed en lief van u, rar. Tarling en ik waar-,
deer uw vriendelijkheid. Maarlk kan u niets vertellen
ik kan niet, ik kan niet!" In haar heftigheid greep
ze hem bij de pols en hij dacht dat ze flauw zou vallen,
maar weer wist zij zich door een buitengewone wils»
kracht, die in stilte zijn bewondering opwekte, te be
heersen.
f,U zult wei zeer slecht over mij gaan denken,- mr.
Tarling", zei ze, „en dat vind ik vreselijk u weet
niet hoe vreselijk. Ik heb graag dat u denkt, dat ik
onschuldig ben, maar ik zal geen enkele poging doen
om te bewijzen, dat ik niet schuldig ben."
„U is gek!" viel hij haar ruw in de rede. „Vreselijk,
stapelgek! U moet iets doen, hoort u? U moet iets doen".
Zij schudde haar hoofd cn de kleine hand, die op de
zijne rustte, sloot zich zacht om twee van zijn vingers.
„Ik kan het niet", zei ze eenvoudig. „Dat kan ik niet"
Tarling schoof de stoel weg van het bed. Hij had het
uft kunnen schreeuwen om het hopeloze van dit geval.
Wanneer ze hem maar een aanwijzing had willen geven,
die tot een ander bewijs leidde, wanneer ze enkel maar
haar onschuld had betuigd. Zijn hart zonk in zijn schoe
nen en hij kon enkel moedeloos het hóófd schudden.
„Veronderstel eens", zei hij schor, „dat u beschuldigd
wordt van deze misdaad. Wilt u dan zeggen, dat u
geen moeite zult doen om uw onschuld te bewijzen,
geen poging doen om u zelf te verdedigen?"
Zij knikte.
„Dat is mijn bedoeling", zei ze.
„Mijn God! Je weet niet, wat je'zegt", riep hij^ ont
steld.
„Je bent gek, Odette, stapelgek!"
Zij glimlachte heel even en wel om het onbewust
gebruik maken van haar voornaam.
„Ik ben volstrekt niet gek", zei ze. „Ik ben heel goed
bij mijn verstand."
Zij keek hem oplettend aan en deinsde toen plotse»
ling terug, terwijl haar gelaat bleker *werd. ,,U u
hebt een bevel tot in hechtenis-neming voor mij?"
Hij knikte.
„En gaat u my arresteren?"
Hij schudde zijn hoofd.
„Neen, zei hy kortaf. „Dat laat ik aan een ander over.
Deze zaak hangt mij de keel uit en ik wil er niet meer
mee te doen hebben".
„Hij heeft u hierheen gezonden", zei ze langzaam.
„Hij?"
„Ja ik herinner het mij. U werkte voor hem, of
hij wilde, dat u voor hem zoudt werken".
„Over wie spreekt u?" vroeg Tarling snel.
„Thornton Lyne" sprak het meisje.
Tarling sprong overeind en staarde haar aan.
„Thornton Lyne?" herhaalde hij, „Weet u het dan
niet?"
„Wat weten?" vroeg het meisje en fronste haar wenk
brauwen.
„Dat Thornton Lyne dood is", zei Tarling „en dat
het voor deze moord is, dat er een bevel tot in hechte
nis neming tegen u is uitgevaardigd?"
Zij keek hem een ogenblik met grote starende ogen
aan. „Dood!" hygde zij. „Dood! Thornton Lyne dood!
Dat meent u toch niet, dat meent u toch niet?" Zij
klemde zich vast aan Tarling's arm. „Zeg, dat het niet
waar is! Hij heeft het niet gedaan, hy mag het niet
gedaan hebben!"
Zij viel voorover en Tarling, die zich op de knieën
naast het bed liet vallen, ving haaf in zijn armen op,
toen zij in zwijm viel.
HOOFDSTUK XII
Het register van het Ziekenhuis.
Terwyl de verpleegster het meisje verzorgde, had
Tarling een onderhoud met de geneesheer-directeur van
het ziekenhuis.
„Ik geloof niet, dat haar veel scheelt", zei de dokter.
„Eigenlijk had ze twee of drie dagen geleden het zie
kenhuis kunnen verlaten en het was alleen op haar
verzoek, dat we haar nog lieten blijven. Begrijp ik
goed, dat zij gezocht wordt in verband met de Narcis
sen-Moord?"
„Als getuige", zei Tarling vlug. Hij wist, dat dit een
dwaze opmerking was, omdat het feit, dat er een bevel
tot in hechtenis neming was uitgevaardigd tegen Odette
Rider, algemeen bekend moest zijn bij de plaatselijke
autoriteiten. Haar signalement was met grote ?org ver
spreid en dat signalement moest natuurlijk ook bekend
zijn bij de besturen van ziekenhuizen en publieke in
stellingen. De volgende woorden van de dokter bo-
wezen dit.
„Als getuige, zo?" zei hij droogj'es. „Nu, ik wens niet
in uw geheimen, of liever in de geheimen van Scotland
Yard door te dringen, maar zij kan reizen zodra u dit
wilt".
Er werd aan de deur geklopt en de d'rectri»» kwam
de kamer van de dokter binnen.
(Wordt vervolgd) j
De meeste brokkenmakers hebben
genoeg hersenen, doch ze gebruiken
ge niet. Dr. Flanders Durban, psy
chiater, omschrijft de brokkenma
kers als volgt: Zij zijn rusteloos, im
pulsief. besluiten snel en definitief,
doch beschouwen niet de gevolgen.
Zij lezen niet veel en hebben weinig
interesse in intellectuële gesprekken
en abstracte ideeën, doch zijn dol op
«port, dobbelen, machines. Zij kun
nen aardige moppen vertellen en vor
men een rusteloos, hortend, gespan
nen type. Dikwijls vertonen zij in
fantiele trekken, en zijn emotioneel
niet volwassen. Niet zelden van het
Don-Juan-type, hebben zij minder
kinderen dan het gemiddelde, zijn
niet zulke goede oudersen soms
zelfs brutaal tegenover hun kinde
ren. Zy gevoelen zich gebelgd door
autoriteit, en zijn hiermede in hun
leven dikwijls in botsing geweest,
verlaten de school of universiteit
zonder af te studeren, haten routine
verlaten hun werk bij lichte» provo
catie en hebben 12 ambachten en 13
ongelukken. Zij verklaren alles wat
zij niet begrijpen voor boffen, en wij
ten hun vele ongevallen steeds aan
hun noodlot.
Het zijn vaak ketting-rokers en"zij
drinken grote hoeveelheden koffie,
doch zijn ze spoedig door alcohol
aangedaan, zodat zij slechts zelden
veel drinken. Meestal hebben zy een
goed gebit, hebben aanleg tot vet
lijvigheid, en hebben waarschijnlijk
geen sfllergie. Hun gezondheid is bui
tengewoon goed en zij hebben minder
kouvattingen, hoofdpijn en maag
stoornissen dan de gemiddelde mens.
Zij verdragen minder goed pijn, zijn
kleinzielig (cry-babies) als zij zich
bezeren. Daarnaast zorgen zij goed
voor zichzelf en hebben stokpaard
jes op het gebied van oefeningen
dieet en slaap. Bovendien bezitten
zij sterk verdrongen sadistische nei
gingen en onbewuste neiging tot
zelfmoord: M.a.w.,.aan de ene zijde
wensen zij onbewust mensen te ver
wonden als een protest tegen hun
onvriendelijk lot, en aan de andere
kant, zonder zich dit bewust te zijn
trachten zy zichzelf te doden om
aan de vraagstukken van het leven
te ontkomen. De gevaarlijkste be
stuurders vindt men beneden de 20
jaar, vooral de 16-jarigen zijn zeer
gevaarlijk. Zy doden driemaal zo
vaak als anderen, vergeleken met het
percentage der oudere jaargangen.
Tussen de 40 en 45 jaar vindt men
de meeste goede chauffeurs. In 6
jaar tijd. werden door 100.000 4045-
jarige automobiliste?! 66 personen
gedood, terwyl hetzelfde aantal 16-
jarigen 201 dodelijke ongevallen ver
oorzaakten.
17-jarigen doodden 186, 18-jarigen
148 en 19-jarigen 215.
Bedenkt men nu nog, dat de 16-
jarigen slechts weinig rijden, omdat
zij alleen er even met de auto op uit
kunnen trekken, wanneer de overige
thuis niet ryden, dan doen deze cy-
fers de haren nog meer ten berge ry-
zen. Uitgerekend op het km.-aanta)
veroorzaken zij meer dan 11 maal
zoveel ongevallen als de 40-45-jari-
gen. Een systeem van strenge op
leiding en strenge rijproeven is ab
soluut noodzakelijk. Een politie-ser-
geant in Delaware leidde 1800 stu
denten in.2}^ jaar zeer streng op.
Slechts één' van hen kreeg een onge
val, wat niet zijn schuld was. Het
gevolg is," dat de universiteit in De
laware thans aan alle studenten rij
les geeft!
De hogeschool in Cleveland gaf rij
les aan 1800 studenten; in 18 maan
den tijd had deze groep minder dan
de helft der ongevallen als van 1372
niet opgeleide collega's.
Ir. WiScousin, waar jongens en
meisjes achter het stuur les kregen
nam het aantal ongevallen met 58%
af, en het aantal verkeersovertre
dingen met 59%:
Zelfs met brokkenmakers kreeg
men goede resultaten. In Californië
verdeelde men een groep accident-
prone rijders in 2 gelijke groepen, de
ene helft werd streng getraind, de
omdat zy reeds een rybewijs beza
ten, toen dit werd ingevoerd.
De schrijver kent een 75-jarige
man, die onlang3 een nieuwe auto
kocht, omdat zijn oude wagen door
meerdere aanrijdingen niet meer te
repareren was. ZQn armen en benen
z^n styf van de rheuraatiek, een ken
nis herkent hy eerst op 10 passen
afstand, en men moet hard schreeu
wen, om een gesprek met hem te
kunnen voeren. Toch rydt hy met
een zware auto in het verkeer, dat
reacties vraagt in onderdelen van
een seconde en in straten, waar kin
deren als kolibri's op en neer spelen.
Hy rijdt langzaam, doch hy laat ach
ter zich een kielstreep van woeden
de bestuurders met snerpende rem
men. Te langzaam ryden kan even
gevaariyk zyn als te hard, omdat
het een opstopping in het verkeer
betekent, en andere ryders dwingt
om risico's te nemen.- Deze 75-jarige
deed nooit een ryproef, en krygt een
nieuw rybewijs door een jaarlykse
postwissel van één dollar. Accident
proneness neemt scherp toe na 60
jaar, en de meeste staten verlengen
zonder één her-onderzoek het rijbe-
wys. In Georgia byv. zyn meerdere
automobilisten boven 80 jaar!
Toen New-Yersey 517 automobi
listen boven 60 jaar liet onderzoeken,
omdat zy verkeersongevallen hadden
veroorzaakt, werden '143 ongeschikt
bevonden om te chaufferen en 211
zó onzeker in hun chaufferen, dat
hun werd gelast speciale glazen en
andere hulpmiddelen te gebruiken!
Massachusetts had eens een wet,
waarby een her-onderzoek boven 65
jaar werd vereist. Maar in 1937
werd deze wet onder pressie wéér
herroepen.
De mensen veranderen drastisch op
verschillende manleren, en iedereen
boven de 30 jaar wordt langzamer-
In zyn reflexen en boet in aan
scherpte van gezicht en gehoor. Bo
ven. de 40 jaar is de achteruitgang
snel. Periodiek heronderzoek ls be
doeld om de bestuurders op de been
te houden en zich bewust te doen
zyn van hun verantwoordeiykheid.
Gelukkig komt er een kentering in
Amerika: Noord Carolina gelastte
dit jaar een heronderzoek van alle
chauffeurs om de 4 jaar, terwyl Ca
lifornië bezig is een regeling te ma
ken voor een periodieke herkeuring
om de 3 jaar voor alle bestuurders.
Iedereen kan op de duur accldent-
prone worden door onvermoeide li
chamelijke zwakheid of door te ver
vallen in onbewuste slechte rtjmetho-
den.
Steun voor Tito
UITMUNTENDE
SPORTPRESTATIES
Tydens een stedenwedstrijd tussen
Boedapest en Belgrado wist de Hon
gaar Nemeth bij het kogelslingeren
een .afstand van 56.65 meter te berei
ken, de beste prestatie van de wereld
in dit seizoen. Op de 1500 m werd de
Hongaar Garsy in de tijd van 3 m. 53.6
sec. De 5000 meter was voor Szilag-
yi in 14 min. 50 se? By 't versprin-
ge» dames sprong de Hongaarse
Gyamati 5.66 meter ver.
In he? Dynamo-stadion te Moskou
heeft Nicolas Ozeline by het polsstok
hoogspringen 4 meter 20 gehaald, wat
de beste prestatie van het Russische
seizoen is. Verder heeft de Estlander.
Heine Lipp tydens een wedstrijd Le
ningrad—Estland het kogelstoten ge
wonnen met 16 meter 41 terwyl Ga-
lina Gancker met 1 meter 61 'n nieuw
Localal record voor hoogspringen da
mes heeft gevestigd.
Britse kolenmijnen
werken met verlies
De Nationale Kolenraad( welke het
beheer voert over de genationaliseer
de Britse kolenmynen, zal naar ver
wacht wordt over het eerste jaar, dat
hij de exploitatie in handen heeft ge
had, een verlies hebben geleden van
ongeveer 20 millioen pond.
Binnenkort zal dit verslag als of
ficieel document worden gepubliceerd
en vervolgens in het parlement wor
den besproken. Will Lawther, presi
dent van het vakverbond van myn-
.werkers, voorspelde dat het verlies
ongeveer 25 millioen pond zou bedra
gen.
andere niet. Na 2 jaren was het re
sultaat, dat de opgeleide helft 85%
minder ongevallen had, dan de niet-
geoefenden. In Baltimore gaf de di
rectie van een autobusmaatschappy
aan de bestuurders met de meeste
ongevallen een speciale cursus, de
ongevallen daalden met 40%. Vijf
honderd brokkenmakers in Manches
ter hadden slechts 1/7 van het aan
tal ongevallen na een strenge oplei
ding in het jaar van hun opleiding,
in vergeiyking met het jaar vooraf.
De meest indrukwekkende proef
neming is wel die van de gebrekkige
automobilisten, welke een speciale
opleiding ontvangen om hun gebrek
te compenseren. Tegen de verwach
ting in is een groep van chauffeurs
met één been veiliger dan met twee*
genen. Afgekeurde oud-militairen
eveneens na een speciale aanpassings-
rycursus, hebben betere cijfers, dan
personen, die gezond van ïyf en le
den zijn.
In Baltimore, waar het A.K.S. een
ryschool heeft geopend voor invalide
veteranen, heeft het verkeersdepar-
tement ontdekt, dat deze leerlingen
kunnen worden geclassificeerd dichl
by de top van de ongeval-vrije chauf
feurs. Drieduizend afgekeurden in
Californië na een strenge cursus,
hadden tesamen slechts 2 kleine on
gevallen in een half jaar!
Wanneer men in Amerika het ry
bewijs 1 dollar duurder maakt, ont
vangt men 44 millioen dollar, volko
men voldoende voor exta-a rijlessen
en betere rijproeven. Met 150 mill.
dollar per jaar, verdeeld over de 48
staten, zou men alle automobilisten
kunnen testen.- Hiermede zou men
20.000 levens per jaar redden en 1
milliard dollars besparen, zynde de
jaarlykse verliézen en schaden door-
het snelverkeer veroorzaakt.
Wat doet men echter? In 1947 vo
teerde de wetgevende macht in Pen-
sylvania 600.000 dollar voor interne
uitgaven (voornamelijk voor onder
linge diners enz.) doch torpedeerde
een voorstel van de Keystone Auto
mobielclub, om chauffeurs op te lei
den, wat veel minder kost. Eén se
nator schreeuwde" zelfs, dat er niet
langer op deze wijze geld verkwist
moest worden, omdat men over 2 ja
ren reeds 25.000 dollar voor dit doel
besteed had.
Automobilisten, die zelf onbekend
zyn met hun oog-gebreken, zyn zeer
gevaariyk op de weg. Maar weinig
staten nemen gezichtsproeven. Er
zijn zelfs voorbeelden van mensen:
die pensioen ontvingen wegens blind
heid en prompt een rijbewys kregen
Het diepte zien, nodig om de afstand
tot een voetganger of andere auto
te peilen, is by meerdere mensen on
bewust geheel afwezig en heeft reeds
meerdere ongevallen veroorzaakt. In
één geval had een dergelijke bestuur-
De Zwitsers houden van optochten
in hun kleurrijke klederdrachten.
In het beroemde Burgdorf werd
deze week een historische optocht
gehouden „uit het verleden van Burg.
dorf".
Hertog Berchtold V van Zahringen,
die van 1186 tot 1218 dikwijls op het
kasteel van Burgdorf woonde.
7 Mevrouw Brushbox gaf een gil van
schrik, rees in haar volle lengte op,
greep de soepterrine beet en trok het
ding toen met een ruk. uit de handen
der "9 ongevallen binnen het jaar ga-
maakt. Telkens merkte hy te laat,
dat zijn voorligger dichter by was,
dan hy had vermoed, zodat hy dan
maximaal en plotseling moest rem
men, en de achterligger hem ramds.
Zijn ryproef deed hy vlot, doch een
nader onderzoek openbaarde deze
stoornis. Toen hy dit eenmaal wist,
schatte hij de afstanden naar de
grootte der voorwerpen en werd zó
voorzichtig, dat hy geen ongevallen
meer maakte.-
Dubbelzien is natuuriyk zeer ge
vaarlijk, maar slechts één staat on
derzoekt hierop. Daartegenover on
derzoeken alle staten op kleuren
blindheid, doch er is niet één ge
val bekend, veroorzaakt door kleu-
renblindheid. Doch de nachtblind
heid en de gevoeligheid voor verblin
ding, heide ernstige factoren in het
ongevallen-aantal,- worden nergens
onderzocht. Belde kunnen worden
gecompenseerd door het gebruik van
vitamine A en van suikerklontjes
tydens het chaufferen in het donker,
terwyl verblinding kan worden te
gengegaan door het dragen van een
zonnebril, ook by zonneschijn. Ge
zichtsveld-beperking, waarby een
automobilist niets zien kan, wat links
of rechts gebeurt zonder zyn hoofd
te draaien, is iets, waarover slechts
weinig staten zich druk maken. Men
kan dit gemakkelijk by zichzelf na
gaan, door van een bepaald punt van
de muur vlak tefenover zich te ky-
ken, op dezelfde hoogte als de ogen,
daarna de beide armen rechtuit
spreiden (180°) en de duimen te la
ten bewegen. Als U iets van bewe
ging ziet, is uw gezichtsvermogen
normaal; lukt dit niet, breng dan de
armen naar elkaar toe. Ziet men nog
beweging by een hoek van 140° dan
is dit nog voldoende. Slaagt men
hierin niet, dan dient men een achter
uitkijkspiegel te laten monteren aan
de linkerzijde van de auto, uiterst
voorzichtig te zijn op de weg en by
kruispunten, en te leren dikwijls op-
zy te kyken.
60% van alle automobilisten in
Amerika legden nooit een rijproef af,
Na een lange onderbreking zyn
thans de opgravingen hervat In de
z.g. „grotte vaticane", onder de Sint
Pieterskerk te Rome. Belangrijke
vondsten werden thans gedaan: uit
stekend geconserveerde sarcophagen,
skeletten met gouden armbanden ea
kettingen van grote waarde enz. enz.
Over deze vondsten wordt evenwel
nog het stilzwijgen bewaard daar men
allereerst aan de Paus hierover ver
slag wil uitbrengen. Men voorziet, dat
de werkzaamheden zullen duren tot
in het heilig jaar,
Te Monforte San Giorgio (Messi-
na) heeft men tussen de wortels van
een boom een aarden pot gevonden,
welke een groot aantal antieke mun
ten van onschatbare numismatisch»
waarde bevatte, o.a. met de beelte
nis van Athene en de ondertekening
van de grote Griekse graveur Eucli-
des.
In de nabijheid van Perugia is een
Etruskisch graf ontdekt. By deze op
gravingen kwameif vier stenen urnen
aan het licht, welke voorzien waren
van inscripties.
Tot en met 3 Juli bedroeg de totaal
aanvoer in de diverse visserahaven»
55488 kantjes, naa jes- en steurha-
ring tegenover 1947 123912 kantjes
haring, hetgeen een achterstand van
68424 kantjes betorent
De besommingen zyn f 571.000
minder dan de vorige maal, wat aan
loon 'n bedrag uitmaakt van f 150.000
De gemiddelde marktprijs bedroeg
f 75.— per kantje, in 1947 f 38.50 per
kantje.
Volgens diplomatieke waarnemers
te Londen heeft een door de com
munistische partij van Macedonië uit
gegeven verklaring van loyaliteit ten
opzichte van rpaarschalk Tito de po
sitie van de maarschalk in het ge»
bied, waar deze het kwetsbaarst was,
ten zeerste versterkt.
Er gingen veel geruchten over
wrijving tussen Belgrado en Sokplje,
de hoofdstad van Joego-Slavisch Ma
cedonië. Men verwachtte vrij alge
meen het uitroepen van een aparte
Macedonische staat, na het Komin»
form-incident.
De stryd in Palestina is opnieuw ontbrand. De foto toont het oude
stadsdeel van Jeruzalem, dat thans onder mortiervuur 1*8*.
van Jimmy, zodat de spetters in het
rond vlogen. Maar met deze gang van
zaken ging de aap niet accoord.
Kwaad wilde hij de soepterrine terug
grijpen, en toen hem dat niet één
twéé-drie gelukte, werd hij zo boos.
dat hij het hele ding op het hoofd
van mevrouw Brushbox omkeerde