JIMMY BROWN ALS WIELRENNER HET GEHEIM VAN DE GELE NARCISSEN auto besturen? Opgravingen in Italië Abonneert U op dit blad 35e RONDE VAN FRANKRIJK 13e en 14e ETAPPE \5 JUL113» ETAPPE 271 km 16 JUL114* ETAPPE 2SO km AIX LESt S BAINS. oe cijfers verwijzen- naar oe hoogten in/ het Schema Al dti» b«r'gso t«ll jri voorl h«t b«pgkl»»«m»nt COL O-ALLOS 4COL OU GALIBIER 2 COL OE VARS 5C.CROIX OE FE R 3 COL D' IZOUARO 6COL DE PORTg MOOGT GE EEN feuilleton Spannend verhaal van EDGAR WALLACE - (27) Hij stak zyn notitieboek weg voor hij weer sprak en nam, zich over het bed buigende, haar hand. „Miss Rider, ik wil u helpen," zei hij ernstig, „en ik kan dit het beste doen wanneer u openhartig met my spreekt. Ik zeg u dat ik niet geloof, dat u dit gedaan hebt. Ik zeg u tevens, dat ik absoluut overtuigd ben, dat U, al wijzen alle omstandigheden er op, dat u schuldig is, een afdoend antwoord kunt geven op de aapklacht" Een ogenblik vulden haar ogen zich met tranen, maar ze beet op haar lip en lachte hem dapper tegen. „Dat is goed en lief van u, rar. Tarling en ik waar-, deer uw vriendelijkheid. Maarlk kan u niets vertellen ik kan niet, ik kan niet!" In haar heftigheid greep ze hem bij de pols en hij dacht dat ze flauw zou vallen, maar weer wist zij zich door een buitengewone wils» kracht, die in stilte zijn bewondering opwekte, te be heersen. f,U zult wei zeer slecht over mij gaan denken,- mr. Tarling", zei ze, „en dat vind ik vreselijk u weet niet hoe vreselijk. Ik heb graag dat u denkt, dat ik onschuldig ben, maar ik zal geen enkele poging doen om te bewijzen, dat ik niet schuldig ben." „U is gek!" viel hij haar ruw in de rede. „Vreselijk, stapelgek! U moet iets doen, hoort u? U moet iets doen". Zij schudde haar hoofd cn de kleine hand, die op de zijne rustte, sloot zich zacht om twee van zijn vingers. „Ik kan het niet", zei ze eenvoudig. „Dat kan ik niet" Tarling schoof de stoel weg van het bed. Hij had het uft kunnen schreeuwen om het hopeloze van dit geval. Wanneer ze hem maar een aanwijzing had willen geven, die tot een ander bewijs leidde, wanneer ze enkel maar haar onschuld had betuigd. Zijn hart zonk in zijn schoe nen en hij kon enkel moedeloos het hóófd schudden. „Veronderstel eens", zei hij schor, „dat u beschuldigd wordt van deze misdaad. Wilt u dan zeggen, dat u geen moeite zult doen om uw onschuld te bewijzen, geen poging doen om u zelf te verdedigen?" Zij knikte. „Dat is mijn bedoeling", zei ze. „Mijn God! Je weet niet, wat je'zegt", riep hij^ ont steld. „Je bent gek, Odette, stapelgek!" Zij glimlachte heel even en wel om het onbewust gebruik maken van haar voornaam. „Ik ben volstrekt niet gek", zei ze. „Ik ben heel goed bij mijn verstand." Zij keek hem oplettend aan en deinsde toen plotse» ling terug, terwijl haar gelaat bleker *werd. ,,U u hebt een bevel tot in hechtenis-neming voor mij?" Hij knikte. „En gaat u my arresteren?" Hij schudde zijn hoofd. „Neen, zei hy kortaf. „Dat laat ik aan een ander over. Deze zaak hangt mij de keel uit en ik wil er niet meer mee te doen hebben". „Hij heeft u hierheen gezonden", zei ze langzaam. „Hij?" „Ja ik herinner het mij. U werkte voor hem, of hij wilde, dat u voor hem zoudt werken". „Over wie spreekt u?" vroeg Tarling snel. „Thornton Lyne" sprak het meisje. Tarling sprong overeind en staarde haar aan. „Thornton Lyne?" herhaalde hij, „Weet u het dan niet?" „Wat weten?" vroeg het meisje en fronste haar wenk brauwen. „Dat Thornton Lyne dood is", zei Tarling „en dat het voor deze moord is, dat er een bevel tot in hechte nis neming tegen u is uitgevaardigd?" Zij keek hem een ogenblik met grote starende ogen aan. „Dood!" hygde zij. „Dood! Thornton Lyne dood! Dat meent u toch niet, dat meent u toch niet?" Zij klemde zich vast aan Tarling's arm. „Zeg, dat het niet waar is! Hij heeft het niet gedaan, hy mag het niet gedaan hebben!" Zij viel voorover en Tarling, die zich op de knieën naast het bed liet vallen, ving haaf in zijn armen op, toen zij in zwijm viel. HOOFDSTUK XII Het register van het Ziekenhuis. Terwyl de verpleegster het meisje verzorgde, had Tarling een onderhoud met de geneesheer-directeur van het ziekenhuis. „Ik geloof niet, dat haar veel scheelt", zei de dokter. „Eigenlijk had ze twee of drie dagen geleden het zie kenhuis kunnen verlaten en het was alleen op haar verzoek, dat we haar nog lieten blijven. Begrijp ik goed, dat zij gezocht wordt in verband met de Narcis sen-Moord?" „Als getuige", zei Tarling vlug. Hij wist, dat dit een dwaze opmerking was, omdat het feit, dat er een bevel tot in hechtenis neming was uitgevaardigd tegen Odette Rider, algemeen bekend moest zijn bij de plaatselijke autoriteiten. Haar signalement was met grote ?org ver spreid en dat signalement moest natuurlijk ook bekend zijn bij de besturen van ziekenhuizen en publieke in stellingen. De volgende woorden van de dokter bo- wezen dit. „Als getuige, zo?" zei hij droogj'es. „Nu, ik wens niet in uw geheimen, of liever in de geheimen van Scotland Yard door te dringen, maar zij kan reizen zodra u dit wilt". Er werd aan de deur geklopt en de d'rectri»» kwam de kamer van de dokter binnen. (Wordt vervolgd) j De meeste brokkenmakers hebben genoeg hersenen, doch ze gebruiken ge niet. Dr. Flanders Durban, psy chiater, omschrijft de brokkenma kers als volgt: Zij zijn rusteloos, im pulsief. besluiten snel en definitief, doch beschouwen niet de gevolgen. Zij lezen niet veel en hebben weinig interesse in intellectuële gesprekken en abstracte ideeën, doch zijn dol op «port, dobbelen, machines. Zij kun nen aardige moppen vertellen en vor men een rusteloos, hortend, gespan nen type. Dikwijls vertonen zij in fantiele trekken, en zijn emotioneel niet volwassen. Niet zelden van het Don-Juan-type, hebben zij minder kinderen dan het gemiddelde, zijn niet zulke goede oudersen soms zelfs brutaal tegenover hun kinde ren. Zy gevoelen zich gebelgd door autoriteit, en zijn hiermede in hun leven dikwijls in botsing geweest, verlaten de school of universiteit zonder af te studeren, haten routine verlaten hun werk bij lichte» provo catie en hebben 12 ambachten en 13 ongelukken. Zij verklaren alles wat zij niet begrijpen voor boffen, en wij ten hun vele ongevallen steeds aan hun noodlot. Het zijn vaak ketting-rokers en"zij drinken grote hoeveelheden koffie, doch zijn ze spoedig door alcohol aangedaan, zodat zij slechts zelden veel drinken. Meestal hebben zy een goed gebit, hebben aanleg tot vet lijvigheid, en hebben waarschijnlijk geen sfllergie. Hun gezondheid is bui tengewoon goed en zij hebben minder kouvattingen, hoofdpijn en maag stoornissen dan de gemiddelde mens. Zij verdragen minder goed pijn, zijn kleinzielig (cry-babies) als zij zich bezeren. Daarnaast zorgen zij goed voor zichzelf en hebben stokpaard jes op het gebied van oefeningen dieet en slaap. Bovendien bezitten zij sterk verdrongen sadistische nei gingen en onbewuste neiging tot zelfmoord: M.a.w.,.aan de ene zijde wensen zij onbewust mensen te ver wonden als een protest tegen hun onvriendelijk lot, en aan de andere kant, zonder zich dit bewust te zijn trachten zy zichzelf te doden om aan de vraagstukken van het leven te ontkomen. De gevaarlijkste be stuurders vindt men beneden de 20 jaar, vooral de 16-jarigen zijn zeer gevaarlijk. Zy doden driemaal zo vaak als anderen, vergeleken met het percentage der oudere jaargangen. Tussen de 40 en 45 jaar vindt men de meeste goede chauffeurs. In 6 jaar tijd. werden door 100.000 4045- jarige automobiliste?! 66 personen gedood, terwyl hetzelfde aantal 16- jarigen 201 dodelijke ongevallen ver oorzaakten. 17-jarigen doodden 186, 18-jarigen 148 en 19-jarigen 215. Bedenkt men nu nog, dat de 16- jarigen slechts weinig rijden, omdat zij alleen er even met de auto op uit kunnen trekken, wanneer de overige thuis niet ryden, dan doen deze cy- fers de haren nog meer ten berge ry- zen. Uitgerekend op het km.-aanta) veroorzaken zij meer dan 11 maal zoveel ongevallen als de 40-45-jari- gen. Een systeem van strenge op leiding en strenge rijproeven is ab soluut noodzakelijk. Een politie-ser- geant in Delaware leidde 1800 stu denten in.2}^ jaar zeer streng op. Slechts één' van hen kreeg een onge val, wat niet zijn schuld was. Het gevolg is," dat de universiteit in De laware thans aan alle studenten rij les geeft! De hogeschool in Cleveland gaf rij les aan 1800 studenten; in 18 maan den tijd had deze groep minder dan de helft der ongevallen als van 1372 niet opgeleide collega's. Ir. WiScousin, waar jongens en meisjes achter het stuur les kregen nam het aantal ongevallen met 58% af, en het aantal verkeersovertre dingen met 59%: Zelfs met brokkenmakers kreeg men goede resultaten. In Californië verdeelde men een groep accident- prone rijders in 2 gelijke groepen, de ene helft werd streng getraind, de omdat zy reeds een rybewijs beza ten, toen dit werd ingevoerd. De schrijver kent een 75-jarige man, die onlang3 een nieuwe auto kocht, omdat zijn oude wagen door meerdere aanrijdingen niet meer te repareren was. ZQn armen en benen z^n styf van de rheuraatiek, een ken nis herkent hy eerst op 10 passen afstand, en men moet hard schreeu wen, om een gesprek met hem te kunnen voeren. Toch rydt hy met een zware auto in het verkeer, dat reacties vraagt in onderdelen van een seconde en in straten, waar kin deren als kolibri's op en neer spelen. Hy rijdt langzaam, doch hy laat ach ter zich een kielstreep van woeden de bestuurders met snerpende rem men. Te langzaam ryden kan even gevaariyk zyn als te hard, omdat het een opstopping in het verkeer betekent, en andere ryders dwingt om risico's te nemen.- Deze 75-jarige deed nooit een ryproef, en krygt een nieuw rybewijs door een jaarlykse postwissel van één dollar. Accident proneness neemt scherp toe na 60 jaar, en de meeste staten verlengen zonder één her-onderzoek het rijbe- wys. In Georgia byv. zyn meerdere automobilisten boven 80 jaar! Toen New-Yersey 517 automobi listen boven 60 jaar liet onderzoeken, omdat zy verkeersongevallen hadden veroorzaakt, werden '143 ongeschikt bevonden om te chaufferen en 211 zó onzeker in hun chaufferen, dat hun werd gelast speciale glazen en andere hulpmiddelen te gebruiken! Massachusetts had eens een wet, waarby een her-onderzoek boven 65 jaar werd vereist. Maar in 1937 werd deze wet onder pressie wéér herroepen. De mensen veranderen drastisch op verschillende manleren, en iedereen boven de 30 jaar wordt langzamer- In zyn reflexen en boet in aan scherpte van gezicht en gehoor. Bo ven. de 40 jaar is de achteruitgang snel. Periodiek heronderzoek ls be doeld om de bestuurders op de been te houden en zich bewust te doen zyn van hun verantwoordeiykheid. Gelukkig komt er een kentering in Amerika: Noord Carolina gelastte dit jaar een heronderzoek van alle chauffeurs om de 4 jaar, terwyl Ca lifornië bezig is een regeling te ma ken voor een periodieke herkeuring om de 3 jaar voor alle bestuurders. Iedereen kan op de duur accldent- prone worden door onvermoeide li chamelijke zwakheid of door te ver vallen in onbewuste slechte rtjmetho- den. Steun voor Tito UITMUNTENDE SPORTPRESTATIES Tydens een stedenwedstrijd tussen Boedapest en Belgrado wist de Hon gaar Nemeth bij het kogelslingeren een .afstand van 56.65 meter te berei ken, de beste prestatie van de wereld in dit seizoen. Op de 1500 m werd de Hongaar Garsy in de tijd van 3 m. 53.6 sec. De 5000 meter was voor Szilag- yi in 14 min. 50 se? By 't versprin- ge» dames sprong de Hongaarse Gyamati 5.66 meter ver. In he? Dynamo-stadion te Moskou heeft Nicolas Ozeline by het polsstok hoogspringen 4 meter 20 gehaald, wat de beste prestatie van het Russische seizoen is. Verder heeft de Estlander. Heine Lipp tydens een wedstrijd Le ningrad—Estland het kogelstoten ge wonnen met 16 meter 41 terwyl Ga- lina Gancker met 1 meter 61 'n nieuw Localal record voor hoogspringen da mes heeft gevestigd. Britse kolenmijnen werken met verlies De Nationale Kolenraad( welke het beheer voert over de genationaliseer de Britse kolenmynen, zal naar ver wacht wordt over het eerste jaar, dat hij de exploitatie in handen heeft ge had, een verlies hebben geleden van ongeveer 20 millioen pond. Binnenkort zal dit verslag als of ficieel document worden gepubliceerd en vervolgens in het parlement wor den besproken. Will Lawther, presi dent van het vakverbond van myn- .werkers, voorspelde dat het verlies ongeveer 25 millioen pond zou bedra gen. andere niet. Na 2 jaren was het re sultaat, dat de opgeleide helft 85% minder ongevallen had, dan de niet- geoefenden. In Baltimore gaf de di rectie van een autobusmaatschappy aan de bestuurders met de meeste ongevallen een speciale cursus, de ongevallen daalden met 40%. Vijf honderd brokkenmakers in Manches ter hadden slechts 1/7 van het aan tal ongevallen na een strenge oplei ding in het jaar van hun opleiding, in vergeiyking met het jaar vooraf. De meest indrukwekkende proef neming is wel die van de gebrekkige automobilisten, welke een speciale opleiding ontvangen om hun gebrek te compenseren. Tegen de verwach ting in is een groep van chauffeurs met één been veiliger dan met twee* genen. Afgekeurde oud-militairen eveneens na een speciale aanpassings- rycursus, hebben betere cijfers, dan personen, die gezond van ïyf en le den zijn. In Baltimore, waar het A.K.S. een ryschool heeft geopend voor invalide veteranen, heeft het verkeersdepar- tement ontdekt, dat deze leerlingen kunnen worden geclassificeerd dichl by de top van de ongeval-vrije chauf feurs. Drieduizend afgekeurden in Californië na een strenge cursus, hadden tesamen slechts 2 kleine on gevallen in een half jaar! Wanneer men in Amerika het ry bewijs 1 dollar duurder maakt, ont vangt men 44 millioen dollar, volko men voldoende voor exta-a rijlessen en betere rijproeven. Met 150 mill. dollar per jaar, verdeeld over de 48 staten, zou men alle automobilisten kunnen testen.- Hiermede zou men 20.000 levens per jaar redden en 1 milliard dollars besparen, zynde de jaarlykse verliézen en schaden door- het snelverkeer veroorzaakt. Wat doet men echter? In 1947 vo teerde de wetgevende macht in Pen- sylvania 600.000 dollar voor interne uitgaven (voornamelijk voor onder linge diners enz.) doch torpedeerde een voorstel van de Keystone Auto mobielclub, om chauffeurs op te lei den, wat veel minder kost. Eén se nator schreeuwde" zelfs, dat er niet langer op deze wijze geld verkwist moest worden, omdat men over 2 ja ren reeds 25.000 dollar voor dit doel besteed had. Automobilisten, die zelf onbekend zyn met hun oog-gebreken, zyn zeer gevaariyk op de weg. Maar weinig staten nemen gezichtsproeven. Er zijn zelfs voorbeelden van mensen: die pensioen ontvingen wegens blind heid en prompt een rijbewys kregen Het diepte zien, nodig om de afstand tot een voetganger of andere auto te peilen, is by meerdere mensen on bewust geheel afwezig en heeft reeds meerdere ongevallen veroorzaakt. In één geval had een dergelijke bestuur- De Zwitsers houden van optochten in hun kleurrijke klederdrachten. In het beroemde Burgdorf werd deze week een historische optocht gehouden „uit het verleden van Burg. dorf". Hertog Berchtold V van Zahringen, die van 1186 tot 1218 dikwijls op het kasteel van Burgdorf woonde. 7 Mevrouw Brushbox gaf een gil van schrik, rees in haar volle lengte op, greep de soepterrine beet en trok het ding toen met een ruk. uit de handen der "9 ongevallen binnen het jaar ga- maakt. Telkens merkte hy te laat, dat zijn voorligger dichter by was, dan hy had vermoed, zodat hy dan maximaal en plotseling moest rem men, en de achterligger hem ramds. Zijn ryproef deed hy vlot, doch een nader onderzoek openbaarde deze stoornis. Toen hy dit eenmaal wist, schatte hij de afstanden naar de grootte der voorwerpen en werd zó voorzichtig, dat hy geen ongevallen meer maakte.- Dubbelzien is natuuriyk zeer ge vaarlijk, maar slechts één staat on derzoekt hierop. Daartegenover on derzoeken alle staten op kleuren blindheid, doch er is niet één ge val bekend, veroorzaakt door kleu- renblindheid. Doch de nachtblind heid en de gevoeligheid voor verblin ding, heide ernstige factoren in het ongevallen-aantal,- worden nergens onderzocht. Belde kunnen worden gecompenseerd door het gebruik van vitamine A en van suikerklontjes tydens het chaufferen in het donker, terwyl verblinding kan worden te gengegaan door het dragen van een zonnebril, ook by zonneschijn. Ge zichtsveld-beperking, waarby een automobilist niets zien kan, wat links of rechts gebeurt zonder zyn hoofd te draaien, is iets, waarover slechts weinig staten zich druk maken. Men kan dit gemakkelijk by zichzelf na gaan, door van een bepaald punt van de muur vlak tefenover zich te ky- ken, op dezelfde hoogte als de ogen, daarna de beide armen rechtuit spreiden (180°) en de duimen te la ten bewegen. Als U iets van bewe ging ziet, is uw gezichtsvermogen normaal; lukt dit niet, breng dan de armen naar elkaar toe. Ziet men nog beweging by een hoek van 140° dan is dit nog voldoende. Slaagt men hierin niet, dan dient men een achter uitkijkspiegel te laten monteren aan de linkerzijde van de auto, uiterst voorzichtig te zijn op de weg en by kruispunten, en te leren dikwijls op- zy te kyken. 60% van alle automobilisten in Amerika legden nooit een rijproef af, Na een lange onderbreking zyn thans de opgravingen hervat In de z.g. „grotte vaticane", onder de Sint Pieterskerk te Rome. Belangrijke vondsten werden thans gedaan: uit stekend geconserveerde sarcophagen, skeletten met gouden armbanden ea kettingen van grote waarde enz. enz. Over deze vondsten wordt evenwel nog het stilzwijgen bewaard daar men allereerst aan de Paus hierover ver slag wil uitbrengen. Men voorziet, dat de werkzaamheden zullen duren tot in het heilig jaar, Te Monforte San Giorgio (Messi- na) heeft men tussen de wortels van een boom een aarden pot gevonden, welke een groot aantal antieke mun ten van onschatbare numismatisch» waarde bevatte, o.a. met de beelte nis van Athene en de ondertekening van de grote Griekse graveur Eucli- des. In de nabijheid van Perugia is een Etruskisch graf ontdekt. By deze op gravingen kwameif vier stenen urnen aan het licht, welke voorzien waren van inscripties. Tot en met 3 Juli bedroeg de totaal aanvoer in de diverse visserahaven» 55488 kantjes, naa jes- en steurha- ring tegenover 1947 123912 kantjes haring, hetgeen een achterstand van 68424 kantjes betorent De besommingen zyn f 571.000 minder dan de vorige maal, wat aan loon 'n bedrag uitmaakt van f 150.000 De gemiddelde marktprijs bedroeg f 75.— per kantje, in 1947 f 38.50 per kantje. Volgens diplomatieke waarnemers te Londen heeft een door de com munistische partij van Macedonië uit gegeven verklaring van loyaliteit ten opzichte van rpaarschalk Tito de po sitie van de maarschalk in het ge» bied, waar deze het kwetsbaarst was, ten zeerste versterkt. Er gingen veel geruchten over wrijving tussen Belgrado en Sokplje, de hoofdstad van Joego-Slavisch Ma cedonië. Men verwachtte vrij alge meen het uitroepen van een aparte Macedonische staat, na het Komin» form-incident. De stryd in Palestina is opnieuw ontbrand. De foto toont het oude stadsdeel van Jeruzalem, dat thans onder mortiervuur 1*8*. van Jimmy, zodat de spetters in het rond vlogen. Maar met deze gang van zaken ging de aap niet accoord. Kwaad wilde hij de soepterrine terug grijpen, en toen hem dat niet één twéé-drie gelukte, werd hij zo boos. dat hij het hele ding op het hoofd van mevrouw Brushbox omkeerde

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 3